Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

En we blijven rustig naast de kwestie argumenteren en vergelijkingen maken die niet relevant zijn.
Want oei oei oei we beseffen blijkbaar goed dat onze baas de heilige koe niet meer gaat bekostigen wegens NIET NODIG VOOR DE JOB op het moment dat de sponsoring stopt.

De staat ontmoedigd het maken van kindjes niet, de staat ontmoedigt het pc, tablet, gsm gebruik niet, integendeel.
Logisch dat men dit kan/mag/wil sponsoren

Autogebruik wordt (terecht) door de staat zwaar ontmoedigd, dus moet men in de eerste plaats de sponsoring stoppen.

Blijven spartelen gents ... :angel:
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Binnenkort zijn we 1000 posts verder en niemand is van zijn standpunt afgeweken. Standvastig zijn jullie wel!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Autogebruik wordt (terecht) door de staat zwaar ontmoedigd
Hoe doet men dat dan wel want ik merk er niets van ?

Ik zie de staat eerder alternatieven ontmoedigen... het OV gaat er namelijk niet echt op vooruit.
duizend schreef:dus moet men in de eerste plaats de sponsoring stoppen.
Dat is jou bekrompen visie op basis van louter directe kosten... over het totale verhaal zwijg je steeds wijselijk.
duizend schreef:Blijven spartelen gents ... :angel:
De enige die hier blijft spartelen ben jij om te zeggen wat anderen al dan niet nodig hebben voor hun job.

Berg je frustratie en jaloezie op zou ik zeggen... auto's zullen er blijven rijden voor nog vele jaren (en aangezien we er financieel niet mogen op achteruit gaan "sponseren" we die auto dan maar op een andere manier of ben je nog steeds in de waan dat we morgen allemaal met de fiets en het openbaar vervoer zullen gaan ?).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik zie hier ook maar eentje spartelen en ter plekke blijven trappelen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:De focus ligt ook heel duidelijk op de betere verdieners. Bedrijfswagens zijn hoofdzakelijk voor de betere verdieners, daar raken ze niet aan.
Daar moeten we nu ook niet gaan veralgemenen, dat er veel managers zijn die met een dikken bak rondrijden zal wel kloppen, maar ook veel doodgewoon volk onderaan de loonschalen. Misschien minder zichtbaar omdat het minder prestigieuze wagens zijn of maar een camionetteke maar toch.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De cassière bij Delhaize zal dat toch niet krijgen.
Buiten dat proefballonnetje van Arcelor, ken ik geen arbeiders in een fabriek die een auto krijgen.
Techniekers op de baan wel, Astra break (1.3ecodinges) waarmee ze naar werven moeten, en die mogen ze in het WE ook houden.

Dus ik denk toch echt dat het meer voor kenniswerkers en hoger geschoolden is.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

heist_175 schreef:De focus ligt ook heel duidelijk op de betere verdieners. Bedrijfswagens zijn hoofdzakelijk voor de betere verdieners, daar raken ze niet aan.
Met reden, de betere verdieners betalen in Belgie nu al de hoogste belastingen ter wereld.
http://www.tijd.be/dossier/loonstudie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Ja, want bij de bakker staan alléén mensen met firmawagens, net zoals de wagens die naar de Kust rijden :bang:

Je blijft steeds maar weer belachelijke argumenten bovenhalen... mensen doen nu éénmaal dingen omdat ze er zin in hebben... zoiets noemt luxe.

Of waarom denk je dat er rokers zijn... die stoken hun geld gewoon op (en krijgen daar zelfs niks voordeel voor) !
Allez, we zijn weer vertrokken. Kunnen we het niet winnen met argumenten, dan sleuren we er vanalles bij om het in het idiote te trekken en zeggen we dat de andere belachelijke argumenten boven haalt.

Verder zelf altijd als eerste staan te mekkeren dat je daar zelf niet aan mee doet en veel bla bla bla, maar je blijft het wel elke keer verdedigen. In heel die discussie blijf je warm en koud blazen. De ene keer ben je voor, dan weer tegen de salariswagens en nu is het weer luxe. Uit welke wind waait de richting vandaag?

Ja, het is BEWEZEN dat mensen met een bedrijfswagen meer kilometers afleggen. Dat jij die cijfertjes naast je neer legt, net zoals al die anderen doen en anderen verwijten ter plaatse te blijven trappelen, daar kan ik niets aan doen hoor.

