NAS(synology) of Server

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer
Provider

r2504 schreef:Toch raar dat ik dat nergens zie bij m'n klanten... van kleine KMO (20+ medewerkers) tot multinationals... en een Synology heb ik ook nog nooit ergens gezien... blijkbaar allemaal domme bedrijven die met hun centen gooien.
Dan ben jij zo één van die beheerders... Point made. En nee ik heb het niet over een google maar kleiner, die beweging is al lang naar KMO's geraakt

Er zijn genoeg integratie bedrijven dat oplossingen geven op goede software voor op kantoor met de nodige response time voor dergelijke oplossingen.
Maarja het is aan de beheerders om dit voor te stellen als ze mee gaan met den nieuwe ontwikkelingen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

:bang:
Ofloo schreef:En een HP proliant kopen wil ook niet zeggen dat je dan al opvolging hebt
Dergelijke systemen koop je steeds met een support contract (geen idee wie dat kan leveren op een Synology), en wat software ondersteuning betreft heeft men reeds Wintel servers in dienst dus ik vermoed dat die er dan wel is (en zo heb je als bedrijf één aanspreekpunt).
Ofloo schreef:mij gaat het enkel om het feit dat je als KMO helemaal geen behoefte hebt om dure SAS drives je kan best gewone SATA drives gebruiken.
Straks ga je ook nog vertellen dat ipv 8 x 600 GB je ook één 4 TB SATA schijf kan steken.
Ofloo schreef:Kijk eens op youtube Eli the computer guy geeft wat uitleg over FreeNAS is wel minimaal en simpel maar voor gewone kmo met paar medewerkens lijkt me dit meer dan voldoende. Ge moet ook niet overdrijven he, kmo dan denk ik hoog uit 10-20 tal medewerkers. Daar heb je niet een hele server voor nodig.
Het gaat er echt niet in... het bedrijf heeft geen eigen IT mensen... en dan even een home made Linux gebaseerde oplossing gaan aanbevelen :bang:
Ofloo schreef:Maar voor zo'n syntology zou ik ook niet gaan. 'k gebruik syntology nas rack rs214 denk ik en meer dan 10 gebruikers moet je daar volgens mij ook niet opzetten.
In zo'n omgeving zou ik nog eerder een Synology aanbevelen (als je dan toch niet vooruit denkt als bedrijf) dan een FreeNas.
Ofloo schreef:edit: @helmuteke trouwens zo duur lijkt me die server nu ook weer niet, .. zo'n schijf lijkt 120 euro te kosten en die server 1200 euro da's een goede 2000 euro (zonder os) lijkt me toch helemaal niet zo duur voor wat je ervoor terug krijgt,
Geen idee over wat je hebt hebt... maar een HP 600GB 10K SAS disk kost 500 euro... voor 8 schijven betaal je hier dus alléén al 4000 euro. Prijzen voor een HP DL160 Gen9 gaan ook van 1000 tot 5000 euro afhankelijk van wat je precies wil.
Tim.Bracquez schreef:Er zijn genoeg integratie bedrijven dat oplossingen geven op goede software voor op kantoor met de nodige response time voor dergelijke oplossingen.
Noem er gewoon ééntje dan... trouwens ik heb er zo ook enkele gekend, Linux fanaten die freelancer zijn geworden vanuit hun ideologie en ondertussen allemaal de boeken hebben toegedaan (maar de klanten zitten nu wel met een "goedkope" oplossing waar niemand voor staat te springen om ze te onderhouden !)

De regel is simpel... IT is belangrijk voor een bedrijf, belangrijke dingen kosten geld. Wil iemand een Synology zetten... prima !
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer
Provider

We moeten toch wel toegeven dat de voorgestelde Server optie overdreven is voor 2 personen. Zelfs als dit over zware bestanden gaan, voldoet een NAS prima.

