EANDIS PRUTSERS <1 SEC powercut -> EANDIS aansprakelijk stellen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
IYZY
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 35 keer

lithion schreef:Jij misschien niet, maar iemand met een klein beetje technische kennis weet dat het gewoon onmogelijk om ieder sinuske perfect tot bij de eindgebruiker te brengen. Je zit nu eenmaal op een gedeeld net, net zoals je op internet ook geen garanties kan verwachten. Systemen die niet tegen een halve seconde stroom kunnen worden in het bedrijfsleven dan ook verzekerd van stroom. En in dit tijdperk waar alles mobiel is en er volop batterijen gebruikt worden is een stroomonderbreking van minder dan een seconde voor een particulier niet levensbedreigend en in 99% van de gevallen merkt hij dat zelfs nog niet op. Voor hetzelfde geld werd de TS zijn issue veroorzaakt door hevig onweer. Zijn de mensen bij EANDIS daarom prutsers? Denk nog steeds van nie.
Sorry? Zeg ik ergens dat Eandis prutsers zijn? Ik dacht het ook niet.
Als ze niet alles perfect kunnen hebben: dekken ze zich in.
Belgacom geeft jou ook niet perfect 50Mbps waar ADSL ligt, daarom zeggen ze dat het tot 50Mbps zal zijn, dit is OK.
Ik ken de voorwaarden van Eandis niet, maar een beetje professioneel bedrijf weet dat dit noodzakelijk is (deze dingen werden er de eerste maanden bij bedrijfsbeheer ingetimmerd).

Als ze geen garanties kunnen nakomen, hoeven ze niks te garanderen, simpel, punt.

Bij onweer hangt het er dan weer van af wie verantwoordelijk is: meestal is het dan een case van overmacht (verzekering).
Uiteraard is er nu niet veel schade geleden, maar voor het zelfde geld ben je heel veel noodzakelijke files kwijt.

Ruim 10 jaar (of misschien zelf 15 jaar) geleden was er een vrouw in het Verenigd Koninkrijk, als ik me niet vergis, gestorven omdat haar beademingstoestel, dat ze in de zomer nodig had, ook héél even onderbroken werd door een stroomstoring en daarna niet meer aan wou gaan. Zij zelf kon bij warm weer zo slecht ademen dat het onvoldoende was om te overleven, en toen ze probeerde om het toestel terug aan te krijgen is ze bewusteloos gevallen en uiteindelijk gestorven.
De voeding was verbrand, en achteraf bleek dat dit effectief kwam omdat de stroom zéér kort onderbroken werd, en dan meteen terug was.
Dit is nu wel een uitzonderlijk geval, maar volgens jou is zoiets oké? Jammer, maar tja...

In mijn ouderlijk huis speelde een vriendinnetje toen eens met het licht (we dachten dat dit geen kwaad kon), dus heel snel aan/uit/aan/uit, en ineens zagen we heel kort paars licht en werkte de lampen niet meer. Bekabeling was aan de lamp blijkbaar gesmolten, dus dat toont aan dat korte onderbrekingen echt niet goed zijn.

In deze tijden merk je het inderdaad nog nauwelijks, maar er zijn toch nog veel apparaten waarbij de kleinste seconde onderbreking zeer irritant is.
Blond doesn't mean stupid :roll:
Krulwilg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer
Provider

IYZY schreef:
Ruim 10 jaar (of misschien zelf 15 jaar) geleden was er een vrouw in het Verenigd Koninkrijk, als ik me niet vergis, gestorven omdat haar beademingstoestel, dat ze in de zomer nodig had, ook héél even onderbroken werd door een stroomstoring en daarna niet meer aan wou gaan. Zij zelf kon bij warm weer zo slecht ademen dat het onvoldoende was om te overleven, en toen ze probeerde om het toestel terug aan te krijgen is ze bewusteloos gevallen en uiteindelijk gestorven.
De voeding was verbrand, en achteraf bleek dat dit effectief kwam omdat de stroom zéér kort onderbroken werd, en dan meteen terug was.
Dit is nu wel een uitzonderlijk geval, maar volgens jou is zoiets oké? Jammer, maar tja...
In dat geval zou je toch verwachten dat die vrouw een noodvoeding voorziet, een kleine UPS ofzo.
IYZY
Pro Member
Pro Member