Btw: rokers sponsoren de staat, de staat sponsort uw wagen, groot verschil is ook nog dat uw werkgever uw roken niet betaalt maar dat doe je geheel zelf. Met uw pakske saffen ga je de file ook niet vergroten en anderen indirect ambeteren. :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:De cassière bij Delhaize zal dat toch niet krijgen.
Buiten dat proefballonnetje van Arcelor, ken ik geen arbeiders in een fabriek die een auto krijgen.
Techniekers op de baan wel, Astra break (1.3ecodinges) waarmee ze naar werven moeten, en die mogen ze in het WE ook houden.

Dus ik denk toch echt dat het meer voor kenniswerkers en hoger geschoolden is.
Je komt zelf met een voorbeeld aan, of denk je dat alle techniekers zulke grote verdieners zijn? De dames/heren van het wit-gele kruis? Thuisverpleging? Mijn eerste job lag mijn loon in de lijn van een kassabediende in de GB (van Delhaize weet ik het loon niet), maar na mijn proefperiode (via interim want officieel bestaat proefperiode niet meer) ging ik wel een wagen hebben (Fiat Punto). Dat de ene job het wel krijgt en de andere niet heeft niks met loonschalen te maken.
Om maar te zwijgen hoe vaak het niet hebben van een eigen wagen een afknapper was bij sollicitaties, zelfs als ze een wagen voorzagen.
Slafes schreef:Btw: rokers sponsoren de staat, de staat sponsort uw wagen, groot verschil is ook nog dat uw werkgever uw roken niet betaalt maar dat doe je geheel zelf. Met uw pakske saffen ga je de file ook niet vergroten en anderen indirect ambeteren. :)
Niet om een nieuwe discussie te starten, maar ziekenkosten zijn ook een grote kostenpost (en vaak (let op dit woord, ik gebruik niet overwegend)) komen er van roken deze ook vaker om de hoek kijken (ja mijn opa is ook 75 geworden en roker geweest, zo kennen we er allemaal wel een paar, dat maakt het geen veralgemening). En als niet-roker maar regelmatig mee-roker vinnek dat eigenlijk wel ambetant ;) Ik neem er geen aanstoot aan, maar ambetant is het wel (geur kleren, een hele walm rond in-en uitgangen van gebouwen, etc...).

Swat, men punt was aub niet blindstarten op bedrijfswagen is toploon, want die link is vaak fout.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Slafes schreef:Kunnen we het niet winnen met argumenten, dan sleuren we er vanalles bij om het in het idiote te trekken en zeggen we dat de andere belachelijke argumenten boven haalt.
Ik ben niet afgekomen met iemand die met z'n bedrijfswagen z'n vissen ging voederen in de Ardennen... dat was één van je anti-bedrijfswagen medestanders... pot, ketel, zwart.
Slafes schreef:maar je blijft het wel elke keer verdedigen
Ik blijf inderdaad verdedigen dat er een groep mensen is die z'n bedrijfswagen nodig heeft voor het werk (en daar ook een hoop extra inspanningen voor over heeft), maar ik heb hier nog niets gelezen hoe je dat "probleem" wil oplossen (behalve dat de baas het allemaal wel zal betalen).

Zoals MClaes aangeeft betalen we enorme belastingen... maar een werkmiddel fiscaal aftrekbaar maken... ho maar (als ik jou opmerkingen lees dan is het precies of m'n baas krijgt er nog geld bovenop om mij een bedrijfswagen te geven) !
Slafes schreef:In heel die discussie blijf je warm en koud blazen. De ene keer ben je voor, dan weer tegen de salariswagens
Blijkbaar lees je slecht... ik denk dat ik nergens geschreven heb dat ik voor de salariswagen zou zijn.
Slafes schreef:Ja, het is BEWEZEN dat mensen met een bedrijfswagen meer kilometers afleggen.
Natuurlijk doen we meer kilometers.. anders zouden we ook geen bedrijfswagen nodig hebben. Ik zal vanavond ook weeral 250 km op de teller hebben staan, kilometers die ik inderdaad niet zou doen als ik een job naast m'n deur zou hebben. Een beetje absurde stelling dus waarmee je afkomt... graag dus een zinvol argument.
Slafes schreef:Btw: rokers sponsoren de staat, de staat sponsort uw wagen
Je wil ook niet verder kijken hé... directe versus indirecte kosten en opbrengsten ! Wat kosten rokers de sociale zekerheid ?

