Netwerkvoorziening nieuwbouwwoning | Feedback gevraagd

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
sadomien
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 maa 2016, 13:25

Volgende week komt begint onze elektricien met de werken aan onze nieuwbouw. Volgens mij staat alles op punt, hoe ik het wens, maar aangezien het angstzweet mij nu al uitbreekt dat niet alles toch ok zou zijn, kom ik hier even jullie feedback vragen 

Hieronder even een korte opsomming van hoe ik het in de verschillende ruimtes wens:

Zithoek (1 x Coax + 4 x UTP):
  • - TV
    - Digibox
    - Mediaplayer
    - Gameconsole
Kinderkamers (1 x Coax + 2 x UTP):
  • - TV
    - Digibox
    - Computer
Home Office (3 x UTP):
  • - 2 Computers
    - Netwerkprinter
Home Cinema (1 x Coax + 4 x UTP):
  • - TV
    - Digibox
    - Versterker
    - Mediaplayer
    - Gameconsole
Berging:
  • - Patchkast met daarin mediaserver
De hierboven vermeldde opsomming zijn het minimum aantal toestellen dat ik overal voorzie. Wat raden jullie aan? Om voor elk toestel een UTP aansluiting te voorzien (zoals hierboven vermeld) of om overal 1 of 2 UPT aansluitingen te voorzien en dan overal te werken met een Gigabit Router met meerdere aansluitingen?

WiFi is voor mij minder belangrijk. De enige toepassing waarvoor ik het echt plan te gebruiken is voor de iPads in huis. Voor alle andere zaken heb ik liefst bedraad internet.

Is volgende opstelling ok voor de patchkast?
  • - Telenet wireless modem > router > patchpanel > aansluitingen in de verschillende ruimtes
Voor het zicht zou ik alles van Telenet ook liefst in de patchkast hebben. Zouden jullie dit doen, of het buiten de kast plaatsen (voor wanneer Telenet ooit eens zou moeten langskomen)?

Is 1 stopcontact voor de patchkast voldoende? Voor de rest in de patchkast zou ik gebruik maken van een 19” stekkerblok (Telenet modem, NIU, mediaserver, router).

Alvast bedankt voor jullie tijd en feedback!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ziet er op het eerste zicht goed uit.

Wat ik mij afvraag bij nieuwbouw, is of het niet handig zou zijn om in plaats van UTP in je woonst overal fiber te leggen, en dan aan de outlets converters te steken.
Zoals dit bijvoorbeeld:
0011721_gigabit-fiber-media-converter-1000base-lx-lc-singlemode-20km-1310nm.jpeg
Kost een pak meer (wel te verwaarlozen op een gans nieuwbouwproject), maar zo ben je zeker voor de toekomst.
Wie zegt dat we over pakweg 5 jaar nog met UTP zullen werken bijvoorbeeld?

In theorie kun je dan ook de coax weg laten, en met een multiplexer werken die zowel internet als TV op de fiber zet (het omgekeerde van wat telenet doet voordat ze binnenkomen bij jou dus). Bespaart je ook nog kabels en patching.

Mocht je niet willen meegaan in het fiber verhaal, ziet je opstelling er wel goed uit.
Misschien toch wel opteren voor een POE switch en per ruimte dan 1 POE enabled poort voorzien zodat je een simpele AP kunt voorzien (zonder nood aan een extra stopcontact), is een gedacht hé.

Dan: mocht je die opstelling van Telenet zo doen, dan moet je wel rekening houden dat je digicorder voor je eigen router moet komen OF je moet met VLAN's beginnen werken (en een router hebben die hier goed mee om gaat).

