Probleem met thermostaat

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Deze middag, plots geen verwarming meer. Als ik ging kijken naar de ketel stond deze op 0.4 bar. Beetje weinig dus. Dan de twee kranen even open gezet (twee rechtse kranen op foto https://BASEcloud.base.be/?shareObject= ... b8b258eab8) en de druk steeg in een paar seconden naar een goeie 2.7 bar. Problem fixed... Dacht ik!

Sindsdien komt er een fijn straaltje water (25cl / 4 minuten) aan de rechterkant van de ketel) van onderaan de ketel, helemaal rechts. Volgens de handleiding (zie pagina 18 en 19 op de PDF, referentienummer 7) zou dit de "condensaatopvangbak" moeten zijn. Echter is hier helemaal niks op aangesloten? Kan iemand eens zien of deze installatie wel correct is?

Filmpje van het stromende water : https://BASEcloud.base.be/?shareObject= ... 4492bdaeb5

Documentatie ketel Buxel Thermomaster E25F : https://www.gebruikershandleiding.com/B ... ml#pdftext

Alle hulp welkom!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Mijn gevoel zegt, te veel druk opgestoken.
Zie handleiding pagina 8 ;-)

Wat gebeurt er vaak, is dat je ergens een zeer klein lekje hebt, waardoor je druk verliest (bijvoorbeeld een ontluchter, maar dat water verdampt en je ziet dit nooit op wat aanslag na).
Hoeft niet noodzakelijk een groot probleem te zijn, daar gaat soms jaren over.
Steek je daar dan plots druk bij, dat hebben die dichtingen niet zo graag, want onder invloed van de warmte verduren deze en zetten zich.
Steek je er dan te veel op dan houden de dichtingen het niet, je kan alleen maar hopen als de druk daalt het lekken stopt.

Ookal staat de kraan toe, je hebt daar een expansievat, een soort "ballon" die het uitzetten van het water opvangt. Deze geeft dan ook de voordruk in je systeem.
Wachten dus tot deze genoeg leeggelaten is door de lekken en de druk daalt... (of de flexibel even losschroeven en zelf water af laten, of aan de ontluchtingskraantjes van een radiator water aflaten).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wel dat was inderdaad de tweede mogelijkheid. Aangezien er op de ketel zelf staat dat de druk tussen de 1 bar en 1.5 bar moet zetten is dit nog het meest plausibele. Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik niks af ken van dit hele systeem en daardoor wat in paniek was :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zo'n 1.5 a 2 bar op je circuit is normaal ruim voldoen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

- volgens de handleiding is 1,2 tot 2 bar de aanbevolen druk.

- lopende water: toch raar dat nu pas daar water uitkomt. Het is een condenserende ketel dus uit de condensatieuitlaat moet er bij gebruik altijd water uitkomen.
Die uitlaat moet dan op op de riolering aangesloten worden.
Ben je zeker dat het niet het overdrukventiel is waar er nu water uitkomt?
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 30 dec 2015, 20:34, in totaal 2 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dat is het punt waar ik op twijfel. Daarom dat ik het hier vraag :-)
Volgens hoe ik de handleiding lees zou dit de condensatieuitlaat moeten zijn. Misschien komt overdruk uit op hetzelfde?

Zolang ik hier zit kwam die druk nooit boven de 0.6 (nooit naar gekeken ook). Dus het kan iets zijn dat al een tijd aansleept, echter zie ik daar niet meteen sporen van op de grond.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

- ben je zeker dat die 2 kraantjes dienen om bij te vullen? Volgens schema in handleiding zij die 2 leidingen D en E de retourleidingen voor de verwarming en de boiler. Dus hiermee kan je niet bijvullen.
- het bijvullen gebeurt dan wellicht ter hoogte van de boiler
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

chauffage.jpg
Dit zijn de twee kraantjes die ik heb open gedraaid. Met deze handeling steeg de druk van 0.4 bar naar 2.7 bar. Ik vermoed dat dit dus klopt?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

volgens mij klopt er hier iets niet, want volgens schema zijn die 2 leidingen gewoon retour leidingen en is geen van beide koud water om bij te vullen

je hebt wellicht ook nog en boiler staan?

maar nog belangrijker: wordt al warm in huis en krijg nog altijd warm water?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Er is hier geen boiler in huis. Verwarming en warm water werkt inderdaad terug.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Ik was wellicht op het verkeerde prentje aan het kijken.
Andere tekening: Van rechts naar links:
1 CV-retour
2 Koudwateraansluiting
3 gasaansluiting
4 vertrek sanitair warm water
5 CV-vertrek
6 Condensatieafvoer

Dus de verbinding tussen de 2 rechtse leiding dient om bij te vullen.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 31 dec 2015, 09:09, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

chauffage2.jpg
A = CV Vertrekleiding
B = Vertrekleiding boiler (die er niet is?)
C = Gastoevoer
D = Retourleiding boiler (die er niet is?)
E = CV Retourleiding