Trouwens als we dan zoveel extra rijden zijn dat alléén maar extra accijnzen en sponseren we ook de staat.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

De dames/heren van het wit-gele kruis?
Die mogen hun auto niet gebruiken privé, tenzij ze er €300 voor betalen (per maand).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

heist_175 schreef:Die mogen hun auto niet gebruiken privé, tenzij ze er €300 voor betalen (per maand).
En denk je dat iemand met een bedrijfswagen dat niet moet doen... er bestaat zoiets als VAA.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Hoe meer kilometers een bedrijfswagen doet, hoe meer geld er terug naar de staatskas vloeit. Heb je daar al eens over nagedacht ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Joe de Mannen schreef:Hoe meer kilometers een bedrijfswagen doet, hoe meer geld er terug naar de staatskas vloeit. Heb je daar al eens over nagedacht ?
J.
En hoe meer slijt aan wegen zonder extra verkeersbelasting inkomen, en meer economische schade door files, en...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Laat ons de economie afschaffen... dan zijn de files meteen opgelost en gaat het ecologisch ook beter :roll:

Ga voortaan je ijskast ophalen met je Cambio autootje (oh nee, dat is ook een auto) en breng hem ook zelf maar binnen ter reparatie.

Zo moeten er geen bedrijfswagens meer zijn voor techniekers ed.... of wacht, dat is ook niet efficiënt :lol:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Een ijskast past ook op een stoot- of hondenkar hoor... geen paniek er zijn voldoende alternatieven.
In de kempen kan je trouwens nog een paar voorbeelden gaan bekijken van een ijskelder, heb je lekker geen ijskast meer nodig. Probleem opgelost.

BTW, ik wist niet dat er bij de verkeersbelasting een maximaal aantal gereden kilometers zat ???
Wist je trouwens dat een file, via de accijnzen op brandstof, heel wat opbrengt voor de staat ?

J.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Natuurlijk doen we meer kilometers.. anders zouden we ook geen bedrijfswagen nodig hebben.
Ik denk dat hij het heeft over de kilometers die niets met het werk te maken hebben.

Bedrijfswagens zullen nodig blijven voor bepaalde beroepen maar laat ons eerlijk zijn, er zijn er genoeg waarbij dat niet het geval is. Zonder een deel van deze wagens op de weg zou het voor zij die de wagen echt nodig hebben ook vlotter gaan en de natuur kan er maar wel bij eugh... varen.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Die mogen hun auto niet gebruiken privé, tenzij ze er €300 voor betalen (per maand).
En denk je dat iemand met een bedrijfswagen dat niet moet doen... er bestaat zoiets als VAA.
VAA is enkel als je er ook privé mee mag rijden.
Bij het WG kruis moet je €300 aan de werkgever betalen om met de auto te mogen rijden voor privé verplaatsingen.
Daarbovenop komt nog de VAA.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Ik verdien ook minstens 300€ minder omdat ik een auto heb waar ik privé mee mag rijden.

J.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

300 euro minder :angel:
Dus eigenlijk zou je liever 300 euro meer verdienen en geen bedrijfswagen hebben

we gaan er geraken
duizend
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
duizend schreef:Autogebruik wordt (terecht) door de staat zwaar ontmoedigd
Hoe doet men dat dan wel want ik merk er niets van ?
Eindelijk begin je het te begrijpen en ook toe te geven.
Het heeft 40 blz gekost maar het inzicht is er gekomen.

inderdaad, iemand met een bedrijfswagen merkt dat totaal niet, de extra kosten worden gewoon doorgerekend aan de baas/staat
Iemand met een bedrijfswagen voelt dus zoals je nu zelf schrijft geen enkele prikkel om minder met de wagen te rijden.
En zal dat dus ook niet gaan doen

Bedankt voor je eerlijkheid!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Neen hoor, want ik heb mijn auto nodig om mijn werk te lunnen doen, maar het is toch overal zo dat je minder loon krijgt in ruil voor de auto en daar bovenop moet je nog eens vaa betalen ook.
Bij het WG kruis krijgen ze dus de keuze, bij veel andere bedrijven niet.
J.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

En na 40blz zijn we nog altijd geen enkele meet verder en blijft het een welles/nietes/meningsverschil ... :-)

