Waarom is alles zo duur in België ? En goedkoper in de buurlanden.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kitt schreef: En service tja ..
Bijna enige reden waarom ik online verkies is eigenlijk de service! Of het Coolblue of Amazon is. Beiede leveren telkens UITSTEKENDE service! Een pak betere service dan eendert welke lokale winkel.

Vroeger was het nog toepasselijk: je kocht een tv bij een lokale TV-boer. Is er iets mis, schroeft hij hem open en repareert hij het voor jou ter plaatse. Als het een goede was, zou die zelfs langsgekomen zijn. Tegenwoordig kan dat niet meer. Dus maakt het eigenlijk niet uit: webshop of lokale winkel: ze moeten het toch verzenden naar een service center. Maar een webshop kan meer kracht uitoefenen bij de fabrikant. Soms vragen ze voor jou om toestel gewoon te vervangen. Of ze kunnen je nieuw toestel opsturen en dan wachten op nieuw vervangend toestel wachten van de fabrikant.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Yups, en dan krijgt de volgende klant dat toestel omdat klant 1 niet gelukkig was met z'n aankoop, al tig meegemaakt bij die dozenschuivers.. soit ik ik gebruik ze natuurlijk ook als er cashbacks zijn :angel: heb weeral een hele stock Nespesso capsules met de cashback van hun, toestelletje kopen, 1 keer gebruiken, goed vuil terugsturen en je 60€ aan gratis koffie laten afkomen door Nespresso. De volgende krijgt dan mijn toestel wel met een stickertje dat hij gebruikt maar nagekeken is.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:dan krijgt de volgende klant dat toestel omdat klant 1 niet gelukkig was met z'n aankoop,
Bij Coolblue zijn ze daar eerlijk over: ze verkopen ze in 2dekansjes. Bij gewoon geopend en ongebruikt is dat vaak 10-15% korting.
iceke schreef:ik gebruik ze natuurlijk ook als er cashbacks zijn :angel: heb weeral een hele stock Nespesso capsules met de cashback van hun, toestelletje kopen, 1 keer gebruiken, goed vuil terugsturen en je 60€ aan gratis koffie laten afkomen door Nespresso. De volgende krijgt dan mijn toestel wel met een stickertje dat hij gebruikt maar nagekeken is.
Alleen bij sommige (electronische) toestellen, zoals bij Samsung is dat niet zo simpel. Daar moet je nl. een serienummer of IMEI nummer intypen. En als volgende klant cashback wilt claimen en jij hebt het al geclaimed, mag Samsung bv. die cashback terugvragen.

BTW: nog zo'n voorbeeld:
heb net pakje gekregen (van Amazon.de) met 100m UTP CAT5e kabel, 100 RJ45 stekkers, 128GB snelle USB stick en 2 speciale batterijtjes. Totaal was 2x goedkoper dan hier in België goedkoopste uit te kiezen (inclusief Coolblue en Bol). En nog eens goedkoper dan gewone winkels met "laagsteprijs garantie"(VDB/Media Markt/Fnac/bouwmarkt/...)
Breakdown (amazon vs online vs offline):
kabel: 18€ vs 33€ vs 40€
stekkers:6€ vs 15€ vs 18€
USB: 30€ vs 65€ vs 72€
2 batterijtjes: 4€ vs 10€ vs 14€

Totaal: 58€ vs 123€ vs 144€
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Er is een ding die ik hier bij ons koop (in dit geval is dat Gobyn in Oostakker) dat is een wasmachine.De zelfstandige,waar we gekocht hebben die heeft nl. een hersteldienst,en voor een wasmachine is dit wel heel handig.Na een drietal jaar was er nl. een schokdemper stuk.