Ik gok dat het 7 (condensaatopvangbak) is die lekt, hoewel deze links staat ipv rechts?
Alle andere leidingen zie je namelijk netjes doorlopen. Enkel 7 heeft geen "einde"?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:Volgens hoe ik de handleiding lees zou dit de condensatieuitlaat moeten zijn..
Ben je zeker dat het geen overdruk klep is ? M'n vriendin is er hier ook eens in gelukt zelfs meer dan 4 bar op de ketel te zetten :eek:

Water liep toen ook weg via zo'n klep... en die was daarmee ook stuk (sloot niet meer goed af en na enkele dagen waren we steeds onze druk opnieuw kwijt)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Deze middag, plots geen verwarming meer. Als ik ging kijken naar de ketel stond deze op 0.4 bar. Beetje weinig dus. Dan de twee kranen even open gezet (twee rechtse kranen op foto https://BASEcloud.base.be/?shareObject= ... b8b258eab8) en de druk steeg in een paar seconden naar een goeie 2.7 bar.
De druk kan normaal nooit "in een paar seconden" stijgen van 0.4 tot 2.7 bar
Als je maar 0.4 bar hebt, dan is je expansievat volledig leeg. Door het openen van die (2) kranen vul je water bij in het verwarmingscircuit, waarbij je dus eerst het expansievat terug bijvult. Dat gebeurt zeker niet "in een paar seconden" - tenzij je expansievat kapot is !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

krisken schreef: Misschien komt overdruk uit op hetzelfde?

.
Een condensafvoer zou , bij een condensketel , kwasi altijd lekken tijdens de werking van de ketel . Vrij zeker dat dat je overdrukklep is van je CV .
krisken schreef:

B = Vertrekleiding boiler (die er niet is?)

D = Retourleiding boiler (die er niet is?)

Op u filmke van u lekkende overdrukklep zie ik ne zwarte preflex naar een afvoer gaan precies , dat is u condensafvoer
D is u sanitair koud water , B is u vertrek sanitair warm water
philippe_d schreef:
De druk kan normaal nooit "in een paar seconden" stijgen van 0.4 tot 2.7 bar
Dat gebeurt zeker niet "in een paar seconden" - tenzij je expansievat kapot is !
Eigenlijk is het omgekeerd , een defect expantievat zal vaak zijn voordruk verloren zijn waardoor deze vol kan lopen met water . Zeer vaak resulteerd dit in lang moeten bijvullen eer de druk stijgt . 100 % zeker is dat de druk , in koude toestand van de installatie snel zal stijgen wanneer alles opwarmt

Wanneer je druk bij het vullen echt snel stijgt is vaak de voordruk van het expantievat te hoog , deze zou steeds minder moeten zijn dan de werkingsdruk van je installatie
The eternal and true pessimist :D
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zo een expansievat is hedendaags ook zo groot niet meer hoor,hoe krijgen ze dat anders ingebouwd.
Maar inderdaad. Met de jaren gaat dit stuk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

het aansluitschema lijkt toch bedoeld om te werken met een boiler.
Als er hier geen boiler aanwezig is dan is het circuit warm water niet gescheiden van circuit CV, dat lijkt me toch iets raars te zijn

Want dat zou betekenen dat de retour van CV-water gemengd wordt met koud water zodat er cv-water uiteindelijk uit de douche zou komen.

Als er geen boiler aanwezig is dan heb je een verkeerde handleiding gevonden.

Tegenwoordig zijn de boilers ingebouwd in de cv-ketels, maar dit schema duidt op een externe boiler.

Hier heb je schema theromaster met ingebouwde boiler

https://www.bulex.be/downloads/thermo-m ... 631668.pdf
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 31 dec 2015, 09:41, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

expansievat volledig leeg
Een expansievat gaat niet vol of leeg, maar compenseert voor druk.
Afbeelding
Je kan de druk op een installatie dus perfect op "enkele seconden" van 0,4 naar 2,7 bar doen stijgen, gewoon de kraan volledig openzetten.
Het expansievat compenseert de toegenomen of afgenomen druk als het water verwarmt en afkoelt.

