Zo'n lelijke teletekst ondertitels?

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
riji
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 3 keer

Sinds enkele dagen PX-TV komende van satelliet-TV: wat een afschuwelijke teletekst ondertitels, ze ontsieren gans het beeld.
Is daar niets aan te doen?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Ernis toch niets speciaals aan de teletekst ondertitels?
Welke zender?
Misschien eens een foto posten?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

Hmm, ja, snap het probleem.
Teletekst ondertitels zijn puur code-gebaseerd.
De ontvanger krijgt een code voor de letter A, en bepaalt welk lettertype, grootte, enz. hij daar tegenover zet.
Als je op satelliet op een Linux ontvanger keek, kreeg je van die gladde lettertypes, kwaliteit gelijkaardig als in Windows.
Ik vermoed dat de Proximus decoders de typische gekartelde lettertypes tonen, en dat is anno 2012 best lelijk te noemen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
riji
Pro Member
Pro Member

Ik zal een foto plaatsen, bijvoorbeeld van teletekst tijdens het VRT journaal.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Veel buitenlandse zender sturen (althans op satelliet) ondertitels mee die je op een hedendaagse tv aan of uit kan zetten. Ik denk dat die door de tv zelf gerendered worden. Soms sturen ze zelfs meerdere talen mee, vergelijkbaar met DVD/blu-ray.
20160507_100544.jpg
20160507_100630.jpg
Geen idee of Proximus en Telenet die ook meesturen, laat staan dat de set-topboxen die doorgeven.

Op britse zenders doen ze bij live programma's soms live ondertitels waar volgens mij speech recognition achter zit... die slaat soms de bal helemaal mis :) Maar nog altijd beter dan helemaal niets.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

didi79 schreef:Veel buitenlandse zender sturen (althans op satelliet) ondertitels mee die je op een hedendaagse tv aan of uit kan zetten. Ik denk dat die door de tv zelf gerendered worden. Soms sturen ze zelfs meerdere talen mee, vergelijkbaar met DVD/blu-ray.
20160507_100544.jpg
20160507_100630.jpg
Geen idee of Proximus en Telenet die ook meesturen, laat staan dat de set-topboxen die doorgeven.

Op britse zenders doen ze bij live programma's soms live ondertitels waar volgens mij speech recognition achter zit... die slaat soms de bal helemaal mis :) Maar nog altijd beter dan helemaal niets.
Het is precies het omgekeerde.
Diegene die jij het mooiste vindt, worden als bitmaps (beeldjes) doorgestuurd.
Naarmate je TV groter wordt, zouden die waziger worden, want ze worden met een vaste pixelgrootte doorgestuurd.
Teletekst ondertitels daarentegen worden als code doorgestuurd.
Bijv. code 65 = letter A (klopt niet echt, het is een andere code, maar je begrijpt wat ik bedoel).
En dan gaan sommige ontvangers daar een heel mooi beeld van maken met gladde lettertypes zoals in Windows, en andere ontvangers/TV's gaan die met gekartelde letters typen, stijl zoals in het jaar 1980.
Die letters die jij het mooiste vindt, zijn DVB ondertitels, en ja, Telenet gebruikt ze in elk geval.
Het hangt natuurlijk in de eerste plaats af van de zender, sommige zenders hebben alleen DVB ondertitels, andere enkel teletekst, sommige allebei.
franjo
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 11 keer

Er zijn 2 soorten ondertitels teletekst en dvb ,die meestal beide worden meegezonden.
dvb ziet er uit zoals in de screenshots.
teletekst is meestal een (gekleurde) letter zonder achtergrond .
Op de dvb (S ,T , C ) enimga2 decoders zijn de teletekst ondertitels geheel aan te passen: grootte, kleur, positie en lettertype.
Bij de meeste televisies en andere decoders is dit niet mogelijk.
Wel is het op de tv mogelijk via teletkst pagina 150 of 888 ondetitels te gebruiken .
riji
Pro Member
Pro Member

