raf1 schreef:Geen kritiek meer op N-VA alsjeblieft. Separatisme is hét wondermiddel tegen internationaal terrorisme. In een onafhankelijke republiek Vlaanderen is internationaal terrorisme sowieso de schuld van de Franstaligen, of ze nu in Brussel, Wallonië, Frankrijk of zelfs Marokko wonen.
Mocht Vlaams-nationalisme ook maar iets met het probleem van moslimterrorisme te maken hebben, dan waren in Parijs nooit bomaanslagen geweest.
Je uitval is dan ook zeer flauw, en ik begin te snappen waar je rabiate haat tov. Telenet vandaan komt, als gevolg van een rabiate haat tegenover Vlaams-nationalisten dus.
Als dat soort zaken je visie op terrorisme bepaalt, ben je echt zielig.
dizzy schreef:@boulder:De koran wordt net als de bijbel geïnterpreteerd en dat is heel eenvoudig vast te stellen. Er zijn verschillen per land en zelfs regio en zelfs verschillende stromingen binnen de islam. Bovendien bevatten BEIDEN heel vaak tegengestelde passages en dus kom je altijd uit bij interpretatie.
Moslims mogen geen letter aan de koran veranderen, heb ik zelf van verschillende moslims.
De Koran is het letterlijke woord van god, geloven zij.
Dat heb ik niet uitgevonden, dat vind ik overal terug, zowel bij de moslims zelf, als bij prof. Derooy, als bij Lucas Vandertalen, en daarvoor had ik dat ook al gehoord.
dizzy schreef:Mochten moslims de koran zo letterlijk nemen dan zou dit betekenen dat wij wekelijks enkele uitnodigingen van publieke stenigingen zouden ontvangen. De andere optie is dat er in België enkel autochtone overspelige vrouwen zijn
De derde optie is dat ze weten dat het (nog) niet getolereerd wordt, maar ze ondertussen beetje bij beetje hun zaken op de agenda plaatsen.
En dat lukt ook : de hoofddoek wordt veelvuldig gedragen, onverdoofd slachten is er al jaren, het katholiek onderwijs wil zich laten omturnen in een moslim onderwijs.
Steeds meer zie dat de weerstand afneemt, er wordt steeds meer achteruitgekrabbeld.
dizzy schreef:Het siert u dat je zelf inziet dat moslims niet zomaar allemaal rond de toren-Vlamingen gaan worden. Punt 1 is dus even veel waard als een fata morgana.
Dus u geeft toe dat ze zich helemaal niet willen integreren,
en dat terwijl je hier bladzijden lang het tegenovergestelde beweert !
dizzy schreef:Hoe ziet u deze clash eigenlijk want ik twijfel persoonlijk aan de haalbaarheid en bereidwilligheid om hieraan deel te nemen. Op welke manier gaat men deze zuivering concreet uitvoeren?
Zulke zaken gebeuren meestal spontaan, als een reeks van gebeurtenissen, actie en reactie.
Hoe is de 2e Wereldoorlog begonnen?
Elk van de actoren heeft gewoon zijn rol gespeeld en uiteindelijk is het ervan gekomen.
Internationaal gezien IS de clash trouwens al jaren bezig.
Die is begonnen na 9/11.
Afghanistan, Irak, enz.
Als er nog meer aanslagen gebeuren zie ik daar steeds meer landen bij betrokken raken, die ten slotte grondtroepen sturen om barbaarse regimes omver te werpen.
Ik vraag mij ook af wat er gaat gebeuren als er nog meer en nog bloediger aanslagen gebeuren.
Ik denk niet dat de bevolking zich zal blijven laten afschepen met het antwoord dat de meesten goed zijn, en er een paar rotte appels tussen zitten.
Het kan dus tot een explosieve situatie leiden.
dizzy schreef:Wie denkt u daarvan te overtuigen? Wat doet u met mensen die dit niet zien zitten? Wat doet u met de vaststelling dat elke poging tot zuivering mislukt is. De laatste pogingen van Van Themse en Breivik doen mij hopen dat u creatiever uit de hoek komt.
Ik hoef niemand te overtuigen, ik doe een voorspelling van wat ik denk dat er zal gebeuren.