Krulwilg schreef:In dat geval zou je toch verwachten dat die vrouw een noodvoeding voorziet, een kleine UPS ofzo.
Ja, tuurlijk! Niet slim van haar...
Maar ja, ikzelf kende een UPS 5 jaar geleden ook nog niet...
Ga eens op straat vragen wie dat allemaal kent...
Krulwilg
Member
Member
Provider

IYZY schreef: Ja, tuurlijk! Niet slim van haar...
Inderdaad. Maar iemand zou haar daarop moeten gewezen hebben volgens mij. Als het van levensbelang is dat dat ding werkt.
IYZY
Pro Member
Pro Member

Krulwilg schreef:
IYZY schreef: Ja, tuurlijk! Niet slim van haar...
Inderdaad. Maar iemand zou haar daarop moeten gewezen hebben volgens mij. Als het van levensbelang is dat dat ding werkt.
Ja, dat wel.
Tijdens een operatie zag ik in het ziekenhuis ook iemand die zoiets had, maar het heeft volgens mij wel een batterijtje, maar na 5 minuten begint het te piepen en moet het aangesloten worden (genoeg om je even te verplaatsen of voor noodgeneratoren om aan te springen, maar thuis?)...
Ik hield mijn hart toch vast als ik mensen zoiets zag gebruiken, hoor...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

ub4b schreef:Met 2x 47.000µF en klasse-d modules die >90% efficient zijn hahaha
Off topic natuurlijk, maar waarom hang je een klasse D versterker aan een lineaire voeding? Heeft dat zin, aangezien die versterkers zelf evengoed PWM gebruiken?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dima_2005 schreef:De verzekering zal nogal raar kijken: "ik wil graag een claim indienen van 4 goedkope USB-laders en 5 LED lampen uit China omdat ik onstabiel stroom heb".
Een kennis heeft ook door een stroomstoring zijn defecte toestellen vergoed gehad via zijn verzekering. Kwestie van de klein lettertjes juist te interpreteren. Maar een USB lader en led spotjes zijn goedkoper dan de franchise dus doe je het niet.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

SpecialK schreef:
ub4b schreef:Met 2x 47.000µF en klasse-d modules die >90% efficient zijn hahaha
Off topic natuurlijk, maar waarom hang je een klasse D versterker aan een lineaire voeding? Heeft dat zin, aangezien die versterkers zelf evengoed PWM gebruiken?

De gebruikte lc audio zap modules hebben als voeding 0, +x en -x volt nodig, waarbij x ergens vanaf 20 Volt begint ofzo, zou moeten kijken in mijn specsheet. Of de dc voeding nu lineair of schakelend werkt, zal op zich geen verschil maken in het al dan niet opstarten van de versterkermodule, maar pwm voedingen hebben nu eenmaal meer noise dan lineaire, en troep in= troep uit.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

IYZY schreef: Ik weet niks van Eandis, en weet ook niet of ze zich hier tegen indekken ergens in hun voorwaarden, maar als je er effectief schade door lijdt, is het toch niet onlogisch om kwaad te zijn op de energieleverancier?

Het is gewoon vaak niet de schuld van de leverancier. Het is allemaal dezelfde elektriciteit.
Eandis is geen leverancier. Ze kopen geen elektriciteit om die nadien door te verkopen. Eandis is ook geen producent maar de distributiebeheerder naar de eindgebruiker. De aandeelhouders zijn de verschillende intercommunales zoals IMEA, IVEKA,... En dan spreken we nog niet over de opsplitsingen in de verschillende gewesten :roll: Dus ik begrijp heel goed dat mensen soms door het bos de bomen niet meer zien.

