Administratieve kosten van 13 EUR

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Michael
Pro Member
Pro Member
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2011, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb vorige maand mijn factuur van proximus iets te laat betaald waardoor ik op mijn volgende factuur een extra kost aangerekend krijg van maar liefst 13 EUR ! Is dit wettelijk dat deze kost zo hoog is? Ik heb dit bij Telenet nog nooit gehad..
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Die kosten zijn inderdaad vaak disproportioneel (bij Telenet zeker ook, vroeger veel last mee gehad met onterechte kosten en dat was ook rond de 10 euro, voor factuur bedragen van 5 euro etc..).
Of dat legaal is goh, ik denk dat als je dat voor een rechter kan brengen dan zal die u misschien wel in het gelijk stellen. Maar dat gaat net iets meer kosten vrees ik. Ethisch verantwoord is het alvast niet.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Bel de klantendienst of contacteer Eva via twitter. Leg je ongenoegen uit. Grote kans dat ze het crediteren. Als dit maar eenmaal voorkomt is dit meestal geen probleem...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Wow € 13 is ook genoeg, ik heb dit al eens voorgehad bij tn en daar was het € 7. Normaal crediteren ze dit gewoon. Alleen stuurt Proximus nog eerst een herinnering bij mijn weten. En bij TN kost direct 7€.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Dat is veel bij tn was het indertijd 7. Maar wel zoiezo vanaf een dag te laat te betalen. Bij proximus zijn ze normaal gezien toch een pak milder.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Deze kosten worden aangerekend bij meermaals herinnerinen. Niet omdat je de factuur eenmaal vergeten betalen bent. Ook niet omdat je de factuur een paar dagen te laat betaalt.
Deze herinneringskosten zijn er om de mensen te ontraden te laat te betalen. Er zijn helaas té veel klanten die véél te laat betalen. Deze kosten rekent Proximus liever niet aan, de facturen zijn beter op tijd betaald (particulieren krijgen twee weken de tijd, ontangen factuur per post, of via mail, klanten kunnen opvolgen via MyProximus, zien dit (indien ze Zoomit actief hebben) in hun bankportaal)

Eenmaal je factuur betaald is, kan je wel vragen deze kosten eenmalig te crediteren.

Indien je denkt dat jouw factuur niet correct is, protesteer dit dan direct en vermeld ook welke kosten je protesteert. Betaal het deel waarmee je akkoord gaat.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Lees je contract, staat er allemaal in. Als je tijdig betaalt zoals afgesproken, kom je dit nooit tegen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door raf1 op 03 dec 2014, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Lord Utopia schreef: Indien je denkt dat jouw factuur niet correct is, protesteer dit dan direct en vermeld ook welke kosten je protesteert. Betaal het deel waarmee je akkoord gaat.
Is het niet zo dat als je een factuur betaald of een deel van een factuur betaald met een bepaalde referentie, je akkoord gaat met de kosten? (kan fout zijn).
Een deel betalen vind ik zo al tricky : 90% geraakt met moeite wijs uit de facturen van hun telecomoperator merk ik :s

Persoonlijk vind ik 14 dagen beetje kort op de bal. Dat wilt zeggen dat als je eens voor 3 weken op reis bent, je al een pak herinneringen in de bus kan hebben. Goed, je gaat niet elke maand op reis, en het zal 1 hooguit 2 keer per jaar voorvallen, maar toch. Nooit fijn om te betalen...
Je kan dit uiteraard oplossen met een domiciliëring, maar daar ben ik dan ook niet zo een fan van (ik beheer graag mijn geld zelf en betaal wanneer het mij uitkomt). Komt onder meer doordat ik een 5-tal jaar terug eens een 500 euro van mijn rekening zag gaan. Automatisch, via mijn domiciliëring. Dit bedrag kwam helemaal niet overeen met mijn laatste factuur van dat bedrijf. Ze gaven gelukkig snel toe dat het om een foutje ging in hun systeem (kan gebeuren), maar probeerden me dan uit te leggen dat ze geen geld terug storten, maar dat ze dat wel elke maand van mijn factuur gingen houden tot het allemaal terug gelijk stond. Iets waar ik niet mee akkoord ging. 14 dagen heb ik mogen wachten op mijn geld...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

boj proximus is het idd 15 euro, zgz voor een 2de herinnering, 1ste herinnering nooit ontvangen en je hebt het al aan uw been vanaf het moment dat je 1 dag te laat betaald, bij base is het 4 euro.....

