Slafes schreef:
Het is een deel van het loon geworden en volgens sommigen moet de overheid hen integraal dat deel netto geven als ze de bedrijfswagen afschaffen. In mijn ogen is dit compleet absurd. Het is niet dat iemand een salariswagen krijgt dat zijn loon ineens 500+ euro hoger is.
kijk, en op die manier krijg je dus enkel rijk en arm
laat ons stellen dat een wagen nodig is voor een gemiddeld gezin (vakanties, uitstapjes, kinderen naar ziekenhuis als er wat is, ...)
dus: je hebt een nodig.
stel dan vervolgens dat je 1600 hebt én een firmawagen: je hebt dus 1600 over. ik laat bedrijfswagen/salariswagen/... in het midden hier
jij zegt dus dat, bij het afschaffen van die wagen, het nettoloon niet moet verhogen... maar tegelijk moet je dan wél je eigen wagen kopen.
dat kost je makkelijk 500 / maand (zonder rekening te houden met benzine, verzekering, keuring, onderhoud, ....)
blijft dus 1100 over... op sommige plaatsen is dat het verschil al van je maandelijkse last voor het huis/appartement!
bedrijfswagens enkel voor bedrijfsfunctie ben ik mee eens, afschaffen salariswagens eventueel ook, maar het moet dan voor de werknemer (en werkgever!) een nuloperatie zijn... als 1 van de 2 er verlies mee maakt, dan ben je weer afbraak aan het doen aan oftewel koopkracht oftewel economie, en de enige die wint is de staat (en die zal dan naar het volgende gaan om je af te leiden van de actuele problemen - zijnde de loonkost, gemiddelde eu / uur 23 euro waar belgie aan 41 euro zit)
trouwens: 2010 statistieken zeggen zo'n 50.000 bedrijfswagens en 500000 dubbel gebruik... maar wel 5.4 miljoen wagens in totaal,
en alweer: hoewel een file niet evenredig is, denk je dan echt die andere 5 miljoen geen deel van de file zijn?
en uiteindelijk, mensen hebben toch die prive wagen dan als ze geen salaris/bedrijfswagen krijgen, dus gaat er MISSCHIEN de helft af van die wagens onder de categorie bedrijfswagen/salariswagen... om vervolgens gewoon weer sterk te stijgen, want je krijgt meer jobs in gecentraliseerde plaatsen en meer werklozen die het dus daar moeten gaan zoeken... en niet op een deftig openbaar vervoer kunnen rekenen.
maargoed, hopeloze discussie en blijkbaar is het de overheid/media weer gelukt om een olifant te maken van een mug, terwijl de eigenlijke olifant gewoon lekker blijft rondlopen op de achtergrond.