raro11 schreef:
Ja.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
- a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Als jij links blijft rijden omdat je niet op korte tijd kunt inhalen hinder je de andere bestuurders. Dat deze sneller dan 120km/h rijden maakt hierbij niet uit.
Dafke schreef:Je bent zelfs wettelijk verplicht je op de meest rechter rijstrook te begeven wanneer je niemand inhaalt.
Gulden regel is: als je binnen de 10 sec geen andere weggebruiker kan inhalen, ga dan naar rechts, punt.
OK, wederom is dat niet toegeven dat iemand zelf wil beslissen hoe die op de baan wil rijden, en dat eigenlijk alle anderen die hinderen zich maar aan de regels moet houden, je kan evengoed de wettekst quoten wat betreft snelheid.
Gelukkig staan in dat stukje tekst wel harde limieten, en wat betreft inhalen is het wat oppervlakkiger :
- op korte tijd inhalen = geen precieze tijd, een gulden regel bestaat niet, 10s dan mag ik geen 2 vrachtwagen inhalen als die enigszins hun veilige afstand bewaren tot elkaar ( die vormen dan een blok van 100m), en als ik 120 rij om de ander dan in te halen op 'korte' termijn moet dan wat rijden 140?
- zijn plaats rechts innemen zonder hinder te veroorzaken = gegeven de veilige afstand die ieder moet houden tov zijn voorligger met de hogere snelheden kan ik niet invoegen tussen de wagens die 50m uit elkaar aan het rijden ik zou dan gevaarlijk aan het rijden, ik rij te dicht op mijn voorligger en de achterligger dient dan af te remmen omdat ik de afstand verklein (in theorie als er telkens ene invoegt gaat zijn snelheid naar nul
)
- definieer ook geen achterligger reeds is beginnen inhalen : iedereen is achterligger die achter je rijdt, en als die achterligger dan een hele reeks wagens moet inhalen op korte tijd dan gaat die achterligger zeer hard moeten rijden(aangezien we met z'n allen toch zo veilig rijden en we de nodige veiligheidsafstanden respecteren)
For the record ik ga wel opzij, ik rij ook te snel, ik hou ook niet altijd de juiste afstanden, ik denk ook wel eens dat is hier toch traag en waarom moet het zo traag, en ga dat ook niet goedpraten. Een boete is een boete, wil je ze niet dan is daar een simpele oplossing voor.
Het is duidelijk : snelheid is kwantificeerbaar in de wetgeving, linksplakken is al heel wat situationeel gericht en zal moeten beoordeeld worden door de rechtbank, dus flitsen ze. En ondertussen rijden we met z'n allen als gekken in het verkeer, zo ervaar ik het toch, gisteren was het weer prijs aan de waaslandtunnel, spookrijden+door het roodrijden om dan helemaal terug in te voegen om de tunnel in te gaan. Waarschijnlijk zit er hier geen een die gek rijdt natuurlijk, enkel brave zieltjes die een iets sneller rijden dan de toegestane maxima? Niet meer flitsen gaat dat gedrag echt niet veranderen, dus kan je ofwel een pak meer politie op de weg brengen (en daar de nodige belastingen voor heffen en het gezaag krijgen dat we een politiestaat aan het worden zijn en eventueel dat andere doelgroepen ook meer politie willen voor hun problemen) ofwel flits je en pak je de gemakkelijkste overtreders aan.