Probleem met upload

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Beste leden,

Ik zit al enkele dagen met een opmerkelijk en eigenaardig probleem met m'n upload en niks dat ik probeer verhielp het tot nu toe. Het is zo dat ik recent ben overgestapt (terug) van Telenet naar Proximus. De connectie is momenteel met vectoring 70/10 en met een internet Maxi abonnement wil dat zeggen dat ik dus 6Mbit upload heb in theorie, in de praktijk zou dat dus ~ 5,8Mbit moeten zijn. Ik merkte echter op dat ik in de praktijk zelden meer dan 5Mbit haal (en als het meer is, dan is het max 5,08Mbit dus absoluut verwaarloosbaar). Ik dacht eerst dat er misschien toch een issue zou zijn met mijn connectie al zou ik niet weten hoe dat zou kunnen, zeker aangezien het lijnprofiel perfect is (duidelijk af te leiden uit Bbox3 Sagem tool). Verder is in de praktijk upload naar bijvoorbeeld Google Drive gemiddeld genomen nog trager dan ~5Mbit en ook de connectiegrafiek in taakbeheer duidt duidelijk op een heel onstabiele snelheid (variërend tussen 1,9Mbit en 4,8Mbit), wat natuurlijk voor een lagere gemiddelde uploadsnelheid zorgt. Voor mij is dat een issue, aangezien ik frequent bestanden variërend van 1 tot 5GB per keer moet uploaden (dat was overigens enige reden waarom ik Telenet nam, al is het interessant dat binnenkort upload bij Proximus verhoogt alsook dat DLM ook in upload actief zal worden).

Gisteren stond hier per toeval een iMac van een klant, en wou ik het daarop ook eens testen. Op dat toestel bleek de upload perfect te kloppen en ook de grafiek was veel stabieler naar bijvoorbeeld Google Drive toe. Ook met de test met m'n smartphone (via Wifi-AC rechtstreeks op Bbox3 AC) was er niks mis, upload was perfect.
De conclusie lijkt dus snel gemaakt: Er is een hardware- en/of softwarematig issue met m'n pc. Alleen: met exact dezelfde configuratie en software had diezelfde pc absoluut geen upload issues op Telenet, de volledige uploadsnelheid van de lijn werd gehaald en de snelheid zelf was ook uiterst stabiel en dat was ook duidelijk uit de grafiek tijdens uploaden naar Google Drive.

Voor de volledigheid: de issues manifesteren zich zowel via ethernet als via Wifi en om de voor de hand liggende verklaring uit de weg te ruimen: Er is geen p2p verkeer op de achtergrond (geen Torrent seeds e.d.). Ik heb het op meerdere testservers van Speedtest.net geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

Om het even te illustreren:

Resultaat (bekabeld) via PC met issue
Afbeelding
Resultaat (bekabeld) via iMac
Afbeelding
Resultaat via smartphone
Afbeelding

Toestel in kwestie:
Toshiba Satellite met Windows 10 Pro

Wat ik allemaal al geprobeerd heb maar (al dan niet vanzelfsprekend) zonder resultaat tot nu toe:
- DNS teruggezet naar automatisch
- DMZ ingesteld op de Bbox3
- Statisch IP gegeven aan de PC in kwestie
- Firewall op de pc volledig uitgezet (alleen Windows Firewall in gebruik)
- Windows Defender gedeactiveerd
- Drivers gewist en opnieuw geïnstalleerd + gecontroleerd op updates
- Windows Management Instrumentation gedeactiveerd
- QoS Packet Scheduler gedeactiveerd op de Ethernet adapter
- Speed & Duplex niet meer op auto gezet (tijdelijk) maar op 100Mbit Full Duplex (de ethernet kaart in laptop is maar 100Mbit)
- En nog allerlei ander klein gepruts