Ik kom van TV-Vlaanderen met een VU+ Ultimo ontvanger en ben dus vertrouwd met DVB en teletekst ondertitels.
Ik kan dus goed vergelijken wat teletekst ondertiteling van het VRT journaal betreft.
Daarom ook dat ik deze bij PX afschuwelijk vind.
Is dit overigens bij Teletekst ook zo (voor het VRT journaal)?
Hierbij een foto van éénHD met 50" plasma TV.
Proximus-teletekst ondertitels.jpg
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Aangezien teletekst binnenkort stopt gaat proximusTV ook naar DVB (Digital Video Broadcast)
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Gray schreef:Aangezien teletekst binnenkort stopt gaat proximusTV ook naar DVB (Digital Video Broadcast)
Teletekstpagina 888 blijft de bron voor alle ondertitels.
riji schreef:Is dit overigens bij Teletekst ook zo (voor het VRT journaal)?
Ja, welkom in arm Vlaanderen, met z'n krakkemikkige dichtgetimmerde decoders waarin tal van functies slecht geïmplementeerd zijn of gewoon ontbreken. Geen Accurate Recording(digitale PDC/VPS) waardoor programma's op de seconde juist worden opgenomen, geen HbbTV,etc...

Blijkbaar gebruiken de providers nog steeds het stokoude Teletekst-lettertype:

Afbeelding

Gelukkig heb ik TV Vlaanderen en een Linux-decoder die alle TT888-ondertitels in het lettertype Helvetica Condensed Medium rendert:

Afbeelding
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

raf1 schreef:
Gray schreef:Aangezien teletekst binnenkort stopt gaat proximusTV ook naar DVB (Digital Video Broadcast)
Teletekstpagina 888 blijft de bron voor alle ondertitels.
Op VRT wel nog een tijdje, maar andere zenders zullen wel volledig stoppen met teletekst en dan gaat Proximus DVB aanbieden.
riji
Pro Member
Pro Member

Jullie vinden dus ook dat die teletekst ondertitels bij PX ondermaats zijn.
Misschien noodgedwongen beterschap...
Is de teletekst ondertiteling van het VRT journaal bij Telenet dezelfde kwaliteit als bij PX?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Telenet-ondertitels zijn inderdaad ook de geblokte 1988-stijl-teletekst-tekens zoals bij Proximus (te kiezen met of zonder de zwarte rand rondom).
riji
Pro Member
Pro Member

meon schreef:Telenet-ondertitels zijn inderdaad ook de geblokte 1988-stijl-teletekst-tekens zoals bij Proximus (te kiezen met of zonder de zwarte rand rondom).
Kan ik die zwarte rand bij PX ook uitzetten?
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

riji schreef:Kan ik die zwarte rand bij PX ook uitzetten?
Bij Telenet is het een cyclus als je op de knop drukt: TV -> Teletekst -> Teletekst transparant -> TV. Is dat bij Px-tv ook niet zo?
riji
Pro Member
Pro Member

Ik heb amper een week PX, het lukt me niet meteen.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

riji schreef:Ik kom van TV-Vlaanderen met een VU+ Ultimo ontvanger en ben dus vertrouwd met DVB en teletekst ondertitels.
Ik kan dus goed vergelijken wat teletekst ondertiteling van het VRT journaal betreft.
Daarom ook dat ik deze bij PX afschuwelijk vind.
Is dit overigens bij Teletekst ook zo (voor het VRT journaal)?
Hierbij een foto van éénHD met 50" plasma TV.
Proximus-teletekst ondertitels.jpg
Zoals ik uitlegde, het zijn codes, en je VU+ Ultimo zet daar mooie, gladde lettertypes tegenover.
Bij Proximus en Telenet proberen ze waarschijnlijk zoveel mogelijk de originele Teletekst 'look' van de jaren '80 te krijgen, met grote, gekartelde lettertypen.
Op zich niets mis mee, maar voor de Teletekst ondertitels had men beter gedaan zoals op die Enigma2 ontvangers het geval is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Misschien moeten we niet spreken over de "Telenet" ondertitels, maar over de "digicorder" ondertitels.
Ik gebruik de Telenet CI+ module, en de zowel Teletekst als de ondertitels worden door mijn TV toetsel gegenereerd.
De kwaliteit/lettertypes van de ondertitels hangt dus af van het toestel...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
boulder
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Misschien moeten we niet spreken over de "Telenet" ondertitels, maar over de "digicorder" ondertitels.
Ik gebruik de Telenet CI+ module, en de zowel Teletekst als de ondertitels worden door mijn TV toetsel gegenereerd.
De kwaliteit/lettertypes van de ondertitels hangt dus af van het toestel...
Dat is correct voor de teletekst ondertitles, voor de DVB ondertitels is de aanpasbaarheid door het toestel veel kleiner.
Zo kan ik mijn Dreambox de transparantie aanpassen van de DVB ondertitels, maar dat is dan ook alles.
Voor de teletekst ondertitels kan ik zowat alles aanpassen : kleur, lettertype, grootte, enz.
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”