4 stekkers in de patchpast is normaal voldoende, eventueel nog 1 extra mocht je moeten debuggen op de mediaserver zodat je een monitor kunt aansluiten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1764
Lid geworden op: 14 dec 2005, 11:58
Locatie: 03BOO0
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer

Ik zou alvast 2 stopcontacten voorzien voor je patchkast. Bijvoorbeeld 1 om een kleine UPS op aan te sluiten (geen overbodige luxe om bijvoorbeeld je mediaserver deftig af te sluiten bij stroompanne of je netwerk up te houden) en een ander om zaken op aan te sluiten die niet beveiligd moeten worden door die UPS? Je kan natuurlijk net zo goed een stekkerblok voor je UPS zetten. Maar als je nu kan kiezen...
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Gebruikersavatar
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 342
Lid geworden op: 29 dec 2010, 20:15
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 36 keer

Veel meer UTP aansluitingen, eventueel ook verdeeld over verschillende, logische, plaatsen binnen dezelfde ruimte. Zeker niet met een switch (al helemaal geen router, daar heb je er in huis-tuin-keuken in principe maar 1 van nodig) in elke kamer gaan werken!

Gebruik CAT6 kabel naar 1 centrale locatie, wees er zeker van dat deze de ~90m niet overschrijd. Glasvezel is van den dolle, tenzij je zware elektromotoren met gigantische EM velden in uw huis hebt steken is koper prima, eventueel shielded ... als uw vakman dat correct kan aansluiten, anders heeft het ook geen zin.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Ik heb in mijn nieuwbouw ook aansluitingen boven aan de muur voorzien voor Acces Points op POE. Ik heb er ook één naar buiten voorzien.

Telenet gaat dat sowieso niet in de patchkast steken. De NIU en de Modem (modem only) heb ik hier gewoon op de meterkast plaat hangen. Van daaruit UTP en telefonie naar mijn patchkast.

Ik heb momenteel 1 stopcontact op mijn patchkast (en een 19" lat), maar die hangt naast mijn meterkast, kan er makkelijk bijplaatsen indien nodig.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

sadomien schreef:De hierboven vermeldde opsomming zijn het minimum aantal toestellen dat ik overal voorzie. Wat raden jullie aan? Om voor elk toestel een UTP aansluiting te voorzien (zoals hierboven vermeld) of om overal 1 of 2 UPT aansluitingen te voorzien en dan overal te werken met een Gigabit Router met meerdere aansluitingen?

Is volgende opstelling ok voor de patchkast?
  • -Telenet wireless modem > router > patchpanel > aansluitingen in de verschillende ruimtes
Vervang in beide zinnen het woord router door switch (ik denk dat je dat bedoelt).
sadomien schreef:WiFi is voor mij minder belangrijk. De enige toepassing waarvoor ik het echt plan te gebruiken is voor de iPads in huis. Voor alle andere zaken heb ik liefst bedraad internet.
Dat is inderdaad een goede keuze: zoveel mogelijk bedraad werken.

Maar zorg er wel voor dat je in de ganse woning een goed WiFi bereik hebt
Daarom moet je ook op enkele punten de voorziening treffen om er een bijkomend WiFi acces point te plaatsten:
1 UTP + 1 stopcontact

Wat betreft de patch kast:
- Besef dat dit niet de ideale plaats voor de Telenet HGW in verband met WiFi bereik (vandaar advies voor bijkomend(e) access point(s).
- Je kiest nu voor Telenet, maar voorzie toch de flexibiliteit om later te kunnen overschakelen naar een alternatieve provider (VDSL of fiber). Met andere woorden: voorzie de Proximus smarttube tot aan je patchpanel ruimte.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Ik zou minimum 4 buizen van 1" diameter per ruimte voorzien met 2 cat6 kabels per buis plus 1 coax per ruimte.

Alle buizen moeten natuurlijk centraal toekomen (of op een centrale plaats per verdieping indien deze dan goed met elkaar verbonden zijn)

Voor het ogenbik zijn er in onze kinderkamers 4 UTP aansluitingen gebruikt:
- SmartTV
- Game Console
- Game PC
- Laptop
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

philippe_d schreef:
sadomien schreef:De hierboven vermeldde opsomming zijn het minimum aantal toestellen dat ik overal voorzie. Wat raden jullie aan? Om voor elk toestel een UTP aansluiting te voorzien (zoals hierboven vermeld) of om overal 1 of 2 UPT aansluitingen te voorzien en dan overal te werken met een Gigabit Router met meerdere aansluitingen?

