Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Op het huidige project trek ik 4000 km per maand (niet privé, maar werk).
Dan durf ik haast te stellen dat je geen alternatief hebt (tenzij je gaat inboeten op je tijdsbesteding).
heist_175 schreef:Maar als ze morgen de firmawagen afschaffen, zoek ik gewoon een andere oplossing voor de afstanden die ik moet afleggen.
Dit is echt wel belachelijk... je staat hier te roepen om bedrijfswagens af te schaffen maar zelf doe je er niets aan... waarom zoek je die oplossing vandaag al niet ?
heist_175 schreef:De flexibiliteit zit niet in al dan niet een firmawagen, maar tussen uw oren.
Flexibiliteit ten kosten van wat... een extra twee uur per dag weg van huis ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

heist_175 schreef:Waarom zou jij met uw auto in Brussel mogen komen vervuilen? De bewoners winnen er alvast niet bij, maar jij wel.
ik kom niet vrijwillig in brussel... maakt mij echt niet uit of dat met auto of ov zou moeten zijn... maar de oplossing is niet de auto afschaffen,
maar de bedrijven verplichten te verhuizen naar plaatsen buiten bxl zelf!
dan komt er al AUTOMATISCH veel minder verkeer door brussel en is er al gelijk minder file... en énkel door bedrijven op plaatsen te laten gaan zitten waar nu overcapaciteit van de wegen is én mogelijks meer werkloosheid... kan je dat OOK gelijk aanpakken! maar dat zou bedrijven niet leuk vinden én zou een echte oplossing zijn - en daar willen we hier blijkbaar niet van weten.
heist_175 schreef: Maar als ze morgen de firmawagen afschaffen, zoek ik gewoon een andere oplossing voor de afstanden die ik moet afleggen.
De flexibiliteit zit niet in al dan niet een firmawagen, maar tussen uw oren.
ik daag je uit: ga eens een week werken zonder die firmawagen, niet dat ze die afschaffen, maar gewoon: doe eens de test,
zet dat ding aan de kant en ga met het openbaar vervoer... en bekijk dan eens hoe "vlot" je op je werk geraakt, tenzij je vlak naast een station woont op een niet te drukke as maar met regelmatige verbindingen zal dat toch dik tegenvallen... en oja, niet met de auto naar het station he... remember, het doel is eens te doen alsof je die wagen niet hebt.
(ik zal voor het gemak maar veronderstellen dat je hier jezelf heilig verklaart, maar de test toch niet zal durven doen)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oeps.
Dat heb ik 6 jaar lang gedaan :bdaysmile:

Die "tenzij" kan je al schrappen.
Toen we ons huis kochten, hebben we iets gezocht waar het OV niet te ver was. Ik fiets op 3-5min naar het station, tevoet 15min ofzo.
It's a free world, dus die keuze kan iedereen voor zichzelf maken, nee?
je staat hier te roepen om bedrijfswagens af te schaffen maar zelf doe je er niets aan... waarom zoek je die oplossing vandaag al niet ?
Omdat ik niet de enige zal zijn die het mobiliteitsprobleem zal oplossen. Ik wil oplossing alvast niet in de weg staan :).
Iedereen, ook de zelfverklaarde flexibele mensen, kijken enkel naar de huidige situatie. Waarom kan je geen wissel trekken op de toekomst?
In Nederland leggen ze tarieven vast voor de komende 10 jaar, zo heeft iedereen tijd om zich aan te passen.

Dat kan met de slimme kilometerheffing toch ook? Voer die in en bespreek nu het pad voor de komende 10 jaar. Lang genoeg zodat iedereen zich kan aanpassen, dichtbij genoeg dat het "menens" is.

Ik zie hier vooral een pleidooi om niets te doen. Gewoon verder keihard in de file gaan staan. Maar wel met een een "groene" diesel
:banana:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik heb 7 jaar lang per dag 150 a 220km woon-werk verkeer per dag gedaan. Ik heb alles geprobeerd om de auto te vermijden, maar dat lukte niet. Als ik moest kiezen tussen 3u reistijd/dag mét file, of 4,5u/dag zonder file maar in een onbetrouwbare én overvolle blikken doos, tja ... dan nog liever de file. Ten langen leste heb ik maar een 2de woonst gehuurd en zijn we verhuisd. Nu heb ik 1u a 1,5u reistijd/dag incl. file.

