Beste forumgebruikers
Graag geef ik eerst een schets van ons huidige netwerk.
Wij beschikken nu al vijf jaar over een VDSL2-lijn van Scarlet (BE). Deze verbinding komt toe in de kelder en is daar verbonden met een Sagem 3464 modem/router (hierna 'Sagem'). Daarachter hangt een 10/100 Mbit switch die vier desktops alsook twee wireless access points van een internet/netwerkverbinding voorziet (alles over CAT5e). Een van deze desktops is 24/24 actief als NAS4Free server. Bovendien zijn er via Wi-Fi nog een resem laptops, tablets en smartphones verbonden. Een RaspBMC box geeft dan weer toegang tot de server op de gemeenschappelijke televisie. Al deze apparaten bevinden zich verspreid over vier verdiepingen en worden dagelijks gebruikt. Voor digitale televisie zijn twee decoders aangesloten op twee TV-poorten van de Sagem (dus enkel gewijd aan TV).
Jullie begrijpen dat deze opstelling momenteel te wensen overlaat. Downloadsnelheden zijn ontzettend traag (ook bekabeld!) en verbindingen zwak/instabiel, streaming van server hapert, etc. Daarom ben ik van plan om:
- Een Linksys WRT54GL als router te gebruiken om de Sagem te ontlasten.
- De huidige 10/100 Mbit switch (8 poorten) te vervangen door een gigabit switch.
- Op de eerste verdieping een extra gigabit switch te plaatsen.
- De huidige server te vervangen door een nieuwe (die onder meer gigabit ethernet ondersteunt).
- De wireless access points beter te plaatsen. Ik heb ook nog een repeater liggen voor de plek met het slechtste bereik.
- Suggesties...?
Nu heb ik hier nog enkele vragen bij:
- Hoe stel ik de Linksys in als router (ook Wi-Fi) en de Sagem uitsluitend als modem? Denken jullie dat dit uberhaupt een goed idee is? Ik heb begrepen dat ik hiervoor een LAN-poort van de Sagem met de WAN-poort van de Linksys moet verbinden, in de Linksys een PPPoE-sessie moet starten en de Sagem zijn sessie moet laten staken? Of kunnen beide apparaten elk een eigen sessie draaien? Hoe zit dat precies?
- Moet ik een ander domein instellen of kan het netwerk in 192.168.1.xxx bereik blijven?
- Hoe zit dat dan met de beveiliging van de Sagem, en met port forwarding van/naar het internet/lokaal netwerk? Ik zag dat de Linksys UPnP en 'Gaming'-opties ondersteunt, maar hoe zit dat dan met de Sagem?
- Is het mogelijk om de TV-poorten op de Sagem ongemoeid te laten? De Sagem zou op deze manier als modem fungeren EN digitale TV doorsluizen naar de decoders.
- Welke gegevens moet ik hiervoor opvragen bij Scarlet - enkel username en wachtwoord of nog iets anders? Welke gegevens moet ik vervolgens ingeven in de Linksys?
- Geef ik de wireless access points best allemaal hetzelfde SSID/wachtwoord mee, namelijk dat van de Linksys router?
- Zal mijn lokaal netwerk gebruik kunnen maken van de nieuwe gigabit infrastructuur, of zal de Linksys een bottleneck vormen? Voor internetverbinding maakt dit niet zo heel veel uit (hoe dan ook beperkt tot iets van een 30 Mbps), wel voor LAN activiteiten.
NOOT: Er zijn soortgelijke topics op dit forum (waarvoor dank! ), maar ik vind deze vaak nogal verwarrend, met tegenstrijdige antwoorden en zelden een volledige stap-voor-stap uitleg. Bijvoorbeeld hier en hier.
Alvast erg bedankt voor jullie tijd.
Hartelijke groeten
Jan Jasper
Opstelling Sagem 3464 als modem en Linksys WRT54GL als router + Gigabit ethernet
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 14 keer
Als je op de Linksys een PPPoE sessie start, kan de Sagem normaal gezien zijn sessie behouden. Tv decoders hebben nergens last van als ze op de Sagem aangesloten blijven.
Andere apparaten op het netwerk hangen aan de Linksys en hebben geen last van de Sagem als je diens wifi uitzet.
Persoonlijk zou ik investeren in iets krachtiger dan de (goede maar oude) wrt54gl - die heeft geen Gigabit en 802.11-n.
