Bbox3 Sagem Tool

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

@pyro85
Zou het mogelijk zijn om in de volgende versie terug de INP waarden (download/upload) naast de vectoring status te kunnen zien (zoals in je test versie)?
Dit zal:
  • - gebruikers in zone 3 toelaten om te zien wanneer vectoring actief is op hun lijn ...
    - gebruikers in zone 1 toelaten om te zien wanneer vectoring upstream actief wordt op hun lijn ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Wel, dit ging inderdaad in v0.12 zitten, maar dan als vectoring down / vectoring up :wink: Ben ongeveer halverwege met de nieuwe versie.
bbox3toolv012.png
Helaas begint Norton nu echt wel ambetant te doen, bij het compileren van mijn code krijg ik nu telkens een viruswaarschuwing SAPE.Heur.801A0. Ik kan Norton maar niet wijsmaken dat mijn tool geen virus is :-(
Geen idee of ik dit opgelost krijg, de tool kan ik in deze staat niet releasen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

gaat de nieuwe versie de technicolor ondersteunen? of is dat nog steeds hopeloos? :)
begin mijn linestats wat te missen eigenlijk...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

pyro85 schreef:Wel, dit ging inderdaad in v0.12 zitten, maar dan als vectoring down / vectoring up :wink: Ben ongeveer halverwege met de nieuwe versie.
Goed idee :-D .

Intussen is vectoring in zone 3 een feit, alsook de vectoring UP in zone 1. Volgens mij werd dit uitgerold tijdens het vorig weekend, en zal nu stilaan zichtbaar worden ...
  • Gebruikers in zone 3, die nog niets van vectoring gemerkt hebben, kunnen naar 0800 22424 bellen: een nieuwe TBF zal je onmiddelijk op het vectoring profiel zetten (30/5), waarna DLM de rest van het werk gaat doen (naar 60 mbps). Ik heb nog geen info welk profiel dat zal zijn: waarschijnlijk 60/5 (of misschien 60/10)
  • Gebruikers in zone 1, die nu reeds op 100/10 staan, kunnen best ook naar 0800 22424 bellen: een nieuwe TBF zal je onmiddelijk op het nieuwe vectoring profiel zetten (100/20).
Voor EDPNet klanten betekent dit heel waarschijnlijk effectief 20 mbps upload, gezien EDPNet geen capping toepast.
Er is ook geen rede waarom EDPNet dit zou cappen, een upload verhoging van 10 mbps naar 20 mbps kost hen niets (de bandbreedte die ze bij Proximus moeten inkopen is symmetrisch)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Voor Proximus hoogste residentiele aanbod, maxi, is er eigenlijk toch ook geen reden om te cappen op 6Mbps (straks 8 )? Ik denk niet dat proximus de bedoeling heeft om daarvan mensen richting het commerciele aanbodte duwen?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

philippe_d schreef:
pyro85 schreef:Wel, dit ging inderdaad in v0.12 zitten, maar dan als vectoring down / vectoring up :wink: Ben ongeveer halverwege met de nieuwe versie.
Goed idee :-D .

Intussen is vectoring in zone 3 een feit, alsook de vectoring UP in zone 1. Volgens mij werd dit uitgerold tijdens het vorig weekend, en zal nu stilaan zichtbaar worden ...
  • Gebruikers in zone 3, die nog niets van vectoring gemerkt hebben, kunnen naar 0800 22424 bellen: een nieuwe TBF zal je onmiddelijk op het vectoring profiel zetten (30/5), waarna DLM de rest van het werk gaat doen (naar 60 mbps). Ik heb nog geen info welk profiel dat zal zijn: waarschijnlijk 60/5 (of misschien 60/10 ?)
  • Gebruikers in zone 1, die nu reeds op 100/10 staan, kunnen best ook naar 0800 22424 bellen: een nieuwe TBF zal je onmiddelijk op het nieuwe vectoring profiel zetten (100/20).
Voor EDPNet klanten betekent dit heel waarschijnlijk effectief 20 mbps upload, gezien EDPNet geen capping toepast.
Er is ook geen rede waarom EDPNet dit zou cappen, een upload verhoging van 10 mbps naar 20 mbps kost hen niets (de bandbreedte die ze bij Proximus moeten inkopen is symmetrisch)
Bandbreedte de rest van het internet op kost natuurlijk wel wat ;)

