Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

axs schreef:En voor degenen die dan 'recht' zouden hebben op een 'echte' bedrijfswagen....
Hoe gaan we die verhinderen dat niet een ommetje langs de bakker/school doen, de grens over of onnodig id file gaan staan?
En waarom zou dat niet mogen... ik zeg toch ook niet wat jij met je loon mag doen ?

Een "echte" bedrijfswagen is in functie van je job, het "ommetje" dat je ermee doet is de compensatie voor je flexibiliteit.

Of mag ik volgens jou een bedrijfswagen krijgen en iedere dag gans de Benelux rondrijden... maar oh wee als ik een ommetje doe naar de bakker ?
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Euh? Blijkbaar mijn reactie niet in juiste context gelezen?
Waarom is mijn salariswagen dan geen 'compensatie' voor mijn flexibiliteit?

Daar gaat de hele discussie juist om ... blijkbaar zijn er die serieus problemen hebben met dat sommigen een bedrijfswagen gebruiken voor persoonlijk gebruik en ervoor pleiten dat enkel nog echte 'bedrijfswagens' zouden mogen en geen salariswagens.

Mijn salariswagen is deel van mijn verloning... omwille van oa P&L verantwoordelijkheden en flexibiliteit.
Dagen ben ik weg van huis (reizen in heel EMEA, Russia/cis en US) werk een dikke 12u per dag, overuren zijn als kader niet betaalt....
Mag ik dan aub mijn salariswagen houden zolang men mij geen netto loonsverhoging kan geven???

Opnieuw: ik ben de eerste om hem terug te geven in ruil voor een netto loon compensatie!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Als iedereen dan met een bedrijfswagen een tweede wagen gaat moeten kopen voor een privé rit dan kunnen we met zen allen daar wat over klagen :bang: Dus ik zie ook niet meteen in waarom dat niet zou mogen. Zeker niet gezien sommigen hier denken 2 wagens bezitten is 2 wagens in de file.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

axs schreef:Waarom is mijn salariswagen dan geen 'compensatie' voor mijn flexibiliteit?
Omdat aan een salariswagen geen extra flexibiliteit is verbonden (maar louter een fiscaal voordeel) !

Overuren doen, reizen in EMEA, Rusland, ... maken je wagen plots niet noodzakelijk voor je functie (de context is totaal anders).
axs schreef:Daar gaat de hele discussie juist om ... blijkbaar zijn er die serieus problemen hebben met dat sommigen een bedrijfswagen gebruiken voor persoonlijk gebruik en ervoor pleiten dat enkel nog echte 'bedrijfswagens' zouden mogen en geen salariswagens.
Nee, dat is nogmaals een andere discussie... met zowel salaris als bedrijfswagens kan je persoonlijk gebruik hebben. Feit is echter dat indien mensen enkel een bedrijfswagen zouden krijgen als zij deze voor hun functie nodig hebben het grootste deel van de wagens zou verdwijnen (en je je dus ook niet meer druk moet maken over het persoonlijk gebruik).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

En die mensen meer loon moeten krijgen en dat meer gaat kosten aan de werkgever en dat de werkgevers gaan wegtrekken uit Belgie en er meer werkloosheid is.

Veule beter dan bedrijfswagens, ge hebt gelijk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

r2504 schreef:
axs schreef:Waarom is mijn salariswagen dan geen 'compensatie' voor mijn flexibiliteit?
Omdat aan een salariswagen geen extra flexibiliteit is verbonden (maar louter een fiscaal voordeel) !

Overuren doen, reizen in EMEA, Rusland, ... maken je wagen plots niet noodzakelijk voor je functie (de context is totaal anders).
axs schreef:Daar gaat de hele discussie juist om ... blijkbaar zijn er die serieus problemen hebben met dat sommigen een bedrijfswagen gebruiken voor persoonlijk gebruik en ervoor pleiten dat enkel nog echte 'bedrijfswagens' zouden mogen en geen salariswagens.
Nee, dat is nogmaals een andere discussie... met zowel salaris als bedrijfswagens kan je persoonlijk gebruik hebben. Feit is echter dat indien mensen enkel een bedrijfswagen zouden krijgen als zij deze voor hun functie nodig hebben het grootste deel van de wagens zou verdwijnen (en je je dus ook niet meer druk moet maken over het persoonlijk gebruik).
Denk dat er een misverstand is rond de context.