Over welk soort bestanden gaat het - welke grootte ?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

ik begrijp de ganse heisa niet tussen een opstellen server en NAS

Tenslotte is een NAS ook gewoon een server (Network Attached SERVER), alleen heeft bijv. Synology producten die door iedereen gebruikt en geïnstalleerd kunnen worden.
Ze hebben ingebouwde backup mogelijkheid naar de cloud bijv. Amazon. Waardoor je ook (betalend - maar goedkoop) beveiligd bent tegen dataverlies door een catastrofe.

Voor een KMO van 2 man moet je dan ook niet kiezen voor de basistoestellen van Synology maar naargelang de noden voor de grotere modellen die ook wat duurder zijn uiteraard. Synology NAS kosten tussen een paar 100€ tot enkele duizenden Euros. Aan iedereen de vrije keuze om een Dacia of een Ferrari te kopen of iets tussenin !
Voor een KMO moet je dan nog bedenken of je de NAS zelf installeert dan wel dat je dat laat doen door een betrouwbare firma die je ook andere ondersteuning kan geven. Een fiets kan je tenslotte ook zelf maken of aankopen in een fietsenwinkel...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

fvhbrugge schreef:ik begrijp de ganse heisa niet tussen een opstellen server en NAS
Ik wel, de hele Westerse IT-wereld is gebrainwasht door Amerikaanse merken. HP is Amerikaans en bestaat al van voor de oorlog.
Synology daarentegen is Taiwanees en bestaat amper 16 jaar.
Als je een beetje realistisch bent, weet je dat een senior IT-consultant die al decennialang bakken geld verdient door HP te verkopen niet op de hoogte is van wat Synology allemaal te bieden heeft.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer
Provider

fvhbrugge schreef:
Tenslotte is een NAS ook gewoon een server (Network Attached SERVER)..
De "S" staat voor "Storage" :-)
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer
Provider

Niks te maken met het merk maar gewoon is zo'n nas is niet flexibel genoeg. Je kan beter iets nemen dat je zelf bouwt, een echt pc systeem althans, daar kan je altijd alle kanten mee uit.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer
Provider

Ofloo schreef:Kijk eens op youtube Eli the computer guy geeft wat uitleg over FreeNAS is wel minimaal en simpel maar voor gewone kmo met paar medewerkens lijkt me dit meer dan voldoende. Ge moet ook niet overdrijven he, kmo dan denk ik hoog uit 10-20 tal medewerkers. Daar heb je niet een hele server voor nodig.
r2504 schreef:Het gaat er echt niet in... het bedrijf heeft geen eigen IT mensen... en dan even een home made Linux gebaseerde oplossing gaan aanbevelen :bang:
Freenas heeft FreeBsd als besturingssysteem. Maar ik begrijp wat je wil zeggen. Het is zoals Openmediavault (Debian), ook een out of the box oplossing. Alleen zijn ze open-source en kan je ze draaien op uiteenlopende hardware. Dat zijn de enige verschillen met Synology of Qnap en dergelijke. Ze hebben een schil rond een robuust besturingssysteem om het de gebruiker gemakkelijker te maken om diensten te installeren en te beheren. En daar schuilt het gevaar achter dat iedereen zich plots beheerder kan gaan noemen.

Ik heb hier thuis zowel een Synology, als een Openmediavault. De Synology draait zo goed als niet omdat die niet genoeg rekenkracht heeft voor de dingen die ik er wil mee doen. Vandaar dat ik wat hardware bij elkaar gesprokkeld heb om die Openmediavault in elkaar te knutselen. Maar om nu te zeggen om die machines in een bedrijfsnetwerk te plaatsen, nee, daar zou ik ook niet geneigd toe zijn.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

devastator schreef:
fvhbrugge schreef:
Tenslotte is een NAS ook gewoon een server (Network Attached SERVER)..
De "S" staat voor "Storage" :-)
We gaan hier toch niet de discussie verruimen om over de definitie van een server te praten hé. Een server kan zelfs een daemon zijn die een dienst levert. Het hoeft dus zelfs geen alleenstaande machine te zijn.