Leuke thread, maar zo zinloos omdat het enkel aantoont 'waarom' de staat doet wat ze doet ... de meerderheid is tevreden met de huidige regel en ook de werkgevers vinden de maatregel niet slecht. Het is ook duidelijk dat er blijkbaar een generatiekloof tussenzit. Ben zelf van mening dat dit item dus organisch wel zal veranderen daar de jongere generaties ook minder nood/wens hebben aan een bedrijfswagen (zie artikels .. 'we werken steeds dichter bij huis'). Ook als ik nieuwe mensen aanwerf merk ik dat de jongere mensen meer vraag hebben naar flexibiliteit qua uren en mogelijkheden van openbaar vervoer ipv te vragen achter een (bedrijfs)wagen of parkeermogelijkheden.

Dus ja ... moet de regering er iets aan doen, ik denk het niet, het zal wel vanzelf verbeteren (maar nu eerst pieken, vooral omwille van economische redenen ...)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Joe de Mannen schreef:Ik verdien ook minstens 300€ minder omdat ik een auto heb waar ik privé mee mag rijden.
Nu maak je me wel benieuwd wat voor bedrijfswagen je hebt dat je er 300 EUR netto minder door hebt :) Ik had tot februari een nieuwe Passat Variant (1.6 Bluemotion model dus geen super wagen ofzo) waarvoor ik 125 EUR persoonlijke bijdrage moest betalen en daarnaast nog 32,89 EUR VAA (dus totaal VAA is normaal 125+32,89=157,89). Het VAA wordt dus bij het belastbaar bedrag gerekend en achteraf er weer vanaf getrokken dus laten we zeggen dat ik effectief daarop een 17 EUR netto minder door verdien. Dus in totaal betaalde ik 125+17=142 EUR netto voor de wagen, wat ik dus zogezegd minder verdiende iedere maand. Dus ik ben echt wel benieuwd met wat jij rondrijd dan :D Of heb je echt zo een gigantisch grote persoonlijke bijdrage? Wat ook niet zou kloppen gezien je zegt dat je een VAA betaald (en het VAA bedrag moet altijd verminderd worden met het persoonlijke bijdrage bedrag).

Just curious :angel:
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

158€, dat lijkt mij niet te kunnen hoor, waarschijnlijk draagt je werkgever nog een heel deel bij dan :)

Ietwat C-segment wagen kost je normaal al snel 200-250€ netto-loon in de maand (incl. VAA etc., excl. brandstof)! Dat is toch zo indien de volledige leasekost op je loon wordt verhaald (bv. zoals bij een salariswagen). Natuurlijk is dat minder dan wat je er privé aan zou moeten geven voor hetzelfde, maar ja, daar gaat deze discussie dan ook deels over. Het is eigenlijk spijtig dat in de meeste bedrijven de werknemers geen inzicht hebben/krijgen in de werkelijke kost van hun bedrijfswagen (impact op hun loon, bv. een loon met en een loon zonder bedrijfswagen, al klinkt dat eenvoudiger dan het is om te berekenen).

Ik geniet al enkele jaren van een bedrijfswagen (ondertussen een salariswagen) en vind het natuurlijk mooi meegenomen.
Het is de overheid die dit toelaat (fiscaal aantrekkelijk maakt) en de werkgever & werknemer die de mogelijkheid louter benutten.
De grondvraag die men bij de overheid zichzelf moet stellen is: Halen we hier iets uit, halen we hier meer uit dan we erin steken?
Dat is een zeer complexe vraag (die hier zelfs over de 40p van dit topic nog niet beantwoord raakt en ook niet beantwoord zal worden). Bovendien is het voor sommigen een 'emotionele' kwestie, want op het eerste zicht betaalt iedereen ervoor, maar niet iedereen geniet ervan.. of toch, onrechtstreek dan? dat is één van de vele vragen die ook het totaalplaatje maken.

Eigenlijk zou je eens moeten rekenen. Stel dat je een normale wagen krijgt van je werkgever, wat gaat hiervan naar de staat over bv. 4 jaar (geld gerelateerd) en wat zijn de voordelen daarvan voor de staat (non-geld gerelateerd)?
Zelfde voor moest je een wagen zelf kopen (waarschijnlijk goedkoper/tweedehands). Wat gaat in dat geval naar de staat en zijn de voordelen?

