Advies over aankoop 2ehandse wagen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik wil binnenkort een tweedehandse wagen kopen, en dat is toch al weer een tijdje geleden. Daarom graag jullie advies.

De situatie is een beetje specifiek:
1. Moet een automatiek zijn
2. Is een beginnend bestuurder die nu met haar rijlessen bezig is (rijbewijs enkel voor een automatiek). het wordt een "tweede auto" voor het gezin
3. 5-deurs is gewenst want kinderen moeten mee kunnen (uiteraard nadat het definitief rijbewijs is behaald!)
4. Graag toch een relatief klein autootje. Voornamelijk voor gebruik in stad Brussel, over kleine afstanden. Bijvoorbeeld Toyota Yaris, Twingo, Peugeot 206, ... Zal waarschijnlijk minder dan 10.000 km per jaar doen
5. Niet te oud... ik dacht niet veel ouder dan 5 jaar?
6. "vrouwelijk" is een plus (whatever that may mean :P)

Budget is zo'n 5.000 €. Jullie mening over dit budget is ook gewenst. Is dit realistisch?

Enkele vragen die ik me stel:
* particulier of bij garage gaan zoeken?
* liever wat ouder en minder kilometers of omgekeerd?
* waarop moet ik letten?
* enzovoort

allé, alles wat in jullie op komt. :)

Als er iemand toevallig iets te koop heeft dat aan mijn wensen voldoet... :-D Dank bij voorbaat!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

garage of particulier, het eerste zal duurder zijn maar je hebt toch een (beperkte) garantie. Particulier heb je dan weer meer kans op een juiste geschiedenis van de auto, waar komt die in de garage vandaan ?

ik zou in de geschetste situatie voor een benzinemotor gaan en als je toch diesel pakt van een roetfilter wegblijven wegens korte afstanden en dure vervanging als het zover is. Bij korte afstanden raakt het regeneratieproces van je roetfilter ook niet volledig rond en geraakt hij dus niet proper.

ouder versus kilometerstand, maakt niet zoveel uit, het onderhoudsboekje is je bijbel.

meer kilometers is meer slijtage maar bij regelmatig onderhoud is dat motorisch en mechanisch geen probleem, behalve voor interieur enzo, dat zal dan waarschijnlijk afgeleefder zijn.

Probeer bij particuliere verkoop te achterhalen waarom de agen weg gaat.

autoscout, 2dehands en kapaza zijn al goede bronnen. Alle dagen kijken en vergelijken tot je weet wat je voor welke prijs krijgt.
Eens gekocht, stoppen met kijken (spijt of beter aanbod :) )


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Kleine wagens hebben doorgaans geen echte automaten, maar gerobotiseerde versnellingsbakken, CVT's of DSG's. Doe op voorhand wat research over problemen met de transmissie, want die dingen durven nogal eens kapot te gaan.
Echte automaten (met koppelomvormer) geven minder problemen, maar die kom je maar zelden tegen in kleine wagens. Ik denk dat de Suzuki Swift één van de weinige is die nu nog met een échte automaat verkocht wordt. Ford heeft een tijd een Fiesta met automaat (dus géén Powershift, want da's een DSG) gehad.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

SpecialK schreef:Echte automaten (met koppelomvormer)
Kan je aan een leek uitleggen wat het verschil is? CVT is dacht ik traploos, DSG is automatisch tussen versnellingenschakelen, maar wat is dan een echte automaat?
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk dat het beste keuze een Toyota Yaris zou zijn, met CVT-automaat. Persoonlijk zou ik nooit bij een particulier kopen. De garages bieden garantie en weten toch min of meer of de auto correct onderhouden werd in het verleden ed.
Maar probleem is: met 5.000€ kom je dan niet toe. Maar soms moet je beter iets meer uitgeven, dan iets van 5K te kopen en dan later nog 5K aan reparaties insteken de eerste 2 jaar. (en niet ouder dan 5 jaar is dan al helemaal onmogelijk) Ik denk dat een realistisch budget rond de 7500-8000 is voor een beetje auto.