Ik pikte gewoon in op de discussie 'wat is een echte bedrijfswagen'.
Men vertelt hier dat men 'om het probleem op te lossen' dan enkel nog een firmawagen zou moeten geven aan degenen die hem echt nodig hebben voor hun functie.
Tot daar ben ik helemaal mee akkoord.
Maar trek dan de lijn door en laat die wagen dan ook enkel dienen voor beroepsdoeleinden aangezien het voor velen (zie de discussie hier op de vorige pagina's) een doorn in het oog is dat de bedrijfswagen/salariswagen ook (volgens sommigen) gebruikt wordt om (als slechtziende...) naar de bakker te gaan, naar luxemburg te rijden voor aankopen, kindjes af te halen via een ommetje, hobbies te hebben op 60km van de deur ...

Omdat aan een salariswagen geen extra flexibiliteit is verbonden (maar louter een fiscaal voordeel) !
? Niet correct!
Voor zowel de bedrijfswagen als de salariswagen gaat het puur om een flexibele oplossing.
Je werkgever geeft die bedrijfswagen jou maar al te graag omdat die ook maar al te goed beseft dat je anders gaat mokken over wat extra uurtjes... en het voor hem nu ook een stuk interessanter uitkomt ipv tov flexibiliteit weer te moeten verlonen.

Bij de salariswagen: idem!
Netto verloning kan de werkgever wegens fiscaal gezien niet interessant, niet doen.
Die netto verhoging is er namelijk omwille van - jawel - flexibiliteit van degene met de salariswagen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Kan allemaal perfect geregeld worden met het mobiliteitsbudget.
Werkgever betaalt minder lasten op het geheel van zijn personeel.
Werkgever kan de dure vogels hiermee hun loon geven dat ze vragen, of opteren voor goedkopere vogels :angel:
Werknemer kan nog steeds met de wagen naar het werk als hij dat wil ...
Gaat zelfs gemakkelijker zijn want pak minder files :!:

En indien je met de fiets/ov rijdt hou je minstens 1000 euro extra per jaar over.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Pak minder files? Wil ik nog wel eens zien, op een trein waar ze al als beesten op staan gaan mensen echt niet bij kruipen :roll: dus dat is al 1 illusie minder. Komt daar bij dat dat qua capaciteit niet voldoet (de autostrades ook niet weliswaar, en ik heb ook liever een trein meer dan nog wat beton bij maar ik vrees dat dat nog ver weg is).

1000 euro extra voor wie met fiets gaat kan nu toch ook? Veel bedrijven stimuleren dat door een fietsvergoeding. Dat is ook de reden dat mensen die ik ken met de fiets gaan werken (+ het feit dat ze geen kinderen meer hebben die ze eerst moeten gaan afzetten/ophalen/wegbrengen etc...). Stimuleren ipv afstraffen, werkt zelfs bij kleuters.

"Werknemer kan nog steeds met de wagen naar het werk als hij dat wil..."
En wie niet wil maar moet gaat minder over houden, of de werkgever moet dat ergens compenseren maar dan gaan diezelfde mensen die nu klagen opnieuw klagen wegens geen eerlijk systeem.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Veel bedrijven stimuleren dat door een fietsvergoeding
Bij ons raden ze het actief af om met de fiets te komen, met als reden: te gevaarlijk (vallen, aangereden worden).
:beerchug:

Ik viel bijna van mijn stoel toen ik dat hoorde :) :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Idd, alsof een auto-accident niet kan gebeuren :?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

MClaeys schreef: 1000 euro extra voor wie met fiets gaat kan nu toch ook?
De 1000 eiro dat is extra bovenop de evt. fietsvergoeding ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

axs schreef:Maar trek dan de lijn door en laat die wagen dan ook enkel dienen voor beroepsdoeleinden aangezien het voor velen (zie de discussie hier op de vorige pagina's) een doorn in het oog is
En zoals andere hier al schreven... ga je dan verwachten dat die mensen privé ook nog een wagen aankopen ?