Bv.
  • In beide gevallen koop je een wagen en zal je die ergens laten onderhouden, de bedrijfswagen mogelijk iets meer, aangezien dit meestal verplicht wordt volgens het onderhoudsschema. M.a.w. bedrijfswagens bezorgen hier de garagesector een kleine plus => werkgelegenheid en inkomsten voor de staat
  • Als je een wagen koopt is er altijd wel iemand die eraan verdient. Bij een bedrijfswagen steun je ergens de productie daarvan (en werkgelegenheid), al kan dat in het buitenland zijn natuurlijk. Meer bedrijfswagens is meer productie op het jaar (want bv. om de 4 jaar een nieuwe) en ook meer circulatie van jonge tweedehandswagens. Een tweedehandswagen kopen en rondrijden brengt natuurlijk ook wel wat op voor de staat, maar ik betwijfel dat dit meer is dan een bedrijfswagen.
  • Hiernaast heeft een bedrijfswagen ook een effect op de boekhouding van een bedrijf... wat als je dat wegneemt?
  • Stel dat er globaal voordeel uit bedrijfswagens stroomt richting de overheid, vloeit dit voordeel ook terug naar de niet-bedrijfswagen mens en is dat voldoende? (hoe ga je die balans opmaken... ik begin er in ieder geval niet aan)
  • Etc.
Ik durf sowieso geen conclusie te vellen over het wel of niet van de bedrijfswagen, dat laat ik aan de specialisten bij de overheid over. Helaas worden zij of hun conclusie meestal politiek beïnvloed :)

Ik laat het zijn wat het is, ben blij dat ik het heb en gun het iedereen waar mogelijk. De dag dat die specialisten/economen objectief kunnen zeggen dat het beter is de boel af te schaffen, zal ik daar mooi in mee volgen.
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: bollewolle
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

NuKeM schreef:158€, dat lijkt mij niet te kunnen hoor, waarschijnlijk draagt je werkgever nog een heel deel bij dan :)
Nochtans is dat het VAA voor een Passat Variant 1.6 TDI met een CO2 van 107 en een prijs van rond de 32000 EUR van januari 2015. En natuurlijk draagt de werkgever heel wat bij, zij rekenen de kostprijs niet door. Ik heb dit bij verschillende multinationals in BE al moeten implementeren in SAP en geen enkele rekent de prijs die zij betalen gewoon door. Wettelijk is enkel het VAA toepassen voor het prive gebruik voldoende. Daarnaast mag men een persoonlijke bijdrage vragen maar dan moet men het VAA wel met hetzelfde bedrag van die persoonlijke bijdrage verminderen. Die persoonlijke bijdrage kan hoger zijn dan het VAA uiteraard maar ik heb dit persoonlijk nog nooit zo moeten implementeren. Dat is natuurlijk puur eigen ervaring, het kan goed zijn dat vele andere bedrijven dit wel toepassen. Guess I was lucky :-D Anyway, dit is toch niet meer op mij van toepassing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duizend schreef:Eindelijk begin je het te begrijpen en ook toe te geven.
Zoals steeds antwoord je niet op de vraag en begin je met een heleboel veronderstellingen voor waarheid te nemen.

Bij deze... ik geef dus niets toe... ik stel louter een vraag om je uitspraken te verduidelijken.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Tja, jij geeft nooit iets toe, in geen enkel topic :lol: :roll: :lol:

Maar voor mij is het wel overduidelijk dat je diep vanbinnen weet dat het systeem van bedrijfswagens zoals het nu bestaat niet kan/mag blijven.
En dat je net zoals je maat J. grote schrik hebt van dat moment omdat je terdege beseft dat jouw firma het aanbieden van de heilige koe zal stopzetten.

Dus geniet er nog van harte van zolang het blijft duren! :angel:

CU
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Slafes schreef:Kunnen we het niet winnen met argumenten, dan sleuren we er vanalles bij om het in het idiote te trekken en zeggen we dat de andere belachelijke argumenten boven haalt.
Ik ben niet afgekomen met iemand die met z'n bedrijfswagen z'n vissen ging voederen in de Ardennen... dat was één van je anti-bedrijfswagen medestanders... pot, ketel, zwart.
Dat is een voorbeeld uit het leven gegrepen (één van de vele). Kan ik niet veel aan doen dat jij *denkt* dat iedereen flexibel moet zijn in ruil voor een wagen. :roll:

Maar goed, we blijven dus bij het standpunt staan: mensen met een bedrijfswagen hoeven niet na te denken hoe ze zich verplaatsen.

