Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:Blijkbaar ben je dus niet tevreden van met je fiets te rijden ? Je keuze is dus louter financieel, niet vanwege praktische overwegingen ?
Hoe kan je iemand anders laten nadenken over zijn vervoer? Lijkt mij behoorlijk logisch. Uit ideologie zie ik het mensen amper/niet doen. Je hebt indertijd de mensen met een PV installatie hetzelfde verweten dus...

Natuurlijk ben ik niet tevreden over het met de fiets rijden. Ik heb koud, ik word nat, ik zweet, ik ben langer onderweg maar het kost me op jaarbasis maar de prijs van een tankbeurt aan onderhoud om naar het werk te rijden. Als ik de luxe had om daar niet bij stil te staan koos ik voor de wagen. Uiteraard! Als ik morgen de Euromillions win koop ik me ook een Ferrari en vliegt de Ford buiten. Zelfde redenatie, puur uit financieel oogpunt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dus als ik het zo lees moet men bedrijfswagens aanpakken omdat jij er geen hebt.
Wel, ik vind dat ze de roekeloze fietsers die denken dat ze overal mogen rijden en dan nog vinden dat ze altijd gelijk hebben eens deftig mogen aanpakken.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Natuurlijk ben ik niet tevreden over het met de fiets rijden.
Huh?
Als ik morgen werk vind waar ik met de fiets naartoe kan, graag.
Reistijd is elke dag hetzelfde, file op een fietspad ben ik nog niet tegengekomen (wind -> e-bike)
Elke dag sporten, zonder er speciaal tijd voor vrij te maken.
Het financiële is mooi meegenomen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sub Zero schreef:Slechts 80 minuten per dag?
Nee, je hebt me niet begrepen... die 80 minuten is gewoon pure overhead om me naar het OV te begeven (dus van thuis tot aan het station, van aan het station tot aan de metro en van de metro tot aan het werk)... met die 80 minuten heb ik dus nog niet eens één minuut OP dat openbaar vervoer gezeten. Dan mag je er nog tweemaal zo'n 70 minuten bij tellen.
Slafes schreef:Als ik de luxe had om daar niet bij stil te staan koos ik voor de wagen. Uiteraard!
Dus het is pure afgunst tov. mensen die het zich wel kunnen permitteren (ongeacht of dit nu een bedrijfswagen is of niet)... kon je er zelf van profiteren zou je het ook doen (al vergeet je dan even de flexibiliteit die er meestal tegenover staat vermoed ik).
Joe de Mannen schreef:Dus als ik het zo lees moet men bedrijfswagens aanpakken omdat jij er geen hebt.
Dat is inderdaad de juiste conclusie.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

het gras is altijd groener aan de andere kant van de draad, maar dat gras hoef jij niet te maaien...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Je hebt echt wel de gave om mensen woorden in de mond te leggen die nooit gezegd zijn. Keer op keer. Proficiat!

Stop nu trouwens eens met uw vaatje "flexibiliteit"... Het is gewoon klinkklare onzin die nu toevallig voor u wel zo is maar voor velen van de andere leasingbezitters niet. Het is gewoon een deel van uw loon, waarom zou je plots extra gaan moeten presteren als je toch gewoon uw loon krijgt? Toch wel straf dat pv bezitters profiteurs zijn, terwijl je zelf wel had kunnen investeren, maar dat mensen die een wagen onder hun gat krijgen, en eveneens ergens profiteren van de overheid, dan zijn de anderen ineens afgunstig!