Producenten produceren uiteraard de elektrische stroom, of kopen die in van andere producenten, in binnen- en buitenland. Het is de taak van de beheerder van het hoogspanningsnet (30 tot 380 kV) om die transmissies in goede banen te leiden. Dit is grensoverschrijdend en wordt in België beheerd door Elia.

Vanuit dit hoogspanningsnet transporteert Elia de stroom naar de distributienetten, zoals Eandis, dat de elektriciteit tenslotte tot bij de eindgebruiker brengt. Zie het meer als een transportbedrijf. Grote energieafnemers zoals in de zware industrie vallen dan weer onder andere regimes waar ook andere afspraken gelden. Het gaat dan over "Big Money".

Er zijn in al die jaren zoveel spelers bijgekomen door privatisering en opsplitsing waardoor de verantwoordelijkheden in dit geheel een juridisch kluwen is geworden en je als eindgebruiker het gegarandeerd aan het kortste eind zult trekken, zolang de onderbreking minder dan 4 uur is. Langer dan 4 uur kan je enkel een forfaitaire vergoeding proberen te krijgen. Ten andere die 4 uur waren cruciaal toen men destijds het afschakelplan wou invoeren ten tijde van elektriciteitstekorten.

De verantwoordelijkheden worden toch doorgeschoven of contractueel vermeden. Het enige wat je kan doen is de overweging nemen of een investering de moeite is om eventuele stroomonderbrekingen op te vangen, of je goed verzekeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

petrol242 schreef:Eandis is geen leverancier. Ze kopen geen elektriciteit om die nadien door te verkopen. Eandis is ook geen producent maar de distributiebeheerder naar de eindgebruiker.
De vraag is dan of de stroom is uitgevallen vanwege de producent of toch de distributiebeheerder (zij zijn wel verantwoordelijk voor de transformators en dergelijke).

Maar los hiervan... geef het aan bij je brandverzekering (al heb je natuurlijk wel een forfait).
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

al heb je natuurlijk wel een forfait
Niet noodzakelijk. Wij hebben een contract met een "Engelse vrijstelling", wat betekent dat als het uit te betalen bedrag meer is dan het forfait, het forfait ook wegvalt.

https://www.axiomaverzekeringen.be/faq_ ... chise.html
https://a.bnpparibasfortis.be/promo/KCM ... ANGUAGE=NL
... of u kiest voor een Engelse vrijstelling en betaalt niets
Soms kunt u ook opteren voor een zogenoemde Engelse vrijstelling binnen de polis van uw woningverzekering. Dat is een optie waarbij u - in ruil voor een ietwat hogere premie - de kost van de vrijstelling niet zelf hoeft te dragen wanneer de schadevergoeding méér bedraagt dan de franchise. In dat geval krijgt u dus het volledige schadebedrag integraal uitbetaald. Is het schadebedrag kleiner dan de contractueel vastgelegde vrijstelling, dan neemt u de franchise wel ten laste.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Het is vannacht weer gebeurd. De PXE server was deze ochtend nog op, de NAS niet meer, die laatste overleefde de vorige keer ook niet dat dipje.

Kent er iemand het geonummer van eandis? Ben geen fan van 078, en op geonumbers.com wordt ik niet veel wijzer als ik op eandis zoek.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Wil je Eandis bereiken of niet ? indien ja, gebruik dan gewoon het nummer dat beschikbaar is, wat is uw probleem met 078 nummers ?

