Douane blacklist?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Lang wachten loont :-)
Dear Lacer,

Thank you very much for your order with Gearbest.

We wish to apologize for the inconvenience and the late reply.

Since the item that you ordered is a hot sale, it was not available.

I have checked the stock availability and I'm pleased to inform you that the items you have ordered are in stock and are now ready for shipping.
Once your order has been shipped out we will send you a confirmation email.
We kindly ask that you could wait a little more for the shipping information.

Alternatively, you can also see the information when you log in your account on our website and review your order here http://user.gearbest.com/my-orders.html

Yes, we will ship your order from EU warehouse.

We wish you a merry Christmas and a happy new year.

Thank you for your patience and kind support.

Best Regards
Jonathan
Gearbest Customer Service
http://www.gearbest.com/
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Lol, da's hun standaard mail voor ALLE bestellingen. Gearbest moet je echt als de pest vermijden. (en DX tegenwoordig ook)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Avenger 2.0 schreef: Ik heb eens bij DX via EU direct shipping gekocht, met het gedacht dat uit EU warehouse zou komen. Toen was daar ook zo een mogelijkheid van douane kosten insurance bij, wat ik raar vond. Uiteindelijk snap ik het verschil met DX gewoon en EU direct niet. EU direct was mij ook een maand onderweg. Enkel via PostNl (wat ook via bpost werd afgeleverd).
Eigenlijk maakt het niets uit of een pakje direct uit China komt, of via een EU Warehouse, tenzij de verkoper (of de importateur) de goederen ingeklaard heeft (en dus eventuele invoerrechten en BTW betaald).

De meeste logistieke bedrijven hebben namelijk een "bonded warehouse". De goederen in dit magazijn staan onder toezicht van de douane, en zijn in afwachting van een definitieve bestemming nog niet ingeklaard.
Als jouw zending uit zo'n warehouse komt, moet het alsnog ingeklaard worden en dus taksen/BTW betaald worden ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Maar als je iets op een EU website koopt en het komt uit een EU opslagplaats, mag je er als klant toch van uitgaan dat importkosten al in de prijs verrekend zitten, hoop ik.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Dat merk je als op de productpagina van warehouse wisselt, de prijs wisselt dan mee.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou het toch ni betalen hoor. EU website kopen in euromunt (euro, pond, ...) = in EU kopen voor mij, komen er dan kosten bij, dan wordt het return to sender. Anders wordt het puur gokwerk voor de consument.

wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

niks gokwerk, voor mijn 162 € smartphone heb ik ca 72 € betaald aan bpost! Stemt overeen met de invoerrechten calculator...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Ik heb bij een chinees besteld met eu warehouse, was 10€ duurder. Snellere levering en geen bijkomende kosten. Soms moet je een poos wachten vooraleer je droomtoestel in de eu shop komt.

Sent from my D6000 using Tapatalk
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Met gokwerk bedoel ik: als je iets koopt op een EU site moet je toch verwachten dat het al ingeklaard is in de EU, hoe kan je anders als consument te weten komen of er al dan niet importkosten bijkomen?

Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

De "deftige" Chinese webshops klaren natuurlijk de goederen al in bij bestelling uit EU Warehouse. Dat is idd ook een van de redenen waarom die goederen vaak toch een beetje duurder zijn. De les is dus gewoon om bij reputabele webshops te kopen en wat te zoeken op Tweakers/FOK (chi.fok.nl) of die webshop ok is.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Dima_2005 schreef:De "deftige" Chinese webshops klaren natuurlijk de goederen al in bij bestelling uit EU Warehouse. Dat is idd ook een van de redenen waarom die goederen vaak toch een beetje duurder zijn. De les is dus gewoon om bij reputabele webshops te kopen en wat te zoeken op Tweakers/FOK (chi.fok.nl) of die webshop ok is.
Zijn er extra kosten bij de Orange Pi ?

Ik ben van plan om te bestellen:
- 1x Orange Pi plus set met adapter
- 1x Orange Pi plus Case
- 1x Orange Pi PC set (pi+adapter+case)

Totaal incl verzending: 72,92 EUR (64,54+8,38 shipping)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Misschien beter in ander topic, maar goed...
Als je in 3 aparte bestellingen doet, moet je waarschijnlijk niks betalen :-)

De sets zijn duur. Ze gaan het toch declareren aan 15$ ofzo, dus zal je in 99% van de tijd niks betalen. Moesten ze het natuurlijk is uitpikken (kans is superminiklein tenzij je op de blacklist staat, moet je je betalingsbewijs doorsturen. Maar dan stuur je gewoon je betalingsbewijs door van een OrangePi PC (niet dat ze het onderscheid gaan zien).

BTW: koop zonder adaptor, en koop je USB-> DC 4.00mm x 1.7mm kabel en gebruik een deftige USB power supply :-) Die adaptors zijn OK, maar ik gebruik liever een goede power supply. (moet wel 2A aankunnen)
Opgelet: je KAN via microUSB poweren, maar die gaat er niet genoeg langs trekken, dus het is echt aangeraden om via de DC jack te gebruiken. Daarom dus kabeltje van een euro nodig :-)
Zo'n kabeltje zit bv. in Orangepi PC Set 3.
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Hoe kan iemand op die zogenaamde blacklist geraken ? Ik heb namelijk al een paar keer de waarde moeten bewijzen omdat ze de papieren op het pakje niet geloven (<15$), echter heb ik wel al tientallen keren iets van China laten komen. Dus ofwel klopt die "99% pakkans" die je noemt niet en is het eerder 90%, ofwel sta ik op die zogenaamde blacklist.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk dat jij inderdaad op de blacklist staat :-)
Ik krijg bijna wekelijks pakjes en nog nooit heb ik waarde moeten bewijzen... Maar alweer: mogelijk hangt het af van de soort webshops? Want sommige schrijven als beschrijving "kleding", in een pakje waar een tablet inzit. Da's natuurlijk meteen een teken waarbij ze meteen inhoud gaan controleren.
De meer ervaren webshops zorgen ervoor dat ze geloofwaarrdig overkomen. Ga de preciese trukjes niet beschrijven, want douane is duidelijk niet intelligent genoeg. Maar het gaat erom dat het geloofwaardig uitziet waar als je het vanbuitenaf bekijkt (eventueel met x-ray), dat je denkt: beschrijving kan wel kloppen.

