Probleem met thermostaat
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Deze middag, plots geen verwarming meer. Als ik ging kijken naar de ketel stond deze op 0.4 bar. Beetje weinig dus. Dan de twee kranen even open gezet (twee rechtse kranen op foto https://BASEcloud.base.be/?shareObject= ... b8b258eab8) en de druk steeg in een paar seconden naar een goeie 2.7 bar. Problem fixed... Dacht ik!
Sindsdien komt er een fijn straaltje water (25cl / 4 minuten) aan de rechterkant van de ketel) van onderaan de ketel, helemaal rechts. Volgens de handleiding (zie pagina 18 en 19 op de PDF, referentienummer 7) zou dit de "condensaatopvangbak" moeten zijn. Echter is hier helemaal niks op aangesloten? Kan iemand eens zien of deze installatie wel correct is?
Filmpje van het stromende water : https://BASEcloud.base.be/?shareObject= ... 4492bdaeb5
Documentatie ketel Buxel Thermomaster E25F : https://www.gebruikershandleiding.com/B ... ml#pdftext
Alle hulp welkom!
Sindsdien komt er een fijn straaltje water (25cl / 4 minuten) aan de rechterkant van de ketel) van onderaan de ketel, helemaal rechts. Volgens de handleiding (zie pagina 18 en 19 op de PDF, referentienummer 7) zou dit de "condensaatopvangbak" moeten zijn. Echter is hier helemaal niks op aangesloten? Kan iemand eens zien of deze installatie wel correct is?
Filmpje van het stromende water : https://BASEcloud.base.be/?shareObject= ... 4492bdaeb5
Documentatie ketel Buxel Thermomaster E25F : https://www.gebruikershandleiding.com/B ... ml#pdftext
Alle hulp welkom!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Mijn gevoel zegt, te veel druk opgestoken.
Zie handleiding pagina 8
Wat gebeurt er vaak, is dat je ergens een zeer klein lekje hebt, waardoor je druk verliest (bijvoorbeeld een ontluchter, maar dat water verdampt en je ziet dit nooit op wat aanslag na).
Hoeft niet noodzakelijk een groot probleem te zijn, daar gaat soms jaren over.
Steek je daar dan plots druk bij, dat hebben die dichtingen niet zo graag, want onder invloed van de warmte verduren deze en zetten zich.
Steek je er dan te veel op dan houden de dichtingen het niet, je kan alleen maar hopen als de druk daalt het lekken stopt.
Ookal staat de kraan toe, je hebt daar een expansievat, een soort "ballon" die het uitzetten van het water opvangt. Deze geeft dan ook de voordruk in je systeem.
Wachten dus tot deze genoeg leeggelaten is door de lekken en de druk daalt... (of de flexibel even losschroeven en zelf water af laten, of aan de ontluchtingskraantjes van een radiator water aflaten).
Zie handleiding pagina 8
Wat gebeurt er vaak, is dat je ergens een zeer klein lekje hebt, waardoor je druk verliest (bijvoorbeeld een ontluchter, maar dat water verdampt en je ziet dit nooit op wat aanslag na).
Hoeft niet noodzakelijk een groot probleem te zijn, daar gaat soms jaren over.
Steek je daar dan plots druk bij, dat hebben die dichtingen niet zo graag, want onder invloed van de warmte verduren deze en zetten zich.
Steek je er dan te veel op dan houden de dichtingen het niet, je kan alleen maar hopen als de druk daalt het lekken stopt.
Ookal staat de kraan toe, je hebt daar een expansievat, een soort "ballon" die het uitzetten van het water opvangt. Deze geeft dan ook de voordruk in je systeem.
Wachten dus tot deze genoeg leeggelaten is door de lekken en de druk daalt... (of de flexibel even losschroeven en zelf water af laten, of aan de ontluchtingskraantjes van een radiator water aflaten).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Wel dat was inderdaad de tweede mogelijkheid. Aangezien er op de ketel zelf staat dat de druk tussen de 1 bar en 1.5 bar moet zetten is dit nog het meest plausibele. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niks af ken van dit hele systeem en daardoor wat in paniek was
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zo'n 1.5 a 2 bar op je circuit is normaal ruim voldoen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
- volgens de handleiding is 1,2 tot 2 bar de aanbevolen druk.
- lopende water: toch raar dat nu pas daar water uitkomt. Het is een condenserende ketel dus uit de condensatieuitlaat moet er bij gebruik altijd water uitkomen.
