Flitscamera waaraan niet valt te ontsnappen

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

DeStandaard 16/02/2016 - Flitscamera waaraan niet valt te ontsnappen
De NK7 heeft ook geen licht nodig om te werken, want het toestel is uitgerust met een infraroodflits. 'Die is veel discreter dan de gewone flits', aldus Grisard. 'En dankzij een draadloze module is het ook mogelijk om het apparaat vanop een afstand te besturen, uit het zicht van de automobilisten. Nog een voordeel: de camera kan ook makkelijk verborgen worden in een vuilnisbak, zodat de snelheidsduivels ze zeker niet zien stan aan de kant van de weg.'
Afbeelding
http://www.zdnet.be/nieuws/177063/nk7-d ... k-ontziet/
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

En dan maken ze het ons wijs dat het voor de veiligheid is... In sommige landen zijn flitpalen fluo, zodat je meer bewust bent over het feit dat er geflitst wordt.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Who cares. Voor mijn part verstoppen ze er een onder elke straatsteen. Als ge niet te hard rijdt...
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ze zijn alle gemeentelijke plannen aan het bekijken mbt snelheid.
Ik hoop echt dat gij nekeer deftig geflitst wordt, omdat er een open baan 50 is geworden, wat totaal belachelijk is.
En dan nog eens uw stelling hier verdedigen.

Feit is dat onze snelheden hier op sommige plaatsen belachelijk zijn, en met de zones je nog eens niet meer weet, als je geconcentreerd op het verkeer let, je een aankondiging voorbij bent en je dus denkt dat het 70 is, maar eigenlijk 50 en je hebt prijs.

Was het ook niet altijd van: wij flitsen enkel om de veiligheid te verhogen.. waarom zie ik ze dan zelden of nooit aan scholen staan? Of in echte woonwijken waar het 30 is met spelende kinderen? Maar nee, op de grote weg waar ze pas van 70 naar 50 zijn gegaan, zonder huizen, maar met veel verkeer.. daar dikt hun potje sneller aan, bende hypocrieten.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

:banana: Yaaay, weer een voor/tegen flitsen topic :roll:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

De enige die getroffen wordt door deze flitsboetes, is de hardwerkende mens die dag in dag uit zijn auto neemt om te gaan werken en te voorzien in zijn levensonderhoud. Heeft inderdaad niks met veiligheid te maken maar enkel en alleen met kassa, kassa. Als de overheid écht begaan zou zijn met verkeersveiligheid, dan zou ze om te beginnen zorgen voor een verkeersveilige infrastructuur. Alleen... die infrastructuur kost geld en brengt niks op. Flitsen daarentegen...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

voor/tegen flitsen zou ik het niet noemen... voor/tegen de regels/aanpak en de verklaring van het flitsen daarentegen...

persoonlijk weet ik dat er op de autostrades in wallonie al lang van die kleine ettertjes staan die je niet ziet, maar dat maakt verder niet veel verschil.
flitsen op de autostrade is overigens ook zo'n idioot iets, imho, maarbon.

het is zoals dafke zegt toch "verdacht" dat ze vooral flitsen op banen die in snelheid verlaagd zijn zonder dat daar een deftige aanleiding toe is geweest (de overheid doet 100 studies over een grassprietje bij wijze van spreken, maar over de correcte snelheid van bepaalde banen? ho maar).
hier zijn jaren geleden ook banen van 90 naar 70 gegaan en van 70 naar 50.
het belachelijke? buiten de drukke uren durven ze wel op die nu 70 zijn te flitsen (waar 90 perfect verantwoord was), terwijl die ze naar 50 hebben gedaan (iets begrijpelijker) nooit bekeken worden (sja, niet druk genoeg zoals dafke ook al zegt hé)

ik ben VOOR veiliger verkeer, ik denk dat iedereen dat wel is, en ik heb ook weinig probleem met flitsen, maar:

- doe het dan op een verantwoorde manier waar snelheidsovertredingen gebeuren én invloed hebben op de veiligheid
- pas de snelheden van de banen aan aan de realiteit
- maak de boete in verhouding tot het inkomen (i.e.: iemand die 1200/maand verdient en met een dacia rijdt moet nu evenveel betalen als een politieker die zich laat rondrijden in een dikke bak... als die al moet betalen, dus het is gewoon niet in verhouding. neem dan bv gewoon 10% van het inkomen ofzo, even pijnlijk voor iedereen)
- onderhoud de wegeninfrastructuur DEFTIG (mss nog de grootste uitdaging als je het belgisch wegennet een goed bekijkt)
- motiveer mensen om TRAGER te rijden dan de maximum toegelaten snelheid (jaren geleden toen de baan in hasselt bv nog 'groene golf' had, reden de meeste braaf 80 ook al mocht je 90... nu mag je 70, geen groene golf, rijden er veel gewoon 90)


maar soit, net zoals het heel gedoe met de vluchtelingen nu, is ook de discussie over snelheid/veiligheid/flitsen eentje die ontdaan is van alle logica of nuttigheid... en zijn de 'mannen aan de macht" niet capabel om rekening te houden met een realiteit die niet zo gunstig is voor hun imago en/of portefeuille.

nog een afsluitertje: flitspalen op de autostrade, bv, zijn gevaarlijk ipv veilig: een bestuurder die te snel gaat rijden, gaat ineens meer letten op "niet geflitst worden" dan op de baan... en daar komen net ongevallen van, een betere manier zou zijn om strenger op te treden tegen linksrijders en bumperklevers.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Jou laatste zin is belangrijk en had ik ook al gezegd, hetzij iets anders verwoord:

Het is niet correct om te zeggen dat wanneer je snel rijdt, je meer gaat kijken op de flitspalen dan op het verkeer. Dat is wel zo, maar je moet niet te snel rijden.
Wat wel heel erg gevaarlijk is, is dat je het verkeer in het oog moet houden, maar je binnen onze huidige infrastructuur en verkeersborden, soms gewoonweg niet meer weet hoe snel je mag en je dus veel meer daar gaat op kijken, en op de flitsers, dan die fietser die uit een zijstraatje gaat komen.

Wanneer ik tegen 90 rij, kijk ik veel verder vooruit dan wanneer ik 50 kijk, en vluchtig nog dichterbij. Als ik niet weet of ik 90 mag omdat ik een zonebord gemist heb, ga ik veel meer kijken op andere borden, flitsers, geparkeerde auto's waar een flitser in kan zitten etc.. dan dat ik met het verkeer bezig ben. Ik ga ook geen 50 rijden op een open baan zonder huizen als dat niet logisch lijkt.
Vaste flitspalen op wegen waar echt hard gereden wordt, akkoord.
Mobiele flitsers op echte gevaarlijke punten met zwakke weggebruikers (scholen, woonwijken,..) akkoord.
In plaats van hun flitspalen op de autostrade te zetten of in hun auto'ke de gazet te lezen tijdens het mobiele flitsen, zouden ze beter in een anonieme wagen kruipen en hele dagen op echte gevaarlijke zaken controleren: vrachtwagens die voorbijsteken wanneer het regent, zigzaggende niet richtaanwijzerende kloefers in files, 3e en 2e vak plakkers, onaangepast rijgedrag (traag of hard), ...

Maar 's nachts op een open 2 baanse waar het 70 is, geen verkeer, huizen meer dan 30m van straat, daar gaan flitsen is gewoonweg geld uit de mensen hun zakken kloppen met de lach op het gezicht!

Ik vind dat iedereen op een moto moet kruipen, iedereen. Ik denk dat er vele hun instelling zouden veranderen in de wagen nadien.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zijn er nog veel flitspalen op snelwegen?
Op de E19 Brussel/Antwerpen en Antwerpen/Brussel net voor/na de Craeybeckxtunnel.
Op de E19 Bru/Antwerpen in Rumst.

E40 Bru/Leuven, die is vervangen.
E314 Aarschot/Leuven staat er ook nog eentje

Anyway, ik dacht dat de VL overheid meer op trajectcontoles ging inzetten, wat wél de veiligheid verhoogt.

Deze ochtend stond er weer een LIDAR onder de brug aan de Montgomery tunnel. Iedereen reed plots een stuk trager.
Ik zag ook dat er nieuwe bogen staan, ik veronderstel voor de kilometerheffing voor vrachtwagens?
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

Ik breng een andere invalshoek.