En wat ga je hen vragen/zeggen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

078 nummers moet je betalen... normale nummers bel je tegenwoordig meestal gratis.
Krulwilg
Member
Member
Provider

r2504 schreef:078 nummers moet je betalen... normale nummers bel je tegenwoordig meestal gratis.
Stuur dan een mail :)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

r2504 schreef:078 nummers moet je betalen... normale nummers bel je tegenwoordig meestal gratis.
ach ach
Voor gewone vragen kun je Eandis bellen op ons algemene nummer: 078 35 35 34 (zonaal tarief). Onze medewerkers helpen je graag verder.
Op mijn VOIP lijn kost het evenveel als elke andere vaste lijn
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Bij Telenet kost een 078 nummer 12 ct. / min. (+ 5 ct. verbindingskosten). Een normaal nummer kost in de piekuren 20 ct. / min. (+ 5 ct. verbindingskosten), tenzij je de Anytime-optie hebt. We zouden kunnen zeggen dat het probleem dan blijkbaar toch niet zo erg is als het geen 12 ct. / min. mag kosten :-)

Verstuurd vanaf mijn Xperia-smartphone met Tapatalk
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer

Waar haal jij eigenlijk het "bewijs" vandaan dat het een powercut was en niet gewoon je voeding die de geest geeft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

nickz schreef:Een normaal nummer kost in de piekuren 20 ct. / min. (+ 5 ct. verbindingskosten), tenzij je de Anytime-optie hebt.
Na vier uur kost het je zo ie zo niets natuurlijk.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Dan is het probleem toch niet zo belangrijk...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jvervaken
Starter
Starter

Pas maar op als iemand bij uw thuis eens komt kijken wat gij allemaal loopt te prutsen met uwe goedkope china brol...

Als je weet wat voor een blind vermogen die zaken generen dan mag je blij zijn dat je nog deftige stroom aangeleverd kan krijgen.

Het is dan ook hoog tijd dat men op het schijnbaar vermogen gaat factureren ipv het werkelijk vermogen.
Dan zullen de mensen hun eigen installatie wel in orde laten zetten,
nu sturen de huishoudens meestal gigantisch veel vervuiling naar het net.

En als je geen onderbrekingen wilt moet je een online ups kopen, maar die zijn duur...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Jvervaken schreef:Pas maar op als iemand bij uw thuis eens komt kijken wat gij allemaal loopt te prutsen met uwe goedkope china brol...
Amai wat een frustro. Eandis is komen kijken. Ze konden geen fout vinden. En ik gebruik op gebied van IT de beste stukken, o.a. dure 80 en zelfs 90+ voedingen. Elke schakelende voeding zet troep op het net. Heeft u een iphone of android? Laadt u hem op een SMPS, of heeft u een propere lineaire voeding die geen troep op het zet net maar niet efficiënt is? Waarschijnlijk niet.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 21 aug 2016, 10:47, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Jvervaken schreef:Het is dan ook hoog tijd dat men op het schijnbaar vermogen gaat factureren ipv het werkelijk vermogen.
Dan zullen de mensen hun eigen installatie wel in orde laten zetten,
nu sturen de huishoudens meestal gigantisch veel vervuiling naar het net.
Nu moet jij mij eens uitleggen hoe huishoudens veel vervuiling naar het net sturen? De enigen die iets naar het net sturen zijn eigenaars van zonnepanelen en daarmee is de kous af. Waar jij die wijsheid vandaan haalt, Joost mag het weten.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jvervaken
Starter
Starter

@ub4b
Het was gericht op die mens die klaagde over zijn goedkope china lampjes en laders die stuk gaan
Uw foto van uw muziekinstallatie ziet er inderdaad ok uit, zeker omdat je soft start gebruikt.
Los daarvan vind ik dat je een ups moet gebruiken in plaats van te klagen.
En ter info, ja ik heb hier een propere lineaire voeding om bepaalde zaken te voeden, maar voor een telefoon op te laden vind ik dat wat overkill