Die uitlaat moet dan op op de riolering aangesloten worden.
Ben je zeker dat het niet het overdrukventiel is waar er nu water uitkomt?
- lopende water: toch raar dat nu pas daar water uitkomt. Het is een condenserende ketel dus uit de condensatieuitlaat moet er bij gebruik altijd water uitkomen.
Die uitlaat moet dan op op de riolering aangesloten worden.
Ben je zeker dat het niet het overdrukventiel is waar er nu water uitkomt?
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 30 dec 2015, 20:34, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dat is het punt waar ik op twijfel. Daarom dat ik het hier vraag
Volgens hoe ik de handleiding lees zou dit de condensatieuitlaat moeten zijn. Misschien komt overdruk uit op hetzelfde?
Zolang ik hier zit kwam die druk nooit boven de 0.6 (nooit naar gekeken ook). Dus het kan iets zijn dat al een tijd aansleept, echter zie ik daar niet meteen sporen van op de grond.
Volgens hoe ik de handleiding lees zou dit de condensatieuitlaat moeten zijn. Misschien komt overdruk uit op hetzelfde?
Zolang ik hier zit kwam die druk nooit boven de 0.6 (nooit naar gekeken ook). Dus het kan iets zijn dat al een tijd aansleept, echter zie ik daar niet meteen sporen van op de grond.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
- ben je zeker dat die 2 kraantjes dienen om bij te vullen? Volgens schema in handleiding zij die 2 leidingen D en E de retourleidingen voor de verwarming en de boiler. Dus hiermee kan je niet bijvullen.
- het bijvullen gebeurt dan wellicht ter hoogte van de boiler
- het bijvullen gebeurt dan wellicht ter hoogte van de boiler
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Dit zijn de twee kraantjes die ik heb open gedraaid. Met deze handeling steeg de druk van 0.4 bar naar 2.7 bar. Ik vermoed dat dit dus klopt?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
volgens mij klopt er hier iets niet, want volgens schema zijn die 2 leidingen gewoon retour leidingen en is geen van beide koud water om bij te vullen
je hebt wellicht ook nog en boiler staan?
maar nog belangrijker: wordt al warm in huis en krijg nog altijd warm water?
je hebt wellicht ook nog en boiler staan?
maar nog belangrijker: wordt al warm in huis en krijg nog altijd warm water?
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Er is hier geen boiler in huis. Verwarming en warm water werkt inderdaad terug.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
Ik was wellicht op het verkeerde prentje aan het kijken.
Andere tekening: Van rechts naar links:
1 CV-retour
2 Koudwateraansluiting
3 gasaansluiting
4 vertrek sanitair warm water
5 CV-vertrek
6 Condensatieafvoer
Dus de verbinding tussen de 2 rechtse leiding dient om bij te vullen.
Andere tekening: Van rechts naar links:
1 CV-retour
2 Koudwateraansluiting
3 gasaansluiting
4 vertrek sanitair warm water
5 CV-vertrek
6 Condensatieafvoer
Dus de verbinding tussen de 2 rechtse leiding dient om bij te vullen.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 31 dec 2015, 09:09, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
B = Vertrekleiding boiler (die er niet is?)
C = Gastoevoer
D = Retourleiding boiler (die er niet is?)
E = CV Retourleiding
Ik gok dat het 7 (condensaatopvangbak) is die lekt, hoewel deze links staat ipv rechts?
Alle andere leidingen zie je namelijk netjes doorlopen. Enkel 7 heeft geen "einde"?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ben je zeker dat het geen overdruk klep is ? M'n vriendin is er hier ook eens in gelukt zelfs meer dan 4 bar op de ketel te zettenkrisken schreef:Volgens hoe ik de handleiding lees zou dit de condensatieuitlaat moeten zijn..
Water liep toen ook weg via zo'n klep... en die was daarmee ook stuk (sloot niet meer goed af en na enkele dagen waren we steeds onze druk opnieuw kwijt)
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
De druk kan normaal nooit "in een paar seconden" stijgen van 0.4 tot 2.7 barkrisken schreef:Deze middag, plots geen verwarming meer. Als ik ging kijken naar de ketel stond deze op 0.4 bar. Beetje weinig dus. Dan de twee kranen even open gezet (twee rechtse kranen op foto https://BASEcloud.base.be/?shareObject= ... b8b258eab8) en de druk steeg in een paar seconden naar een goeie 2.7 bar.