Ik woon aan een betonbaan die in ermbarmelijke staat is, en waar men 70 mag. Het verkeer op zich valt wel mee, tijdens de piekuren logischerwijze wel meer verkeer. Wij wonen samen met een huis of 12 tussen de velden, net grenzend aan zone 50 die op zich grenst aan de dorpskern. Wij zijn al even aan het ijveren om de zone 50 door te trekken tot voorbij onze huizen (dat gaat over 200 meter) en om snelheidsbeperkende maatregelen te verkrijgen (zoals bv een wegversmalling). Door het feit dat onze straat een betonbaan is, kan je werkelijk niet geloven hoeveel lawaai dit maakt. Het scheelt 3db met de autostrade (nààst de autostrade). Als er dan een aantal zotten voorbijvliegen aan 90+, voorbijsteken en andere praktijken, dan doen je oren zeer.

Wat ik wil zeggen: flitsen (los van de discussie of dit nu correct is of niet) heeft ook andere gevolgen: trager rijden, opletten, minder lawaaiproductie, minder gejaagd zijn. En daarom ben ik weldegelijk voor flitsen. Iedereen kan klagen, en dat kan zowel met correcte als minder correcte argumentatie zijn, maar uiteindelijk komt het maar op één iets neer: er wordt een snelheid opgelegd (omwille van verschillende redenen, één ervan lawaai) en als je je daaraan houdt, tja, dan wordt je gewoon niet geflitst, simepel :-)

In before "je moest daar maar niet gaan wonen". Ja, je hebt gelijk. Vergeef ons onze fout. We zijn 3 keer naar ons potentiëel droomhuis gaan kijken en de baan was rustig, zelfs op een zaterdag. Nu je er woont, is het toch wel wennen. Gelukkige zullen toekomstige renovatiewerken wel helpen :-)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Flitsen is een momentopname. Bij mij in de straat (waar je 50 per uur mag) komen ze ook soms voorbijgevlogen. En heel af en toe wordt er geflitst gedurende een uur. Ik denk dat die auto er minder dan 1 keer per maand staat. Ruim 700 uur per maand wordt er dan niet geflitst. Dan worden er een dertigtal chauffeurs beboet. Dan kan je je afvragen wat het (veiligheids)nut is van zo een actie. Bovendien is er in die straat voorrang van rechts (er zijn 4 zijstraten die op de hoofdweg uitkomen) maar dat is slechts langs 1 kant. De andere kant van die hoofdweg zijn weiden. Dan stelt de flitsauto zich op waar ik woon (is op de hoek van zo een zijstraat). Ik stel mij dan de vraag: waarom op deze plek? Er is voorrang van rechts, dus auto's vertragen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

Dafke schreef:Feit is dat onze snelheden hier op sommige plaatsen belachelijk zijn, en met de zones je nog eens niet meer weet, als je geconcentreerd op het verkeer let, je een aankondiging voorbij bent en je dus denkt dat het 70 is, maar eigenlijk 50 en je hebt prijs.
Is dat niet omdat er teveel spiegeling van geparkeerde autos en dergelijke is in zulke plaatsen?
Ik dacht dat Gent speciaal 1 (of 2) "mobiele" flitsers had gekocht speciaal voor in de stad te kunnen controleren.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150910_01859927
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Dafke schreef:...., 3e en 2e vak plakkers ...
Dus ik tegen 120km/u op het 3e rijvak ben dan een plakker als ik niet opzij ga voor iemand die bewust te snel rijdt. Ik wordt verwacht in te voegen wetende dat ik adhv de achterliggende sliert snelrijders moet gaan afremmen omdat die op het 2e vak net iets trager rijdt dan 120 en ik niet meer ga kunnen invoegen op tijd.

Als we nu is beginnen met toegeven dat we in het algemeen liever zelf bepalen hoe snel we waar rijden (ervaring, kennis situatie, rijvaardigheid, whatever excuus) en dat we daarom zo fel tegen het flitsbeleid zijn zouden we al een heel eind opschieten. De regels zijn er voor iedereen, niet enkel voor het lokaal verkeer of verkeer dat de wegen ter plekke door en door kennen.