Er is ook een off. tv hersteller van Samsung,in het Gentse,die mag/kan U TV (herstelt ook andere dingen)herstellen,ook in garantie,(mits voorlegging aankoopbewijs van een winkel)gelijk waar U hem gekocht heeft,herstelt U TV ook buiten garantie natuurlijk.

http://www.servicecenterpringels.be/
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Inderdaad, ik koop tegenwoordig ook de meeste dingen online en in het buitenland. Waarom zou je in België kopen als het in het buitenland goedkoper is en je betere service krijgt ( Tenminste bij Amazon ) natuurlijk is dit niet goed voor de Belgische economie maar dat moet de regering maar oplossen het is tenslotte hun schuld dat de prijzen zo hoog zijn. Het is zelfs zo ver gekomen dat buitenlands postbedrijven hier gaan concurreren met Bpost zoals bv PostNL die zie ik regelmatig rijden en hebben hier ook al een paar keer dingen geleverd.
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Seledotbe schreef:Is de nederlandse supermarkt dan zo veel goedkoper dan colruyt?of delhaize?ik krijg hier regelmatig reclame van jumbo in de bus maar ik woon op ongeveer 15min van Nederland en hier is geen jumbo winkel.
Om hier nog even op terug te komen: ja. Wij wonen op nog geen 5 km van de Jumbo en gaan al jaren daar winkelen. Heb dit weekend nu eens de boodschappen vergeleken met wat ze zouden kosten als we naar de Colruyt zouden gaan (die overigens 3 keer zo ver is voor ons). Bij de Jumbo hebben we 58 euro betaald, bij de Colruyt zou het ons 95 hebben gekost. Toegegeven: de klassieker (Pampers) zat erbij, en ook aanbiedingen (Ariel wasmiddel 3 voor 2 bvb). Maar andere dingen die wij vaak kopen zijn ook altijd goedkoper in Nederland: Old Amsterdam 15,96€/kg vs 18,90/kg, tagliatelle (2,38/kilo) vs € 3,38/kg...
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Over Old-Amsterdam gesproken, ik proef een verschil tussen de uit fabriek verpakte versie bij de Colruyt en de in de Jumbo verpakte Old-Amsterdam. Komt waarschijnlijk omdat bij de Jumbo de dag zelf de kaas gesneden wordt en verpakt.

Bij Coca-Cola en Douwe Eghberts is er ook een verschil in smaak tussen de landen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
kippewit
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 3 keer

Abusimbal schreef:Over Old-Amsterdam gesproken, ik proef een verschil tussen de uit fabriek verpakte versie bij de Colruyt en de in de Jumbo verpakte Old-Amsterdam. Komt waarschijnlijk omdat bij de Jumbo de dag zelf de kaas gesneden wordt en verpakt.
Je hebt in de Jumbo ook de voorverpakte. Nog een verschil bij Old Amsterdam is dat in België de randjes er nog aan zitten, en in Nederland niet :-)
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

lanadekat schreef:Het is zelfs zo ver gekomen dat buitenlands postbedrijven hier gaan concurreren met Bpost zoals bv PostNL die zie ik regelmatig rijden en hebben hier ook al een paar keer dingen geleverd.
PostNL heeft een wagenpark in (o.a.?) Wilrijk (Antwerpen) naast IKEA. Een Belgische afdeling op poten zetten heeft ook wel z'n redenen. :wink:
Victory Not Vengeance
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

kippewit schreef:
Abusimbal schreef:Over Old-Amsterdam gesproken, ik proef een verschil tussen de uit fabriek verpakte versie bij de Colruyt en de in de Jumbo verpakte Old-Amsterdam. Komt waarschijnlijk omdat bij de Jumbo de dag zelf de kaas gesneden wordt en verpakt.
Je hebt in de Jumbo ook de voorverpakte. Nog een verschil bij Old Amsterdam is dat in België de randjes er nog aan zitten, en in Nederland niet :-)
Allemaal juist, ik bedoelde bij de kaasafdeling. Ze vergeten dan wel altijd papiertjes tussen de plakjes te zetten.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ook koffie is veel goedkoper in NL,ik heb de indruk dat samen met wasprodukten(van bekende merken) en vitaminen (Supradyn ) en verzorgingsprodukten(Nivea,Dove,enz) je het meeste profijt kan doen,gewoon omdat deze bij de duurdere art. zijn.
Maar alle levensmiddelen zijn goedkoper,de meesten 0.3.of 0,4 € maar als je dan aan de kassa komt,loopt het sterk op.
Het meest redement kan je halen door de 'Bonus' of reklame gewoon te volgen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

