VRT stopt met Teletekst

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 217 keer

philippe_d schreef:Wellicht heb je gelijk voor wat VRT betreft: zij gebruiken alleen TT888
Maar als ik bijvoorbeeld de stream van FR3 (niet versleuteld) via VLC Media Player bekijk, zie ik toch dat er naast 2 Teletekst streams (codec = telx), er ook een "DVB Subtitle" stream (codec = dvbs) meegestuurd wordt.

VLC Media Player > Extra > Media informatie > Codec
Codec subtitles.JPG
Vandaar mijn conclusie dat er - los van Teletekst - ook nog een DVB standard bestaat voor het doorgeven van ondertitels?
Klopt, deze standaard: http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300 ... 10301p.pdf
Deze ondertitels zijn in bitmap-formaat en zien er gewoonlijk iets verfijnder uit dan die gepixeleerde teletekst-ondertitels.

Ik heb hier een DVB-C ontvanger met CI+ module en bij de Franse zenders krijg ik de volgende opties als ik op de ondertitelingsknop druk:
[01] fra(T): teletekst-ondertitels
[02] 888(D): DVB-ondertitels

Met de ingebouwde tuner van mijn Sony BRAVIA tv heb ik ongeveer dezelfde opties:
888 (met het symbool voor doofheid): DVB-ondertitels
Frans TXT: teletekst-ondertitels

Op de Digicorder van Telenet kunnen de DVB-ondertitels worden ingeschakeld door tweemaal op OK te drukken en vervolgens 'taal wijzigen' > 'ondertitels' > '888' te selecteren. De teletekst-ondertitels kunnen enkel worden ingeschakeld door op TXT te drukken en pagina 888 te kiezen.

Ook de BBC zendt zowel teletekst-ondertitels als DVB-ondertitels uit. Bij de BBC lijken de DVB-ondertitels heel hard op teletekst (ook een zwarte achtergrond, enkel iets scherpere letters), terwijl bij de Franse zenders de letters een zwart randje en een semi-transparante achtergrond hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Vanaf 1 juni stoppen ze er mee :(
Teletekst.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Nuancering:
Vanaf 1 juni wordt er geen content updates meer gedaan, eind dit jaar trekken ze er pas de stekker uit.

Onze pa zal vloeken, teletekst is voor hem de bron voor sportuitslagen int weekend.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Kan digitext dan eventueel een alternatief zijn?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Voor dergelijke zaken is het internet uitgevonden.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

voor Teletekst kan je dit ook zeggen en dat begrijp ik wel , maar voor veel (oudere) mensen die niet zo graag achter de pc of mobieltje zitten, was dit wel iets dat nog altijd welkom was, al zal dit natuurlijk wel de minderheid geworden zijn.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Pc (ook laptop) is toch nog altijd een stap moeilijker (enfin, die staat zelden aan of open, en dan moet je dat toch weer boven halen en opzetten etc...).
Dat wordt wss investeren in tablet voor dat occasioneel gesurf.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Nog een paar nuances : teletekst is/was gratis, een dienstverlening van de overheid. Voor een internetverbinding moeten de meesten onder ons betalen.
In 2013 waren er nog 15% offliners. Te duur, te moeilijk of bewust internetloos. Ze bestaan dus degelijk nog.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik ben ook een entoesiaste Teletekst gebruiker van het eerste uur

Maar we moeten er toch mee leven dat nieuwe technologiën de oude vervangen, en dat er dus altijd een (klein) percentage mensen uit de boot vallen. Dat was vroeger niet anders!

Toen Teletekst startte in 1980 was dat ook niet voor iedereen weggelegd.

Mijn eerste TV met Teletekst (Sierra) kostte in mei 1980 46.000 BEF, dat is omgerekend ongeveer €1.150 (of €2.300 rekening houdend met inflatie).
Teletekst was geen standaard op TV toestellen, maar een optie, die al gauw 7.000 BEF extra kostte (€ 175 of €350 aan huidig geld).
Het heeft wel 10 jaar geduurd (1990) voor Teletekst standaard ingebouwd was in de meeste TV toestellen.

Iemand die Teletekst wilde moest dus ook extra geld uitgeven voor een nieuw TV toestel, of wachten tot hun "oud" toestel (voor 1990 aangekocht) aan vervanging toe werd (in die tijd gingen TV toestellen gemakkelijk 20 jaar mee :-).