Ik geef toe, ik rij ook iets te hard op autosnelwegen, en soms mis ik ook wel eens een bord van snelheidswijziging (dus toch niet goed genoeg opgelet op alles blijkbaar :lol: ). Moest ik door het missen van zulke borden toch een boete krijgen dan zal ik die betalen, wetende dat ik niet moedwillig te snel heb gereden. Een ding heeft me wel geholpen om de opgelegde snelheid te respecteren, dat is cruisecontrol, op 50 en klaar. Lange baan, tjah, vervelend maar die nerveuze voet wordt buitenspel gezet.

Wat beter kan : geen wildgroei van borden maar daar dient de wet voor worden aangepast (dus spreek je politiekers aan of ga zelf in de politiek als je het beter zou doen ipv langs de kant te staan roepen) en een duidelijk zichtbaar niet te missen zone aanduiding. De 50 of 70 op de baan geschilderd is altijd duidelijk, eens je daar voorbij rijdt is het altijd die snelheid tot je iets anders tegenkomt. En voorrang van rechts afschaffen, met stopborden werken, verplicht te stoppen : kom je aan een kruispunt stop je, degene die eerst is gestopt mag reeds vertrekken die bestuurder mag er van uit gaan dat de nog rijdende wagens moeten stoppen. Maar dat zijn mijn wensen, dus voorlopig moet ik volgens de huidige spelregels spelen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Je bent zelfs wettelijk verplicht je op de meest rechter rijstrook te begeven wanneer je niemand inhaalt.
Gulden regel is: als je binnen de 10 sec geen andere weggebruiker kan inhalen, ga dan naar rechts, punt.
raro11
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 maa 2007, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

MichelJ schreef:Dus ik tegen 120km/u op het 3e rijvak ben dan een plakker als ik niet opzij ga voor iemand die bewust te snel rijdt.
Ja.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
  • a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
    b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
    c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
    d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Als jij links blijft rijden omdat je niet op korte tijd kunt inhalen hinder je de andere bestuurders. Dat deze sneller dan 120km/h rijden maakt hierbij niet uit.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

raro11 schreef:
MichelJ schreef:Dus ik tegen 120km/u op het 3e rijvak ben dan een plakker als ik niet opzij ga voor iemand die bewust te snel rijdt.
Ja.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
  • a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
    b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
    c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
    d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Als jij links blijft rijden omdat je niet op korte tijd kunt inhalen hinder je de andere bestuurders. Dat deze sneller dan 120km/h rijden maakt hierbij niet uit.
(d) is een debiele regel gezien alle vrachtwagens dan schuldig zijn bij inhalen, immers die rijden ocharme een halve km per uur sneller dan die op het 1e waardoor je dus soms minuten achter een vrachtwagen blijft plakken
raro11
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 maa 2007, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Vrachtwagens horen dan ook niet te pas en te onpas in te halen, de meesten doen dit trouwens ook niet.
"Zeer korte tijd" is vatbaar voor interpretatie. Bij een vrachtwagen zal die tijd dus inderdaad hoger liggen dan bij een personenwagen.

Een exact cijfer kunnen we er natuurlijk niet op plakken. Wat gezond verstand gebruiken en de situatie inschatten.
Fliz
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 18 aug 2006, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 30 keer

raro11 schreef:Wat gezond verstand gebruiken en de situatie inschatten.
En daar is net waar het schoentje wringt, als je al ziet welke basisregel er over het hoofd gezien wordt zoals inhalen of links rijden.
sanderd17
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 28 nov 2014, 17:27
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Het grootste probleem in België is gewoonweg de lintbebouwing. De overheid heeft vroeger toegestaan om langs veelgebruikte verbindingswegen te bouwen (en iedereen die deed dit, omdat er zo geen nieuwe straat moest gelegd worden), maar nu zitten we met het probleem dat er veel mensen wonen langs drukke en luide banen, en zit het verkeer vast in de snelheidsremmers.

En natuurlijk blijven ze het verkeer afremmen, met nog meer snelheidsremmers of gewoon belangrijke verbindingsassen doorknippen d.m.v. paaltjes of een voetgangerszone (waardoor andere banen nog drukker worden). En ze doen ook niets om dit te compenseren, zoals de verkeerslichten op de ring rond Roeselare. Deze zijn uitgerust met sensoren die zorgen dat de lichten slechts groen worden als er al enkele auto's staan te wachten. Gevolg: een colonne van auto's die rijdt van kruispunt naar kruispunt. Geen wonder dat we één van de steden zijn met de meeste roodrijders (http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150918_01874595).