Nog maar eens herhalen, want blijkbaar vergeet je zelf erg snel: ik heb niets tegen bedrijfswagen voor mensen die onderweg zijn, of dit of dat, ik ben wel tegen salariswagens. Ik weet dat jij dat ook bent, maar je sleurt het al snel allemaal over dezelfde kam in de vrees dat ze uw wagen ook gaan afpakken. Er mogen gerust wat potten gebroken worden om de salariswagens af te schaffen. De economische gevolgen zullen wel meevallen, het is niet dat onze buurlanden zich in een afgrond bevinden, in tegendeel... België is de slechtste leerling van de klas.
Gray
Elite Poster
Elite Poster

Belgie is vooral de slechtste leerling van de klas als het aankomt op het belasten van de middenklasse! De hoogste belastingen ter wereld.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Ha ja, ze sponseren oa salariswagens. Het geld moet ergens van komen he. :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duizend schreef:Tja, jij geeft nooit iets toe, in geen enkel topic
Het is geen kwestie van toegeven of niet maar acceptabele argumenten te geven en de voor en nadelen te bespreken (dat is discussiëren)... maar dan kom je met stellingen als de bedrijfswagens moeten allemaal weg, en het openbaar vervoer of de alternatieven zijn fantastisch natuurlijk nergens... dat is niets toegeven !
duizend schreef:Maar voor mij is het wel overduidelijk dat je diep vanbinnen weet dat het systeem van bedrijfswagens zoals het nu bestaat niet kan/mag blijven.
Ieder systeem kent z'n misbruik en ben ook de eerste om dat toe te geven (is heus geen kwestie van diep van binnen hoor) en na te denken over oplossingen... ik hou me niet bezig met jou gratuite stellingen en het veralgemenen.
duizend schreef:Dus geniet er nog van harte van zolang het blijft duren!
Typisch duizend... beetje uitlokken... typisch bij jaloezie.
Slafes schreef:Nog maar eens herhalen, want blijkbaar vergeet je zelf erg snel: ik heb niets tegen bedrijfswagen voor mensen die onderweg zijn, of dit of dat, ik ben wel tegen salariswagens.
Wat tracht je nu te bewijzen met deze quote... m'n stelling is vanaf post één duidelijk dat pure salariswagens een misbruik zijn van het idee van bedrijfswagens. Je quote is maw. de zoveelste keer een bevestiging hiervan... terwijl je zelf alléén maar bezig bent met te veralgemenen ?
Gray
Elite Poster
Elite Poster

Slafes schreef:Ha ja, ze sponseren oa salariswagens. Het geld moet ergens van komen he. :)
Absoluut niet, net in Belgie is het net de middenklasse die de salariswagen krijgt in tegenstelling tot de meeste andere landen.
Trouwens de staat sponsort helemaal niets, hypothetische toekomstige belastingen worden al direct voorgesteld als sponsoring :eek: :evil:

Ik zie in heel dat debat alleen dat "links" de belastingen dus NOG hoger wil ten koste van enkel en alléén de nu al uitgeperste middenklasse (ahja want de echt rijken daar kunnen ze toch niet aan)
Terwijl men beter zou "besparen"!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

om te beginnen, ik heb geen bredrijfs- noch salariswagen, dus die discussie is al uitgesloten.

Dan even nadenken:
salariswagen = bedrijfswagen + privégebruik.

Of de werkgever nu uw kosten OV of de kosten van een bedrijfswagen ten laste neemt voor hem zijn het kosten eigen aan zijn bedrijvigheid nl een werknemer dient op zijn werkplek te arriveren en hij wil die lasten dragen.
Met een bedrijfswagen maakt hij zijn werknemer mogelijks gelukkiger en heeft hij het voordeel dat hij die werknemer naar een andere locatie kan sturen zonder dat deze moet morren.

Een privewagen berekend volgens kosten door een touring of vab kost al snel rond de 0,30€/km.
Indien je dus met een wagen 15.000km zou rijden kom je aan 4.500€/j, hierin zitten echter kosten van de aanschaf van de wagen en van de verzekering.

Bij een salariswagen is de wagen er al en is de verzekering er dus ook al. M.a.w. die 0,30ct/km is nog te hoog als kostprijs voor privégebruik.
Daarnaast moet je de eigen bijdrage (als voordeel in natura) er eigenlijk van in mindering brengen.