Trouwens als je je bedrijfswagen enkel voor het bedrijf mag gebruiken... waarom zou je dan een bedrijfswagen willen ? Je moet wel flexibel zijn maar je hebt er geen enkel voordeel van... ik denk dat je ook wel begrijpt dat mensen dan gaan bedanken voor de gratis extra inspanning die van hun verwacht wordt.
axs schreef:Voor zowel de bedrijfswagen als de salariswagen gaat het puur om een flexibele oplossing.
Je werkgever geeft die bedrijfswagen jou maar al te graag omdat die ook maar al te goed beseft dat je anders gaat mokken over wat extra uurtjes... en het voor hem nu ook een stuk interessanter uitkomt ipv tov flexibiliteit weer te moeten verlonen.
Denk je echt dat de arbeiders van Acelor nu overuren gaan doen omdat ze een salaris wagen hebben ?

Trouwens een overuurtje is wat mij betreft eenvoudiger dan steeds maar op de baan zijn (al denken sommige nog steeds dat het een pretje is zodanig dat je 's avonds en in het weekend er nog enkele honderden kilometers gaat bijdoen voor je plezier).
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

r2504 schreef:
axs schreef:Voor zowel de bedrijfswagen als de salariswagen gaat het puur om een flexibele oplossing.
Je werkgever geeft die bedrijfswagen jou maar al te graag omdat die ook maar al te goed beseft dat je anders gaat mokken over wat extra uurtjes... en het voor hem nu ook een stuk interessanter uitkomt ipv tov flexibiliteit weer te moeten verlonen.
Denk je echt dat de arbeiders van Acelor nu overuren gaan doen omdat ze een salaris wagen hebben ?

Trouwens een overuurtje is wat mij betreft eenvoudiger dan steeds maar op de baan zijn (al denken sommige nog steeds dat het een pretje is zodanig dat je 's avonds en in het weekend er nog enkele honderden kilometers gaat bijdoen voor je plezier).
Neen... maar Acelor is voor de werknemer nu aantrekkelijker dan de concurrentie en hij/zij al zeker gemotiveerder nu om toch net dat extraatje te doen... zonder dat er meteen iets tegenover staat.

Uittreksel uit het evaluatiegesprek: "Bedankt Jef, voor die extra mile te gaan ... ik begrijp wel dat je hiervoor erkenning wil... maar (vette knipoog) je hebt onlangs je wagen gehad ..."

Voila ... je flexibiliteit die echt wel (door Acelor) verwacht wordt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Flexibiliteit, motivatie... ze leunen dicht bij elkaar aan.

Feit blijft dat je ergens een grens moet trekken... geen wagens, salariswagens, bedrijfswagens.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

duizend schreef:
MClaeys schreef: 1000 euro extra voor wie met fiets gaat kan nu toch ook?
De 1000 eiro dat is extra bovenop de evt. fietsvergoeding ...
En waarom zou de fietsvergoeding nog moeten blijven met het mobiliteitsbudget? Je krijgt dan immers al een vergoeding, waarom zou een tweede dan nodig zijn? Zelfde situatie als met bedrijfswagens maar dan met fietsen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er gaan zware maatregelen moeten genomen worden,om te begroting recht te trekken,ik vraag mij af of het zich men zal kunnen permitteren om bedrijfswagens buiten schot te laten.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... lopt.dhtml
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Die alcoholaccijnzen is wel een serieuze misrekening... van competente mensen, zo wordt verondersteld.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Lang op voorhand aangekondigd, dus
- iedereen heeft ingeslagen voor de maatregel (de rekken bij Colruyt waren gewoon leeg, 2W voor de maatregel in voege ging)
- grootverbruikers hebben nog meer redenen om naar LUX te rijden
- de occasionele alcohol-koper, daar zullen ze geen gat mee toerijden :)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

