Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Denk eerder dat gas en waterstof een grotere kans maken.
En hoe maak je waterstof... volgens mij heb je daar ook electriciteit voor nodig.
Dizzy schreef:In ieder geval is het duidelijk dat het huidige systeem van bedrijfswagens te zot voor woorden is. Het is compleet uit de hand gelopen.
Het is niet omdat er "misbruik" is van het systeem dat het daarom te zot voor woorden is.

Alle bedrijfsmiddelen zijn fiscaal aftrekbaar... waarom zou een auto dat dan niet zijn ?
Dizzy schreef:de rest kan een hoger loon gebruiken voor alternatieven.
Om terug een auto te kopen... geloof je nu echt dat het aantal auto's gaat verminderen ?

Zorg eerst voor alternatieven die realistisch zijn... en kom dan nog eens terug.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Ooit eens gelezen, dat de gemiddelde auto 1 a 2 % van de tijd gebruikt wordt, de rest staat ie stil (voor onze auto klopt dat). Neem daar nog bij dat tijdens het gebruik de meeste auto's minder als 50% bezet zijn (alleen in de auto).
Als je dat kan optimaliseren, door een soort van automatische uber dienst, dan heb je ineens gigantisch veel minder auto's nodig

2% is een half uur per dag, mijn vrouw rijdt idd 2x een kwartier per dag naar het werk (alleen in een auto met 7 plaatsen) . En in het weekend rijden we eens naar de winkel. Wij hebben dan 'maar' 1 auto, waar men er 2 heeft zal er in het weekend al wel eens heel den tijd stil staan.
Als je dan de zitplaatsen meetelt wordt ie maar voor 0.27% gebruikt :roll: (qua, slechte investering kan dat tellen, vertel maar eens tegen uw baas dat ge maar 0.27% opbrengt :-) )

Dit was een gemiddelde (deze 2%), er zullen er zeker zijn die 'veel' meer hun auto gebruiken...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Doktor Avalanche schreef:Ooit eens gelezen, dat de gemiddelde auto 1 a 2 % van de tijd gebruikt wordt, de rest staat ie stil (voor onze auto klopt dat).
So what... je afwasmachine, je douche, je toilet, ... er zijn honderde dingen in je leven die je slechts enkele procenten van de tijd gebruikt en toch onmisbaar zijn.
Doktor Avalanche schreef:Neem daar nog bij dat tijdens het gebruik de meeste auto's minder als 50% bezet zijn (alleen in de auto).
Als je dat kan optimaliseren, door een soort van automatische uber dienst, dan heb je ineens gigantisch veel minder auto's nodig
Zo'n optimalisatie noemt openbaar vervoer maar dat blijkt niet echt te werken... trouwens het aantal auto's is niet het probleem (als die bij jou thuis in de garage staat heeft niemand daar last van), wel de concentratie op een bepaald moment. Zelfs iets eenvoudigs als carpoolen met collega's is alles behalve eenvoudig (tenzij voor mensen met echt vaste uren zoals arbeiders).
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Het moet veel verder gaan als carpoolen en openbaar vervoer.
Bvb een app waar jij zegt ik ben hier, ik moet naar daar en zou daar graag om dat uur zijn. Die applicatie moet er dan voor zorgen dat er busje/auto voor uw deur stopt, waar jij in kan stappen en deze zorgt mits enkele overstappen dat je op tijd op uw bestemming bent.
Nog verre toekomst muziek, maar misschien is het wel een oplossing...

Trouwens mijn douche,wc,wasmachine, droogkast zijn goedkoper als mijn auto, en die worden niet om de 4 jaar (lease) vervangen...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Doktor Avalanche schreef:Bvb een app waar jij zegt ik ben hier, ik moet naar daar en zou daar graag om dat uur zijn. Die applicatie moet er dan voor zorgen dat er busje/auto voor uw deur stopt, waar jij in kan stappen en deze zorgt mits enkele overstappen dat je op tijd op uw bestemming bent.
De piekbelasting blijft identiek... iedereen wil nog steeds om 8u30 op z'n werk zijn.

Het is dan niet meer je eigen wagen maar iemands anders wagen... op zich lost het dus niets op.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Wel als dit bvb busjes van 10 personen zijn, die optimaal benut zijn...
Beetje verbeelding gebruiken hé, ik zeg niet dat het er gaat komen. Maar met datamining, zelf rijdende auto's, uber achtige dingen moet men de weginfrastructuur/wagenpark toch beter kunnen benutten.

Zelfrijdende vrachtwagens, die tijdens de spits van de weg gaan, die 's nachts rijden...