Andere apparaten op het netwerk hangen aan de Linksys en hebben geen last van de Sagem als je diens wifi uitzet.
Persoonlijk zou ik investeren in iets krachtiger dan de (goede maar oude) wrt54gl - die heeft geen Gigabit en 802.11-n.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Wat precies laat er te wensen over? de downloadsnelheden, of de interne snelheden op jouw lokaal netwerk?Monty schreef:Jullie begrijpen dat deze opstelling momenteel te wensen overlaat. Downloadsnelheden zijn ontzettend traag (ook bekabeld!) en verbindingen zwak/instabiel, streaming van server hapert, etc
- Het bijplaatsen van een WRT54GL zal niets aan jouw internet snelheden veranderen. Daarmee kan je de Sagem niet ontlasten, die heeft normaal router capaciteit genoeg om de internet bandbreedte (non-vectoring) behoorlijk te routen.
- Jouw lokaal netwerk upgraden met gigabit onderdelen, en nieuwe access points, zal jouw lokaal netwerk versnellen, maar hiervoor heb je ook de WRT54GL niet nodig
Op basis hiervan zou ik eerder investeren in een nieuwe modem, die vectoring aankan (B-box3, FritzBox). In het beste geval krijgt je modem een sync van 100/20 , en krijg je afhankeleijk van het abonnement die je hebt van Scarlet, de volle internet snelheid.
Een tweede voordeel van een nieuwe modem is dat de B-box3 (O-box3) fully routed is, zodat je de 2 TV decoders gewoon kan aansluiten op jouw lokaal netwerk (en geen aparte UTP's naar de TV poorten). Dit in de veronderstelling dat je er geen 2de router tussensteekt.
Volgens mij kan je jouw netwerk perfect upgraden, zonder extra router.
Zie correct antwoord hierbovenMonty schreef:Nu heb ik hier nog enkele vragen bij:
- Hoe stel ik de Linksys in als router (ook Wi-Fi) en de Sagem uitsluitend als modem? Denken jullie dat dit uberhaupt een goed idee is? Ik heb begrepen dat ik hiervoor een LAN-poort van de Sagem met de WAN-poort van de Linksys moet verbinden, in de Linksys een PPPoE-sessie moet starten en de Sagem zijn sessie moet laten staken? Of kunnen beide apparaten elk een eigen sessie draaien? Hoe zit dat precies?
Indien je kiest voor de opstelling met de eigen router die PPPoE doet, dan gebruik je alleen het modem gedeelte van de Sagem. Allle portforwarding gebeurt alleen op jouw eigen router.Monty schreef:- Hoe zit dat dan met de beveiliging van de Sagem, en met port forwarding van/naar het internet/lokaal netwerk? Ik zag dat de Linksys UPnP en 'Gaming'-opties ondersteunt, maar hoe zit dat dan met de Sagem?
Best een apart subnetMonty schreef:- Moet ik een ander domein instellen of kan het netwerk in 192.168.1.xxx bereik blijven?
Noch de B-box, noch de eigen router vormen een bottleneck voor je lokale gigabit netwerk, alle loclae traffiek wordt via de gigabit switches afgehandeld.Monty schreef:Zal mijn lokaal netwerk gebruik kunnen maken van de nieuwe gigabit infrastructuur, of zal de Linksys een bottleneck vormen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bedankt voor de snelle en uitvoerige reactie philippe_d en florisla!
Volgens de technische dienst van Scarlet doen ze enkel een upgrade als de oude router niet meer werkt. Ik zal zo'n FritzBox overwegen, maar moet heel wat huisgenoten 'meekrijgen'. Jullie tips indachtig zal ik de Sagem voorlopig als modem/router blijven gebruiken.
WAN
Op dit moment haal ik op mijn adres een theoretische DSL-snelheid van 66.36 Mbps (VDSL). Mijn internetabonnement laat maximum de helft daarvan toe. Rechtstreeks aan de Sagem haal ik ruim 20 Mbps (zelfs met Wi-Fi zit ik daar al wat boven). Toch geeft Speedtest op de eerste verdieping een snelheid aan van 1.33 Mbps en op de tweede verdieping (vreemd genoeg) 4.66 Mbps. Deze computers zijn bekabeld en zitten rechtstreeks achter de 10/100 Mbit switch in de kelder. Op zijn beurt is deze switch rechtstreeks met de Sagem verbonden. Dat moet toch sneller kunnen?
