Administratieve kosten van 13 EUR

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:
Het is daarop (!) dat ik een antwoord wil : wat is heden ten dage de betalingstermijn die wettelijk voorzien is?
Geen wat betreft facturen aan consumenten. De contante en onmiddellijke betaling wordt immers nog steeds vermoed (jaja), tenzij anders overeengekomen. Iets wat ongetwijfeld wel past in het wereldbeeld van "Jef koopt 2 kippen van boer Louis op de zaterdagmarkt en betaalt hiervoor onmiddellijk 30 franken" waarin onze wetgeving nog leeft.

Die 30 dagen die je soms ziet passeren is voor facturen van een handelaar naar een andere handelaar.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 24 aug 2016, 21:02, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

krisken schreef: Niet zo simpel als je voorstelt, dat is duidelijk :-)
Klein voorbeeldje : ik lever je een dienst...jij hoort die te betalen. Zou jij het normaal vinden als ik in mijn AV zet "te betalen binnen de 2 dagen"? Indien niet, hopla €10 er bij?
Ahha! We zijn er! Eindelijk!

Als jij als leverancier voor een dienst die ik wel graag zou willen hebben zo'n voorwaarden stelt, maar ik kan me niet vinden in die specifieke voorwaarde van 2 dagen, dan teken ik uw contact niet.

Simple.
As.
That.

En ja, dat gaat ook op voor "ja maar telenet is te duur, en ABC-internet is hier nog niet te verkrijgen."
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Avenger 2.0 schreef:Ondertussen is dit dus al 15 euro! Voor een afrekening van hun die ik nooit ontvangen heb via mail. Dan direct een brief via post en 15 euro kost. Blijkbaar kan een herinneringsemail of een sms niet.
ex-cu-seer ? je zal dan toch wel ELKE factuur MEER als een maandje te laat betalen me dunkt...
ik betaal het laatste jaar bijna systematisch 2 maanden te laat (i.e.: 2 facturen laten vervallen en dan beide facturen gelijk betalen)

mijn facturen zijn digitaal (en ik verwaarloos dat soms dus - en met soms bedoel ik regelmatig) - en ik heb dan ook telkens een brief ontvangen -via de post- dat ik een achterstand heb.
dus: zoomit voor de facturen en post voor het feit dat deze vervallen zijn (en dan kan je het zelf -als je nadenkt- het ook nog checken op myproximus).

en ja, in die brief staat dan ook iets van administratieve kosten als je niet betaalt (binnen de x tijd na die brief), maar je hebt dus méér als een maand tijd als het maar over 1 vervallen factuur gaat (als het over 2 gaat en je blijft dan NOG wachten tot de 3de er is, dan heb je vast wél prijs).
als je dan nog een brief krijgt waar 15 euro kost op aangerekend zou zijn, dan ben je gewoon zelf in fout.
oftewel: zo schandalig is het niet voor mensen die het niet +3 maand laten aanslepen... want die krijgen geen administratieve kost.

bij andere providers geen idee, maar pxm is (op dat vlak) zo slecht niet
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Modbreak:
fullquote uit vorige post verwijderd
Splitter schreef:
Avenger 2.0 schreef:Ondertussen is dit dus al 15 euro! Voor een afrekening van hun die ik nooit ontvangen heb via mail. Dan direct een brief via post en 15 euro kost. Blijkbaar kan een herinneringsemail of een sms niet.
ex-cu-seer ? je zal dan toch wel ELKE factuur MEER als een maandje te laat betalen me dunkt...
ik betaal het laatste jaar bijna systematisch 2 maanden te laat (i.e.: 2 facturen laten vervallen en dan beide facturen gelijk betalen)

mijn facturen zijn digitaal (en ik verwaarloos dat soms dus - en met soms bedoel ik regelmatig) - en ik heb dan ook telkens een brief ontvangen -via de post- dat ik een achterstand heb.
dus: zoomit voor de facturen en post voor het feit dat deze vervallen zijn (en dan kan je het zelf -als je nadenkt- het ook nog checken op myproximus).

en ja, in die brief staat dan ook iets van administratieve kosten als je niet betaalt (binnen de x tijd na die brief), maar je hebt dus méér als een maand tijd als het maar over 1 vervallen factuur gaat (als het over 2 gaat en je blijft dan NOG wachten tot de 3de er is, dan heb je vast wél prijs).
als je dan nog een brief krijgt waar 15 euro kost op aangerekend zou zijn, dan ben je gewoon zelf in fout.
oftewel: zo schandalig is het niet voor mensen die het niet +3 maand laten aanslepen... want die krijgen geen administratieve kost.

