Ofloo schreef:En een HP proliant kopen wil ook niet zeggen dat je dan al opvolging hebt
Dergelijke systemen koop je steeds met een support contract (geen idee wie dat kan leveren op een Synology), en wat software ondersteuning betreft heeft men reeds Wintel servers in dienst dus ik vermoed dat die er dan wel is (en zo heb je als bedrijf één aanspreekpunt).
Ofloo schreef:mij gaat het enkel om het feit dat je als KMO helemaal geen behoefte hebt om dure SAS drives je kan best gewone SATA drives gebruiken.
Straks ga je ook nog vertellen dat ipv 8 x 600 GB je ook één 4 TB SATA schijf kan steken.
Ofloo schreef:Kijk eens op youtube Eli the computer guy geeft wat uitleg over FreeNAS is wel minimaal en simpel maar voor gewone kmo met paar medewerkens lijkt me dit meer dan voldoende. Ge moet ook niet overdrijven he, kmo dan denk ik hoog uit 10-20 tal medewerkers. Daar heb je niet een hele server voor nodig.
Het gaat er echt niet in... het bedrijf heeft geen eigen IT mensen... en dan even een home made Linux gebaseerde oplossing gaan aanbevelen
Ofloo schreef:Maar voor zo'n syntology zou ik ook niet gaan. 'k gebruik syntology nas rack rs214 denk ik en meer dan 10 gebruikers moet je daar volgens mij ook niet opzetten.
In zo'n omgeving zou ik nog eerder een Synology aanbevelen (als je dan toch niet vooruit denkt als bedrijf) dan een FreeNas.
Ofloo schreef:edit: @helmuteke trouwens zo duur lijkt me die server nu ook weer niet, .. zo'n schijf lijkt 120 euro te kosten en die server 1200 euro da's een goede 2000 euro (zonder os) lijkt me toch helemaal niet zo duur voor wat je ervoor terug krijgt,
Geen idee over wat je hebt hebt... maar een HP 600GB 10K SAS disk kost 500 euro... voor 8 schijven betaal je hier dus alléén al 4000 euro. Prijzen voor een HP DL160 Gen9 gaan ook van 1000 tot 5000 euro afhankelijk van wat je precies wil.
Tim.Bracquez schreef:Er zijn genoeg integratie bedrijven dat oplossingen geven op goede software voor op kantoor met de nodige response time voor dergelijke oplossingen.
Noem er gewoon ééntje dan... trouwens ik heb er zo ook enkele gekend, Linux fanaten die freelancer zijn geworden vanuit hun ideologie en ondertussen allemaal de boeken hebben toegedaan (maar de klanten zitten nu wel met een "goedkope" oplossing waar niemand voor staat te springen om ze te onderhouden !)
De regel is simpel... IT is belangrijk voor een bedrijf, belangrijke dingen kosten geld. Wil iemand een Synology zetten... prima !