CVT's van Toyota's zijn zeer goede en vlotte automaten. Veel mensen vinden het saai door het "onsportief" geluid en gevoel. Maar voor relaxed rijden is het wel super. (behalve het geluid bij sterk optrekken) Dit zijn ook de enige automaten die ik aangenaam vind rijden: die van Ford zijn inderdaad een ramp!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Een gerobotiseerde versnellingsbak is een klassieke versnellingsbak en een klassieke koppeling, die automatisch bediend worden. Schakelen en koppelen gebeurt dus door een aantal stelmotortjes. Ze schakelen vrij traag waardoor je bij het optrekken duidelijk merkt dat er eventjes "niets gebeurt".

Een CVT werkt met een soort riem (een rekbare ketting) die over conische wielen (poelies) loopt, en dus geen vaste verhouding heeft. Door de positie van de riem te verschuiven tov de poelies verandert de overbrengingsverhouding. Hier komt geen koppeling bij te pas. De DAF Variomatic moet zowat de eerste geweest zijn die dit gebruikte.
Dima_2005 schreef:CVT's van Toyota's zijn zeer goede en vlotte automaten.
Geen idee of ze effectief standhouden. De Audi Multitronic die indertijd in de 2.7 TDI zat was alleszins een absolute ramp qua betrouwbaarheid.

Een DSG is in feite een dubbele versnellingsbak, bak 1 heeft versnellingen 1, 3 en 5, en bak 2 heeft 2, 4 en 6. Bij het schakelen van 1 naar 2 wordt er gewoon van bak gewisseld, waardoor het schakelen zeer snel gaat. Ondertussen schakelt de eerste bak van 1 naar 3 zodat de derde versnelling klaar staat zodra je die nodig hebt. De koppelingen bestaan zowel in droge als natte versie (natte versie draait in een oliebad), de droge versie komt vooral voor bij kleine auto's maar is behoorlijk slijtagegevoelig.

Een echte automaat werkt met een vloeistofkoppeling, in feite zijn dat twee schoepenwielen die in een oliebad draaien, en de kracht wordt overgebracht door de draaiende olie (alleszins in lage versnellingen, de meeste moderne automaten vergrendelen de twee schoepenwielen zodra je aan een constante snelheid rijdt). Dit zorgt voor de typische "slip" van de automaat. Voordeel is dat ze behoorlijk goed stand houden.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Over automaten kan ik u niets vertellen, maar ik zou ook nooit bij een particulier kopen.
Bij een garage betaal je vermoedelijk iets meer, maar krijg je ook service en garantie.

Voor een kleine auto is diesel ridicuul (herinner u dat kleine diesels nog niet zo lang geleden gesubsidieerd werden door de overheid :bang: ).

Verder zou ik gewoon op hoger vernoemde websites gaan kijken naar het aanbod.
Kijk ook eens bij stockwagens (al zal je daar minder snel automaten tegekomen) of directiewagens (al zal je daar minder snel segment A of B tegenkomen).
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Voor een kleine auto is diesel ridicuul (herinner u dat kleine diesels nog niet zo lang geleden gesubsidieerd werden door de overheid :bang: ).

ridicuul :roll: , tweedehands zal hij goedkoper zijn dan een benzine en de brandstof is goedkoper en hij is zuiniger. Ik zou zeker een diesel nemen Tel uit je winst !
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Off topic, als je ziet hoeveel jonge directiewagens elke garage heeft in quasi elk beschikbaar model dan vraag ik mij hoeveel mensen er NIET in een of andere directiecomite zetelen en als ze het wel doen, hoe lang ze hun auto houden! :roll:

Voor zekerheid beter in een goede garage al zal je vast bij particulier ook nog wel koopjes kunnen doen, 5000 euro is wel krap denk ik maar je weet nooit.
Wij hebben 11 jaar terug een kleine auto van op dat moment 8 jaar oud met 9000km op de tellerv (en in het boekje) gekocht van een gepensioneerde particulier, die is recent weg gegaan met +- 105k km op de teller zonder enig noemenswaardig defect, enkel normaal onderhoud aan laten doen.
Het is maar dat de gezinsuitbreiding ons tot de vernieuwing aangezet heeft of we reden er nog mee rond!
Kijk ook zeker de inschrijving en rijtaks na, geen idee hoe dat in het Brussels gewest is momenteel maar dat kan ook al eens wat schelen...
XoNsKy
Starter
Starter
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 jul 2008, 20:19
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