Het eigenaardige is dat gefrustreerd raak door die praktijken, en nu probeer zo snel mogelijk naar het volgende kruispunt te rijden en het groene licht van het staartje van de vorige colonne mee te pikken.

Ik zou die politiek nog begrijpen moesten ze koning auto willen stoppen, en iedereen op het openbaar vervoer krijgen. Helaas hoor je enkel over het afschaffen van bus- en treinlijnen, en zijn veel plaatsen sowieso al moeilijk te bereiken met het openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ach. Wat is zeer korte tijd.
Voor disk access, wordt dat in ms uitgedrukt, voor verkeer in minuten dan zeker :)?
Als ik sneller ga dan de auto op rechts, blijf ik gewoon links rijden (tenzij Ambulance ofzoiets).
Gebruikersavatar
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1357
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:42
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

brubbel schreef:Als ge niet te hard rijdt...
Dan hebt ge niet genoeg aandacht op de weg of ge houdt het verkeer op, bijna niemand rijdt perfect dezelfde snelheid op een traject. Snelweg met begrenzing of cruise control is een ander verhaal maar ook daar is het maar een pleister op de wonde.
Ach ja, binnen tientallen jaren is dat probleem van de baan als de auto zichzelf rijdt.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Frustratie bij mij (ok ok, is een ander topic maar sluit erop aan) is dat als je op CC rijdt of niet, de snelheid van auto tot auto ook nogal eens afhangt.
Er zijn sjarels bij die echt wel het bloed onder uw nagels halen, of toch mijn, door op stukken waar ge 70 nog moogt, of open stukken waar het 50 is, net eronder te zitten. Dus 68 ofzo of 47. Dat haat ik dus echt. Het is al zooooooo traag, dan gaan zo nog eens trager rijden.. :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: :bang: Maar het kan dus ook liggen aan hun snelheidsmeter.
De mijne zit er op gps snelheid bijna niets naast.
160 op de teller is 158 op de gps, en 50 op de teller is 49/50 op de gps.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Linksklebers zijn pas echt gevaarlijk. Hoe vaak kan je niet wagens passeren via het eerste baanvak, terwijl het 2e vrij is en het 3e overbezet is. Dat ze daar eens strenge boetes voor toepassen!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

silencer schreef:Linksklebers zijn pas echt gevaarlijk. Hoe vaak kan je niet wagens passeren via het eerste baanvak, terwijl het 2e vrij is en het 3e overbezet is. Dat ze daar eens strenge boetes voor toepassen!
Ik nodig je uit om eens te kijken naar "Wegmisbruikers" op de Nederlandse televisie. Onnodig links rijden, terwijl er rechts een zee van ruimte is, levert je gegarandeerd een fikse boete op. Helaas, we leven hier in Bananenrepubliek en daar worden dergelijke boetes niet uitgedeeld.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 385
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Ik heb de voorbije zomer ettelijke honderden kilometers in Florida op de highway doorgebracht...wat een verademing.

Daar komt er het simpel op neer : kies je rijvak, zet je cruisecontrol op en hou op met de hele tijd van rijvak te veranderen. En ze houden zich daar ook niet allemaal aan de maximumsnelheid hoor. Met de GPS op reed ik aan bvb. de max. snelheid (65 mph) en werd er toch geregeld voorbijgezoeft, zowel links als rechts.

Toegegeven, het aantal op- en afritten is er heel wat minder en in druk verkeer/fileverkeer kun je je cruise control niet meer gebruiken. En het stop-bord aan een kruispunt daar is zoals het hoort : wie eerst gestopt is, mag er ook weer eerst vertrekken.

