Virtualisatie Server

Iets te koop? Naar iets op zoek? Aparte regels gelden in dit forum (zie sticky).
Plaats reactie
Martin01
Starter
Starter
Provider

Ik ben op zoek naar een goede virtualisatie server. Voor wat zaken te kunnen uit testen.
Mag tweedehands zijn, maar wel in goede staat.

Prijsklasse: ongeveer 100-250 euro

Heeft iemand een goede aanbieding?

Merci :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

En welke virtualisatie software wil je erop draaien ?

ESXi, HyperV, Xen, ... sommigen hebben namelijk striktere hardware eisen.
Martin01
Starter
Starter
Provider

Liefst ESXI. Maar voor andere software ben ik ook nog te vinden moest ESXI niet mogelijk zijn.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Provider

Ik heb nog een heel recente machine staan:

- Super Micro X10SLM+-F moederbord
- Intel Xeon E3-1230V3
- 32 Gb RAM
- 64 GB SSD

Volledig ESXi whitelabel certified.

Maar voor 250 EUR ga ik deze niet kunnen laten helaas.
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Martin01
Starter
Starter
Provider

Hoeveel heb je in gedachten voor die server?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer
Provider

Dit heb ik te koop:
- 1U Supermicro server
- Rails
- intel xeon E3-1220 3.10Ghz MALAY (Quad Core)
- 2x 500GB Seagate Barracuda
- 2x hotswap bay
- SuperMicro X9SCM-F met onboard een USB poort handig voor ESX installatie ! Je USB stick zit dan in de server
- 2 USB poorten vooraan
- 2x Gbit ethernet
- 350 Watt SuperMicro voeding
- 4x DDR3 RAM slots (geen RAM aanwezig) tot 32GB!
Foto's: https://goo.gl/photos/pn77eej5B4cucmT56

Prijs: 75 Euro inclusief levering binnen 50KM van Ninove
of een goed bod bij ophaling nabij Ninove
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:
Provider

Kijk eens op 2dehands.be/Kapaza bij de servers. Dat zijn quasi allemaal net afgeschreven modellen die voor een appel en een ei de deur uit gaan en meestal nog meer dan voldoen voor dit soort projectjes.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Ik hoor hier en daar dat KVM ook de moeite zou zijn om ns te proberen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Verschillende van die bordjes hebben IPMI (kan je de console dus mee overnemen en zelfs virtueel DVD images mounten remote).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer
Provider

ITnetadmin schreef:Ik hoor hier en daar dat KVM ook de moeite zou zijn om ns te proberen.
KVM werkt goed, ik ken providers die hun hele interne infrastructuur op KVM draaien

Gisteren de supermicro XEON van Tim overgekocht, ik ga daar waarschijnlijk KVM op draaien, mijn virtuele machines zijn nog oude beestjes die onder vmware server 2.0 draaien en gemigreerd moeten worden. Waarschijnlijk een recente centos met kvm er op.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Martin01 schreef:Hoeveel heb je in gedachten voor die server?
Als je geïnteresseerd bent zoek ik dit morgen even uit want ik moet even de facturen opzoeken van wat ik er voor betaald heb.
Orange go plus
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wel, ik heb lang gedacht dat KVM een level2 hypervisor was, stijl vmware server of virtualbox.
Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, tis wel degelijk een level1 bare metal (hybride), dus ga ik het idd ns testen om mogelijk mijn xenserver te vervangen.
Martin01
Starter
Starter
Provider

fryelectro schreef:
Martin01 schreef:Hoeveel heb je in gedachten voor die server?
Als je geïnteresseerd bent zoek ik dit morgen even uit want ik moet even de facturen opzoeken van wat ik er voor betaald heb.
Het is een mooie configuratie, maar ik vrees dat de prijs wat te hoog zal liggen.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Provider

OK no prob!
Orange go plus
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik heb enkele dagen terug de XEON van Tim gekocht. Moet er nog een berg ram in proppen want machine kwam zonder ram, ik denk aan 16GB om mee te beginnen. 64 bit CentOS er op, KVM en klaar.