Als in elke auto waar tijdens de spits 1 persoon inzit, er 2 in zouden zitten, heb je al 40% minder wagens... tijdens de spits.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

r2504 schreef:En hoe maak je waterstof... volgens mij heb je daar ook electriciteit voor nodig.
Elektriciteit is een mogelijkheid, maar uiterst inefficiënt. De meeste waterstof op deze planeet wordt gemaakt door reforming van stoom en aardgas. Het meeste wordt dan nog gebruikt voor de ontzwaveling van brandstoffen. En dan te bedenken dat waterstof het meest voorkomend element is in het universum...
r2504 schreef:So what... je afwasmachine, je douche, je toilet, ... er zijn honderde dingen in je leven die je slechts enkele procenten van de tijd gebruikt en toch onmisbaar zijn.
Het is niet omdat spullen onmisbaar zijn, dat ze in individueel bezit moeten zijn. Het delen van sommige spullen kan tal van voordelen hebben. Het kost een stuk minder want ook de kosten worden gedeeld. Je hebt dan automatisch ook een pak minder grondstoffen middelen en energie nodig want je moet er een pak minder van produceren. Je hebt ook een pak minder rommel in huis en het betekent ook minder opslag, transport,...
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Maar niet op aarde, je kan het enkel uit water kraken door er energie in te steken.
En dan moet het nettorendement goed zijn genoeg zijn, bv met zonne energie ipv fossiele brandstoffen.
En liefst geen kernenergie of steenkool.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Doktor Avalanche schreef:Wel als dit bvb busjes van 10 personen zijn, die optimaal benut zijn...
En wil jij iedere dag 15 a 30 minuten vroeger opstaan omdat het busje eerst via Jan en Piet moet om hen op te halen ?

De theorie klinkt altijd zo mooi... de realiteit totaal anders.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Even een bedenking.
Stel dat men de salariswagen afschaft. Lees je krijgt netto meer en je kiest zelf hoe je je verplaatst. Het is wel geen verplichting maar een keuze.
Ik ga geen % plakken op hoeveel er hiervoor zouden kiezen maar de leasingmaatschappijen zullen hopen, niet betaalde auto's, op overschot hebben. Ze zullen er ook geen nieuwe meer aankopen, ... De rest kunt ge al raden

Sent from my D6000 using Tapatalk
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Zover zal het ook nooit komen :)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als alle auto's en vrachtwagens en busjes plots zelfrijdend worden, dat moeten er al een pak minder mensen gaan werken... lost het 'probleem' zich dan niet zelf op ?

Maar dan hebben we een andere probleem: een hoop werklozen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is echt te zot voor woorden dat wij, terwijl de vrije ruimte schaarser en schaarser wordt, blijven banen verbreden en bijleggen. Er is een grens en die hebben we zowat bereikt. Tijdens de spits is autorijden gewoon amper nog te doen en het tijdverlies en dus economische schade is net als de ecologische schade enorm. Iedereen in een privéwagen kan gewoon niet met de toename van de bevolking. Het is bovendien onlogisch dat een overheid die overschot aan wagens nog eens gaat subsidiëren.

Het klopt dat er alternatieven moeten zijn maar ik denk dat het geld van de overheid dan toch beter in die alternatieven kan gestoken worden voor een groot deel. Ons openbaar vervoer kan nog pakken beter maar terwijl onze overheid wagens blijft sponsoren gaat ze openbaar vervoer duurder maken en lijnen schrappen of minder interessant maken!

Zelfrijdende vans van pakweg 10 man kunnen inderdaad veel efficiënter zijn. Ja, dat zal een kleine aanpassing vergen maar daarnaast heb je ook vele voordelen. Je moet de wagen niet meer parkeren, bedrijven hebben minder parking nodig (enorme kost), je kan vergaderen of netwerken in de van of zelfs al beginnen aan je werk. Je wint tijd want de van rijdt je rond als een privéchauffeur en er zullen minder files zijn waardoor de van weer sneller ter plaatse kan zijn (minder stress en minder burn out).

Door meer mensen mee te nemen deel je ook de kosten. Je kiest dus voor ofwel duur alleen rijden of goedkoop met anderen. Als je rijlanen bijvoorbeeld exclusief voorziet voor dit verkeer denk ik dat er rap meer in het gezamelijke vervoer kan krijgen want je rijdt dagelijks de rest voorbij. Bedrijven kunnen ook dit vervoer (deels) sponsoren en dat is voor beiden win/win. Voor hun veel goedkoper dan je een privéwagen te geven en ineens veel minder gedoe met ongevallen, onaangepast rijgedrag, alcohol, onderhoud, etc... Ze betalen dan ook enkel voor het echt vervoer en niet meer voor uitstapjes in privétijd. Grote bedrijven zullen ook wel een mooie korting kunnen bedingen bij de ubers van morgen.