Moet trouwens de opstelling een alleenstaande machine zijn? Misschien is het genoeg om een dienst te installeren op een bestaande machine die bereikbaar is wanneer het moet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

BertG3 schreef:We moeten toch wel toegeven dat de voorgestelde Server optie overdreven is voor 2 personen.
Maar dat is juist het probleem... men heeft hier totaal geen visie. Het is een KMO waar wel wat meer mensen werken en waar reeds een server aanwezig is... in dergelijk geval kijk je naar de bestaande hardware (hoe oud is die, is hij bijna afgeschreven, loopt die ook tegen z'n beperkingen aan, zijn er andere afdeling die misschien nog noden hebben, beschikt men hier reeds over procedures, ...).

Als morgen in je bedrijf twee personen komen vragen voor een boormachine... ga je dan ook snel naar de winkel lopen voor een huis-tuin-en-keuken boormachine of kijk je eerst eens rond hoe het zit met de bestaande boormachine en of je die eventueel niet moet vervangen, of er nog andere mensen zijn die af en toe ook wel eens een boormachine nodig hebben, ...

Nee... laat ons er allemaal opvliegen als een kip zonder kop en gewoon kijken naar die twee man en snel iets (goedkoops) kopen !
raf1 schreef:Als je een beetje realistisch bent, weet je dat een senior IT-consultant die al decennialang bakken geld verdient door HP te verkopen
Als je een beetje thuis bent in de sector dan weet je dat er al héél lang aan hardware geen cent meer te verdienen valt... dit is een pure ijzerwinkel en boxmoving geworden met enkele grote distributeurs in Belgie.
fvhbrugge schreef:Voor een KMO moet je dan nog bedenken of je de NAS zelf installeert dan wel dat je dat laat doen door een betrouwbare firma die je ook andere ondersteuning kan geven. Een fiets kan je tenslotte ook zelf maken of aankopen in een fietsenwinkel...
Niemand staat hier bij stil... we kunnen thuis toch ook een Synology in het stopcontact steken zeker... tot de persoon die het doet voor een bedrijf op vakantie is of gewoon het bedrijf heeft verlaten. Dan blijken er op diverse afdelingen huis-tuin-en-keuken oplossingen te staan waar niemand iets van afweet. Ik vind het altijd grappig als mensen hier thuis situaties gaan overbrengen naar bedrijfssituaties zonder ook maar te beseffen hoe een bedrijf werkt (zelfs een kleine KMO).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

petrol242 schreef:Ik heb hier thuis zowel een Synology, als een Openmediavault. De Synology draait zo goed als niet omdat die niet genoeg rekenkracht heeft voor de dingen die ik er wil mee doen. Vandaar dat ik wat hardware bij elkaar gesprokkeld heb om die Openmediavault in elkaar te knutselen.
Eigenlijk wel mooi om te lezen... je Synology heeft niet genoeg "rekenkracht"... met andere woorden je hebt een gebrek aan visie gehad want eigenlijk had je niet alleen storage nodig maar ook rekenkracht voor specifieke applicaties te draaien... je had met andere woorden een "server" nodig. In dit geval is het dus nog maar jij alléén (welke niet z'n eigen behoefte blijkt te kenenn)... terwijl we hier over een KMO spreken waar we totaal niets van weten.
petrol242 schreef:Maar om nu te zeggen om die machines in een bedrijfsnetwerk te plaatsen, nee, daar zou ik ook niet geneigd toe zijn.
Wijze beslissing.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

FreeNAS is meer dan gewoon een thuis oplossing. En wat raad jij dan aan windows met een raid ? Da's pas prutswerk.

Nu dat van dat boormachine, hangt er vanaf als het, maar voor enkelvoudig gebruik is dan kopen die even goed goedkope rommel. Ik weet niet in welke ivoren toren dat gij woont, maar niet alles wat een kmo koopt hoeft veel geld te kosten.

