Ik zit al enkele dagen met een opmerkelijk en eigenaardig probleem met m'n upload en niks dat ik probeer verhielp het tot nu toe. Het is zo dat ik recent ben overgestapt (terug) van Telenet naar Proximus. De connectie is momenteel met vectoring 70/10 en met een internet Maxi abonnement wil dat zeggen dat ik dus 6Mbit upload heb in theorie, in de praktijk zou dat dus ~ 5,8Mbit moeten zijn. Ik merkte echter op dat ik in de praktijk zelden meer dan 5Mbit haal (en als het meer is, dan is het max 5,08Mbit dus absoluut verwaarloosbaar). Ik dacht eerst dat er misschien toch een issue zou zijn met mijn connectie al zou ik niet weten hoe dat zou kunnen, zeker aangezien het lijnprofiel perfect is (duidelijk af te leiden uit Bbox3 Sagem tool). Verder is in de praktijk upload naar bijvoorbeeld Google Drive gemiddeld genomen nog trager dan ~5Mbit en ook de connectiegrafiek in taakbeheer duidt duidelijk op een heel onstabiele snelheid (variërend tussen 1,9Mbit en 4,8Mbit), wat natuurlijk voor een lagere gemiddelde uploadsnelheid zorgt. Voor mij is dat een issue, aangezien ik frequent bestanden variërend van 1 tot 5GB per keer moet uploaden (dat was overigens enige reden waarom ik Telenet nam, al is het interessant dat binnenkort upload bij Proximus verhoogt alsook dat DLM ook in upload actief zal worden).
Gisteren stond hier per toeval een iMac van een klant, en wou ik het daarop ook eens testen. Op dat toestel bleek de upload perfect te kloppen en ook de grafiek was veel stabieler naar bijvoorbeeld Google Drive toe. Ook met de test met m'n smartphone (via Wifi-AC rechtstreeks op Bbox3 AC) was er niks mis, upload was perfect.
De conclusie lijkt dus snel gemaakt: Er is een hardware- en/of softwarematig issue met m'n pc. Alleen: met exact dezelfde configuratie en software had diezelfde pc absoluut geen upload issues op Telenet, de volledige uploadsnelheid van de lijn werd gehaald en de snelheid zelf was ook uiterst stabiel en dat was ook duidelijk uit de grafiek tijdens uploaden naar Google Drive.
Voor de volledigheid: de issues manifesteren zich zowel via ethernet als via Wifi en om de voor de hand liggende verklaring uit de weg te ruimen: Er is geen p2p verkeer op de achtergrond (geen Torrent seeds e.d.). Ik heb het op meerdere testservers van Speedtest.net geprobeerd, met hetzelfde resultaat.
Om het even te illustreren:
Resultaat (bekabeld) via PC met issue
![Afbeelding](http://www.speedtest.net/result/4872614532.png)
Resultaat (bekabeld) via iMac
![Afbeelding](http://www.speedtest.net/result/4869586517.png)
Resultaat via smartphone
![Afbeelding](http://www.speedtest.net/iphone/1455302594.png)
Toestel in kwestie:
Toshiba Satellite met Windows 10 Pro
Wat ik allemaal al geprobeerd heb maar (al dan niet vanzelfsprekend) zonder resultaat tot nu toe:
- DNS teruggezet naar automatisch
- DMZ ingesteld op de Bbox3
- Statisch IP gegeven aan de PC in kwestie
- Firewall op de pc volledig uitgezet (alleen Windows Firewall in gebruik)
- Windows Defender gedeactiveerd
- Drivers gewist en opnieuw geïnstalleerd + gecontroleerd op updates
- Windows Management Instrumentation gedeactiveerd
- QoS Packet Scheduler gedeactiveerd op de Ethernet adapter
- Speed & Duplex niet meer op auto gezet (tijdelijk) maar op 100Mbit Full Duplex (de ethernet kaart in laptop is maar 100Mbit)
- En nog allerlei ander klein gepruts
Wat zie ik over het hoofd? Ik heb wel gelezen dat er bij bepaalde Asus pc's een softwaretool van Asus zelf is die een dergelijk issue veroorzaakt, maar aangezien het geen Asus pc is hier...