De min. van Financien gaat ervan uit dat zijn rekening niet klopt,omdat mensen een grote voorraad hebben ingeslagen.Men zou een zestal maanden moeten wachten vooraleer men echte cijfers begint te zien.Ik vind deze redenering niet juist,gewoon omdat (de meeste)mensen na hun voorraad te hebben opgedronken wrsl hun voorraad zullen halen in een v/d buurlanden,als Nederland schopper kan ik nu zeggen dat daar al op ingespeeld word.
In het Sas Van Gent word geen drank met hoge alcohol% verkocht in de AH,maar langs de andere kant v/d straat is er een drankencentrale,en daar is dit zeker wel het geval.
Het zou ook kunnen dat bijv. ook de suikertaks een misrekening zal blijken,voor dezelfde redenen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Mensen die een hoger inkomen hebben dan gemiddeld,hebben geen idee wat het is,met minder dan bijv. 2000 € netto (werkende mensen!!)verder te moeten doen.Als men praat men bijv. bepaalde(niet allemaal!!) artsen begin je te vermoeden dat die mensen wereldvreemd zijn geworden,wat betreft het inkomen in te schatten van gewone mensen.We hebben het dan nog niet gehad over gepensioneerden en zieken.
Coene behoort zeker en vast ook tot die categorie,zeker en vast.
De MR zou trouwens nu ook bereid zijn om wat te doen aan het syst. van de bedrijfswagens.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Coene is geen politieker, hij is (ex-) gouverneur van de nationale bank en staat eigenlijk boven de politiek.
Hij heeft trouwens groot gelijk, in geen enkel ander land is de bevolking zo rijk en de staat zo arm als in Belgie Het is de taak van de politiek om die verhouding te herstellen. Ook met de welvaartsverdeling tussen arm en rijk scoort Belgie zeer goed.

Maar als men gelijk nu, massaal armoede gaat importeren ja, dan krijgen we een algemene welvaartsverlaging, daar moet ik geen tekening bij maken.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Gray schreef:Coene is geen politieker, hij is (ex-) gouverneur van de nationale bank en staat eigenlijk boven de politiek.
Coene is een Open VLD'er en dus wel overduidelijk een politieker. In zijn functie als gouverneur zou hij neutraal moeten zijn, maar zoals elke gouverneur van de NBB doen ze veelal politiek geïnspireerde uitspraken.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

MClaeys schreef: En waarom zou de fietsvergoeding nog moeten blijven met het mobiliteitsbudget? Je krijgt dan immers al een vergoeding, waarom zou een tweede dan nodig zijn?
Het mobiliteitsbudget kan gebruikt worden voor auto, fiets, en OV
En men wil het fietsen nog wat extra promoten tov het OV natuurlijk.
Fietsen is immers veel gezonder en nog milieuvriendelijker dan op de bus,tram of trein te zitten.

Waar ben je eigenlijk bang van ?
Dat het wel eens financieel interessanter zou kunnen worden met de fiets dan met de bedrijfswagen ???
Tja, dat is nu net de bedoeling :angel:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

De fiets is vandaag al het meest interessante, althans in de sector waar ik werk. Met de vergoeding die je krijgt, kan je elk jaar een nieuwe fiets kopen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

De fiets dus overgesubsideerd.... net als dat vervoermiddel op 4 wielen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Goztow schreef:De fiets is vandaag al het meest interessante, althans in de sector waar ik werk. Met de vergoeding die je krijgt, kan je elk jaar een nieuwe fiets kopen.
Wel in de sector ligt dus het verschil ...
Ik krijg nul komma nul euro per km

hoezo overgesubsidieerd :roll:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

22 cents per km max, neem nu dat je dagelijks 10 km heen en weer fietst, dan kom je toch wel dichtbij de 500 € per jaar.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Hier op het werk "geven" ze een fiets weg... Nadeel dat deze niet geschikt is om langere afstanden te doen. Elektrische fietsen willen ze niet uitdelen en een kilometervergoeding evenmin. Fiets gepikt is wel 200 euro boete betalen. Het grote voordeel is dat het onderhoud door de werkgever wordt betaald door een sociaal project in stand te houden voor laaggeschoolden. Het iets grotere nadeel is dat je dan je recht op een parkeerplek verliest en terugvalt op 10 keer parkeren met de wagen op jaarbasis. Gezien het in België vaker regent dan de zon schijnt... Opteren veel mensen om gewoon met de eigen fiets te komen en de parkeerplek te behouden.