Bon, verder reageer ik niet meer op zulke zever. Eender wat wordt het hier toch verdraaid om toch maar gelijk te hebben, hier, in andere topics,... Zolang het maar in uw kraam past! De rest moet maar buigen en barsten. de echte discussies draaien hier altijd uit op een welles nietes spelletje, en de spelers zijn vaak dezelfden. Jammer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Je hebt echt wel de gave om mensen woorden in de mond te leggen die nooit gezegd zijn. Keer op keer. Proficiat!
Je schrijft nochtans zelf als ik geld had zou ik het doen... en dan val je mensen met een bedrijfswagen aan omdat ze verwend zijn ?
Slafes schreef:Stop nu trouwens eens met uw vaatje "flexibiliteit"... Het is gewoon klinkklare onzin die nu toevallig voor u wel zo is maar voor velen van de andere leasingbezitters niet.
En dat besluit je zomaar... is er al een onderzoek gedaan naar hoeveel procent van de bedrijfswagens loonwagens zijn ? Na een beetje Google'n kon ik alvast volgende quote vinden;
Het overgrote deel van de wagens is volgens Verwilghen daadwerkelijk een werkinstrument. In de totale vloot van 1,1 miljoen Belgische bedrijfswagens, zijn er volgens Verwilghen immers slechts 50.000 zogenaamde loonwagens.
Die "klinkklare onzin" van jou is dus slechts van toepassing op 5% (laat het ondertussen nog dubbel zijn) ! En zelfs mensen met puur een loonwagen betalen hierop ook nog steeds belastingen trouwens (want je geeft graag de indruk dat we alles gratis krijgen).
Slafes schreef:Toch wel straf dat pv bezitters profiteurs zijn, terwijl je zelf wel had kunnen investeren, maar dat mensen die een wagen onder hun gat krijgen, en eveneens ergens profiteren van de overheid, dan zijn de anderen ineens afgunstig!
Moest m'n baas meer geld krijgen van de overheid dan wat het hem kost aan investering en dan ook nog geen verkeersbelasting betalen... dan pas zou je bedrijfswagens kunnen vergelijken met PV bezitters.
Slafes schreef: de echte discussies draaien hier altijd uit op een welles nietes spelletje, en de spelers zijn vaak dezelfden. Jammer.
Ik zie hier de laatste tijd minder en minder "discussies"... objectieve criteria spelen niet meer mee, het worden allemaal princiepe kwesties van een zeer kleine groep.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Dafke schreef:
fredo66 schreef:
Ik lees wel geen concreet voorstel om de problemen op te lossen in je reactie ... ? Ik blijf erbij dat men het aantal gereden km voor woonwerkverkeer zoveel als mogelijk moet verminderen. En dat doe je dus niet met wagens uit te delen.
Laten we de rollen omkeren, geef jij een concrete oplossing voor volgende problemen:

- een werknemer die tenminste 50km enkel van zijn werk woont, waar OV bijna een factor x 2 is in tijd om er te geraken (dus geen vlotte verbindingen etc..)
en/of
- een werknemer die klanten over het hele land heeft, en eventueel zelfs BeNeLux waar hij ons site moet tussen switchen
- combinatie van bovenstaande
Ik heb, helaas al een pagina verder ondertussen, nog steeds geen concrete oplossingen gehoord van Fredo66 voor bovenstaande vragen.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk, naar een oplossing die binnen dezelfde tijdsduur valt en geen overlast is voor de werknemer tov zijn huidige bedrijfswagen/file.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Splitter schreef:uiteindelijk is het heel simpel:
Nee, dat is het helemaal niet. Er dienen problemen opgelost te worden als daar zijn woon-werkmobiliteit, luchtverontreiniging (vooral dan fijn stof overschrijdingen), klimaatopwarming. Een oplossing voor al deze problemen zal helemaal niet simpel zijn !
Splitter schreef: ik snap al de commotie over de bedrijfswagens op de baan niet:
Je moet wel eens afstand nemen van je egocentrische zienswijze dan zal je het wel snappen
Splitter schreef:als je met het OV of de fiets gaat, sta je niet in de file, dus heb je geen last, dus heb je geen recht van spreken.
:roll: Lees (nog) eens de postings hierboven voor je zo'n onzin neerpent
Splitter schreef:sta je wél in de file, of dat nu met een firmawagen of een eigen wagen is, dan heb je recht van klagen...
Sta je wel in de file, bedenk dan dat je ervoor koos. Je hebt dan ook tijd om er aan te denken dat je bovengenoemde problemen nog wat groter gemaakt hebt door voor dit vervoermiddel te kiezen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Zelfs al gebruikt men objectieve criteria, volgens u zijn die nonsens... Straffer nog, dan begin je te goochelen dat het geen experten zijn.