Wat zie ik over het hoofd? Ik heb wel gelezen dat er bij bepaalde Asus pc's een softwaretool van Asus zelf is die een dergelijk issue veroorzaakt, maar aangezien het geen Asus pc is hier...
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je ziet Flashplayer over het hoofd. En misschien ook het feit dat speedtest-servers worden gehost door Telenet zelf.
Betrouwbare snelheidsmetingen doe je met een Linux live cd en het programma wget.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Persoonlijk denk ik dat dat een veel te klein verschil is om je over iets zorgen te maken...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Ik vermoed dat speedtest.net de dader is, want hier met windows is de upload ook altijd wat lager op die site, maar wel altijd beter op andere speedtest sites.
Probeer eens een andere speedtest site zoals https://www.ziggo.nl/speedtest/ en zie wat je daar krijgt
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

FRDDP schreef:Beste leden,

Ik zit al enkele dagen met een opmerkelijk en eigenaardig probleem met m'n upload en niks dat ik probeer verhielp het tot nu toe.
Sorry maar ik zie echt geen probleem hoor gelijk met wat @selder gezegd heeft :)
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Ik weet dat het uiteraard met goede bedoelingen is maar het is wel wat jammer dat er duidelijk soms niet goed genoeg gelezen werd. Ik had nochtans om dergelijke discussies (dat was niet het uitgangspunt) te vermijden duidelijk zelf reeds aangegeven waar het onderscheid lag, verder dan blindstaren op speedtest resultaten (wat nu toch uit sommige reacties wel het geval is, terwijl men tegelijk wil aangeven dat ik dat teveel zou doen).
raf1 schreef:Je ziet Flashplayer over het hoofd. En misschien ook het feit dat speedtest-servers worden gehost door Telenet zelf.
Flash player is één ding, maar op een iMac wordt er ook aan de hand van Flash player gewerkt en dus kan dat al geen verklaring zijn (de iMac in kwestie is overigens minder krachtig en ouder). Samen met het feit dat er meerdere speedtest-servers getest zijn telkens (enkel de beste resultaten wat mijn pc betreft heb ik hier gepost), en dat die iMac wel consequent correcte resultaten haalde op dezelfde lijn (dus de hosting door Telenet is ook al geen factor hier) net als m'n smartphone (opnieuw dezelfde lijn, dezelfde Telenet serverhosting en Flash player is al helemaal geen factor in de Speedtest app).

Ik zei er ook wel in m'n beginpost al bij dat het absoluut niet louter aan de hand van speedtest resultaten is dat het probleem zich stelt; ook de upload naar onder andere Google Drive is absoluut niet stabiel alsook de gemiddelde snelheid naar Google Drive (+ pieksnelheid van 4.8Mbit een fractie van een seconde) is lager dan wat zou moeten kunnen. Op die iMac was het zoals gezegd dan wel weer veel stabieler en lag de gemiddelde snelheid hoger.
Om het dan toch met cijfers extra te duiden: Ik had om het naar Google Drive toe te vergelijken hetzelfde bestand zowel van de iMac als vanaf de pc geupload:
1 file van 978MB had via de pc net geen 48 minuten nodig om afgerond te zijn (dat komt op een gemiddelde van ~0,34MB/s neer) terwijl datzelfde bestand naar dezelfde locatie via de iMac er net geen 29 minuten over deed (en dat komt dan weer op een gemiddelde van ~0,56MB/s neer). Uiteraard werden telkens alle andere toestellen van de connectie afgekoppeld alsook al het andere verkeer op de achtergrond. Hoe dan ook duurde het via mijn pc dus maar liefst ~65% langer, een klein verschil noem ik dat niet meer. Overigens was het naar OneDrive zo mogelijk nog trager (wel niet volledig laten uploaden), maar da's over het algemeen te verwachten dat OneDrive iets trager is dan Google Drive. Wat ik er in m'n beginpost wel vergeten bij vermelden was: om eventuele verschillen tussen de verbinding naar Google Drive als verklaring te elimineren heb ik beide ook naar Proximus cloud laten uploaden met zo goed als dezelfde gemiddelde resultaten (misschien enkele seconden sneller dan naar Google Drive).
selder schreef:Persoonlijk denk ik dat dat een veel te klein verschil is om je over iets zorgen te maken...
jos123 schreef:Sorry maar ik zie echt geen probleem hoor gelijk met wat @selder gezegd heeft :)
Ik had dergelijke reacties wel verwacht. Da's natuurlijk jullie mening, maar ik gaf reeds in m'n beginpost aan dat het niet louter om het verschil in speedtest resultaten ging. Dat resultaat via m'n pc is dan nog het op 1 na beste resultaat van een hele reeks probeersels (ene ging iets hoger zoals aangegeven, maar daar zijn andere factoren zoals foutenmarge van speedtest zelf mee voor verantwoordelijk mede aangezien het niet kon gereproduceerd worden).
Overigens noem ik dat al geen klein verschil: een theoretische 5Mbit tegenover een 6Mbit (los van overhead, maar dat geldt voor beide) maakt de 6Mbit connectie reeds 20% sneller. Verder rekent Proximus zelf voor een pack Maxi 12 EUR/maand meer aan dan een pack Comfort (waarmee de cap dus op 5Mbit ligt - los van nog enkele extraatjes als verschil tussen beide packs): Opnieuw lijkt me dat niet zo'n klein verschil.
Wat ik in de beginpost ook hierbij aanhaalde was het feit dat een pack Maxi vanaf januari een verhoging krijgt van 6Mbit naar 8Mbit (zie dit forum): Als het hier dan nog steeds blijft steken rond in het beste geval 5Mbit zou dat willen zeggen dat de snelheid die zou moeten kunnen gehaald worden 60% hoger ligt. Dat kan je pas echt bezwaarlijk nog klein noemen.