Wi-Fi snelheden schommelen overal tussen 1 en 3 Mbps.
Even voor de duidelijkheid:
- Op de eerste verdieping staat een Netgear N300 (WNR2200) als access point, rechtstreeks aangesloten op de 10/100 Mbit switch in de kelder. Deze zorgt voor Wi-Fi op de eerste en tweede verdieping. Uit deze access point vertrekt ook een kabel naar de Raspberry pi in de kamer ernaast en een kabel naar een desktop (die zoals gezegd maar snelheden rond de 1 Mbps optekent).
- Op de tweede verdieping gebruikt iedereen Wi-Fi van de Netgear OF;
- Wi-Fi van een Philips Multiservices PSTN Blue die op de derde verdieping staat en daar als access point fungeert (ook deze is via de muur rechtstreeks met de switch in de kelder verbonden). Zou ik snelheidswinst boeken als ik de Philips door mijn WRT54GL vervang? Ik ga sowieso eens kijken of ik de AP's niet beter kan plaatsen, dan test ik ook of die WRT54GL niet beter presteert dan de andere AP's.
LAN
De interne snelheden op het lokaal netwerk zijn in mijn ogen suboptimaal, met rond de 17 Mbps upload en 4 Mbps downloadsnelheid tussen twee computers op het netwerk. Daarom doe ik de gigabit-upgrade.
- In de kelder vervang ik de 10/100 Mbit switch door een gigabit exemplaar. In theorie geven alle netwerksockets in huis dan een gigabit verbinding. Al zal die snelheid allicht nooit echt gehaald worden, wil ik gewoon een stabiele verbinding boven de 10 Mbps...
- Op de eerste verdieping komt nog een gigabit switch. Deze zal netwerkverbinding geven aan een desktop computer (moet snelle verbinding hebben met de server), de Netgear N300 AP en de Raspberry pi.
Nog eens bedankt!
Jan Jasper
Volgens de technische dienst van Scarlet doen ze enkel een upgrade als de oude router niet meer werkt. Ik zal zo'n FritzBox overwegen, maar moet heel wat huisgenoten 'meekrijgen'. Jullie tips indachtig zal ik de Sagem voorlopig als modem/router blijven gebruiken.
WAN
Op dit moment haal ik op mijn adres een theoretische DSL-snelheid van 66.36 Mbps (VDSL). Mijn internetabonnement laat maximum de helft daarvan toe. Rechtstreeks aan de Sagem haal ik ruim 20 Mbps (zelfs met Wi-Fi zit ik daar al wat boven). Toch geeft Speedtest op de eerste verdieping een snelheid aan van 1.33 Mbps en op de tweede verdieping (vreemd genoeg) 4.66 Mbps. Deze computers zijn bekabeld en zitten rechtstreeks achter de 10/100 Mbit switch in de kelder. Op zijn beurt is deze switch rechtstreeks met de Sagem verbonden. Dat moet toch sneller kunnen?
Wi-Fi snelheden schommelen overal tussen 1 en 3 Mbps.
Even voor de duidelijkheid:
- Op de eerste verdieping staat een Netgear N300 (WNR2200) als access point, rechtstreeks aangesloten op de 10/100 Mbit switch in de kelder. Deze zorgt voor Wi-Fi op de eerste en tweede verdieping. Uit deze access point vertrekt ook een kabel naar de Raspberry pi in de kamer ernaast en een kabel naar een desktop (die zoals gezegd maar snelheden rond de 1 Mbps optekent).
- Op de tweede verdieping gebruikt iedereen Wi-Fi van de Netgear OF;
- Wi-Fi van een Philips Multiservices PSTN Blue die op de derde verdieping staat en daar als access point fungeert (ook deze is via de muur rechtstreeks met de switch in de kelder verbonden). Zou ik snelheidswinst boeken als ik de Philips door mijn WRT54GL vervang? Ik ga sowieso eens kijken of ik de AP's niet beter kan plaatsen, dan test ik ook of die WRT54GL niet beter presteert dan de andere AP's.
LAN
De interne snelheden op het lokaal netwerk zijn in mijn ogen suboptimaal, met rond de 17 Mbps upload en 4 Mbps downloadsnelheid tussen twee computers op het netwerk. Daarom doe ik de gigabit-upgrade.