Wat me wel opvalt is dat de facturen de laatste 3 maand 7-10 dagen onderweg zijn met de post, je moet ze dus al bijna direct betalen bij ontvangst om geen extra kosten te moeten betalen...
Hun antwoord, check tijdig online je facturen of vraag om ze digitaal te krijgen ipv met de post....

Wanneer je belt krijg je er een creditnota voor en deze ontvang je binnen de 3 dagen, precies of ze speciaal de facturen antidateren of langer laten onderweg zijn om je extra kosten aan te smeren, ja 15 euro op 25,50 euro, dat is meer dan 50%, om te ontraden nog facturen per post te willen ontvangen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef:
Lord Utopia schreef: Indien je denkt dat jouw factuur niet correct is, protesteer dit dan direct en vermeld ook welke kosten je protesteert. Betaal het deel waarmee je akkoord gaat.
Is het niet zo dat als je een factuur betaald of een deel van een factuur betaald met een bepaalde referentie, je akkoord gaat met de kosten? (kan fout zijn).
Een deel betalen vind ik zo al tricky : 90% geraakt met moeite wijs uit de facturen van hun telecomoperator merk ik :s

Persoonlijk vind ik 14 dagen beetje kort op de bal. Dat wilt zeggen dat als je eens voor 3 weken op reis bent, je al een pak herinneringen in de bus kan hebben. Goed, je gaat niet elke maand op reis, en het zal 1 hooguit 2 keer per jaar voorvallen, maar toch. Nooit fijn om te betalen...
Je kan dit uiteraard oplossen met een domiciliëring, maar daar ben ik dan ook niet zo een fan van (ik beheer graag mijn geld zelf en betaal wanneer het mij uitkomt). Komt onder meer doordat ik een 5-tal jaar terug eens een 500 euro van mijn rekening zag gaan. Automatisch, via mijn domiciliëring. Dit bedrag kwam helemaal niet overeen met mijn laatste factuur van dat bedrijf. Ze gaven gelukkig snel toe dat het om een foutje ging in hun systeem (kan gebeuren), maar probeerden me dan uit te leggen dat ze geen geld terug storten, maar dat ze dat wel elke maand van mijn factuur gingen houden tot het allemaal terug gelijk stond. Iets waar ik niet mee akkoord ging. 14 dagen heb ik mogen wachten op mijn geld...
Zelfs als je op vakantie bent kan je nog altijd ter plaatse uw factuur betalen via PC banking of Easy banking via app, indien je laptop niet mee hebt dan kan je nog uw tablet en zelfs uw smartphone gebruiken om aan internet banking te doen en je kunt zelfs online met die toestellen uw factuur controleren.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

vind niet dat ge u op vakantie moet bezig houden om facturen te betalen, wij worden ook maar op het einde ; of begin van de maand betaald, moeten ook 30 dagen op ons loon, kinderbijslag etc wachten, facturen zijn normaal betaalbaar op 30 dagen, sommigen willen hun geld vroeger, stellen zich boven de wet....
Er zou toch een beetje marge mogen zijn vind ik, onze werkgever betaald ook niet altijd correct dag op dag, soms omdat er een weekend of feestdag tussenzit...
Er zouden maar kosten op rappels mogen gerekend worden vanaf 45 dagen en dan zouden wij als kleine zelfstandige ons heel gelukkig prijzen als onze klanten binnen die termijn betalen, wij zouden het meer eens moeten durven van zefs 1 euro extra aan te rekenen....