Alleen wordt die snelheid ook gehaald op m'n connectie, maar om een of andere reden niet op m'n pc. Op andere toestellen dan weer wel en probleemloos met wel een stabiele uploadsnelheid. Alleen kan het niet zomaar alleen aan de pc in kwestie liggen aangezien die het voordien probleemloos deed met ~15Mbit upload, ook naar Google Drive e.d. toe. Da's trouwens een van de redenen waarom ik Google Drive prefereer als cloud-service; de down- en uploadsnelheden. Niet dat het bij mijn weten verschilt qua snelheid met de standaard Google Drive, maar 't zijn de Google Apps for Work diensten die ik gebruik.
Het kan bijna niet anders dan dat het komt door een instelling/service ergens dat minder compatibel is ofzo met de Bbox3. Volledig verwaarloosbaar is het dus wat mij betreft absoluut niet, vooral niet omdat in de praktijk los van de speedtests de verschillen nog veel groter zijn.
Laatst gewijzigd door FRDDP 30 nov 2015, 00:29, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Antivirus op de windows pc ? eens uitschakelen ? testen
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Wel, de antivirus hier zit ingebakken in Windows Defender e.d., en dat heb ik reeds allemaal uitgezet om te testen... geen verschil.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je moet testen met Linux, dan weet je meteen of het een Windows-probleem is of niet.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

In de openingspost stond "en als het meer is, dan is het max 5,08Mbit dus absoluut verwaarloosbaar)" en "gemiddeld genomen nog trager dan ~5Mbit ", tel daarbij dan nog de screenshots van de speedtests bij op, en het is niet verwonderlijk dat we denken dat het maar over 1mbps gaat, toch?

Deze informatie uit je 2de post (1 file van 978MB [...] ~0,34MB/s [...] ~0,56MB/s) heb ik niet uit je openingspost gehaald, daar stond alleen "variërend tussen 1,9Mbit en 4,8Mbit" in.