Hier is echt nog veel winst uit te halen en het is niet toevallig dat de echt grote bedrijven allemaal al met dergelijke dingen bezig zijn (google, Apple, automobielbedrijven, uber,...). Waarschijnlijk zal men beginnen met vrachtverkeer en eens de drempels daarmee weggewerkt zijn komt het privévervoer eraan. Net zoals met de toll dus.

Waarom een wagen kopen als die de overgrote meerderheid van de tijd in je even nutteloze garage staat te roesten? Autodelen bestaat al in veel steden en kent steeds meer bijval merk ik ook in het buitenland maar de echte killerapp is de zelfrijdende wagen. Oh ja, het probleem van drinken en rijden is ook opgelost, misschien goed om sponsors te zoeken bij de brouwers zoals bij het nachtnet in Gent.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef:
En wil jij iedere dag 15 a 30 minuten vroeger opstaan omdat het busje eerst via Jan en Piet moet om hen op te halen ?

De theorie klinkt altijd zo mooi... de realiteit totaal anders.
Ik wil gewoon dat de staat de salariswagen niet sponsort.
Als jij perse alleen in je wagen wil zitten, moet je het maar zelf VOLLEDIG betalen ook.
Dan vind ik dat alvast prima
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Ik wil gewoon dat de staat de salariswagen niet sponsort.
Die mening delen we... daar gaan we niet opnieuw over discussieren.
duizend schreef:Als jij perse alleen in je wagen wil zitten, moet je het maar zelf VOLLEDIG betalen ook.
Ik beschouw mezelf niet als een salariswagen bezitter... ik vind het dus niet meer dan normaal dat m'n bedrijf een fiscaal voordeel krijgt (net zoals jou bedrijf dat krijgt voor jou laptop/desktop, bureau, ... en alle andere Werkmiddelen).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Neen, natuurlijk niet :roll:
Jij wil gewoon lekker alleen in je auto zitten gesponsord door de staat en geen andere moeite doen.
Salariswagen all the way :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Natuurlijk... ben daarnet m'n vissen nog gaan voederen in de Ardennen, en nu onderweg naar de Kust.

Straks ga ik dan een filmpje doen in Antwerpen en voor ik naar huis rij rij ik ook nog snel even tien keer rond de kerk :roll:

Volgens mij post jij deze commentaar op een salaris laptop want zinnige dingen doe je er duidelijk niet mee.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

nah ...
Laptop ligt in de schuif op het werk, het is immers weekend :beerchug:
Bedrijfsmountainbike staat wel hier thuis ... :angel:

Maar ik ben blij dat je toch stilaan begint te snappen waarover het gaat.
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Alle woorden ten spijt. De staat maakt keuzes, en voor één keer geniet ik ervan. [emoji593][emoji593][emoji593]
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Doktor Avalanche schreef:Het moet veel verder gaan als carpoolen en openbaar vervoer.
Bvb een app waar jij zegt ik ben hier, ik moet naar daar en zou daar graag om dat uur zijn. Die applicatie moet er dan voor zorgen dat er busje/auto voor uw deur stopt, waar jij in kan stappen en deze zorgt mits enkele overstappen dat je op tijd op uw bestemming bent.
Nog verre toekomst muziek, maar misschien is het wel een oplossing...
Dat was het oorspronkelijke plan van de belbus. Toen ik nog naar school ging pikten de meeste chauffeurs me gewoon aan de deur op (en anderen) (niet dat de halte ver weg was). Tot een taxichauffeur het zag en klacht indiende, valse concurrentie.

