Flitscamera waaraan niet valt te ontsnappen

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomby schreef:Aan de TC op de E40 rijd ik altijd met de limiter op 130. Dat is dan ongeveer 124 km/u werkelijk. Nog nooit een boete gehad, dus ben vrij zeker dat ze ook daar die 6%/6kmph marge hanteren.
De technische marge op de meting van een flitstoestel is wettelijk vastgelegd (6%/6kmph), en er zijn dus (nog) geen aparte marges voorzien voor trajectcontroles.
Deze wettelijke marge wil niet zeggen, dat je er zomaar vanuit mag gaan dat je 6 km/u sneller mag rijden dan de toegelaten snelheid. Dit is gewoon ter compensatie van de eventuele afwijking op het meet toestel. Een flitstoestel kan dus theoretisch 6 km/u teveel meten, en nog altijd technisch goedgekeurd zijn. Dan heb je pech als je aan 124 km/u (werkelijke snelheid) geflitst bent :wink:

Traject controles, maar ook de modernere flitstoestellen meten waarschijnlijk veel nauwkeuriger dan de vroegere toestellen, ze zouden in principe die marge kunnen verminderen :(.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Volgens mij is dat niet "wettelijk" vastgelegd, maar is dat een "rondzendbrief", aka "best practice".
Ik meen me te herinneren dat er in een bepaalde politiezone beslist was om die marge niet meer toe te passen.

edit
Het verhaal zit toch anders in elkaar. In meerdere artikels zie ik "de wettelijke marge".
Mijn verwarring was dat bepaalde politiezones nog extra marge toevoegen :)

http://m.deredactie.be/#!/snippet/551fa ... 1214761992
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150408_01620162
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

philippe_d schreef:de modernere flitstoestellen meten waarschijnlijk veel nauwkeuriger dan de vroegere toestellen, ze zouden in principe die marge kunnen verminderen :(.
Ga dan maar eens praten met mensen van ijkingsdiensten... als je thuis bent in de materie kan je het aanvechten dat ze nog niet eens marges halen die 10x groter zijn !
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Gezien de marges in Nederland nog een stukje krapper zijn dan bij ons veronderstel ik dat die toestellen behoorlijk correct meten... Of hebben ze er in Nederland plots betere? :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Een collega heeft net een boete "gescoord" in Nederland, 4km/h marge hanteren ze daar.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Trouwe kijkers van "Wegmisbruikers" weten het volgende over snelheidsovertredingen in Nederland:
Er gaat altijd een correctie van 4 km/uur vanaf, ongeacht de snelheid die gereden werd op het ogenblik van de overtreding
Een snelheid die 50 km/uur hoger ligt dan de toegelaten snelheid: rijbewijs wordt meteen (ter plaatse) ingevorderd, daar komt zelfs geen rechtbank aan te pas
Snelheid die het dubbele bedraagt van de toegelaten snelheid: rijbewijs wordt ingevorderd en de auto wordt meteen in beslag genomen.
In Nederland worden twee systemen toegepast: met een lasergun (statisch) of vanuit de anonieme politie auto (dynamisch). Met de lasergun is het dus écht een momentopname. Rijd je te hard op het moment dat je gelaserd wordt, volgt er automatisch een boete. Word je achtervolgd door de anonieme politie auto, dan is de politie verplicht om over een bepaalde afstand (ik dacht 1600 meter) jouw snelheid te meten. Kan er geen gemiddelde (te hoge) snelheid bepaald worden omdat je de ene keer veel te hard rijdt en de volgende keer te traag, dan krijg je een waarschuwing maar volgt er geen boete doodgewoon omdat de overdreven snelheid niet precies bepaald kon worden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Gezien de marges in Nederland nog een stukje krapper zijn dan bij ons veronderstel ik dat die toestellen behoorlijk correct meten... Of hebben ze er in Nederland plots betere? :)
Zeker niet... en die toestellen hebben ook enorme foutmarges... maar begin jij dat maar eens aan te vechten als gewone man.

De mensen zeggen al snel... goh, voor die 4 km/u (50 euro) ga ik geen proces voeren... en zo cashed de staatskas lekker door.
sanderd17
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 28 nov 2014, 17:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Snelheidsmeters in auto's hebben ook nog altijd een afwijking. Vooral de oude manier van meten, die hangt zelfs af van de omtrek van de wielen (dus hoe hard de banden geblazen zijn en hoe ver ze afgesleten zijn). Iets wat ze in een garage niet precies kunnen kalibreren.