Een kennis zijn installatie was ook ooit eens afgeslagen, stond op 0,7bar.
Ik zei hem per telefoon dat hij er wat druk moest bijdoen, maar ik had niet gezegd tot hoeveel. Hij had de installatie op 4bar gezet. Per ongeluk had hij dat vermeld als hij terugbelde. Ik heb hem aangeraden om water uit de verwarming te laten lopen, want als de ketel dan zou opspringen, zou het ergens boem zeggen.
Geen schade en we zijn nu 3 jaar verder ofzo.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Clipboard 1.jpg
dit is wellicht het juiste schema, met ingebouwde boiler
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Clipboard 2.jpg
en de uitleg van het schema


volgens mij lekt het overdrukventiel door te hoge druk, hopelijk stopt het vanzelf of anders wat extra druk aflaten
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat de druk steeg in paar seconden doet me denken aan lucht in de leiding.... De eerste 2 weken na installatie van een nieuwe ketel hadden we constant schommelingen van druk tussen 2.5bar en 1.1bar. Na het ontluchten is dat een stabiele 1.7bar.
Je zou echt moeten bijvullen (en ik vermoed dat het niet de 2 kraantjes zijn) en grondig ontluchten.

Ik denk ook dat het ding dat lekt inderdaad een overdrukventiel is. Bij intelligentere ketels loopt dat via expansievat en is daar een leiding aangesloten voor overdruk af te voeren.

Het is natuurlijk een Bulex, iets waar iedereen over vloekt...
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

Hebt ge al eens gedacht dat die drukmeter wel eens kapot zou kunnen zijn?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fvhbrugge schreef:volgens mij lekt het overdrukventiel door te hoge druk, hopelijk stopt het vanzelf of anders wat extra druk aflaten
Vaak is zo'n ventiel slechts één keer te gebruiken... het is namelijk een soort veer en als die éénmaal is uitgezet wegens te hoge druk dan verliest die veer z'n kracht. We hebben dit ook gehad en in het begin verloren we 1 bar a rato van een maand, op het einde 1 bar a rato van 3 dagen.
boysim
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 sep 2013, 19:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Wat betreft de druk die je moet hebben op jouw installatie: het hoogte verschil tussen het expansievat en hoogste punt van de hoogste radiator in meter. Bijvoorbeeld 3 meter hiervan onthou je 0,3 bar (10m water komt overeen met 1bar water)
Hier tel je 0,5 bar bij op.
In het voorbeeld kom je dus aan 0,7 bar. Dit is de druk die op het membraan in het vat moet zitten (zonder tegendruk weliswaar) .
Op de installatie moet er nog 0,3 bar meer zitten als op het membraan. En dit alles in koude toestand...
Er zit nog een heleboel fysica achter maar die zal ik je besparen [emoji12]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

veel ketels gaan in beveiliging indien druk onder de 1 bar is .. mijn Buderus gaat in alarm onder de 1bar ..

Hier altijd +/- 1,5bar .. en ketel + expansievat staan op zolder .. slechts 1x beetje moeten bijvullen denk ik .. staat er nu een jaar of 6 .
Geloof dat de meeste expantie vaten tegenwoordig ook geleverd worden met een voordruk van 1 a 1,5 bar ( stikstof )

En ja toch wel vreemd dat dat water er gewoon uitloopt .. en niet via de condensatie water afvoer gaat ..
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zo'n ketels zijn al lang niet meer met schroefverbrindingen, alles is met O-ringen die in een andere buis schuiven dus ja dat kan van op vele plaatsen lekken.
(Opvangen van uitzeten > Minder spanningen in het materiaal > Minder materiaal nodig? Snellere montage?)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Vrijdag iemand hier langs geweest, bij deze de uitleg:
- de twee krantjes open draaien was een goed idee, maar je moet dit langzaam doen
- expansievat niet kapot
- druksensor niet kapot
- het kleine buisje dient enkel als veiligheid : als de druk te groot is zal hij langs daar het overtollige "lozen". Dit moet normaal uitkomen in de afvoer, was hier niet het geval is
- alles is meteen eens ontlucht, hoewel dit niet echt een issue zou zijn geweest


Alles staat nu dus in orde. Moet alleen nog eens een buisje steken tussen dat kleine pijpje en de afvoer.

Bedankt aan allen om mee te denken!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
joskedejos
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 26 apr 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 1 keer

Een chauffagiste heeft me ooit de richtlijn gegeven van 1 bar per 10 meter (hoogte huis). 1-1.5 Bar is dus in de meeste huizen een goede richtlijn. 4 bar is ongeveer de druk die op leidingswater zit en normaal gaat je ketel ook in beveiliging vanaf 4 bar. Je ketel denkt immers dat je leidingwater openstaat dan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