Ik ben blij dat ik dat kan betalen. En om het mee te geven, dichterbij werken zou een serieuze loonsvermindering geven, dus die 'bedrijfswagen' (zelfstandig) is voor mij geen luxe, eerder een investering in mijn zaak.

Door het slechte OV en belastingstelsel e.d. is mijn eco afdruk er zeker niet beter op geworden met 2 woningen !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

heist_175 schreef:Oeps.
It's a free world, dus die keuze kan iedereen voor zichzelf maken, nee?
tuurlijk... als je een betaalbaar plekje kan vinden dat ook nog aangenaam is... en aan een station dat ook een deftige verbinding heeft naar waar je werkt... én ergens waar je wil wonen (deftige stations zijn meestal in drukke steden en daar kan ik persoonlijk bv niet leven) etc etc...
trouwens: je wil van bedrijfswagens af, maar je ging dus voorheen met het OV naar het werk en hebt TOCH een firmawagen genomen? het is niet dat het je in je strot geramd werd vermoed ik, dus had je evengoed kunnen zeggen no thanks... dat je dan wat zou verliezen van loon of voordeel of whatever, dat zou toch niet mogen uitmaken? dus wat is dan je excuus om die wagen aan te nemen?
heist_175 schreef: Dat kan met de slimme kilometerheffing toch ook? Voer die in en bespreek nu het pad voor de komende 10 jaar. Lang genoeg zodat iedereen zich kan aanpassen, dichtbij genoeg dat het "menens" is.
noem mij 2 voorbeelden van iets dat onze regering heeft geregeld op een dergelijke termijn (langer dan hun verkiezing) dat niet foutliep?
- laat me je even helpen: kijk hoe we genaaid zijn met de pensioenen toen die vroeger hervormd werden "voor de lange termijn" en niemand erbij stilstond dat de babyboom niet ging blijven duren
heist_175 schreef: Ik zie hier vooral een pleidooi om niets te doen. Gewoon verder keihard in de file gaan staan. Maar wel met een een "groene" diesel
:banana:
dan lees je in ieder geval serieus naast mijn posts want ik heb al meerdere keren oplossingen aangehaald die veel efficienter en aangenamer zouden zijn dan (alweer) extra taksen en lasten voor het gewone volk... en ik heb zelfs al gezegd niet helemaal tegen een verandering in het beleid van bedrijfswagens te zijn, maar niet dat eerst en de rest later - neen, eerst OV en dan de auto aanpakken. (remind me again: hoeveel dagen waren er al gestaakt voordat het jaar deftig begonnen was?)

overigens: ik ga de moeite nu niet doen om statistiekjes op te zoeken, maar volgens mij staan er minstens evenveel prive wagens als bedrijfswagens in de files hoor... en hoewel een file niet evenredig werkt, kan je het ook omkeren en zeggen: ENKEL nog bedrijfswagens op de autostrade... dan is je file dus ook opgelost. ik kan je 100 oplossingen geven, gaande van gefundeerd tot absurd, maar allemaal minder selectief en beter uitgedacht dan "laat ons de bedrijfswagens allemaal aanvallen" (dat vind ik zelfs wat lijken op discriminatie - maargoed, dat is vaak zo bij de belgen, en dan liefst nog in de categorie dat niet onmiddelijk het meest geld heeft of het grootste probleem is, laat staan het voorbeeld zou moeten geven)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Nogmaals:
van het moment dat er een volwaardig alternatief is dat voor zowel de werkgever als de werknemer even fiscaal interessant is als een firmawagen....
Komt dat er niet, dan zal de salariswagen blijven bestaan en blijf ik (en mijn vrouw) hem ook naar hartenlust gebruiken voor NUTTIGE verplaatsingen.
Hier wordt evengoed de fiets genomen om naar de bakker te gaan of kindjes naar school te brengen bij goed weer.
Kan me niet meteen voorstellen waarom we de wagen extra zouden gebruiken omdat 'we de brandstof toch niet moeten betalen'.