dringend tijd dat de overheid dergelijke zaken zou verbieden, net zoals zotte kosten wanneer een domiciliering niet kan doorgaan omdat bvb uw werkgever te laat betaald heeft...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Is het bij TN zelf niet zo, dat je geen factuur of bericht ontvangt, en je zelf op de site moet gaan kijken wanneer je moet betalen, of ben ik verkeerd ingelicht.
Want als, ik zeg wel als, dat zo is vind ik dit nog veel straffer dan bij Proximus.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nee. Ik krijg alleszins een papieren factuur. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een papieren factuur EIS. Een domicilie krijgen ze niet, en zonder papieren brief als herinnering vergeet ik dat te makkelijk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Misschien toch ook even bekijken van de andere kant. Het niet betalen van facturen of zo lang mogelijk wachten, is voor sommigen een echte sport. Op professioneel vlak kom ik hier ook mee in aanraking. Een bedrijf waarvoor ik werk heeft momenteel 85.000 euro openstaande facturen, over een periode van 3 jaar. Dit zijn voor het grootste deel facturen van 4 €, 15 €, 25 €. Geen enkele van meer dan 100 €.

Het is uiterst moeilijk om hier achter te gaan, en die mensen die dat niet betalen weten dat. Want quasi iedereen kan een factuur van 15 € betalen, zeker als je weet dat ik in de gezondheidszorgsector werk... Rappels sturen en bijhorende massa telefoontjes dat daarop volgt kost handenvol geld aan personeel.

Ik zeg niet dat proximus gelijk heeft in zijn manier van werken, wel dat ik hen begrijp.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Toch vind dat men er toch goed aan doet om deze zaken tijdens vakantie na te zien, kwestie van geen onaangename verrassingen te hebben bij thuiskomst, ik zeg niet dat men een ganse dag moet spenderen om uw zaken op orde te zetten dat vergt normaal niet meer dan een 10 tal minuten.
Voor de rest ben ik akkoord, de telecombedrijven moeten niet direct al kosten aanrekenen als men een paar dagen te laat is met de betaling, die bedrijven moeten op zijn minst een herinnering toesturen hetzij per brief hetzij per e-mail uiteraard zonder kosten en als er dan nog geen gevolg wordt aan gegeven voor deze betaling dan een rappel met kosten en als er dan nog geen gevolg wordt aan gegeven dan mogen ze de aansluiting schorsen.
Wie per Zoomit betaalt krijgt als de vervaldatum nadert trouwens nog eens een 2de bericht per e-mail dat de factuur via Zoomit beschikbaar is.
Er zijn inderdaad banken zoals Belfius en BNP Paribas Fortis die kosten aanrekenen ( € 4,50) als een domiciliëring, een doorlopende opdracht of een overschrijving niet kan doorgaan wegens ontoereikend saldo.
Laatst gewijzigd door apestaart op 03 dec 2014, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef: Je kan dit uiteraard oplossen met een domiciliëring, maar daar ben ik dan ook niet zo een fan van (ik beheer graag mijn geld zelf en betaal wanneer het mij uitkomt). Komt onder meer doordat ik een 5-tal jaar terug eens een 500 euro van mijn rekening zag gaan ....
Voor regelmatig terugkerende facturen (telecom, water, gas en electriciteit) is een domiciliëring toch wel gemakkelijk vind ik:
  • - deze facturen zijn meestal altijd gelijk (tenzij wat gesprekskosten buiten de forfaits), en komen meestal rond dezelfde dag van de maand, je kan die uitgaven dus goed plannen.
    - de afhouding bij de bank gebeurt in de regel 14 kalenderdagen na versturen van factuur (SEPA regel).
    - sedert de recente verbeteringen aan het SEPA eerder dit jaar, kan je als klant voor iedere schuldeiser een maximum bedrag zetten. Als je internetfactuur in de regel ca €75 per maand is, kan je een limiet zetten op vb €90
    Op die manier vermijdt je onverwachte bedragen.
    - bij een eventuele foutieve afname kan je iedere afhouding - zonder enige opgave van reden - door de bank laten annuleren: het geld wordt direct teruggestort (dus geen 14 dagen discussie zoals in jouw voorbeeld).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