Ik heb momenteel twee oude P4 servers die nog steeds perfect draaien! ééntje draait CentOS met twee CentOS vm's (dan nog met de beperking van 4GB ram onder 32 bit), maar dan nog via vmware server (en dus niet ESXi), de andere is zonder virtualisatie. Deze bak draait al sinds 2006!!! Enkel de HDD's zijn al eens vervangen, staan in RAID1. De tweede bak heb ik drie jaar terug erbij gezet, koopje via Unix Solutions.

dit kost uiteraard een bom geld per maand aan stroom, en ik wil de twee P4's moven naar één quad core XEON

Ik heb al eens KVM opgezet op een AMD 1055T + 16 GB ram, machine uit 2011 die ik nadien gerecycleerd heb tot gaming PC.

Het nadeel van vmware esxi is dat ik niet de hypervisor via internet wil benaderen. Dan moet je ergens een VPN erbij zetten, dus bvb VPN koppelen aan 2e ethernetpoort van de server, maar dan zit je weer met extra hardware zoals een routerbordje of een raspberry met die openvpn aankan.

Als ik KVM draai kan ik gewoon op de host OpenVPN draaien zodat ik aan de management interface kan via VPN, maar niet direct via internet. Op dit vlak is KVM dus een enorm voordeel tov ESXi.

Ik ken ook mensen die een firewall in één van de VM's draaien, en op die manier hun ESXi benaderen, maar als de host down gaat is de firewall ook down, nu dat geldt ook voor de setup met KVM die ik van plan was, maar is één OS minder om te maintainen gezien de firewall dan op de host ipv de guest draait;
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ub4b schreef:Ik heb enkele dagen terug de XEON van Tim gekocht. Moet er nog een berg ram in proppen want machine kwam zonder ram, ik denk aan 16GB om mee te beginnen. 64 bit CentOS er op, KVM en klaar.

Ik heb momenteel twee oude P4 servers die nog steeds perfect draaien! ééntje draait CentOS met twee CentOS vm's (dan nog met de beperking van 4GB ram onder 32 bit), maar dan nog via vmware server (en dus niet ESXi), de andere is zonder virtualisatie. Deze bak draait al sinds 2006 stabiel en host vpn, backup, 1 vm website en 1 vm mailserver. Enkel de HDD's zijn al eens vervangen, staan in RAID1. De tweede bak heb ik drie jaar terug erbij gezet, koopje via Unix Solutions. 2e bak trekt bijna geen load, is één enkele website.

dit kost uiteraard een bom geld per maand aan stroom, en ik wil de twee P4's moven naar één quad core XEON

Ik heb al eens KVM opgezet op een AMD 1055T + 16 GB ram, machine uit 2011 die ik nadien gerecycleerd heb tot gaming PC.

Het nadeel van vmware esxi is dat ik niet de hypervisor via internet wil benaderen. Dan moet je ergens een VPN erbij zetten, dus bvb VPN koppelen aan 2e ethernetpoort van de server, maar dan zit je weer met extra hardware zoals een routerbordje of een raspberry met die openvpn aankan.

Als ik KVM draai kan ik gewoon op de host OpenVPN draaien zodat ik aan de management interface kan via VPN, maar niet direct via internet. Op dit vlak is KVM dus een enorm voordeel tov ESXi.

Ik ken ook mensen die een firewall in één van de VM's draaien, en op die manier hun ESXi benaderen, maar als de host down gaat is de firewall ook down, nu dat geldt ook voor de setup met KVM die ik van plan was, maar is één OS minder om te maintainen gezien de firewall dan op de host ipv de guest draait;
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

ub4b schreef:Als ik KVM draai kan ik gewoon op de host OpenVPN draaien zodat ik aan de management interface kan via VPN, maar niet direct via internet. Op dit vlak is KVM dus een enorm voordeel tov ESXi.
Ik zie het voordeel niet in... je hebt toch steeds een firewall staan waarop je een VPN hebt ?

