158€, dat lijkt mij niet te kunnen hoor, waarschijnlijk draagt je werkgever nog een heel deel bij dan
Ietwat C-segment wagen kost je normaal al snel 200-250€ netto-loon in de maand (incl. VAA etc., excl. brandstof)! Dat is toch zo indien de volledige leasekost op je loon wordt verhaald (bv. zoals bij een salariswagen). Natuurlijk is dat minder dan wat je er privé aan zou moeten geven voor hetzelfde, maar ja, daar gaat deze discussie dan ook deels over. Het is eigenlijk spijtig dat in de meeste bedrijven de werknemers geen inzicht hebben/krijgen in de werkelijke kost van hun bedrijfswagen (impact op hun loon, bv. een loon met en een loon zonder bedrijfswagen, al klinkt dat eenvoudiger dan het is om te berekenen).
Ik geniet al enkele jaren van een bedrijfswagen (ondertussen een salariswagen) en vind het natuurlijk mooi meegenomen.
Het is de overheid die dit toelaat (fiscaal aantrekkelijk maakt) en de werkgever & werknemer die de mogelijkheid louter benutten.
De grondvraag die men bij de overheid zichzelf moet stellen is: Halen we hier iets uit, halen we hier meer uit dan we erin steken?
Dat is een zeer complexe vraag (die hier zelfs over de 40p van dit topic nog niet beantwoord raakt en ook niet beantwoord zal worden). Bovendien is het voor sommigen een 'emotionele' kwestie, want op het eerste zicht betaalt iedereen ervoor, maar niet iedereen geniet ervan.. of toch, onrechtstreek dan? dat is één van de vele vragen die ook het totaalplaatje maken.
Eigenlijk zou je eens moeten rekenen. Stel dat je een normale wagen krijgt van je werkgever, wat gaat hiervan naar de staat over bv. 4 jaar (geld gerelateerd) en wat zijn de voordelen daarvan voor de staat (non-geld gerelateerd)?
Zelfde voor moest je een wagen zelf kopen (waarschijnlijk goedkoper/tweedehands). Wat gaat in dat geval naar de staat en zijn de voordelen?
Bv.
- In beide gevallen koop je een wagen en zal je die ergens laten onderhouden, de bedrijfswagen mogelijk iets meer, aangezien dit meestal verplicht wordt volgens het onderhoudsschema. M.a.w. bedrijfswagens bezorgen hier de garagesector een kleine plus => werkgelegenheid en inkomsten voor de staat
- Als je een wagen koopt is er altijd wel iemand die eraan verdient. Bij een bedrijfswagen steun je ergens de productie daarvan (en werkgelegenheid), al kan dat in het buitenland zijn natuurlijk. Meer bedrijfswagens is meer productie op het jaar (want bv. om de 4 jaar een nieuwe) en ook meer circulatie van jonge tweedehandswagens. Een tweedehandswagen kopen en rondrijden brengt natuurlijk ook wel wat op voor de staat, maar ik betwijfel dat dit meer is dan een bedrijfswagen.
- Hiernaast heeft een bedrijfswagen ook een effect op de boekhouding van een bedrijf... wat als je dat wegneemt?
- Stel dat er globaal voordeel uit bedrijfswagens stroomt richting de overheid, vloeit dit voordeel ook terug naar de niet-bedrijfswagen mens en is dat voldoende? (hoe ga je die balans opmaken... ik begin er in ieder geval niet aan)
- Etc.
Ik durf sowieso geen conclusie te vellen over het wel of niet van de bedrijfswagen, dat laat ik aan de specialisten bij de overheid over. Helaas worden zij of hun conclusie meestal politiek beïnvloed
Ik laat het zijn wat het is, ben blij dat ik het heb en gun het iedereen waar mogelijk. De dag dat die specialisten/economen objectief kunnen zeggen dat het beter is de boel af te schaffen, zal ik daar mooi in mee volgen.