Ik ga ook zo eens beginnen antwoorden op uw berichten...

Ik geef een antwoord op het feit dat er file staat en er niemand met zijn plezier in staat... Namelijk dat als je iemand de luxe van een wagen geeft hij geen ander middel meer zoekt om op zijn werk te raken. Uw antwoord: afgunst.

Uw cijfers waar je naar refereert zijn al van 2011: compleet verouderd en dus niet relevant en komt dan ook nog eens van een leasemaatschappij. Heel objectief om met cijfers te goochelen van iemand die er zelf baat bij heeft! :nono:

Het vergelijken van PV bezitters met uw baas is ook niet relevant, het gaat hier om particulieren die profiteren van subsidies van de overheid.

Kom aub niet zagen over objectieve criteria als je een artikel post van een leasingmaatschappij! :twisted:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

fredo66 schreef:Nee, dat is het helemaal niet. Er dienen problemen opgelost te worden als daar zijn woon-werkmobiliteit, luchtverontreiniging (vooral dan fijn stof overschrijdingen), klimaatopwarming. Een oplossing voor al deze problemen zal helemaal niet simpel zijn !
Blijkbaar is het met extra belastingen wel opgelost ? Trouwens vanwaar die haat tov. bedrijfswagens (en niet tegen de industrie of zelfs de koeien in de wei die meer CO2 produceren) ?

Verschuivingen in gedrag ontstaan door een volwaardig alternatief... niet door mensen te straffen voor iets waar ze vaak niets aan kunnen doen.
fredo66 schreef:Je moet wel eens afstand nemen van je egocentrische zienswijze dan zal je het wel snappen
Schrijft de persoon die vermoedelijk het geluk heeft het OV te kunnen gebruiken ?
fredo66 schreef:Sta je wel in de file, bedenk dan dat je ervoor koos.
Klagen die mensen dan over de file... nee, mensen die er totaal geen last van hebben klagen net... beetje raar vind ik.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Dafke schreef:
Dafke schreef:
fredo66 schreef:
Ik lees wel geen concreet voorstel om de problemen op te lossen in je reactie ... ? Ik blijf erbij dat men het aantal gereden km voor woonwerkverkeer zoveel als mogelijk moet verminderen. En dat doe je dus niet met wagens uit te delen.
Laten we de rollen omkeren, geef jij een concrete oplossing voor volgende problemen:

- een werknemer die tenminste 50km enkel van zijn werk woont, waar OV bijna een factor x 2 is in tijd om er te geraken (dus geen vlotte verbindingen etc..)
en/of
- een werknemer die klanten over het hele land heeft, en eventueel zelfs BeNeLux waar hij ons site moet tussen switchen
- combinatie van bovenstaande
Ik heb, helaas al een pagina verder ondertussen, nog steeds geen concrete oplossingen gehoord van Fredo66 voor bovenstaande vragen.
Ik ben wel benieuwd eigenlijk, naar een oplossing die binnen dezelfde tijdsduur valt en geen overlast is voor de werknemer tov zijn huidige bedrijfswagen/file.
Dafke, ik ben niet van plan gratis je mobiliteitsconsultant te worden hoor.
Tegen een forse vergoeding EN een bedrijfswagen uiteraard wel ! De vorige zin was ironie hé.

Ik geef mijn mening over hoe het mobiliteitsprobleem dient aangepakt te worden. Uitdelen van bedrijfswagens aan iedereen vind ik daarin een heel slechte zaak. Maar iedereen hier met een bedrijfswagen voelt zich persoonlijk aangevallen en reageert met berichten die met bovenstaande problemen helemaal geen rekening houden.

Nergens schreef ik dat ik tegen investeringen ben in beter openbaar vervoer. Uiteraard niet, maar het geld moet van ergens komen. Dus een verschuiving in het beleid van de huidige vrijstelling op bedrijfswagens naar een financiering in OV zou geen slechte zaak zijn... En / of naar thuiswerken. Al die maatregelen dragen bij tot minder autodieselkm en zijn dus o.k.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Hoe denk je dat mijn baas gaat reageren als hij vraagt om naar een klant te rijden met pakweg een Cisco 7000 (het mag zelfs een 3750 zijn als je wil) en ik hem dan doodleuk vertel dat dat niet voor vandaag zal zijn want mijn bedrijfswagen staat 30km verder en ik ben met de fiets gekomen, want dat is een goed alternatief en daarmee sta ik niet in de file en vervuil ik minder.