Waar ik wel mensen van wil overtuigen is dat wij onze waarden en normen harder moeten verdedigen, dat het gedaan moet zijn met toegevingen doen hierop en het goedpraten van wie er zich niet aan houdt, misschien, heel misschien komt het dan toch nog goed.
dizzy schreef:Ik volg je dat de integratie niet goed verloopt momenteel.
"Momenteel" ?
Dat geeft de indruk dat het jarenlang goed gewerkt heeft en nu plots niet meer.
Het heeft gewoon nooit goed gewerkt.
De eerste golven van niet-Europese gastarbeiders waren enkel met werken en hun brood verdienen bezig.
Ze waren tevreden dat ze tussendoor hun geloof mochten belijden, maar echt integratie was er niet bij.
Daarna is het erger geworden.
dizzy schreef:Ik zou echter opteren om hieraan te werken zodat de clash niet nodig is. Jij sluit een integratie uit omdat je ze niet wenst indien ze niet compleet zou zijn (wat je dan weer zelf onrealistisch acht).
Het kan ook een tactiek zijn om tijd te winnen, tot er hier zoveel moslims zijn dat ze de overhand hebben, want ik zie geen enkel signaal dat de wil tot integratie er is.
Je zegt van "niet compleet".
Als ik zie dat de zogenaamde moslim-intellectuelen als Jahjah, zich compleet tegen het Westen keren, en altijd denken in termen van "de islam" tegenover de rest dan vraag ik mij af vanwaar jij die beweging zult zien komen.
Er moet op zijn minst goodwill bij de moslims zelf zijn om zich te integreren.
Zolang ze blijven vasthouden aan al die barbaarse praktijken zal er nooit integratie zijn, in het beste geval alleen wat naast elkaar leven.
dizzy schreef:De integratie verloopt niet goed omdat men 2 aparte werelden in stand te houdt. Dat kan men echter aanpakken.
We zijn toch 30 jaar bezig, en ik merk absoluut geen vooruitgang, integendeel, vroeger staken ze auto's in brand, nu blazen ze luchthavens op.
Het gaat dus altijd maar verder de verkeerde kant uit.
dizzy schreef:Meer allochtonen bij politie is een stap bijvoorbeeld, controle op discriminatie op de arbeidsmarkt is een andere.
Nu ben je weer aan het verdraaien, het ging over godsdienst, nu maak je er weer ras van...
dizzy schreef:Problemen zullen er altijd zijn maar voorbeelden/cijfers van andere landen bewijzen dat we op veel domeinen wel degelijk kunnen verbeteren.
Was er niet een paar dagen geleden in Duitsland ook weer een die met een mes op de trein "allah akbar" riep en mensen verwondde ?
Waarschijnlijk als dank aan Frau Merkel die meer dan een miljoen vluchtelingen, waarvan de meeste moslims, welkom heette.
dizzy schreef:Door die verbetering kan de druk op zij die zich verkeerd blijven gedragen verhoogd worden. Dit lijkt me realistischer dan alle moslims aan te pakken.
Is er nog wel tijd voor die aanpak?
Als het na 30 jaar niet gelukt is, waarom zou het dan nu plots wel werken?
We moeten ook niet doen alsof we de enige zijn die met dit probleem zitten.
Heel Europa kent dit probleem, en al die landen hebben op een verschillende manier ingespeeld op migratie, hebben op een verschillende manier gereageerd, en toch hebben ze allemaal hetzelfde probleem.
Zou het dan kunnen dat het probleem niet bij de aanpak zelf zit ?
dizzy schreef:Dat mensen uit 2e en 3e generatie veeleisender worden en een gelijkwaardige plaats in de maatschappij willen is normaal en zelfs een teken van integratie. Je was tevreden over de 1e generatie die we deels zelf naar hier haalden om het harde en vuile werk op te knappen dat we liever zelf niet meer deden.
Zij hebben een gelijkwaardige plaats in de maatschappij, maar dan moeten ze ook hun best doen.
Er zijn er genoeg die niet studeren, geen diploma halen, en dan de schuld op de school en de maatschappij schuiven.
En wat dat vuile werk betreft, dat is ook weer een leugen.
Ten eerste was het voor mijn tijd, dus dat IK er tevreden mee was, kan moeilijk.
Ten tweede, als er iemand van geprofiteerd heeft, waren het wel de werkgevers van die mensen, niet de gewone burger.
Ik laat mij ook geen schuldgevoel meer aanpraten.