Als je maar 0.4 bar hebt, dan is je expansievat volledig leeg. Door het openen van die (2) kranen vul je water bij in het verwarmingscircuit, waarbij je dus eerst het expansievat terug bijvult. Dat gebeurt zeker niet "in een paar seconden" - tenzij je expansievat kapot is !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
- Locatie: 2800 Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
Een condensafvoer zou , bij een condensketel , kwasi altijd lekken tijdens de werking van de ketel . Vrij zeker dat dat je overdrukklep is van je CV .krisken schreef: Misschien komt overdruk uit op hetzelfde?
.
D is u sanitair koud water , B is u vertrek sanitair warm waterkrisken schreef:
B = Vertrekleiding boiler (die er niet is?)
D = Retourleiding boiler (die er niet is?)
Op u filmke van u lekkende overdrukklep zie ik ne zwarte preflex naar een afvoer gaan precies , dat is u condensafvoer
Eigenlijk is het omgekeerd , een defect expantievat zal vaak zijn voordruk verloren zijn waardoor deze vol kan lopen met water . Zeer vaak resulteerd dit in lang moeten bijvullen eer de druk stijgt . 100 % zeker is dat de druk , in koude toestand van de installatie snel zal stijgen wanneer alles opwarmtphilippe_d schreef:
De druk kan normaal nooit "in een paar seconden" stijgen van 0.4 tot 2.7 bar
Dat gebeurt zeker niet "in een paar seconden" - tenzij je expansievat kapot is !
Wanneer je druk bij het vullen echt snel stijgt is vaak de voordruk van het expantievat te hoog , deze zou steeds minder moeten zijn dan de werkingsdruk van je installatie
The eternal and true pessimist
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Zo een expansievat is hedendaags ook zo groot niet meer hoor,hoe krijgen ze dat anders ingebouwd.
Maar inderdaad. Met de jaren gaat dit stuk.
[ Post made via mobile device ]
Maar inderdaad. Met de jaren gaat dit stuk.
[ Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
het aansluitschema lijkt toch bedoeld om te werken met een boiler.
Als er hier geen boiler aanwezig is dan is het circuit warm water niet gescheiden van circuit CV, dat lijkt me toch iets raars te zijn
Want dat zou betekenen dat de retour van CV-water gemengd wordt met koud water zodat er cv-water uiteindelijk uit de douche zou komen.
Als er geen boiler aanwezig is dan heb je een verkeerde handleiding gevonden.
Tegenwoordig zijn de boilers ingebouwd in de cv-ketels, maar dit schema duidt op een externe boiler.
Hier heb je schema theromaster met ingebouwde boiler
https://www.bulex.be/downloads/thermo-m ... 631668.pdf
Als er hier geen boiler aanwezig is dan is het circuit warm water niet gescheiden van circuit CV, dat lijkt me toch iets raars te zijn
Want dat zou betekenen dat de retour van CV-water gemengd wordt met koud water zodat er cv-water uiteindelijk uit de douche zou komen.
Als er geen boiler aanwezig is dan heb je een verkeerde handleiding gevonden.
Tegenwoordig zijn de boilers ingebouwd in de cv-ketels, maar dit schema duidt op een externe boiler.
Hier heb je schema theromaster met ingebouwde boiler
https://www.bulex.be/downloads/thermo-m ... 631668.pdf
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 31 dec 2015, 09:41, in totaal 2 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Een expansievat gaat niet vol of leeg, maar compenseert voor druk.expansievat volledig leeg
Je kan de druk op een installatie dus perfect op "enkele seconden" van 0,4 naar 2,7 bar doen stijgen, gewoon de kraan volledig openzetten.
Het expansievat compenseert de toegenomen of afgenomen druk als het water verwarmt en afkoelt.
Een kennis zijn installatie was ook ooit eens afgeslagen, stond op 0,7bar.
Ik zei hem per telefoon dat hij er wat druk moest bijdoen, maar ik had niet gezegd tot hoeveel. Hij had de installatie op 4bar gezet. Per ongeluk had hij dat vermeld als hij terugbelde. Ik heb hem aangeraden om water uit de verwarming te laten lopen, want als de ketel dan zou opspringen, zou het ergens boem zeggen.
Geen schade en we zijn nu 3 jaar verder ofzo.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Dat de druk steeg in paar seconden doet me denken aan lucht in de leiding.... De eerste 2 weken na installatie van een nieuwe ketel hadden we constant schommelingen van druk tussen 2.5bar en 1.1bar. Na het ontluchten is dat een stabiele 1.7bar.