Hoeveel sponsert de staat dan eigenlijk?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bruma schreef:Dan even nadenken:
salariswagen = bedrijfswagen + privégebruik.
Persoonlijk zie ik dat anders... een bedrijfswagen heb je nodig voor de uitoefening van je functie (dus niet louter woon-werkverkeer naar een VASTE locatie) iets wat je van een salariswagen niet echt kan zeggen, die is louter voor woon-werkverkeer naar een VASTE locatie (en af en toe naar een andere kantoor zoals bij bijvoorbeeld banken is wat mij betreft een VASTE locatie). Een salariswagen is dus met andere woorden gewoon gelijk aan puur privégebruik (woon-werkverkeer is namelijk privé).
Gray schreef:Ik zie in heel dat debat alleen dat "links" de belastingen dus NOG hoger wil ten koste van enkel en alléén de nu al uitgeperste middenklasse (ahja want de echt rijken daar kunnen ze toch niet aan)
Ik begrijp hen ook niet... anders staan de vakbonden te roepen voor iedere euro minder inkomsten voor de werknemer, nu staat we hier te roepen om diezelfde werknemer (of gaan we weer vertellen dat iedereen met een bedrijfswagen, of zelfs een salariswagen niet meer kan aanzien worden als de middenklasse) een deel van z'n loon af te nemen ? Het opsparen van honderden "ziektedagen" is normaal (wat is de kost voor de maatschappij daar wel van ?), maar iemand een wagen "sponseren" om z'n functie uit te voeren is profiteren :bang:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

@2504, daar gaan we weer.
Een werknemer moet op zijn werk verschijnen en de werkgever wenst dit te organiseren en te betalen dan is een wagen een bedrijfswagen. En indien et geen privé-km mee gereden (en ook niet mogen) wirden ook voor de fiscus.
Sommige mensen werken niet van 9-5 of hebben wachtdienst om binnen x tijd op die vaste locatie te zijn.
Ook alle oranje wagentjes van wegen en verkeer valt onder die regeling (als vb)

Sent from my D6000 using Tapatalk
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

bruma schreef:@2504, daar gaan we weer.
Volgens mij (verbeter me indien ik fout ben) zijn er geen duidelijke en officiële omschrijvingen van wat een bedrijfswagen (of salariswagen, of poolwagens) exact is... het is dus geen kwestie van "daar gaan we weer"... maar van jou interpretatie.
bruma schreef:En indien et geen privé-km mee gereden (en ook niet mogen) wirden ook voor de fiscus.
Dan spreekt men volgens mij van poolwagens... maar wederom what's in a name (want ik lees in documenten van de fiscus dat ook deze privé kan gebruikt worden).
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Volgens mij (niet officieel en niets nieuws voor velen, maar blijkbaar toch nuttig):
  • Bedrijfsvoertuig (bij gebrek aan een beter woord): (verplichte) wagen vooral nodig voor en toegespitst op de job (denk aan ingerichte camionette van een technieker) ~sterk gelinkt aan bedrijfswagen, maar de verhouding werk- vs privé-gebruik slaat zeer sterk door naar werkgebruik. De wagen is voornamelijk een werkpaard, om niet alleen de werknemer, maar ook noodzakelijke materiele zaken te transporteren. De werknemer gaat hier ook meestal niet mee naar huis op het einde van de dag (buiten misschien uit praktische overwegingen) en de wagen heeft (zo goed als) geen impact op zijn loon.
  • Poolwagen: wagen uit een pool bij de werkgever, meestal enkel voor werkgerelateerde verplaatsingen (dus geen woon-werk). Normaal is een poolwagen niet langtijdig toegewezen aan één enkele persoon en voor occasionele verplaatsingen.
  • Bedrijfswagen: (verplichte) wagen toegeschreven aan één persoon, nodig voor het uitvoeren van zijn job (of beter: nodig om de werknemer naar variabele werkplekken te transporteren), maar de werkgever staat (soms beperkt) privégebruik toe. De werkgever draagt dan ook logischerwijs een deel van de kosten eigen aan de bedrijfswagen. De werknemer beseft ook het extralegaal voordeel dat hij van zijn werknemer krijgt voor het privégebruik en levert loon in (of eerder, hij beseft dat hij voor dezelfde job zonder wagen elders meer zou kunnen verdienen). Brandstofkosten worden (ook bij privéverplaatsingen) meestal volledig gedragen door de werkgever. De verhouding werk- vs privé-gebruik kan van voornamelijk werk verplaatsingen naar amper werkverplaatsingen gaan. Zeer breed dus en hier schuilt volgens mij ook een beetje het probleem.
  • Salariswagen: (niet verplichte) wagen toegeschreven aan één persoon, zonder dat de werknemer een verplichting heeft de wagen toe te wenden voor het werk. De wagen kan dus 100% privé ingezet worden. De werkgever zorgt voor een aantrekkelijk fiscaal kader waardoor het voor de werknemer erg interessant is een privéwagen te leasen via de werkgever. Voor de werkgever veelal financieel een nul-operatie, maar hij krijgt er een tevreden werknemer bij (en kan op de job-markt schermen met dat mooie voordeel).De werkgever kan al dan niet ook de brandstofkosten opnemen in de aanbieding.
De discussie hier zit hem dus vooral rond die laatste twee.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Slafes schreef:Nog maar eens herhalen, want blijkbaar vergeet je zelf erg snel: ik heb niets tegen bedrijfswagen voor mensen die onderweg zijn, of dit of dat, ik ben wel tegen salariswagens.
Wat tracht je nu te bewijzen met deze quote... m'n stelling is vanaf post één duidelijk dat pure salariswagens een misbruik zijn van het idee van bedrijfswagens. Je quote is maw. de zoveelste keer een bevestiging hiervan... terwijl je zelf alléén maar bezig bent met te veralgemenen ?
Heu? Nu ben ik je helemaal kwijt hoor...

