En 7,5 is niet de cap van mijn ISP, dat lees je hier
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Uw vraag lijkt terecht:Steven_09 schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat zegt de proximus lijntest voor jouw adres/telnr? Is dat effectief zone 3?Net vectoring gekregen, zone 3 basisprofiel
Ja, inderdaad ...MaT schreef:Ligt de ondergrens niet op 6-7db? Of is dat anders voor vectoring?
Oh, dat wist ik niet. In dat geval hoop ik dat je de 20 mbps upload kan behoudenMaT schreef:En 7,5 is niet de cap van mijn ISP, dat lees je hier
Lagere ping is inderdaad typisch voor vectoring. Maar zonder de lijnstats rechtstreeks uit de modem, is het wel erg moeilijk om met zekerheid te kunnen zeggen op welk profiel je zit, en of vectoring aan staat. En dan is het natuurlijk ook moeilijk om de zone te bepalen.lanadekat schreef:Ik merkte wel op dat mijn ping nu veel lager is. Is dit een effect van vectoring? Of zou het kunnen dat ik nu in zone 2 zit zonder vectoring? ( DLM van 20/6 naar 30/5 )
Ik heb zin om hetzelfde te doen, in de hoop dat Proximus mij kan helpen. ( Ik zit zelf bij Scarlet, maar Proximus heeft zover ik weet toegang tot al mijn gegevens en kan meer doen dan Scarlet medewerkers ) Hoe heeft u hen gecontacteerd? Ik denk dat de beste optie hun forum of sociale media zal zijn. Aangezien ze via de telefoon zover ik weet gewoon een scriptje voorlezen.Steven_09 schreef: heb ik Proximus gecontacteerd om te vragen of ze dit eens konden nakijken. En de wonderen zijn de wereld nog niet uit: ik sta nu op 50/10, het vectoring basisprofiel voor zone 2. Hoewel je met een obox3 wellicht niet rechtstreeks klant bent bij Proximus, en dus misschien wel via je eigen provider zal moeten gaan.
Voorlopig nog steeds op 70/20philippe_d schreef: Je bent op een fall-back profiel gevallen, dat gebeurt normaal alleen als je een niet goedgekeurde modem (of firmware) gebruikt.
Wat je kan proberen:
- DSL kabel uit de splitter verwijderen (zonder de modem te herstarten). Na enkele minuten terug verbinden. Dan eens kijken of je terug op 200/20 komt.
- Indien dit niet helpt: lijntest via 0800 22424 (niet inhaken tot je de volledige procedure hebt doorlopen), en afwachten.
- Indien niets helpt: provider helpdesk bellen.
Ik heb ze via hun eigen forum gecontacteerd, maar ik had natuurlijk wel al de meetgegevens en ik ben rechtstreeks klant. Maar wie niet waagt, niet wint. Op dat forum lijken ze me heel behulpzaam te zijn en ze hebben blijkbaar ook toegang tot systemen waar de eerstelijnshelpdesk aan de telefoon volgens mij niet altijd over beschikt.lanadekat schreef: Hoe heeft u hen gecontacteerd? Ik denk dat de beste optie hun forum of sociale media zal zijn.
Dat had ik dan verkeerd begrepen. Weet echter nog steeds niet waarom ik op dat fallback profiel terechtgekomen ben. Zou het een fout kunnen zijn aan de Fritzbox en is het dan nodig dat ik support vraag bij AMD? Het toestel is nog in garantie.qless schreef:Eigenlijk is fallback zelfs nog minder dan 8d profiel, er worden dan alleen frequenties gebruikt tot 2,2 Mhz (max van ADSL2)
En dat is net het probleem. Ik gebruik een Fritzbox 7360 V2 met OS 06.31 (ouderdom 3 jaar). Volledig volgens de regels. Mijn binnenbekabeling is sinds maanden niet gewijzigd, de verbinding tussen de TF2007 en de modem is maar 50 cm lang en het fallback profiel is opgetreden kort nadat mijn profiel automatisch verhoogd werd van 70/20 naar 100/20. Vreemd genoeg is de Fritzbox toen opnieuw opgestart waarbij het log gewist werd.qless schreef:Fallback profiel krijg je, als de apperatuur denkt dat jouw fritzbox/firmware niet op de whitelist staat. Om te voorkomen dat je de lijnen stoort (bij vectoring moeten alle modems meewerken) wordt je op een lager profiel gezet, vectoring wordt niet gebruikt op frequenties onder de 2,2 Mhz wegens niet compatible met ADSL2
Dat begrijp ik niet.Patje schreef:Maar met een Bbox3 is die kans kleiner dan met een FB dat dit nog eens voorkomt.