Metingen via GPS hebben normaal een kleinere systematische afwijking, maar door de afwijking van positiemetingen moeten ze de snelheid interpoleren op een langere afstand, waardoor de weergegeven snelheid trager reageert bij het optrekken en afremmen.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Waasland tunnel, cruisecontrol op 53km/u, tot op heden geen problemen gehad.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Is geen trajectcontrole daar
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

En hoe zeker ben jij daarvan? Al tegen 100 erdoor gereden de laatste tijd?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Dafke schreef:Ik hoop echt dat gij nekeer deftig geflitst wordt, omdat er een open baan 50 is geworden, wat totaal belachelijk is.
Ik ken iemand die op zo'n open baan tegen 90 geflitst is omdat je daar vroeger zo snel mocht, maar wegens invoering van de zones je daar maar 50 meer mocht. De politierechter moet dan iets in de zin gezegd hebben van "ja, dat is belachelijk en zelfs gevaarlijk om daar maar 50 te rijden, want in praktijk is het onrealistisch om ervan uit te gaan dat de mensen zich er op die plek gaan aan houden, dus ik geef u de wettelijke minimumstraf". Gelukkig zijn er die de regelneverij nog kunnen relativeren.
MichelJ schreef:De 50 of 70 op de baan geschilderd is altijd duidelijk, eens je daar voorbij rijdt is het altijd die snelheid tot je iets anders tegenkomt.
Dit klopt niet!!! Zulke wegmarkeringen hebben geen enkele bindende waarde. Zie dit topic:
http://www.gratisrijbewijsonline-forum. ... 13&t=20065
MichelJ schreef:Wat beter kan : geen wildgroei van borden ...
MichelJ schreef:En voorrang van rechts afschaffen, met stopborden werken, verplicht te stoppen : kom je aan een kruispunt stop je, degene die eerst is gestopt mag reeds vertrekken die bestuurder mag er van uit gaan dat de nog rijdende wagens moeten stoppen.
Wat is er mis met de voorrang van rechts? Het grote voordeel ervan is net dat er geen borden moeten staan op zo'n kruispunt, en de bordenjungle dus gereduceerd wordt. Jouw voorstel zorgt net voor een wildgroei aan B5-borden!
Slafes schreef:De meeste reacties hier zijn precies van mensen die zoiets hebben van: de verkeersregels zijn er niet voor mij maar voor anderen. Of ik pas ze enkel toe als het mij uit komt.
Over het algemeen ben ik het met u eens, maar de realiteit is echter dat de regelgeving gewoon een stinkend carcas is waar zelfs de wegbeheerders en de overheid ook hun laars aan lappen:
http://www.tijd.be/opinie/analyse/De_Be ... 7-2336.art
http://www.wegwanbeheer.be/

Zeg mij maar eens wat jij gaat doen bij deze bordencombinatie:
https://goo.gl/maps/9uCeymrubGK2
Ga jij reeds voor of na de borden in de fout? Een andere keuze heb je niet. Of ben jij zo iemand die dan speciaal die baan gaat vermijden om toch maar niet tegen de regels in te gaan? Spijtig genoeg zit er soms een gat tussen gezond verstand en de wegcode. Er zijn trouwens al ongevallen veroorzaakt door mensen die zich onnodig ultrahoffelijk gedragen in het verkeer, door bijvoorbeeld hun voorrang af te staan op een voorrangsbaan.
Slafes schreef:Tijdens daglichturen kan je die inschatting nog goed maken, maar op een pikdonkere snelweg is dat helemaal zo makkelijk niet meer.
En waarom kan je die inschatting niet goed maken? Ben je dan zelf niet gevaarlijk bezig?
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dus jij beweert dat je bij een daglichtsituatie de afstand en snelheid evengoed kan inschatten als op een pikdonkere snelweg waarin je enkel de koplampen van de achterligger ziet? Maak dat de kat wijs.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

philippe_d schreef:
Tomby schreef:Aan de TC op de E40 rijd ik altijd met de limiter op 130. Dat is dan ongeveer 124 km/u werkelijk. Nog nooit een boete gehad, dus ben vrij zeker dat ze ook daar die 6%/6kmph marge hanteren.
De technische marge op de meting van een flitstoestel is wettelijk vastgelegd (6%/6kmph), en er zijn dus (nog) geen aparte marges voorzien voor trajectcontroles.
Bof bof. Met de meeste standaardauto's ga je met 130 op de teller maar 120 halen in werkelijkheid. Hangt oa af van de bandenmaat, maar reken met standaardbanden gemiddeld op rond de 10 km/h. Controleren kan je makkelijk daar er een Tomtom o.i.d. naast te houden, die geeft de echte snelheid aan.

