Vectoring rollout

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Ligt de ondergrens niet op 6-7db? Of is dat anders voor vectoring?

En 7,5 is niet de cap van mijn ISP, dat lees je hier :wink:
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Steven_09 schreef:
Net vectoring gekregen, zone 3 basisprofiel
Gewoon uit nieuwsgierigheid: wat zegt de proximus lijntest voor jouw adres/telnr? Is dat effectief zone 3?
Uw vraag lijkt terecht:
Nu:
45.3/1.8 Mbps minimum
95.6/7.5 Mbps maximum

Profile in realiteit: 30/5

Vroeger:
16.5/2 Mbps minimum
30/3 Mbps maximum

Profile in realiteit: even 30/3 daarna bbox 2 defect en vervangen door obox 3 welke op 20/3 ( of 4 Mbps upload, Ben niet zeker ) zat voor een paar maanden.

Raar, 30/5 is toch echt het zone 3 basisprofiel. Terwijl de max voorspelde snelheid toch echt zone 2 is.

Ik merkte wel op dat mijn ping nu veel lager is. Is dit een effect van vectoring? Of zou het kunnen dat ik nu in zone 2 zit zonder vectoring? ( DLM van 20/6 naar 30/5 )
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MaT schreef:Ligt de ondergrens niet op 6-7db? Of is dat anders voor vectoring?
Ja, inderdaad ...
Maar als je SNR < 10dB is, nader je toch dicht die ondergrens, vooral als er wat schommelingen zijn ...
MaT schreef:En 7,5 is niet de cap van mijn ISP, dat lees je hier :wink:
Oh, dat wist ik niet. In dat geval hoop ik dat je de 20 mbps upload kan behouden :-D .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Nadat vanmorgen mijn profiel op 100/20 gezet was (automatische verhoging na enkele weken vectoring) is enkele uren later de modem herstart en ben ik teruggevallen op een 7,6/0,5 profiel. Wat kan daarvan de oorzaak zijn en wat kan ik hier aan doen?
2016-05-19 09_20_03-FRITZ!Box DSL info.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Gelieve bij dit soort berichten altijd het type FritzBox (7360 v2?) en de Firmware versie (OS 06.31?) te vermelden.

Je bent op een fall-back profiel gevallen, dat gebeurt normaal alleen als je een niet goedgekeurde modem (of firmware) gebruikt.
Wat je kan proberen:
  • DSL kabel uit de splitter verwijderen (zonder de modem te herstarten). Na enkele minuten terug verbinden. Dan eens kijken of je terug op 200/20 komt.
  • Indien dit niet helpt: lijntest via 0800 22424 (niet inhaken tot je de volledige procedure hebt doorlopen), en afwachten.
  • Indien niets helpt: provider helpdesk bellen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Mijn verontschuldigingen voor de onvoldoende info. Ik was zo geschrokken dat ik vergeten ben dit te vermelden. Het gaat hier inderdaad om een Fritzbox 7360 V2 met de firmware 06.31. Volledigheidshalve, deze opstelling heeft reeds enkele maanden tot grote tevredenheid gewerkt en er is ondertussen geen enkele wijziging geweest aan de bekabeling.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

Na uitvoeren lijntest (was eerst niet mogelijk omdat de lijn bezet was), volgende DSL gegevens. Hoop dat het nu minstens zo blijft.
Bijlagen
2016-05-19 10_09_46-FRITZ!Box DSL na herstarten.png
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

lanadekat schreef:Ik merkte wel op dat mijn ping nu veel lager is. Is dit een effect van vectoring? Of zou het kunnen dat ik nu in zone 2 zit zonder vectoring? ( DLM van 20/6 naar 30/5 )
Lagere ping is inderdaad typisch voor vectoring. Maar zonder de lijnstats rechtstreeks uit de modem, is het wel erg moeilijk om met zekerheid te kunnen zeggen op welk profiel je zit, en of vectoring aan staat. En dan is het natuurlijk ook moeilijk om de zone te bepalen.

