Ik blijf grote fan van "pistonmachines". Voordeel: niet zo duur als een volautomaat, maar wel even lekkere koffie. In een zekere zin zelfs iets meer controle over de koffie. Je moet wel paar handelingen meer uitvoeren dan op een knopje drukken, maar geef toe: een koffiemaatschep in een houder doen, platdrukken en insteken is niet zo veel werk
http://www.koffiecenter.be/category/204 ... 3876=68230
Ik heb de Delonghi Icona en supertevreden mee. In het algemeen is het een zeer goed merk. Wel zijn er 2 filtersystemen. Bv. die van EC156 had ik vroeger, maar die van de Icona is een ander filtersysteem en ik vind de koffie daar veel beter bij. Maar da's natuurlijk een persoonlijke voorkeur.
Als koffie drink ik graag Lavazza Gold (te koop in AH) en Lavazza Club (te koop in Delhaize). Prijs per kopje is nog steeds best laag (ongeveer dezelfde prijs als Senseo), zelfs met zo'n goede koffie als Lavazza. Tov Senseo is het dag en nacht verschil. We hebben een Senseo staan, maar die is al 3 jaar lang niet meer gebruikt, omdat die koffie vies smaakt, en zelfs bij veel gasten steek ik de moeite om even voor iedereen een deftige koffie te bezorgen. Leuke is dat je ook naar branderijen kan gaan en wat niewe koffies kopen om die dan thuis te proberen. Zo kun je wat afwisselen en aantal soorten koffie is zo goed als ongelimiteerd voor jou. Je kan zelfs "ESE"-pads kopen, als je het gemak van een Senseo wilt, maar ik heb daarin nog geen enkele lekkere variant tegengekomen.
Als je per se uitstekende koffie wilt, kun je nog een koffiemaler aanschaffen en zelf nog even de koffie malen net voordat je de koffie maakt. Maar da's te veel moeite voor mij, dus ik koop liever voorgemalen koffie.
EDIT:
blaatpraat schreef:In volgorde van smaak:
Vers gemalen bonenkoffie (na een paar minuten ben je al 70% van de smaak kwijt na het malen, dus echt wel vers gemalen) > nespresso > dolce gusto > senseo > filterkoffie
70% is misschien wat overdreven, maar zelfs niet vers gemalen koffie is nog steeds beter dan al de alternatieven

Zolang het goede koffie is.
Ik plaats trouwens filterkoffie boven Senseo. Ik vind dat Senseo een soort chemische bijsmaak heeft (door de schuimmiddelen erin). Wel goede filterkoffie, wat heel moeilijk te vinden is. AH Excellent snelfiltermaling heeft er een paar goede (de lichtblauwe en de groene, als ik me niet vergis Guatemala en Java, maar die zijn enkel op bestelling of in Nederland te koop).