De Kia Picanto zou ook leverbaar geweest zijn met een echte automaat. Heb deze als vervangwagen gehad en was een plezier om mee te rijden. Weet alleen niet vanaf welk bouwjaar dit is (was een auto van 2014)...
Scarlet Trio
Proximus Bizz Smart XL 20
Gebruikersavatar
Wicky
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 8 keer

Je kan altijd eens kijken op autoscout24 of er iets interessants te vinden is:

http://occasions.autoscout24.be/?atype= ... eage&dtr=s

bijvoorbeeld: http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... asrc=st|as
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Wat ik me dan afvraag... Voor een 8000 heb je een nieuwe dacia...

Wat budget betreft, het gaat hier om een eerste wagen...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

lucdec schreef:
Voor een kleine auto is diesel ridicuul (herinner u dat kleine diesels nog niet zo lang geleden gesubsidieerd werden door de overheid :bang: ).

ridicuul :roll: , tweedehands zal hij goedkoper zijn dan een benzine en de brandstof is goedkoper en hij is zuiniger. Ik zou zeker een diesel nemen Tel uit je winst !
En binnen 1, 2 of 3 jaar mag je met je diesel zonder roetfilter BXL niet meer binnen.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Wat ik me dan afvraag... Voor een 8000 heb je een nieuwe dacia...
Met automaat?

PS: ik vind deze wel leuk precies: http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... asrc=st|as
ooh. shiny.
conexio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 maa 2015, 15:29
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 15 keer

lucdec schreef:
Voor een kleine auto is diesel ridicuul (herinner u dat kleine diesels nog niet zo lang geleden gesubsidieerd werden door de overheid :bang: ).

ridicuul :roll: , tweedehands zal hij goedkoper zijn dan een benzine en de brandstof is goedkoper en hij is zuiniger. Ik zou zeker een diesel nemen Tel uit je winst !
Ik denk dat Heist175 het eerder over de belastingen heeft die in Vlaanderen voor diesel toch wel een pak hoger liggen dan voor benzine kan je op de website van de Vlaamse Overheid uitrekenen, voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan je die hier vinden.

Doe zeker eens een testrit, de ene automaat is de andere niet.
Persoonlijk rijd ik graag met een CVT, als je versnelt valt het vermogen niet steeds weg omdat hij moet schakelen en als je met een constante snelheid rijdt is hij altijd vrij stil en ik vind het de beste automaat om in heuvelachtig gebied mee te rijden, je moet die niet bijsturen zoals andere automaten. Maar er zijn anderen die niets aan een CVT vinden omdat hij bij het versnellen constant hetzelfde geluid maakt en dat schijnt niet sportief te zijn.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Voor €7990 had je een nieuwe Citroen C3 tijdens het afgelopen autosalon. Misschien komt die actie nog eens terug?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Trouwens : automaten op kleine dieselmotoren is een ramp. Op een benzine motor valt dat nogal goed mee (in het geval van cvt gewoon super).

Sent from my A0001 using Tapatalk
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

lucdec schreef:
Voor een kleine auto is diesel ridicuul (herinner u dat kleine diesels nog niet zo lang geleden gesubsidieerd werden door de overheid :bang: ).

ridicuul :roll: , tweedehands zal hij goedkoper zijn dan een benzine en de brandstof is goedkoper en hij is zuiniger. Ik zou zeker een diesel nemen Tel uit je winst !
Maar je zal om de haverklap problemen hebben bij korte afstanden en een moderne diesel... Je voordeel zal zap weg zijn!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lucdec schreef:
Voor een kleine auto is diesel ridicuul (herinner u dat kleine diesels nog niet zo lang geleden gesubsidieerd werden door de overheid :bang: ).
ridicuul :roll: , tweedehands zal hij goedkoper zijn dan een benzine en de brandstof is goedkoper en hij is zuiniger. Ik zou zeker een diesel nemen Tel uit je winst !
Ja dus, ridicuul.

