Bedroevende "kwaliteit" providers

Plaats reactie
nete
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 14 keer

En dit, terwijl men al luidop denkt in 5G termen. :bang:

Ter hoogte van dienstencentrum Reinaert Destelbergen (200m uit het centrum van de gemeente): Base en Proximus nauwelijks signaal om te bellen, laat staan te surfen. Binnen in een gebouw al helemaal hopeloos.

Gisteravond centrum Landskouter: binnen geen tot zeer zwak en onstabiel bereik Base, nauwelijks bereik Proximus. Buiten juist genoeg signaal om te proberen bellen (de ene keer lukt het, de andere keer niet). Aan 2, 3, 4G moeten we zelfs niet beginnen denken daar.

Zouden de operatoren niet eerst een proberen te leren stappen ipv zichzelf voorbij te lopen met steeds sneller internet op een paar plaatsen ???
Laatst gewijzigd door nete 29 sep 2015, 18:44, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Bizar dat je in Landskouter amper tot geen ontvangst hebt met Base : ikzelf heb Base en passeer daar vrij vaak (moet daar passeren als ik van mijn huis (Wetteren) naar mijn ouders (Merelbeke Lemberge) rij). Nooit problemen ondervonden...

Dat Destelbergen betreft : wil dit ook wel ns proberen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

zijn dat niet van die regio's met "gaten" waar ze ofwel geen mast mogen/kunnen bijplaatsen, ofwel het financieel niet interessant genoeg is?
ik heb -waar ik kom- met base quasi nergens slechte ontvangst en op de meeste plaatsen gewoon vlot 4g.

het base netwerk ben ik dus tevreden van, maar dat zal altijd grotendeels afhangen van waar je woont, werkt, en komt...
hun service daarentegen is ronduit zielig als het gaat om omschakelingen... lig weer met hen in de clinch *zucht*
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ik kom ook nog vaak op plaatsen waar nauwelijks ontvangst is ...

nu ja masten bij zetten kost enorm veel geld , In moderne gebouwen is het vaak helemaal een ramp, hier zou een femtocel de oplossing kunnen bieden.
maar een femtocel is vaak operator gebonden, eigenlijk zou dat gewoon op de 3 operatoren moeten werken....

misschien nog een oplossing voor een 4de provider welke dan enkel femtocellen doet, en deze dan ook uitbaat als roaming provider
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

In landskouter weet ik van de operatoren Proximus en Base wel enkele masten in de buurt staan (laat ons zeggen in een straal van pakweg 3km rondom centrum Landskouter weet ik er al een 5-tal staan van Proximus en 2-tal van Base.

Telefonie = EDPnet + OVH
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Ik ben bij Mobile Vikings (Base netwerk). Ik heb weet van 3 plaatsen waar ik regelmatig kom en waar er weinig tot geen ontvangst is, zowel wat telefonie als mobiel internet betreft. Wetteren: heel slechte ontvangst van mobiel internet; Baasrode (vlakbij Dendermonde): heel slechte ontvangst mobiel internet. Denderwindeke: zowel telefonie als internet vallen daar gewoon uit op een bepaalde plaats op de baan richting Vollezele. Ben je toevallig aan het bellen op die plaats, wees maar gerust, je gesprek wordt afgebroken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wat de combinatie Wetteren en Base betreft kan ik alleen maar bijtreden! Het zuiden van de Brusselsesteenweg (N9 richting E40) valt nog mee, maar dat is het ook. Er staan nog twee pylonen in Wetteren waar Base op actief is : aan de zuidlaan en op de kerktoren van Wetteren centrum. Als je dan op LNE eens kijkt hoeveel masten Proximus en Mobistar hebben dan is dat wel een serieus verschil.

Bij mij thuis is dit zeer kenmerkend : waar ik ga of sta, altijd Edge ontvangst. Eens ik buiten ga heb ik aan de voorkant van het huis 3G, aan de achterkant 4G. Toen ik dit melde bij Base kwamen ze af met het gekende verhaaltje van bouwmaterialen die er voor zorgen dat ik zit in een kooi van Faraday etc. Bizar, want zowel Proximus als Mobistar geven bij mij thuis wel 4G!

Nu thuis vind ik dat niet zo een ramp : een NFC tag op de deur zorgt ervoor dat mijn GSM naar Edge gaat (3G/4G staat dan uit) en dat de wifi aanspringt. Op locatie is dat natuurlijk minder ...

