r2504 schreef:axs schreef:Waarom is mijn salariswagen dan geen 'compensatie' voor mijn flexibiliteit?
Omdat aan een salariswagen geen extra flexibiliteit is verbonden (maar louter een fiscaal voordeel) !
Overuren doen, reizen in EMEA, Rusland, ... maken je wagen plots niet noodzakelijk voor je functie (de context is totaal anders).
axs schreef:Daar gaat de hele discussie juist om ... blijkbaar zijn er die serieus problemen hebben met dat sommigen een bedrijfswagen gebruiken voor persoonlijk gebruik en ervoor pleiten dat enkel nog echte 'bedrijfswagens' zouden mogen en geen salariswagens.
Nee, dat is nogmaals een andere discussie... met zowel salaris als bedrijfswagens kan je persoonlijk gebruik hebben. Feit is echter dat indien mensen enkel een bedrijfswagen zouden krijgen als zij deze voor hun functie nodig hebben het grootste deel van de wagens zou verdwijnen (en je je dus ook niet meer druk moet maken over het persoonlijk gebruik).
Denk dat er een misverstand is rond de context.
Ik pikte gewoon in op de discussie 'wat is een echte bedrijfswagen'.
Men vertelt hier dat men 'om het probleem op te lossen' dan enkel nog een firmawagen zou moeten geven aan degenen die hem echt nodig hebben voor hun functie.
Tot daar ben ik helemaal mee akkoord.
Maar trek dan de lijn door en laat die wagen dan ook enkel dienen voor beroepsdoeleinden aangezien het voor velen (zie de discussie hier op de vorige pagina's) een doorn in het oog is dat de bedrijfswagen/salariswagen ook (volgens sommigen) gebruikt wordt om (als slechtziende...) naar de bakker te gaan, naar luxemburg te rijden voor aankopen, kindjes af te halen via een ommetje, hobbies te hebben op 60km van de deur ...
Omdat aan een salariswagen geen extra flexibiliteit is verbonden (maar louter een fiscaal voordeel) !
? Niet correct!
Voor zowel de bedrijfswagen als de salariswagen gaat het puur om een flexibele oplossing.
Je werkgever geeft die bedrijfswagen jou maar al te graag omdat die ook maar al te goed beseft dat je anders gaat mokken over wat extra uurtjes... en het voor hem nu ook een stuk interessanter uitkomt ipv tov flexibiliteit weer te moeten verlonen.
Bij de salariswagen: idem!
Netto verloning kan de werkgever wegens fiscaal gezien niet interessant, niet doen.
Die netto verhoging is er namelijk omwille van - jawel - flexibiliteit van degene met de salariswagen.