Een Europese domiciliëring kan men ook op voorhand blokkeren dus voordat het bedrag van de rekening gaat.
Sterker nog, in mijn PC Banking kan ik zelfs de mandaten eveneens blokkeren of deblokkeren naar believen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

apestaart : als je op sommige reizen mee gaat heb je niet altijd internet. Heb zo eens 3 weken in Mexico gezeten, welgeteld 4 dagen gehad met internet. Tegen 3/4Mbit :-)

Dus daar kan je echt niet altijd van op aan vind ik...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Je mag ook altijd op voorhand een voldoende voorschot betalen op komende facturen, als je echt wilt zeker spelen, niet dat ik dit al gedaan heb, maar ken iemand die dit doet, omdat hij alle miserie en kosten wilt vermijden en op de bank brengt je geld toch niks meer op :wink:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

krisken schreef:apestaart : als je op sommige reizen mee gaat heb je niet altijd internet. Heb zo eens 3 weken in Mexico gezeten, welgeteld 4 dagen gehad met internet. Tegen 3/4Mbit :-)

Dus daar kan je echt niet altijd van op aan vind ik...
Sorry hoor, maar als het om betalen gaat vinden mensen steeds een uitvlucht. Draai het eens om, als je op vakantie vaststelt dat je loon niet gestort is op je rekening zal je wel een middel vinden om te achterhalen wat er precies gaande is.

Je weet op voorhand dat je maandelijks moet betalen. Op elke factuur staat een vervaldatum en die is elke maand dezelfde, op 1 à 2 dagen verschil.
Met andere woorden, je weet perfect welke vervaldagen tijdens jouw verlof vallen. Het is gewoon een kwestie om een thuisblijver de opdracht te geven om jouw Proximus-factuur te checken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

jackho schreef:Is het bij TN zelf niet zo, dat je geen factuur of bericht ontvangt, en je zelf op de site moet gaan kijken wanneer je moet betalen, of ben ik verkeerd ingelicht.
Want als, ik zeg wel als, dat zo is vind ik dit nog veel straffer dan bij Proximus.
Verkeerd ingelicht. Je kan op Mijn Telenet zelf kiezen of je al dan niet een papieren rekening wil. Indien je geen papieren rekening kiest, dan krijg je enkele weken op voorhand al een mail met alle details voor betaling. Enkele dagen voor de vervaldatum krijg je nog eens een herinneringsmail.
Michael
Pro Member
Pro Member
Berichten: 348
Lid geworden op: 08 mar 2011, 23:15
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 14 keer

Heb via de website van Proximus het bedrag betwist. Ik kreeg apart een mail waarin staat dat ik gewoon het overige bedrag moet betalen voor vervaldatum.. Ben benieuwd.

'EDIT: Had intussen al creditnota gekregen voor die 13 EUR zonder discussie. :)

Topic mag gesloten worden :D
Laatst gewijzigd door Michael op 03 dec 2014, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ik heb dit ook al op deze manier betwist en is zo bij mij in orde gekomen,
het ging wel om een iets andere fout, namelijk iets dat teveel aangerekend werd voor de decoder 8€ ipv 4€.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

@Tomby,
Dat is wel in orde dan blijkbaar bij TN, maar weet je ook wat er gebeurt als je te laat of vergeet te betalen op tijd,
krijg je dan nog eerst een waarschuwing of worden er ook direct administratieve kosten aangerekend ?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Als de regel is : ik betaal als ik terug ben van vakantie. Dan zit half m'n klantenbestand blijkbaar heel het jaar met hun poten in een zwembad :angel:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Ondertussen is dit dus al 15 euro! Voor een afrekening van hun die ik nooit ontvangen heb via mail. Dan direct een brief via post en 15 euro kost. Blijkbaar kan een herinneringsemail of een sms niet. Nu mogen ze van mij alle facturen terug via de post doen. Ge neemt al via email, maar dan direct 15 euro voor de eerste herinneringsbrief aanrekenen. Schandalig gewoon. Blijkbaar is er zelfs al een menuoptie op hun 0800 lijn om te betwisten...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik snap niet wat daar schandalig aan is.

Ge kent de spelregels op voorhand, uw kribbel staat onder het contract dus zijt ge ermee akkoord. Betalen is betalen, ge hebt geen eisen te stellen over de voorwaarden, ge hebt de regels van uw aanbieder te volgen, pointe finale!!!