Nu, op basis van de lijntest is vectoring actief op jouw lijn, en met een obox3 zou het normaal ook automatisch in gebruik moeten zijn. Wellicht heb je dus vectoring, maar zit je idd in zone 3, hoewel de test aangeeft dat je nu in zone 2 thuishoort. Zelf heb ik ondervonden dat ik bij activatie van vectoring ook gewoon in zone 3 gebleven ben (en dus 30/5 gekregen heb), ook al zou mijn lijn volgens de lijntest in zone 2 moeten zitten. Omdat ook de gegevens van mijn lijn (afstand en verzwakking, ooit gemeten door een proximus medewerker) me in zone 2 onderbrachten, heb ik Proximus gecontacteerd om te vragen of ze dit eens konden nakijken. En de wonderen zijn de wereld nog niet uit: ik sta nu op 50/10, het vectoring basisprofiel voor zone 2.

Ik heb wel ooit eens een uitleg gelezen over de ombouw van de ROPs naar vectoring en daarin stond dat bestaande lijnen enkele keren per jaar geëvalueerd gingen worden (afstand/verzwakking) om te kijken of er geen lijnen naar een 'hogere' zone mochten gaan. Ik vermoed dus dat ik ook gewoon had kunnen wachten, en dat het wel vanzelf in orde ging komen. Als je niet wil wachten, kan je eventueel proberen om via dit forum in contact te komen met een Proximus medewerker die eens je lijn wil uitmeten (afstand/verzwakking), en als daaruit blijkt dat je idd in zone 2 thuishoort, kan je daarna de Proximus helpdesk vragen om het na te kijken en in orde te brengen. Hoewel je met een obox3 wellicht niet rechtstreeks klant bent bij Proximus, en dus misschien wel via je eigen provider zal moeten gaan.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Steven_09 schreef: heb ik Proximus gecontacteerd om te vragen of ze dit eens konden nakijken. En de wonderen zijn de wereld nog niet uit: ik sta nu op 50/10, het vectoring basisprofiel voor zone 2. Hoewel je met een obox3 wellicht niet rechtstreeks klant bent bij Proximus, en dus misschien wel via je eigen provider zal moeten gaan.
Ik heb zin om hetzelfde te doen, in de hoop dat Proximus mij kan helpen. ( Ik zit zelf bij Scarlet, maar Proximus heeft zover ik weet toegang tot al mijn gegevens en kan meer doen dan Scarlet medewerkers ) Hoe heeft u hen gecontacteerd? Ik denk dat de beste optie hun forum of sociale media zal zijn. Aangezien ze via de telefoon zover ik weet gewoon een scriptje voorlezen.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

philippe_d schreef: Je bent op een fall-back profiel gevallen, dat gebeurt normaal alleen als je een niet goedgekeurde modem (of firmware) gebruikt.
Wat je kan proberen:
  • DSL kabel uit de splitter verwijderen (zonder de modem te herstarten). Na enkele minuten terug verbinden. Dan eens kijken of je terug op 200/20 komt.
  • Indien dit niet helpt: lijntest via 0800 22424 (niet inhaken tot je de volledige procedure hebt doorlopen), en afwachten.
  • Indien niets helpt: provider helpdesk bellen.
Voorlopig nog steeds op 70/20 :-D , maar ik heb wel ondertussen gezien dat ook terwijl ik op het fall-back profiel zat mijn profiel was gewijzigd van 17a naar 8d. Ik meende dat deze codering te maken had met de afstand naar een verdeelkast van proximus.
Hoe kan dit nu veranderd zijn? Wel vermelden dat ik nu terug, na het uitvoeren van een lijntest, het profiel 17a heb.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Eigenlijk is fallback zelfs nog minder dan 8d profiel, er worden dan alleen frequenties gebruikt tot 2,2 Mhz (max van ADSL2)
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

lanadekat schreef: Hoe heeft u hen gecontacteerd? Ik denk dat de beste optie hun forum of sociale media zal zijn.
Ik heb ze via hun eigen forum gecontacteerd, maar ik had natuurlijk wel al de meetgegevens en ik ben rechtstreeks klant. Maar wie niet waagt, niet wint. Op dat forum lijken ze me heel behulpzaam te zijn en ze hebben blijkbaar ook toegang tot systemen waar de eerstelijnshelpdesk aan de telefoon volgens mij niet altijd over beschikt.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

qless schreef:Eigenlijk is fallback zelfs nog minder dan 8d profiel, er worden dan alleen frequenties gebruikt tot 2,2 Mhz (max van ADSL2)
Dat had ik dan verkeerd begrepen. Weet echter nog steeds niet waarom ik op dat fallback profiel terechtgekomen ben. Zou het een fout kunnen zijn aan de Fritzbox en is het dan nodig dat ik support vraag bij AMD? Het toestel is nog in garantie.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Fallback profiel krijg je, als de apperatuur denkt dat jouw fritzbox/firmware niet op de whitelist staat. Om te voorkomen dat je de lijnen stoort (bij vectoring moeten alle modems meewerken) wordt je op een lager profiel gezet, vectoring wordt niet gebruikt op frequenties onder de 2,2 Mhz wegens niet compatible met ADSL2
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

