tom35 schreef:Ik ga niet al die posten hier lezen,maar aan alle wereldverbeteraars die vinden dat de zogenaamde salariswagen moet afgeschaft worden, ik denk dat de garages, leasingmaatschapijen, het milieu dat allemaal zeer graag gaan horen. Ik betaal tot de laatste euro van mijn salariswagen, inclusief de tankkaart. Doe ik een ongeval waarmee ik in fout ben 1000 euro vrijstelling. Het klopt, dit gaat van mijn brutto wedde af, dus ik draag wat minder af, maar betaal wel 230 euro vaa, krijg minder pensioen omdat dit niet meegerekend word, minder vakantiegeld, eindejaarsbonus.....Daarnaast zijn we verplicht een wagen te nemen met lage co2 uitstoot en een beperkte cilinderinhoud. Als ik die niet meer krijg, dan koop zeker een kleinere wagen, die ongetwijfeld veel vervuilender is, waarmee ik zeker niet minder km ga rijden, maar die minder naar de garage gaat voor onderhoud, ik zal al is meer bij een goedkopere garage gaan taken .. wie gaat daar dan beter van worden denken jullie.
O ja, al die roepers hier dat dit moet afgeschaft worden, akkoord dat dit dan ook voor de eco cheques, maaltijdcheques, kindergeld, studiebeurs, stempelgeld en dergelijke gebeurd.En natuurlijk niet te vergeten, de bus en tram ticketjes aan de werkelijke kost verkopen, dan gaat de prijs maal 3, want hoeveel legt de staat alle jaren bij bij de lijn, nmbs... Ik wil nu eenmaal niet bijdragen voor een openbaar vervoer waar ik gen gebruik kan van maken. Ik ben geen 9-5 werknemer, en heb met wat geluk alle 1.5h een bus...
Het is makkelijk roepen, ik vrees echter dat diegene die het luidst roepen diegene zijn die jaloers zijn.
o ja, ik hoop niet dat er van die roepers bij zijn die roken, want ook dat kost de staat handen vol geld, al die mensen die longkanker krijgen, diegene die passief mee moeten roken krijgen dat ook gratis en voor niets mee, dus sigaretten moeten ook duurder worden.
En de fieters, vanaf morgen terug een belasting op je fiets, die fietsostrades komen er ook niet gratis...
Waarom dan niet ineens alle solidariteit afschaffen, ik ben er altijd tegen geweest dit af te schaffen, alhoewel ik een netto betaler ben aan onze solidariteit. Maar blijkbaar is voor sommigen veel niet genoeg en willen ze steeds meer om niets te doen.
als ze dit zouden afschaffen, ik ga er zeker beter van worden...
Met alle respect maar men gedraagt zich hier wel erg als een dramaqueen
Salariswagens hoeven niet geheel afgeschaft te worden maar zouden best beperkt worden voor zij die het echt voor het werk nodig hebben (vertegenwoordigers bijvoorbeeld). Wat is er mis met werknemers de keuze te geven tussen loon/wagen of bijvoorbeeld extra verlof?
Je geeft aan voor een kleinere wagen te kiezen als je hem zelf zou moeten betalen maar kleinere wagens zijn ook vaak minder vervuilend. Dat men niet minder zou rijden als men ervoor moet betalen lijkt me een uitzondering want voor andere zaken geldt dit wel. Uiteraard helpt het als je een ander vervoermiddel (fiets) of beter openbaar vervoer zou krijgen.
Bepaalde zaken zoals ecocheques en maaltijdcheques zouden inderdaad ook onder een vrije keuze kunnen vallen tussen extra loon of deze voordelen. Kindergeld en studiegeld hebben er niets mee te maken.
De kost van bedrijfswagens is groter dan bijdrage van de staat aan bus, trein en tram samen. Je hebt wel gelijk dat men dat geld beter in uitbreiding en comfort openbaar vervoer steekt. Op sommige plaatsen is dat ondermaarts maar in steden is het een alternatief. Bussen naar een industrieterrein laten rijden, zeker in de piek moet kunnen.
Sigaretten worden toch ook duurder? Fietsen levert bovendien ook een gezondheidswinst op want minder zieken door betere conditie en minder vervuiling.
Mochten alle personen die korting krijgen op het openbaar vervoer ook een wagen nemen dan staan we zeker stil. Bovendien zou ik openbaar vervoer niet nutteloos noemen want voor velen is het het enige alternatief (te oud, te ziek of te jong) voor een wagen. De privé draagt bij aan de staat maar je krijgt er ook veel voor terug, de ganse verkeersinfrastructuur bijvoorbeeld of heb je geen wegen meer nodig. Hoe zou de privé functioneren zonder onderwijs, zonder veiligheid? Als je een netto betaler bent van de solidariteit is dat een goed teken. Het wil zeggen dat je nog actief, gezond bent en werk hebt. Wil je ruilen met mensen die dit niet hebben en genieten van uw ontvangst van solidariteit, be my guest.
Het huidige systeem zie je nergens ter wereld in deze mate. Het is gewoon totaal absurd om enerzijds te pleiten voor minder verkeer/vervuiling en anderzijds de wagens overdreven te sponsoren.