Dus, een hele hoop mensen valt bij ons buiten de boot maar de werkgever weet dat en doet dit omdat het hen zo een pak minder kost.

Je bent dus zeker niet altijd beter af door met de fiets te rijden. Een mobiliteitsbudget zou dit misschien ook kunnen afvlakken door iedere fietser te belonen. Of men zou de werkgever kunnen verplichten om een fietsvergoeding voor iedereen uit te betalen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Goztow schreef:22 cents per km max, neem nu dat je dagelijks 10 km heen en weer fietst, dan kom je toch wel dichtbij de 500 € per jaar.
allé gij, dat is al bijna zoveel als het financieel voordeel van één maand bedrijfswagen :bang:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Is het in elk bedrijf zo dat wie een bedrijfswagen heeft, geen aanspraak kan maken op een fietsvergoeding?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

duizend schreef:
Goztow schreef:22 cents per km max, neem nu dat je dagelijks 10 km heen en weer fietst, dan kom je toch wel dichtbij de 500 € per jaar.
allé gij, dat is al bijna zoveel als het financieel voordeel van één maand bedrijfswagen :bang:
We hadden het over woon-werkverkeer, niet over vergoedingen alle aard.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Hier op het werk "geven" ze een fiets weg... Nadeel dat deze niet geschikt is om langere afstanden te doen. Elektrische fietsen willen ze niet uitdelen en een kilometervergoeding evenmin.
Ik ken nochtans enkele bedrijven waar ze wel electrische fietsen geven (als je verder woont dan x-kilometer).

Misschien moet ik trouwens zeuren nu dat ze hier ook mee naar de bakker rijden en in het weekend tripjes doen :roll:

Het is dus overal een beetje verschillend.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het "zeuren" moet je niet zien als "ik ben jaloers", maar wel als extra vervuiling (en kosten) zonder dat de persoon er zelf iets van voelt (voornamelijk financieel).
Als plots iedereen met zijn bedrijfsfiets naar de bakker gaat, levert dat niet meer CO2 of congestie op.

Als je jaloers bent op een bedrijfsfiets, levert dat soort gebruik wél een probleem.
Maar dat probleem zit dan vooral bij de jaloerse persoon en niet bij de maatschappij.

Bij bedrijfswagens zit het "jaloerse" probleem nog steeds bij de persoon, maar veelvuldig gebruik leidt wel tot problemen voor de maatschappij.
Vervuiling (CO2, NOX) en congestie.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

heist_175, dat is het probleem van de wagen an sich, niet van een bedrijfswagen. Ik sta r2504 bij dat als je die bedrijfswagens wegdoet en evt. vervangt door een mobibudget dat je dat probleem niet oplost. In tegendeel zelfs denk ik ... meer oude/vervuilende wagens op de baan.

Duurzame oplossingen zijn bvb de fabrikanten van auto's e.a. nog meer verplichten duurzame oplossingen te maken, zowel naar levensduur maar vooral naar productie vervuiling ! En daar hoef je de modele mens niet voor te straffen ... dat de nieuwe auto's duurder worden, dat kan ... maar dat is dan ook weer het probleem voor de werkgever ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Het "zeuren" moet je niet zien als "ik ben jaloers", maar wel als extra vervuiling (en kosten) zonder dat de persoon er zelf iets van voelt (voornamelijk financieel).
Je hebt het over salariswagens... ik voel het dagelijks... misschien niet echt financieel (al betaal ik daar evenzeer een bijdrage op), maar wel in de extra uren dat ik onderweg ben naar klanten. Ik lever dus een extra inspanning (tov. iemand die dagelijks op hetzelfde kantoortje zit) en krijg daar compensatie voor door een bedrijfswagen (en ja ik ga daar ook mee naar de bakker).