Is volgende opstelling ok voor de patchkast?
  • -Telenet wireless modem > router > patchpanel > aansluitingen in de verschillende ruimtes
Vervang in beide zinnen het woord router door switch (ik denk dat je dat bedoelt).
Om het helemaal compleet en juist te maken, er zijn twee opties bij een Telenet installatie:

(standaard) Telenet HGW => switch => patchpanel
De HGW (homegateway speelt hier als modem, router, AP(wifi) en (weliswaar beperkte) switch). Aangezien de HGW nooit genoeg poorten gaat hebben heb je sowieso wel nood aan een extra switch (met waarschijnlijk 16 of 24 poorten)

(Niet zo standaard) Telenet modem => eigen router => switch => patchpanel
Daarbij heb je waarschijnlijk een switch nodig aangezien de meeste huis tuin en keuken routers slechts 4 LAN poorten hebben. Ga je wat minder huis tuin en keuken dan heb sowieso een switch nodig (bv. UBNT Edgerouter lite icm switch). AP hangen dan meestal ergens in het huis en zijn via het patchpanel verbonden met je switch.

Wat ik zou doen:
-veelvoud 2 aan UTP poorten per ruimte, als je dan toch aan het afwerken bent is het leuker met twee poorten per stuk in 1 (stopcontact) ruimte dan eentje (meerkost is marginaal).
-UTP (mogelijkheid) ergens aan het plafond. Dan vooral in gangen van slaapkamers. In de living kan je meestal makkelijk een AP kwijt bij je TV en de rest van de apparatuur er rond. Stopcontact hoeft niet want POE AP's (zoals die van UBNT) zijn relatief betaalbaar.
-minimaal cat6, je wilt nog wel even met je kabels kunnen doen (mogelijke 10Gbit in de toekomst). Fiber is vrij nutteloos (en duurder) in de directe toekomst.
-Centrale switch met patchpanel waar alles uit je huis op toekomt
- TN zou ik gewoon mee in die patchkast zetten en dan AP's in het huis op goede locaties. Wifi uit een berging voor heel het huis is verre van ideaal.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Als je aan de lange termijn denkt: leg alle datakabels in buizen met voldoende grote diameter en gladde binnenwand en bochten van meer dan 120 graden. Dan kan je er later gemakkelijk andere kabels doortrekken. Zeker geen geribbelde binnenrand of te kleine diameter, want als je daar ooit een ander type kabel wil doortrekken ga je nog vloeken.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Zeker geen hoeken van 90 graden, zit hier met zo'n buis die te smal is + hoek van 90 graden. Als utp kabel zou ik trouwens wel cat 6(a) nemen, is wat meer future proof en is nog betaalbaar.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 315
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 19 keer

voorzie 2 gladde buizen van 20mm naar je aansluitpunten (en zorg dat de bochten niet te kort zijn)
voorzie overal dubbele aansluitingen en voorzie cat 7
https://www.conrad.de/de/netzwerkkabel- ... 18758.html

leg geen coax meer aan, binnen enkele jaren is alle tv over ip en is de coax inhome nutteloos
gebruik voorlopig een catv over ftp systeem (hiervoor heb je eigenlijk enkel wat simpele baluns en een degelijke versterker nodig)
http://www.tecshop.be/niko-650-26963

hierdoor kan je momenteel je tv dus overal waar gewenst aansluiten (toch waar je netwerkaansluiting voorziet)

als je 3-4 toestellen willen aansluiten gebruik je een simpele switch

gebruik geen preflex buizen, hier krijg je nooit nog een andere kabel door...
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