Telefonie = EDPnet + OVH
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Base heeft inderdaad minder masten dan proximus en mobi*, en dat merk je hier & daar wel... Al is het de laatste tijd over het algemeen beter geworden vind ik persoonlijk. Ook als ik 4G forceer op m'n gsm heb ik vrij goeie 4G coverage overal. Enkel jammer dat ze zo snel terug schakelen naar 3G waardoor ik 4G moet forceren...

Qua service (wel een businesscontract met 80 sim's) zijn we heel tevreden. Daarvoor hadden we mobistar en die service was ronduit rampzalig...
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Splitter schreef:zijn dat niet van die regio's met "gaten" waar ze ofwel geen mast mogen/kunnen bijplaatsen, ofwel het financieel niet interessant genoeg is?
ik heb -waar ik kom- met base quasi nergens slechte ontvangst en op de meeste plaatsen gewoon vlot 4g.
http://www.zendmasten.be/
8870 + zendmast + base + operationeel....
heb er 4 rondomrond... moet buitenstaan voor meer dan 1 streepje
ze heffen elkaar op ?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Vergeet ajb niet dat zendmasten.be een niet-officiële site is...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

skynetbbs schreef:heb er 4 rondomrond... moet buitenstaan voor meer dan 1 streepje
Ik had onlangs ook zo'n vreemde situatie... en we stonden er met verschillende mensen van verschillende providers.

Ondanks dat iedere provider een mast had staan op 2 a 3 km was ontvangst binnen zeer zeldzaam en zelfs buiten verre van ideaal.

Radiogolven zijn nu éénmaal een complex gegeven... zeker als je in de buurt grote hangars hebt staan (wat haast kooien van Faraday zijn).
nete
Pro Member
Pro Member

krisken schreef:Bizar dat je in Landskouter amper tot geen ontvangst hebt met Base : ikzelf heb Base en passeer daar vrij vaak (moet daar passeren als ik van mijn huis (Wetteren) naar mijn ouders (Merelbeke Lemberge) rij). Nooit problemen ondervonden...

Dat Destelbergen betreft : wil dit ook wel ns proberen...
Het was in Het Ijzeren Hekken, Rooberg. Ik kon binnen vrijwel niks, een andere persoon kloeg ook steen en been over Proximus daar.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Rooberg? Maar er is een mast vlakbij daar waar ze (dacht ik) allemaal op zitten.
Misschien een storing daar?

Telefonie = EDPnet + OVH
Sinister
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Zendmasten.be is hopeloos verouderd ook, de enige juiste site is www.sites.bipt.be
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Daar moet je ook niet meer op kijken.

eerder deze:

http://www.lne.be/themas/milieu-en-gezo ... nnes/kaart
Sinister
Premium Member
Premium Member

Klopt niet, hier staan niet de nieuwe op die in aanvraag of aanbouw zijn, uw site laat enkel de actieve zien, dus die van bipt wat overigens de controleauthoriteit is, is veel correcter.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Toch niet. Een van de gevolgen van de recentste staatshervorming is dat de deelstaten controle hebben over dergelijke zaken, dus BIPT site is al even niet meer de referentie. De LNE site is nu de referentie zoals reeds aangegeven.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Sinister
Premium Member
Premium Member

Who cares, die van de deelstaten heeft niet alle info, die van bipt wel, daar gaat het om, I couldn't care less over bevoegdheden, ik wil gewoon de meeste info en de juiste.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

sinister, als je de meeste én juiste info wil zal lne toch correcter zijn voor vlaanderen...
bv aanvraag van infrabel (voor mast aan het station van leopoldsburg), niet terug te vinden op bipt...
wel terug te vinden op LNE.

LNE laat zien welke masten een goedgekeurd attest en in aanvraag attest hebben - wat eigenlijk overigens het enige belangrijke is,
weten dat een mast in aanvraag of aanbouw is, heeft niet gelijk een effect op mijn ontvangst - dat kan nog 2j duren voor ik daar iets van merk.
Sinister
Premium Member
Premium Member

Zever, een infrabel mast in Aarschot staat wel op de site van bipt en niet op lne, hoe verklaar je dat dan.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

en welke mast bedoel je dan exact? (site id)
als je site 4108 (staat aangegeven op bipt site als nmbs pyloon met base en mobistar, leuvensesteenweg) bedoelt, die staat wel gewoon op lne...
verder zie ik in aarschot niet onmiddelijk een infrabel mast op de bipt site?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Als de mensen van het BIPT je zelfs doorsturen naar LNE...

Telefonie = EDPnet + OVH
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

De mast waar ik thuis op hang is totaal geen juiste informatie op te vinden op de site van het bipt , er zou namelijk geen 4g zijn maar die is er wel en die staat ook op de site van lne...