Een benzine is goedkoper in aankoop, zowel nieuw als 2de hands.
Een benzine is goedkoper in onderhoud.
Het prijsverschil aan de pomp in België is artificieel en tussen allerlei dwaze maatregelen door heeft deze regering dat eindelijk ingezien. De gelijkschakeling van de taksen op benzine en diesel is bezig (en zal nog even duren).
Voor kleine afstanden is benzine ook beter (voor de auto) en aangenamer (voor de inzittenden en het milieu).
Dus ja, benzine is de enige logische keuze.

Zeker voor kleine auto's, maar meer en meer ook voor grotere auto's (C-segment).
- regelgeving (uitstoot NOx) maakt diesel geweldig ingewikkeld -> duur in aankoop en duur in onderhoud
- benzinemotoren worden ook steeds zuiniger
- prijs aan de pomp wordt meer en meer gelijkgeschakeld
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ben het absoluut niet eens met je argumentatie heist_175 ... Mijn volgende zal ook een benzine of elektrische zijn, maar enkel en alleen omwille van de uitstoot en milieu overwegingen.

Maar dat een diesel duurder is dan een benzine ... Daar is niks van waar ... Meer onderhoud nodig ? Nog niks van gemerkt. En dat dat prijsverschil aan de pomp artificieel is, sorry, maar voor mijne portemonnee is dat toch serieus reëel hoor ! En zuiniger ? Er zit toch nog altijd makkelijk een verschil van 2 of meer liter per 100km op een benzine of diesel motor met dezelfde cilinderinhoud. Echter kan je makkelijker een benzine met (zeer) kleine cilinderinhoud vinden dan een Diesel.

Niettegenstaande, een benzine nu is duurzamer. Maar een goedkope 2dehands benzine, probeer het maar te vinden. Ofwel een half wrak, ofwel met een (te) zware motor en betaal je teveel rijtaksen (die C4 als voorbeeld genomen...)

Mijn advies ... Voor het bedrag dat je hebt ga je echt goed moeten zoeken voor jouw eisen, maar ik zou vooral proberen te zoeken naar een smart4four dan, of anders toch een kleine diesel (1.4) overwegen (polo, Clio, C3, ...)
Laatst gewijzigd door Sasuke 11 aug 2016, 08:36, in totaal 1 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Mja en de diezels lijken allemaal een veelvoud aan aantal km gereden te hebben maar dat is misschien minder problematisch.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Goh, een diesel met 100000km is echt geen enkel probleem hoor. Mijn neef rijd met een VW Passat 2.0 van 9j oud met 235000km die hij voor 3000 EUR gekocht heeft ... Supercontent is hij ervan en heeft een verbruik van 5,2l/100km. Mijn ouders rijden met een nieuwe Dacia Sandero Stepway 1.2 benzine en hebben een verbruik van 6,5l/100km
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het hangt ook af van het merk en dergelijke... Bij veel merken is onderhoud van een benzine een 20-30% goedkoper dan die van een diesel. Dat omdat er veel minder filters ed vervangen moeten worden.

Een goedkope en degelijke auto is eigenlijk gewoon moeilijk te vinden. Ongeacht of het benzine of diesel is.
Maar ik denk dat hier in deze topic vooral belangrijk is dat het een automaat is. En dan ben je veeel beter af met een benzine. Benzineautomaten zijn over de hele lijn een pak beter dan die van diesels. En bij automaten is het zelfs zo dat benzines minder verbruiken dan diesels ;-)

Maar zeker bij gebruik in een stad met veel stilstaand verkeer (Brussel), kleinere afstanden en lage snelheden, zal je veeeeel beter af zijn met een benzine. Lager gebruik van een diesel is vooral op snelwegen, maar in een stad wint een benzine. En lage snelheden bij diesel zorgen ook voor aanzienlijk hogere kosten aan onderhoud (veel sneller wisselen van filters ed).