Trouwens mijn douche,wc,wasmachine, droogkast zijn goedkoper als mijn auto, en die worden niet om de 4 jaar (lease) vervangen...
Vervangen is gelukkig niet hetzelfde als recht t schroot op. Je kan hem vaak zelfs overnemen aan de restwaarde. En we recycleren ook steeds meer en duurzamer, zowel wasmachines als wagens.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Ik ga niet al die posten hier lezen,maar aan alle wereldverbeteraars die vinden dat de zogenaamde salariswagen moet afgeschaft worden, ik denk dat de garages, leasingmaatschapijen, het milieu dat allemaal zeer graag gaan horen. Ik betaal tot de laatste euro van mijn salariswagen, inclusief de tankkaart. Doe ik een ongeval waarmee ik in fout ben 1000 euro vrijstelling. Het klopt, dit gaat van mijn brutto wedde af, dus ik draag wat minder af, maar betaal wel 230 euro vaa, krijg minder pensioen omdat dit niet meegerekend word, minder vakantiegeld, eindejaarsbonus.....Daarnaast zijn we verplicht een wagen te nemen met lage co2 uitstoot en een beperkte cilinderinhoud. Als ik die niet meer krijg, dan koop zeker een kleinere wagen, die ongetwijfeld veel vervuilender is, waarmee ik zeker niet minder km ga rijden, maar die minder naar de garage gaat voor onderhoud, ik zal al is meer bij een goedkopere garage gaan taken .. wie gaat daar dan beter van worden denken jullie.
O ja, al die roepers hier dat dit moet afgeschaft worden, akkoord dat dit dan ook voor de eco cheques, maaltijdcheques, kindergeld, studiebeurs, stempelgeld en dergelijke gebeurd.En natuurlijk niet te vergeten, de bus en tram ticketjes aan de werkelijke kost verkopen, dan gaat de prijs maal 3, want hoeveel legt de staat alle jaren bij bij de lijn, nmbs... Ik wil nu eenmaal niet bijdragen voor een openbaar vervoer waar ik gen gebruik kan van maken. Ik ben geen 9-5 werknemer, en heb met wat geluk alle 1.5h een bus...
Het is makkelijk roepen, ik vrees echter dat diegene die het luidst roepen diegene zijn die jaloers zijn.
o ja, ik hoop niet dat er van die roepers bij zijn die roken, want ook dat kost de staat handen vol geld, al die mensen die longkanker krijgen, diegene die passief mee moeten roken krijgen dat ook gratis en voor niets mee, dus sigaretten moeten ook duurder worden.
En de fieters, vanaf morgen terug een belasting op je fiets, die fietsostrades komen er ook niet gratis...

Waarom dan niet ineens alle solidariteit afschaffen, ik ben er altijd tegen geweest dit af te schaffen, alhoewel ik een netto betaler ben aan onze solidariteit. Maar blijkbaar is voor sommigen veel niet genoeg en willen ze steeds meer om niets te doen.
als ze dit zouden afschaffen, ik ga er zeker beter van worden...

tom
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

duizend schreef:
r2504 schreef:
En wil jij iedere dag 15 a 30 minuten vroeger opstaan omdat het busje eerst via Jan en Piet moet om hen op te halen ?

De theorie klinkt altijd zo mooi... de realiteit totaal anders.
Ik wil gewoon dat de staat de salariswagen niet sponsort.
Als jij perse alleen in je wagen wil zitten, moet je het maar zelf VOLLEDIG betalen ook.
Dan vind ik dat alvast prima
Ik wil niet dat de staat ecocheques, maaltijdcheques, pensioensparen, kindergeld, dienstecheques,openbaar vervoer met miljarden sponsort .
Dat laatste is al helemaal een ramp, tenzij je bij de staat werkt want dan krijg je een gratis abbo voor een overprices nutteloos en onvriendelijk openbaar vervoer. Een privee bedrijf bevind zich meestal in een industrieterrein en als je geluk hebt passeert er al is alle 2 uren een bus
ik hoop voor U dat u die ook niet gebruikt want die kostend e staat nog veel meer.
Als je perse met velen die bus wilt nemen, dan moet je die maar VOLLEDIG zelf betalen.
O ja, en als je voor de staat werkt, dan betaal ik jouw loon ook nog is, het is de privee die dit land financiert niet diegene die voor de staat of een van de 77 gemeenschappen werken.
De laatste 5 jaar 1 keer is een bus genomen, die kerel smeet me er terug af omdat ik met 10 euro wou betalen , het ticket was 3 euro, alleen gepast geld wat goed genoeg voor meneer. en neen, ik kan niet betalen via gsm, ik heb een bedrijfsgsm waarvoor ik ook nog is betaal en omdat men vindt dat ik veel bereikbaar moet zijn.

PS, de staat sponsort die niet, de bedrijven betalen daar geen extra belastingen op, dat is iets helemaal anders.
Als ze die afschaffen gaan veel van die werknemers zeker niet meer verdienen, de staat zal er dus alleen maar op achteruit gaan.

Tom
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Heb het al een paar keer gepost, maar het gaat er blijkbaar moeilijk in :roll:

De staat doet alle mogelijke moeite om het autogebruik te ontmoedigen, maar van de andere kant worden firmawagens gesponsord.
Het is het een of het ander ...