qless schreef:Fallback profiel krijg je, als de apperatuur denkt dat jouw fritzbox/firmware niet op de whitelist staat. Om te voorkomen dat je de lijnen stoort (bij vectoring moeten alle modems meewerken) wordt je op een lager profiel gezet, vectoring wordt niet gebruikt op frequenties onder de 2,2 Mhz wegens niet compatible met ADSL2
En dat is net het probleem. Ik gebruik een Fritzbox 7360 V2 met OS 06.31 (ouderdom 3 jaar). Volledig volgens de regels. Mijn binnenbekabeling is sinds maanden niet gewijzigd, de verbinding tussen de TF2007 en de modem is maar 50 cm lang en het fallback profiel is opgetreden kort nadat mijn profiel automatisch verhoogd werd van 70/20 naar 100/20. Vreemd genoeg is de Fritzbox toen opnieuw opgestart waarbij het log gewist werd.
Als ik de oorzaak niet kan achterhalen is het mogelijk dat dit opnieuw optreedt en dat wil ik graag voorkomen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Dus maw is uw modem het probleem of er zitten nog teveel andere modems (Bbox2) op de bundel die geen vectoring ondersteunen.
Maar met een Bbox3 is die kans kleiner dan met een FB dat dit nog eens voorkomt.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik zou hier niet zo hoog aan tillen.
Jij bent gewoon door Proximus verkeerdelijk op een fall-back profiel gezet. Deze fout werd probleemloos hersteld na de automatische lijntest.
Indien er een echte reden zou geweest zijn voor een fall-back profiel (CPE niet whitelisted), dan zou een lijntest daar niets aan veranderd hebben ...

Het fall-back profiel is een "uitvinding" van Proximus, en daar kan AVM niets aan veranderen. Het heeft dan ook geen zin om de AVM support hierover te contacteren (ze zullen niet eens weten waarover je het hebt).
Patje schreef:Maar met een Bbox3 is die kans kleiner dan met een FB dat dit nog eens voorkomt.
Dat begrijp ik niet.
Proximus heeft een lijst van alle goedgekeurde modems en Firmwares. Op die lijst staan zowel B-boxen, O-boxen, /T's, /S's, FritzBoxen, ...
Als jouw modem/OS op de lijst staat, dan mag je geen fall-back profiel krijgen.
Dit was duidelijk een fout bij Proximus, en heeft volgens mij dus niets met de modem te maken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Welja is ook maar een gissing, maar op het Px forum heeft er ook eens 2 maand geleden een topic geweest waar iemand met een FB maar niet op zijn DLM profiel bleef staan en steeds terug viel naar een basisprofiel van 50 Mbps, tot hij van armoe zijn Bbox3 heeft laten staan en tot op 85 Mbps is geraakt, wat ik maar wil bedoelen dat zijn Fb enigszins een rol speelde in dit verhaal. :|
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

't wordt tijd dat ik het Proximus Forum ook volg :-D ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Geen paniek, ze worden doorgestuurd naar hier voor problemen met een Fb :)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Ook logisch want op gebied van FB zal je niet veel ondersteuning moeten verwachten van Proximus en als er dan op het forum iemand wat uitleg geeft over de FB dan is het nog ene van hier al dan niet onder dezelfde nickname :-)
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Op enkele weken tijd heeft mijn lijn 4 verschillende profielen gehad, met en zonder vectoring. Misschien interessant voor de liefhebbers van statistieken, en ook om de invloed van vectoring te zien:

Profiel 1: 16,5/2 (8d, geen vectoring):

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   16 550 kbps
Upstream current bit rate:     2 063 kbps

Downstream max bit rate:       49 211 kbps
Upstream max bit rate:         8 927 kbps

Downstream attenuation:        16,4 dB

Downstream noise margin:       25,1 dB
Upstream noise margin:         21,6 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   8d
Estimated distance:            546 m

Proximus profile name:         16,5/2
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
Profiel 2: 30/5 (8b, met vectoring), let op de lagere max upload, is dat door 8b? Door vectoring? bizar...