- In de kelder vervang ik de 10/100 Mbit switch door een gigabit exemplaar. In theorie geven alle netwerksockets in huis dan een gigabit verbinding. Al zal die snelheid allicht nooit echt gehaald worden, wil ik gewoon een stabiele verbinding boven de 10 Mbps...
- Op de eerste verdieping komt nog een gigabit switch. Deze zal netwerkverbinding geven aan een desktop computer (moet snelle verbinding hebben met de server), de Netgear N300 AP en de Raspberry pi.
Nog eens bedankt!
Jan Jasper
-
- Plus Member
Als je bedraad maar 1,3 of 4,6 Mbps haalt dan zou je eens moeten kijken of je niet veel packet loss hebt ergens op een kabel. Alle switches eens resetten (power cycle) kan soms ook wonderen doen.
Ga je nieuwe kabels trekken bij de upgrade naar Gigabit?
En, overigens, als je ooit je modem vervangt door een FritzBox dan moet je nog aan het wachtwoord geraken. Scarlet helpdesk geeft dat zelf niet door - daarvoor sturen ze een technieker. Dus als er ooit een technieker langskomt: zeker naar vragen.
Ga je nieuwe kabels trekken bij de upgrade naar Gigabit?
En, overigens, als je ooit je modem vervangt door een FritzBox dan moet je nog aan het wachtwoord geraken. Scarlet helpdesk geeft dat zelf niet door - daarvoor sturen ze een technieker. Dus als er ooit een technieker langskomt: zeker naar vragen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
De WAN naar LAN snelheid (d.w.z. internet naar intern of omgekeerd) van een WRT54GL is max.iets van een 30 mbit, die zou ik dus al zeker niet inschakelen. Ik heb jaren geleden mijn WRT54GL vervangen door een Netgear WNDR3700v2 die zelf de PPPoE sessie opzet.
Als ik zo de snelheden op uw interne netwerk zie denk ik eerder aan een probleem met de bekabeling of de switches.
Je kan een router de PPPoE sessie laten opzetten, dat zal mss.iets responsiever zijn dan de Sagem en wat meer mogelijkheden geven maar voor gewoon internetgebruik zal dit geen verschil maken. In principe heb je met uw Sagem + switches + evt. wifi access point(s) voldoende.
Als ik zo de snelheden op uw interne netwerk zie denk ik eerder aan een probleem met de bekabeling of de switches.
Je kan een router de PPPoE sessie laten opzetten, dat zal mss.iets responsiever zijn dan de Sagem en wat meer mogelijkheden geven maar voor gewoon internetgebruik zal dit geen verschil maken. In principe heb je met uw Sagem + switches + evt. wifi access point(s) voldoende.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Moderator
Blijkbaar heb je dus een 70/10 profiel (zonder vectoring). Bij Scarlet heeft het laagste internet abbo (Scralet Trio) een snelheid van 50/4. Je zou dus - overal op je netwerk - bekabeld minstens een download van 45 mbps moeten hebben (zelfs met 2 HD streams) !!!Monty schreef:WAN
Op dit moment haal ik op mijn adres een theoretische DSL-snelheid van 66.36 Mbps (VDSL). Mijn internetabonnement laat maximum de helft daarvan toe. Rechtstreeks aan de Sagem haal ik ruim 20 Mbps (zelfs met Wi-Fi zit ik daar al wat boven).
Maak eens alle kabels los van de modem, en doe een speedtest met één PC die rechtstreeks op de modem hangt. Indien je hier geen 45 mbps haalt, heb je al een eerste probleem ...
Je hebt dus duidelijk een probleem op je LAN! Je moet overal (bedraad) dezelfde snelheid halen (tenzij verschillende gebruikers gelijktijdig aan het downloaden zijn)Monty schreef:Toch geeft Speedtest op de eerste verdieping een snelheid aan van 1.33 Mbps en op de tweede verdieping (vreemd genoeg) 4.66 Mbps. Deze computers zijn bekabeld en zitten rechtstreeks achter de 10/100 Mbit switch in de kelder. Op zijn beurt is deze switch rechtstreeks met de Sagem verbonden. Dat moet toch sneller kunnen?
Niet alleen suboptimaal, maar abnormaal slecht. In jouw 100 mbit netwerk moet de snelheid tussen 2 PC's (bedraad) minstens 80 mbps bedragen in beide richtingen (symmetrisch).Monty schreef:LAN
Ik zou eerst mijn lokaal in orde brengen, voor je de upgrade doet. Jouw problemen worden niet opgelost met een gigabit upgrade.Monty schreef:Daarom doe ik de gigabit-upgrade.