En die technische marge is er in Frankrijk al aan gegaan. "Omdat de toestellen nauwkeuriger geworden zijn". Dus reken maar dat dat ook jullie kant uitkomt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het grote voordeel ervan is net dat er geen borden moeten staan op zo'n kruispunt, en de bordenjungle dus gereduceerd wordt.
Op zich heb je gelijk, maar het verschil tussen een oprit en een zijstraat is niet altijd duidelijk, als er een verkeersbord staat, weet je meteen dat er een kruispunt met voorrang van rechts aankomt.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

er is geen wettelijke marge , enkel een rondzendbrief die niet van toepassing is voor de politierechtbank.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Afwijking verschilt ook per merk, men nieuwe wijkt maar 1 tot 3 per uur af.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Ik erger me steendood aan die politiekers hier en hun gedoe altijd mee hun flitspalen en snelheidscontroles.
Ja,ik ben ook voor verkeersveiligheid maar wel op een goeie en correcte manier en niet zoals het er nu al zeer vele jaren aan toe gaat.

Hier zijn ze echt geobserdeerd door snelheidscontroles en flitspalen en noem maar op.
En zie bv eens naar de ongevallen/doden cijfers? Die bewijzen dat dat weinig uitmaakt en ik zal u meteen allemaal uitleggen wrm dat ook zo is.

Vele accidenten gebeuren door jongeren, we moeten daar niet dwaas over doen, ik ben ok jong geweest, ik weet hoe ik was, ik heb ook zeer veel geluk gehad. Bij mij lag dat vooral aan het feit door de onervarendheid, de leeftijd toch ook wel, de roekeloosheid, de wagen toch niet echt kennen en onder controle hebben. Bij anderen gaat het soms nog veel verder dan dat doordat ze der dan ook nog eens drugs gebruiken of teveel gedronken hebben of gewoon denken da ze Schumacher ofzo zijn en dat ze dan bv in de regen dan nog op een 1 vaksbaan 3 auto's in ene keer willen voorbij gaan, natuurlijk moede daar plankgas voor geven maar dan is die chauffeur dood en wat zegt men op het nieuws? Het is door de regen en door de hoge snelheid en daar kan ik me zo aan dood ergeren, dit is gewoon de boel weer eens misbruiken om zo hun zoveelste flitspaal en controles goed te praten.

Neen; de reden wrm die dood is is niet in 1ste plaats door de snelheid maar door onervarendheid, roekeloosheid en domheid want op zo'n 1 vaksbaan ga je niet in de regen en zelfs niet op droge baan 3 auto's in ene keer gaan inhalen. Op zo'n moment heeft dat voor mij nikske meer te maken met snelheid als iemand zo'n maneuver doet en zo kan ik nog vele verschillende voorbeeldjes geven.


Waar ik me nog aan erger is dat ze vantegenwoordig zomaar alle banen van 70 naar 50 gaan leggen of van 90 naar 50, echt erg, zeer erg want op vele banen hier waar ik iedere dag rij ja, ik weet dat er hier en daar zelden tot nooit accidenten gebeuren en waar bv 70 een correcte snelheid is, gaan ze dit nu zo'n lange baan naar 50 gaan leggen, frustrerend is het en omdenduur is het niet leuk meer nog om mee de wagen te rijden.

Deze week nog was het ook aant regenen, ik moest altijd op de otosnelweg zijn; de ene camion na de andere die elkaar als een slak zaten voorbij te steken zowel bij droog weer als bij nat weer, echt frustrerend want ze houden de boel op en zorgen voor gevaar, je moet de wagens eens zien in de remmen gaan en dat ze opeens maneuvers maken naar bv het 3de vak waarbij ik al vaak heb gezegd, hoe komt het dat er nog niet meer accidenten zijn?
En daar doen ze geene zak aan. Zelfde met alcoholcontroles en mensen die zonder rijbewijs rijden, drugs gebruiken , doen ze maar weinig controles op ze en den laatste tijd zijn er nochthans veel accidenten gebeurt door mensen die teveel gedronken hadden.
Weet je wrm ze daar weinig aan doen? Het kost meer geld, ze hebben veel personeel voor nodig en het leverd veel minder op. Der is natuurlijk niks makkelijkers dan ne flitspaal te zetten of een mobiele camera en flitsen maar en dat misbruiken ze constant. Ze hebben ook weer eens geld tekort, oplossing is nog zo snel mogelijk met nog flitspalen komen , alweer een flitsmarathon enz...

