Graag geef ik eerst een schets van ons huidige netwerk.
Wij beschikken nu al vijf jaar over een VDSL2-lijn van Scarlet (BE). Deze verbinding komt toe in de kelder en is daar verbonden met een Sagem 3464 modem/router (hierna 'Sagem'). Daarachter hangt een 10/100 Mbit switch die vier desktops alsook twee wireless access points van een internet/netwerkverbinding voorziet (alles over CAT5e). Een van deze desktops is 24/24 actief als NAS4Free server. Bovendien zijn er via Wi-Fi nog een resem laptops, tablets en smartphones verbonden. Een RaspBMC box geeft dan weer toegang tot de server op de gemeenschappelijke televisie. Al deze apparaten bevinden zich verspreid over vier verdiepingen en worden dagelijks gebruikt. Voor digitale televisie zijn twee decoders aangesloten op twee TV-poorten van de Sagem (dus enkel gewijd aan TV).
Jullie begrijpen dat deze opstelling momenteel te wensen overlaat. Downloadsnelheden zijn ontzettend traag (ook bekabeld!) en verbindingen zwak/instabiel, streaming van server hapert, etc. Daarom ben ik van plan om:
- Een Linksys WRT54GL als router te gebruiken om de Sagem te ontlasten.
- De huidige 10/100 Mbit switch (8 poorten) te vervangen door een gigabit switch.
- Op de eerste verdieping een extra gigabit switch te plaatsen.
- De huidige server te vervangen door een nieuwe (die onder meer gigabit ethernet ondersteunt).
- De wireless access points beter te plaatsen. Ik heb ook nog een repeater liggen voor de plek met het slechtste bereik.
- Suggesties...?
Nu heb ik hier nog enkele vragen bij:
- Hoe stel ik de Linksys in als router (ook Wi-Fi) en de Sagem uitsluitend als modem? Denken jullie dat dit uberhaupt een goed idee is? Ik heb begrepen dat ik hiervoor een LAN-poort van de Sagem met de WAN-poort van de Linksys moet verbinden, in de Linksys een PPPoE-sessie moet starten en de Sagem zijn sessie moet laten staken? Of kunnen beide apparaten elk een eigen sessie draaien? Hoe zit dat precies?
- Moet ik een ander domein instellen of kan het netwerk in 192.168.1.xxx bereik blijven?
- Hoe zit dat dan met de beveiliging van de Sagem, en met port forwarding van/naar het internet/lokaal netwerk? Ik zag dat de Linksys UPnP en 'Gaming'-opties ondersteunt, maar hoe zit dat dan met de Sagem?
- Is het mogelijk om de TV-poorten op de Sagem ongemoeid te laten? De Sagem zou op deze manier als modem fungeren EN digitale TV doorsluizen naar de decoders.
- Welke gegevens moet ik hiervoor opvragen bij Scarlet - enkel username en wachtwoord of nog iets anders? Welke gegevens moet ik vervolgens ingeven in de Linksys?
- Geef ik de wireless access points best allemaal hetzelfde SSID/wachtwoord mee, namelijk dat van de Linksys router?
- Zal mijn lokaal netwerk gebruik kunnen maken van de nieuwe gigabit infrastructuur, of zal de Linksys een bottleneck vormen? Voor internetverbinding maakt dit niet zo heel veel uit (hoe dan ook beperkt tot iets van een 30 Mbps), wel voor LAN activiteiten.
NOOT: Er zijn soortgelijke topics op dit forum (waarvoor dank!
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Alvast erg bedankt voor jullie tijd.
Hartelijke groeten
Jan Jasper