Porter : Wij investeren, Mobistar profiteert

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Dima_2005 schreef:Ik heb geen alternatief, ik wil gewoon mensen ook de andere kant te laten zien. Het is van de kant van Telenet gewoonweg niet eerlijk, en ik snap dus 200% dat ze er niet blij mee zijn. Ik zou er ook niet blij zijn.
Je draait de realiteit om. De openstelling van de kabel is eerlijk voor iedere telecomspeler, ook voor Telenet.
De afgelopen decennia gedroeg de overheid zich oneerlijk tegenover de andere telecomspelers. De overheid heeft massa's cadeaus uitgedeeld aan Telenet. De Digibox is bijvoorbeeld de uitloper van jarenlange VRT-onderzoeksprojecten. Telenet kreeg de know-how en technologie cadeau, volledig gratis.
Bijvoorbeeld de veiling van DVB-T-spectrum en de veiling van 3G-spectrum werd op maat van Telenet georganiseerd, Telenet kreeg dat alles voor een habbekrats in handen en deed er uiteindelijk niets mee. Ze werden zelfs niet gestraft voor het verkwanselen van deze kostbare frequenties. De overheid heeft jarenlang in het voordeel van Telenet gehandeld.

Telenet heeft gewoon iets te veel noten op hun zang. Het is een verwend kind. Nu er eindelijk een concurrent de mogelijkheid heeft om internet aan dezelfde snelheden aan te bieden, verdwijnt hun uniek verkoopargument als sneeuw voor de zon.

Ze zullen niet langer de snelste zijn. Wel de duurste, nog een geluk dat er in Vlaanderen genoeg snobs zijn die steeds het duurste willen. Anders zouden ze hun prijzen misschien moeten verlagen.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

+1
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Klopt volledig +1
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat Telenet de kabel moet open stellen vind je niet eerlijk. Maar dat Proximus hetzelfde al jaren moet (!) doen (zo van 2000 gok ik) dat is normaal?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ja en nee. Moest het een prive-bedrijf zijn, vind ik dat ook niet normaal. Maar het is (was) grotendeels een staatsbedrijf, dan begrijp ik het veel meer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Telenet heeft echter een monopolie op kabel... daar mag dus ook gerust iets tegenover staan (men zou nog veel verder kunnen gaan en verplichten de content af te splitsen van puur het transport... maw. TN op te delen in twee bedrijven).

Uiteindelijk is electriciteit en gas niet anders... beide hebben een monopolie op gebied van netbeheerder, maar laten diensten toe van iedere leverancier.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Porter gaat zich dus niets aantrekken van Mobistar,als ik het zo lees,de formules Whop en Whoppaa zullen dan ook geen prijsdaling krijgen,ongeacht wat Mobistar vraagt voor zijn pack.
Ik denk,als er echt veel mensen gaan overstappen dat Telenet gewoon met Packs zal komen,die een andere naam hebben(en event. wel aangepast zullen zijn aan het Mobistar aanbod.)
Ik geloof de CEO niet,als hij zegt dat hij niet zal deelnemen aan een race to the bottem,dat zal zeker en vast nodig zijn,om te overleven.

Veel respect voor de reactie van Albert Peetermans,(de Opa) ik vind het zeer goed dat ook oudere mensen hier reageren,zo krijgen we ook een beter beeld van die gebruikers,en hun ideeen :beerchug:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

r2504 schreef:Telenet heeft echter een monopolie op kabel... daar mag dus ook gerust iets tegenover staan (men zou nog veel verder kunnen gaan en verplichten de content af te splitsen van puur het transport... maw. TN op te delen in twee bedrijven).

Uiteindelijk is electriciteit en gas niet anders... beide hebben een monopolie op gebied van netbeheerder, maar laten diensten toe van iedere leverancier.
Oei vergelijking met elektriciteit.
Om te beginnen met het product, elektriciteit, de prijzen zijn gedaald, joepie goed voor de klant!? Ja? Nee?

De andere componenten van die elektriciteitsfactuur zijn zo hard gestegen dan we ook en veelvoud betalen ook al is de productprijs ferm gedaald.

Om te beginnen had je 1 bedrijf, 1 boekhouding, 1callcenter, 1 24/7 wachtdienst, ... En nu heb je er minstens 2 bijkomende met elk hun callcenter, boekhouding, ..... En worden er facturen (incl heffingen naar diverse partijen) naar die productleverancier gestuurd die ze nog eens moet verwerken en doorrekenen.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Mobile Viking
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 7 keer

Dat Telenet gemiddeld €50 per klant per maand binnenrijft is toch wel het mooiste bewijs dat ze Belgische consumenten makkelijk kunnen uitmelken. Ik geloof nooit dat de providers in de buurlanden zoveel per klant binnenrijven. Je moet het maar kunnen en vooral: je moet het maar durven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Het concept van netwerk en content is prima... dat het bij electriciteit volledig is foutgelopen is een andere discussie (dan moet je gaan kijken wie allemaal z'n zakken aan het vullen is bij die netbeheerders).
Mobile Viking schreef:Je moet het maar kunnen en vooral: je moet het maar durven.
Met een mono/duopolie is daar nochtans geen kunst aan... gewoon doen... en de klanten betalen wel.