Al werken daar 1000 mensen als het de bedoeling is dat er 1 persoon iets opzet dan is die home nas meer dan voldoende. Alles hangt af van wat de verwachtingen zijn. En als het de bedoeling is dat er nog andere zaken op draaien zoals virtualisatie enz, dan is dat zelfs voor één persoon onvoldoende.

Om terug te vallen op de boormachine, als het de bedoeling is om het maar eens te gebruiken. Dan koop het goedkoop, als iedereen het maar eens gaat gebruiken dan kan het zijn dat een professionele oplossing beter is. Als het de bedoeling is dat ermee gaten van 500mm mee geboord worden dan is zelfs die professionele oplossing niet goed ! Alles hangt af van verwachtingen en toepassing. Dan zou ik zeggen als jij een IT consulent advies vraagt dat je deze persoon vertrouwt, anders vraag het niet. Of zoek iemand die je vertrouwt en waarvan je weet die heeft kennis van zaken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Ofloo schreef:En wat raad jij dan aan windows met een raid ? Da's pas prutswerk.
Ik raad voorlopig niets aan want ik ken het totale beeld niet... ik heb enkel één probleem gezien.

Maar als er een nood is voor een server dan zal het inderdaad vermoedelijk een Windows oplossing zijn... daar weet ik van dat iedereen ze kan onderhouden en ik niet beperkt ben tot wat freelancers (lees verhaal hierboven maar eens). Trouwens vandaag de dag ga je voor virtualisatie, dus mogelijks kan er wel een Linux host komen voor functionaliteit X of Y (maar toch niet voor basis dingen als AD).
Ofloo schreef:Ik weet niet in welke ivoren toren dat gij woont, maar niet alles wat een kmo koopt hoeft veel geld te kosten.
Goedkoop is dure koop... zeker in een bedrijf (hoe klein ook).
Ofloo schreef:Al werken daar 1000 mensen als het de bedoeling is dat er 1 persoon iets opzet dan is die home nas meer dan voldoende.
Ja, ja... en uiteindelijk heb je zo 500 mensen die allemaal hun eigen ding doen binnen dat bedrijf. Is hetzelfde als met software... ze zitten allemaal te prutsen met Microsoft Excel en Access op hun eigen werkplek, bouwen mooie dingen tot de persoon weg gaat (of er zelfs gewoon een nieuwe versie komt) en niemand nog weet hoe het in elkaar zit... dan staan ze plots te wenen bij IT die het allemaal maar moet oplossen.
Ofloo schreef:Alles hangt af van wat de verwachtingen zijn. En als het de bedoeling is dat er nog andere zaken op draaien zoals virtualisatie enz, dan is dat zelfs voor één persoon onvoldoende.
En die ken jij niet... je hebt van de TS enkel gelezen dat hij wat files moet opslaan en daar spring je meteen op (zonder al de vragen te stellen die ik al 10x heb gepost)... je kijkt niet verder dan dit ene probleem. Hol maar snel naar de winkel en koop je een Synology NAS... en volgende week staat er iemand anders aan je deur die wat nodig heeft, of is je server misschien wel aan vervanging toe.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
petrol242 schreef:Ik heb hier thuis zowel een Synology, als een Openmediavault. De Synology draait zo goed als niet omdat die niet genoeg rekenkracht heeft voor de dingen die ik er wil mee doen. Vandaar dat ik wat hardware bij elkaar gesprokkeld heb om die Openmediavault in elkaar te knutselen.
Eigenlijk wel mooi om te lezen... je Synology heeft niet genoeg "rekenkracht"... met andere woorden je hebt een gebrek aan visie gehad want eigenlijk had je niet alleen storage nodig maar ook rekenkracht voor specifieke applicaties te draaien... je had met andere woorden een "server" nodig. In dit geval is het dus nog maar jij alléén (welke niet z'n eigen behoefte blijkt te kenenn)... terwijl we hier over een KMO spreken waar we totaal niets van weten.
Om nu te zeggen dat ik een gebrek aan visie had is wel wat drastisch. Ik zou het bijna vooroordeelmatig noemen. Je moet er de tijdspanne bij in rekening brengen. Toen ik die Syn doos kocht, voldeed ie perfect voor wat ik toen nodig had. Mijn behoeften zijn achteraf sterk veranderd en dan was de keuze voor de openmediavault snel gemaakt, omdat ik nog hardware had liggen. Mijn besluitvorming was dus wel iets meer dan een gebrek aan visie.