Ik ben echter de eerste om hem aan de kant te schuiven of terug te geven aan mijn werkgever, maar enkel in ruil voor een evenwaardig fiscaal voordeel aangezien mijn salariswagen integraal deel uit maakt van mijn verloningspakket.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:t's a free world, dus die keuze kan iedereen voor zichzelf maken, nee?
heist_175 schreef:Omdat ik niet de enige zal zijn die het mobiliteitsprobleem zal oplossen. Ik wil oplossing alvast niet in de weg staan :).
heist_175 schreef:Ik zie hier vooral een pleidooi om niets te doen.
No further comment :bang:
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Das ook weer een serieus 'populistisch' artikel hé .... ne BMW M5 als foto gebruiken bij een artikel over bedrijfswagens ... :bang:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Voor het grootste gedeelte van de lezers is dat maar een 5 reeks. 8)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

10% van de werkende bevolking heeft een firmawagen, de 90% anderen beschouwen dat echt als cadeautje.
Ga aan de poorten van een fabriek maar eens vertellen dat je een firmawagen hebt, ze dragen u daar weg :-D
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Typisch gesproken als een socialist. Het is erg wanneer men een ander niet gunt wat men zelf niet heeft/verdient.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

heist_175 schreef:10% van de werkende bevolking heeft een firmawagen, de 90% anderen beschouwen dat echt als cadeautje.
Ga aan de poorten van een fabriek maar eens vertellen dat je een firmawagen hebt, ze dragen u daar weg :-D
sja, ik ken er die in de fabriek staan... nee, geen firmawagen, wel 1900 net als starter daar.
als je mij morgen zegt dat ik geen firmawagen krijg maar wel 1900 net ben ik even tevreden hoor (enfin, niet dat ik zonder die wagen kan gezien ik overal moet rondrijden, maar soit, you get my point)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Ja maar welk contract? Als't interim is ist niet moeilijk, hun verlof is direct uitbetaald en als ze verlof pakken verdienen ze niks...
Of ze worden quasi niks afgehouden en komen dan telkens slecht als die belastingbrief komt...

Verstuurd vanaf mijn XT1092 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

heist_175 schreef:Ga aan de poorten van een fabriek maar eens vertellen dat je een firmawagen hebt, ze dragen u daar weg :-D
Ik denk eerder dat ze eens met hun ogen gaan rollen en zeggen "iedereen heeft er hier eentje": http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151118_01976797
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

thamar schreef:Ja maar welk contract? Als't interim is ist niet moeilijk, hun verlof is direct uitbetaald en als ze verlof pakken verdienen ze niks...
Of ze worden quasi niks afgehouden en komen dan telkens slecht als die belastingbrief komt...
we praten hier nergens over interim, ook ik heb het dus niet over interim... die int fabriek heeft een gewoon vast contract,
1900 euro net... en nog wat meer als hij in ploegen draait. mogelijks verdienen ze niet allemaal zoveel in elke fabriek, maar dat maakt hier verder weinig uit want bedrijfswagens worden ook continu over 1 kam geschoren hier, dus...
en om te zeggen dat "iemand int fabriek jaloers zou zijn" is dus niet gelijk waar: als starter 1900 hebben en in je buurt werken, vs iemand die bv dagelijks naar brussel moet voor 1600... welke denk je dat je zelf zou kiezen?

en zoals aangehaald, ook fabrieken hebben door dat een wagen soms een betere verloning is voor zowel werkgever als werknemer :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

En jij wil voor die 1900 netto aan de lopende band staan, uwe rug kapot heffen, vleeskes en juintjes op een stokske prikken, 15 jaar lang dezelfde vijs vastschieten tegen een moordend tempo, bij -20°C alles sorteren en inpakken, etc? Right, die mensen die in een fabriek werken verdienen dat echt wel.

Voor die 1900 euro draaien die vaak ook nog uren wanneer jij al lang in je bed ligt of in het weekend bij de familie zit.

Niet overdrijven met zo van die vergelijkingen te maken. :)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

vergelijkingen zijn relatief... de jongens die ik ken hebben écht geen zware job hoor...
en op de DAF valt het naart schijnt ook vrij goed mee.
en like i said: em doet géén ploegen of "vreemde uren" en daarbovenop, ik zou persoonlijk liever met nacht werken dan een 9 to 5.