Je gaat het met "trial and error" moeten doen: alles ontkoppelen, switches herstarten, één voor één het netwerk terug opbouwen, en kijken waar het fout loopt.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Bedankt voor de reacties, super!
't Is de komende dagen erg druk dus ik zal pas vrijdag met trial and error kunnen beginnen. Hoe dan ook zijn de gigabit onderdelen al aangekocht, dus ik hoop ergens dat het aan de huidige switch ligt.
Deze avond zal ik alvast alle onderdelen resetten en nagaan of ik daar iets mee oplos.
De snelheden die jij beschrijft Philippe_d haal ik in ieder geval niet. Ik was niet van plan nieuwe kabels te trekken. Denken jullie dat zo'n utp kabel gemakkelijk verslijt? 't Zijn zoals gezegd een 8-tal cat5e kabels vertrekkend in de kelder naar elke verdieping in huis (telt 3 verdiepingen, dus max 20m?).
Kan dit topic nog even open blijven tot ik alles grondig heb getest?
Nog eens heel hard bedankt!
Jan Jasper
't Is de komende dagen erg druk dus ik zal pas vrijdag met trial and error kunnen beginnen. Hoe dan ook zijn de gigabit onderdelen al aangekocht, dus ik hoop ergens dat het aan de huidige switch ligt.
Deze avond zal ik alvast alle onderdelen resetten en nagaan of ik daar iets mee oplos.
De snelheden die jij beschrijft Philippe_d haal ik in ieder geval niet. Ik was niet van plan nieuwe kabels te trekken. Denken jullie dat zo'n utp kabel gemakkelijk verslijt? 't Zijn zoals gezegd een 8-tal cat5e kabels vertrekkend in de kelder naar elke verdieping in huis (telt 3 verdiepingen, dus max 20m?).
Kan dit topic nog even open blijven tot ik alles grondig heb getest?
Nog eens heel hard bedankt!
Jan Jasper
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Die oude WRT54GL's zijn niet echt snel kwa routing, ik haalde er destijds een dikke 20 mbit uit via de interne 100mbps switch. Ik zou moeten zoeken hoeveel het precies was (het staat wel ergens in mijn posts), maar daarmee ga je je bestaande setup niet versnellen maar eerder vertragen. Ik heb hier nog een stuk of vier van die WRT's die ik gebruik op hifi shows.
Ik heb toen geupgrade naar een netgear wndr3700v2 + dd-wrt, die nog steeds vlot met alles van telenet meekan, dus vermoedelijk ook alles van DSL.
Ik heb toen geupgrade naar een netgear wndr3700v2 + dd-wrt, die nog steeds vlot met alles van telenet meekan, dus vermoedelijk ook alles van DSL.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Max. is 30 mbit, indertijd dezefde overstap gemaakt naar de netgear (gekocht bij ibood toen die nog deftige aanbiedingen hadden)ub4b schreef:Die oude WRT54GL's zijn niet echt snel kwa routing, ik haalde er destijds een dikke 20 mbit uit via de interne 100mbps switch. Ik zou moeten zoeken hoeveel het precies was (het staat wel ergens in mijn posts)...
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Moderator
Neen, de kabels verslijten nietMonty schreef:De snelheden die jij beschrijft Philippe_d haal ik in ieder geval niet. Ik was niet van plan nieuwe kabels te trekken. Denken jullie dat zo'n utp kabel gemakkelijk verslijt? 't Zijn zoals gezegd een 8-tal cat5e kabels vertrekkend in de kelder naar elke verdieping in huis (telt 3 verdiepingen, dus max 20m?).
Maar waarschijnlijk zijn het kabels waar je zelf connectoren hebt opgezet?
Je moet er voor zorgen dat je de juiste kleurencodes gebruikt (zodat de juiste pinnen in een "paar" zitten)
De paren zijn: 1+2, 3+6, 4+5, 7+8
Zoniet kan je "collisions" krijgen, en je 100 mbit netwerk kan gewoon naar 10 mbit aan
Voor 100 mbit gebruik wordt alleen 1+2 en 3+6 gebruikt, voor gigabit alle 8 geleiders
-
- Plus Member
Ook professionals durven de connectoren er wel eens fout opzetten.