Je zou echt moeten bijvullen (en ik vermoed dat het niet de 2 kraantjes zijn) en grondig ontluchten.
Ik denk ook dat het ding dat lekt inderdaad een overdrukventiel is. Bij intelligentere ketels loopt dat via expansievat en is daar een leiding aangesloten voor overdruk af te voeren.
Het is natuurlijk een Bulex, iets waar iedereen over vloekt...
Je zou echt moeten bijvullen (en ik vermoed dat het niet de 2 kraantjes zijn) en grondig ontluchten.
Ik denk ook dat het ding dat lekt inderdaad een overdrukventiel is. Bij intelligentere ketels loopt dat via expansievat en is daar een leiding aangesloten voor overdruk af te voeren.
Het is natuurlijk een Bulex, iets waar iedereen over vloekt...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Vaak is zo'n ventiel slechts één keer te gebruiken... het is namelijk een soort veer en als die éénmaal is uitgezet wegens te hoge druk dan verliest die veer z'n kracht. We hebben dit ook gehad en in het begin verloren we 1 bar a rato van een maand, op het einde 1 bar a rato van 3 dagen.fvhbrugge schreef:volgens mij lekt het overdrukventiel door te hoge druk, hopelijk stopt het vanzelf of anders wat extra druk aflaten
-
- Starter Plus
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 2 keer
Wat betreft de druk die je moet hebben op jouw installatie: het hoogte verschil tussen het expansievat en hoogste punt van de hoogste radiator in meter. Bijvoorbeeld 3 meter hiervan onthou je 0,3 bar (10m water komt overeen met 1bar water)
Hier tel je 0,5 bar bij op.
In het voorbeeld kom je dus aan 0,7 bar. Dit is de druk die op het membraan in het vat moet zitten (zonder tegendruk weliswaar) .
Op de installatie moet er nog 0,3 bar meer zitten als op het membraan. En dit alles in koude toestand...
Er zit nog een heleboel fysica achter maar die zal ik je besparen [emoji12]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hier tel je 0,5 bar bij op.
In het voorbeeld kom je dus aan 0,7 bar. Dit is de druk die op het membraan in het vat moet zitten (zonder tegendruk weliswaar) .
Op de installatie moet er nog 0,3 bar meer zitten als op het membraan. En dit alles in koude toestand...
Er zit nog een heleboel fysica achter maar die zal ik je besparen [emoji12]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Kitt
- Elite Poster
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
- Twitter: kitt1977
- Locatie: ON4TOP
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 45 keer
- Contacteer:
veel ketels gaan in beveiliging indien druk onder de 1 bar is .. mijn Buderus gaat in alarm onder de 1bar ..
Hier altijd +/- 1,5bar .. en ketel + expansievat staan op zolder .. slechts 1x beetje moeten bijvullen denk ik .. staat er nu een jaar of 6 .
Geloof dat de meeste expantie vaten tegenwoordig ook geleverd worden met een voordruk van 1 a 1,5 bar ( stikstof )
En ja toch wel vreemd dat dat water er gewoon uitloopt .. en niet via de condensatie water afvoer gaat ..
Hier altijd +/- 1,5bar .. en ketel + expansievat staan op zolder .. slechts 1x beetje moeten bijvullen denk ik .. staat er nu een jaar of 6 .
Geloof dat de meeste expantie vaten tegenwoordig ook geleverd worden met een voordruk van 1 a 1,5 bar ( stikstof )
En ja toch wel vreemd dat dat water er gewoon uitloopt .. en niet via de condensatie water afvoer gaat ..
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Zo'n ketels zijn al lang niet meer met schroefverbrindingen, alles is met O-ringen die in een andere buis schuiven dus ja dat kan van op vele plaatsen lekken.
(Opvangen van uitzeten > Minder spanningen in het materiaal > Minder materiaal nodig? Snellere montage?)
(Opvangen van uitzeten > Minder spanningen in het materiaal > Minder materiaal nodig? Snellere montage?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Vrijdag iemand hier langs geweest, bij deze de uitleg:
- de twee krantjes open draaien was een goed idee, maar je moet dit langzaam doen
- expansievat niet kapot
- druksensor niet kapot
- het kleine buisje dient enkel als veiligheid : als de druk te groot is zal hij langs daar het overtollige "lozen". Dit moet normaal uitkomen in de afvoer, was hier niet het geval is
- alles is meteen eens ontlucht, hoewel dit niet echt een issue zou zijn geweest
Alles staat nu dus in orde. Moet alleen nog eens een buisje steken tussen dat kleine pijpje en de afvoer.