Trouwens: vroeger was het debat veel simpeler. Maar tegenwoordig moet je ook kijken naar het merk en model.... Er zijn benzines die een miljoen kilometers rijden zonder enige defect (bv. Toyota's, die altijd al goed waren geweest in benzines), en er zijn diesels die om de haverklap een probleem hebben na 50.000km (Franse en britse auto's).

Of zelfs in het geval van Sauske: je mag geen VW en een Dacia vergelijken. En ze hebben zo'n hoog verbruik omdat die zwaar underpowered motor is en heel inefficient gebouwd (en eigenlijk ook gewoon een bak met veel windweerstand).

Ik zou bv. zeker liever een Toyota benzine met 150.000km kopen dan een Peugeot diesel met 75.000km. En alweer: in het geval van automaat doet die Peugeot zelfs niet mee met 10.000km.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik zal zeker niet nalaten jullie mijn concrete bevindingen voor te leggen. Laat zeker ook niet na mee te zoeken met mij! :-)

Ik had een yaris gevonden die interessant was maar ik een kleur... Licht geel... Beurk
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

lucdec schreef:
Ik zou zeker een diesel nemen Tel uit je winst !
In aankoop wel. De stukken achteraf. :lol:
Minder dan 10.000km / jaar en recente diesel met DPF nemen is vragen voor problemen.
Door de korte afstanden krijgen die filters niet altijd de tijd om te regenereren.
Heb al verschillende klanten aan de lijn gehad die dachten met een diesel goedkoop korte afstanden te doen, en bij het melden van de vervangkost van hun DPF begonnen te huilen. Dat kan afhankelijk van het merk gaan van 1000 > 4000 eur.

Nu, een wagen van <5 jaar met automaat voor minder dan 5k zal niet makkelijk worden.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Let op met het onderscheid diesel/benzine. Diesels hebben de laatste 20 jaar een enorme evolutie gekend (turbo's, directe inspuiting) waardoor ze een pak efficiënter geworden zijn. Helaas zijn ze daardoor ook veel complexer en kwetsbaarder geworden.

In de jaren '80 zei men: een diesel, daar komt nooit iets aan. Inderdaad, een atmosferische 2-liter motor met een vermogen van 50 of 60 pk, dat houdt eeuwig. Kijk maar naar de Mercedes W124 reeks, die rijden nog bijna allemaal ergens rond :) Benzines hadden in die tijd heel regelmatig problemen met de ontsteking, dat was toen nog een grotendeels mechanisch verhaal met één bobijn en een mechanisch ronddraaiende stroomverdeler. Kruipstromen, verkoolde vis platinées,... Als het wat vochtig weer was startte je auto niet meer. Diesels hebben geen ontsteking, dus die hadden daar geen last van.
Tegen de jaren '90 hadden de meeste benzines een elektronische ontsteking, vaak met een bobijn per cylinder. Die zijn een stuk robuuster en tegelijkertijd werden de diesels complexer, waardoor vanaf toen een benzine eigenlijk minder problemen gaf dan een diesel.

Maar vandaag stapt ook de ene na de andere fabrikant bij benzinemotoren over naar directe inspuitingen en turbo's, voornamelijk om de CO2-normen op papier te halen. Je ziet tegenwoordig op kleine wagens heel vaak een TSI, ecoboost, ... logo staan, allemaal kleine turbomotoren met een hoog specifiek vermogen (pk/liter cylinderinhoud). En je ziet dus ook dat die benzinemotoren nogal eens kapot gaan, en dat ze ook meer onderhoud vereisen. Alleen de erg storingsgevoelige roetfilter hebben ze (vandaag) nog niet, al is Mercedes er wel al mee bezig op benzinemotoren.

Als je een iets oudere (atmosferische) benzine koopt hoef je je van voorgaande uitleg uiteraard niks aan te trekken :)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Eerst en vooral: praktisch rij-examen afleggen met een automaat zou ik absoluut afraden! Dit wordt dan vermeld op je rijbewijs, dus je kan nooit met de auto van een vriend of familielid rijden (om welke reden dan ook) als die handgeschakeld is. Ook bij sommige bedrijven (met handgeschakelde bedrijfswagens) kan dit een probleem geven. Neem gewoon iets meer tijd voor je rij-opleiding en leer handgeschakeld rijden. Dat is louter een kwestie van iets meer oefening om dat onder de knie te krijgen.