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

Roygenz schreef:Qua service (wel een businesscontract met 80 sim's) zijn we heel tevreden. Daarvoor hadden we mobistar en die service was ronduit rampzalig...
ik wou van een pro start terug naar een base 25 (in principe dus duurder), omdat ik geen base 25 kreeg met btw nr destijds en nu terug op prive een abbo wou,
konden ze bij een partner niet regelen, die vroeg telefonisch wat er moest gebeuren, werd me gemeld "online of in een base shop"...
nu, de dichtsbijzijnde base shop is toch gemakkelijk een halfuur rijden en een b*tch om te parkeren, dus ikke online alles doen.
gaat idd perfect online - behalve dat je dan niks terughoort en als je zelf terugbelt te horen krijgt "daar moet een overdracht van abbo voor geprint, ingevuld, en opgestuurd worden"

sja, service 0.0 en dat is niet de eerste keer...
nu soit, had de website me dit gemeld was ik niet kwaad, had de website de migratie niet toegelaten ook niet.
en hadden ze me zélf terug gecontacteerd, zou ik het misschien ook nog kunnen aanvaarden.
maar dat ze verwachten, nadat ik online overstap, dat ik dan zélf terugbel en nog wat papierwerk moet doen, daar kan ik niet zo goed mee leven.

nu soit, ik heb het ze ook gezegd en heb vandaag mijn nummeroverdacht (terug :p) naar MV aangevraagd - letterlijk de enige provider die nog hersenen en een echte klantendienst heeft, ipv een op de overheid gebaseerde bureaucratie waar niemand nog geholpen kan worden.
en ik blijf hiermee het base netwerk (waar ik dus technisch tevreden van ben) behouden.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ahja veel hangt er ook vanaf wie je aan de lijn hebt hoor.

Een VZW heb ik een maand terug af geholpen van 2 kleine professionele abonnementen bij Base (10 euro excl btw). Eerst naar Base gebeld om die twee nummers om te zetten naar een prepaid kaart. Dat ging niet, daarvoor moest ik eerst naar een particulier abonnement overstappen, en pas dan naar een kaart en dat kon alleen maar via de Base shop.

Dus in Dendermonde een Base shop bezocht, en daar zeiden ze bel naar 1940, vraag omzetting naar een prepaid kaart, en klaar.

Ik belde. Warempel, 5 minuten later waren beide Base kaarten gewoon prepaid kaarten...tada!

Telefonie = EDPnet + OVH
nete
Pro Member
Pro Member

Het ging hier in dit topic wel over de bedroevende kwaliteit van de 3 providers in ons land. :roll:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

daarom juist dient wel bewezen te zijn dat de kwaliteit van alledrie bedroevend is! Zij hebben ieder zwakke en sterke kanten, terwijl deze voor ieder verschillend kunnen zijn. Zelf heb ik zowel goede als slechte ervaringen met mijn PX internet start sinds vorig jaar...
Opvallend ook hoe weinig mobi* vermeld wordt in dit draadje :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
nete
Pro Member
Pro Member

Dat is juist wat ik wil aankaarten: dat ze eerst leren stappen (overal een deftig 3G bereik), en dan leren lopen (overal een deftig 4G bereik), alvorens te leren vliegen met 5G.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

nete schreef:Dat is juist wat ik wil aankaarten: dat ze eerst leren stappen (overal een deftig 3G bereik), en dan leren lopen (overal een deftig 4G bereik), alvorens te leren vliegen met 5G.
Zucht. Dat is het ergste wat men kan doen. Men is nu (al een hele tijd) bezig met 5G om tegen dat 4G de vraag naar data niet meer aankan, te kunnen overstappen op 5G.
Dat is zoals zeggen dat je niet aan elektrische auto's moet denken. Laar men eerst maar eens al die diesels en benzines zo zuinig mogelijk maken...

Nogal makkelijk om de technologie (5G) te beschuldigen wanneer de huidige stand van zaken op 3G en 4G vlak gelimiteerd is door tal van factoren. Die gaan van economische rendabiliteit tot mensen die geen gsm mast willen in hun dorp tot de technologische limieten.)

(en waarom overal deftig 3G bereik? Dat is toch nutteloos als dat sinds een paar jaar veel vlotter en sneller kan door 4G800, zonder 2G gsm spectrum te moeten afpakken.)
nete
Pro Member
Pro Member

AndRo555 schreef:
nete schreef:Dat is juist wat ik wil aankaarten: dat ze eerst leren stappen (overal een deftig 3G bereik), en dan leren lopen (overal een deftig 4G bereik), alvorens te leren vliegen met 5G.
Dat is zoals zeggen dat je niet aan elektrische auto's moet denken. Laar men eerst maar eens al die diesels en benzines zo zuinig mogelijk maken...