De énige - maar dan ook de énige! - keuze die ge hier hebt is als ge er niet mee akkoord gaat dan verbreekt ge het contract!

Denk nu zelf eens na, en bedenk eens hoe hard ge zou klagen als uw werkgever uw loon te laat zou storten.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik meen mij héél vaag te herinneren dat je zeker twee herinneringsbrieven moet ontvangen en dat ze pas bij de derde (aanmaning) kosten mogen aanrekenen. En tussen de factuur en eerste herinnering moet er één maand zitten. Ik kan hierin verkeerd zijn, is wat ik mij herinner van lessen economie van pakweg 20 jaar geleden...

Moest met het zien van dit topic denken aan wat nog niet zolang geleden in de krant stond : http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-kort ... -a2826420/
Denk nu zelf eens na, en bedenk eens hoe hard ge zou klagen als uw werkgever uw loon te laat zou storten.
Dit is reeds gebeurd (bij een werkgever die failliet gegaan is) en dan mag je héél hard klagen. Ik kreeg uiteindelijk mijn loon ook 3 weken later. Maar ik moest niet zeggen ah, nu €100 extra aub. Je mag dan al blij zijn als je je loon hebt...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ik begrijp niet dat een maandelijkse factuur steeds een verrassinh kan zijn - ah ja, als he er al herinneringen voor moet ontvangen. Je kan toch alles via een portal op de website van de aanbieder volgen? Die facturen komen toch altijd op hetzelfde moment? Als je de papieren factuur of de email of de sms niet ontvangen hebt, dan ga je er toch zelf achter?

Er is toch niemand die - naar analogie - morgen "vergeet" naar zijn werk te gaan, morgen "vergeet" de vuilbakken buiten te zetten, "vergeet" te gaan tanken en stilvalt met zijn auto.

Ik snap het echt niet - echt echt echt niet.
krisken schreef: Dit is reeds gebeurd (bij een werkgever die failliet gegaan is) en dan mag je héél hard klagen. Ik kreeg uiteindelijk mijn loon ook 3 weken later. Maar ik moest niet zeggen ah, nu €100 extra aub. Je mag dan al blij zijn als je je loon hebt...
Dat is toch niet dezelfde situatie?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Neen, ik ga daar niet zelf achter. Daar heb de tijd noch de goesting voor. Tenslotte willen zij mijn geld (wat zij uiteraard ook verdienen, ze hebben immers diensten geleverd). Dan moeten ze ook een correcte facturatie voeren...

PS : de vergelijking gaat net wel op : ik heb diensten geleverd voor mijn werkgever (ik heb er gewerkt) en als zij mij te laat betalen dan heb ik ook geen recht op extra €€€...

Trouwens : als ik maandelijks moet bijhouden wie we reeds een factuur heeft gestuurd en wie niet ... dan moet ik een fulltime boekhouding gaan voeren :s

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dat is met de haren getrokken, het is niet vergelijkbaar. Tijdens een faillissement tellen toch gewoon andere regels dan een 23423452345-in-een-dozijn contractje voor het internet? Of had jij je eigen spelregels bepaald in je contract met je werkgever "te laat loon betalen is extra betalen" - ik dacht het niet hé.

En erachter gaan ... geen goesting voor ... hoeveel tijd neemt dat nu in beslag? Zet het desnoods in uw agenda als een herhalende "meeting". Die dag van de maand, inloggen op de portal van X Y en Z en het betalen. Ge hebt géén zinnige uitleg daaraan te geven om te laat te betalen. Wilt ge u er dan toch niet mee bezig houden dan neemt ge een domiciliëring met - weeral - alle verplichtingen en rechten die daarbij horen!

En krijg jij dan zoveel facturen? Ik krijg hier (zo uit m'n hoofd) Telenet, Mega (electriciteit en gas) en van het water. That's it. De huishuur en alimentatie gaan via een doorlopende opdracht. Stel dan nog dat je dubbel zo veel REGELMATIG TERUGKERENDE facturen krijgt, dat zijn er dan nog maar ZES. Als je dat al niet zelf meer kan bijhouden, amai.

disclaimer: ik zeg hier "ge" maar bedoel niemand specifiek hé, figure of speech.