Ik hoor hier zeggen; houd u gewoon aan de snelheid? Zelfs mijne pa die zo voorzichtig is en zich heel vaak wel aan de snelheid houd rijdt zelfs nu vaker wat sneller, net om de reden wrm ik hier heb uitgelegd ivm die banen die ze onbegrijpelijk van 70 naar 50 leggen, als zelfs mijne ouwe al op meerdere banen opeen wat sneller zit te rijden dan weet ik hoe laat het is ze, die toont zonder dat ie het beseft mijn grote gelijk aan.
En komaan e zeg; als je ieder dag/maand/jaar heel wat kilometers aflegt dan steekt dat echt tegen dat je op teveel banen niet vlot vooruit kan rijden, op banen waar je gerust 70 of 90 mag dat je maar 50 en 70 mag. Zo simpel is het toch niet ze en tis ook niet datk constant naar mijn teller zit te kijken ze.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

De belgen kunnen gewoon niet goed rijden:

Regen...gegarandeerd accidenten
File...mooi aansluiten vergeet het!
Bumperkleven...
Linksrijden...
Hoffelijk in het verkeer...

Ga eens naar Frankrijk of Nederland en je merkt het verschil meteen ...daar moeten ze werk van maken.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Hun voorrang nemen waar ze geen voorrang hebben...
Door het rood rijden...
rechts inhalen...
Je moet "op de weg" letten zeggen ze dan. Ik vind dat je nogal veel op andere hun fouten moet anticiperen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

TiTanium schreef: Je moet "op de weg" letten zeggen ze dan. Ik vind dat je nogal veel op andere hun fouten moet anticiperen.
Dat is niet om op hun fouten te anticiperen maar op hun interpretatie van wat zij vinden hoe er op dat ogenblik moet gereden worden : ervaring, omstandigheden, enz :twisted:
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

TiTanium schreef:Hun voorrang nemen waar ze geen voorrang hebben...
Door het rood rijden...
rechts inhalen...
Je moet "op de weg" letten zeggen ze dan. Ik vind dat je nogal veel op andere hun fouten moet anticiperen.
Ha maar hier hebben we het weer e; rechts inhalen is nog zoiets; wrm denk jij dat ik soms rechts moet inhalen? Omdat die andere clowns doodleuk opt 2de vak blijven rondtuffen terwijl ze perfect naar het 1ste kunnen gaan maar liever voor zich uit staren als een zombie en op het 2de vak blijven rijden.
Dat al die 2 vaksrijders ne keer naar vak 1 gaan als ze kunnen en vaak kunnen ze maar doen ze het niet en dan moet ik de situatie goed inschatten van ola, binnen de 2tal km moet ik af maar de ene moment is nie zo simpel als de andere en dan moet ik wel al naar het 1ste gaan en ja dan haal ik die rechts in omdat die opt 2de soms maar 110 rijden, dat komde dan ook nog eens tegen. Rechts inhalen mag niet maar vaak kan je niet anders omdat die 2 vaksrijders niet doen wat ze moeten doen.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Eekhoorn schreef: Rechts inhalen mag niet maar vaak kan je niet anders omdat die 2 vaksrijders niet doen wat ze moeten doen.
Neemt niet weg dat je in de fout gaat, je kan er blijven achter hangen tot die uiteindelijk opzijgaat of je gaat zelf opzij aan een lagere snelheid om dan die oh zo belangrijke afrit iets later te nemen. :twisted:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Linksrijders begaan in de eerste plaats een overtreding omdat ze het vaak vertikken om op het rechter vak te rijden ondanks dat het rechter rijvak vrij is. Op die manier verplichten ze het snellere verkeer om een overtreding te begaan, namelijk rechts inhalen. Voor onnodig links rijden krijg je in Nederland een fikse boete. Hier zou je er ook een boete voor kunnen krijgen maar het gaat eerder diegene zijn die rechts inhaalt die de boete krijgt en niet de hardnekkige linksrijder. Ik kan er van meespreken, het was een bijna-boete omdat de linksrijder even hard reed als die op het rechtervak maar er een paar meter achter bleef hangen waardoor ik probeerde om dan toch maar rechts in te halen wat niet lukte gezien die auto op het rechter vak. Jammer genoeg reed er toen een anonieme politie auto achter mij. Ik kon opzij, de linksrijder niet. Maar geen boete gekregen omdat ik niet langs rechts ingehaald heb (of kon inhalen).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik kom geregeld in zowel Nederland als Frankrijk, ik heb niet de indruk dat Belgen veel te leren hebben van beide.
Lichten flikkeren, schandalig veel te snel rijden, rechts inhalen (via een uitvoegstrook), pechstrook inhalen, roodrijden, bumperkleven, voorbijsteken over een volle lijn, liefst aan een blinde bocht, ...
Enkel van de Duitsers zou je nog iets kunnen leren, maar daar heb ik nog niet zo vaak gereden, dus mijn eigen ervaring daar is nogal beperkt.
Eekhoorn
Pro Member
Pro Member
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 aug 2015, 16:21
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 9 keer