cybersurfr schreef: leg geen coax meer aan, binnen enkele jaren is alle tv over ip en is de coax inhome nutteloos
gebruik voorlopig een catv over ftp systeem (hiervoor heb je eigenlijk enkel wat simpele baluns en een degelijke versterker nodig)
Dit vind ik erg ver gaan. Er zijn zelfs glasvezelproviders in andere landen die TV over coax aanbieden (vanaf glasvezel modem). Dat je geen telefoondraden meer trekt omdat je daarvoor evengoed UTP kan gebruiken snap ik. Maar geen coax? TS gebruikt die waarschijnlijk nog wel 5 jaar, misschien 10 of langer. Daarna is die misschien niet meer noodzakelijk, maar in de muur ligt die niet in de weg en er is genoeg UTP voorzien.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik heb hier ook 2xcat6 voorzien id keuken, wie weet welke toestellen daar id toekomst nood aan hebben.
Verder
  • 1x cat6 tot aan verwarmingsketel voor toekomstige slimme thermostaat
  • 1x cat6 tot aan centrale thermostaat
  • 1x cat6 tot bel voordeur (momenteel klassieke bel, maar wordt vervangen door IP deurbel)
  • 1x cat6 hal (is een vide) voor een wifi AP tbv verdiep boven.
  • 1x cat6 tot brievenbus tbv eventuele poort
  • 2x cat6 tot tuinhuis (voorzie in ieder geval een wachtbuis zodat je makkelijk id toekomst tot je voor-en achtertuin kan zonder te moeten boren...)
  • 1x cat6 terras
  • 2x cat6 zolder
Bekabeling die nogal eens vergeten wordt:
  • tuinverlichting
  • brievenbusverlichting
  • hek voortuin
  • tuinhuis
  • stopcontacten buiten (voor- en achter)
  • wachtbuis voor uitbreiding zolder (extra kamers id toekomst?): stroom, netwerk
  • wachtbuis voor eventuele bekabeling (toekomstige) zonnepanelen
  • homecinema systeem: 2x cat6, 2x HDMI tot aan TV, 1x optisch (SPDIF) tot aan TV en uiteraard de nodige speakerkabels tot aan de speakers
sadomien
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 maa 2016, 13:25

Allemaal al enorm bedankt voor de vele respons :beerchug:

Als ik alles hierboven zowat lees, zit ik met mijn redenering van het ganse elektriciteit/netwerk project wel goed. Rest mij eigenlijk nog zelf uit te maken hoeveel UTP aansluitingen ik echt wil voorzien per ruimte (bvb 4 toestellen = 4 UTP aansluitingen of 4 + 2 extra of 4 en dan op termijn 1 opofferen en daar een switch plaatsen).

Nog een vraagje ivm de PoE AP's; Deze lijken mij interessant omdat je dan inderdaad niet nog een extra stopcontact moet voorzien. Klopt het als ik er dan van uitga dat er dan ook een PoE switch moet voorzien worden in de patchkast of mag dit een gewone switch zijn (scheelt toch wel een pak in aankoop)?

Voor het gelijkvloers zou ik niet meteen een AP voorzien. Hier zou ik eerst zien of het met de Telenet HGW ook lukt. Indien niet kan ik nadien nog altijd eentje bijplaatsen. Voor het eerste en tweede verdiep zou ik dan telkens 1 AP voorzien. Dit lijkt mij voldoende te zijn.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Een PoE switch in je pachkast inderdaad, ofwel een aparte voeding en power injector. Die voeding kan je ook voor andere toepassingen gebruiken indien alles dan vb op 24v DC werkt.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bij veel POE AP's zitten ook injectoren, een POE switch is dus geen noodzaak en misschien zelfs overdaad als het voor 1 of 2 AP's is. Plan je in de toekomst bvb camera's te hangen dan kan een POE switch voordeliger zijn (en vooral netter qua kabels in kast). Ik zou voor een ubiquite AP gaan met bijgeleverde injector. Bij eventuele uitbreiding naar meer toestellen een kleine 8-poort POE switch bij plaatsen ofzo. Qua prijs moet het al niet meer gelaten worden tegenwoordig.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Wat mij betreft kan je bij nieuwbouw 2kanten opgaan:

1) Je bouwt naar voorschriften van nu.

2) je speculeert over de toekomst en past jouw netwerk hierop aan.

Het meest toekomstgericht is de gladde buis met grote diameter. Sowieso. Welke cat, coax of niet zijn persoonlijke keuzes maar als particulier om het ergens nog betaalbaar te houden kan je gaan voor cat 6A. CAT 7 en fiber hebben andere connectoren nodig.