Waar de extra vervuiling zit is me niet duidelijk (tenzij bij jou vrienden), noch de extra kosten (dat is een onderdeel van het loon van m'n baas).
Sasuke schreef:En daar hoef je de modale mens niet voor te straffen ...
Als onze regering ergens 1 euro extra belastingen heft roepen we moord en brand... maar diezelfde personen staan hier wel te roepen om de bedrijfswagen van hun medemens extra te belasten en af te straffen op alle mogelijke manieren (maar volgens hun heeft dat niets met jaloezie te maken hoor, we zijn tenslotte toch maar profiteurs die er niets voor moeten doen).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

duizend schreef:
MClaeys schreef: En waarom zou de fietsvergoeding nog moeten blijven met het mobiliteitsbudget? Je krijgt dan immers al een vergoeding, waarom zou een tweede dan nodig zijn?
Waar ben je eigenlijk bang van ?
Dat het wel eens financieel interessanter zou kunnen worden met de fiets dan met de bedrijfswagen ???
Tja, dat is nu net de bedoeling :angel:
Wie heeft het hier nu over bang zijn... Bedrijfswagens noemt men ongelijk want het ene bedrijf geeft het en het andere niet (dat het een deel van het loon is negeert men of schiet men af, swat naast de kwestie), maar dan gaat ge nog een fietsvergoeding vragen boven op het mobiliteitsbudget (waar je als fietser dan sowieso al een pak meer aan gaat overhouden), wat wederom het ene bedrijf wel en het andere niet zal doen. Een typische "het moet voor iedereen hetzelfde, maar ik wil meer"-situatie... :bang:
duizend schreef:allé gij, dat is al bijna zoveel als het financieel voordeel van één maand bedrijfswagen
Ah, dus je moet er aan verdienen?
duizend schreef:Wel in de sector ligt dus het verschil ...Ik krijg nul komma nul euro per km
Blijkbaar dus wel
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Er is hier zelfs iemand die vraagt of je nog een kilometer vergoeding krijgt bovenop de bedrijfswagen... Ik wou het eerst niet zeggen maar... Profiteurs? :)

Moet iemand er aan verdienen? Kijk eerst eens naar de salariswagens. Precies of die verdienen er niets aan? Komaan, niet zeveren. Ja, er mag wat staan tegenover het gebruik van de fiets. Minder files, minder parkeerplaatsen voor de werkgever, door regen en wind, minder vervuiling, betere gezondheid... De virtuele kosten van een dagje file, daar betaal je volgens mij alle fietsvergoedingen van.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

Ik ken een kleine KMO die tegen bedrijfswagens was.. want ja.. extra kosten.. en als der dan eens een kras op zit..

Hij nam voornamelijk jonge werknemers aan (goedkoper), ze moesten elke dag vanuit Limburg naar klanten, soms kortbij, soms verder (Antwerpen/Brussel).

Uiteraard deze jonge mensen hadden geen breed budget, maarja voor werk te hebben moesten ze een wagen kopen. Resultaat is vaak een oudere/vervuilde wagen. Die vaak problemen had..
Resultaat... redelijk vaak in de pan/problemen baas bellen ja sorry ik geraak niet bij de klant want...
Der kwamen toen snel bedrijfswagens hoor..

Bedrijfswagens zijn niet enkel 'goed' voor de werknemer. Ook voor de werkgever, wil je dat uw werknemer in een oude wagen toekomt bij een klant.... Idem met dat opeens alle werknemers iPhones etc krijgen. Heeft vaak meer te maken met de prestige van het bedrijf dan wat de werknemer wilt.
schizm
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 jun 2013, 09:22
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Slafes schreef:Er is hier zelfs iemand die vraagt of je nog een kilometer vergoeding krijgt bovenop de bedrijfswagen... Ik wou het eerst niet zeggen maar... Profiteurs? :)
Ja dat kan, zelfs nog straffer iemand die ik ken heeft een bedrijfswagen, op zijn loonbrief wordt er niks ingehouden voor het gebruik van de wagen (die trouwens ook geen eigendom is van het bedrijf waar hij voor werkt - en, nee hij is ook geleased of gehuurd), hij krijgt daarenboven maandelijks een (kleine) vergoeding voor woon/werkverkeer, terwijl hij zelfs niet moet buitenkomen om naar zijn werk te gaan want hij werkt in dezelfde appartementsblok als waar hij woont (op de dagen dat hij niet naar klanten moet, het is dus niet zuiver een salariswagen).
Ik wil maar zeggen : Er zijn altijd achterpoortjes te vinden, en ze kunnen de voorwaarden wel strenger maken, maar alles staat en valt met een goede controle.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”