Zone 3 zal denk ik geen 10 up krijgen, zolang dit nog profiel 8d is
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Twee vragen... sommigen hier lijken een prima glazen bol te hebben. :-D

- Zal Scarlet ook de caps wijzigen op 1 januari? Zou een Scarlet VDSL2 dan naar 100/10 kunnen gaan?
- Wat zou de upload in zone 2 worden als DLM op de upload actief wordt? Ook 20 Mbps? (dat zou EDPnet inderdaad wel een stuk interessanter maken namelijk)
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

philippe_d schreef:[*]Gebruikers in zone 1, die nu reeds op 100/10 staan, kunnen best ook naar 0800 22424 bellen: een nieuwe TBF zal je onmiddelijk op het nieuwe vectoring profiel zetten (100/20).[/list]
waarom? als je al op 100/10 staat krijg je dus niks winst, want die 100 down heb je al en die 20 up is gecapped :)
wel vervelend, ik ben aan het budget-plannen en zou naar start overgaan, maar ik zit in zone 1... beetje te verwend qua download dus, om terug gecapped te worden op 50 :p
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Splitter schreef:waarom? als je al op 100/10 staat krijg je dus niks winst, want die 100 down heb je al en die 20 up is gecapped :)
Combineer 2 PPPoE sessies :-)
jantje81 schreef:Twee vragen... sommigen hier lijken een prima glazen bol te hebben. :-D
1- Zal Scarlet ook de caps wijzigen op 1 januari? Zou een Scarlet VDSL2 dan naar 100/10 kunnen gaan?
Scarlet zelf capt niets, ze kopen bij Proximus 2 verschillende soorten lijnen:
  • - VDSL2 Light (voor de Scarlet Trio abonnementen).
    - VDSL2 Go (voor alle andere, bestaande en niet meer beschikbare oudere Scarlet formules (Scarlet One, Scarlet Internet VDSL, Scarlet Internet & Telefonie, Scarlet Internet & TV).
Ik denk dat VDSL Light (Scarlet Trio) gewoon meegaat met Internet Start, en VDSL Go (Scarlet One) meegaat met Proximus Internet Maxi?
Dus geen glazen bol, maar ik vermoed dat de snelheden mee zullen evolueren met de resp. Proximus variante ?
jantje81 schreef:2- Wat zou de upload in zone 2 worden als DLM op de upload actief wordt? Ook 20 Mbps? (dat zou EDPnet inderdaad wel een stuk interessanter maken namelijk)
Als ze de maximum DLM snelheden voor de upload gelijkschakelen met zone 1 (zoals dat nu reeds het geval is voor de download), dan zou dit ook 20 Mbps worden.
Maar zelfs als DLM die speelruimte krijgt, zal dat maar voor een beperkt aantal zone 2 lijnen mogelijk zijn, niet voor hen die 700m van de ROP zitten, die halen zeker geen 20 mbps upload!
qless schreef: Zone 3 zal denk ik geen 10 up krijgen, zolang dit nog profiel 8d is
Goed opgemerkt. Het zal dus 60/5 zijn?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Wat met de zone 2 die nog geen vectoring hebben? De lijntestnr bellen zal geen zin hebben?
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

Splitter schreef:gaat de nieuwe versie de technicolor ondersteunen? of is dat nog steeds hopeloos? :)
begin mijn linestats wat te missen eigenlijk...
Kort verhaal? Nog steeds hopeloos :P
Mijn hacking-skills zijn vrij beperkt, en de Technicolor zit goed ineen. Ondersteuning voor de Technicolor zie ik niet gebeuren, tenzij Proximus de lijnstats publiek maakt, of een NSA-hacker er zich eens mee bezig houdt :wink:
philippe_d schreef:Gebruikers in zone 1, die nu reeds op 100/10 staan, kunnen best ook naar 0800 22424 bellen: een nieuwe TBF zal je onmiddelijk op het nieuwe vectoring profiel zetten (100/20).
Wil dit dan zeggen dat 100/20 het nieuwe provisioning profiel wordt voor zone 1?
Dizzy schreef:Wat met de zone 2 die nog geen vectoring hebben? De lijntestnr bellen zal geen zin hebben?
Heeft inderdaad geen zin, als je op een DLM-profiel zit kan je net veroorzaken dat je terug op het lager provisioning profiel terechtkomt.
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 138
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Zoals altijd, bedankt philippe_d !
25/4 non vectoring -> 30/5 vectoring na een lijntest.