Die aanslagen vallen op geen enkele manier te verantwoorden, en mijn generatie heeft geen enkele schuld aan wat vorige generaties verkeerd zouden gedaan hebben.
dizzy schreef:Uiteraard zien sommigen ook hun kinderen en kleinkinderen liever niet, tenzij in de backoffice bij de afwas, het afval of het reinigen van de scheuren in onze kerncentrales. Dan hoeft die kwalitatieve opleiding ook niet zo nodig en kan men ze lekker samen in minderwaardige scholen dumpen.
Weer hetzelfde leugentje.
Zoals altijd is het de schuld van een ander.
Op die zogezegd minderwaardige scholen (in werkelijkheid zijn zij de minderwaardige studenten!), studeren dan wel autochtone kinderen zonder problemen af.
Maar ik ben het kotsbeu van altijd te lezen dat het de schuld is van discriminatie, gebrek aan kansen, ...
Niemand wordt zo gepamperd als die moslimjongeren, en velen maken er echt een zootje van.
Spijbelen, in de criminaliteit gaan, ouders die de taal niet belangrijk vinden, enz.
dizzy schreef:Die ondankbare honden eisen dan ook nog een bijna gelijkaardig loon en voorwaarden, hoe durven ze!
Als je als Vlaming je studies niet afmaakt en je einddiploma niet haalt, verdien je ook een pak minder dan je collega die exact hetzelfde werk doet.
Dat is voor iedereen zo.
Maar moslims zijn nu eenmaal grotere bleiters.
dizzy schreef:Door de vergrijzing en de grote vraag naar verplegend personeel is het trouwens niet onmogelijk dat uw eigen pampers op een dag door een moslim vervangen worden, oh ironie
Dan zal dat eerst maar nodig moeten zijn, en dan zal Mo'tje wel moeten maken dat hij zijn diploma behaald heeft en niet gewoon van een werkloosheidsuitkering geniet.
dizzy schreef:Ik zeg nergens dat er niets aan de hand is maar wel dat we er iets aan moeten doen ipv mensen tegen elkaar op te zetten en zo naar een clash toe te werken.
Door direct de schuld van het falen van molims bij "de Vlaming" te leggen?
Jij verenigt helemaal niet.
Jij praat een schuldgevoel aan, omdat er geen kritiek meer zou komen, maar die kritiek is maar al te gerechtvaardigd.
dizzy schreef:Je zegt wel dat dit niet uw wens is maar tegelijk doe je alles om er naartoe te werken, zie je deze tegenstelling dan zelf niet?
Schieten op de boodschapper, heet dat.
De man die roept "ijsberg" de schuld geven, en weigeren van koers te veranderen...
Liever dezelfde remedies die al 30 jaar lang falen verderzetten...
dizzy schreef:Wetenschappelijk onderbouwde cijfers over het aantal moslims kan je genoeg vinden. Kijk eens op deze website(
http://www.pewforum.org/2011/01/27/the- ... opulation/), het zal enorm bevorderend zijn voor uw nachtrust want in ons leven zal de totale meerderheid niet bereikt worden.
Ik heb iets anders gevonden, ik had al eens een reportage gezien over geboortecijfers van deze Zweedse professor.
Hij zegt dat het aantal kinderen sowieso omlaag gaat, los van de religie, en naar hetzelfde cijfer toegroeit.
Dat verklaart dan waarom tegelijk gezegd wordt dat het aantal moslims explosief stijgt, en tegelijk maar van 8% naar 10% zou stijgen in Europa.
Dat is inderdaad op één punt geruststellend, als de cijfers kloppen.
https://www.youtube.com/watch?v=ezVk1ahRF78
Maar dan nog, dat zegt alleen dat het zal stijgen naar 10%, maar we hebben al zoveel problemen met 8%.
Ik weet ook niet of die studies rekening houden met de situatie in Syrië, die nu al een aantal jaren aanhoudt, en massaal vluchtelingen naar Europa doet komen, vooral moslims.
dizzy schreef:Er is een moslimburgemeester in Londen. De stenigingen heb ik daar nog niet gezien maar deze zullen ongetwijfeld volgen vermits de sharia er toch al zou zijn
Zulke zaken gebeuren niet van de ene dag op de andere, dat weet je ook.
Het is al historisch dat er een moslimburgemeester is, en hij had een goede eerste indruk kunnen maken, maar hij begon direct met anderen aan te vallen (Cameron, de pers, ...).