Dus in dat opzicht is het wel jammer dat er in zoveel woorden niet echt duidelijk omschreven wordt wat het probleem is ;)

Anyway, ik lees nog niet dat je gebeld hebt naar Proximus om het probleem aan te kaarten?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

In de openingspost staat echter ook het volgende:
Verder is in de praktijk upload naar bijvoorbeeld Google Drive gemiddeld genomen nog trager dan ~5Mbit en ook de connectiegrafiek in taakbeheer duidt duidelijk op een heel onstabiele snelheid (variërend tussen 1,9Mbit en 4,8Mbit), wat natuurlijk voor een lagere gemiddelde uploadsnelheid zorgt.
Da's anders ook al vrij duidelijk, zonder de openingspost nog uitgebreider te maken. Wel kon het inderdaad (nog) duidelijker, maar dan dus ook nog uitgebreider. En nogmaals, zelfs 1Mbit verschil tussen 5Mbit en 6Mbit is nog steeds een verschil van 20% en 12 EUR per maand.

Dat het nog niet vermeld was of Proximus reeds gecontacteerd werd is ergens vrij logisch: Ik heb pas dit weekend opgemerkt dat het dus vooral afhing van het toestel en ik heb pas donderdagavond echt aandacht kunnen vestigen op het verschil zelf. Meestal zit ik niet tot in detail naar m'n uploads te kijken, alleen viel wel al iets eerder op dat het nu wel veel langer duurde dan verwacht. Voor de rest was ik sinds installeren van nieuwe aansluiting nog niet thuis geweest.
Vandaag heb ik dit wel gemeld aan ex-collega's bij Proximus, maar ik betwijfel dat - als het al om een compatibiliteitsprobleem zou gaan - ze snel een update gaan pushen naar de Bbox3. Tenzij er natuurlijk steeds meer zijn die er last van ondervinden, maar daarvoor acht ik de kans klein.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door FRDDP 30 nov 2015, 10:05, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FRDDP schreef:Da's anders ook al vrij duidelijk, zonder de openingspost nog uitgebreider te maken. En nogmaals, zelfs 1Mbit verschil tussen 5Mbit en 6Mbit is nog steeds een verschil van 20% en 12 EUR per maand.
Zo werkt het niet... ongeacht welke snelheid je krijgt bij Proximus... je mag steeds de volle pot betalen.
FRDDP schreef:Dat het nog niet vermeld was of Proximus reeds gecontacteerd werd is ergens vrij logisch:
Ik zie niet in waarom je Proximus zou contacteren... op je Mac heb je wel correcte resultaten dus dan ligt het vermoedelijk aan je PC.

Ken je niemand anders met een Windows laptop om eens te komen testen... of probeer een Linux boot CD.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Ja hallow :) Ik wou maar duidelijk maken dat uw startpost heel uitgebreid was, maar dat de essentie er niet echt breed in uitgesmeerd was. Daarom wou ik uitleggen hoe wij die startpost gelezen hebben, omdat je het raar vond dat hij verkeerd begrepen werd, snapt ge? :)


Installeer eens "netlimiter" of iets dergelijks, om inzicht te krijgen in welk process je upload zit te gebruiken... Wie weet is het één of andere "andere" cloud sync toestand die veel upload genereerd.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Ik vond het zelf ook niet direct nodig om dat aan Proximus te melden aangezien de connectie het wel correct deed, maar moest het zijn dat er nog dergelijke meldingen binnen zouden komen is het voor hen makkelijker om verbanden te leggen. Je weet maar nooit.

Ik weet dat het zo niet werkt, maar ik doelde vooral op wat ik hierover zei in m'n vorige reactie: een pack comfort waarin de upload cap op 5Mbit ligt is bij Proximus 12 EUR goedkoper dan een pack Maxi met cap op 6Mbit. En dat was louter als argument bedoeld waarom zelfs 1Mbit verschil in upload toch niet zo heel klein is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FRDDP schreef:maar moest het zijn dat er nog dergelijke meldingen binnen zouden komen is het voor hen makkelijker om verbanden te leggen.
Ik vrees dat je wat veel verwacht van hun helpdesk...

Linux CD en testen... zo sluit je hardware issues uit... daarna kan je je terug concentreren op Windows.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Trial & error doen.