Vandaag nog gezien voor mij; er reed ene opt 3de vak ja maar die reed soms maar 110 en soms duwde die op zijne rem, was dat express of niet dat laat ik in het midden.

Er zat ene achter hem die sneller ging en die andere die dus voor hem zat die wilde maar niet naar het 2de vak gaan, staat mooitjes op mijnen dashcam.
De anderen die begon het natuurlijk op zijn heupen te krijgen want die bleef het vertikken om opzij te gaan, dusja, die ene maakt dan duidelijk ik ben sneller ga opzij, die doet ook een paar keer een kleine beweging naar rechts want die wilde uiteraard niet rechts inhalen maar dat bleef duren en dan uiteindelijk ging die toch rechts voorbij en stak die andere nog zeer nipt voorbij of twas accidentje.

Ik denk dat sommige hier oftewel niet mee de wagen rijden of nog niet veel ervaring hebben en veel km's gedaan hebben die zo simplistisch zeggen ge moogt niet rechts inhalen, blijf er dan heel de tijd achter rijden,lol, wa ne zever jongens. Die kerel hier reed opt 3de vak en wilde niet naar het 2de gaan. Zo lokte die onnodige frustratie uit bij andere bestuurders en dan zat ik der natuurlijk ook al achter en achter mij ook.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Slafes schreef:Dus jij beweert dat je bij een daglichtsituatie de afstand en snelheid evengoed kan inschatten als op een pikdonkere snelweg waarin je enkel de koplampen van de achterligger ziet? Maak dat de kat wijs.
Als we 1 op 1 gaan vergelijken tussen dag en nacht, dus bij gunstige weersomstandigheden (droog en geen mist), dan kan ik dat zeggen ja. Ik stel voor dat je eens kennis maakt met automatisch dimmende spiegels. Dankzij die technologie kan ik vanop ruime afstand meestal zeggen wat voor melk/model er aankomt. Als het toevallig een merk is waarvan ik wat op de hoogte ben, dan kan ik u zelfs de generatie/facelift meedelen.

Die spiegels dimmen de lichtbundels op een zodanige manier, dat je spiegel eigenlijk net zo nuttig en accuraat gebruikt kan worden als overdag. Je ziet details die je in gewone spiegels anders niet ziet als ze je verblinden met hun (slecht ingestelde) koplampen. Je kan terug goed inschatten aan welke snelheid iemand afkomt, en vooral de hamvraag beantwoorden of je nog veilig kan invoegen zonder die mens te hinderen of niet.

Ik ben vroeger eens zodanig verblind geweest door een camionette, dat er blijkbaar nog een motard verborgen zat in diezelfde lichtbundel. Dat was toch even schrikken. En ja ja, die motard mag niet aan 140 gebruik maken van de stippellijn als rijstrook, maar je moet tegenwoordig op alles voorbereid zijn.