Bedankt aan allen om mee te denken!
- de twee krantjes open draaien was een goed idee, maar je moet dit langzaam doen
- expansievat niet kapot
- druksensor niet kapot
- het kleine buisje dient enkel als veiligheid : als de druk te groot is zal hij langs daar het overtollige "lozen". Dit moet normaal uitkomen in de afvoer, was hier niet het geval is
- alles is meteen eens ontlucht, hoewel dit niet echt een issue zou zijn geweest
Alles staat nu dus in orde. Moet alleen nog eens een buisje steken tussen dat kleine pijpje en de afvoer.
Bedankt aan allen om mee te denken!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 26 apr 2010, 11:17
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
Een chauffagiste heeft me ooit de richtlijn gegeven van 1 bar per 10 meter (hoogte huis). 1-1.5 Bar is dus in de meeste huizen een goede richtlijn. 4 bar is ongeveer de druk die op leidingswater zit en normaal gaat je ketel ook in beveiliging vanaf 4 bar. Je ketel denkt immers dat je leidingwater openstaat dan.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Dat hangt af van waar jouw ketel / expansievat staat.joskedejos schreef:Een chauffagiste heeft me ooit de richtlijn gegeven van 1 bar per 10 meter (hoogte huis). 1-1.5 Bar is dus in de meeste huizen een goede richtlijn
Als je de ketel op zolder hebt hangen, dan mag de druk natuurlijk lager zijn ...
Dat kan ook plaatselijk veel verschillen.joskedejos schreef:4 bar is ongeveer de druk die op leidingswater zit en normaal gaat je ketel ook in beveiliging vanaf 4 bar
Bij mijn dochter, die een appartement heeft op de 2de verdieping in Antwerpen (Berchem), mag je die 2 kraantjes gewoon open laten staan (bij wijze van spreken), de druk komt nooit hoger dan 2 bar!
Dat vind ik een grappige uitlegt, een ketel die "denkt"joskedejos schreef:Je ketel denkt immers dat je leidingwater openstaat dan.
Er is gewoon een beveiliging tegen overdruk, en of die overdruk nu komt door een openstaand kaantje, of door opwarming, maakt voor die ketel geen verschil .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Kitt
- Elite Poster
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
- Twitter: kitt1977
- Locatie: ON4TOP
- Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
- Bedankt: 45 keer
- Contacteer:
Ook niet vergeten dat de werkdruk altjd wat hoger moet zijn dan de voordruk expansievat ... als je een expansievat heb met voordruk van 1,5bar .. en je steekt maar 1,2 bar druk op je installatie .. gaat u expansievat niet veel doen .. als je op lagere druk wil werken zal je wat voordruk moeten uit het vatje laten .
Expansievaten ingebouwd in wandketels zijn dan ook meestal een klucht .. is 1ste dat stuk gaat .. veel installateurs zetten er gewoon direct een deftig vat naast .
Trouwens in het geval van Buderus hert echte minimum 1bar ( geen idee hoe dat zit bij Bulex of andere merken ) ..dus in praktijk wss 1,2bar ( met vatje met 1bar voordruk ) .
Of ketel nu op zolder staat of niet .. ( feit is op zolder zal het water allesins vlot naar benden lopen lol )
Expansievaten ingebouwd in wandketels zijn dan ook meestal een klucht .. is 1ste dat stuk gaat .. veel installateurs zetten er gewoon direct een deftig vat naast .
Trouwens in het geval van Buderus hert echte minimum 1bar ( geen idee hoe dat zit bij Bulex of andere merken ) ..dus in praktijk wss 1,2bar ( met vatje met 1bar voordruk ) .
Of ketel nu op zolder staat of niet .. ( feit is op zolder zal het water allesins vlot naar benden lopen lol )
-
- Elite Poster
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
- Locatie: 2800 Mechelen
- Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
- Bedankt: 62 keer
- Contacteer:
Die dienen dan ook vaak alleen voor het beschermen van de ketel ; waar menig "vakman" beweert geen expantievat op de installatie zelf dient te moeten plaatsen daar er een intern aanwezig isKitt schreef:Expansievaten ingebouwd in wandketels zijn dan ook meestal een klucht .. is 1ste dat stuk gaat .. veel installateurs zetten er gewoon direct een deftig vat naast .