Ik denk dat je op blacklist terechtkomt als ze naar waardepapieren vragen en je zegt : "NOPE, stuur maar terug" of je stuurt hun papieren op en het klopt dan echt HELEMAAL niet (bv. aangegeven waarde 15$ en in werkelijkheid 150$).

Natuurlijk is het in 90% vd tijd niet jouw schuld. Maar zo'n 90% van de pakjes uit China zijn toch onder de 25$. Dus dan moet je gewoon de mensen vinden die wel hoge-waarde dingen bestellen. En die dan op blacklist zetten.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Damn ik heb ook iets besteld bij gearbest.com. Een maat zei me dat ik moest opletten voor de douane, had hier totaal geen idee van.
Zo op dit topic gekomen. Heb een mini pc besteld van een kleine 100 euro.
Wat ga ik van boete moeten betalen in het slechtste geval ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou denken geen boete, als jij de waarde van het pakket kan bewijzen bij opvraging door de douane.
Je kan toch niet verantwoordelijk gehouden worden voor wat een ander op een pakket schrijft dat aan jou geadresseerd is.

Hoewel de overheid in deze totaal onlogisch redeneert uiteraard. Namaak horen we bv ook zelf te herkennen (absolute bullshit want de grootste hoop daarvan komt uit knak dezelfde fabriek).

Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

onder de 150 euro, met bpost, aankoop+verzending 100 euro, geen namaak: => 12 euro + 21%btw op aankoop+die 12 euro = 37.41 euro

het is trouwens geen "boete", het is een taks... al is het verschil niet altijd duidelijk :)
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer

Ok thx dat valt nog wel mee. Laatste keer dat ik me laat vangen :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster

Tja, je betaalt eigenlijk gewoon de btw die je had moeten betalen als je het binnen de EU kocht.
Is het boven de 150 euro, dan betaal je de btw en invoertaks (plus btw op de invoertaks).

En aangezien webshops tegenwoordig ook binnen de EU de btw aan het tarief van het land van de bestemmeling moeten verrekenen, heb je ook daar geen voordeel meer.

lacer
Elite Poster
Elite Poster

Dima_2005 schreef:Lol, da's hun standaard mail voor ALLE bestellingen. Gearbest moet je echt als de pest vermijden. (en DX tegenwoordig ook)
Nu, gisteren was mijn bestelling van Gearbest mooi geleverd op de vroegste datum die ze voorop gesteld hadden.
Pakje kwam uit Hongarije en op de doos zit een EU stikkertje. Ik weet niet of dat een bewijs is van declarering bij de europese douane ?
IMG_2272.JPG
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Nope, maar als ze het bijhouden in een EU warehouse zonder import erop te betalen, moeten er wel een gigantische gele sticker op.
Vermoed dus dat ze het in Hongarije geimporteerd hebben en van daaruit verzonden. (dus weldegelijk belasting er reeds op betaald, maar sticker heeft er niks mee te maken)
Regulus
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Alles hangt af van wat men als "blacklist" definieert ..

Ik werd eenmaal per hoogdringendheid gesommeerd om bij de doaune te verschijnen wegens een inbreuk op de CITES regelgeving (handel in beschermde soorten) .. Ik viel zo goed als van mijne stoel. De "flexibele" interpretaties van de wet, weet u wel ? :twisted:
Wegens een eerste overtreding geen verdere gevolgen maar wel dreigement met gerechtelijke vervolging en celstraffen bij herval .. sindsdien denk ik dat er wel degelijk een echte "zwarte lijst" bestaat :?
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dé zender moet de waarde op het pakje zetten, .. als er 1$ op staat ga je geen taks moeten betalen, staat er 200 euro op wel.
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nooit de waarde op het pakje zien staan dat uit China of de Vs komt.
Hoe bepalen ze dan de waarde en de taks die daaraan gekoppeld is ?
9 jaar geleden kocht ik een Garmin handheld gps uit de VS voor 200 $, mijn maat deed dit ook en betaalde geen douane taks, ik moest 30 € betalen.
Op het pak stond geen waarde vermeld. Gaan ze ermee onder de x-ray of zo ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Staat op dat groen / wit papier (CN22) opgeschreven. Het is een verplicht document dat op elk pakje moet plakken ivm inhoud.

En eigenlijk zijn het random controles. Xray wordt wel vaak gebruikt. Ben zeker dat er waarde opstond, abders zou het nooit bij de post aanvaard worden om te versturen naar het buitenland.
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Zal er eens opletten de volgende keer.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 24 keer

Ofloo schreef:Dé zender moet de waarde op het pakje zetten, .. als er 1$ op staat ga je geen taks moeten betalen, staat er 200 euro op wel.
Zo zou het moeten gaan, maar helaas is het afhankelijk van de gedachte van douane ambtenaren die met de natte vinger prijzen gokken. Als het niet klopt naar hun goesting, kom je in een wereld van bitterheid en laksheid die je verwachtte enkel te zien in een film.

[youtube]WNsu4PHD2B8[/youtube]