En blijkbaar snapt onzen Tom zeer goed dat als hij zijn eigen autoke moet betalen dat het heel wa minder zal zijn.
Toch vreemd, ze blijven allemaal evenveel rijden als vroeger als de firmawagen afgeschaft wordt, maar ze zullen dan wel besparen op aankoop, verzekering, onderhoud enz.

Iets zegt me dat ze ook wel twee keer zullen nadenken als elke gereden kilometer geld kost ... :twisted: :angel: :lol: :lol:
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

tom35 schreef: Ik wil niet dat de staat ecocheques, maaltijdcheques, pensioensparen, kindergeld, dienstecheques,openbaar vervoer met miljarden sponsort .
Dat laatste is al helemaal een ramp, tenzij je bij de staat werkt want dan krijg je een gratis abbo voor een overprices nutteloos en onvriendelijk openbaar vervoer.
Een abbo voor De Lijn kost wel 1 euro als federaal ambtenaar :-D . Ben ermee getrouwd
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

tom35 schreef:Ik ga niet al die posten hier lezen,maar aan alle wereldverbeteraars die vinden dat de zogenaamde salariswagen moet afgeschaft worden, ik denk dat de garages, leasingmaatschapijen, het milieu dat allemaal zeer graag gaan horen. Ik betaal tot de laatste euro van mijn salariswagen, inclusief de tankkaart. Doe ik een ongeval waarmee ik in fout ben 1000 euro vrijstelling. Het klopt, dit gaat van mijn brutto wedde af, dus ik draag wat minder af, maar betaal wel 230 euro vaa, krijg minder pensioen omdat dit niet meegerekend word, minder vakantiegeld, eindejaarsbonus.....Daarnaast zijn we verplicht een wagen te nemen met lage co2 uitstoot en een beperkte cilinderinhoud. Als ik die niet meer krijg, dan koop zeker een kleinere wagen, die ongetwijfeld veel vervuilender is, waarmee ik zeker niet minder km ga rijden, maar die minder naar de garage gaat voor onderhoud, ik zal al is meer bij een goedkopere garage gaan taken .. wie gaat daar dan beter van worden denken jullie.
O ja, al die roepers hier dat dit moet afgeschaft worden, akkoord dat dit dan ook voor de eco cheques, maaltijdcheques, kindergeld, studiebeurs, stempelgeld en dergelijke gebeurd.En natuurlijk niet te vergeten, de bus en tram ticketjes aan de werkelijke kost verkopen, dan gaat de prijs maal 3, want hoeveel legt de staat alle jaren bij bij de lijn, nmbs... Ik wil nu eenmaal niet bijdragen voor een openbaar vervoer waar ik gen gebruik kan van maken. Ik ben geen 9-5 werknemer, en heb met wat geluk alle 1.5h een bus...
Het is makkelijk roepen, ik vrees echter dat diegene die het luidst roepen diegene zijn die jaloers zijn.
o ja, ik hoop niet dat er van die roepers bij zijn die roken, want ook dat kost de staat handen vol geld, al die mensen die longkanker krijgen, diegene die passief mee moeten roken krijgen dat ook gratis en voor niets mee, dus sigaretten moeten ook duurder worden.
En de fieters, vanaf morgen terug een belasting op je fiets, die fietsostrades komen er ook niet gratis...

Waarom dan niet ineens alle solidariteit afschaffen, ik ben er altijd tegen geweest dit af te schaffen, alhoewel ik een netto betaler ben aan onze solidariteit. Maar blijkbaar is voor sommigen veel niet genoeg en willen ze steeds meer om niets te doen.
als ze dit zouden afschaffen, ik ga er zeker beter van worden...
Met alle respect maar men gedraagt zich hier wel erg als een dramaqueen :)

Salariswagens hoeven niet geheel afgeschaft te worden maar zouden best beperkt worden voor zij die het echt voor het werk nodig hebben (vertegenwoordigers bijvoorbeeld). Wat is er mis met werknemers de keuze te geven tussen loon/wagen of bijvoorbeeld extra verlof?

Je geeft aan voor een kleinere wagen te kiezen als je hem zelf zou moeten betalen maar kleinere wagens zijn ook vaak minder vervuilend. Dat men niet minder zou rijden als men ervoor moet betalen lijkt me een uitzondering want voor andere zaken geldt dit wel. Uiteraard helpt het als je een ander vervoermiddel (fiets) of beter openbaar vervoer zou krijgen.

