Raad centrino vs intel mobile

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Garfield
Starter
Starter

Hello basers,

Had graag wat info gewenst over centrino en intel mobile.
Heb vernomen dat als men een 1.5 Ghz heeft van centrino, dit een nieuwe technologie is en moet verminigvuldigen om te vergelijken
met intel mobile ==> 1.5Ghz centrino = 3.0 Ghz intel.

Kan er iemand wat uitleg geven, weet wel dat centrino technologie
niet alijd op volle toeren draait om de batterij te besparen en veel
minder lawaaierig is kwa koeling :-D maar of men met centrino
evenveel kan bereiken dan intel :eek:

Alvast bedankt voor jullie reactie ...

Dadaa
The_Borg
Elite Poster
Elite Poster

1/Het centrinoplatform is van Intel
2/Met Intel Mobile vermoed ik dat je Pentium 4 Mobile bedoelt

De centrtino heeft gewoon een andere architectuur, 1,5 Ghz = 3,0 Ghz is een nogal redelijk simpele vergelijking. Op het vlak van gaming gaat deze vergelijking op, wanneer je bv gaat renderen helemaal niet. Ik heb zelf een 1,3 Ghz, ben er tevreden van.

Wat je wel moet begrijpen is het verschil tussen Centrino en Pentium M. Centrino = het platform (omvat Pentium M, wireless en specifieke chipset), indien je geen wireless nodig hebt, kan je dus gewoon voor een laptop met een Pentium M kiezen. Ik zou geen P4 Mobile meer nemen, tenzij je echt naar een powerlaptop zoekt. Die trekken uw batterij direct leeg.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Oké, ik snap je vraag, maar hij is verkeerd ;)
Je heb:
a) Intel Pentium 4 -processor (Northwood of Prescott core)
b) Intel Pentium M -processor (Banias of Dothan core)
c) Intel Pentium 4 mobile -processor (die core-namen ken ik niet zo van buiten)

Wat jij Centrino noemt doelt op de Pentium M. Centrino is echter de verzamelnaam voor de chipset op het moederbord, de processor en een draadloze intel-netwerkkaart.

Als je dus naar laptops kijkt is de Pentium M superieur aan de andere 2. Pentium 4 kent namelijk enkel maar backthrottling in geval van mogelijke schade, de Pentium 4M kan enkel zijn kloksnelheid op een aantal vaste stappen verlagen en de Pentium M kan zowel zijn voltage als kloksnelheid dynamisch aanpassen.
Wat betekent dit nu concreet? Laptops lopen nogal eens op batterij. Dan is het natuurlijk de bedoeling dat je batterij zo lang mogelijk meegaat op 1 oplaadbeurt. Dat kan je op 2 manieren doen: ofwel voorzie je een batterij zo groot als een boekentas (maar dat komt de draagbaarheid niet ten goede) ofwel zorg je er voor dat de computer nuttig omgaat met de energie.
Dat dus het Centrino-concept dus. Waarom zou een processor continu aan zijn hoogste kloksnelheid moeten draaien (en dus ook de bijhorende warmte en stroom kosten?) De meeste taken (tekstverwerking etc) vragen helemaal geen 3,4 GHz en zelfs windows heeft niet zoveel nodig.
Met dat in gedachte bepaalt de processor-chipset zelf hoe hoog zijn kloksnelheid moet zijn. Ik heb mijn Centrino-laptop bvb al op 52 MHz zien draaien (er stonden geen applicaties open die meer vroegen). Reken maar uit hoeveel stroom je daardoor bespaart tov moest hij zijn volle 1,4 GHz gebruiken!

Daarnaast is de Pentium M volledig los ontworpen van de productielijn van de Pentium 4 (ik dacht in Israel of zoiets). De instructieset en cache is bij deze processor zodanig geoptimaliseerd dat die zelfs op lagere kloksnelheden puike prestaties neerzet. Zie het als de AMD-processors die eigenlijk ook met lagere feitelijke kloksnelheden toch vergelijkbare prestaties halen als de Intel-tegenhangers. Met het verschil dat de Pentium M nóg beter presteert.
Dat je de prestaties zomaar x2 mag doen om te vergelijken met een Pentium 4 klopt maar ten dele. x1,7 komt meer in de buurt.
Daarom is een Pentium M 1,6 GHz helemaal niet traag (in tegendeel zelfs!)

//edit: dat krijg je bij dit soort lange antwoorden... Dan is er altijd iemand u voor :p
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Beste,

Beiden zijn eigenlijk ongeveer hetzelfde. Centrino is een gedeponeerd handelsmerk van Intel wat gewoon een naam is voor de gehele set van Chipset, Draadloos én een Intel Mobile CPU. Het geheel is beter dan de som van de aparte componenten.

Qua CPU kracht zou een Intel Pentium M én een Centrino ongeveer gelijk moeten zijn, alleen is een Centrino beter qua chipset integratie en dus zuiniger én efficiënter.

Ik hoop dat dit wat verduidelijking brengt ?

Mvg,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gast

Bedank jullie allemaal voor het antwoordt,
echt wel duidelijk genoeg :wink:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sasuke schreef:Qua CPU kracht zou een Intel Pentium M én een Centrino ongeveer gelijk moeten zijn
Een Centrino heeft niets met "kracht" (en dus de processor) te maken... maar is zoals je zelf schrijft gewoon een "label" dat aangeeft dat bepaalde chipsets aanwezig zijn. Je kan dus het Centrino label vinden op laptops met zowel een gewone Pentium als een Pentium Mobile.

Centrino is dus puur een marketing begrip van Intel om hun eigen chipsets te promoten.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Nee, mis r2504.
Enkel bij de combinatie van een Intel Pentium M + Intel 855 chipset + Intel PRO/Wireless mag Centrino heten.
Als je dus een laptop hebt met een Pentium 4M mag daar geen centrino-sticker op plakken.
Op het werk hebben we een een heleboel HP nc6000-notebooks. Die hadden het centrino-stickertje, en zaten dus ook bovengenoemde chipsets in. Maar sinds dat er geen Intel PRO/Wireless meer inzit (nu zijn het B/G-modellen) is dat stickertje vervangen door eentje van Intel Pentium M. Nu zullen er ongetwijfeld laptopfabrikanten zijn die eerst op de behuizing een Centrino-sticker plakken en dan pas de inhoud er in gaan proppen. In dat geval is het Centrino-stickertje dus onterecht: het is geen centrino meer.

Dat het marketing-praat is, klopt wel ongeveer, maar je mag dus niet zomaar elke combinatie een 'centrino' noemen...
http://www.intel.com/products/notebook/centrino/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

meon schreef:Dat het marketing-praat is, klopt wel ongeveer, maar je mag dus niet zomaar elke combinatie een 'centrino' noemen...
http://www.intel.com/products/notebook/centrino/
Dat het niet eender welke combinatie was wist ik ook, maar ik dacht dat zowel een Pentium als Pentium M in de lijst zaten. Enfin, fout dus van mij (ben ondertussen wel aan het twijfelen over een bepaalde ALDI laptop waar volgens mij Centrino op stond).
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”