en bij sommige zaken doe je je rug kapot met heffen ja... maar denk je dat op een stoeltje zitten veel beter is? (de meeste kantoorjobs hebben gewoon flutstoeltjes die even slecht zijn voor je rug als heffen)

maar we komen er wél: die mensen in de fabriek verdienen dat loon te krijgen, helemaal mee eens... *net zoals mensen die het ervoor over hebben de afstanden naar bxl bv te doen het verdienen daar een wagen voor te krijgen*
- of je zet je bedrijf in bxl en discrimineert je werknemers (want die uit bxl zelf zijn erbij gebaat en de rest totaal niet)
- of je zet je bedrijf in bxl en zorgt voor teleworking/sattelite offices
- of je vestigt je bedrijf (en/of bijkomende vestigingen) waar er geen congestie is.
*- of je zet je bedrijf in bxl en geeft je werknemers een wagen * en dat is momenteel raar maar waar de verkozen manier, al is het eigenlijk niet zo raar: de wagen is fiscaal interessant voor beide partijen, het OV is helemaal niet betrouwbaar of aangenaam, en de overheid doet er niets aan om de rest van het land interessanter te laten klinken voor bedrijven (al heb ik daar zelf ook niet gelijk een antwoord voor)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Splitter, er is nog steeds een groot verschil onderling hoor, niet iedereen die in Brussel werkt "verdient" een bedrijfswagen. Dat is een "discriminatie" die veel mensen ook wel ergert naast het milieueffect en de langere files. Iets wat je met een mobiliteitsbudget in mijn ogen een stuk gelijk trekt. Is dat ideaal? Ik vrees van niet, maar nu worden mensen gepaaid met een wagen onder hun kont want het komt voor werkgever en -nemer voordeliger uit maar in discussies als deze willen ze dan wel ineens 500+ euro netto meer verdienen omdat dit hun loon zou zijn. Realistisch gezien is dat gewoon zo niet.

Maar bon, een aantal mensen gaan nu weer roepen dat ik jaloers ben. 8)

Trouwens, wat voor de ene persoon niet zwaar is, dat is het voor de andere wel. Heel de dag bij Inbev blikjes zien passeren, de ene houdt er van, de andere gruwelt er van. Die vrouwen die vleesjes en uitjes op stokjes zetten doen hun werk ook graag. Mij zouden ze nooit genoeg kunnen betalen om het te doen. Ik blijf er bij, handenarbeid mag best wat meer betaald worden. Dus die 1900 euro is echt zoveel nog niet. Tenzij je loods bent en 7000 euro netto hebt. :) Ik ken trouwens wel een aantal arbeiders die voor die 1900 euro wel degelijk ploegen en weekends moeten gaan draaien. Zelfs de jongens van Securitas die bij ons op het werk 15 km per nacht te poot en 50 km per fiets afleggen zitten niet aan 1900 euro. Eerder aan 1500-1600 euro. In de petrochemie betalen ze ook bijzonder goed... Hangt dus ook van de sector af.

Ik zie hier ook een richtbedrag van 500 euro de maand "winst" voor een bedrijfswagen passeren... Voor iemand die alles van uit zijn eigen zak moet betalen is dat getal toch bijzonder laag. Ik kom al aan 400 euro de maand op 48 maand voor een wagen van 20000 euro. De omnium verzekering, het onderhoud, de winterbanden aanschaffen, plaatsen en stockeren, de inschrijvingstaks, belasting, tanken... Hoe meer je voor je plezier rijdt hoe meer je er uit haalt natuurlijk.

Vandaag al een heel aantal artikels zien passeren over bedrijfswagens, de algemene conclusie is eigenlijk van ze af te schaffen, net als alle subsidies zoals maaltijd- en ecocheques etc etc... In ruil de mensen een hoger netto loon te geven evt in samenhang met een mobiliteitsbudget. Klinkt allemaal mooi, maar vermits de rekenmachientjes bij de overheid er al wel eens 2 miljard naast durven zitten... :beerchug:

Maar goed, we kunnen er hier over blijven doordrammen, voor- en tegenstanders maar het zal uiteindelijk de regering zijn die beslist... Een poos terug zei ik het al dat er zeker wat zou veranderen en toen schermden er hier ook al een paar mensen met verwijten, maar het is vrees ik niet veraf meer. De kassa klopt immers niet meer...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Nog zo iets waaruit blijkt dat alles veel duurder word door de maatregelen van deze regering(waar eerst niemand aan gedacht had).