De praktische snelheid via een netwerkkabel blijft nog steeds rond de 23-24mbit zonder dtv aan.

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   29 998 kbps
Upstream current bit rate:     4 999 kbps

Downstream max bit rate:       60 207 kbps
Upstream max bit rate:         10 718 kbps

Downstream attenuation:        17,7 dB

Downstream noise margin:       24,6 dB
Upstream noise margin:         9,4 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          576 m
Ik heb geen idee in welke zone ik zit, maar ik veronderstel in zone 3?
sam288
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 sep 2011, 20:44
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Gevonden via google, wat info ivm vectoring/DLM/TBF

http://www.proximuswholesale.be/wholesa ... _final.pdf
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Deze link kon je al terugvinden op pagina 22 van deze topic (post Bssoft juli 2015) :wink:
Info is intussen verouderd, en bevat nog niet de nieuwe profielen (Vectoring upload, vectoring zone 3) :-(

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

pyro85 schreef:
philippe_d schreef:Gebruikers in zone 1, die nu reeds op 100/10 staan, kunnen best ook naar 0800 22424 bellen: een nieuwe TBF zal je onmiddelijk op het nieuwe vectoring profiel zetten (100/20).
Wil dit dan zeggen dat 100/20 het nieuwe provisioning profiel wordt voor zone 1?
Neen, vectoring provisioning profiel wordt 70/20.
Maar gezien DLM "onthoudt" dat je download al op 100 stond, ga je dus van 100/10 naar 100/20.

Er zijn blijkbaar ook aanpassingen gebeurd aan het DLM process, zodat alles nu soepeler/vlugger gaat na een TBF.
beont schreef:Zoals altijd, bedankt philippe_d !
25/4 non vectoring -> 30/5 vectoring na een lijntest.
Ik heb geen idee in welke zone ik zit, maar ik veronderstel in zone 3?
Dat denk ik ook (gezien het typische zone 3 profiel 30/5)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

pyro85 schreef:
Dizzy schreef:Wat met de zone 2 die nog geen vectoring hebben? De lijntestnr bellen zal geen zin hebben?
Heeft inderdaad geen zin, als je op een DLM-profiel zit kan je net veroorzaken dat je terug op het lager provisioning profiel terechtkomt.
Als je geen vectoring hebt (of je staat nog op een 8d profiel), en je weet dat vectoring actief is op je ROP, dan kan een TBF toch soms helpen. Sommige "zone 2" gebruikers hebben door lijntestnr te bellen een upgrade gezien van het 8d profiel naar 17a + vectoring.

Idem voor "zone 3": het lijntestnr bellen triggert een TBF, waardoor je onmiddelijk op het vectoring profiel terecht komt.

Heeft inderdaad geen zin, als vectoring nog niet actief is op jouw ROP (of er zitten nog Ikanos kaarten in de ROP) :wink: ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

philippe_d schreef:
jantje81 schreef:2- Wat zou de upload in zone 2 worden als DLM op de upload actief wordt? Ook 20 Mbps? (dat zou EDPnet inderdaad wel een stuk interessanter maken namelijk)
Als ze de maximum DLM snelheden voor de upload gelijkschakelen met zone 1 (zoals dat nu reeds het geval is voor de download), dan zou dit ook 20 Mbps worden.
Maar zelfs als DLM die speelruimte krijgt, zal dat maar voor een beperkt aantal zone 2 lijnen mogelijk zijn, niet voor hen die 700m van de ROP zitten, die halen zeker geen 20 mbps upload!
Op ADSL BC heeft een FritzBox gebruiker in zone 2 zijn lijnwaarden gepost:

Afbeelding

Hieruit blijkt dus duidelijk dat ook voor zone 2 de Upload vectoring ingeschakeld werd. Dat is dus goed nieuws :banana:
Maar ... zoals je hier ziet (en ik in mijn vorige post ook al aanhaalde), zit een 20 mbps upload er niet in (niettegenstaande vectoring). In zone 2 is de afstand wellicht te groot voor 20 mbps upload :-( .