Pot, ketel, zwart?

Ik veralgemeen niet, ik zie in mijn omgeving hoe men profiteert van bedrijfs en salariswagen. Je bevestigt zelf dat salariswagens ergens op zich wel profiteren, maar als iemand dat zegt schreeuw je moord en brand.

Neem eens een deftige stelling in, de mijne ken je ondertussen al, salariswagens: nee, bedrijfswagen: ja.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Ik begrijp hen ook niet... anders staan de vakbonden te roepen voor iedere euro minder inkomsten voor de werknemer, nu staat we hier te roepen om diezelfde werknemer (of gaan we weer vertellen dat iedereen met een bedrijfswagen, of zelfs een salariswagen niet meer kan aanzien worden als de middenklasse) een deel van z'n loon af te nemen ? Het opsparen van honderden "ziektedagen" is normaal (wat is de kost voor de maatschappij daar wel van ?), maar iemand een wagen "sponseren" om z'n functie uit te voeren is profiteren :bang:
Ik weet niet wat de vakbonden hiermee te maken hebben.

Het is ook niet de bedoeling om iemand iets af te nemen maar wel om het verkeer vlotter te maken en het milieu niet onnodig te belasten. Er is gewoon geen ruimte meer voor al die wagens en dan is het belachelijk dat de overheid een teveel gaat sponsoren. Mensen die ECHT een wagen nodig hebben voor hun werk kunnen deze behouden en zullen zelfs winnen door vlotter verkeer. Anderen kunnen de keuze krijgen tussen een hoger loon of een alternatief (openbaar) vervoer. Wat is er mis met meer keuze?

Er worden in deze discussie ook vreemde stellingen gedaan. Laat ons eerlijk zijn, de meeste bedrijfswagens zijn voor de betere verdieners. Daar is trouwens niets mis mee maar doen alsof vooral de lagere bedienden met de salariswagen rijden en de anderen met de bus komen is wel erg de zaken met de haren trekken.

De ziektedagen hebben er al helemaal niets mee te maken. Trouwens deze zijn er enkel voor mensen die weinig of nooit ziek waren terwijl men nu doet alsof dat de profiteurs zijn. Vriendin is in dat geval. Amper ziek en dus veel ziektedagen. Mocht zij toch ernstig ziek worden en langere tijd niet kunnen werken dan kan haar werkgever haar na 1 jaar op pensioen stellen. Dit is niet zo'n geweldig voordeel want je mag dan niet meer werken, ook als je nadien zou genezen. Dat pensioen is dan ook berekend op de beperkte carrière (logisch) en dus eerder laag. Ook is er controle op de ziekte en zal je eerst meermaals op onderzoek moeten om te zien of je niet geheel/gedeeltelijk het werk kan hervatten. Je kan dus niet zomaar thuis blijven of een bevriende arts u ziek laten schrijven. Ziekenfondsen worden (terecht) steeds strenger hierin.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”