VRT stopt met Teletekst

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De VRT gaat Teletekst, de informatiebron die je met de afstandsbediening oproept, afbouwen en stopzetten. De 888-pagina die ondertitels toont, blijft wel bestaan.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160108_02055547
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ok, ondertitels, dat was het enige waarvoor ik het ook nog gebruikte. :)
jefke klakke
Starter
Starter
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 sep 2005, 13:13
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Tussenstanden van voetbal of andere sportwedstrijden (pagina 599) vond ik ook wel interessant.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Daar gebruik ik sporza voor (of andere apps)
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Zat er aan te komen uiteraard, zeker als je die cijfers bekijkt. Dat 888 wel blijft is alleen maar een mooie zaak, staan hier zeer vaak op (ook bij familiefeesten zodat de mensen het nieuws kunnen volgen door al het rumoer heen). Op zich ook logisch dat het blijft want als ik me niet vergis zijn ze wettelijk verplicht aan een bepaald percentage ondertiteling te voldoen. Zolang er geen andere universeel te gebruiken alternatief is zal 888 dus wel blijven bestaan vermoed ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

M'n vader gebruikt nog iedere dag de VRT TT... ik zie hem niet snel een computer gebruiken.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Als je gaat kijken hoeveel mensen die effectief nog gebruiken tegen de effort en kosten die er in kruipen om te onderhouden, dan is de rekening snel gemaakt denk ik.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dat een commerciële zender het stop zet lijkt me niet meer dan normaal... maar van een openbare zender zou je toch een minimum aanbod (Hoofdpunten nieuws, weerbericht, Lotto, Voetbal uitslagen) mogen verwachten (wat volgens mij zelfs volledig te automatiseren is).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Automatiseren kan je dat wel, maar dan moet je een bridge bouwen tussen de huidige content en TT, zodat die automatisch gevoed wordt.
Linksom of rechtsom, het kost geld.

Ooit zal Telenet ook wel stoppen met analoge TV bv.
Het kost geld en als het gebruikersaantal daalt, tja...
De VRT moet besparen hé. Ik denk dat de keuze tussen TT en extra personeel buiten stampen snel gemaakt is dan :).
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Het is inderdaad een zuivere financiële maatregel. Spijtig, want hier verdwijnt weer een kerntaak van de openbare omroep. En als ik me niet vergis heeft TT nog steeds een "redactie" om de inhoud te brengen. Personeel dat hopelijk elders zal ingezet worden.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

r2504 schreef:M'n vader gebruikt nog iedere dag de VRT TT... ik zie hem niet snel een computer gebruiken.

Mijn moeder ook, vooral de ondertiteling.
Alleen op VTM willen die ondertitels voor een onbekende reden niet meer tevoorschijn komen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

petrol242 schreef: En als ik me niet vergis heeft TT nog steeds een "redactie" om de inhoud te brengen. Personeel dat hopelijk elders zal ingezet worden.
Dit is net de "luxe" die eruit moet... een standaard redactie kan gerust per artikel één paragraafje (vaak zelfs gewoon hun eerste paragraaf) om het TT systeem mee te voeden, daar heb je heus geen aparte redactie voor nodig. Op die manier kan je met een minimale kost de basis functies gerust in stand houden.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

efficientie bestaat niet in een land met 4 ministers voor milieu, 3 verschillende geluidsnormem, etc, etc...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Blijkbaar worden er meer en meer andere middelen gebruikt ipv TT
In 2010 waren er 576.094 gebruikers per dag, in 2013 nog 182.251, in 2014 nog slecht 123.709 meld de standaard.be
Toch best dat pagina 888 blijft bestaan voor doven/slechthorenden, die hebben dan ook nog iets aan de TT.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Gelukkig ook voor die medewerkers van 888 want dat is een behoorlijk groot team. Mijn vriendin heeft er nog gewerkt. Die werken heel onregelmatige uren met meerdere shiften, ze ondertitelen dan ook bijna alles. Het nieuws is wel altijd het spannendste omdat dat echt voor een groot deel live gebeurd (kan je some ook zien aan de ondertitels welke stukken live zijn en welke op voorhand gedaan zijn). De live stukken gebeuren trouwens via spraakherkenning :) Er zijn dus mensen die nazeggen (grosso modo) wat de nieuwslezers/journalisten/gasten zeggen waarna dit omgezet wordt naar tekst. Een 2de persoon controleert nog snel alvorens het uit te zenden. Best wel freaky proces, vooral als de speech-to-text het correcte woord niet heeft gezet (of het niet kende) waarbij die 2de persoon het dan nog snel moet aanpassen ... STRESSEUH! :-D
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