Bepaalde zaken zoals ecocheques en maaltijdcheques zouden inderdaad ook onder een vrije keuze kunnen vallen tussen extra loon of deze voordelen. Kindergeld en studiegeld hebben er niets mee te maken.

De kost van bedrijfswagens is groter dan bijdrage van de staat aan bus, trein en tram samen. Je hebt wel gelijk dat men dat geld beter in uitbreiding en comfort openbaar vervoer steekt. Op sommige plaatsen is dat ondermaarts maar in steden is het een alternatief. Bussen naar een industrieterrein laten rijden, zeker in de piek moet kunnen.

Sigaretten worden toch ook duurder? Fietsen levert bovendien ook een gezondheidswinst op want minder zieken door betere conditie en minder vervuiling.

Mochten alle personen die korting krijgen op het openbaar vervoer ook een wagen nemen dan staan we zeker stil. Bovendien zou ik openbaar vervoer niet nutteloos noemen want voor velen is het het enige alternatief (te oud, te ziek of te jong) voor een wagen. De privé draagt bij aan de staat maar je krijgt er ook veel voor terug, de ganse verkeersinfrastructuur bijvoorbeeld of heb je geen wegen meer nodig. Hoe zou de privé functioneren zonder onderwijs, zonder veiligheid? Als je een netto betaler bent van de solidariteit is dat een goed teken. Het wil zeggen dat je nog actief, gezond bent en werk hebt. Wil je ruilen met mensen die dit niet hebben en genieten van uw ontvangst van solidariteit, be my guest.

Het huidige systeem zie je nergens ter wereld in deze mate. Het is gewoon totaal absurd om enerzijds te pleiten voor minder verkeer/vervuiling en anderzijds de wagens overdreven te sponsoren.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Het is grote onzin dat de staat meer betaalt aan bedrijfswagens dan aan openbaar vervoer, het openbaar vervoer is een pure kost en de bedrijfswagen is een minder inkomst. Dat zijn 2 totaal verschillende dingen die gewoon op een hoop worden gegooid.

Voor wie het verschil niet begrijpt, een kost is een pure uitgaven, terwijl men net moet "besparen" omdat het overheidsbeslag nu al ver de hoogste ter wereld is.
Om een 'minder inkomst' te counteren, is een extra "belasting" nodig, terwijl loonkost voor werknemer en werkgever nu al ver de hoogste ter wereld is.

Bedrijfswagens hervormen? Ok, maar enkel bij een bredere fiscale hervorming.

Het kan niet dat je bij een loon van 34.330 bruto al in de hoogste belastingschijf valt, nergens in de wereld betaal je als gegoede middenklasse zoveel belastingen als in Belgie.
http://www.verontrust.be/brievenB11/doc570.htm
http://www.vacature.com/carriere/salari ... elastingen
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Dizzy schreef:Het huidige systeem zie je nergens ter wereld in deze mate.
Er zijn wel meer dingen die je nergens ter wereld in deze mate ziet...
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics ... 9_YB15.png
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De totale overheidssteun aan alle openbare vervoersmaatschappijen is samen 2,4 miljard, tegenover 4,1 miljard voor de bedrijfswagen. Dat maakt duidelijk dat er in België geen duidelijke keuze wordt gemaakt voor het stimuleren van openbaar vervoer of automobiliteit, zegt de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso).

Volgens cijfers van het Deense onderzoeksbureau Kopenhagen Economics, dat voor de Europese Commissie onderzoek deed naar het beleid rond bedrijfswagens in Europa, is er geen enkel ander Europees land dat zoveel geld investeert in bedrijfswagens als België.

Volgens een studie van Promoco gaat 84 tot 93 procent van de mensen die een bedrijfswagen bezitten met de auto naar het werk, terwijl dit voor mensen zonder bedrijfswagen maar 59 procent is. Bedrijfswagens doen daarnaast het aantal gereden kilometers sterk toenemen. Een bedrijfswagen leidt gemiddeld jaarlijks tot 9.200 extra gereden kilometers. Bedrijfswagens maken maar liefst de helft uit van de auto's in de Belgische files.

Het klopt dat het voordeel van de bedrijfswagen verbonden is aan de hoge loonkost maar dan lijkt me de tijd gekomen om dit inderdaad eens serieus te herbekijken. Alle loonvervangende maatregelen kunnen dan samen herbekeken worden. Die maaltijdcheques kosten ook veel geld als systeem terwijl dat eigenlijk ook gewoon loon is. Een minder duur systeem voor de werkgever met meer keuzevrijheid voor de werknemer lijkt me niet verkeerd.