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29 998 kbps
Upstream current bit rate:     4 999 kbps

Downstream max bit rate:       70 012 kbps
Upstream max bit rate:         5 879 kbps

Downstream attenuation:        16,5 dB

Downstream noise margin:       29,4 dB
Upstream noise margin:         8,0 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            554 m

Proximus profile name:         30/5
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
Profiel 3: 30/6 (17a, geen vectoring)

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   30 063 kbps
Upstream current bit rate:     6 063 kbps

Downstream max bit rate:       64 839 kbps
Upstream max bit rate:         18 343 kbps

Downstream attenuation:        18,8 dB

Downstream noise margin:       17,9 dB
Upstream noise margin:         14,6 dB

Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      unknown

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            546 m

Proximus profile name:         30/6
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Profiel 4: 50/10 (17a, met vectoring)

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49 998 kbps
Upstream current bit rate:     9 998 kbps

Downstream max bit rate:       89 703 kbps
Upstream max bit rate:         20 771 kbps

Downstream attenuation:        18,9 dB

Downstream noise margin:       19,6 dB
Upstream noise margin:         13,4 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            554 m

Proximus profile name:         50/10
Proximus DLM profile:          unknown
Proximus repair profile:       no
Laatst gewijzigd door Steven_09 21 mei 2016, 11:27, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TanknaT
Pro Member
Pro Member
Berichten: 431
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 42 keer

philippe_d schreef: Jij bent gewoon door Proximus verkeerdelijk op een fall-back profiel gezet. Deze fout werd probleemloos hersteld na de automatische lijntest.
Ja, dat zou kunnen en daar heb ik geen probleem mee. Waar ik wel een probleem mee heb is dat mijn modem is terug opgestart is (waarbij het log gewist is) en daar vind ik geen oorzaak voor.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Vectoring vandaag actief geworden, zone 8370. :beerchug:
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Blino schreef:Attainable trougput 139.910 kbps
attenuation 5dB
Je zit op enkele tientallen meter van de ROP?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Geen idee wat er precies gebeurt is, want tot een tijdje terug zat ik in zone 3. Ik heb eigenlijk geen werken gezien in de straat. :?
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Staan er geen twee grijze kasten van Proximus in uw straat ?
Das wel veel geluk van zone 3 naar 1 :)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Vectoring is hier nu ook eindelijk actief. Ik merkte het aan de ping die nu 10 a 11ms is ipv 26-27ms (naar tweakers.net).
Van 70/10 DLM met 90Mbps attainable naar 70/20 met 130Mbps attainable. Nu wachten op DLM. :banana:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

3 dagen geleden is bij mij (Brasschaat) eindelijk het ROP aangepast. Nu is het wachten op activatie en hopelijk een gunstige DLM.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Wat is zo wat de gang van zaken bij DLM op vectoring? Gezien de stats zit er zeker 100/20 in, de vraag is enkel wanneer...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

De vraag is hoeveel geduld je hebt :)
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Als je er zit op te wachten, kan het lang lijken :-) De theorie is dat DLM geactiveerd wordt na een succesvol afgeronde TBF (wat dat is: zoekfunctie hier gebruiken :-) ) Die TBF duurt minimaal 4 dagen en maximaal 10 dagen. Die 10 dagen is een harde limiet.

Daarna, als de lijn goed bevonden wordt door TBF, zou DLM in gang moeten schieten. Die neemt na minimaal een halve dag al een beslissing, maar de uitvoering van een beslissing is altijd pas 3 dagen later. Dus DLM profielverhoging in snelste scenario: 4 + 0.5 + 3 = een goeie week. Als TBF 10 dagen nodig heeft, dan is het direct 10 + 0.5 + 3 = twee weken. En natuurlijk kan het nemen van een DLM beslissing ook veel langer dan een halve dag duren (maar dat staat hier ergens op het forum mooi uitgelegd).