bij andere providers geen idee, maar pxm is (op dat vlak) zo slecht niet
Ik ben nog maar een half jaar klant en heb maar 1 factuur (die ik niet aangekregen heb) te laat betaald!
Ik kreeg direct een brief waar in stond dat ik binnen de 3 werkdagen moest betalen, of anders zou me mijn internet afsluiten!
Nooit te laat betaald of vergeten ervoren. Geen herinneringsmail, brief, sms, niks. Zoomit werkt niet bij mijn bank trouwens.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Hier staat
Overdue: There are currently 257 overdue invoice(s).
Meer dan 10k dat achterstallig staat dus allemaal kleintjes.

Denk eens aan de providers (vooral de kleinere) die kunnen soms ook eens in geld nood komen om leveranciers te betalen door jouw 20 - 30 euro die je te laat betaald. Als ik niet zorg dat bij ons alles tijdig betaald is aan leveranciers gaat de stekker er uit tot er betaald is, dan begrijpt de klant dit ook niet. De laatste prijs verhoging bij ons was gewoon door die mensen, dus alle klanten hebben een beetje moeten bij betalen voor de openstaande achterstallige facturen te "betalen". Zo ken ik nog bedrijven dat hun prijzen daarom omhoog doen. Het is echt niet leuk, vaak in kleine bedrijven slapen bedrijfsleiders er soms niet goed door....

Maar inderdaad vaak is 14 dagen kort, maar als de vervaldatum op de dag van de nieuwe factuur valt (1 maand) dan blijft het spelletje vaak duren.

Je kan ook trouwens een automatische opdracht instellen (dus geen SEPA mandaat) van hetzelfde bedrag maandelijks met zelfde referentie. Vaak als je dit vraagt kan dit en dan kies jij dus wanneer er betaald wordt en kan er niet meer afgaan. De lange vakantie kan dan ook weer :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Tim.Bracquez schreef: Je kan ook trouwens een automatische opdracht instellen (dus geen SEPA mandaat) van hetzelfde bedrag maandelijks met zelfde referentie.
Nutteloos als het bedrag varieert, en gevaarlijk als de kost plots "geïndexeerd" wordt - iets wat vaker gebeurt op facturen dan op de lonen - en je past het niet aan omdat de provider je er al dan niet deftig van ingelicht heeft, plots betaal je dan te weinig en riskeer je weer bijkomende kosten.

Waarom is het toch zo moeilijk om elke maand een mailtje te sturen naar de klant met een link naar een online betaling...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

CCatalyst schreef: Waarom is het toch zo moeilijk om elke maand een mailtje te sturen naar de klant met een link naar een online betaling...
Hier doen we dat via een online betaal systeem, maar toch (nu) meer dan 200+ klanten die te laat betalen, is een echte plaag om een gezond bedrijf te runnen met eerlijke prijzen.

Hier varieert het bedrag niet, gaf een voorbeeld van bij ons.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

krisken schreef: Het gaat hem niet over het feit dat jij je leverancier moet betalen. Dat is een vaststaand feit : dat MOET. Maar het gaat hem over het feit dat wat ik heb geleerd niet strookt met de hedendaagse werkelijkheid. Zijnde : factuur voldoen binnen de maand. Indien factuur niet betaald : eerste herinneringsbrief. Indien niet betaald : tweede herinneringsbrief. Indien niet betaald : aanmaning (met extra kosten). Nu rekenen ze reeds kosten vanaf het eerste moment (de eerste herinneringsbrief), iets wat volgens mijn geheugen niet kan/mag...

Het is daarop (!) dat ik een antwoord wil : wat is heden ten dage de betalingstermijn die wettelijk voorzien is?
In mijn lessen economie van wat jaren geleden was dit toch anders, de handelaar bepaalt de termijn waarop moet betaald worden en je kan daar mee akkoord gaan of niet. De meest gekozen richtlijn was toen effectief uiterlijk 30 dagen na factuurdatum, maar geen verplichting. Sterker nog, we zagen in de lessen toen dat deze termijn stilaan aan het verkorten was, dat had toen al te maken met het feit dat handelaren bij hun leveranciers ook steeds minder krediet kregen.

