Slafes schreef:Dus jij beweert dat je bij een daglichtsituatie de afstand en snelheid evengoed kan inschatten als op een pikdonkere snelweg waarin je enkel de koplampen van de achterligger ziet? Maak dat de kat wijs.
Als we 1 op 1 gaan vergelijken tussen dag en nacht, dus bij gunstige weersomstandigheden (droog en geen mist), dan kan ik dat zeggen ja. Ik stel voor dat je eens kennis maakt met automatisch dimmende spiegels. Dankzij die technologie kan ik vanop ruime afstand meestal zeggen wat voor melk/model er aankomt. Als het toevallig een merk is waarvan ik wat op de hoogte ben, dan kan ik u zelfs de generatie/facelift meedelen.
Die spiegels dimmen de lichtbundels op een zodanige manier, dat je spiegel eigenlijk net zo nuttig en accuraat gebruikt kan worden als overdag. Je ziet details die je in gewone spiegels anders niet ziet als ze je verblinden met hun (slecht ingestelde) koplampen. Je kan terug goed inschatten aan welke snelheid iemand afkomt, en vooral de hamvraag beantwoorden of je nog veilig kan invoegen zonder die mens te hinderen of niet.
Ik ben vroeger eens zodanig verblind geweest door een camionette, dat er blijkbaar nog een motard verborgen zat in diezelfde lichtbundel. Dat was toch even schrikken. En ja ja, die motard mag niet aan 140 gebruik maken van de stippellijn als rijstrook, maar je moet tegenwoordig op alles voorbereid zijn.
Mijn punt: als jij dergelijke uitrusting niet hebt, dan wil dat zeggen dat je minder goed kan inschatten en dus risico's moet nemen. Maar ze moeten wel nog steeds berekend zijn. Vraag is dus of je het verschil dan gaat zien of er iemand afkomt aan 125 of 115? Bij de gewone spiegels is dat moeilijker, inderdaad. Maar dan zit je met twijfel, en bij twijfel voer je in het verkeer je manoeuvre gewoon niet uit tot wanneer je heel zeker bent dat het wel veilig kan. En wanneer je enkel een grote lichtvlek in uw spiegel ziet, waaruit je niet kan afleiden wat de afstand en snelheid is, dan is dat zo'n situatie waar je beter op je plek blijft.
heist_175 schreef:Op zich heb je gelijk, maar het verschil tussen een oprit en een zijstraat is niet altijd duidelijk, als er een verkeersbord staat, weet je meteen dat er een kruispunt met voorrang van rechts aankomt.
Mja, maar beter een keer teveel gestopt voor een kruispunt dat er niet is dan te weinig hé. Ik denk niet dat je er 3 keer moet passeren om door te hebben dat het dan een oprit was?
Je weet het dan voor de volgende keer.
Zulke situaties tonen trouwens eerder het failliet van de lintbebouwing aan, dan de wegcode. Er zijn zo zat situaties waar je de overgang
BiBeKo en BuBeKo niet kan herkennen, buiten aan het bord zelf dan. In principe dienen wegen met het meeste verkeer automatisch opgewaardeerd te worden naar voorrangsbanen. Het probleem daarbij is dat veel gemeentebesturen daar liever een oogje toeknijpen om buurtbewoners niet te schofferen ("onze straat is nu al een autostrade met sluipverkeer!!!"), en sommige gaan nog verder en gebruiken de voorrang van rechts in zulke straten met opzet als verkeersremmer. Daar dient het echter helemaal niet voor.