Belangrijker is het aantal aansluitingen. In jouw geval zie ik veel aansluitingen voor audiovisuele toepassingen, en dan kom je eerlijk gezegd nog niet toe met 4 (2consoles, htpc, schijfspeler, tv, decoder, luidspreker, voorversterker, subwoofer... Want die worden uiteindelijk allemaal connected).
Ofwel maak je van jouw muur gatenkaas, ofwel ga je centraliseren waardoor plots 2 aansluitingen voldoen (en coax hoeft niet meer). Centraliseren kan met baluns of met iptv local streaming of met matrix systemen, zoals HDBaseT.

Gezien de lage bandbreedte die IoT benoodzaakt heb je niet aan elke strijkijzer, koelkast ed een gigabit,10gb/100gb verbinding nodig. Een goed en stabiel WiFi netwerk is mijn inziens even noodzakelijk en heel wat praktischer dan een cat kabel te steken bij elke stopcontact.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Je voorziening is best in orde. Het tekort kan je later voorzien als je nu extra wachthuizen met trekdraad voorziet. 1 stopcontact is ook voldoende in de patchkast. Je werkt met een 19 inch paneel voor de verdeling. Met een ups erbij heb je wel de mogelijk om tegen overspannings beveiligde circuits te voorzien en dien je dit mss opnieuw te bekijken in functie met het vermogen.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ik ben benieuwd waarom cat6 beter zou zijn dan 5e? Welk voordeel voor gewoon gebruik in huis?
Senne
Plus Member
Plus Member
Berichten: 135
Lid geworden op: 19 jan 2011, 01:55
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

Weinig verschil tussen 5e en 6. Meer bandbreedte en een iets langere afstand waarop er 10 Gbps door kan. Best dan ook voor 6A kiezen als 5e niet genoeg zou zijn. 6A Is wel een veel dikkere / stuggere kabel door al die extra bescherming tegen x-talk en noise dan de gewone CAT6.
Cat5e = 100 Mhz
Gigabit Ethernet up to 100 meters
10 Gigabit Ethernet up to 45 meters

Cat6 = 250 Mhz
Gigabit Ethernet up to 100 meters
10 Gigabit Ethernet up to 55 meters

Cat6a = 500 MHz
Gigabit Ethernet up to 100 meters
10 Gigabit Ethernet up to 100 meters
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Onder cat5e wordt er veel rommel verkocht dat helemaal niet voldoet om over wat langere (sub 100m) Gbps te bieden. Toen ik een paar jaar geleden aan het kijken en vergelijken was, was dat bij cat6 toch veel minder duidelijk het geval.
(en aan 55m raak je niet zo snel in een huis omgeving, dus cat6 is meestal wel ok en prijs technisch de interessantste optie.)
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Ik vind het jammer dat iedereen zich zo maar overlevert aan Telenet qua TV.
Zelf heb ik 3 coax naar TV : ontvang alle 3 de normen : dvb-t : coax naar zolder, toch 50 zenders gratis
extra coax via berging naar buiten en een beetje verdoken in de tuin een draaibare schotel : honderden gratis zenders..


Enkele degelijke catkabels vind ik ok ,
maar teveel van die cat kabels is echt overbodig, met een eenvoudige wifi-usb dongle maak je overal goeie verbinding, en veel kans dat je cat kabel dan nog niet perfect zit.
h0us3cat
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 14 apr 2011, 21:39
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

kaarsenbril schreef:Ik vind het jammer dat iedereen zich zo maar overlevert aan Telenet qua TV.
Zelf heb ik 3 coax naar TV : ontvang alle 3 de normen : dvb-t : coax naar zolder, toch 50 zenders gratis
extra coax via berging naar buiten en een beetje verdoken in de tuin een draaibare schotel : honderden gratis zenders..


Enkele degelijke catkabels vind ik ok ,
maar teveel van die cat kabels is echt overbodig, met een eenvoudige wifi-usb dongle maak je overal goeie verbinding, en veel kans dat je cat kabel dan nog niet perfect zit.
Dit komt vooral omdat de meeste niet beter weten, ik zou ook graag zo een schotel zetten maar zou niet weten hoe of wat ik nodig heb.
Laatst gewijzigd door h0us3cat 03 apr 2016, 07:02, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

kaarsenbril schreef:Ik vind het jammer dat iedereen zich zo maar overlevert aan Telenet qua TV.
Zelf heb ik 3 coax naar TV : ontvang alle 3 de normen : dvb-t : coax naar zolder, toch 50 zenders gratis
extra coax via berging naar buiten en een beetje verdoken in de tuin een draaibare schotel : honderden gratis zenders..