Een 70/10 (of op de limiet 85/10) zal er voor deze gebruiker wel inzitten, denk ik.

Conclusie
zone 2 gebruikers, die een lijntest doen, zullen zien dat "vectoring Up" actief wordt :-)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

philippe_d schreef:
pyro85 schreef:
Dizzy schreef:Wat met de zone 2 die nog geen vectoring hebben? De lijntestnr bellen zal geen zin hebben?
Heeft inderdaad geen zin, als je op een DLM-profiel zit kan je net veroorzaken dat je terug op het lager provisioning profiel terechtkomt.
Als je geen vectoring hebt (of je staat nog op een 8d profiel), en je weet dat vectoring actief is op je ROP, dan kan een TBF toch soms helpen. Sommige "zone 2" gebruikers hebben door lijntestnr te bellen een upgrade gezien van het 8d profiel naar 17a + vectoring.

Idem voor "zone 3": het lijntestnr bellen triggert een TBF, waardoor je onmiddelijk op het vectoring profiel terecht komt.

Heeft inderdaad geen zin, als vectoring nog niet actief is op jouw ROP (of er zitten nog Ikanos kaarten in de ROP) :wink: ...
Zit al op 17a maar geen vectoring. Zal dus aan de kaarten liggen :(
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 mar 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

FWIW ... in zone 2 .. ik schijn sinds een paar dagen 85/10 te hebben :banana:
Benbits
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:25
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

het nieuwe vectoring zone 1 is inderdaad 70/20, deze zijn van deze week invoegen.
daarstraks al ene tegen gekomen
b.
Gebruikersavatar
Kwabber
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 13 dec 2003, 13:34
Locatie: Izegem
Bedankt: 3 keer

:banana:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     14 998 kbps

Downstream max bit rate:       94 578 kbps
Upstream max bit rate:         14 998 kbps

Downstream attenuation:        12,9 dB

Downstream noise margin:       11,4 dB
Upstream noise margin:         13,6 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          288 m
blabla
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 535
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

philippe_d schreef: Conclusie
zone 2 gebruikers, die een lijntest doen, zullen zien dat "vectoring Up" actief wordt :-)
Bedankt voor de info. :-D
Even een lijntest gestart.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Vectoring op upload inderdaad actief dus, maar nog geen verhoging (voorlopig?).
Bitswap en carrier record zijn eveneens gewijzigd.
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Mensen met een Maxi met 20 Mbit upload wat halen die als snelheid ( up ? ) ?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

nu nog 6 en begin volgend jaar 8
arowan
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Hey Pyro, a new unknow profil after a TBF, new 85/20 dlm upload

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85.000 kbps
Upstream current bit rate:     20.000 kbps

Downstream max bit rate:       101.835 kbps
Upstream max bit rate:         20.000 kbps

Downstream attenuation:        17,3 dB

Downstream noise margin:       11,8 dB
Upstream noise margin:         7,9 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          465 m
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jantje81 schreef:
Even een lijntest gestart.
Vectoring op upload inderdaad actief dus, maar nog geen verhoging (voorlopig?).
De TBF heeft inderdaad de vectoring op upload geactiveerd.
Maar als je de 2 datasets vergelijkt, is er hierdoor geen noemenswaardige verhoging geweest van de upload:

Code: Selecteer alles

                               VOOR      NA
Upstream current bit rate:     10.000    10.064
Attainable data rate (up):     23.821    23.203
Signal-to-noise ratio:         14 dB      16 dB
Conclusie: vectoring voor UPLOAD in zone 2 maakt eigenlijk geen verschil :-(
Je moet waarschijnlijk geen verdere verhoging verwachten.