Dat geeft toch een zeer slecht gevoel.
dizzy schreef:Heel wat Amerikanen, inclusief één van de 2 presidentskandidaten, denken dat Obama een moslim is. Dat is zowat de machtigste man.
Heb ik nooit gezegd.
dizzy schreef:Waarom zitten er moslimlanden in de coalitie tegen IS?
Er is wel de eeuwigdurende strijd (of hij lijkt eeuwigdurend) tussen soenieten en sjiieten.
dizzy schreef:Het is niet omdat een groep talrijker wordt en logischerwijze meer rechten krijgt dat dit automatisch een probleem moet zijn. Vrouwen krijgen ook langzaam maar zeker meer rechten en toch heeft dit mannen niet naar de vernieling geleid.
Natuurlijk niet, het probleem begint op het moment dat ze anderen hun rechten willen afpakken.
Als moslims meer rechten opeisen, en dan het recht opeisen om vrouwen te discrimineren bijv.
Dan ga je niet vooruit qua emancipatie, dan ga je achteruit.
dizzy schreef:Hetzelfde met vegetariërs. Ook zij hebben ervoor gezorgd dat nu een groot aantal resto's een aanbod hebben in veggie maar ik kan nog altijd perfect een steak eten en toegegeven veggie is zo nu en dan ook een gezonde optie.
Met halal is dat niet zo.
Omdat het nu eenmaal veel kost om 3 soorten vlees te maken : "halal, kosjer en normaal" wil de industrie dan ineens dat het aan halal en kosjer voldoet, en als dat tegenstrijdig is met normaal (verdoofd), dan moet het maar zo, want het kost teveel om daar drie soorten vlees te produceren.
dizzy schreef:Ook Turkse pizza of pita hebben al veel Vlamingen in het hart en de maag gesloten. Yummie.
Heb ik niet echt een probleem mee, de Amerikaanse pizza van Pizza Hut is ook niet de echte.
Toch heb ik liever een authentieke pizza, maar ik ontzeg niemand het recht om een andere te eten.
dizzy schreef:Uiteindelijk zal ook niet halal-voeding blijven bestaan zolang er klanten zijn die dit wensen. Moslims verkopen immers ook alcohol.
Op mijn werk zijn er verkopers die regelmatig naar moslim landen gaan.
Ze hebben mij daar ook al zaken verteld.
Soms is er een "dry day", en dan moet IEDEREEN het maar doen zonder drank, ook de niet-moslims.
Tot daar de verdraagzaamheid van moslimlanden.
dizzy schreef:De rel over het katholiek onderwijs is een goed voorbeeld. De uitspraak zorgde voor veel heisa maar blijkt feitelijk al lang toegepast in heel wat katholieke scholen. Het is de noodzakelijke aanpassing van de maatschappij op demografische en socialogische wijzigingen die onomkeerbaar zijn op korte termijn.
Je spreekt jezelf hier klaar en duidelijk tegen.
Een beetje hierboven zeg je dat moslims maar gaan groeien van 8% naar 10%.
Nu moeten wij ons plots allemaal aanpassen aan die 10%.
Ik vind niet dat die aanpassing een goede zaak is.
Zelf heb ik als atheïst ook al die christelijke lessen moeten volgen.
Mijn medeleerlingen moesten hun pet afdoen, uit respect.
Moslims daarentegen hoeven geen katholieke lessen te volgen, en ze mogen hun hoofddoek ophouden.
Waar zit dan de gelijkheid, of de verdraagzaamheid?
dizzy schreef:Het is ook een vermijden van veel erger, nl aparte islamscholen met veel minder controle.
Ik geloof niet dat het ene het andere zal uitsluiten.
dizzy schreef:Ik zie geen wetsvoorstellen om de sharia in te voeren maar de discussie om bepaalde waarden beter te definiëren is er wel door oa een voorstel van ex-premier en 2e generatiemigrant Di Rupo.
Di Rupo was een Italiaanse migrant, geen moslim...
En dat is ook uw grote fout : je ziet het nu niet, dus bestaat het niet.