De loonkosten zijn in België inderdaad hoog maar dat komt ook omdat wij bijvoorbeeld -tig regeringen denken nodig te hebben en omdat bepaalde bedrijven amper belastingen betalen. Zo moeten de mensen die wel betalen, steeds meer betalen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Bepaalde zaken zoals ecocheques en maaltijdcheques zouden inderdaad ook onder een vrije keuze kunnen vallen tussen extra loon of deze voordelen.
Blijkbaar begrijp je nog steeds niet waarom al die dingen in het leven geroepen zijn. Niemand wil maaltijdcheques (en alle ellende errond)... als hij/zij hetzelfde als loon krijgt... maar datzelfde loon kan je werkgever je niet geven vanwege de enorme lasten op loon in Belgie.

Maaltijdcheques zijn trouwens aan voorwaarden verbonden (oa. geen bedrijfsrestaurant)... iets wat men met wagens een beetje vergeten is (hier had men dus beter voorzien dat een pure salariswagen niet kon).

Trouwens voor maaltijdcheques kan je het fiscaal hervormen... voor mensen met een bedrijfswagen (geen salariswagen) ligt dit complexer omdat het een werkmiddel is (ik doe alvast geen 1000km/week voor de fun). Discussies als openbaar vervoer doen hier ook totaal niet ter zake... of moet je postbode en de technieker van Proximus/Telenet morgen ook met het openbaar vervoer komen ?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Toch wel, maar het is niet omdat ze ooit opgestart zijn dat je het op dezelfde manier tot in de eeuwigheid moet blijven verder zetten. De schrapping van de kosten zou deels het verlies aan voordeel kunnen wegwerken en anderzijds is er een groter voordeel door de vrijheid van het gebruik van cash.

Dat bepaalde beroepen een wagen nodig hebben is evident, hen heb ik ook telkens uitgesloten. Het gaat om al de personen die de wagen eigenlijk niet nodig hebben voor hun werk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het zal niet gemakkelijk zijn een onderscheid te maken tussen beide.
De extremen voor wie het glashelder is, zal je snel vinden, maar de grijze zone is heel groot.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat is wat ik ook al eens geopperd heb: hoeveel 'werkkilometers' moet je doen om een auto nodig te hebben ?
Waar trek je die grens. In veel gevallen waarschijnlijk net onder jezelf... :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Joe de Mannen schreef:Dat is wat ik ook al eens geopperd heb: hoeveel 'werkkilometers' moet je doen om een auto nodig te hebben ?
Bij mijn vorige werkgever was het 11.000/jaar. Als je geen recht had op een salariswagen kreeg je er dan één. Mensen die on call waren kregen er ook sowieso één.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Joe de Mannen schreef:Dat is wat ik ook al eens geopperd heb: hoeveel 'werkkilometers' moet je doen om een auto nodig te hebben ?
Heeft het dan iets te maken met het aantal kilometers ? Stel dat ik technieker ben en enkel klanten heb in een straal van 25 kilometer en er gemiddeld twee per dag doe, in vergelijking met iemand die vast op een bureau werkt bij een bank in het Brusselse en 60 km enkel doet... wie heeft recht op een bedrijfswagen en wie niet ?

Dit eenduidig vaststellen is niet eenvoudig... gewoon wat populistische praat dat firmawagens weg moeten en dat het allemaal profiteurs zijn wel.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voeg dan nog wat politieke gevoeligheden rond Volvo Gent en Audi Brussels toe,
en je snapt meteen waarom iedereen heel hard roept (om in de krant te komen), maar niemand weet hoe dit probleem aangepakt moet worden.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Dan heeft die technieker een beroepswagen en die bediende een salariswagen.

Want woonwerkverkeer is in de tegel geen arbeid dacht ik...


Soit, dat ze eens inzetten op bredere alternatieven en het niet louter of bus en trein voorzien.

Ik kan een bus & trein abo krijgen van werk, maar trein en bluebike kan niet. Terwijl dit ideaal zou zijn, telkens 2km naar station. (Heb plooifiets gekocht, ma bon)

Nu de laatste twee jaar toch met auto owv praktische haalbaarheid naar crèche toe op bepaalde dagen en omdat we met een abo openbaar vervoer maar 5 dagen per jaar gratis mogen parkeren opt werk.

Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Heeft het dan iets te maken met het aantal kilometers ? Stel dat ik technieker ben en enkel klanten heb in een straal van 25 kilometer en er gemiddeld twee per dag doe, in vergelijking met iemand die vast op een bureau werkt bij een bank in het Brusselse en 60 km enkel doet... wie heeft recht op een bedrijfswagen en wie niet ?