testertje schreef:
lanadekat schreef:Het is zelfs zo ver gekomen dat buitenlands postbedrijven hier gaan concurreren met Bpost zoals bv PostNL die zie ik regelmatig rijden en hebben hier ook al een paar keer dingen geleverd.
PostNL heeft een wagenpark in (o.a.?) Wilrijk (Antwerpen) naast IKEA. Een Belgische afdeling op poten zetten heeft ook wel z'n redenen. :wink:
Ik vind het eigenlijk hallucinant dat buitenlandse bedrijven die hun personeel in Belgie laten opereren, niet aan de Belgische arbeidswetgeving gebonden zijn.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier is het postNL busje toch echt wel eentje met belgische nummerplaten een een belgische werknemer.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, postnl heeft in be een apart bedrijf en is volledig onderhevig aan be wetgeving.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

ITnetadmin schreef:Ik vind het eigenlijk hallucinant dat buitenlandse bedrijven die hun personeel in Belgie laten opereren, niet aan de Belgische arbeidswetgeving gebonden zijn.
Dat gebeurt wel, maar het zal niet PostNL zijn die zich daaraan bezondigd.

DeStandaard 11/07/2014 - Sociale dumping kost 8.000 jobs bij Vlaamse bouwkmo’s
Afbeelding
De legale versie is nog geen 3% goedkoper.

Dit daarentegen:
DeStandaard 23/12/2015 - Oost-Europese chauffeurs krijgen controle voor sociale dumping

En het zijn onze politici, al dan niet in Europa, die de regels bepalen hé, niemand anders.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Gisteren is ons strijkijzer ontploft. We zijn toevallig in de Auchan in Frankrijk en zien daar een Calor voor 71€.

Vandaag heb ik eens een prijsvergelijkingen gedaan van hetzelfde type.

In België (Art&Craft, Krefel, VDB, Makro,...) varieert de prijs tussen de 84 en 99 euro.

En dit zijn wat prijzen van webwinkels:
Bol = 84€
Amazon.de = 99€
Amazon.fr = 68€

Toch heel opmerkelijk het verschil bij Amazon tussen .de en .fr?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

johan.devos schreef:Toch heel opmerkelijk het verschil bij Amazon tussen .de en .fr?
Als ik bepaalde items bij Amazon wens te kopen kijk ik altijd bij de Franse en de Duitse winkel omdat zij verschillende prijzen hanteren. De ene keer is frankrijk goedkoper, de andere keer Duitsland. Er valt niet echt een lijn in te trekken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Amazon: Frankrijk, Duitsland, UK, Spanje, Italië
Er valt idd geen lijn in te trekken.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Grappigste is: je kan bv. bij UK bestellen en het komt uit een DE warehouse. Of je kan het bij DE bestellen en het komt uit een IT warehouse.
Je hebt zelfs een site ervoor: https://www.curiua.com/
Ook promo's (daily deals / black friday / ...) verschillend per land heel erg sterk.
Wel rekening mee houden dat uit sommige landen je wel verzendkosten moet betalen, bij DE en FR niet.

Punt is: ze passen hun prijzen aan zodat ze lokaal concurrerend zijn. Niet inkoopprijs+marge. Ze moeten dat ook doen anders gaat hun relatie met fabrikant achteruit. De fabrikant kiest er ook bewust voor om in sommige landen hogere prijzen dan in andere landen te hebben. Duitsland is normaalgezien een van die landen dat ze kiezen om het goedkoper te verkopen. Maar Calor is een frans merk, dus is het ook logisch dat het goedkoper verkocht wordt in Frankrijk :)
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

johan.devos schreef:
Toch heel opmerkelijk het verschil bij Amazon tussen .de en .fr?
Werd het allebei verkocht door amazon? Er zijn altijd kleine prijsverschillen, maar nooit overdreven groot.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Kijk eens naar usb sticks of sd kaarten. Op amazon.de tot wel 3x minder dan op andere amazons.
Schoenen en kleding kunnen ook makkelijk 30% verschillen.
XIII
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 1 keer

warpozio schreef:http://netto.tijd.be/budget/Huishoudboo ... 1442581540
Een ouder artikel uit de FET van vorig jaar. Dat toen al aanraadde om inkopen te doen via Amazon!