Enkele degelijke catkabels vind ik ok ,
maar teveel van die cat kabels is echt overbodig, met een eenvoudige wifi-usb dongle maak je overal goeie verbinding, en veel kans dat je cat kabel dan nog niet perfect zit.
Met al die UTP er bij kan je toch evengoed Proximus TV nemen? Of toekomstig Glas provider zijn IPTV. Niet iedereen heeft de nood aan schotels aan zijn gevels wanneer de kostprijs voor TV zo goed als niets extra is als je tripple play afneemt.
(en lineair kijken wordt telkens minder en minder gedaan...)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Met SATIP heb je ook geen coax meer nodig om SAT te hebben :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

kaarsenbril schreef:dvb-t : coax naar zolder, toch 50 zenders gratis, een draaibare schotel : honderden gratis zenders..
En kijk je daar ooit langer dan 10 minuten naar vraag ik me dan af ?

Een schotel plaatsen om een TVV abonnement te nemen lijkt me al helemaal absurd.
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Cat6 heeft een grotere diameter dan cat5, maw het zal beter geschikt zijn als je aan jouw cat kabel andere toepassingen wilt geven (24V schakelaar, PoE). Zelfs crestron, control4 of KNX kan je (officieus) over cat6 zenden. Cat5(e) is andere koek.
Maar zoals hierboven, cat6A (500mhz) is nog beter, met een afgeschermd kabel in 100%koper kan je geen verkeerde koop doen. Dan kan je sowieso de komende 15jaar mee!

Het is overigens niet volledig zwart-wit. Ik heb zelf niet overal cat6A gestoken, en ik heb op heel wat plaatsen wel preflex laten steken (kosten drukken). Door preflex geraak je ook wel met een goede trekkabel en -zeer- veel geduld. Keuzes he :wink:
Amazor
Pro Member
Pro Member
Berichten: 424
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:50
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 60 keer

r2504 schreef:
kaarsenbril schreef:dvb-t : coax naar zolder, toch 50 zenders gratis, een draaibare schotel : honderden gratis zenders..
En kijk je daar ooit langer dan 10 minuten naar vraag ik me dan af ?
Een schotel plaatsen om een TVV abonnement te nemen lijkt me al helemaal absurd.
Klinkt wat aanvallend, maar waarom zou je besparen op wat coax terwijl het huis vol zit met UTP? Zeer toekomstgericht is het niet meer, maar het is momenteel nog altijd een aanvulling t.o.v. alleen UTP.

Oké, de doelgroep zal wel klein zijn en zal mijn idee ook aan niemand opdringen, maar ik heb zelf ook de mogelijkheid voorzien om DVB-T/C/S simultaan te gebruiken op 2 plaatsen in huis (Telenet-coax op 4 plaatsen). Ik wil niet té afhankelijk zijn van één technologie. TV Vlaanderen werd hier ook nergens vermeld.
Zelfs voor radio vind ik het momenteel nog interessant, het is niet zeldzaam dat in een potdichte nieuwbouw miniketentjes staan met een draadje aan de muur met een 'flikkerend stereosignaal' vol met ruis en het analoog FM-kabelaanbod is ook niet het-van-het. Zelfde met DAB(+), nog nooit in de MediaMarkt/Makro geweest waar ik zo'n ding volledig ongestoord zag spelen, door teveel interferentie van andere apparatuur.
Het is een kleine eenmalige investering met een beetje extra comfort, maar ieder zijn keuze hierin, ik begrijp perfect dat de meesten daar gerust in zijn.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

r2504 schreef:
kaarsenbril schreef:dvb-t : coax naar zolder, toch 50 zenders gratis, een draaibare schotel : honderden gratis zenders..
En kijk je daar ooit langer dan 10 minuten naar vraag ik me dan af ?