Ik vond m'n bedrijfswagen belangrijk genoeg om daar een struikelblok van te maken bij m'n werkgever. Je kan daar van vinden wat je wil, het kan aan m'n achterwerk oscideren ( :-) ) en ik heb dat in m'n arbeidscontract laten opnemen. Toen ik een nieuwe mocht kiezen had de werkgever eenzijdig de spelregels van de car policy veranderd, maar een arbeidscontract veranderen ze zonder goedkeuring van beide partijen zomaar niet. Gevolg: ik rij nu rond in de auto die ik wou - ok ok, even niet tot 16 oktober :-)

Anyway, het komt er op neer dat alles in deze thread op VOORHAND geweten is. Je hebt geen poot om op te staan om erover te klagen. Vind je je niet meer in de voorwaarden opgelegd door de leverancier - zoek een andere! Zo werkt het, en niet anders.

Het is iets anders als Proximus in dit geval zijn eigen regels niet volgt, maar dat betwijfel ik ten stelligste. En een eenvoudig berichtje naar Proximus lost het blijkbaar op. Dat is goodwill van Proximus hé, dat ga je nergens zwart op wit vinden in hun eigen regels.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 12 keer

mja definieer iets te laat betaald?

Want ik dacht ook dat zover ik mij goed kan herinneren dat er na enkele dagen en herinnering per post wordt gestuurd, en dan pas na 10 werkdagen fzo een 2de (en op deze worden dan kosten aangerekend)

Alé zo was het toch vroeger dacht ik, kan natuurlijk veranderd zijn, maar iets te laat kan voor de ene persoon 2 dagen zijn, en voor de andere 2 weken...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

denkleine schreef:mja definieer iets te laat betaald?
In het geval van deze thread hebben wij niet te kiezen over de definitie van "te laat betalen", Proximus heeft de regels daaromtrent opgesteld in het contract en de andere partij in dat contract heeft zich gewoon te voegen naar die regels. Punt.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

En excuses Avenger 2.0, het komt over dat ik van leer trek tegen u persoonlijk, maar dat is niet m'n bedoeling, ik praat in het algemeen voor iedereen onbepaald die zijn regelmatig terugkerende facturen te laat betaald :-)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dus als ik op reis ga etc moet ik mij heel die rompslomp aantrekken? Ook als ik op plekken zit zonder internettoegang? Ik ben dus echt een slaaf van mijn provider/internet/mail geworden?

Bovenstaande is ook één van de redenen waarom ik weiger in te tekenen op allerhande leveranciers die je een factuur enkel elektronisch versturen (e-mail of portaaldingen). Bedrijven die werken via de traditionele post heb ik het liefst. Kost mij wel wat meer maar dan ben ik zeker dat ze ook betaald worden.

Reden : 1x per week zet mijn vriendin zich achter de PC om al die betalingen in orde te maken. Ik doe dat niet, in het verleden genoeg bewezen dat ik dat vaak vergat. Ik open de post, en alle facturen gooi ik in een bakje "inkomende facturen". Zij maakt bakje leeg in t weekend en doet alle betalingen.

Heb vroeger van die bedrijven gehad die mij korting aanboden om de facturen per mail te krijgen. Gevolg : ik krijg die mail, bekijk snel bedrag etc en als k thuis kom ben ik dat al lang vergeten. En dan krijg je hetzelfde als OT : herinneringskosten. Voor de paar dingen die we krijgen per e-mail (colocatie, vps'jes, voornamelijk IT gerelateerd stuff dus) heb ik een e-mailadres aangemaakt zodat mijn vriendin die ook ontvangt.