Ik heb al verhalen gehoord over 'echte' installateurs die hun eigen kleurcode combinatie gebruikten. Zogezegd geen probleem want aan de andere kant van de kabel deden ze dan het omgekeerde, en... 'dat werkt, nog nooit klachten gehad'... Klinkt logisch als je het concept 'twisted pair' niet kent
Ik heb al verhalen gehoord over 'echte' installateurs die hun eigen kleurcode combinatie gebruikten. Zogezegd geen probleem want aan de andere kant van de kabel deden ze dan het omgekeerde, en... 'dat werkt, nog nooit klachten gehad'... Klinkt logisch als je het concept 'twisted pair' niet kent
Zo, even tijd gevonden voor een power cycle van alle netwerkapparatuur. Voor internet is het in orde nu, met overal Speedtest resultaten van tegen de 60 Mbps (download). Via Wi-Fi lijkt het ook in orde, tussen de 15-20 Mbps en meer.
Mijn LAN-snelheden lijken mij helaas nog niet in orde. Ik heb enkele tests uitgevoerd op vier verschillende (bekabelde) computers. Tests werden afgelegd met een pakket van één gb op een netwerk'luw' moment. Tussen een computer op de eerste en tweede verdieping, tussen twee andere computers op de eerste verdieping en tussen een computer op de derde verdieping en een computer op de eerste en tweede verdieping. Hieronder post ik de resultaten.
Test setup is als volgt:
Premisse:
- Computer 1 (2de verdieping)
- Computer 2 (1e verdieping)
- Computer 3 (1e verdieping)
- Computer 4 (3e verdieping)
Netwerk topologie:
- Computer 1 heeft een directe verbinding met de Sagem via 10/100 Mbit switch in de kelder.
- Computer 2 en 3 zijn allebei verbonden met de Netgear N300 die als access point verbonden is met de Sagem via 10/100 Mbit switch in de kelder.
- Computer 4 is verbonden met de WRT54GL die als access point verbonden is met de Sagem via 10/100 Mbit switch in de kelder.
Testresultaten (LAN Speed Test) voor verschillende scenario's:
- Scenario 1
Uitwisseling tussen Computer 1 en Computer 2
- Scenario 2
Uitwisseling tussen Computer 2 en Computer 3
Uitwisseling tussen Computer 3 en Computer 2
- Scenario 3
Uitwisseling tussen Computer 4 en Computer 1
Uitwisseling tussen Computer 4 en Computer 2
Wat maken jullie hieruit op? Het lijkt mij overal even slecht te gaan.
Bedankt aan ub4b, vverbeke e.a. voor jullie bijdrage!
Jan Jasper
Mijn LAN-snelheden lijken mij helaas nog niet in orde. Ik heb enkele tests uitgevoerd op vier verschillende (bekabelde) computers. Tests werden afgelegd met een pakket van één gb op een netwerk'luw' moment. Tussen een computer op de eerste en tweede verdieping, tussen twee andere computers op de eerste verdieping en tussen een computer op de derde verdieping en een computer op de eerste en tweede verdieping. Hieronder post ik de resultaten.
Test setup is als volgt:
Premisse:
- Computer 1 (2de verdieping)
- Computer 2 (1e verdieping)
- Computer 3 (1e verdieping)
- Computer 4 (3e verdieping)
Netwerk topologie:
- Computer 1 heeft een directe verbinding met de Sagem via 10/100 Mbit switch in de kelder.
- Computer 2 en 3 zijn allebei verbonden met de Netgear N300 die als access point verbonden is met de Sagem via 10/100 Mbit switch in de kelder.
- Computer 4 is verbonden met de WRT54GL die als access point verbonden is met de Sagem via 10/100 Mbit switch in de kelder.
Testresultaten (LAN Speed Test) voor verschillende scenario's:
- Scenario 1
Uitwisseling tussen Computer 1 en Computer 2
- Scenario 2
Uitwisseling tussen Computer 2 en Computer 3
Uitwisseling tussen Computer 3 en Computer 2
- Scenario 3
Uitwisseling tussen Computer 4 en Computer 1
Uitwisseling tussen Computer 4 en Computer 2
Wat maken jullie hieruit op? Het lijkt mij overal even slecht te gaan.
Bedankt aan ub4b, vverbeke e.a. voor jullie bijdrage!
Jan Jasper
Dit topic mag wat mij betreft gesloten worden. Ik haal op dit moment snelheden van ruim boven de 550 Mbps (LAN bekabeld, symmetrisch) en internet snelheden van rond de 50-60 Mbps.