Je moet toch iets verder willen kijken dan nu, of volgend jaar.
dizzy schreef:Hier heb ik eens heel hard mee moeten lachen. Het zegt veel... over u. Toen ik het aan enkele moslims doorstuurde werd er ook eens goed mee gelachen. Daar zijn mensen bij die ik al ken sinds mijn schooltijd en met sommige heb ik soms maanden in het buitenland verbleven. Uiteraard spreken wij enkel over koetjes en kalfjes
Wel, dan wuift u alle problemen weg, maar ik heb u dit in heel de discussie al voortdurend zien doen.
Alle problemen van discriminatie DOOR moslims, dat vindt u niet belangrijk.
Tja, als je alle problemen ontkent, dan blijft alleen het positieve over, natuurlijk.
dizzy schreef:Misschien heb je gewoon problemen met veel mensen omdat je gewoon vervelend doet.
Zoals altijd bij moslims ligt het aan de ander.
Je moet eens je eigen posts herlezen om te zien hoeveel keer je de schuld niet op een ander geschoven hebt : de schuld van de kolonisatie, racisme, kansarmoede, de schuld van de school.
Het is iedereens schuld, behalve die van de moslim zelf.
dizzy schreef:Ik heb gisteren de reconstructie van de aanslagen gezien. Het pakte me hoe mensen reageerden en hoe snel banaliteiten vervallen in zo'n situaties. Er waren moslims bij de slachtoffers en bij de hulpdiensten. Toen ik aan jouw woorden moest denken en de veralgemeningen besefte ik hoe erg dit is voor deze mensen. Je gebruikte al de term miselijkmakend en iets passender kan ik niet bedenken voor deze bewuste haatzaaierij.
Nu is het weer het liedje van "je kwetst mij, dus je mag dat niet zeggen".
Maar omgekeerd nemen zij nooit een blad voor de mond, en moeten wij maar alles slikken.
Ik heb het al gezegd, moslims moorden ook onder elkaar : soennieten tegenover sjiieten.
Dat betekent niet dat de daders dan plots autochtonen worden, of dat het onze schuld is.
En ik heb hier heel veel bewijzen gezet, zoals de filmpjes van prof. Vanrooy, van politicus Lucas Vandertalen, en veel anderen.
Ik vind het erg dat diegenen die slachtoffer worden van bomaanslagen (wij Belgen) dan uiteindelijk als de haatzaaiers voorgesteld worden.
Wij hebben het niet gevraagd dat onze luchthavenhall door moslimterroristen in de lucht geblazen werd.
dizzy schreef:Je bent niet vooruitziend/realistisch als je aanslagen voorspelt. Er zullen er nog volgen want men pakt de oorzaken onvoldoende aan. Ben ik nu een ziener?
Iemand die vooruitziend is, is geen ziener.
Een ziener is een helderziende, dat beweer ik absoluut niet te zijn, maar ik heb wel al dikwijls gelijk gekregen, en dat was meestal heel beredeneerd met in het achterhoofd hoe mensen/politici reageren.
Ook over die aanslagen, ik heb toen het Code 4 voor Brussel was, dat men dan veel kritiek had, maar als er zou een aanslag gebeuren dat het een veelvoud zou kosten.
dizzy schreef:Waarom wel? Wat maakt het uit? Het feit is strafbaar en moet dus bestraft worden, ongeacht wie en waarom men deze feiten pleegt.
Dan moet er ook geen verzwarende omstandigheid zijn voor racisme, maar dat staat wel zo in de wet.
dizzy schreef:Ik gooi alles op een hoopje maar jij gooit vlot de moslims op één hoopje en noemt ze verkrachters.
Ik heb niet gezegd allemaal.
Dat maak jij er weer van.
En zo lieg je hele pagina's vol.
dizzy schreef:Elke maand halen wij het aantal slachtoffers van de schandalige feiten in Duitsland.
Dus wat daar op één nacht gebeurde gebeurt hier op een hele maand?
En dat vind jij in hun voordeel pleiten of zo?
dizzy schreef:Opnieuw generaliseer je op schandalige wijze. Voor moslims zouden onbedekte vrouwen hoeren zijn, terwijl er hier duizenden moslimvrouwen hier onbedekt rondlopen.
De documentaire "femme de la rue" gezien?
Het waren wel degelijk moslims die de vrouwen lastigvallen, en dit schijnt overal in Europese grote steden voor te komen.
Maar weeral, het zal weer geen waar zijn.
dizzy schreef:Uiteraard spelen er seksistische vooroordelen maar die heb je hier ook.