Had ik misschien gelijk voor die openmediavault moeten gaan? Ja, misschien, maar toen had ik geen hardware op de plank liggen en dan was de investering in een machine met klein stroomverbruik de beste keuze.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef: Maar als er een nood is voor een server dan zal het inderdaad vermoedelijk een Windows oplossing zijn... daar weet ik van dat iedereen ze kan onderhouden en ik niet beperkt ben tot wat freelancers (lees verhaal hierboven maar eens). Trouwens vandaag de dag ga je voor virtualisatie, dus mogelijks kan er wel een Linux host komen voor functionaliteit X of Y (maar toch niet voor basis dingen als AD).
Ik zou de discussie niet durven opentrekken van windows vs linux en is ook niet aan de orde in dit topic :roll: .Ik ga zeker akkoord met het voorstel van virtualisatie. En zoals ik al geopperd had zijn er oneindig veel mogelijke aanbiedingen op dit moment voor externe hosting, virtualisatie, dedicated servers etc.

Zoals r2504 al heeft aangegeven beschikken we over te weinig gegevens om een idee te vormen van wat de behoeften en budget zijn in de originele vraagstelling. Maar mocht ik een kmo leiden, zou ik het uitbesteden en me met mijn kernzaken bezig houden.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer
Provider

fvhbrugge schreef:Tenslotte is een NAS ook gewoon een server (Network Attached SERVER)
Nope, Network Attached Storage.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef: ..
Ofloo schreef:Ik weet niet in welke ivoren toren dat gij woont, maar niet alles wat een kmo koopt hoeft veel geld te kosten.
Goedkoop is dure koop... zeker in een bedrijf (hoe klein ook).
...
'k Ben het eens dat je geen oordeel kan geven, maar waarom dan een nas kopen en niet ineens gaan voor een SAN met fiber channel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

petrol242 schreef:Om nu te zeggen dat ik een gebrek aan visie had is wel wat drastisch. Ik zou het bijna vooroordeelmatig noemen.
Het was helemaal niet de bedoeling je te veroordelen maar wel het even zwart/wit te zien en duidelijk te maken dat het niet altijd zo eenvoudig is... dit is geen probleem van twee mensen die wat files willen uitwisselen, dit is één van de vele IT noden van de KMO... misschien niet vandaag, maar morgen... en dat los je niet op door als een kip zonder kop naar de winkel te lopen voor een Synology.
Ofloo schreef:'k Ben het eens dat je geen oordeel kan geven, maar waarom dan een nas kopen en niet ineens gaan voor een SAN met fiber channel.
Terechte opmerking die eerder reeds gemaakt is... maar iedereen zit zich blind te staren op de Synology... want voor hun thuis is dat de oplossing, dus MOET ze dat ook zijn voor de KMO ! Ik heb trouwens nergens aangegeven dat de server de beste oplossing is (ik tracht hier alléén duidelijk te maken dat de initiële posting totaal fout is - het is niet server versus Synology - en getuigt van totaal gebrek aan ervaring in dergelijke situaties).
petrol242 schreef:Zoals r2504 al heeft aangegeven beschikken we over te weinig gegevens om een idee te vormen van wat de behoeften en budget zijn in de originele vraagstelling. Maar mocht ik een kmo leiden, zou ik het uitbesteden en me met mijn kernzaken bezig houden.
Wijze besluiten... toch visie dan ;-)
Steven Seagull
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer
Provider

selder schreef:
fvhbrugge schreef:Tenslotte is een NAS ook gewoon een server (Network Attached SERVER)
Nope, Network Attached Storage.
Beste post uit deze thread tot dusver, deed me glimlachen.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Provider