Volgens de resultaten die tot op heden gepost zijn (5 dagen na invoering van de nieuwe profielen) zie ik de volgende trend:
  • - zone 1: upload 20 mbps
    - zone 2: upload 10 mbps
    - zone 3: upload 5 mbps
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

philippe_d schreef:Er zijn blijkbaar ook aanpassingen gebeurd aan het DLM process, zodat alles nu soepeler/vlugger gaat na een TBF.
Kan ik bevestigen, na een lijntest blijf ik op 100mb down, upload is nu inderdaad 20mb geworden :)
Kwabber schreef::banana:

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     14 998 kbps

Downstream max bit rate:       94 578 kbps
Upstream max bit rate:         14 998 kbps

Downstream attenuation:        12,9 dB

Downstream noise margin:       11,4 dB
Upstream noise margin:         13,6 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          288 m
De max waarden die de bbox berekend kloppen toch niet. Heb hier hetzelfde probleem waarbij de max waarde onder de sync waarde ligt.
Misschien dat ik die vervang door berekende waarden in een volgende versie van de tool. Dit zou de tool ook weer een stuk sneller maken.
arowan schreef:Hey Pyro, a new unknow profil after a TBF, new 85/20 dlm upload

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85.000 kbps
Upstream current bit rate:     20.000 kbps

Downstream max bit rate:       101.835 kbps
Upstream max bit rate:         20.000 kbps

Downstream attenuation:        17,3 dB

Downstream noise margin:       11,8 dB
Upstream noise margin:         7,9 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          465 m
Thanks for posting :-) This means that zone 2 is also capable of 20mb up!

philippe_d schreef:Volgens de resultaten die tot op heden gepost zijn (5 dagen na invoering van de nieuwe profielen) zie ik de volgende trend:
  • - zone 1: upload 20 mbps
    - zone 2: upload 10 mbps
    - zone 3: upload 5 mbps
Kleine aanvulling, voor zone 2 kan met met DLM tot 20mb up gaan.
In feite is er maar weinig verschil meer tussen zone 1 en 2, behalve het provisioning profiel. Beide kunnen tot 100/20 gaan :-)
arowan
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

I think the max download speed for zone 2 is 85. I just test 100/10 few months ago, but my line wasn't not stable (increase ping, lags and packets lost)

Afbeelding

You can read my short story about my VDSL migration (but it's in french :angel:

http://arowan.be/de-ladsl-au-vdsl/
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   99 999 kbps
Upstream current bit rate:     20 000 kbps

Downstream max bit rate:       129 093 kbps
Upstream max bit rate:         28 892 kbps

Downstream attenuation:        5,8 dB

Downstream noise margin:       20,9 dB
Upstream noise margin:         11,2 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          88 m
Hier ook het 100/20 profiel na lijntest :-)
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

hier ook verhoging naar 70/20 (wachtend op de 100/20)

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69 999 kbps
Upstream current bit rate:     20 000 kbps

Downstream max bit rate:       129 093 kbps
Upstream max bit rate:         20 000 kbps

Downstream attenuation:        4,1 dB

Downstream noise margin:       26,7 dB
Upstream noise margin:         12,1 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 unknown
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              unknown
DLM:                           unknown
Repair:                        unknown
Distance (estimated):          88 m
pyro85
Plus Member
Plus Member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23 nov 2014, 10:18
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 125 keer

K'heb zonet de profiellijst aangepast, de tool zal deze door de live update downloaden als BBox3Tool.profiles.xml, in dezelfde map waar de tool staat.
Hierdoor zou de detectie van het 20mb up profiel veel rapper moeten gaan.
arowan schreef:You can read my short story about my VDSL migration (but it's in french :angel:

http://arowan.be/de-ladsl-au-vdsl/
From 1/0.5 to 85/20, nice evolution! Also God bless Google translate :bdaysmile:
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Even een vraagje tussendoor, nu dat 20 mbit uploadprofiel beschikbaar is wanneer zijn ze van plan om hier ook effectief gebruik te maken?

Is Proximus van plan om binnenkort de uploadsnelheden omhoog te trekken?
Is Scarlet van plan om binnenkort de uploadsnelheden omhoog te trekken?