Bij bedrijven die contracten hadden met de overheid was deze toen het kortste omdat de overheid de grootste wanbetaler is :). Anyway, op geen enkel moment spraken ze van een verplichting van 30 dagen, en als consument heb je ook niet het recht eenzijdig dit anders te gaan bepalen, lijkt me logisch.

Vele bedrijven rekenen een extra kost aan, die ze om tal van redenen ook weer laten vallen (als je op reis bent is dat bij de meeste bedrijven een goede reden, al kunnen ze soms wel een bewijsje vragen want dat excuus krijgen ze wss 10 keer per dag).

De nette manier, vooral in gebruik bij kleinere zaken is 2 herinneringen, dan een aanmaning, maar dus geen plicht.



Overigens lijkt het me sterk dat Proximus meteen 15 euro kosten aanrekent. Zelf slaag ik er vaak niet in om op tijd te betalen sinds die digitale factuur bij hen, ik krijg gewoon een nette herinnering via sms, soms zelfs de volgende factuur zelfs maar zonder kosten. Ze kunnen trouwens in hun systeem zien wanneer ze die verzonden hebben en zijn nogal gemakkelijk met die kosten te laten vallen ook heb ik de indruk. Als dat hier het geval is, gewoon bellen, zij maken ook fouten (zijn ze zelfs heel sterk in, lees maar eens rond ;) )

Edit: Wettelijke betaaltermijn: http://www.elfri.be/juridische-informat ... stermijnen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tim.Bracquez schreef:Hier staat
Overdue: There are currently 257 overdue invoice(s).
Meer dan 10k dat achterstallig staat dus allemaal kleintjes.

Denk eens aan de providers (vooral de kleinere) die kunnen soms ook eens in geld nood komen om leveranciers te betalen door jouw 20 - 30 euro die je te laat betaald. Als ik niet zorg dat bij ons alles tijdig betaald is aan leveranciers gaat de stekker er uit tot er betaald is, dan begrijpt de klant dit ook niet. De laatste prijs verhoging bij ons was gewoon door die mensen, dus alle klanten hebben een beetje moeten bij betalen voor de openstaande achterstallige facturen te "betalen". Zo ken ik nog bedrijven dat hun prijzen daarom omhoog doen. Het is echt niet leuk, vaak in kleine bedrijven slapen bedrijfsleiders er soms niet goed door....

Maar inderdaad vaak is 14 dagen kort, maar als de vervaldatum op de dag van de nieuwe factuur valt (1 maand) dan blijft het spelletje vaak duren.

Je kan ook trouwens een automatische opdracht instellen (dus geen SEPA mandaat) van hetzelfde bedrag maandelijks met zelfde referentie. Vaak als je dit vraagt kan dit en dan kies jij dus wanneer er betaald wordt en kan er niet meer afgaan. De lange vakantie kan dan ook weer :-)
Dat is iets wat ik vaak vraag, vaal veelal geweigerd word. Dit omdat de mededeling altijd anders is. Vergelijk het met jouw facturatie : jij geeft gewoon het factuurnummer als referentie.
Begrijp me niet verkeerd : we moeten er geen sport van maken om facturen te laat te betalen, maar soms verwacht ik gewoon wat menselijkheid van de bedrijven. En dan bedoel ik 1/2 keer per jaar.

PS : met Tim heb ik gelukkig een persoonlijke service die mij even per SMS herinnert om een invoice te betalen :)

PS : hebben sommigen hier een idee hoelang de overheid soms wacht met een factuur te betalen? 3 maand is geen uitzondering hoor ...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
IYZY
Pro Member
Pro Member
Berichten: 434
Lid geworden op: 06 nov 2014, 13:37
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

Bij ons ook eens gebeurd bij Telenet (€ 8 kosten) en ze hebben het toen laten vallen omdat we altijd netjes op tijd betalen.
Met dingen zoals een domiciliëring werken we liever niet.

Mijn grootmoeder heeft het ook eens voorgehad toen het nog €5 was, en toen hebben ze het ook laten vallen.
Nu ze een tijdje in het ziekenhuis heeft gelegen en af en toe al eens iets vergeet, heeft ze het al nog 2 keer meegemaakt (1 keer €8 en daarna was het zelf nog hoger omdat het de tweede keer op rij was).