Dit eenduidig vaststellen is niet eenvoudig... gewoon wat populistische praat dat firmawagens weg moeten en dat het allemaal profiteurs zijn wel.
Heeft inderdaad niet uitsluitend met kilometers te maken maar wel met het gebruik. De technieker zou normaal een camionette van het bedrijf kunnen gebruiken terwijl de banken in Brussel centraal genoeg gelegen zijn om de trein/metro te nemen op terreurloze dagen.

Het is inderdaad even populistisch om alle firmawagens te bannen en te zeggen dat het allemaal profiteurs zijn dan in deze zin het woord firmawagen te vervangen door buitenlander :-D
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

r2504 schreef: Trouwens voor maaltijdcheques kan je het fiscaal hervormen... voor mensen met een bedrijfswagen (geen salariswagen) ligt dit complexer omdat het een werkmiddel is (ik doe alvast geen 1000km/week voor de fun). Discussies als openbaar vervoer doen hier ook totaal niet ter zake... of moet je postbode en de technieker van Proximus/Telenet morgen ook met het openbaar vervoer komen ?
Allemaal op te lossen met een fiscaal gunstig mobiliteitsbudget voor alle werknemers en de subsidies op bedrijfswagens af te schaffen
Wie met de firmawagen woonwerk doet houdt niks over van het mobiliteitsbudget
Wie met de fiets of OV rijdt houdt meer dan 1000+ euro netto over per jaar.

In principe hoeft dat een bedrijf niks te kosten, tenzij ze natuurlijk iedereen "beloond" hebben met een salariswagen.

Als wagengebruik niet meer gesponsord wordt zullen de bedrijven zelf wel oordelen wie zijn auto nodig heeft voor de job en wie niet. :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:Allemaal op te lossen met een fiscaal gunstig mobiliteitsbudget voor alle werknemers en de subsidies op bedrijfswagens af te schaffen
Dus iemand die totaal geen flexibiliteit moet tonen voor z'n job ga je evenzeer belonen als iemand die dagelijks op de baan zit ?

Laat ons dan premies voor nachtwerk en weekendwerk ook maar meteen afschaffen en voor iedereen een gunstig fiscaal regime geven :bang:
duizend schreef:Wie met de firmawagen woonwerk doet houdt niks over van het mobiliteitsbudget
Een bedrijfswagen is ook een deel compensatie voor de flexibiliteit... als ik er dus niets aan over hou dan moet m'n baas maar poolwagens ter beschikking stellen en dan rij ik wel naar klanten TIJDENS m'n werkuren.
duizend schreef:Wie met de fiets of OV rijdt houdt meer dan 1000+ euro netto over per jaar.
Waarom moet je mensen gaan sponseren voor woon-werkverkeer als daar verder geen enkele flexibiliteit tegenover staat (men heeft per slot van rekening gekozen om op die locatie te gaan werken) ?
duizend schreef:Als wagengebruik niet meer gesponsord wordt zullen de bedrijven zelf wel oordelen wie zijn auto nodig heeft voor de job en wie niet.
Gaan we dit dan doen met alle werkmiddelen... ook jou PC, je bureau, ... of welk materiaal dan ook. Misschien moet je het dan voortaan wel stellen met een rekenmachine ipv. een luxe PC met Excel (die nu ook fiscaal aftrekbaar zijn en de maatschappij dus geld kosten). Of gaan we iedere arbeider ook maar een luxe PC geven omdat een bediende met een specifieke job deze nodig heeft (en visa versa).

Ik heb de indruk dat je zo'n "herverdeel" jongen bent... werken of flexibiliteit is allemaal niet nodig... alléén afgunst en zorgen dat je evenveel centen krijgt als iemand anders.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

tom35 schreef: ...
Ik ben geen 9-5 werknemer, en heb met wat geluk alle 1.5h een bus...
Het is makkelijk roepen, ik vrees echter dat diegene die het luidst roepen diegene zijn die jaloers zijn.
...
Ik denk dat dat heel kort door de bocht is, ik ben ook geen 9-5 werknemer, en dan komt het heel vaak voor dat door iets af te werken / incident / meeting of meeting bij een klant ik nog eens tussen 0 en 59 minuten moet wachten (en murphy zorgt ervoor meestal meer dan naar 1 uur dan minder) omdat ik 's avonds ook maar een trein per uur heb. Dus het is heel leuk dat jouw baas je flexibiliteit beloond met een auto maar spijtig genoeg is dit niet voor iedereen een recht, en totaal niet flexibel zijn is ook niet meer van deze tijd.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”