Veel te klein dus voor hele installaties te dekken en gaan dus vaak en snel defect
The eternal and true pessimist
-
- Elite Poster
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Bij ons komt er 7 a 8 bar binnen. Bij eerste aansluiting van onze verwarmingsinstallatie (nieuwbouw) stond zowat alles onder water in de kelder, nu hebben we er een ontspanner tussen staan die het naar 3 bar brengt. Watermaatschappij heeft geen idee waarom de druk bij ons zo hoog is (bij geen enkele van de buren is dit zo).joskedejos schreef: 4 bar is ongeveer de druk die op leidingswater zit en normaal gaat je ketel ook in beveiliging vanaf 4 bar. Je ketel denkt immers dat je leidingwater openstaat dan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
tenzij je buren enkele kilometers verder of 50 meter hoger wonen, geloof ik daar niets van.;
De statische druk bij de buren is identiek als bij jouw.
In heuvelachtig gebied is 8 bar best wel mogelijk tenslotte is dat slechts een hoogte van 80 meter
Bij Farys: De gemiddelde druk varieert tussen 1,5 en 6 bar. Lokaal kan dit tijdelijk hoger of lager zijn, bijvoorbeeld in een appartementsgebouw. Woon je op de 5e verdieping of hoger? Dan kan een drukverhogingsinstallatie een meerwaarde zijn. http://www.farys.be/waterdruk-en-debiet
In Wallonië: 2 tot 10 bar
Notre responsabilité
Le Code de l’Eau prévoit que nous assurions un débit de min. 300 l/h dans les conditions habituelles d’exploitation du réseau. Nous devons par ailleurs garantir une pression statique comprise entre 2 et 10 bars à l’endroit du compteur (hors écart et cas isolé).
Si le respect de ces prescriptions ne convient pas au client, c’est à lui d’adapter le débit ou la pression à ses besoins.
https://www.swde.be/fr/infos-conseils/v ... e-pression
De statische druk bij de buren is identiek als bij jouw.
In heuvelachtig gebied is 8 bar best wel mogelijk tenslotte is dat slechts een hoogte van 80 meter
Bij Farys: De gemiddelde druk varieert tussen 1,5 en 6 bar. Lokaal kan dit tijdelijk hoger of lager zijn, bijvoorbeeld in een appartementsgebouw. Woon je op de 5e verdieping of hoger? Dan kan een drukverhogingsinstallatie een meerwaarde zijn. http://www.farys.be/waterdruk-en-debiet
In Wallonië: 2 tot 10 bar
Notre responsabilité
Le Code de l’Eau prévoit que nous assurions un débit de min. 300 l/h dans les conditions habituelles d’exploitation du réseau. Nous devons par ailleurs garantir une pression statique comprise entre 2 et 10 bars à l’endroit du compteur (hors écart et cas isolé).
Si le respect de ces prescriptions ne convient pas au client, c’est à lui d’adapter le débit ou la pression à ses besoins.
https://www.swde.be/fr/infos-conseils/v ... e-pression
-
- Elite Poster
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 48 keer
Ik weet uiteraard niet de druk die de buren hebben, maar ik weet wel van enkele dat ze geen ontspanner hebben moeten plaatsen. Wij wonen wel op een "heuvelke", maar zie niet in wat er daar mee te maken heeft. Dan zouden de buren er toch ook last van moeten hebben (en tis niet dat wij op het hoogste of het laagste punt wonen).
Maar goed, ik stel alleen maar vast dat er bij ons 7 a 8 bar binnenkomt (heb manometer staan op inkomende leiding en 1 op de ontspanner). Het is geen appartementsgebouw, maar een vrijstaande woning.
Maar goed, ik stel alleen maar vast dat er bij ons 7 a 8 bar binnenkomt (heb manometer staan op inkomende leiding en 1 op de ontspanner). Het is geen appartementsgebouw, maar een vrijstaande woning.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1584
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 120 keer
De druk bij de buren is dus identiek, alleen hebben ze geen lekken gehad.
Het kan natuurlijk dat ze ook allemaal een drukregelaar hebben zonder dat ze het weten.
Heuveltje: dat heeft wel degelijk invloed op de druk.
Een buur die 10 meter lager woont, die heeft 1 bar extra druk - een buur die 10 meter hoger woont die heeft 1 bar minder druk.
Het kan natuurlijk dat ze ook allemaal een drukregelaar hebben zonder dat ze het weten.
Heuveltje: dat heeft wel degelijk invloed op de druk.
Een buur die 10 meter lager woont, die heeft 1 bar extra druk - een buur die 10 meter hoger woont die heeft 1 bar minder druk.