Ik begrijp het wel langs één kant, want je zal versteld staan las je wist hoeveel wanbetalers er zijn.
Maar als de brief letterlijk 1 week voor de uiterste betaaldatum aankomt ...
Blond doesn't mean stupid :roll:
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

krisken schreef: Vergelijk het met jouw facturatie : jij geeft gewoon het factuurnummer als referentie.
Klopt, maar er is een speciale referentie voor automatische opdrachten :-)
krisken schreef: Begrijp me niet verkeerd : we moeten er geen sport van maken om facturen te laat te betalen, maar soms verwacht ik gewoon wat menselijkheid van de bedrijven. En dan bedoel ik 1/2 keer per jaar.
Klopt, dat kan eens gebeuren, maar toch blijft het van de meesten mensen denk ik een "sport" of zijn ze niet van goede wil. Om te ontvangen denken ze er vaker anders over. Of soms denken ze ik ben in vakantie dus: "laat me gerust", als je ze dan afsluit na hun "2+maand vakantie" zijn ze "duizenden euro's" in schade aan het eisen voor hun dienst van 20 euro die ze niet betaald hebben. Als duizenden euro's met 20 euro kan verdienen dan stort ik vooruit voor het komende jaar, lijkt me een goede belegging :D

Ik weet dat je er soms slecht van slaapt door die mensen, het is niet leuk en dan zoek je naar oplossingen zoals prijzen omhoog doen omdat het gewoon niet anders kan.
krisken schreef: PS : met Tim heb ik gelukkig een persoonlijke service die mij even per SMS herinnert om een invoice te betalen :)
Hier automatisch een SMS naar de klanten, sinds dan is het al beter, anders meer dan het dubbele dat altijd open stond.
IYZY schreef: Ik begrijp het wel langs één kant, want je zal versteld staan las je wist hoeveel wanbetalers er zijn.
Inderdaad er zijn veel wanbetalers. BV OVH werkt(e) met een prepaid systeem, daardoor konden ze hun prijzen laag houden. Vergeet je te betalen is je server weg, maar in return heb je wel een dienst die de 20% extra administratiekost niet in rekening brengt, ja tot 20% extra kosten door die mensen die regelmatig te laat betalen, gek hé. Te gek voor woorden...
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 24 aug 2016, 22:02, 2 keer totaal gewijzigd.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 12 keer

Die mensen die er een sport van maken zijn nog de ergste. Sommige durven het zo ver te drijven dat ze worden afgesloten en op dat moment betalen ze dan en bellen ze paar uur later naar de storingsdienst om te klagen dat het nog niet werkt en zijn dan kwaad op hun operator...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

denkleine schreef:en bellen ze paar uur later naar de storingsdienst om te klagen
Klopt dan bellen ze om 3 uur in de nacht daarvoor :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Er zijn daar wel degelijk oplossingen voor. Het bijhouden van een zwarte lijst van wanbetalers en hen geen postpaid meer laten aangaan bij gelijk welke provider. Een private vereniging oprichten die de kredietwaardigheid van consumenten bijhoudt en beoordeelt (met mogelijkheid voor de consument om gratis zijn dossier in te kijken en te corrigeren). Meerdere studies hebben immers al aangetoond dat het historisch betaalgedrag van een persoon een hele goede indicatie geeft over zijn toekomstig betaalgedrag.

Maar zo'n zaken raken nooit van de grond hier, we zijn te vol van onze bescherming van de consument en van de privacy, ook al betalen we daar een erg hoge prijs voor. De overheidsmechanismen als de kredietcentrale zijn te beperkt of te restrictief, en zijn wederom te sterk gericht op het beschermen van de consument zonder veel acht te hebben voor de inkomsten die de bedrijven derven (waar uiteindelijk toch weer de consument de dupe van wordt).

Nochtans wint de consument die steeds op tijd betaalt dus bij zo'n systemen. Hij moet veel minder opdraaien voor de consument die niet op tijd betaalt. En een bedrijf kan sneller overgaan tot het verlenen van krediet of faciliteiten aan een consument. Ook de vrees dat een enkele misstap tot zware repercussies leidt is onterecht, want zo'n systeem heeft enkel als doel om de systematische/moedwillige wanbetaler aan te pakken, niet om de inkomsten te derven van een goede klant die eens een enkele keer te laat betaalt.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 24 aug 2016, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

B2B - en dus geen consumenten voorbeeld:



Hier bij ons - een multinational - worden leveranciers verplicht onze betalingstermijnen (90 dagen) te aanvaarden en het digitaal invoicingsysteem te gebruiken.
Niet akkoord = geen leverancier meer. (En proximus is oa een leverancier ;) )
Ben er zeker van dat heel wat grote bedrijven als dusdanig werken... Maar dit is uiteraard wel een B2B omgeving waar andere modaliteiten gelden.
Laatst gewijzigd door axs op 24 aug 2016, 22:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@CCatalyst: Dit mag wettelijk niet in ons landje
@axs: werken wij ook met enkelen zo, maar de prijs is gewoon 30% hoger dan of afhankelijk van de hoeveelheid die afgenomen wordt
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Avenger 2.0 schreef: Ik ben nog maar een half jaar klant en heb maar 1 factuur (die ik niet aangekregen heb) te laat betaald!
Ik kreeg direct een brief waar in stond dat ik binnen de 3 werkdagen moest betalen, of anders zou me mijn internet afsluiten!
dan heb je
1) ofwel een ERG slechte postbode die de helft niet in de bus steekt
2) je herinnering weggesmeten
3) en niet zelf even gedacht "tjiens, er is nog geen rekening geweest" en even op myproximus gekeken (luiheid van jou kant blijft luiheid)
4) of lieg je hier

het hele proximus gebeuren is geautomatiseerd en "direct een brief dat je 3 dagen hebt" is zever:
IMG_20160824_220310.jpg
dus je hebt 1 maand ofzo om de factuur te betalen en dan NOG een maand als ze je die brief sturen (en dan is de factuur dus al vervallen...)

like i said, ik heb deze maand vorige week pas 2 vervallen facturen betaald en heb nog nooit herinneringskosten betaald of afgesloten geweest.
het is dan ook niet dat ik systematische wanbetaler ben, maar wegens omschakeling van zaken heb ik geen zoomit meer maar bleeft dat nog staan,
dus ik kreeg de facturen ook niet meer + ik was te lui voor myproximus (zie je, luiheid klant, al heb ik ook het excuus dat myproximus -nog steeds- niet op FF in linux werkt... :) ) en dus was het wachten op die brief en dan heb ik zelfs NOG gewacht tot zelfs NA de datum op die brief (weekje later betaald).

dus om gewoon gelijk te zeggen dat pxm hier slecht bezig is ofzo... yeah, nee, dat gaat er bij mij niet in.
vroeger toen providers (telenet bedoel ik dan, want dat had ik toen) je gewoon een aanmaningskost gaven bij de 1ste brief (7 euro), TOEN kon je idd klagen (enfin, dan nog...) maar nu?
"klant is koning" is wat overroepen, surtout omdat "klant" wil zeggen BETALEND en "koning" het omgekeerde verwacht (kijk maar naar albert en zijn "mager" pensioen)


*edit* overigens was die kost in januari nog 13 euro, daar heb ik ook nog de brief van liggen :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

MyProximus is nu niet meteen argument. Als het al werkt op je browser, dan nog is het regelmatig "tijdelijk onbeschikbaar" of kan de factuurpagina "tijdelijk" niet geopend worden, etc. En het is niet dat dit een beginnend probleem is, het is nooit anders geweest.

MyProximus zou ook gewoon een email kunnen sturen naar de klant gezien die alle gegevens ter beschikking heeft. En waarom ook niet meteen een betalingslinkje voor online betalen voorzien...
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Lijkt me straf dat die brieven verloren gegaan zouden zijn. Denk eerder aan een fout bij Proximus. Zou niet de eerste fout zijn. Destijds is men er ook in geslaagd 2x te activeren, 2x technieker te sturen, etc... voor 1 aanvraag.
Optie 5: Proximus heeft er daarginds een rommeltje van gemaakt is ook wel een optie.
Nu ja zullen wel zien wat ze zeggen... Anyway altijd tevreden klant geweest (en nu nog), maar dit was mij toch even te veel.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

CCatalyst schreef:MyProximus is nu niet meteen argument. Als het al werkt op je browser, dan nog is het regelmatig "tijdelijk onbeschikbaar" of kan de factuurpagina "tijdelijk" niet geopend worden, etc. En het is niet dat dit een beginnend probleem is, het is nooit anders geweest.