Ikzelf heb een Scarlet VDSL2 Internet only en haal nu 100/8 snelheden (natuurlijk gebruik ik liever ook de andere 12 mbit van die upload sync)
Of ben ik genoodzaakt om over te schakelen naar EDPnet als ik van deze extra uploadsnelheid wil gebruik maken?

Grtz
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Proximus trekt de snelheden op op 1 januari:
Start: 60/4, Comfort: 100/6, Maxi: 100/8

Scarlet Trio volgt Proximus Intenret Start
Scarlet One volgt waarschijnlijk Intense, dus zullen de Scarlet snelheden waarschijnlijk op 1 jan gewoon meevolgen.

Je zal inderdaad moeten overschakelen naar Edpnet om van deze extra upload gebruik te kunnen maken, vrees ik.
Maar dat was nu toch ook al?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 143
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Dat was inderdaad ook zo, nu het verschil tussen 8 en 10 mbit was mij de 10 euro extra (EDPnet telephony erbij nemen) nu nét niet waard :wink:

Nu het verschil veel groter is, is dat natuurlijk wel interessanter.
Ik heb gisterenavond wel bericht gekregen dat ik mag intekenen voor een test pakket van Mobistar Internet & TV, ik zal eerst even afwachten hoe goed dit pakket is :-D
Verslag volgt in het correcte topic dan :)
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Zou ik met deze waarden riskeren van een lijntest (TBF) te doen?

Ik vermoed dat er nog wat verbetering in zit niet?

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85.000 kbps
Upstream current bit rate:     9.998 kbps

Downstream max bit rate:       101.315 kbps
Upstream max bit rate:         27.133 kbps

Downstream attenuation:        17,7 dB

Downstream noise margin:       12,7 dB
Upstream noise margin:         18,1 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              LP146
DLM:                           yes
Repair:                        no
Distance (estimated):          477 m

Na de lijnt test :

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   85.000 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       103.128 kbps
Upstream max bit rate:         14.998 kbps

Downstream attenuation:        17,7 dB

Downstream noise margin:       12,4 dB
Upstream noise margin:         12,9 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              unknown
DLM:                           yes
Repair:                        no
Distance (estimated):          473 m
Laatst gewijzigd door dbiphoner op 14 dec 2015, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Een TBF kan nooit kwaad aangezien eventuele DLM nu onthouden wordt.
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Ok de lijntest heeft de upstream max bitrate naar beneden gehaald blijkbaar, maar de current bitrate is dan weer omhoog..

afwachtten (comfort pack)

http://www.speedtest.net/my-result/4914548836
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

dbiphoner schreef:Ok de lijntest heeft de upstream max bitrate naar beneden gehaald blijkbaar, maar de current bitrate is dan weer omhoog..
De upstream max bit rate is een verkeerd resultaat van de B-box3 :-( .
Gezien upstream SNR > 6dB, is de Upstream max bit rate > Upstream current bit rate (per definitie).

In jouw geval is de upstream SNR = 13dB, dat wil zeggen dat er nog "marge" is (die 27mbps van voor de lijntest is nog altijd geldig :))
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
WatcherL
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mar 2015, 22:09
Locatie: Boom, Belgium
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Had eerst het 100/10 profiel, maar na een TBF ben ik gezakt naar 70/6, miss iets mis met mijn lijn? Best bellen naar de technische dienst zeker?

Code: Selecteer alles

B-Box 3 Sagem Tool v0.11.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69 999 kbps
Upstream current bit rate:     6 063 kbps

Downstream max bit rate:       120 215 kbps
Upstream max bit rate:         6 063 kbps

Downstream attenuation:        14,1 dB

Downstream noise margin:       22,9 dB
Upstream noise margin:         17,7 dB

DSL standard:                  VDSL2
VDSL2 profile:                 17a
Vectoring:                     yes
Proximus profile:              LP810
DLM:                           yes
Repair:                        no
Distance (estimated):          344 m
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Een TBF is altijd een risico :-(
Maar in dit geval is dit toch wel abnormaal.
Misschien gewoon enkele weken afwachten? Of een nieuwe TBF poging?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”