De VRT is niet de eerste omroep die stopt met teletekst, de BBC is er al jaren mee gestopt, alleen de ondertiteling op pagina 888 is er nog en een jaar geleden is VTM er ook mee gestopt, het enige wat er nog overschiet is die pagina 888.
Het zou me niet verwonderen dat de NPO ook gauw hun teletekst zullen afschaffen en zeker dat die omroep ook moet besparen.
Ik benieuwd of de RTBF ook zal stoppen met teletekst, die heeft een bewogen geschiedenis achter de rug wat die teletekst betreft.

A propos, hoe zit dat met die Digitext, de opvolger van de analoge teletekst, ik hoor daar precies niks meer van. :roll:
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

RTBF + geschiedenis = ? :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

krisken schreef:RTBF + geschiedenis = ? :-)
Ik zal eens toelichten, de RTBF is net als de toenmalige BRT en NOS begin jaren 80 met teletekst gestart, echter met het Franse ANTIOPE systeem inplaats van het Britse CEEFAX systeem, een foutieve keuze zo blijkt achteraf met als gevolg dat de RTBF na een 5 tal jaar hun teletekstdienst hebben moeten opdoeken wegens weinig succes en te duur (ANTIOPE was veel duurder dan CEEFAX kwa decoders).
Na een aantal jaren in 1994 is de RTBF opnieuw teletekst beginnen aanbieden maar deze keer in de CEEFAX norm en deze keer is het wel succesvol, het bewijs is dat de RTBF tot op vandaag nog altijd teletekst aanbiedt zolang het nog duurt want vroeg of laat zullen ze toch hun teletekst moeten opdoeken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

apestaart schreef:Het zou me niet verwonderen dat de NPO ook gauw hun teletekst zullen afschaffen en zeker dat die omroep ook moet besparen.
In een update op Tweakers is het volgende te lezen;
Update 11:40: NOS laat weten zo'n 3,5 miljoen bezoekers per dag te hebben via tv, app en nos.nl. Dit aantal is op basis van het laatste bereikonderzoek uit juni 2014. Volgens dit onderzoek gebruikt 90 procent teletekst via de tv, 35 procent via internet en 23 procent via apps, waarbij de platformen elkaar logischerwijs overlappen. De NOS ziet daarom geen enkele reden om te stoppen met NOS Teletekst.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/107229/vlaam ... ouwen.html
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Ik gebruik het ook nog dagelijks. Eventjes snel het weer of de valutakoersen checken, terwijl ik naar een programma aan het kijken ben. Ik zal het missen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

heist_175 schreef:Automatiseren kan je dat wel, maar dan moet je een bridge bouwen tussen de huidige content en TT, zodat die automatisch gevoed wordt.
Linksom of rechtsom, het kost geld.