OS uitsluiten: Testen met Linux cd: Linux sneller -> Windows probleem (Windows firewall? Antivirus? ...)
Netwerkverbinding uitsluiten: Testen met enkel wifi (netwerkkabel uittrekken) en enkel ethernet (wifi uitschakelen) -> wifi sneller = netwerkkabel probleem, ethernet sneller = wifi probleem
Toestel uitsluiten: Testen met een ander toestel op dezelfde ethernetkabel. Ander toestel sneller -> probleem met toestel?
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

r2504 schreef:Ik vrees dat je wat veel verwacht van hun helpdesk...
Klopt, ik zou niks verwachten in die zin van de helpdesk. Alleen heb ik het niet aan de helpdesk gemeld maar aan ex-collega's bij Proximus. Een van hen opperde de mogelijkheid dat indien het bepaalde compatibiliteitsissues met de Bbox3 zouden zijn, een Technicolor (in dit geval, want Bbox3 bij mij is een Sagem) versie misschien dat issue niet heeft. Da's misschien iets om te overwegen. Met dezelfde overweging zou ik kunnen proberen wat het geeft met een Bbox2, maar naar DLM toe is dat ook al niet ideaal om teveel te prutsen met wisselen van modem e.d.
vverbeke schreef:Trial & error doen.
OS uitsluiten: Testen met Linux cd: Linux sneller -> Windows probleem (Windows firewall? Antivirus? ...)
Netwerkverbinding uitsluiten: Testen met enkel wifi (netwerkkabel uittrekken) en enkel ethernet (wifi uitschakelen) -> wifi sneller = netwerkkabel probleem, ethernet sneller = wifi probleem
Toestel uitsluiten: Testen met een ander toestel op dezelfde ethernetkabel. Ander toestel sneller -> probleem met toestel?
Bedankt voor de input. Testen met enkel wifi en enkel ethernet adapter verbonden/ingeschakeld heb ik uiteraard al gedaan (zie beginpost). Beide geven hetzelfde issue dus een ethernet of wifi probleem is het niet specifiek. Uiteraard is het dus ook geen issue met de gebruikte ethernetkabel.

Een ander toestel op dezelfde aansluiting (met dezelfde kabel/wifi settings) heb ik ook reeds getest (zie beginpost - het is namelijk zo dat ik zeker wist dat het geen issue was met de lijn zelf). Die had die issues absoluut niet, net als dat m'n smartphone ook perfect een stabiele uploadsnelheid heeft. Om OS uit te sluiten zal ik vanavond eens met Linux proberen, maar wat wel vaststaat is dat op het ander toestel, de iMac dus, uiteraard een ander OS draait, meer bepaald OS X El Capitan (niet dat dat uitmaakt, maar om maar te zeggen dat beide toestellen hun respectievelijke recentst OS draaien).

Dat het enkel een probleem met m'n toestel zou zijn lijkt mij echt wel zo goed als onmogelijk aangezien die minder dan 2 weken geleden (met hetzelfde OS en buildnummer) zonder enig issue en continu tegen de 15Mbit uploadde (zie beginpost). Het enige verschil in de setup thuis was dat dezelfde ethernetkabels liepen naar een Telenet modem (HGW) en niet een Bbox3.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

FRDDP schreef:Een van hen opperde de mogelijkheid dat indien het bepaalde compatibiliteitsissues met de Bbox3 zouden zijn
Aangezien je BBOX en PC gewoon TCP/IP met elkaar praten zou de implementatie hiervan niet goed zijn dan... lijkt me hééél ver gezocht.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Het lijkt erop dat het probleem zo goed als volledig is opgelost en dus dat het duidelijk is waar het probleem zich voornamelijk situeert.