voor amazon is er een extensie die de prijzen weergeeft van de verschillende euro landen, zoeken op
Kiwi Amazon Prijsvergelijking
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Ik gebruik deze: Price Snoop, die geeft correct prijzen weer. Die kiwi prijsvergelijker geeft vaker verkeerde prijzen.
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

Shoptimate geeft zelfs de prijzen van de Amazon's in EU, een aantal Belgische en andere Europese webshops met de bijhorende verzendkosten. Deze is trouwens ontwikkeld door een Belg (actief in /r/belgium) en is vrij snel om sites toe te voegen op aanvraag indien die nog niet aanwezig is.

https://chrome.google.com/webstore/deta ... ibde?hl=nl

En met camelcamelcamel extensie/site kan je mooi de prijshistoriek van artikelen op amazon opvolgen en een melding instellen wanneer deze onder een bepaalde prijs komt te staan.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Die "camelcamelcamel" is wel cool
Afbeelding
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 39 keer

Misschien een tip voor wie geregeld iets op Amazon.fr koopt :

http://amazon-presse.fr/Nos-communiqu-s ... 0f863c9ea8

Belgen kunnen nu voor 49 euro per jaar intekenen op Amazon.fr Premium.
Voordelen? Geen leveringskosten meer, binnen een dag geleverd, half uur eerder promoties kunnen kopen, 1 e-book per maand.

Ik weet wel niet of die gratis leveringskosten ook gelden voor resellers via Amazon?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Alleen spijtig dat het niet zoals in DE is met Prime, waar je ook video, muziek, unlimited photo storage, ... krijgt. Ook zijn de daily deals bij de DE site een pak beter dan bij FR.
lukadad schreef:Ik weet wel niet of die gratis leveringskosten ook gelden voor resellers via Amazon?
Enkel wanneer het door reseller verkocht wordt, maar GELEVERD word door Amazon. Eigenlijk is het heel simpel: je moet in zoekresultaten vPrime (vPremium) aanklikken.

Ik zou het dus niet nemen en de flexibiliteit behouden van welke amazon site je kiest.

Ook heeft de FR site spijtig genoeg geen "student-Prime": eerste jaar gratis, daarna -50%.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Voor die €50 krijg je ook unlimited storage
du stockage gratuit et illimité de photos sur l’Amazon Cloud Drive grâce à Premium Photos
fluppie
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb gisteren Sprite (Licht) gekocht bij Albert Heyn in NL. Voor twee flessen van 1,50 L was het 2,50€ wat op 1,25€ per fles kwam.Ik denk dat dit ook veel goedkoper is,dan hier in Belgie.Men betaald wel 0,25€ voor de fles,die men nadien leeg,kan terug doen.en je krijgt die 0,25€ terug.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

fluppie schreef:Ik heb gisteren Sprite (Licht) gekocht bij Albert Heyn in NL. Voor twee flessen van 1,50 L was het 2,50€ wat op 1,25€ per fles kwam.Ik denk dat dit ook veel goedkoper is,dan hier in Belgie.Men betaald wel 0,25€ voor de fles,die men nadien leeg,kan terug doen.en je krijgt die 0,25€ terug.
https://www.superbudget.be/lang/nl/?&wt ... 5cAnYcSHsb
1.61€ per fles bij ons (in promo)
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181004_03807056
Blijkbaar kun je daar boete voor krijgen. Definieer "voor eigen gebruik"...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Het was niet voor eigen gebruik maar voor de hele familie en blijkbaar hadden ze ook een zaak.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

En dit overpriced systeem proberen omzeilen = boete:

https://www.hln.be/geld/consument/belgi ... ~a4a7da7d/

Ik rij een paar keer per jaar naar Auchan Duinkerke of Roncq om de auto vol met water te steken. Of als we gaan wandelen aan de cappen van Calais dan stoppen we daar op de terugweg. Het water van MtRoucous is in de bio-planet meer dan 2x zo duur, afzetters.