joskedejos schreef:Een chauffagiste heeft me ooit de richtlijn gegeven van 1 bar per 10 meter (hoogte huis). 1-1.5 Bar is dus in de meeste huizen een goede richtlijn
Dat hangt af van waar jouw ketel / expansievat staat.
Als je de ketel op zolder hebt hangen, dan mag de druk natuurlijk lager zijn ...
joskedejos schreef:4 bar is ongeveer de druk die op leidingswater zit en normaal gaat je ketel ook in beveiliging vanaf 4 bar
Dat kan ook plaatselijk veel verschillen.
Bij mijn dochter, die een appartement heeft op de 2de verdieping in Antwerpen (Berchem), mag je die 2 kraantjes gewoon open laten staan (bij wijze van spreken), de druk komt nooit hoger dan 2 bar!
joskedejos schreef:Je ketel denkt immers dat je leidingwater openstaat dan.
Dat vind ik een grappige uitlegt, een ketel die "denkt" :-D
Er is gewoon een beveiliging tegen overdruk, en of die overdruk nu komt door een openstaand kaantje, of door opwarming, maakt voor die ketel geen verschil :wink: .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Ook niet vergeten dat de werkdruk altjd wat hoger moet zijn dan de voordruk expansievat ... als je een expansievat heb met voordruk van 1,5bar .. en je steekt maar 1,2 bar druk op je installatie .. gaat u expansievat niet veel doen .. als je op lagere druk wil werken zal je wat voordruk moeten uit het vatje laten .

Expansievaten ingebouwd in wandketels zijn dan ook meestal een klucht .. is 1ste dat stuk gaat .. veel installateurs zetten er gewoon direct een deftig vat naast .

Trouwens in het geval van Buderus hert echte minimum 1bar ( geen idee hoe dat zit bij Bulex of andere merken ) ..dus in praktijk wss 1,2bar ( met vatje met 1bar voordruk ) .
Of ketel nu op zolder staat of niet .. ( feit is op zolder zal het water allesins vlot naar benden lopen lol )
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Kitt schreef:Expansievaten ingebouwd in wandketels zijn dan ook meestal een klucht .. is 1ste dat stuk gaat .. veel installateurs zetten er gewoon direct een deftig vat naast .
Die dienen dan ook vaak alleen voor het beschermen van de ketel ; waar menig "vakman" beweert geen expantievat op de installatie zelf dient te moeten plaatsen daar er een intern aanwezig is :lol:

Veel te klein dus voor hele installaties te dekken en gaan dus vaak en snel defect
The eternal and true pessimist :D
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

joskedejos schreef: 4 bar is ongeveer de druk die op leidingswater zit en normaal gaat je ketel ook in beveiliging vanaf 4 bar. Je ketel denkt immers dat je leidingwater openstaat dan.
Bij ons komt er 7 a 8 bar binnen. Bij eerste aansluiting van onze verwarmingsinstallatie (nieuwbouw) stond zowat alles onder water in de kelder, nu hebben we er een ontspanner tussen staan die het naar 3 bar brengt. Watermaatschappij heeft geen idee waarom de druk bij ons zo hoog is (bij geen enkele van de buren is dit zo).
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

tenzij je buren enkele kilometers verder of 50 meter hoger wonen, geloof ik daar niets van.;
De statische druk bij de buren is identiek als bij jouw.

In heuvelachtig gebied is 8 bar best wel mogelijk tenslotte is dat slechts een hoogte van 80 meter

Bij Farys: De gemiddelde druk varieert tussen 1,5 en 6 bar. Lokaal kan dit tijdelijk hoger of lager zijn, bijvoorbeeld in een appartementsgebouw. Woon je op de 5e verdieping of hoger? Dan kan een drukverhogingsinstallatie een meerwaarde zijn. http://www.farys.be/waterdruk-en-debiet

In Wallonië: 2 tot 10 bar
Notre responsabilité
Le Code de l’Eau prévoit que nous assurions un débit de min. 300 l/h dans les conditions habituelles d’exploitation du réseau. Nous devons par ailleurs garantir une pression statique comprise entre 2 et 10 bars à l’endroit du compteur (hors écart et cas isolé).
Si le respect de ces prescriptions ne convient pas au client, c’est à lui d’adapter le débit ou la pression à ses besoins.

https://www.swde.be/fr/infos-conseils/v ... e-pression
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Ik weet uiteraard niet de druk die de buren hebben, maar ik weet wel van enkele dat ze geen ontspanner hebben moeten plaatsen. Wij wonen wel op een "heuvelke", maar zie niet in wat er daar mee te maken heeft. Dan zouden de buren er toch ook last van moeten hebben (en tis niet dat wij op het hoogste of het laagste punt wonen).

Maar goed, ik stel alleen maar vast dat er bij ons 7 a 8 bar binnenkomt (heb manometer staan op inkomende leiding en 1 op de ontspanner). Het is geen appartementsgebouw, maar een vrijstaande woning.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

De druk bij de buren is dus identiek, alleen hebben ze geen lekken gehad.
Het kan natuurlijk dat ze ook allemaal een drukregelaar hebben zonder dat ze het weten.
Heuveltje: dat heeft wel degelijk invloed op de druk.
Een buur die 10 meter lager woont, die heeft 1 bar extra druk - een buur die 10 meter hoger woont die heeft 1 bar minder druk.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”