Wij rijden gelijk zotten met oogkleppen op.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 757
Lid geworden op: 07 mei 2007, 11:19
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

silencer schreef:Linksklebers zijn pas echt gevaarlijk. Hoe vaak kan je niet wagens passeren via het eerste baanvak, terwijl het 2e vrij is en het 3e overbezet is. Dat ze daar eens strenge boetes voor toepassen!
't Is verschrikkelijk. Ik voel me precies in de UK als dit voorvalt. Ik neem voortaan de trein, ben ik van al die ambetanterikken vanaf. :lol:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

lukadad schreef:Ik heb de voorbije zomer ettelijke honderden kilometers in Florida op de highway doorgebracht...wat een verademing.
Een verademing, tot je op het middenvak vast zit achter traag verkeer en ze vliegen je langs links en rechts continue voorbij, en jij moet 200m verder de afrit hebben. Ze hebben daar ook evengoed hun problemen hoor en gewoon al door het gigantische verschil in landoppervlak is het appels met peren vergelijken.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

In zo'n situatie hoor je op een kilometer voor de afrit al rechts te rijden.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Uiteraard, al goed dat we in een ideale wereld leven waar dat allemaal mogelijk is en waar niets fout loopt, hé. Eens te laat een afrit opmerken doet gelukkig ook nooit iemand.

Als het hier tijdens de spits soms al moeilijk is om in te voegen op 1km afstand, kan je je wel inbeelden wat het is wanneer inhalen van rechts toegestaan is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

decat schreef:In zo'n situatie hoor je op een kilometer voor de afrit al rechts te rijden.
Ik zou dat altijd aanraden. Tenzij je in de laatste 200m nog een 20tonner de pas wilafsnijden? Dat gaat 10 keer goed en de 11de keer moeten ze u bijeen vegen :)

(E40)
Kijken vanaf 1:00
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Toevallig zijn ze hier in de buurt serieus aan't flitsen en maken ze ook de resultaten bekend..
Daar waar volgens mij serieuze limieten gelden zie je 5% tot 10% overtreders,daar waar de limieten absurd zijn is dat ineens 1 op 4 of hoger.
Iedereen weet ondertussen met welke wagen ze flitsen, dus de reële snelheid zal wel nog een pakje hoger liggen.

MAAR, van de 2200 gecontroleerde wagens zijn er 4 die vervolgd worden/hun rijbewijs kwijtspelen.
Dat is dus 220 keer kassa, kassa om 4 idioten van de baan te houden.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

raro11 schreef: Ja.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
  • a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
    b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
    c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
    d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Als jij links blijft rijden omdat je niet op korte tijd kunt inhalen hinder je de andere bestuurders. Dat deze sneller dan 120km/h rijden maakt hierbij niet uit.
Dafke schreef:Je bent zelfs wettelijk verplicht je op de meest rechter rijstrook te begeven wanneer je niemand inhaalt.
Gulden regel is: als je binnen de 10 sec geen andere weggebruiker kan inhalen, ga dan naar rechts, punt.

OK, wederom is dat niet toegeven dat iemand zelf wil beslissen hoe die op de baan wil rijden, en dat eigenlijk alle anderen die hinderen zich maar aan de regels moet houden, je kan evengoed de wettekst quoten wat betreft snelheid.

Gelukkig staan in dat stukje tekst wel harde limieten, en wat betreft inhalen is het wat oppervlakkiger :

- op korte tijd inhalen = geen precieze tijd, een gulden regel bestaat niet, 10s dan mag ik geen 2 vrachtwagen inhalen als die enigszins hun veilige afstand bewaren tot elkaar ( die vormen dan een blok van 100m), en als ik 120 rij om de ander dan in te halen op 'korte' termijn moet dan wat rijden 140?
- zijn plaats rechts innemen zonder hinder te veroorzaken = gegeven de veilige afstand die ieder moet houden tov zijn voorligger met de hogere snelheden kan ik niet invoegen tussen de wagens die 50m uit elkaar aan het rijden ik zou dan gevaarlijk aan het rijden, ik rij te dicht op mijn voorligger en de achterligger dient dan af te remmen omdat ik de afstand verklein (in theorie als er telkens ene invoegt gaat zijn snelheid naar nul :p )
- definieer ook geen achterligger reeds is beginnen inhalen : iedereen is achterligger die achter je rijdt, en als die achterligger dan een hele reeks wagens moet inhalen op korte tijd dan gaat die achterligger zeer hard moeten rijden(aangezien we met z'n allen toch zo veilig rijden en we de nodige veiligheidsafstanden respecteren)

For the record ik ga wel opzij, ik rij ook te snel, ik hou ook niet altijd de juiste afstanden, ik denk ook wel eens dat is hier toch traag en waarom moet het zo traag, en ga dat ook niet goedpraten. Een boete is een boete, wil je ze niet dan is daar een simpele oplossing voor.