Samenvattend enkele oplossingen die voor mij gewerkt hebben:
- Power cycle van het volledige netwerk
- Reset van de modem om de twee dagen (FritzBox toch nog maar even uitgesteld)
- Herpositioneren van wireless AP's
- Upgrade naar gigabit switch
- Upgrade naar server met gigabit ethernet en een SSD als werkschijf, doet wonderen...
- Op alle netwerkadapters Jumbo Frames (9KB) ingesteld
- Op alle netwerkadapters 1 Gbps Full Duplex ingesteld
- Overal CAT5e-kabels gebruikt
Nogmaals hartelijk bedankt philippe_d, florisla en iedereen die een steentje bijdroeg!
Samenvattend enkele oplossingen die voor mij gewerkt hebben:
- Power cycle van het volledige netwerk
- Reset van de modem om de twee dagen (FritzBox toch nog maar even uitgesteld)
- Herpositioneren van wireless AP's
- Upgrade naar gigabit switch
- Upgrade naar server met gigabit ethernet en een SSD als werkschijf, doet wonderen...
- Op alle netwerkadapters Jumbo Frames (9KB) ingesteld
- Op alle netwerkadapters 1 Gbps Full Duplex ingesteld
- Overal CAT5e-kabels gebruikt
Nogmaals hartelijk bedankt philippe_d, florisla en iedereen die een steentje bijdroeg!
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Had je ergens een hoofdoorzaak gevonden voor jouw probleem van die lage snelheden, bekabeld of draadloos, of was het door alles te vervangen dat het uiteindelijk beter kwam ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Lage internetsnelheden waren verholpen met een simpele power cycle van het volledige netwerk.
Traag netwerk was pas verholpen met nieuwe switches (de oude 10/100 mbit switch in de kelder moet versleten zijn, denk ik). Extra snelheid bekomen door full duplex en jumbo frames in te stellen. Streaming (zowel in huis als buitenshuis via plex) en transfer van documenten via smb en Bittorent Sync zijn er ongelofelijk op vooruit gegaan door nieuwe server (combinatie six-core proc, gigabit ethernet, SSD en 8 gb ram).
Wi-Fi is een stuk sneller met overal bereik door een betere plaatsing van de access points. Ik heb ook een repeater geplaatst voor twee kamers waar het bereik toch nog te laag was. Wel is de verbinding niet altijd stabiel voor gebruikers met oudere apparaten. Dit waarschijnlijk omdat oudere Wi-Fi adapters hun 'optimale access point' trager vernieuwen? Ik woon ook in een rijhuis in Brussel, dus er is helaas heel wat overlap van kanalen. Met meer budget had ik nieuwe AP's (5ghz en n) in combinatie met een fritzbox kunnen overwegen, maar dat zal voor de volgende upgrade zijn. Bekabelde gigabitsnelheden waren voor mij prioriteit aangezien mijn server constant gebruikt wordt, en daar kom ik nu vrij dicht in de buurt.
Traag netwerk was pas verholpen met nieuwe switches (de oude 10/100 mbit switch in de kelder moet versleten zijn, denk ik). Extra snelheid bekomen door full duplex en jumbo frames in te stellen. Streaming (zowel in huis als buitenshuis via plex) en transfer van documenten via smb en Bittorent Sync zijn er ongelofelijk op vooruit gegaan door nieuwe server (combinatie six-core proc, gigabit ethernet, SSD en 8 gb ram).
Wi-Fi is een stuk sneller met overal bereik door een betere plaatsing van de access points. Ik heb ook een repeater geplaatst voor twee kamers waar het bereik toch nog te laag was. Wel is de verbinding niet altijd stabiel voor gebruikers met oudere apparaten. Dit waarschijnlijk omdat oudere Wi-Fi adapters hun 'optimale access point' trager vernieuwen? Ik woon ook in een rijhuis in Brussel, dus er is helaas heel wat overlap van kanalen. Met meer budget had ik nieuwe AP's (5ghz en n) in combinatie met een fritzbox kunnen overwegen, maar dat zal voor de volgende upgrade zijn. Bekabelde gigabitsnelheden waren voor mij prioriteit aangezien mijn server constant gebruikt wordt, en daar kom ik nu vrij dicht in de buurt.
- lacer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Bedankt om deze info te delen
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04