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... tuur.dhtml

Voor mij bewijst die 2 mil.Euro tekort dat de consumenten op de rem gaan staan.Indien de nieuwe besparingen (alweer)bij de gewone werkmens gaan gehaald worden,denk ik dat de consumptie hier in dit land(velen onder ons winkelen nu zoveel mogelijk in het buitenland)nog zal dalen.
Deze week ook met een gepensioneerde (80 jaar)gepraat,die ook een bedrijfswagen(Mercedes),en tankkaart heeft,zoon(die ik ook ken) heeft een bedrijfje met een 18 werknemers,die mens begrijpt het ook niet,maar ja,in zijn geval kan hij er maar van profiteren natuurlijk.
Men kan je beginnen afvragen hoe zo een situaties mogelijk zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Splitter, er is nog steeds een groot verschil onderling hoor, niet iedereen die in Brussel werkt "verdient" een bedrijfswagen. Dat is een "discriminatie" die veel mensen ook wel ergert naast het milieueffect en de langere files.
En waarom zou iedereen die in Brussel werkt een firmawagen moeten verdienen ?

Een firmawagen is in eerste instantie voor mensen die regelmatig (overdag) op andere locaties zitten... niet voor iemand die iedere dag op hetzelfde kantoortje zit (voor hem is dat een bewuste keuze). Het probleem is echter dat haast iedereen vandaag een firmawagen krijgt... en dat moet men oplossen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Hebben ze daar eens geen poging rond gedaan? Iets met 40 dagen op dezelfde plaats werken als ik het me goed herinner. Als je dan bij een klant zit voor een langdurig project ben je nog steeds genaaid. Het is een probleem, maar in mijn ogen minder eenvoudig op te lossen dan soms voorgesteld. Idem met mobiliteitsbudget.
En mensen zijn best inventief (en bedrijven), de eerste regeling dat geen gatenkaas is moeten we nog tegenkomen en gewoonlijk zijn het dan niet de bravekes die gebruik maken van die gaten helaas :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

MClaeys schreef:Hebben ze daar eens geen poging rond gedaan? Iets met 40 dagen op dezelfde plaats werken als ik het me goed herinner.
Men heeft een poging gedaan... maar die werkte wat mij betreft net andersom... mensen die 40 dagen aan de andere kant van het land zaten werden belast op die afstand als zijnde privé gebruik... terwijl iemand die vlakbij op kantoor zat het ganse jaar vaak minder belast werd.
MClaeys schreef:Het is een probleem, maar in mijn ogen minder eenvoudig op te lossen dan soms voorgesteld.
Waterdicht krijg je iets nooit... maar een arbeider van Acelor die ganse dag in dezelfde fabriek werkt een firmawagen geven laat toch duidelijk zien dat het systeem puur en alléén misbruikt wordt voor fiscaal voordeel.

Ik zou dus liever eens horen hoe sommige mensen dit willen oplossen in plaats van iedereen over dezelfde kam te scheren als profiteurs.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Heu, ik denk dat je nog steeds een rode lap zoekt terwijl die er niet is... Ik ben voorstander van een echte bedrijfswagen als je die gebruikt om je werk te doen! Indertijd vroegen ze aan mij om de meterstanden op te nemen voor Iverlek. Voorwaarde was dat je dit deed met de eigen wagen. Ik moest wel een extra verzekering afsluiten omdat ik die zou gebruiken voor de professionele activiteit. Wel, dat is oa een functie waarbij je gewoon een bedrijfswagen verdient in mijn ogen. Ik kan er nog wel zo enkele opnoemen, maar je begrijpt het punt wel.

Ik heb je een bedankje gegeven, ook al quote je mij terwijl het een uitspraak is van Splitter. :)

Ik begrijp eigenlijk niet dat je in heel de discussie zo hard van leer gaat tegen de tegenstanders van bedrijfswagens (salariswagens eigenlijk), en nu zelf op de proppen komt met de profiteurs (salariswagens) er uit te halen.

Een groot deel van de bedrijfswagens is immers een salariswagen en staat overdag gewoon te blinken op de parking van het bedrijf.

Het is een deel van het loon geworden en volgens sommigen moet de overheid hen integraal dat deel netto geven als ze de bedrijfswagen afschaffen. In mijn ogen is dit compleet absurd. Het is niet dat iemand een salariswagen krijgt dat zijn loon ineens 500+ euro hoger is. Het is een fiscaal voordeel dat de werkgever niet veel kost en de werknemer gewoon graag aan neemt.