Het is duidelijk : snelheid is kwantificeerbaar in de wetgeving, linksplakken is al heel wat situationeel gericht en zal moeten beoordeeld worden door de rechtbank, dus flitsen ze. En ondertussen rijden we met z'n allen als gekken in het verkeer, zo ervaar ik het toch, gisteren was het weer prijs aan de waaslandtunnel, spookrijden+door het roodrijden om dan helemaal terug in te voegen om de tunnel in te gaan. Waarschijnlijk zit er hier geen een die gek rijdt natuurlijk, enkel brave zieltjes die een iets sneller rijden dan de toegestane maxima? Niet meer flitsen gaat dat gedrag echt niet veranderen, dus kan je ofwel een pak meer politie op de weg brengen (en daar de nodige belastingen voor heffen en het gezaag krijgen dat we een politiestaat aan het worden zijn en eventueel dat andere doelgroepen ook meer politie willen voor hun problemen) ofwel flits je en pak je de gemakkelijkste overtreders aan.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

gm123 schreef:Uiteraard, al goed dat we in een ideale wereld leven waar dat allemaal mogelijk is en waar niets fout loopt, hé. Eens te laat een afrit opmerken doet gelukkig ook nooit iemand.

Als het hier tijdens de spits soms al moeilijk is om in te voegen op 1km afstand, kan je je wel inbeelden wat het is wanneer inhalen van rechts toegestaan is.

Inderdaad, iedereen maakt al eens fouten maar over het algemeen weet je al goed op voorhand wanneer je er af moet. 200 meter voor een afrit nog op het middenvak rijden is om problemen vragen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

decat schreef:Inderdaad, iedereen maakt al eens fouten
Inderdaad... gisteren met een vervangwagen toch zo dom geweest m'n telefoon op te nemen... net terwijl er een combi in de buurt was natuurlijk (hopelijk waren ze in een goede bui, anders gaat me dit vermoedelijk 120 euro kosten).

Je weet dan wel dat het niet mag maar het is echt bizar dat je sommige dingen met zo'n automatisme doet... :?
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

raro11 schreef:
MichelJ schreef:Dus ik tegen 120km/u op het 3e rijvak ben dan een plakker als ik niet opzij ga voor iemand die bewust te snel rijdt.
Ja.
16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :
  • a) dat de weg over een voldoende afstand vrij is om alle gevaar voor ongevallen te vermijden;
    b) dat geen achterligger reeds begonnen is in te halen;
    c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;
    d) dat hij op zeer korte tijd kan inhalen.
Als jij links blijft rijden omdat je niet op korte tijd kunt inhalen hinder je de andere bestuurders. Dat deze sneller dan 120km/h rijden maakt hierbij niet uit.
Dat stuk gaat eerder over het beginnen van een inhaalmanoeuvre op het rijvak van de tegenligger. Je moet ervoor zorgen dat je voldoende tijd en plaats heb, naargelang het voertuig waarmee je rijd, zodanig dat diegene die jij inhaalt of een eventuele tegenligger niet in de remmen moeten om je te ontwijken.

Dit stuk past beter bij het inhalen op autosnelwegen en middenvaksrijders/linksplakkers:
16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
En over de richtingsaanwijzers bij deze manoeuvres kan ook nog een woordje gezegd worden...
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Mijn mening, voer intelligente snelheidsbegrenzers in als je zo voor veiligheid wil gaan, maar nee, flitsen ,flitsen, kassa, kassa.
Dat heimlijk gedoe van de politiek ben ik zo beu. Die zeggen ook altijd, "We nemen onze verantwoordelijkheid". Laat mij niet lachen.
Onder elkaar zeveren jaren aan een stuk i.p.v. actie te ondernemen.
Er zijn weer recente voorbeelden, de tunnels in Brussel, lekker besparen en dan, oei de tunnels zijn zo slecht dat we ze moeten sluiten.
De besparingen in België hebben het tegenovergestelde effect, op lange termijn kost het meer.

