heist_175 schreef:
Die kilometerheffing is een beslissing van Londen en Stockholm van jààren geleden. We kunnen dus gaan kijken hoe zij het gedaan hebben.
In stockholm hebben ze eerst gekeken waar het het drukst was -en dat waren op de bruggen naar stockholm- en hebben daar dan een soort van tol ingevoerd... dat hielp voor het verkeer inderdaad, maar verbeter me als ik fout ben: stockholm heeft beter, betrouwbaarder openbaar vervoer, en belgie heeft niet zoveel bruggen als entree die de bottleneck zijn (eerder de hele autostrade) dus is het niet vergelijkbaar...
heist_175 schreef:
Voor de echte freaks: de invoering van de voetgangerszone in Brussel (en Gent) blijkt een succes te zijn. Dus waar er politieke moed is, is een weg. Degenen die vroeger niet anders konden (tussen hun 2 oren natuurlijk) dan met de auto rijden, vinden nu plots toch een oplossing?
... 1 straat verder ?
heist_175 schreef:
@kosten doorschuiven
Ik zie niet in waarom kosten doorgeschoven worden naar de werknemer?
ik zeg niet dat ik inzie WAAROM, maar dat wil niet zeggen dat het niet zal gebeuren.
heist_175 schreef:
Nog iets om over na te denken: de WG wint het meest bij firmawagens, niet de WN.
niet (helemaal) mee eens.
op lange termijn (pensioen) heb je er als werknemer misschien minder aan, dat klopt, maar op de meer directe termijn:
- als je zelf een wagen moet kopen, 4j afbetalen, zit je toch aan makkelijk 400 euro / maand
- daarbovenop nog benzine + onderhoud + verzekeringen, neem dat dat samen per maand 100 euro zou zijn, dat is dus in feite,
als je niets moet betalen voor het privegebruik, 500 euro "winst".
dat maakt dat iemand met een nettoloon van 1500 in principe 2000 waarde heeft, en gezien de meeste mensen toch een wagen nodig hebben,
is dit dus vaak interessanter dan bv 1600 loon en géén wagen... want in een job dat ze je 1500+wagen aanbieden, gaan ze je nooit 2000 aanbieden.
(500 euro verschil netto kost de werkgever +/- 1200! euro)
alweer: de mensen die het meest getroffen zullen worden door het (via financiele weg) ontmoedigen van de firmawagen, zullen degene zijn die het eigenlijk het meest nodig hebben (lees: het minst verdienen)... want men pakt de absurde loonkost niet eerst aan en gaat alweer enkel aan symptoombestrijding doen op een verkeerde manier.
laat me eens deze vraagstelling maken:
- voor of tegen firmawagens ?
- heb je er een ?
- wat is je *bruto*loon ?
- heb je een partner, en indien ja, wat is diens brutoloon ?
als ik enigszins gelijk heb in mijn denkwijze, zullen degene met het hoogste inkomen en zonder firmawagen er het hardste tegen zijn, maarja, laten we zeker niet afwijken van het mom "tis voor het milieu" terwijl we de kerncentrales e.d. nog wat langer openhouden he
again: ik ben niet tegen oplossingen, maar kom niet af met een spongebob plakkertje voor een gapende wonde zoals men hier probeert voor te stellen als "de oplossing"... als we absurd willen doen, kunnen we niet-elektrische wagens ook verbieden vanaf 1 juli 2016, wedden dat er ineens minder verkeer op de baan is? tis ook "een oplossing" he...