Een schotel plaatsen om een TVV abonnement te nemen lijkt me al helemaal absurd.
ja natuurlijk, Die 2 extra coaxen hebben ons kijkgedrag serieus beinvloed:

Het is nu wel toevallig, maar begin deze week zijn alle dvb-t zenders overgeschakeld naar hd. De beelden spatten van het scherm.
Alles is ook ondertiteld (in het frans) Hier wordt veel gekeken vooral naar TF1HD en M6HD.

ook de satelliet staat hier uren op. Overdag radio (gold op 28 oost, m'n lievelingszender) en 'savonds TV, dikwijls ITV1HD en ook RTLduitsland
en ook praktisch elke avond ZDFKulturHD.

tja, elk zijn meug zeker....

Nogmaals, ik vind het jammer, zeker bij een nieuwe woning dat je deze gratis technologieën zomaar buitensluit, en anderzijds talloze
bijna nutteloze utp's voorziet, die nooit zullen gebruikt worden, en in de meeste gevallen via wifi ook perfect kunnen werken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Amazor schreef:Klinkt wat aanvallend, maar waarom zou je besparen op wat coax terwijl het huis vol zit met UTP? Zeer toekomstgericht is het niet meer, maar het is momenteel nog altijd een aanvulling t.o.v. alleen UTP.
Dat heb ik niet geschreven... ik zou dus zeker overal ook nog coax voorzien.

Ik bedoelde alléén dat meer en meer mensen van sat lijken af te stappen (en dan vooral van TVV) omdat de voordelen stilaan verdwijnen tenzij je echt een pure sat kijker bent en aanbod zoekt wat je niet op de kabel kan vinden.
Amazor schreef:Zelfs voor radio vind ik het momenteel nog interessant, het is niet zeldzaam dat in een potdichte nieuwbouw miniketentjes staan met een draadje aan de muur met een 'flikkerend stereosignaal' vol met ruis en het analoog FM-kabelaanbod is ook niet het-van-het.
Radio is hier thuis allemaal internet radio (via Sonos).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

In het ergste geval moet je effe gaan redeneren in de richting van conversies, maw kan ik het signaal van een type kabel over een ander type kabel krijgen.
Coax heeft (iirc) meer bandwidth dan utp. Je kan dus een IP signaal over coax gooien met een adapter (converter?), maar een coax signaal over utp krijgen is veel moeilijker, again iirc.
Coax steken kan dus nog altijd nuttig zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Coax heeft (iirc) meer bandwidth dan utp. Je kan dus een IP signaal over coax gooien met een adapter (converter?), maar een coax signaal over utp krijgen is veel moeilijker, again iirc.
Het is maar hoe je het bekijkt... UTP (IP) over coax sturen vraagt een actieve conversie met electronica (en dus duurder), terwijl coax over UTP sturen louter een passieve conversie is met bijvoorbeeld baluns (en dus goedkoper is).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat betreft coax versus UTP, heeft "heist_175 enkele dagen een interessante link gepost:
heist_175 schreef:Met SATIP heb je ook geen coax meer nodig om SAT te hebben :).
Ik heb mij nog niet zo in deze materie verdiept, maar als ik het goed begrijp is:
  • - is SAT > IP een toekomstige nieuwe standard om TV signalen om te zetten naar IP streams.
    - is deze standard bij uitbreiding ook bruikbaar voor DVB-T en DVB-C.
    - je kan dus met de coaxen tot in je techniche ruimte, en daar de nodige sateliet of DVB-T ontvangers aansluiten.
    - je kan het signaal overal in huis streamen via je lokaal netwerk.
    - als dit echt een nieuwe standard wordt, zullen er wel de compatibele players beschikbaar zijn om het signaal terug op de TV weer te geven, of ddirect op de TV streamen met een compatibele smart TV App?
Nadeel is natuurlijk dat dit niet zal werken met Telenet, gezien (bijna) alle kanalen versleuteld zijn?

Is dat dan niet de toekomstige vervanger voor coax?