Heb 4,5 jaar naar Eindhoven elke dag gereden, daar doen ze minstens om de 2/3 jaar een laag afschrapen van de weg en een nieuwe laag leggen.
1 week elke nacht (22u-6u) en de weg kan er weer tegen.

Waarom moet men in België altijd weer iets zelf willen doen i.p.v. te kijken naar het buitenland wat werkt en wat niet. Is dat nu zo moeilijk.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Vreemd dat de moderators niet ingrijpen want er wordt hier gepredikt om te snel te rijden... :) Dat is toch tegen de regels? :)

De meeste reacties hier zijn precies van mensen die zoiets hebben van: de verkeersregels zijn er niet voor mij maar voor anderen. Of ik pas ze enkel toe als het mij uit komt. Zoals de uitleg van links inhalen op de snelweg. De persoon die voorbij steekt aan 120 per uur is niet in fout, wel de persoon die veel te hard komt aanvlammen en dan zegt dat de andere maar opzij moet. De omgekeerde wereld...

Toegegeven, ik rij ook liever 90 waar het kan maar heel Vlaams Brabant is ondertussen zo goed als overgestapt op 70. Men had ook een tussenoplossing kunnen kiezen. 30-50-80 bvb? Bij ons in Leuven willen ze ELKE woonwijk zone 30 maken. Compleet ridicuul.

Wil dat nu zeggen dat je los de verkeersregels aan je broek moet lappen is iets anders natuurlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Verkeersveiligheid wordt nu nogal eng geïnterpreteerd natuurlijk.
Dat iemand SMS't, met zijn GSM zit te prullen, ... geen probleem. Tenzij er een combi naast u rijdt ;). (deze ochtend op de E19, middenvak 110-120/u, ogen strak op zijn GSM gericht :eek: -- ik merkte het op want hij liet een groot gat met zijn voorligger, iets wat "normaal" niet gebeurt)
Maar 45 waar je maar 30 mag, pats boem.

Ik ben heel blij dat ik meer en meer conflictvrije kruispunten zie verschijnen. Geflankeerd door flitspalen. (bv R6 Mechelen, ring van Lier).
Dat draagt bij tot de veiligheid.

Ondertussen worden er meer en meer zone30's gelegd, waar er geen zebrapaden meer zijn.
Als voetganger ben je dus gewoon het obstakel voor auto's. Compleet geschift.
Een zebrapad is duidelijk voor alle deelnemers in het verkeer.
Die dynamische zone30 borden bakenen "plots" een volledige zone af waar je vrij mag oversteken. Toch wel gek.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Slafes schreef:Zoals de uitleg van links inhalen op de snelweg. De persoon die voorbij steekt aan 120 per uur is niet in fout, wel de persoon die veel te hard komt aanvlammen en dan zegt dat de andere maar opzij moet. De omgekeerde wereld...
Je bent toch verplicht om links in te halen? Of het nu op de snelweg of op een andere weg is. Waar er rechts gereden wordt, wordt langs links ingehaald. En iemand die aan komt vlammen op het linker rijvak, die laat je toch gewoon voorbijrazen en je gaat toch gewoon naar rechts? Wat is me dat nu voor een uitleg? Jij hoeft toch niet wakker te liggen van het feit dat je ingehaald wordt tegen 150 per uur? Of ben je zo een irritant, degoutant kereltje die snellere auto's kost wat kost achter zich wil houden door toch maar uiterst links te blijven rijden, ook al komt er een laagvlieger aan?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Jack, leer eens lezen misschien? :)

In ieder geval, die hardrijders... Binnenkort bestaan die niet meer als er overal trajectcontrole is. Waarom zou dat er komen denk je? Omdat er mensen zijn die het op de zachte manier niet willen leren. Hip hoi, bedankt hardrijders.

Ik ga de bal even terugkaatsen... Of ben je zo een irritant, degoutant kereltje met een "snelle" auto dat kost wat kost iedereen achter zich wil houden door toch maar uiterst links te blijven rijden, veel te hard en zonder enig respect voor de weggebruiker die zich wel aan de regels houdt?
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”