Bij de keuze tussen benzine of diesel moet je je vooral afvragen of je af en toe langere afstanden zal rijden. Als dat niet het geval is, neem dan een benzine. Anders kan je voor een diesel gaan, maar dan neem je er best één met emissienorm Euro 5 (vanaf bouwjaar 2011). Vanaf februari 2017 mogen in Antwerpen enkel nog diesels binnen met Euro 4 of Euro 3 waar een roetfilter in is geïnstalleerd. Vanaf 2020 mogen alleen nog Euro 5 diesels binnen in Antwerpen én Gent. Ook in Brussel is men bezig met de invoering van een lage emissiezone, al zou het daar iets minder streng worden...

I.v.m. het kopen bij een professionele verkoper of particulier: op websites zoals http://nl.autoscout24.be zal je zien dat er veel autohandelaars actief zijn. Vaak zijn dit allochtonen die auto's inkopen/verkopen/importeren/exporteren, zo het type dat hun kaartje overal tussen de ruitenwissers van geparkeerde wagens steekt. Blijf daar a.u.b. ver weg van! Zelf heb ik een tweedehandswagen gekocht van een particulier die deze weg deed i.v.m. het verkrijgen van een bedrijfswagen (gevonden via AutoScout24). Ingevuld onderhoudsboekje, eerst een proefrit gemaakt, gekeurd voor verkoop zonder opmerkingen, koopovereenkomst van Autoscout24 gebruikt (http://ww2.autoscout24.be/nl-be/service ... ntract.pdf). Prima auto, nog geen enkel probleem mee gehad.

Nog een laatste tip: i.v.m. de verzekering voor een jonge en beginnende bestuurder neem je best geen te hoog vermogen, maar als hij af en toe op de snelweg moet kunnen rijden, neem dan ook geen té laag vermogen! Tussen 80 en 100 PK is een goed vermogen voor een kleine wagen. Op de snelweg gaan invoegen met bv. een Chevrolet Matiz van 800cc en 38kW/52PK is levensgevaarlijk! AutoScout24 heeft een zeer uitgebreide zoekfunctie waar je al je criteria kan ingeven: max. prijs, min./max. vermogen, min. bouwjaar, max. aantal km's, max. afstand van locatie, brandstof, gewenste opties, etc.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

lucdec schreef:ridicuul :roll: , tweedehands zal hij goedkoper zijn dan een benzine en de brandstof is goedkoper en hij is zuiniger. Ik zou zeker een diesel nemen Tel uit je winst !
op welke planeet leef jij lucdec? Nu worden meer benzines dan diesels verkocht! Eindelijk heeft de overheid door benzine gelijk te schakelen met diesel en ook de rijtaksen voordeliger te maken van benzines. Een vuile diesel stootte zogezegd minder Co2 uit dan mijn aardgaswagen 4 jaar terug. (dat waren alle contstructeurs die sjoemelden met de cijfers) We gaan maar zwijgen over de kankerverwekkende roetdeeltjes en de stikstofoxiden.

VAB-Budgettest: dieselrijden vaak pas interessant vanaf 30.000 km per jaar
https://www.vab.be/nl/nieuws/2016/4/29/ ... ettest2016

vraagsteller zegt < 10.000 km. te doen!!!

taksen/BIV bij diesel pak hoger. Nu heb je bij 1-1.2 motoren slechts 100-120 € taks/jaar.
een Opel Astra 1.7 diesel 20 jaar oud: 300 €

iedereen die hier moord en brand schreeuwt van niet particulier te kopen vind ik wel mensen onnodig schrik aanjagen.

