Oké, ik snap je vraag, maar hij is verkeerd
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Je heb:
a) Intel Pentium 4 -processor (Northwood of Prescott core)
b) Intel Pentium M -processor (Banias of Dothan core)
c) Intel Pentium 4 mobile -processor (die core-namen ken ik niet zo van buiten)
Wat jij Centrino noemt doelt op de Pentium M. Centrino is echter de verzamelnaam voor de chipset op het moederbord, de processor en een draadloze intel-netwerkkaart.
Als je dus naar laptops kijkt is de Pentium M superieur aan de andere 2. Pentium 4 kent namelijk enkel maar backthrottling in geval van mogelijke schade, de Pentium 4M kan enkel zijn kloksnelheid op een aantal vaste stappen verlagen en de Pentium M kan zowel zijn voltage als kloksnelheid dynamisch aanpassen.
Wat betekent dit nu concreet? Laptops lopen nogal eens op batterij. Dan is het natuurlijk de bedoeling dat je batterij zo lang mogelijk meegaat op 1 oplaadbeurt. Dat kan je op 2 manieren doen: ofwel voorzie je een batterij zo groot als een boekentas (maar dat komt de draagbaarheid niet ten goede) ofwel zorg je er voor dat de computer nuttig omgaat met de energie.
Dat dus het Centrino-concept dus. Waarom zou een processor continu aan zijn hoogste kloksnelheid moeten draaien (en dus ook de bijhorende warmte en stroom kosten?) De meeste taken (tekstverwerking etc) vragen helemaal geen 3,4 GHz en zelfs windows heeft niet zoveel nodig.
Met dat in gedachte bepaalt de processor-chipset zelf hoe hoog zijn kloksnelheid moet zijn. Ik heb mijn Centrino-laptop bvb al op 52 MHz zien draaien (er stonden geen applicaties open die meer vroegen). Reken maar uit hoeveel stroom je daardoor bespaart tov moest hij zijn volle 1,4 GHz gebruiken!
Daarnaast is de Pentium M volledig los ontworpen van de productielijn van de Pentium 4 (ik dacht in Israel of zoiets). De instructieset en cache is bij deze processor zodanig geoptimaliseerd dat die zelfs op lagere kloksnelheden puike prestaties neerzet. Zie het als de AMD-processors die eigenlijk ook met lagere feitelijke kloksnelheden toch vergelijkbare prestaties halen als de Intel-tegenhangers. Met het verschil dat de Pentium M nóg beter presteert.
Dat je de prestaties zomaar x2 mag doen om te vergelijken met een Pentium 4 klopt maar ten dele. x1,7 komt meer in de buurt.
Daarom is een Pentium M 1,6 GHz helemaal niet traag (in tegendeel zelfs!)
//edit: dat krijg je bij dit soort lange antwoorden... Dan is er altijd iemand u voor
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)