Mijn punt: als jij dergelijke uitrusting niet hebt, dan wil dat zeggen dat je minder goed kan inschatten en dus risico's moet nemen. Maar ze moeten wel nog steeds berekend zijn. Vraag is dus of je het verschil dan gaat zien of er iemand afkomt aan 125 of 115? Bij de gewone spiegels is dat moeilijker, inderdaad. Maar dan zit je met twijfel, en bij twijfel voer je in het verkeer je manoeuvre gewoon niet uit tot wanneer je heel zeker bent dat het wel veilig kan. En wanneer je enkel een grote lichtvlek in uw spiegel ziet, waaruit je niet kan afleiden wat de afstand en snelheid is, dan is dat zo'n situatie waar je beter op je plek blijft.
heist_175 schreef:Op zich heb je gelijk, maar het verschil tussen een oprit en een zijstraat is niet altijd duidelijk, als er een verkeersbord staat, weet je meteen dat er een kruispunt met voorrang van rechts aankomt.
Mja, maar beter een keer teveel gestopt voor een kruispunt dat er niet is dan te weinig hé. Ik denk niet dat je er 3 keer moet passeren om door te hebben dat het dan een oprit was? :-) Je weet het dan voor de volgende keer.

Zulke situaties tonen trouwens eerder het failliet van de lintbebouwing aan, dan de wegcode. Er zijn zo zat situaties waar je de overgang BiBeKo en BuBeKo niet kan herkennen, buiten aan het bord zelf dan. In principe dienen wegen met het meeste verkeer automatisch opgewaardeerd te worden naar voorrangsbanen. Het probleem daarbij is dat veel gemeentebesturen daar liever een oogje toeknijpen om buurtbewoners niet te schofferen ("onze straat is nu al een autostrade met sluipverkeer!!!"), en sommige gaan nog verder en gebruiken de voorrang van rechts in zulke straten met opzet als verkeersremmer. Daar dient het echter helemaal niet voor.
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Pssst, ik heb een dimmende achteruitkijkspiegel... :)

Het helpt zeker maar het is niet perfect en veel mensen rijden nog zonder deze technologie rond. Vergeet het ook alvast op motoren, die hebben dat snufje al niet.

Het is gewoonweg onmogelijk om de afstand en snelheid correct in te schatten enkel en alleen aan de lichten achter u. In het donker lijkt alles ook sneller te zijn. 50 in het donker lijkt bvb sneller dan 50 bij daglicht. Hetzelfde bij snelheden op de snelweg. Ik heb het al enkele keren voorgehad dat ik een snelheid verkeerd heb ingeschat door puur naar de koplampen te kijken. Zeker als je denkt daar komt een snelle motorrijder af en het blijkt een snelle auto te zijn met maar één werkende koplamp. Ik neem alvast minder "risico" op pikdonkere snelwegen want met doodrijders op het 2de vak is het nog een stuk moeilijker in te schatten.

Maar nu bevestig je wel wat ik al schreef: het is moeilijker. :-)
Argumenten tegen uitschakeling:

Vraagt meer inspanning en werkt vermoeidheid in de hand
De staat van de snelwegen in België is te slecht
Niet genoeg reflectoren langs autosnelwegen
Paniekreacties bij obstakels
Ongevallen zijn de eerste 10 min onzichtbaar voor passanten
Pannes op pechstrook nog gevaarlijker
Sommige bestuurders rijden met grootlicht
Iedereen in ‘opgegroeid’ met verlichting op autostrades, aanpassing kan voor gevaar zorgen
Aanrijdingen met dieren die naar koplampen komen

Argumenten voor uitschakeling:

Snelwegverlichting is te fel
Bestuurders rijden trager zonder snelwegverlichting
Concentratie van bestuurders is hoger op snelwegen zonder verlichting
bron https://enerlight.wordpress.com/2011/08 ... eiligheid/
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

in het buitenland zijn de straten meestal wel beter ingericht om te rijden zonder straatverlichting
- meer en betere reflectoren (die regelmatig gewassen worden)
- in engeland de fameuze kattenogen : erg goed !!
- consequent rode reflectoren rechts en witte links
- betere wegmarkering
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Tja, in België spelen we massaal een spelletje "zoek het rijvak" van zodra het wat begint te regenen. Zeker in het donker, niet verbazingwekkend dan dat er ongevallen gebeuren. Dan nog het aantal menzen met maar 1 werkende lamp, de laatste tijd ook veel die niet door hebben dat ze met hun standlichten rijden etc... :bang:
In het donker en met slechter weer is die inschatting dus wel degelijk sneller gemaakt in mijn ogen, dimmende binnenspiegel of niet.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”