Minimaliseren, de feiten verloochenen, je doet niets anders.
dizzy schreef:Remember DSK en Berlusconi die wel degelijk "feestjes" organiseerden waarbij zelfs minderjarigen betrokken waren. Lokaler hebben we ook genoeg gevallen zoals de mogelijk toekomstige burgemeester van Brugge ende roze baletten.
Daar moet je dus wel eerst aan de top staan van de politiek om u EEN TIJDJE zoiets te kunnen permitteren, en daarna komt er een proces.
Je vergelijking is weer totaal van de pot gerukt.
DSK moest toch aftreden omwille van dit schandaal?
dizzy schreef:Dutroux zit inderdaad vast maar hoeveel geestelijken genieten van hun rust in een warmer klimaat terwijl ze gruwelijke feiten pleegden.
Voor de 100e keer : staan de gelovigen daarachter?
Er waren massaal veel ontdopingen (mezelf inclusief) omwille hiervan.
Ik was al jaren atheïst, maar dat ontdopen daar heb ik mij niet mee gehaast, tot in die periode.
Maar ik hoor van moslims andere zaken : de stenen en flessen naar de politie die de terrorist kwam oppakken.
De maandenlange clandestiene steun in Molenbeek en elders.
dizzy schreef:Francken twijfelde onlangs nog aan de oorzaken van de opwarming en de rol van de mens daarbij. Het hoeft dus niet altijd geloof te zijn dat het probleem is.
Ik ben tegen dogma's, in de wetenschap moet alles kunnen onderzocht worden.
Als iemand (in dit geval geen wetenschapper) daaraan twijfelt moet dat kunnen.
Maar dit is ook weer zo'n nepargument.
Alsof hij daarmee iemand kwaad doet.
Het is nogal een verschil met een moslim die vindt dat vrouwen minderwaardig zijn, dat homo's moeten gestraft worden voor hun homo-zijn, dat overspelige vrouwen moeten gestenigd worden, enz.
Die maken onze maatschappij kapot hiermee.
dizzy schreef:Ook hier kan je als moslim je geloof afschudden.
Normaal worden ze hiervoor gedood, nog eens een bewijs hoe barbaars die religie wel is.
dizzy schreef:De daders van de terreuraanslagen waren trouwens zeer slechte moslims, sommigen dronken veel en gebruikten drugs in hun eigen café.
So what?
Telt het dan niet of zo?
Is het weer dat verhaal van "ze dronken, dus waren het geen echte moslims" ?
Da's zoals zeggen dat een socialist het goed met de mensen voor heeft.
Van zodra je dus een socialist hebt die niet aan de definitie voldoet (geld achteroverdrukt bijv.), telt hij niet meer als socialist.
Mooie truuk.
dizzy schreef:Ze worden niet gedood, integendeel veel Belgen zullen deze moslims de komende maanden bejubelen.
Ik ben geen voetbalfan, maar zij die dat doen, zullen de Rode Duivels bejubelen, het zal hen worst zijn of het nu moslims zijn of boeddhisten, of getuigen van jehova.
dizzy schreef:Ik vind het vreemd dat je stemt voor een partij waarvan je vindt dat hun kopmannen buigen boor PC en volgens u dus het volk voorliegen. Francken had veel kritiek op De Block maar breek alle records inzake import. Ook Bourgeois heeft meermaals gepleit voor de inclusieve maatschappij. Als ik dat vergelijk met uw mening denk ik dat je bij de verkeerde partij zit.
Yep, nu ga je nog zeggen hoe ik moet stemmen ook.
"Buigen voor PC", je weet duidelijk hoe je moet overdrijven.
Wat verwacht je van politici?
Dat ze gaan zeggen dat ze het niet meer zien zitten?
dizzy schreef:Over de problemen in België (politiek) volg ik je grotendeels. De aanslagen hebben nogmaals bewezen dat veel zaken niet goed werken. De versnippering en belangen is te groot geworden. Misschien eens nadenken over terug samenvoegen van sommige zaken. Of NVA hiervoor een oplossing heeft? Neen, geen enkele partij trouwens. NVA heeft haar seperatistische agenda in de frigo gezet en ingeruild voor regeringsdeelname. Nu ze zoveel posten tellen zal ook intern er meer weerstand zijn tegen verdere regionalisering.
Ik denk dat het moeilijk zal zijn om nu weer te herfederaliseren, maar de versnippering is een probleem.