De Synology DS1513+ is een geavanceerde NAS (Network Attached Storage) met plaats voor 5 3,5 inch harde schijven van maximaal 4 TB per stuk. Dankzij een 2,13 GHz dual-core Intel Atom D2700-processor en 2 GB aan DDR3-werkgeheugen spreek je de Synology DS1513+ moeiteloos met meerdere netwerkgebruikers tegelijk aan, terwijl je diverse packages van Synology DiskStation Manager gebruikt. Denk hierbij aan een e-mailserver met ondersteuning voor o.a. Gmail, Hotmail en Outlook, een webserver met ondersteuning voor PHP en MySQL, een VPN-server, een FTP-server, een printerserver, surveillance station en veel meer toepassingen die van pas komen binnen kleine en middelgrote ondernemingen.
Omschrijving van Coolblue

Soit, is mijn mening en ik ken kmo's waar de 1513+ het zeer goed doet. Lijkt mij dus wel sterk om dit een huis-tuin-keuken oplossing te noemen !!!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Zucht... sommigen willen het echt niet begrijpen :roll:
BertG3
userbase crew
userbase crew
Provider

Ik wil het wel begrijpen en snap je punt qua service.

Ik wil enkel duidelijk maken dat een dergelijke oplossing voor een KMO (en zeker 2 gebruikers) zeker volstaat. En ook vind ik jouw uitspraak dat een DS1513+ een huis-tuin-keuken oplossing is overdreven. Niet elke KMO kan zich een Proliant gaan permiteren.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Als proef op de som zou je aan die IT-consultant eens een oplossing moeten vragen zonder gebruik van HP, Dell of Microsoft.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

BertG3 schreef:Ik wil het wel begrijpen en snap je punt qua service.
Ik heb hier niet enkel geschreven over service maar over veel meer wat nog belangrijker is.
BertG3 schreef:Ik wil enkel duidelijk maken dat een dergelijke oplossing voor een KMO (en zeker 2 gebruikers) zeker volstaat.
Wat dus nogmaals aangeeft dat je niet leest wat mensen schrijven.
BertG3 schreef:En ook vind ik jouw uitspraak dat een DS1513+ een huis-tuin-keuken oplossing is overdreven.
Alle niet XS-series van Synology zijn "huis-tuin-en-keuken" toestellen wat mij betreft. Synology geeft dit zelf onrechtstreeks aan, kijk maar eens naar de Synology Replacement Service (SRS) welke je zoals je zal merken enkel beschikbaar is voor die XS-series. Dit betekend dat jij nergens een service contract zal kunnen afsluiten voor de andere toestellen.
BertG3 schreef:Niet elke KMO kan zich een Proliant gaan permiteren.
Nonssens... trouwens deze KMO heeft reeds een server (maar ook dat lees je blijkbaar niet, laat staan de vragen waarom deze niet uit te breiden of te vervangen is).
raf1 schreef:Als proef op de som zou je aan die IT-consultant eens een oplossing moeten vragen zonder gebruik van HP, Dell of Microsoft.
IT-consultants die hun job ernstig nemen beginnen daar zelfs niet aan... dan moet je bij de PC boer om de hoek zijn (als je die nog kan vinden).
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer
Provider

raf1 schreef:Als proef op de som zou je aan die IT-consultant eens een oplossing moeten vragen zonder gebruik van HP, Dell of Microsoft.
Wat ga je dan vinden? Enige oplossing is dan Linux of een prebuilt nas zoals synology ( die vaak gebasseerd zijn op Linux ) En dan zit je met hetzelfde probleem als eerder vermeld. Wat als er iets kapot gaat, die Dell of HP oplossingen zijn misschien veel te duur ten opzichte wat je nodig hebt of krijgt. Maar die kun je wel even op bellen en meestal is het binnen een paar uur opgelost. Wat lange downtime van je KMO vermijd. Als je inkomsten afhankelijk zijn van die server moet je daar niet gaan op besparen.