Ik ken zelfs iemand (ja, ik ken veel volk) die op 300m van het bedrijf werkte en toch die salariswagen en tankkaart kreeg. Ik ken ook iemand die slechtziende is en niet met de wagen mag rijden en er toch eentje heeft. Dan kan de vrouw of kinderen er een ritje mee maken. Begrijp me niet verkeerd he, als de collega's dat krijgen moet je dat ook krijgen...
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Was eigenlijk deze morgen ook op de zevende dag,er zijn bedrijfswagens(en terecht) maar ook salaris wagens,en dat blijkt toch wel iets voll. anders te zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Slafes schreef: Het is een deel van het loon geworden en volgens sommigen moet de overheid hen integraal dat deel netto geven als ze de bedrijfswagen afschaffen. In mijn ogen is dit compleet absurd. Het is niet dat iemand een salariswagen krijgt dat zijn loon ineens 500+ euro hoger is.
kijk, en op die manier krijg je dus enkel rijk en arm :)
laat ons stellen dat een wagen nodig is voor een gemiddeld gezin (vakanties, uitstapjes, kinderen naar ziekenhuis als er wat is, ...)
dus: je hebt een nodig.

stel dan vervolgens dat je 1600 hebt én een firmawagen: je hebt dus 1600 over. ik laat bedrijfswagen/salariswagen/... in het midden hier
jij zegt dus dat, bij het afschaffen van die wagen, het nettoloon niet moet verhogen... maar tegelijk moet je dan wél je eigen wagen kopen.
dat kost je makkelijk 500 / maand (zonder rekening te houden met benzine, verzekering, keuring, onderhoud, ....)
blijft dus 1100 over... op sommige plaatsen is dat het verschil al van je maandelijkse last voor het huis/appartement!

bedrijfswagens enkel voor bedrijfsfunctie ben ik mee eens, afschaffen salariswagens eventueel ook, maar het moet dan voor de werknemer (en werkgever!) een nuloperatie zijn... als 1 van de 2 er verlies mee maakt, dan ben je weer afbraak aan het doen aan oftewel koopkracht oftewel economie, en de enige die wint is de staat (en die zal dan naar het volgende gaan om je af te leiden van de actuele problemen - zijnde de loonkost, gemiddelde eu / uur 23 euro waar belgie aan 41 euro zit)

trouwens: 2010 statistieken zeggen zo'n 50.000 bedrijfswagens en 500000 dubbel gebruik... maar wel 5.4 miljoen wagens in totaal,
en alweer: hoewel een file niet evenredig is, denk je dan echt die andere 5 miljoen geen deel van de file zijn?
en uiteindelijk, mensen hebben toch die prive wagen dan als ze geen salaris/bedrijfswagen krijgen, dus gaat er MISSCHIEN de helft af van die wagens onder de categorie bedrijfswagen/salariswagen... om vervolgens gewoon weer sterk te stijgen, want je krijgt meer jobs in gecentraliseerde plaatsen en meer werklozen die het dus daar moeten gaan zoeken... en niet op een deftig openbaar vervoer kunnen rekenen.

maargoed, hopeloze discussie en blijkbaar is het de overheid/media weer gelukt om een olifant te maken van een mug, terwijl de eigenlijke olifant gewoon lekker blijft rondlopen op de achtergrond.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Heu, ik denk dat je nog steeds een rode lap zoekt terwijl die er niet is... Ik ben voorstander van een echte bedrijfswagen als je die gebruikt om je werk te doen!
Nochtans smijt je het constant op één hoop... ik lees nergens een constructieve oplossing... enkel van hoe kunnen we mensen straffen of belasten ?
Slafes schreef:Ik begrijp eigenlijk niet dat je in heel de discussie zo hard van leer gaat tegen de tegenstanders van bedrijfswagens (salariswagens eigenlijk), en nu zelf op de proppen komt met de profiteurs (salariswagens) er uit te halen.
Ik heb het gewoon moeilijk met jou bekrompen visie dat we allemaal profiteurs zijn die er niets voor moeten doen.

Ik heb trouwens in alle firmawagen discussies steeds het onderscheid proberen te maken... een constructieve discussie te voeren maar dat blijkt niet mogelijk met de tegenstanders... voor hun blijven we profiteurs die verantwoordelijk zijn voor alles wat misgaat met mobiliteit en milieu.
Slafes schreef:Een groot deel van de bedrijfswagens is immers een salariswagen en staat overdag gewoon te blinken op de parking van het bedrijf.
Als we dit dan oplossen dan kan een "echte" bedrijfswagen zeker geen probleem meer vormen (of ga je er dan nog steeds over zeuren).
Slafes schreef:Ik ken zelfs iemand (ja, ik ken veel volk) die op 300m van het bedrijf werkte en toch die salariswagen en tankkaart kreeg. Ik ken ook iemand die slechtziende is en niet met de wagen mag rijden en er toch eentje heeft. Dan kan de vrouw of kinderen er een ritje mee maken. Begrijp me niet verkeerd he, als de collega's dat krijgen moet je dat ook krijgen...
Ken jij eigenlijk wel normale mensen ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik ken zeker nog wel normale mensen... Alleen zou de discussie saai zijn als ik iedere normale persoon moet beschrijven. Oh ja, ik kan ook iemand met een bedrijfswagen die hij gebruikt waarvoor hij gebruikt moet worden. Doet dit het gesprek nu eer aan? Ik betwijfel het.