MyProximus zou ook gewoon een email kunnen sturen naar de klant gezien die alle gegevens ter beschikking heeft. En waarom ook niet meteen een betalingslinkje voor online betalen voorzien...
- nog NOOIT (op 1 nacht rond 2u na) problemen gehad met myproximus (zolang ik een windows pc en ff gebruik)
- je kan kiezen voor zoomit / post / email om je facturen te ontvangen .... (choose one)
- in de nieuwe versie die er nu is, hebben ze ook een online-betalen ding ingestoken (geen idee hoe het precies werkt, want toen ik het tegenkwam waren ze het er aan het inzetten... zie die 1 nacht hierboven dat ik er problemen mee ondervond)

@avenger: die brieven kunnen best verloren gaan bij de post (hier loopt het minstens 1x / week fout... al is het sinds begin van de zomer gebeterd)

maar je optie 5 lijkt onwaarschijnlijk... in het aansluiten en activeren loopt er bijna elke keer iets mis (varierende redenen), maar 1x in het systeem eigenlijk niet meer, tenzij je zaken van je abbo aanpast... dan kan de facturatie weer eens helemaal fout lopen.
maar als je actief bent en geen wijzigingen hebt in je pakket, dan loopt er aan hun kant eigenlijk amper wat mis.

nugoed, als het de eerste keer is en al de andere facturen zijn mooi op tijd betaald, dan kan het mss wel gewoon kwijtgescholden worden als je een keer naar de klantendienst belt. als het niet de eerste laattijdige factuur is... sja
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Boetes krijgen omdat ge uw facturen niet op tijd betaald?
het gebeurt en ge snapt niet hoe het kan :)

ik heb gisteren van zoomit mijn 3 facturen gekregen en het standaardmailtje. Ik heb nu tot 12 september tijd om te betalen.
als da echt ni lukt dan verdien ik ni beter als een boete.

as ik weet dat ik de komende 2 maand op antarctica zit kan ik perfect vooruitbetalen (is mij al eens per ongeluk overkomen)
en dan vergeet ik te vermelden, heb het nog nooit getest, dat ik eerst nog mails en brieven krijg voor ze effectief beboeten. Ik zou het dus nog een week of 3 kunnen rekken.
noblemo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 aug 2011, 17:27
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 7 keer

Ik kan niet begrijpen dat sommige mensen een probleem hebben met een boete wegens laattijdige betaling.
Een bedrijf heeft nu eenmaal ook maandelijkse kosten, lonen, leveranciers die betaald moeten worden.
Zoals reeds gezegd zijn er veel meer wan- en laatbetalers dan je zou denken.

Grote spelers zoals telecomoperatoren hebben natuurlijk marges om dit op te vangen, maar het gaat om het principe.
Je tekent een contract en zij leveren diensten, dan is het logisch dat je de factuur op tijd betaalt.

Het bedrijf moet niet naar jouw pijpen dansen.
Het is niet omdat je het 'vergeten' bent of toevallig op reis bent dat je uitstel van betaling moet krijgen.
Mijn baas is momenteel 2 weken op reis, en toch zal ik m'n loon op 1 september ontvangen.

Langs de andere kant moet er wel een aanvaardbare betalingstermijn zijn en die vind ik bij Orange wel kort.
Deze avond kreeg ik mijn e-factuur en ik moet ten laatste op 04/09 betalen, dat zijn slechts 5 bankwerkdagen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bedrijven hebben helemaal geen "boetes" op te leggen.

Ik betaal mijn facturen eenmaal per maand, en dan mogen ze nog op hunne kop gaan staan met hun "binnen de 7 dagen" onzin.
Ik vind "binnen de 30 dagen" meer dan billijk.
Als ik op verlof ben, of me in het buitenland bevindt, dan moeten ze ook maar wachten.
Want buiten (een aantal van de) nutsvoorzieningen krijgt niemand hier van mij een domiciliering.
Doorlopende opdracht? Veel geluk (zelfs bij vaste bedragen) want ze wisselen constant de mededeling.

Mobistar probeert ook altijd 7.5 euro bij de factuur te plakken bij de eerste herinneringsSMS; dat pakt natuurlijk niet, ik betaal gewoon het originele bedrag.
Mijn watermaatschappij heeft ns een paar jaar lang geprobeerd om zo'n 7.5 euro "herinneringskost" aan te rekenen; ik haalde die consequent terug van het bedrag af.

Ze mogen nog content zijn; als ik me goed herinner eist de overheid zich het recht op om pas binnen de 90 dagen te betalen, en als die dat mogen...
En geen onzin over "uwen baas dit of dat" ivm uw loon; dat is een bedrijf en een bedrijf valt onder een andere regeling dan een consument.
noblemo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 aug 2011, 17:27
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 7 keer

Natuurlijk mag een bedrijf een boete of administratiekost aanrekenen als je de voorwaarden die je ondertekend hebt niet respecteert.
Je bent niet verplicht om bij dat bedrijf klant te worden.
Jij vindt 30 dagen billijk, een ander 15 dagen, een ander 90 dagen; zo werkt het niet.