Eerst even dit:
- Met Linux systeem absoluut geen issue
- Met Mac opnieuw geen issue
- Met andere Windows pc's (Win 7, 8.1 en win 10) wel dezelfde issues

Het verschil was echter dat in Linux ik de DNS (nog) niet had aangepast naar Google DNS en op alle Windows systemen die ik had getest wel.
Ik had echter wel al eerder de DNS settings op m'n pc terug naar automatisch gezet, inclusief DNS cacheflush in command prompt en reboot. Na herstart was er toen echter geen verschil te merken wat betreft speedtest resultaten en uploadsnelheid/stabiliteit naar Google Drive en Proximus cloud. Na enkele minuten heb ik toen telkens de uploadopdracht geannuleerd. Hoe dan ook ging ik er dus vanuit dat het niks met DNS kon te maken hebben (temeer omdat ik al maanden probleemloos werkte met Google DNS op m'n Telenetlijn).

Om toch maar eens opnieuw te proberen nadat ik met verschillende toestellen zat te sukkelen heb ik opnieuw hetzelfde gedaan (inclusief de cacheflush en reboot dus) en initieel opnieuw zonder resultaat. Na enkele tientalle MB's uploaden echter zag ik per toeval plots in Taakbeheer de grafiek naar omhoog gaan en bijzonder stabiel worden (van sterk schommelend tussen 1,9 en 4,8Mbit naar schommelend tussen 5,9Mbit en 6.2Mbit - met kleine foutenmarge dus waarschijnlijk gezien de iets hogere snelheid dan de lijn normaal gezien nu kan). Waarom het ondanks reboot e.d. eerst tijd nodig had om in orde te komen weet ik niet, maar toen ik daarna de upload hervatte en (zonder reboot maar wel met cacheflush) terug Google DNS instelde waren de issues terug. Vanaf het moment dat ik hierna opnieuw DNS automatisch stelde en de cacheflush deed was de upload bij hervatten direct weer stabiel.

Het is dus duidelijk dat de oorzaak bij DNS te zoeken valt, alleen kan ik niet verklaren waarom de iMac met Google DNS geen enkel issue had met uploaden. Dat het volledig OS gerelateerd zou zijn gaat echter ook niet op gezien de Telenet voorgeschiedenis zonder issues.

Om OS deels te kunnen uitsluiten na het vinden van de oorzaak heb ik eens proberen werken met de Asus RT-AC66U en AC68U tussen de Bbox3 en de computers: zelfs met de computers op automatisch had ik issues indien ik op de routers Google DNS had ingesteld, zowel met de Asus Firmware als met de Merlin build. Geen idee of dat automatisch wil zeggen dat alle routers achter een Bbox3 DNS issues hebben indien niet automatisch ingesteld, maar het lijkt er wel minstens deels op dat met bepaalde combinaties de Bbox3 issues heeft met niet automatische DNS settings op het verbonden toestel.
Het enige wat ik dan nog niet bekeken heb is of dat ook met Technicolor Bbox3's het geval is, alsook of het met Bbox2's en DNS wijzigen in Bbox2 zelf issues geeft. Zoniet ligt het aan de Bbox3 en indien wel, ligt het dan waarschijnlijk ergens aan de connecties voorbij de Bbox'en naar Proximus toe?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een andere DNS kan natuurlijk een ander IP-adres geven voor de Google-drive... een server dicht bij je of een server veraf maken dan wel een verschil.

Je kan dit eenvoudig testen door beide setups eens te proberen en ondertussen te kijken naar waar je netwerkverkeer gaat (bv. met netstat).
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Update:

De DNS 'oplossing' maakt intussen al enkele dagen absoluut geen verschil meer, dat was dus blijkbaar niet de oorzaak. Het leek dus meer en meer op een OS issue (aangezien er nog een andere Win 10 pc was intussen die toch dezelfde issues had met uploaden) en een OS X of Linux systeem die issues niet hebben. Alleen was ik vandaag bij m'n zus die internet comfort heeft thuis en daar is er sinds vandaag ook 6Mbit upload (zoals dus tot gisteren bij mij thuis ook het geval was met een maxi) en kon ik daar wel vergelijken (voordien uiteraard niet, omdat het maximum sowieso 5 Mbit was). Met een Sagem Bbox3 (versie 2.0, niet 2.1 zoals hier maar dat zou het niet mogen zijn?) haalde ik daar continu een stabiele en normale uploadsnelheid (~5.8 Mbit).