Van de enkeling die overstapt hoef je niet wakker te liggen... de rest zal dit wel compenseren.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Hoe zeker zijn we dat het € 50 winst is en niet € 50 opbrengst per klant?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Het BIPT heeft een retail-minus model gekozen omdat Telenet geen juiste kostenstructuur kon/wou voorleggen (met dat ondecodeerbaar voorstel) dus daarover moet Porter nu niet komen jammeren. Het zou me trouwens niet verbazen mocht dit model toch nog het meest voordelige zijn voor Telenet.

Ik denk niet dat er veel industrieën zijn waar verloren marktaandeel toch nog kostendekkend wordt vergoed maar als hij meer nodig heeft om te investeren, moet hij de prijzen maar verhogen en iedereen op het netwerk moet toch volgen.

Zou Telenet eigenlijk niet meer te vrezen hebben van Voo dan van Orange/Mobistar? Die worden immers in eenzelfde zetel gezet op hun netwerk en kunnen op termijn steviger staan als hun kosten lager liggen dan Telenet (indien Porter z'n geklaag over de investeringskosten correct is).

Anyway, de strijd om kabelopening gaat nog steeds voort:
Regulatoren krijgen groen licht voor openstelling kabel
EC stemt in met regulering voor Belgische kabel
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Goztow schreef:Hoe zeker zijn we dat het € 50 winst is en niet € 50 opbrengst per klant?
Ik ben er vrij zeker van dat dit gewoon omzet is en niet winst. Dat lijkt me onmogelijk.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

zie mijn reactie in een ander topic
De ARPU is 48.8€ (gemiddelde omzet per klant)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

cptKangaroo schreef:Het BIPT heeft een retail-minus model gekozen omdat Telenet geen juiste kostenstructuur kon/wou voorleggen (met dat ondecodeerbaar voorstel) dus daarover moet Porter nu niet komen jammeren. Het zou me trouwens niet verbazen mocht dit model toch nog het meest voordelige zijn voor Telenet.
Dit systeem is supervoordelig voor Telenet

Op basis van kosten; bij kostenefficient werken, dalen de winsten van Telenet wat de whosale prijzen dalen mee met de dalende kosten.
Bovendien kan de concurrent zijn prijs laten zakken want niet goed is voor Telenet.

Op basis van verkoopsprijzen: bij kostenefficient werken, stijgen de winsten van Telenet want de whosale prijzen dalen niet. Prijs van de concurrent kan niet zakken. Ondertussen kan telenet allerlei "cadeautjes" uitdelen aan nieuwe klanten bijv. goedkope smartphone zonder dat dit verrekend wordt in de wholesale prijzen;
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Het misverstand komt natuurlijk door de quote "Telenet verdient per maand meer dan 50 euro aan een gemiddelde klant"

Volgens de jaarrekening van Telenet is hun ARPU 50,6€

ARPU verwijst naar de gemiddelde maandelijkse opbrengst per klantenrelatie en wordt berekend door de gemiddelde maandelijkse opbrengsten uit abonnementen (exclusief opbrengsten uit mobiele telefonie, bedrijfsdiensten, interconnectie, transport- en distributievergoedingen, opbrengsten uit de verkoop va mobiele handsets en installatievergoedingen) voor de aangeduide periode te delen door het gemiddelde aantal klantenrelaties aan het begin en aan het einde van de betreffende periode.

De nettowinst is 175,7 miljoen €. Met een goede 2 miljoen klanten is dit inderdaad maar een kleine 10€ nettowinst per klant per maand.

Deze "lage" nettowinst is hoofdzakelijk te wijten aan hun torenhoge schulden (€3.793,9 miljoen) ze gemaakt hebben om hun overnames te financieren en hun aandeelhouders te belonen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

johan.devos schreef:Deze "lage" nettowinst
Laag :eek: Ik heb geen idee welk bedrijf nog 20% netto winst kan voorleggen... da's gewoon een natte droom :!:
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

De prijzen in Nederland bijv. zijn veel lager,en die maken ook winst,dus ik ben niet zo verrast door een gemiddelde van om en bij de 50€.Ben wel eens benieuwd wat de komst van Mobistar zal teweegbrengen bij de VDSL providers.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dima_2005 schreef:En woekerprijzen: alweer: Telenet is geen goed doel. Enige doel is winst maken. En het gemakkelijkste om dat te doen is hoge prijzen. En door een ander te laten meeprofiteren verliezen ze winst. Vooral slecht voor aandeelhouders.
Eigenlijk zou een nutsbedrijf dat een basisvoorziening verzorgt (en ja, internet hoort daarbij, net als electriciteit, water, gas, telefoon) net *niet* als enige doel winst mogen hebben. Break-even is al goed genoeg.
Zulke infrastructuren zouden genationaliseerd moeten zijn.

Dit is dezelfde idiote reden waarom we mogelijk stroompannes gingen hebben in Belgie; sommige stroomcentrales waren verlieslatend om uit te baten. Electriciteit als basisbehoefte moet blijven stromen, en als dat betekent dat er verlieslatende centrales moeten functioneren, dan is dat maar zo. De stroomvoorziening is belangrijker dan de eventuele winst.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”