Heb net een 3 jaar oude Ford B-max (handgeschakeld) 125 pk full-option gekocht met 47.000 km voor 9.000 € (benzine) 1 liter motor (dus weinig BIV en rijtaks). ook zuinig rijden, ideaal voor mensen die < 20.000 km. rijden/jaar.
zag nog officiële Ford-garantie bij tot 2018. mensen waren heel precieze mensen, dat zag ik.
allee, ze gaan hun nieuwe volvo begin oktober krijgen, dus ik wacht er nog op. :-( (heb een contract opgemaakt) en 2 weken later vroegen ze toch voorschot van 500 €.

week nadien zag ik Meriva 5 jaar met 35000 km. op de teller en quasi ook full-option voor 7250 € bij een garage (100 pk, 1.4 liter), dus iets hoger taksen + verbruik, maar Opel biedt geen 1 l. motors aan.

Ouders 2 maand terug Golf Plus 4 jaar oud gekocht met een 45000 km. dacht ik 1.4 TSI DSG (automaat) voor 12.000 (VW is altijd pak duurder hé)

een automaat vinden 2dehands tegen de juiste prijs zal moeilijk zijn, maar niet onmogelijk

Toyota Yaris hoor ik goede kritieken van.

en interessant is ook kijken naar
https://www.spritmonitor.de/ om het reële verbruik te kennen. :-D
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Die VAB-Budgettest gaat over de aankoop van een nieuwe auto. I.v.m. diesel hebben veel mensen zich de laatste tijd laten bespelen door de overheid en de media, waardoor er nu minder vraag is naar dieselwagens op de tweedehandsmarkt en je deze goedkoper kan krijgen. Ook is de inschrijvingstaks (BIV) voor een tweedehandswagen een stuk lager dan voor een nieuwe wagen. De verkeersbelasting is inderdaad wel iets hoger voor dieselwagens, maar voor kleine, moderne auto's valt dat verschil wel mee. Zelf heb ik nu een kleine diesel van 1300cc (Opel Corsa met start/stop systeem), heel zuinig in verbruik (in praktijk +/- 4L/100km op de snelweg en een kleine 5L/100km bij stadsverkeer) en relatief lage verkeersbelasting van € 199,46 (slechts 7 fiscale PK en extra korting door lage CO2-uitstoot van 94g/km), maar wel 70kW/95PK, dus trekt toch voldoende op. Zoals anderen hier reeds gezegd hebben is het dus wel belangrijk om af en toe een langere afstand te rijden, anders kan de roetfilter verstopt geraken. Er kan dan een lampje aangaan en dan moet je blijven rijden aan een voldoende hoog toerental totdat dit lampje uit is. Doe je dat niet, dan kan het zijn dat de roetfilter moet worden vervangen met hoge kosten tot gevolg. Zelf heb ik dit nog niet voorgehad, maar ik rij dan ook af en toe langere afstanden.

Om te leren rijden met een handgeschakelde auto is een diesel ook gemakkelijker, die vallen immers veel minder snel stil. Bij een diesel kan je gemakkelijk vertrekken op je koppeling zonder gas te geven (zeker handig als je op een helling staat). Bij een benzine is dat heel wat moeilijker aangezien die veel minder trekkracht hebben bij een laag toerental. Met een automaat zal diesel en benzine even gemakkelijk zijn veronderstel ik. Nadeel van automaten is wel dat deze meer brandstof verbruiken.

Nog een tip: als je niet zeker bent of de vraagprijs van een tweedehandswagen wel correct is, kan je gratis een online prijsevaluatie uitvoeren via https://www.autoscout24.be/prijsschatting.
Gebruikersavatar
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Berichten: 565
Lid geworden op: 22 aug 2012, 02:04
Locatie: Liedekerke
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

Is iedereen dieselgate al vergeten? De artikels waren wel uitgebreid over volkswagen maar het zou me niet verbazen als andere fabrikanten hetzelfde hebben gedaan. :?