Ik denk dat ik mijn auto zal mogen gaan halen, en bij terugkomst mijn C4 mag meenemen.

Maar ja, ik profiteer er toch zoooo hard van en in het weekend rij ik speciaal voor pistoleekes naar de zee en terug, ik steek ze bij de motor en geef extra gas, dan zijn ze nog warm als ik thuiskom. daar pik ik dan mijn vrouw op en rijden we naar de ardennen met onze picknickmand, liefst bovenop de porte bagage (ook geleased) want dat geeft meer verbruik, ik heb namelijk een tankkaart bij de auto :)

Allez jong, ge meent dat toch allemaal niet ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Ik geef een antwoord op het feit dat er file staat en er niemand met zijn plezier in staat... Namelijk dat als je iemand de luxe van een wagen geeft hij geen ander middel meer zoekt om op zijn werk te raken. Uw antwoord: afgunst.
Wat is je besluit nu... dat we liever in de file staan dan een prima alternatief te gebruiken (beetje raar want de dagen dat ik in Brussel zit rij ik gewoon met de trein) ?
Slafes schreef:Uw cijfers waar je naar refereert zijn al van 2011: compleet verouderd en dus niet relevant en komt dan ook nog eens van een leasemaatschappij. Heel objectief om met cijfers te goochelen van iemand die er zelf baat bij heeft!
Je mag mij altijd andere cijfers bezorgen... zelfs indien het 50 procent is, dan nog zoek je naar gepaste maatregelen in plaats van iedereen met een bedrijfswagen meteen te verketteren als de grote milieu terrorist.
Slafes schreef:Het vergelijken van PV bezitters met uw baas is ook niet relevant, het gaat hier om particulieren die profiteren van subsidies van de overheid.
En waarom zou het niet relevant zijn... het gaat in beide gevallen over subsidie vanuit de staat. Bedrijfswagens worden gesubsidieerd (net zoals alle andere werkmiddelen trouwens, ook jou PC die stroom vreet en voor CO2 zorgt), net zoals PV installaties (alléén tot in het absurde - je krijgt er namelijk geld bovenop).
fredo66 schreef:Maar iedereen hier met een bedrijfswagen voelt zich persoonlijk aangevallen en reageert met berichten die met bovenstaande problemen helemaal geen rekening houden.
Niet moeilijk als je iedereen met een bedrijfswagen verwend noemt... zonder enig onderscheid.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 24 nov 2015, 12:10, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Voor een deel is het terug te brengen op kosten hé.
Als ik morgen geen firmawagen heb,
kost het mij meer om een auto te hebben
kost het mijn baas meer om mij op projecten te staffen (en ja, cross border, allemaal met de auto - vervangen door trein kost een fortuin....)

En uiteindelijk blijven er wel evenveel auto's rijden, nee?
Als de slimme kilometerheffing er komt, zal de financiele balans sneller richting OV neigen. Afwachten wie dat gaat durven invoeren.
(idem rijbewijs met punten, maar voor de files gaat dat niet veel oplossen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

heist_175 schreef:Als de slimme kilometerheffing er komt
Die hebben we trouwens al jaren... dat noemt men accijnzen.

Of nee, slim is mensen nog extra aanpakken omdat ze vaste werkuren hebben en net dan op de baan zijn :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

vaste werkuren
ik las hier iets over flexibiliteit :lol: ?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik ga al 10 jaar met de trein werken en af en toe met de auto om praktische redenen, ja ik werk in Brussel naast een station, en thuis op 10 min wandelen, zonder overstappen.

Ik neem de trein omdat dat vergoed wordt door mijn werkgever maar eerlijk ik denk er soms over om terug met de auto te gaan, en ja ik ga vaak in de file staan, maar soms vraag ik me af wat het ergste is.