Zoiets terminate je toch nooit op een VM zelf ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Het is idd niet logisch om de firewall in een VM te draaien, en die dan te gebruiken als firewall tussen internet en je VM's, maar ik ken genoeg netwerk admins voor grote bedrijven die zoiets doen voor hun privé setup. Waarschijnlijk omdat ze 1u huren en een fysieke firewall de maandelijkse kost omhoog trekt.

Veel logischer om een KVM host te draaien met OpenVPN, en dan alle poorten dicht behalve OpenVPN. De console van de guests en mgt interface zijn dan overneembaar doorheen de VPN. Ik doe dit nu met good old vmware server en dit draait al 10 jaar stabiel, maar wil vmware buiten en KVM in de plaats.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
ub4b schreef:Als ik KVM draai kan ik gewoon op de host OpenVPN draaien zodat ik aan de management interface kan via VPN, maar niet direct via internet. Op dit vlak is KVM dus een enorm voordeel tov ESXi.
Ik zie het voordeel niet in... je hebt toch steeds een firewall staan waarop je een VPN hebt ?

Zoiets terminate je toch nooit op een VM zelf ?
Je zou verbaasd zijn. Windows server bv kan een vpn service opzetten, zowel client-server als site to site, en dan is de windows vpn server het endpoint van de tunnel.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Damn, dit is een gezocht topic, dus no edits.
Dan maar tweede reply:

Bij MS is het dus bijna by design, hoewel ook ik niet snap waarom je in godsnaam een site to site vpn zou termineren op een server. Client server kan ik nog snappen, tis bijna poepsimpel om een windows bak als client te configgen voor een windows vpn server.

Qua KVM: verwar de KVM host niet met een VM, of met een hypervisor dom0 management software. De linux host draait naar het schijnt even bare metal als de hypervisor, gewoon naast mekaar. De KVM host is daardoor veel krachtiger dan die van xen of vmware, want een volwaardige linux bak en geen VM (waar de zen en vmware consoles wel VMs zijn).

Wanneer prijs een issue is, kan je dat idd via een VM doen. Tis minder veilig dan hardwarematig maar compromissen zijn wat ze zijn.

Een host minder te maintainen heb je niet. Of de firewall nu op de host of een guest draait, tis allebei een OS.

Denk ook effe aan xenserver als optie? Eenmaal op je VM binnen kan je ofwel via de gratis mgmt software connecteren, ofwel via ssh de console shell oproepen. Die is trouwens krachtiger dan de vmware console, waar je nu echt ns niks op kan doen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

Tim.Bracquez schreef:Dit heb ik te koop:
- 1U Supermicro server
- Rails
- intel xeon E3-1220 3.10Ghz MALAY (Quad Core)
- 2x 500GB Seagate Barracuda
- 2x hotswap bay
- SuperMicro X9SCM-F met onboard een USB poort handig voor ESX installatie ! Je USB stick zit dan in de server
- 2 USB poorten vooraan
- 2x Gbit ethernet
- 350 Watt SuperMicro voeding
- 4x DDR3 RAM slots (geen RAM aanwezig) tot 32GB!
Foto's: https://goo.gl/photos/pn77eej5B4cucmT56

Prijs: 75 Euro inclusief levering binnen 50KM van Ninove
of een goed bod bij ophaling nabij Ninove
Die wil ik wel als je ze hem niet willen.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer
Provider

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

ITnetadmin schreef:Je zou verbaasd zijn. Windows server bv kan een vpn service opzetten, zowel client-server als site to site, en dan is de windows vpn server het endpoint van de tunnel.
Het is geen kwestie van niet kunnen... maar willen (al liggen de security vereisten voor een thuis situatie natuurlijk helemaal anders).
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”