Ooit zal Telenet ook wel stoppen met analoge TV bv.
Het kost geld en als het gebruikersaantal daalt, tja...
De VRT moet besparen hé. Ik denk dat de keuze tussen TT en extra personeel buiten stampen snel gemaakt is dan :).
Die automatisatie is er al wel

Thuis gebruik ik dit minder echter i dien ik in verlof ben is dit de bron van info. Ik wil niet met smartphone of laptop de hele tijd bezig zijn. Moderne tv's die hebben binnen de 3 min 1000TT pagina's ter beschikking waar je snel kunt doorbladeren.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Nochtans de snelste manier om de voetbaluitslagen op internet te bekijken. Laadt veel sneller in dan alle andere pagina's met hun scripts, advertenties en andere rommel.
http://www.een.be/teletekst#myTeletext=0_0_0_504_01
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Misschien kunnen ze in de plaats overstappen naar HbbTV, die tv combineert met internetdiensten die je met de rode knop kunt oproepen, ook steeds meer settopboxen ondersteunen HbbTV.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

bollewolle schreef:Gelukkig ook voor die medewerkers van 888 want dat is een behoorlijk groot team. Mijn vriendin heeft er nog gewerkt. Die werken heel onregelmatige uren met meerdere shiften, ze ondertitelen dan ook bijna alles. Het nieuws is wel altijd het spannendste omdat dat echt voor een groot deel live gebeurd ...
Ondertiteling heeft eigenlijk niets te maken met Teletekst.
Voor ondertiteling heb je geen redactie nodig, maar een "ondertitelings team"

De enige link met Teletekst is dat zij gebruik maken van de Teletekst technologie (888) om de ondertitels door te sturen. Intussen is dit ook al achterhaald, want ondertitels worden ook doorgestuurd via DVB, en modene TV's (met DVB-C tuner), en settop boxen (sateliet ontvangers, Telenet en Proximus decoders) ontvangen de ondertiteling niet via 888, maar als deel van het digitale signaal.

Dus ook na het uitfaseren van Teletekst kan ondertiteling gewoon verder blijven werken ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Spijtig dat ze alles stopzetten,ik kijk tot nu toe nog altijd op teletekst,voor de Lotto en Euromillions uitslagen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:Telenet en Proximus decoders) ontvangen de ondertiteling niet via 888, maar als deel van het digitale signaal.
Klopt niet helemaal, teletekst is een volwaardig onderdeel van de DVB-standaard, de ontvangst van VRT-ondertiteling gebeurt altijd via TT888.
Slimme ontvangers hebben de teletekst-standaard volledig geïmplementeerd in hun software waardoor TT888-ondertiteling op eender welke wijze kan doorgestuurd worden naar het tv-scherm. Mijn Linux-ontvanger bijvoorbeeld vormt de teletekst-ondertitels om naar het lettertype Helvetica Condensed Bold, zodat de ondertitels visueel hetzelfde zijn als gewone open ondertiteling van anderstalige sprekers. (Geen lelijke teletekst-pixels meer.) Met een afzonderlijke ondertitelingsknop op de afstandsbediening merkt de eindgebruiker ook niet meer dat er eigenlijk nog steeds oerdegelijke teletekst-technologie wordt gebruikt.
jackho schreef:Misschien kunnen ze in de plaats overstappen naar HbbTV, die tv combineert met internetdiensten die je met de rode knop kunt oproepen, ook steeds meer settopboxen ondersteunen HbbTV.
Inderdaad, maar het feit dat anno 2016 in Vlaanderen nog steeds niemand over HbbTV spreekt, is veelzeggend.
Als teletekst verdwijnt en er ondertussen geen open alternatief is, zullen belasting betalende burgers zonder Telenet Digibox™ of Proximus-decoder™ opnieuw een VRT-dienst moeten missen. De antennekijkers missen vandaag al het HD-aanbod en het on demand aanbod. Binnenkort ook het teletekstaanbod?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

fluppie schreef:Spijtig dat ze alles stopzetten,ik kijk tot nu toe nog altijd op teletekst,voor de Lotto en Euromillions uitslagen.
Ja en daar moeten ze een heel team voor betalen. Voor die enkele gebruikers per pagina.
TT is veroudert, er zijn andere kanalen. Voor een groot stuk is het gewoonte, en voor oudere mensen die geen internet ofzo hebben (denk aan rusthuizen) zal dit waarschijnlijk wel een gemis zijn. Maar voor alle andere <65 jarigen zijn er legio andere oplossingen.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