- 's ochtends ( ben nu eenmaal geen super ochtendmens ), vaak rennen omdat ik de trein moet halen, die 2 min extra om nog net dat te doen kan je niet even vinden, heb je gekeken in de app, maar vaak kan het dat je dan in het station aankomt en de trein heeft toch vertraging.
- Rustig reizen, stabiel internet 4G of 3G vergeet het dus veel verder dan wat lezen of iets doen zit er niet in, ow ja en plooi je maar dubbel, want je zit er wel 45 min op maar de nmbs heeft beslist dat tafeltjes een overbodige luxe is.
- Nieuwe treinen, de desire's, open bakken in de winter waait het verschrikkelijk als de deuren open staan, een hoop zetels wil je niet meer gaan opzitten, en de grond, soms vraag ik me af op dat bij die mensen thuis ook zo is, maar misschien waren overal vuilbakken toch ooit handig.
- Ow ja in Brussel aankomen reken maar tussen de 5 a 15 min vertraging iedere keer, tot net voor Brussel gaat het goed maar ow whee de noord zuid as, dienstregelingen zijn toch maar theoretisch.
- Terug naar huis, tja eentje per half uur, iets later op het werk en je hebt er eentje per uur, en 's avonds zelfs iets meer dan anderhalf uur, dus mis je hem of net 5 min later klaar met iets kan je daar lang zitten in Brussel-Zuid.
- Kom je thuis wil je / moet je nog wat boodschappen doen neem je je wagen, om naar de supermarkt te rijden, die ik überhaupt zou tegenkomen als ik met de auto ga werken.
- Files ja, maar met vertraging zitten in de trein met naast je een medereiziger die niet snapt wat 1 zitplaats is of dat persoonlijke hygiene ook belangrijk is voor de medemens, of gemakkelijk in mijn eigen wagen, naar de radio luisterend in de goede temperatuur. Tsja luxe heeft zijn kost. En die files, het is een filegevoelig traject, maar er is zo'n mooie app Waze die vaak heel creatief alternatieve routes kan vinden een eerlijk gezegd blijft het altijd in de perken.
- Er is maar een ding dat me tegen houd en dat is de kostprijs.

Ow ja een ding is leuk aan de trein, af en toe kom ik bekend volk tegen en kunnen we nog eens wiezen, dat is nu het enige wat niet lukt in de wagen :angel:

De trein ik zou er graag veel positiever over zijn maar er is heel heel heel veel werk nog voor de nmbs qua betrouwbaarheid, stiptheid, dienstverlening aangeboden diensten en comfort. En menselijke dienstverlening is belangrijk, vroeger was het loket hier 7 op 7 open van 's ochtend kwart voor zes tot 21 uur kon je voor alles aan het loket terecht en was er zelfs sanitair dat je kon gebruiken. Nu is er een automaat, de toiletten zijn gerenoveerd maar die kan je alleen op werkdagen gebruiken tijdens de openingsuren, alleen nog in de voormiddag, en het bordje uitzonderlijk gesloten wordt heel veel gebruikt. De nmbs anno 2015.

En als kano vanaf 13 december met de nieuwe dienstregeling, gaat mijn trein een nieuw station aandoen, hij is al systematisch te laat, maar zelfs met die nieuwe halte gaat hij er exact even lang over doen.

Misschien moet de nmbs het zwitserse model kopiëren, blijkbaar kan een treinoperator een toonbeeld zijn van kwaliteit en betrouwbaarheid en service.

En ja in dit geval zou het een wagen zijn gewoon voor de luxe, maar soms snap ik niet wat de hetze daarover is, ik hoor niemand klagen dat persoon a een nieuwste smartphone krijgt van zijn werkgever en de andere een aftandse dumbphone, idem voor de laptop etc. Is het niet een deel persoonlijke eigenheid en perceptie waar mensen belang aan hechten in het privé en professionele leven. Ik ga niemand veroordelen omdat die met zijn fiets gaat werken, half tijds omdat die zijn kinderen / gezinsleven belangrijker vindt dan een groot inkomen bv.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Een smartphone en een laptop staan niet op de oprit hé. :beerchug:

...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Verschuivingen in gedrag ontstaan door een volwaardig alternatief...
Helaas is dat haast altijd niet waar. Verschuivingen in ons laks gedrag gebeuren pas na ingrepen door de overheid: fiscale voordelen en taxatie op wat moet vermeden worden.
Pas dan zal er resultaat zijn. Zoals Slafes ook al aangaf: haast niemand zal zijn gratis wagen aan de kant zetten nadat hij die kreeg.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Omdat er weinig zijn die er één krijgen omdat ze'm niet nodig hebben voor het werk.