Blijkbaar aanvaarden ze dat je de extra kost afhoudt van je betaling.
Niet iedereen 'durft' dat en zo hebben ze toch een stok achter de deur, terecht trouwens.

Ik heb enkel een domiciliering voor het ziekenfonds en lening. Toch heb ik nog nooit een of andere factuur te laat betaald, ook niet als ik in het buitenland zat.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wettelijk mag het geloof ik pas bij de ingebrekestelling, want enkel een aangetekende brief wordt als ontvangen beschouwd.
Pervers neveneffect is wel dat niet aangenomen aangetekende brieven ook als ontvangen kunnen worden beschouwd, zelfs als je de boodschap van de postbode om hem te gaan afhalen niet ontvangen hebt.

Verder effe een citaat uit de Kamer waar er een vraag ivm die kosten gesteld geweest is:
https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.c ... 207418.xml
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:Wettelijk mag het geloof ik pas bij de ingebrekestelling, want enkel een aangetekende brief wordt als ontvangen beschouwd.
Het gaat hier niet over "wettelijk", het gaat hier over zaken die contractueel overeengekomen zijn. En het bewijs dat iets ontvangen werd, kan ook op andere manieren geleverd worden dan via een aangetekende zending (vb: deurwaardersexploot, maar evenzeer een ondertekende verklaring van de ontvanger, een mondelinge verklaring, een elektronische handtekening, een bewijs van een private koerier, etc). Het ene bewijs is weliswaar al sterker dan het andere, en de aangetekende zending staat aan de top. Desondanks klopt de essentie wel van wat je zegt, in die zin dat een administratiekost steeds aangevochten kan worden op basis van het feit dat de factuur niet ontvangen werd. Als het bedrijf dan geen bewijs van het tegendeel kan leveren, geldt ook hier in principe het vermoeden van onschuld. Ik had dat ook al eerder opgemerkt:
CCatalyst schreef:Gebrek: als je een factuur per post verstuurt (zonder de optie aangetekend), heb je enkel, hoogstens, een bewijs van verzending. Je hebt geen bewijs van aflevering. Helaas gebeurt het nog elke dag dat postbodes verkeerd bussen, in het bijzonder in appartementsblokken. Je kan wel zeggen dat iemand de factuur kan "verwachten", maar ik denk niet dat dit voor iedereen zo evident is. Vele mensen komen echt amper rond met hun tijd en eigenlijk moet een ander ook niet opdraaien voor een fout van bPost. Hier zit al een fout in de logica om bij de eerste herinnering meteen kosten aan te rekenen.
ITnetadmin schreef:Pervers neveneffect is wel dat niet aangenomen aangetekende brieven ook als ontvangen kunnen worden beschouwd, zelfs als je de boodschap van de postbode om hem te gaan afhalen niet ontvangen hebt.
Dat telt enkel maar bij gerechtelijke zendingen of ambtshalve zendingen van een overheid, niet bij die van een bedrijf naar een consument. De overheid heeft zichzelf dus heel goed ingedekt, en de privé kan z'n plan maar trekken. Anderzijds is het ook goed zo, het moet ook gewoon mogelijk zijn om een aangetekende zending te weigeren of niet te moeten ontvangen, omdat zo'n brief quasi altijd een benadeling van de ontvanger inhoudt en niemand verplicht mag worden iets te doen (hier: een brief aftekenen voor ontvangst) waardoor hij quasi zeker in een nadeligere positie zal terechtkomen. Daarnaast is de dwang ook gewoon verboden: als men iemand dwingt voor ontvangst te tekenen, is die handtekening vanzelf ongeldig wegens een wilsgebrek. Als de zending geweigerd of niet afgehaald wordt moet er maar een andere manier gezocht worden om de ontvanger in kennis te stellen (en die zijn er).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef:Wettelijk mag het geloof ik pas bij de ingebrekestelling, want enkel een aangetekende brief wordt als ontvangen beschouwd.
Het gaat hier niet over "wettelijk", het gaat hier over zaken die contractueel overeengekomen zijn.
Laat ons effe duidelijk wezen: alles wat wettelijk niet kan/mag, mag ook niet contractueel overeengekomen worden; en zulke clausules in contracten zijn zoiezo onwettig. Wet > contract.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Er is geen wet die zegt dat ge 30 dagen tijd hebt om te betalen. Ge eigent u rechten toe die je niet hebt. Je hebt niet het recht zelf te kiezen wanneer je betaald voor een contract dat je aan gaat, maar de plicht om aan de betaling te voldoen. Simpel als dat.