Op een vectored lijn zie ik niet in waarom een eerste DLM beslissing langer dan 0,5 dagen zou duren, van storingen is meestal geen sprake meer. En dat is ook wat de meeste gebruikers melden nadat vectoring geactiveerd werd op hun lijn: een DLM verhoging komt na 1 à 2 weken. Als je na 2 weken nog niks ziet, dan is DLM misschien niet actief en kan je proberen om het in gang te zetten door zelf een TBF te starten via het welbekende 0800-nummer. Je hebt daar in principe niks bij te verliezen, je kan niet op een lager profiel komen als je nog geen DLM verhoging gekregen hebt.
joyrider3774
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jan 2015, 22:42
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Hallo,

Ik had daarnet gezien door in te loggen op men bbox 2 via telnet dat de broadcom kaartjes in de rop gestoken zijn in mijn geburen. Aangezien ik nog een bbox2 modem heb kan ik geen gebruik maken van vectoring. Nu had ik gebeld naar proximus met de vraag om mijn bbox2 te kunnen omwisselen naar een bbox3 voor die vectoring maar blijkbaar was dat niet mogelijk omdat ook al bezit de rop de broadcom kaartjes mijn lijn nog geen vectoring bevat en men had mij gezegd dat ik nog wat zal moeten wachten.

Klopt het dus dat het beschikbaar zijn van de nieuwe (broadcom) kaarten in rop dan niet voldoende is ?

als ik de sagem tool v3 gebruik met mijn bbox2 toont hij inderdaad aan dat rop vector compatible is. Ik zit momenteel op een 60/6 17a profiel volgens de tool

Nu duurt dit lang eer dit actief komt te staan op de lijn eens die kaartjes erin zitten ? Ik denk dat ze dit nog maar zo'n 3-4 dagen geleden komen doen zijn aangezien ik brief van proximus in de bus had gekregen waarin stond dat gedurende 15 a 30 minute het internet tijdelijk niet zou werken wegens verbeteringen aan het netwerk.

zie hier sagem v3 tool info

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 2
Downstream current bit rate:   60 176 kbps
Upstream current bit rate:     6 064 kbps
Downstream max bit rate:       74 500 kbps
Downstream attenuation:        7,8 dB
Downstream noise margin:       11,7 dB
Vectoring down:                no
Vectoring up:                  no
Modem vectoring compatible:    no
ROP vectoring compatible:      yes
DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Distance                       138 m
Proximus profile name:         60/6
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

joyrider3774 schreef:Nu duurt dit lang eer dit actief komt te staan op de lijn eens die kaartjes erin zitten ?
Dat kan tot 1 maand duren ...

[EDIT] Recente voorbeelden (zie hieronder) suggereren 2 weken :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 sep 2012, 07:15
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

DLM is langs geweest 15 dagen na activatie van het zone 2 vectoring profiel (50/10):

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69 999 kbps
Upstream current bit rate:     9 998 kbps

Downstream max bit rate:       87 084 kbps
Upstream max bit rate:         20 271 kbps

Downstream attenuation:        18,9 dB

Downstream noise margin:       11,8 dB
Upstream noise margin:         13,0 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            554 m

Proximus profile name:         70/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
Als ik de noise margin bekijk, dan denk ik dat deze 70/10 het beste is dat er uit de lijn gehaald kan worden zonder dat de stabiliteit in het gedrang komt. Ik ben hier heel tevreden mee: 70/10 op een lijn van net geen 800 meter lang, wie had dat enkele jaren geleden durven denken?
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

En DLM is gepasseerd, sta op 100Mbit. :banana:
(vectoring was actief sinds 23/05)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik heb net live gezien hoe G.Vector full is gegaan. Mijn internet viel weg, dus ging ik in de logs kijken van mijn Fritzdoos. Om 00:00 had het pushbericht van mijn doos nog geen bijzonderheden gegeven maar om 02:21 was het zo ver.

DSL bleef gesynched, maar ik heb wel een PPPoE timeout van 15 minuten gehad. Nu wachten op G.IMP om op ON te komen :)
vector1.png
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Zo nu ook in (iedergeval 1) rop in Lokeren een broadcom kaart. Zag wel dat de attainable van 85/17 naar 79/24 gegaan is, vectoring staat nog niet aan, DLM profiel van 50/10 is netjes behouden
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Basis vectoring profiel naar 100/20 heeft hier minder dan anderhalve geduurd. Exacte tijd weet ik niet.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Op 23/5 is hier de broadcom kaart gestoken. Op 7/6 heb ik live de full vectoring zien ingaan en nu das wachten op activatie en achteraf DLM. Maar zoals eerder gezegd is geduld een schoon deugd en ben ik in blijde verwachting :)

Ik heb nog overwogen om een TBF te starten gezien mijn attainables een klets hoger kwamen te liggen, maar we zullen "het systeem" zijn werk maar laten doen.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”