Nogal makkelijk om de technologie (5G) te beschuldigen wanneer de huidige stand van zaken op 3G en 4G vlak gelimiteerd is door tal van factoren. Die gaan van economische rendabiliteit tot mensen die geen gsm mast willen in hun dorp tot de technologische limieten.)

(en waarom overal deftig 3G bereik? Dat is toch nutteloos als dat sinds een paar jaar veel vlotter en sneller kan door 4G800, zonder 2G gsm spectrum te moeten afpakken.)
Als ik eens met de trein rij tussen Gent en Brussel of Antwerpen: vrijwel overal Edge en soms zelfs geen signaal (in het 4G tijdperk....).
150m uit het centrum van Destelbergen: Edge.

Maar als 5G dat allemaal gaat oplossen: ik ben in blijde verwachting.
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Het is nochtans dankzij nieuwe technologie dat bestaande technologie goedkoper wordt en zo kan uitgebreid worden.
nete
Pro Member
Pro Member

Nog een andere vraag:

Ik heb al meerdere keren aangehaald dat op de trein (zelfs tussen Gent en Brussel, een zéér drukke lijn toch) je nauwelijks méér hebt dan Edge, als je zelfs al kan bellen (soms 0,0 bereik). Tussen Gent en Antwerpen en van Antwerpen tot Neerpelt zelfde liedje.

Vanavond rijd mijn vrouw (en ik als passagier) van Massenhoven tot Lochristi over de E313 en E17: vrijwel constant 4G (speciaal eens op gelet).
Als passagier heb ik dus een beetje kunnen surfen.
Tussen Gent en Brussel zal het ook wel vrijwel overal 4G zijn.

Op weekdagen heb je op die autobanen vermoed ik 90% van de wagens met alleen de chauffeur. Die 4G dus kompleet nutteloos, tenzij de chauffeur zijn en andere levens in gevaar brengt.

Op de treinen gedurende de week duizenden pendelaars, die, als er enig werkbaar data-signaal zou zijn (al was het maar 3G), vrij comfortabel zouden kunnen surfen en/of werken.

Ik vraag me dus af wat de beweegreden van de operatoren kan zijn om een volgens mij zo goed als nutteloos 4G en straks misschien 5G netwerk te voorzien langs autobanen en zelfs de drukste treinverbindingen kompleet links te laten liggen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

nete schreef: en zelfs de drukste treinverbindingen kompleet links te laten liggen.
Het probleem is niet de plaats... maar de trein ! De treinen zijn zo ie zo al een kooi van Faraday en de speciale ruiten dempen het signaal ook nog eens extra sterk. Ga dus maar eens naast de spoorweg staan... je zal zien dat je perfecte 3G/4G ontvangst hebt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Gemiddeld gezien zijn de treinlijnen ook verder weg van de gsm masten terwijl er vlak naast of toch dicht bij de snelwegen gsm masten staan. Ik vermoed (maar kan dat niet bewijzen) dat er gemiddeld gezien in de wagen op de snelweg mensen zitten die meer betalen voor hun gsm abo (al dan niet van hetwerk) dan op de trein. Dat zou er ook wel mee te maken kunnen hebben. Naast dat de trein op zich een ramp is voor ontvangst en dat een auto dat een stuk minder is.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zou niet weten wat daar "gemiddeld" aan is.
Veel treinverbindingen zijn tussen steden of dorpcentra enzo.
Als ik in Leuven op de trein zit, heb ik GPRS of Edge. In het station heb ik 4G.
Dat bevestigt het feit dat de trein het probleem is, niet de ontvangst an sich.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

http://www.lne.be/themas/milieu-en-gezo ... enneskaart

Toch nog altijd veel masten langs snelwegen op regelmatige intervallen terwijl zeker in landelijkere gebieden er relatief weinig masten zijn in de omgeving van de trein.
Ik ontken niet dat de trein zeer slecht is om ontvangst in te krijgen, enkel dat er meerdere factoren meespelen naast deze.
nete
Pro Member
Pro Member

Ere wie ere toekomt: ik heb de gelegenheid gehad om een LG smartphone een paar dagen te testen met Mobistar. Ik ben zo ongeveer van mijn stoel geblazen. Nergens waar ik gekeken heb (dus ook in dat dood Base punt in Destelbergen) had ik minder dan minstens 2 streepjes 4G signaal !

Wel niet kunnen uittesten op de trein.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Lang leve 800MHz LTE en Mobistar grote focus op 4G!
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”