@jack daniels
Als je niet van elektriciteit kent kan je u best onthouden van commentaar!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

https://www.enexis.nl/Documents/Spannin ... ischen.pdf
Oorzaken
Harmonische vervorming ontstaat omdat sommige apparaten geen ‘lineair gedrag’ vertonen. Apparaten
die geen lineair gedrag vertonen zijn bijvoorbeeld gelijkrichters, schakelende voedingen (computers),
frequentie regelaars, LED verlichting, spaarlampen, dimmers, inductieovens, enz. Lineaire belastingen
vindt u bijvoorbeeld in gloeilampen, verwarming en de meest voorkomende motoren.
Ons elektriciteitsnet wordt bedreven met wisselspanning en wisselstroom. Als bij een lineaire belasting
een sinusvormige wisselspanning aangeboden wordt, gaat er ook een sinusvormige wisselstroom lopen. Bij
een niet-lineaire belasting is dit niet het geval. De niet-lineaire belasting probeert namelijk een
gelijkstroom te maken, de resulterende wisselstroom is dan niet meer sinusvormig.
In geval van een schakelende voeding voor een computer heeft de computer zelf behoefte aan een
gelijkstroom, echter vanuit het elektriciteitsnet wordt een wisselspanning aangeboden. Deze
wisselspanning wordt dus door de geschakelde voeding van de computer omgezet naar een meer
constantere “gelijkspanning”. Aangezien we in een rap tempo meer niet-lineaire belastingen op ons
elektriciteitsnet zetten, betekent dit dat de harmonische vervorming ook toeneemt.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Jack Daniels schreef:Nu moet jij mij eens uitleggen hoe huishoudens veel vervuiling naar het net sturen? De enigen die iets naar het net sturen zijn eigenaars van zonnepanelen en daarmee is de kous af. Waar jij die wijsheid vandaan haalt, Joost mag het weten.
'Daarmee is de kous af' en 'Joost mag het weten': je doet hier alsof je de wijsheid in pacht hebt, maar het is duidelijk dat je niet veel van elektriciteit kent. De begrippen 'werkelijk vermogen', 'schijnbaar vermogen', 'blind vermogen' en 'arbeidsfactor (cos φ)' zijn je wellicht onbekend?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Die vervuiling door schakelende voedingen is de pest bij high-end audio. Daarom gebruiken we in onze producten geen schakelende voedingen, die de klank eerder aggressief maken. Op een bepaald niveau zal zelfs een 9V lineaire voeding op een 30 EUR tp-link switch de klank beter maken dan de standaard tp-link voeding, als deze schakelende voeding wordt ingeprikt in hetzelfde stekkerblok waar je audio op zit, ondanks het feit dat op gebied van packets geen bal verandert en de standaard voeding dus reeds bitperfect de data doorstuurt naar de streamer zonder TX of RX errors in linux. Maar oh boy zet die schakelende voeding wel meetbare troep op zowel het net als de ethernetkabel onder vorm van extra ruis.

Ik spreek dan wel over componenten van meer dan 10.000 € per stuk, geen media markt spullen, die laten zoiets niet horen.
Je mag altijd komen luisteren als je dit niet gelooft.

Dus ik ben geen fan van al die schakelende ECO troep, die vaak nog niet eens een deftige CE keuring draagt laat staan echt in orde is.
En LEDS, we ik hoor de ikea LEDS aan mijn bureau fluiten, door het hoogfrequent geschakel die harmonischen heeft in het hoorbaar bereik.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Nu moet jij mij eens uitleggen hoe huishoudens veel vervuiling naar het net sturen? De enigen die iets naar het net sturen zijn eigenaars van zonnepanelen en daarmee is de kous af. Waar jij die wijsheid vandaan haalt, Joost mag het weten.
Lang geleden dat ik nog zo veel BS in zo weinig lijnen gelezen heb.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

on4bam schreef:
Lang geleden dat ik nog zo veel BS in zo weinig lijnen gelezen heb.
Hij zou eens moeten ontdekken hoe powerlan werkt en hoe goed dat werkt in appartementen waar niemand zonnepanelen heeft ;)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”