Probleem is dat als je tegen een bedrijf zegt mijn e-mailadres is <naambedrijf>@<eendomein>.be, dat ze het dikwijls niet geloven en blijven beweren dat ik een geldig emailadres moet opgeven...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 12 keer

selder schreef:
denkleine schreef:mja definieer iets te laat betaald?
In het geval van deze thread hebben wij niet te kiezen over de definitie van "te laat betalen", Proximus heeft de regels daaromtrent opgesteld in het contract en de andere partij in dat contract heeft zich gewoon te voegen naar die regels. Punt.
Selder volledig akkoord, maar dat was niet mijn punt, het gaat hem over wat de ts zei, hij zegt gewoon in het begin iets te laat, wat ik vrij grijs vindt.
Uit eigen ervaring heeft me bij proximus al geleerd dat 1-2 dagen niet die 13€ die hij aangerekend heeft gekregen veroorzaakt.
Daarom dat ik mij gewoon vragen stel bij wat bedoeld de ts als "iets te laat", ik probeer hier op niemand te schieten of discussies uit te lokken, stel mij gewoon die vraag. Hoeveel werkdagen spreken we over in dit specifiek geval van de ts. En dit volledig lostaand van de andere discussie die hier door gestart is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

krisken schreef:Dus als ik op reis ga etc moet ik mij heel die rompslomp aantrekken?
JA.

:-)

Moet uw provider het zich aantrekken om op zondagvoormiddag uw internetverbinding actief te houden? Ne normale mens ligt dan toch in zijn bed of doet een ochtendwandeling zeker. Hebt ge toch geen internet nodig dan.

In alle reacties die je al gegeven hebt ga je zo los voorbij het feit dat alles wat met facturen en betalen en te laat en te vroeg en te weinig en te veel in het contract staat waarmee je akkoord gegaan bent door je handtekening eronder te zetten. (of eendert welke ander manier, niet muggenziften) Alleen die regels tellen, en alle partijen moeten die regels volgen. Volgt er één van de partijen die regels niet, dan pas heb je recht om te spreken. Als jij een factuur niet op voorwaarden van de leverancier niet betaald dan heeft die recht om te klagen. In dit geval heeft die leverancier al op voorhand in het contract bepaald op welke manier hij zal klagen.

Hoe. Simpel. Is. Dit. Allemaal.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zelf vind ik het huidige systeem wel flawed, ik zie de volgende gebreken:

Gebrek: als je een factuur per post verstuurt (zonder de optie aangetekend), heb je enkel, hoogstens, een bewijs van verzending. Je hebt geen bewijs van aflevering. Helaas gebeurt het nog elke dag dat postbodes verkeerd bussen, in het bijzonder in appartementsblokken. Je kan wel zeggen dat iemand de factuur kan "verwachten", maar ik denk niet dat dit voor iedereen zo evident is. Vele mensen komen echt amper rond met hun tijd en eigenlijk moet een ander ook niet opdraaien voor een fout van bPost. Hier zit al een fout in de logica om bij de eerste herinnering meteen kosten aan te rekenen.
Oplossing: Zaken als zoomit moeten hier een oplossing bieden maar naar ik hoor heeft ook dit systeem z'n kuren. Mijn ziekenfonds stuurt gewoon zelf een mailtje telkens er een factuur is. En pas als die niet betaald is tegen de vervaldatum sturen ze die ook per post (zonder extra kosten). Het probleem met bPost kan deels opgelost worden door betere postcodes in te voeren zodat de postbodes niet meer handmatig moeten sorteren (zie bv het 5+4 postcodesysteem van USPS).

Gebrek: anderzijds is de huidige manier van betalen veel te traag. Overschrijving op donderdag na 17u, komt pas maandag aan (dinsdag als de maandag een feestdag is). En dan heb ik het nog niet over hoeveel tijd men verliest met het ingeven van een overschrijving. Anno 2016 kan dit echt niet meer, op het randje van lachwekkend zelfs. Lijntjes als "indien deze herinnering uw betaling gekruist zou hebben, gelieve deze dan als nietig te beschouwen" zijn technologisch al zo lang voorbijgestreefd.
Oplossing: Wat houdt de bedrijven tegen om bijvoorbeeld algemeen automatisch op Bancontact of kredietkaarten te debiteren en zo meteen een bevestiging van betaling te hebben? Dit heeft als bijkomend voordeel tov SEPA dat men niet moet nazien of er voldoende geld op de bankrekening staat. En ook als het niet automatisch afgerekend wordt, waarom geen "Pay now" optie in het online persoonlijke accountsoverzicht zetten om meteen een factuur te betalen met kaart?