Kan een factuur eens verloren gaan? Tuurlijk, geen enkel bedrijf dat die kosten niet zal kwijt schelden dan, zelfs met eens vergeten betalen. In u geval is het echter gewoon u zin doen en de rest moet maar volgen. Laatst een filmke gezien met als titel "when it's time to fire your customer" of iets in dienen aard, maar tzou hier wel van toepassing zijn. Een provider heeft misschien veel marge, maar niet alle zaken hebben dat en tzal niet den eerste zijn die over de kop gaat omdat klanten liever betalen wanneer ze zelf willen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:
CCatalyst schreef:
ITnetadmin schreef:Wettelijk mag het geloof ik pas bij de ingebrekestelling, want enkel een aangetekende brief wordt als ontvangen beschouwd.
Het gaat hier niet over "wettelijk", het gaat hier over zaken die contractueel overeengekomen zijn.
Laat ons effe duidelijk wezen: alles wat wettelijk niet kan/mag, mag ook niet contractueel overeengekomen worden; en zulke clausules in contracten zijn zoiezo onwettig. Wet > contract.
Beweren dat die clausules onwettelijk zijn is een krasse uitspraak en kan flinke gevolgen hebben voor het hele contract. Daarom graag onderbouwen: welke wet en welke artikel(s) worden hier precies overtreden?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Er wordt weer niet gelezen: ik beweer dat clausules in contracten die tegen bestaande wetgeving zijn, geen geldigheid hebben, ook al zijn beide partijen ermee "akkoord gegaan".

Ik ken de betreffende wetgeving niet vanbuiten, maar effe googlen leert me dat bedrijven die administratiekosten rekenen bij een eerste herinnering naw geen poot hebben om op te staan, ook al zetten ze dat in hun contract.

Dat gezegd zijnde heeft een consument geen enkele slagkracht om contracten te wijzigen, want de bedrijven zijn veel te machtig om zich daar iets van aan te trekken; ik blijf er dus bij dat ze kunnen wachten, zeker als ik niet thuis ben. Hoewel het zelden om 30 dagen gaat, vind ik dat zeker niet overdreven als ik een keertje op vakantie ben.

We gaan nu niet doen alsof bedrijven zich veel aantrekken van juist werken; kijk maar naar het aanrekenen van serieuze administratieve kosten die ze gegarandeerd niet hebben, bij mobistar bv gaat het gewoon om een sms die verzonden wordt en waar het bedrag gewoon met 7.5 euro verhoogd is zonder meer. Heb ik regelmatig voor aangezien die rekening net een paar dagen voor het einde van de maand aankomt en ik de rekeningen van die periode pas betaal na het ontvangen van mijn loon, en dat gebeurt pas de eerste week van de nieuwe maand.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:Er wordt weer niet gelezen: ik beweer dat clausules in contracten die tegen bestaande wetgeving zijn, geen geldigheid hebben, ook al zijn beide partijen ermee "akkoord gegaan".
Klopt, maar geen nieuws want iedereen wordt geacht art. 1133 B.W. te kennen.
ITnetadmin schreef:Ik ken de betreffende wetgeving niet vanbuiten, maar effe googlen leert me dat bedrijven die administratiekosten rekenen bij een eerste herinnering naw geen poot hebben om op te staan, ook al zetten ze dat in hun contract.
Effe googlen? Ok, nu effe serieus het burgerlijk wetboek raadplegen.

Code: Selecteer alles

Art. 1139. De schuldenaar wordt in gebreke gesteld, (...) door de overeenkomst zelf, wanneer deze bepaalt dat de schuldenaar zal in gebreke zijn zonder dat enige akte nodig is en door het enkel verschijnen van de vervaltijd.


Art. 1146 bepaalt dan dat schadevergoeding verschuldigd is vanaf het ogenblik dat je in gebreke bent.

Ook art. 1134 B.W. is zoals steeds van toepassing. Pacta sunt servanda.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

uit een ander topic ... Maar hier mss ook van toepassing? 8)
Wetgeving moet op vrijwillige basis nageleefd worden
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”