Nu heb ik thuis dus de 8Mbit uploadcap, en is het probleem gewoon opgeschoven: Best case scenario wordt er met een korte piek op het einde in speedtests 7.06 Mbit gehaald, upload naar allerhande clouds is nog steeds bijzonder onstabiel tussen 4.1 Mbit en 7.6 Mbit. Het gemiddelde ligt dus wel hoger dan voorheen, maar nog steeds bijzonder onstabiel. In tegenstelling tot elders (met dezelfde pc) of met ander OS.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Na even tijd gehad te hebben om wat verder te 'prutsen':

Het moet wel een Windows (8, 8,1 en 10 tot nu toe) issue zijn in combinatie met de "Sagem Internet Gateway"-driver zoals terug te vinden in Apparaatbeheer. Firewall instellingen wijzigen/uitschakelen maakt zo te zien niks uit en ook DNS wijzigen maakt niet uit (stom toeval dat het even wel een verschil maakte, of er moet een andere setting op de achtergrond gewijzigd zijn toen waar ik me niet van bewust was).
Linux systemen hebben absoluut niet dezelfde uploadissues en met Mac OS X is er ook geen probleem (Auto DNS of niet). Sterker nog: Ik heb vandaag een Mac OS X El Capitan Virtual Machine in elkaar gestoken via VMWare Workstation op die laptop die continu de uploadissues vertoont op Proximus met Win 10: geen vuiltje aan de lucht. Via VM zijn zowel speedtest resultaten normaal en consistent, als grote uploads naar o.a. Google Drive die bijzonder stabiel en aan zo goed als maximum uploadsnelheid verlopen en dat uiteraard ongeacht de DNS settings.

Via Mac virtual machine:
Afbeelding
jefdecuypere
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jul 2010, 18:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb op dit moment weinig tijd om veel dingen uit te testen, maar ik herken het probleem dat jij hebt wel volledig. Op alle computers in huis met Windows 8, 10 en Server 2012R2 is de upload bij het uitvoeren van een Speedtest (zowel op speedtest.net of bij het uitvoeren van een grote upload naar bv. OneDrive of Google Drive) zeer onstabiel. De downloadsnelheid is altijd heel stabiel rond 91 Mbit/s, maar bij het uploaden mag ik al blij zijn dat ik aan het einde van de test 5 Mbit/s haal (we hebben een Comfort Pack) en schommelt de snelheid ook constant. Op de verschillende smartphones (Android, Windows Phone) haal ik wel de volledige uploadsnelheid die je zou verwachten (rond de 5,7 Mbit/s). Het lijkt er dus op dat dit inderdaad een Windows specifiek probleem is zoals jij zegt. Ik kan me niet herinneren dat we hier vroeger last van hadden, maar weet niet wanneer het precies begonnen zou zijn. Verder gebruiken ook alle computers de DNS-servers van OpenDNS (wordt via DHCP zo ingesteld op alle clients). Ik vind het alleszins iets heel vreemds. Veel verder zal ik je niet kunnen helpen, maar misschien ben je al blij dat je niet de enige bent met het probleem :-)
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Probeer eens te tweaken met dit progje SG TCP Optimizer

http://www.speedguide.net/downloads.php

Uitvoeren als administrator (rechtsklik op .exe bestand) , uw speed bovenaan op 100 Mbps zetten en dan onderaan kiezen voor Optimal settings , aply changes
Ik zelf had ook iets minder upload op speedtest.net en nu kom ik al paar keer boven de 5 uit, terwijl ik vroeger nooit meer dan 4,7 had.
Het is iets beter maar nog niet top... het zal wel een windows 8/10 issue zijn.
Maar op https://www.ziggo.nl/speedtest/ haal ik altijd de volle upload, ook op nPerf https://www.nperf.com/en/
server fr roubaix

Succes!
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”