Een perfect voorbeeld hiervan is Linustechtips, die alles zelf bouwde en actheraf een paar duizenden euro's mocht betalen aan een data recovery service. ( Maar in zijn geval begrijp ik het wel, hij wist waar hij aan begon en door de extra videos heeft hij zijn geld al terug )
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
..
IT-consultants die hun job ernstig nemen beginnen daar zelfs niet aan... dan moet je bij de PC boer om de hoek zijn (als je die nog kan vinden).
Ben ik het niet helemaal mee eens, de meeste kennen gewoon niks anders, de meeste IT'ers zijn gewoon verkopers geworden. Maar eens je iets of wat deftige setup hebt/wilt begin daar gewoon niet mee, op dat vlak ben ik het eens.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dus Fujitsu, Lenovo, Oracle en Red Hat Enterprise zijn waardeloos? (Ga dan maar nooit meer in de Colruyt winkelen want het draait daar allemaal op Red Hat Enterprise.)

Begrijpelijk natuurlijk dat mensen die alleen met HP/Microsoft/Dell werken, de rest totaal niet kennen en proberen afschilderen als brol om inhoudelijke discussie te vermijden.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer
Provider

Al onze enterprise storage systemen (EMC, Sun, ...) draaien op een of andere Unix/Linux variant. Geen enkele windows based zenne :-D
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

raf1 schreef:Dus Fujitsu, Lenovo, Oracle en Red Hat Enterprise zijn waardeloos? (Ga dan maar nooit meer in de Colruyt winkelen want het draait daar allemaal op Red Hat Enterprise.)
Ik weet niet waar je naartoe wil maar dergelijke oplossingen kosten (minstens) evenveel als HP/Microsoft/Dell oplossingen.

Of dacht je dat Red Hat Enterprise gratis was en dat bedrijven daar geen support contract op nemen ?

Of wil je dit nu gaan vergelijken met een Synology z'n Linux kernel ?
VOiD schreef:Al onze enterprise storage systemen (EMC, Sun, ...) draaien op een of andere Unix/Linux variant.
Waar je nooit aan komt... behalve voor het installeren van fixes die van je leverancier zelf komen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Ik weet niet waar je naartoe wil
Het ging over die IT-consultant uit het eerste bericht, weet je nog? Die uitsluitend HP/Microsoft-oplossingen voorstelde.
Mijn punt is dat er nog andere merken en systemen zijn die dezelfde en betere kwaliteit leveren voor een lagere prijs.
Schiet dus niet zomaar een merk af systeem af dat je niet kent.
r2504 schreef:Ik weet niet waar je naartoe wil maar dergelijke oplossingen kosten (minstens) evenveel als HP/Microsoft/Dell oplossingen.
Je kent de supportcontracten van Red Hat Enterprise blijkbaar niet. En dure Windows Server-licenties hoef je bij zo'n oplossing niet te betalen.
Als Red Hat dan nog niet binnen het budget past, kies je een IT-supportbedrijfje dat CentOS ondersteunt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

raf1 schreef:Die uitsluitend HP/Microsoft-oplossingen voorstelde.
Mijn punt is dat er nog andere merken en systemen zijn die dezelfde en betere kwaliteit leveren voor een lagere prijs.
Zoals ik al schreef noem je ook A-merken op en zal de prijs niet wezenlijk verschillen.

Wat Linux betreft... ik wil er geen discussie over beginnen maar als je als klein bedrijf reeds over WIndows servers beschikt dan wil je daar echt geen Linux gaan naast plaatsen tenzij je een heel duidelijke use-case hebt die niet past binnen je bestaande infrastructuur (vermoedelijk andere leverancier, ander bedrijf voor support, andere procedures, ... en dat terwijl je net een standaard wil om de kosten te drukken).
r2504 schreef:Als Red Hat dan nog niet binnen het budget past, kies je een IT-supportbedrijfje dat CentOS ondersteunt.
Zie m'n vorige paragraaf.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”