Iemand ervaring?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

philippe_d schreef:Iemand ervaring?
Ik heb ooit op het punt gestaan dit te installeren, maar toch maar niet gedaan. Het grote probleem is encryptie. SAT>IP beschrijft nergens hoe je omgaat met encryptie. Uiteindelijk moet je dan naast een SAT>IP-box weer een andere Linux-box zetten die de streams kan ontsleutelen.
SAT>IP is dus alleen nuttig voor FTA-ontvangst.
philippe_d schreef:Is dat dan niet de toekomstige vervanger voor coax?
Neen, sinds de overheid geen standaarden meer oplegt voor tv-ontvangst zal in Vlaanderen zelfs DVB volledig verdwijnen. Alles wordt versleuteld vanaf de tv-studio tot op je scherm en loopt over eender welk IP-netwerk.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Als je POE gaat zetten, heb ik gezien dat ze bij iBood deals hebben voor switchen van Linksys. Het is bedoeld voor camera beveiliging, maar of ze gebruikt kunnen worden voor AP's laat ik over aan de experten hier.

http://www.ibood.com/be/nl/flash-sales/ ... n-full-hd/
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Offtopic: iBOOD afficheert kortingen van 60% etc, maar het is €10 goedkoper dan Amazon.
Dan kies ik toch wel Amazon: levering, betaling, service na verkoop, ...!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

8balljunkie schreef:Als je POE gaat zetten, heb ik gezien dat ze bij iBood deals hebben voor switchen van Linksys.
Eerst en vooral zijn er verschillende standaarden rond PoE... dus altijd goed opletten.

Verder hebben de meeste (tenzij in bedrijven) maar enkele PoE poorten nodig en dan betwijfel ik of het veel zin heeft daar een duurdere PoE switch voor te kopen.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

r2504 schreef:
8balljunkie schreef:Als je POE gaat zetten, heb ik gezien dat ze bij iBood deals hebben voor switchen van Linksys.
Eerst en vooral zijn er verschillende standaarden rond PoE... dus altijd goed opletten.

Verder hebben de meeste (tenzij in bedrijven) maar enkele PoE poorten nodig en dan betwijfel ik of het veel zin heeft daar een duurdere PoE switch voor te kopen.
Ik heb tot op heden nog niet met POE gewerkt, dus hoe en wat weet ik niet. Zal het ooit wel eens doen als ik met camera's start.
Vandaar ook de commentaar ik laat het over aan de experten :)
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Zo te lezen zijn er nog enkele meningsverschillen over nut van coax :-D

Met UTP (eigenlijk STP) haal je 10GB binnen als je dat wilt, nu gaan stellen dat bandbreedte een groter probleem is bij UTP dan bij coax doet bij mij toch wel de wenkbrauwen fronsen.

Bovendien heb je met Baluns (zoals hierboven vermeld) een veel goedkopere oplossing om video te verspreiden.

Als je al zwart-wit denkt en enkel UPT of enkel coax wilt trekken dan zou ik gokken op enkel UTP en coaxbeperken tot een centrale voorziening om van daaruit over UTP te verzenden. Het omgekeerde lijkt mij een grote vergissing in 2016.

Ook satelliet gaat over naar IPTV (zie maar laatste sky decoder die je centraal moet plaatsen en van daaruit streamt in jouw huis). Maar met OTT tv (zoals stievie, NLziet,molotov... als het doorbreekt) vervalt dat ook allemaal.

Tip voor de TS: vergeet niet dat de kabels ook nog afgewerkt moeten worden he. CAT6A bij niko is al een lastige (of je moet met losse keystones werken van 3m, panduit, nexans enz). En dan moet je bij niko altijd die onhandige "rechte stekkers" gebruiken. Bij Gira (bijvoorbeeld) kan je wel gehaakte cat6A 10gb gecertifieerde eindplaten vinden (en ze blijven betaalbaar). :angel:


Off topic: POE: 2x telefoon, 1x video parlofoon, 3x wifi accesspoint, 3x IP CAM. Het telt snel op! En als je ook nog wat controle schermen wilt hangen in jouw huis kom je niet toe met een 8 poort switch. Let wel dat -zware -POE switchen -veel- luidruchtiger zijn.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 110 keer
Bedankt: 102 keer

Kan er iemand een deftig advies geven, welk type wachtbuis het meest geschikt is voor cat6 kabels door te trekken?

- 20mm?
- gladde binnenzijde
- hoeveel graden bocht?
- trekdraad?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”