Ik heb zelf nog met een diesel leren rijden en dat is inderdaad wel veel gemakkelijker in het begin maar zelf zou ik toch voor mijn volgende wagen voor een benzine gaan mede door mijn situatie. Vraag ook eens aan de nog lerende bestuurder wat deze ervan vindt van de bovenstaande suggesties want als het tegen de goesting in rijden is is dat ook geen pretje + ik zie hier ook auto's passeren dat veel meer boven het opgegeven budget is, best uw 1ste post aanpassen als je van gedacht bent veranderd op bepaalde punten.
Laatst gewijzigd door JoskeVermeulen 11 aug 2016, 12:38, in totaal 1 gewijzigd.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Voor een paar euro kan je op AliExpress overigens een Bluetooth-adapter kopen voor de diagnosepoort van auto's (OBD II): http://www.aliexpress.com/item/New-Supe ... 49967.html

Je kan dan met een Android-smartphone/tablet of een PC controleren of er foutcodes in de Electronic Control Unit (ECU) staan. Voor een tweedehandswagen kan het nuttig zijn om dit na te kijken, al kan een gewiekste verkoper deze foutcodes wel op dezelfde manier uitwissen...

Op AutoScout24 staat ook beschreven welke controles je kan uitvoeren voor de aankoop en bij een proefrit. Ook handige checklists voor de aankoop van een auto en voor een proefrit.

Een andere mogelijkheid is de wagen door een garagist laten nakijken voor de aankoop, al is dat uiteraard niet kosteloos.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Chrisfix heeft een paar goede video's ivm aankoop 2dehands auto's.

Sent from my A0001 using Tapatalk
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Link?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Er is een leuke playlist:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Voorbeeldje? Is wel al wat ouder dan 5 jaar.
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... asrc=st|as

Nog één:
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified ... asrc=st|as

lijken me allemaal wel yoghurtpotjes... hoe veilig zijn die?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Dat zijn wel 3 cilinders met maar 68 PK, maar omdat het zo'n kleine, lichtje autootjes zijn (zeker de Toyota die maar 800 kg weegt), kunnen ze toch nog relatief vinnig zijn. Als je er vooral korte afstanden mee rijdt zullen die wel goed zijn. Sporadisch eens een langere afstand is natuurlijk ook geen probleem. Het brandstofverbruik is dan ook laag voor een benzine en je betaalt weinig taksen, bv. voor de Toyota:

De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 42,91 EUR
De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 119,2 EUR

EDIT: deze taksen zijn enkel geldig voor Vlaanderen. In Brussel en Wallonië is het simpel, want daar houdt men geen rekening met milieuvriendelijkheid: voor auto's met max. 8 fiscale PK (1550cc) en een vermogen van max. 70 kW (95 PK) bedraagt de BIV altijd € 62. De verkeersbelasting bedraagt € 143,09 voor 6 fiscale PK (951-1150cc), € 186,91 voor 7 fiscale PK (1151-1350cc), € 231,13 voor 8 fiscale PK (1351-1550cc), ...

Houd er wel rekening mee dat die amper kofferruimte heeft (achterbank kan wel plat natuurlijk). De prijs vind ik relatief hoog voor zo'n klein wagentje van 7 jaar oud; daar zou ik nog wat af proberen krijgen.
Laatst gewijzigd door nickz 11 aug 2016, 16:03, in totaal 1 gewijzigd.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Beide zijn echt niet aan te raden. Die Aygo zal wel veiliger zijn dan de Peugeot. Maar het blijft nog steeds niet echt een aangename auto om mee te rijden... Ik zou toch echt voor de Yaris gaan.
(nieuwe Aygo's van 2015 zijn wel veel beter geworden)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

Toch moet je die kleine wagentjes niet onderschatten. Bij mijn ouders hebben ze een Suzuki Alto als tweede wagen (ook 3 cilinders, 68 PK, vergelijkbaar met die Toyota Aygo) waar mijn moeder vaak mee rijdt. Ik heb er zelf ook al mee gereden en er met mijn eigen auto achter gereden en ik was verrast hoe vinnig dat ding is. Ze kan verkeersdrempels ook aan een hogere snelheid nemen dan ik met mijn wagen. Bochten nemen, keren, e.d. gaat ook heel vlot omdat het zo'n klein wagentje is. Alleen op de snelweg is het iets minder; aan 120 km/u geeft dat nogal veel trillingen, waarschijnlijk door de goedkope constructie en het hoge toerental bij die snelheid (wat je niet eens kan zien, want er is geen toerenteller). Doe er vooral eens een proefrit mee en beslis dan zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”