Gebrek: dat niemand hier precies kan definieren wanneer iets "te laat" is, is ook problematisch.
Oplossing: geen, waarschijnlijk heeft Proximus een eigen interne "grace period" die ze niet bekend maken, wat de duidelijkheid weeral niet bevordert

Ik heb nooit anders geweten dan post en overschrijving, en de problemen zijn er altijd al geweest. Om een of andere reden blijft de Belgische bedrijfswereld maar willens nillens vasthouden aan dit verouderd systeem, nevermind dat de technologie en de rest van de (ontwikkelde) wereld wel evolueert.

Als men het ontvangen en betalen van facturen sneller, gemakkelijker, gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder zou maken, zoals we in 2016 wel zouden mogen verwachten, dan zouden al veel discussies en problemen vermeden kunnen worden.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 24 aug 2016, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Mobistar ook altijd. Paar dagen te laat betaald = SMSje met herinneringskost bij gerekend. Ik betaal dan altijd de originele factuur en ze hebben gene poot om op te staan.

Verder: vakantie = vakantie. Als ik de factuur niet gezien heb wegens niet thuis, dan is dat zo en dat is dan pech voor die bedrijven. Ik doe normaal mijn facturen een keer per maand, en dan zijn er altijd wel een paar die af en toe net uit de boot vallen en ambetant gaan doen.
Domiciliering krijgen ze niet. Ik vind 30 dagen een absoluut minimum aan tijd om een factuur te betalen.

Ik geef krisken dus groot gelijk.
Alleen, bedrijven krijgen bij mij ook allemaal een eigen <[email protected]> achtig adres, en nog geen een heeft daar moeilijk over gedaan (naast het gekende onbegrip bij de persoon die het invoert als het in een shop gebeurt).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

selder schreef:
krisken schreef:Dus als ik op reis ga etc moet ik mij heel die rompslomp aantrekken?
JA.

:-)

Moet uw provider het zich aantrekken om op zondagvoormiddag uw internetverbinding actief te houden? Ne normale mens ligt dan toch in zijn bed of doet een ochtendwandeling zeker. Hebt ge toch geen internet nodig dan.

In alle reacties die je al gegeven hebt ga je zo los voorbij het feit dat alles wat met facturen en betalen en te laat en te vroeg en te weinig en te veel in het contract staat waarmee je akkoord gegaan bent door je handtekening eronder te zetten. (of eendert welke ander manier, niet muggenziften) Alleen die regels tellen, en alle partijen moeten die regels volgen. Volgt er één van de partijen die regels niet, dan pas heb je recht om te spreken. Als jij een factuur niet op voorwaarden van de leverancier niet betaald dan heeft die recht om te klagen. In dit geval heeft die leverancier al op voorhand in het contract bepaald op welke manier hij zal klagen.

Hoe. Simpel. Is. Dit. Allemaal.
Niet zo simpel als je voorstelt, dat is duidelijk :-)
Klein voorbeeldje : ik lever je een dienst...jij hoort die te betalen. Zou jij het normaal vinden als ik in mijn AV zet "te betalen binnen de 2 dagen"? Indien niet, hopla €10 er bij?

Ik denk dat je inmiddels beseft dat 2 dagen niet mogelijk is...

Het gaat hem niet over het feit dat jij je leverancier moet betalen. Dat is een vaststaand feit : dat MOET. Maar het gaat hem over het feit dat wat ik heb geleerd niet strookt met de hedendaagse werkelijkheid. Zijnde : factuur voldoen binnen de maand. Indien factuur niet betaald : eerste herinneringsbrief. Indien niet betaald : tweede herinneringsbrief. Indien niet betaald : aanmaning (met extra kosten). Nu rekenen ze reeds kosten vanaf het eerste moment (de eerste herinneringsbrief), iets wat volgens mijn geheugen niet kan/mag...

Het is daarop (!) dat ik een antwoord wil : wat is heden ten dage de betalingstermijn die wettelijk voorzien is?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”