TT is vooral handig om even te kijken of een programma op tijd of vroeger/later dan aangekondigd zal beginnen.
Ik gebruik bv. geen internet waar de TV staat maar een verdieping hoger, ik ga geen tablet meenemen in de zetel om een programmagids te raadplegen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

TV Limburg maakt al een 5 jaar gebruik van de nieuwe generatie (digitale) teletekst.
Werkt super en een hele verademing tov de klassieke teletekst.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

on4bam schreef:TT is vooral handig om even te kijken of een programma op tijd of vroeger/later dan aangekondigd zal beginnen.
Ik gebruik bv. geen internet waar de TV staat maar een verdieping hoger, ik ga geen tablet meenemen in de zetel om een programmagids te raadplegen.
Als de VRT zijn teletekst zijn teletekst zal opgedoekt heeft zal je dan wel verplicht zijn om uw tablet mee te nemen, wat ga je anders doen?
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

r2504 schreef:
apestaart schreef:Het zou me niet verwonderen dat de NPO ook gauw hun teletekst zullen afschaffen en zeker dat die omroep ook moet besparen.
In een update op Tweakers is het volgende te lezen;
Update 11:40: NOS laat weten zo'n 3,5 miljoen bezoekers per dag te hebben via tv, app en nos.nl. Dit aantal is op basis van het laatste bereikonderzoek uit juni 2014. Volgens dit onderzoek gebruikt 90 procent teletekst via de tv, 35 procent via internet en 23 procent via apps, waarbij de platformen elkaar logischerwijs overlappen. De NOS ziet daarom geen enkele reden om te stoppen met NOS Teletekst.
Bron: http://tweakers.net/nieuws/107229/vlaam ... ouwen.html
Nu wordt er in Nederland wel nog veel die teletekst geraadpleegd maar zal dat over een aantal jaren nog zo zijn? Ik dacht het niet, ik veronderstel dat het aantal tt gebruikers in dalende lijn zijn.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Van de pot gerukte cijfers. Geen redelijk mens die dergelijke statistieken gelooft. 3mio bezoekers per dag?
Hahhahahh
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:45
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 28 keer

Die 3,5 miljoen bevatten ook de bezoeker die gebruik maken van hun website en hun app. Niet echt indicatief dus om te weten hoe populair teletekst daar nog is...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

DaNi0 schreef:Die 3,5 miljoen bevatten ook de bezoeker die gebruik maken van hun website en hun app. Niet echt indicatief dus om te weten hoe populair teletekst daar nog is...
En waarom niet?
TT is een informatiebron, vergelijk het met RSS. Op veel plaatsen wordt daar (automatisch) gebruik van gemaakt. Denk maar bv. aan een scherm dat vluchtgegevens toont, fileinfo, nieuws, voornamelijk roterende multipagina's.
Ik heb zelfs weet dat bv die vluchtinfo niet 100% correct is zodat er geen commerciele statistiek uit gemaakt kan worden.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

DaNi0 schreef:Die 3,5 miljoen bevatten ook de bezoeker die gebruik maken van hun website en hun app. Niet echt indicatief dus om te weten hoe populair teletekst daar nog is...
En waarom zou dit dan niet echt indicatief zijn?

Het vergt evenveel personeel en middelen om die teletekstpagina's te maken (want daar gaat het om), of je dit nu via je teletekstdecoder, pc of smartphone gebruikt.

Het zal ongetwijfeld zelfs gemakkelijker zijn om gebruikscijfers te achterhalen van gebruikers via de app of website. Ik kan fout zijn, maar het meten van tv-gebruikers is waarschijnlijk nattevingerwerk a.d.h.v. enquêtes of dergelijke. Je kan nooit achterhalen hoeveel kijkers hun teletekstknop indrukken, welke pagina's ze bezoeken als er geen enkele vorm van terugkoppeling is (analoge kabel, DVB-T/C/S2).
Met interactieve decoders zou je dit eventueel nog een beetje kunnen meten, maar ik weet niet of ze zich daarmee bezig houden.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Het creeren van die pagina's is quasi geautomatiseerd, je moet aanleveren in een gestandaardiseerd formaat.