Wat mij opvalt in verschillende discussies is dat jij vooral iedere tegenstander op een hoopje gooit en over dezelfde kam scheert. Ik heb van in het begin gezegd dat ik zelfs voorstander ben van de echte bedrijfswagen maar absoluut tegenstander ben van de salariswagen. Volgens mij lees je enkel wat je wil lezen. :) Mij goed maar zo valt er moeilijk te discussiëren. Ik zie ook nergens waar ik mijn bekrompen visie uit de doeken doe... Ik zie wel veel profiteurs, en wat later zeg je zelf dat die profiteurs er uit moeten. Wat heb jij een bekrompen visie zeg! :)

Als je na al die ettelijke berichten van heist_175 ook al niet meer weet dat die al 20 keer gezegd heeft dat hij zelf een bedrijfswagen heeft maar hier toch nog bekeken wordt als persoon die iedereen over dezelfde kam scheert etc... Goh ja...

Nu, als jij dat zo wil, mij geen probleem hoor, dan ben ik maar iemand die iedereen over dezelfde kam scheert maar je mag wat minder selectief beginnen lezen.

Zagen naar een constructieve oplossing... Goh ja, waar is die van u?

Trouwens, al die mensen in mijn kennissenkring zijn perfect normale mensen hoor... Het is niet omdat je iets krijgt en er gebruik van maakt dat je plots abnormaal bent!

@Splitter, ik ga het ook nog even over een andere boeg gooien. Je werkt bij een bank x/fabriek x en hebt een loon van 1600 euro netto. De bank zegt op een bepaald moment, heleba mensen, we gaan hier met auto's beginnen gooien. Iedereen krijgt hier een salariswagen want voor ons komt dat eigenlijk goedkoop uit en jullie kunnen er van profiteren. Het loon blijft min of meer 1600 netto, maar je krijgt er een wagen bij. Verdienen die mensen nu ineens 500+ euro meer voor dat werk? Ik denk van niet. Dus moesten ze morgen die wagen weer kwijt spelen kan je moeilijk aan de overheid een nul operatie vragen. Je kan wel zeggen, ze houden van hun 1600 euro inderdaad meer over... en de arbeider van bank y en fabriek x krijgen niets extra...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Ik zie wel veel profiteurs, en wat later zeg je zelf dat die profiteurs er uit moeten. Wat heb jij een bekrompen visie zeg! :)
Nee... je begrijpt niet dat er een verschil is tussen profiteurs en mensen die "onterecht" een salariswagen krijgen.

Die laatste groep kan je zelf moeilijk iets verwijten... dat is gewoon de laksheid van ons fiscaal systeem.

De eerst groep kan je ook moeilijk iets verwijten... in een all-in hotel noem je iemand die vijf ijsjes op een dag eet ook geen profiteur.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

In de meeste gevallen heb je ook geen keuze: je krijgt geen compensatie als je je firmawagen weigert maar wel minder loon.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

slafes schreef: @Splitter, ik ga het ook nog even over een andere boeg gooien. Je werkt bij een bank x/fabriek x en hebt een loon van 1600 euro netto. De bank zegt op een bepaald moment, heleba mensen, we gaan hier met auto's beginnen gooien. Iedereen krijgt hier een salariswagen want voor ons komt dat eigenlijk goedkoop uit en jullie kunnen er van profiteren. Het loon blijft min of meer 1600 netto, maar je krijgt er een wagen bij. Verdienen die mensen nu ineens 500+ euro meer voor dat werk? Ik denk van niet. Dus moesten ze morgen die wagen weer kwijt spelen kan je moeilijk aan de overheid een nul operatie vragen. Je kan wel zeggen, ze houden van hun 1600 euro inderdaad meer over... en de arbeider van bank y en fabriek x krijgen niets extra...
Hangt van het individu af, maar bijna iedereen zal al een wagen hebben en die kunnen ze nu verkopen. Op korte tot middellange termijn gaan die effectief netto een pak meer overhouden omdat ze minder kosten moeten maken ... Lijkt me toch logisch ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Synman
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 28 jun 2013, 21:29
Locatie: Massemen (Wetteren) Belgium
Bedankt: 12 keer