Ik bedoel maar dat Teletekst ook niet atijd "gratis" geweest is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:Maar we moeten er toch mee leven dat nieuwe technologiën de oude vervangen,
Je bedoelt dat we met de platte commercie van de openbare omroep moeten leren leven?

Teletekst was het enige gratis en reclamevrije on demand kanaal van de VRT.

Jammer dat teletekst niet wordt omgevormd tot een HbbTV-toepassing
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

nickz schreef:Deze ondertitels zijn in bitmap-formaat en zien er gewoonlijk iets verfijnder uit dan die gepixeleerde teletekst-ondertitels.
Dit klopt niet helemaal.
Teletekst zendt codes door, het is de ontvanger die bepaalt hoe die letter / dat cijfer / teken eruit ziet.
Zo kan een PC dit omzetten naar een heel glad tekst lettertype, helaas is het wel zo dat zelfs de meest recente TV's dit naar een zeer blokkerig lettertype omzetten (bij TV met een Kaartje).
Bitmaps geven meer zekerheid over hoe het eruit ziet, maar het nadeel van bitmaps is natuurlijk dat als je op een UHD TV kijkt en de uitzending was SD, dit geüpscaled wordt, en dus weer wat waziger.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

Dafke schreef:Daar gebruik ik sporza voor (of andere apps)
Tja, dan installeer je de app Sporza voetbal en krijg je de uitslagen van de Play-offs, maar de rangschikking van de reguliere competitie na 30 speeldagen. Vrij waardeloos dus.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er zijn nogal wat ouderen die Teletekst regelmatig gebruiken,ook al omdat ze dat gewoon zijn,ermee opgegroeid zijn en er goed mee overweg kunnen(meestal 70+) die mensen hebben in vele gevallen geen internet of smartphone hoor,ik vind het jammer voor die catergorie mensen.
eddyfr
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

nete schreef:
Dafke schreef:Daar gebruik ik sporza voor (of andere apps)
Tja, dan installeer je de app Sporza voetbal en krijg je de uitslagen van de Play-offs, maar de rangschikking van de reguliere competitie na 30 speeldagen. Vrij waardeloos dus.
jupiler pro league app, staat alles op.
TV: CanalDigitaal VU+ Solo2 / Telenet digicorder
ISP: Telenet Business modem-only 300/30
MOBILE: Telenet 30GB
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

bruma schreef:
heist_175 schreef:Automatiseren kan je dat wel, maar dan moet je een bridge bouwen tussen de huidige content en TT, zodat die automatisch gevoed wordt.
Linksom of rechtsom, het kost geld.

Ooit zal Telenet ook wel stoppen met analoge TV bv.
Het kost geld en als het gebruikersaantal daalt, tja...
De VRT moet besparen hé. Ik denk dat de keuze tussen TT en extra personeel buiten stampen snel gemaakt is dan :).
Die automatisatie is er al wel

Thuis gebruik ik dit minder echter i dien ik in verlof ben is dit de bron van info. Ik wil niet met smartphone of laptop de hele tijd bezig zijn. Moderne tv's die hebben binnen de 3 min 1000TT pagina's ter beschikking waar je snel kunt doorbladeren.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Ik kan dit alleen maar beamen, het kusttoerisme, daar willen de meeste geen internet gebruiken maar maken ze frequent en veel gebruik van TT om de hoofdpunten van de info te bekijken.

Sent from my D6000 using Tapatalk
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

Voor wie vaarwel wil zeggen, het is de moment want vanaf morgen kijk je "terug in de tijd" tot het einde van dit jaar bij de VRT.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

http://www.canvas.be/video/de-ideale-we ... -teletekst

Voor we het gemist moest hebben... Achter de schermen bij Teletekst.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik gebruik enkel 888, maar het is een groot gemis voor velen.
Bejaarden, gevangenen, mensen die sportuitslagen live op tv in het hoekje willen zien,...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap eigenlijk niet goed waarom ze niet gewoon een soort rss feed of db export programmeren die de data automatisch van de site plukt en zo de teletekst paginas automatisch genereert. Dan kan dat nog een tijdje blijven doorgaan.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Werkelijk jammer voor de oudere gepensioneerden,(die hebben meestal geen internet,of Smartphone)die konden heel goed overweg met Teletekst,was gewoon iets uit hun tijd,op die manier waren die mensen altijd up to date,en dat valt nu weg.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”