Het meten, ik denk dat er gemeten wordt op basisi van stroomverbruik op zender.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je moet de cijfers van de NOS niet in twijfel trekken, ze zijn veel nauwkeuriger dan de Belgische.
Bij Nederlands kijkonderzoek moeten de kijkcijfertestpanels via de afstandsbediening van het meettoestel doorgeven wanneer ze teletekst gebruiken.
Bij Belgisch kijkonderzoek moeten de kijkcijfertestpanels dat niet doen en geeft Minister Sven Gatz zelfs toe dat teletekstgebruik niet gemeten wordt bij de kijkcijfertestpanels die hun digitale ontvanger via een HDMI-kabel aan hun tv-toestel hebben aangesloten. Op die manier dalen de teletekstcijfers vanzelf, aangezien bijna niemand nog de SCART-aansluiting van z'n decoder gebruikt.

bron: https://kijkonderzoek.nl/images/Methodo ... n_2016.pdf
https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1026544

De afbouw van VRT-teletekst in Vlaanderen is dus opnieuw een verhaal van incompetentie, de CIM die technisch niet in staat blijkt om teletekst betrouwbaar te meten en een Minister die de VRT-beheersovereenkomst opstelt zonder betrouwbaar cijfermateriaal en dan maar aan de hand van z'n liberaal buikgevoel de gratis openbare dienstverlening afbouwt.

bron: http://www.vrt.be/opdracht/de-beheersovereenkomst
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bruma schreef:Het meten, ik denk dat er gemeten wordt op basisi van stroomverbruik op zender.
Metingen gebeuren door meetapparatuur bij een geselecteerde groep kijkers die hiervoor dus een speciaal kastje hebben staan.

Een zender verbruikt trouwens niet meer of minder ongeacht het aantal luisteraars.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

raf1 schreef:
philippe_d schreef:Telenet en Proximus decoders) ontvangen de ondertiteling niet via 888, maar als deel van het digitale signaal.
Klopt niet helemaal, teletekst is een volwaardig onderdeel van de DVB-standaard, de ontvangst van VRT-ondertiteling gebeurt altijd via TT888.
Wellicht heb je gelijk voor wat VRT betreft: zij gebruiken alleen TT888
Maar als ik bijvoorbeeld de stream van FR3 (niet versleuteld) via VLC Media Player bekijk, zie ik toch dat er naast 2 Teletekst streams (codec = telx), er ook een "DVB Subtitle" stream (codec = dvbs) meegestuurd wordt.

VLC Media Player > Extra > Media informatie > Codec
Codec subtitles.JPG
Vandaar mijn conclusie dat er - los van Teletekst - ook nog een DVB standard bestaat voor het doorgeven van ondertitels?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 10 jun 2013, 21:23
Locatie: Oostende
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

philippe_d schreef:
raf1 schreef:
philippe_d schreef:Telenet en Proximus decoders) ontvangen de ondertiteling niet via 888, maar als deel van het digitale signaal.
Klopt niet helemaal, teletekst is een volwaardig onderdeel van de DVB-standaard, de ontvangst van VRT-ondertiteling gebeurt altijd via TT888.
Wellicht heb je gelijk voor wat VRT betreft: zij gebruiken alleen TT888
Maar als ik bijvoorbeeld de stream van FR3 (niet versleuteld) via VLC Media Player bekijk, zie ik toch dat er naast 2 Teletekst streams (codec = telx), er ook een "DVB Subtitle" stream (codec = dvbs) meegestuurd wordt.

VLC Media Player > Extra > Media informatie > Codec
Codec subtitles.JPG
Vandaar mijn conclusie dat er - los van Teletekst - ook nog een DVB standard bestaat voor het doorgeven van ondertitels?
Dat zou kunnen want France 2, France 4 en France 5 zenden geen teletekst meer uit zelfs geen 888 ondertiteling maar die zenders voorzien wel ondertiteling via DVB.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”