Een bedrijfswagen wordt door de werkgever gegeven als loon. Diegene die die krijgt krijgt opslag. Heb nog niemand opslag zien weigeren. Denk dat het daarmee gezegd is.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik zie eigenlijk niet in waarom dit zo moeilijk is, in de meeste contracten staat in waar je werkt en of je al dan niet op locatie werkt. Maak een lijst met beroepen die er onder kunnen vallen oa, service techniekers, vertegenwoordigers, .. enz

En de rest heeft een salariswagen, en belast die dan ook op dat vermogen dat is gewoon salaris in natura, wat geloof ik in de huidige wetgeving ook kan belast worden.
http://www.belgium.be/nl/belastingen/in ... _alle_aard
Laatst gewijzigd door Ofloo 08 maa 2016, 06:37, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Klopt, maar in realiteit is het een fiscaal cadeau van de overheid, en geen netto loonsopslag. Hoe je het ook draait of keert de werkgever betaalt hier niet de volle pot he. Het is precies omdat het de werkgever zo weinig kost dat hij deze wagens kan uitdelen. Mag je dat dan beschouwen als volwaardig loon?

De wagen in nettoloon vervangen 1 op 1 is onbetaalbaar voor de werkgever en moest het systeem van een bedrijfswagen niet bestaan hebben zou je ook geen 500+ euro netto loonsopslag gekregen hebben.

Wederom, een mobiliteitsbudget voor iedereen met uitzonderingen voor de echte bedrijfswagen lijkt mij het meest eerlijke. (mijn voorstel dat ik al paar keer opperde r2504, maar daar lees je ook over waarschijnlijk) Dat dit netto voor bepaalde groepen lager zal uitvallen dan de wagen die ze krijgen lijkt volgens mij hierin onvermijdelijk.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Wie kan mij een gesloten definitie geven van wat een echte bedrijfswagen is? Want daar begint het natuurlijk.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een wagen van een bedrijf.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

En voor degenen die dan 'recht' zouden hebben op een 'echte' bedrijfswagen....
Hoe gaan we die verhinderen dat niet een ommetje langs de bakker/school doen, de grens over of onnodig id file gaan staan?

Nogmaals: ik heb een pure salariswagen, maar ben de eerste om hem te weigeren als daar een netto loonsverhouding tegenover staat.
Voor degenen met een salariswagen is de wagen een deel van de verloning die de werkgever financieel niet kan/wil geven door de hoge kosten.
Hier kon ik het gevraagde salaris niet krijgen maar het verschil is omgezet in een leasingbudget. Fiscaal voor de werkgever veeeeel voordeliger, voor mij een nadeel want heb die wagen niet nodig en telt niet mee als volwaardig loon.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Probeer eerst eens een definitie van een "echte" en een "valse" bedrijfswagen te formuleren?
Veel plezier :).

Nog voor je op "verstuur" geklikt hebt, zijn er al 10 achterpoortjes gevonden waarom iedereen in die categorie zou vallen.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ondertussen begint het stilaan duidelijk te worden dat het tekort(geraamt op twee miljard Euro) groter zal zijn.
http://www.hln.be/hln/nl/957/binnenland ... 0212814eec

Volgens mij is dit een effect van de grote besparingen bij de gewone mensen,samen met het duurder worden van allerlei basis produkten (Melk op 2 maanden + 20%,maar Belgische index is de hoogste van de EU.).
Daardoor zijn er veel mensen die liever hun boodschappen in het buitenland doen,dan zwaar op de rem te moeten gaan staan.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

axs schreef: Hier kon ik het gevraagde salaris niet krijgen maar het verschil is omgezet in een leasingbudget. Fiscaal voor de werkgever veeeeel voordeliger, voor mij een nadeel want heb die wagen niet nodig en telt niet mee als volwaardig loon.
Voila, dus het zou veel beter geweest zijn als de mogelijkheid van salaris "om te zetten" naar een leasingbudget niet voordeliger is voor het bedrijf, want dan hadden ze jou waarschijnlijk wel wat meer salaris gegeven, want anders was je daar niet gaan werken.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”