Code: Selecteer alles
B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate: 16 550 kbps
Upstream current bit rate: 2 063 kbps
Downstream max bit rate: 49 211 kbps
Upstream max bit rate: 8 927 kbps
Downstream attenuation: 16,4 dB
Downstream noise margin: 25,1 dB
Upstream noise margin: 21,6 dB
Vectoring down: no
Vectoring up: no
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: unknown
DSL standard: VDSL2
DSL profile: 8d
Estimated distance: 546 m
Proximus profile name: 16,5/2
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: no
Downstream current bit rate: 29 998 kbps
Upstream current bit rate: 4 999 kbps
Downstream max bit rate: 70 012 kbps
Upstream max bit rate: 5 879 kbps
Downstream attenuation: 16,5 dB
Downstream noise margin: 29,4 dB
Upstream noise margin: 8,0 dB
Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
ROP vectoring compatible: yes
DSL profile: 8b
Estimated distance: 554 m
Proximus profile name: 30/5
Proximus DLM profile: no
Downstream current bit rate: 30 063 kbps
Upstream current bit rate: 6 063 kbps
Downstream max bit rate: 64 839 kbps
Upstream max bit rate: 18 343 kbps
Downstream attenuation: 18,8 dB
Downstream noise margin: 17,9 dB
Upstream noise margin: 14,6 dB
ROP vectoring compatible: unknown
DSL profile: 17a
Estimated distance: 546 m
Proximus profile name: 30/6
Proximus DLM profile: yes
Downstream current bit rate: 49 998 kbps
Upstream current bit rate: 9 998 kbps
Downstream max bit rate: 89 703 kbps
Upstream max bit rate: 20 771 kbps
Downstream attenuation: 18,9 dB
Downstream noise margin: 19,6 dB
Upstream noise margin: 13,4 dB
Vectoring up: yes
Estimated distance: 554 m
Proximus profile name: 50/10
Proximus DLM profile: unknown
Ja, dat zou kunnen en daar heb ik geen probleem mee. Waar ik wel een probleem mee heb is dat mijn modem is terug opgestart is (waarbij het log gewist is) en daar vind ik geen oorzaak voor.philippe_d schreef: Jij bent gewoon door Proximus verkeerdelijk op een fall-back profiel gezet. Deze fout werd probleemloos hersteld na de automatische lijntest.
Je zit op enkele tientallen meter van de ROP?Blino schreef:Attainable trougput 139.910 kbps
attenuation 5dB
Device: B-Box 2
Downstream current bit rate: 60 176 kbps
Upstream current bit rate: 6 064 kbps
Downstream max bit rate: 74 500 kbps
Downstream attenuation: 7,8 dB
Downstream noise margin: 11,7 dB
Modem vectoring compatible: no
Distance 138 m
Proximus profile name: 60/6
Proximus DLM profile: yes
Dat kan tot 1 maand duren ...joyrider3774 schreef:Nu duurt dit lang eer dit actief komt te staan op de lijn eens die kaartjes erin zitten ?
Downstream current bit rate: 69 999 kbps
Upstream current bit rate: 9 998 kbps
Downstream max bit rate: 87 084 kbps
Upstream max bit rate: 20 271 kbps
Downstream attenuation: 18,9 dB
Downstream noise margin: 11,8 dB
Upstream noise margin: 13,0 dB