Meestal zijn dat 2 karren vol. 14 pakken per kar van 1.5L, dus 28x6x1.5L = 252L. En dit is blijkbaar strafbaar door de overheid die ons alweer naait.

Ik heb geen lieve woordjes voor deze gelegaliseerde stelende bende.
axs
Moderator
Moderator

Dit is niet strafbaar zolang het voor eigen gebruik is. Echter waren er is dit geval serieuze aanwijzingen dat het voor wederverkoop bedoeld was.
Wat mij betreft, graag ook wat meer controles naar een factuur aan de uitgang van de colruyt ;)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

axs schreef:Wat mij betreft, graag ook wat meer controles naar een factuur aan de uitgang van de colruyt ;)
Aan de uitgang van de Colruyt krijg je GEEN factuur maar wel een kassaticket. Een factuur moet je uitdrukkelijk vragen. Een particulier kan de Facto niks aanvangen met een factuur. Wie een zaak heeft wordt verondersteld een factuur te vragen. Maar goed, het is wederom duidelijk dat diegenen die nu het hardst staan te roepen over controle in heel hun leven nog nooit een Euro in het zwart verdiend hebben (of hebben laten verdienen). Nog een beetje en ze geloven het zelf.
axs
Moderator
Moderator

Het gaat dan in mijn stelling ook niet over particulieren ;)
Laat de kassabediende dan in vele gevallen ook nog eens vragen aan degenen met grote hoeveelheden ‘nachtwinkelproducten’ :‘factuur nodig?’ Om daarna een ‘Neen dank je gebaar’ te krijgen samen met een stapel 20/50 euro biljetten.

Maar back on-topic: mede dankzij dit soort fratsen en aankopen buiten België zullen producten hier duurder blijven. Hoe groot het aandeel is, geen idee, wss niet significant tov andere factoren, maar toch.
Een vicieuze cirkel die ik - wss tevergeefs - probeer te doorbreken door consequent mijn aankopen niet in een Chinese webshop te doen en in de mate vh mogelijke lokale handelaars te steunen.
Lustra
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Het ergste is als de colruyt een promo doet op bepaalde producten,
dan komen ali, singh en al hun broeders al in de vroege ochtend volledige paletten inkopen... zonder factuur en cash betaald.

De particuliere klanten zijn er dan de dupe van, want de promo is nergens nog verkrijgbaar
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Heel dit topic staat bol van de hypocrisie. Enerzijds op de kap zitten van een zelfstandige die wat in het zwart handel drijft. Anderzijds alle begrip hebben voor de particulier die net over de grens zijn aankopen doet wegens goedkoper. Op die manier steelt een particulier evengoed van de overheid door misgelopen btw inkomsten. Het gaat ook om ettelijke miljoenen. Om nog maar te zwijgen van de inkomsten die handelaars mislopen. Een zelfstandige die bij Colruyt koopt zonder factuur zorgt tenminste voor inkomsten van deze winkel, iets wat niet gezegd kan worden van Jan met de pet die aankoopt bij handelaars in FR, NL of DE. Maar de gewone werkmens die dat doet, dat moet kunnen natuurlijk.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

Dan mag je natuurlijk ook niets meer kopen via het internet (Amazon, bol, zalando,...)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Lustra schreef:Het ergste is als de colruyt een promo doet op bepaalde producten,
dan komen ali, singh en al hun broeders al in de vroege ochtend volledige paletten inkopen... zonder factuur en cash betaald.

De particuliere klanten zijn er dan de dupe van, want de promo is nergens nog verkrijgbaar
Ja de nachtwinkels zijn de pest, komen met volle karren alles opladen. Vermoedelijk zonder factuur.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”