Hoe vaak rijdt een brandweerwagen uit ?
Hoe vaak hebben ze die dus echt nodig voor hun werk ?
Kunnen ze dan zonder.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

fredo66 schreef: Je moet wel eens afstand nemen van je egocentrische zienswijze dan zal je het wel snappen
...
Sta je wel in de file, bedenk dan dat je ervoor koos. Je hebt dan ook tijd om er aan te denken dat je bovengenoemde problemen nog wat groter gemaakt hebt door voor dit vervoermiddel te kiezen.
hum, "lol"... je bent niet van deze wereld.

als IK mag kiezen he, dan verhuis ik al de grote tech bedrijven van brussel naar lummen. ik zal dan wel met de bus gaan, en hoe zou jij er geraken? met "den velo" ?
je schiet op mensen die een wagen gebruiken voor wat die dient (zich verplaatsen binnen bepaalde tijden naar bepaalde locaties), en komt zeiken over file en klimaat,
maar ik heb nog nergens iets gehoord buiten "steek er nog wat belastingen op, kwestie van de mensen het brood van hun plank af te halen"... noem ik géén oplossing.

je wil een oplossing? fine, ik ga je er 1 geven - jij zorgt vervolgens voor het geld en de uitvoering - en DAN mogen er gerust taksen e.d. komen op wie zich ONNODIG en ONLOGISCH verplaatst met zijn wagen (i.e.: die dus de wagen gebruikt terwijl er een VOLWAARDIG alternatief is dat niet overvol, te laat, stakingsgevoelig, onregelmatig, of 20km van de eindlocatie af stopt)

- verhuis minstens 25% bedrijven uit bxl en a'pen naar lummen
- leg een metro-systeem aan onder de autostrades 313 en 314 met haltes genk/hasselt/lummen/antwerpen/leuven/bxl
- koppel vanaf al die haltes openbaar vervoer naar bedrijfsparken en verplicht grote bedrijven zich in die parken te vestigen
- waar mogelijk, verplicht bedrijven tot gebruik van teleworking voor werknemers die niet 100% noodzakelijk op kantoor moeten zijn

file probleem en "overdreven gebruik van de wagen" opgelost... nu nog die serieuze financiele kater en verdwenen bedrijven oplossen na zo'n ingreep.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Joe de Mannen schreef:Omdat er weinig zijn die er één krijgen omdat ze'm niet nodig hebben voor het werk.
Met de regelmaat van de klok komen er enkele 10.000den bij die hem niet nodig hebben voor het werk :bang:
zie links enkele pagina's hoger ... :roll:

Blijf maar ontkennen :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Graag een bron hoeveel dit er ondertussen zijn... het enige concrete cijfer dat ik kan vinden is minder dan 5 procent.

Trouwens die 10.000 (in de veronderstelling dat ze allemaal ingaan op het aanbod) zijn geen extra wagens... vermoedelijk hebben de meeste nu gewoon een privé wagen.

Of de werknemer zijn auto aankoopt met z'n netto loon, of leased dmv. z'n bruto loon te compenseren... het aantal auto's zal nagenoeg identiek blijven (het totale wagenpark zal echter wel groener worden en dus beter zijn voor het milieu al denk ik niet dat dit de grootste ergernis is hier van een aantal personen... wel dat iemand een "voordeel" krijgt wat ze zelf niet hebben).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

ik zal de uitspraak van de joe nog eens quoten
misschien leer je nu lezen :roll:
Joe de Mannen schreef:Omdat er weinig zijn die er één krijgen omdat ze'm niet nodig hebben voor het werk.
10.000 den is niet weinig + vergeet de 10.000 den van de grootbanken niet

Waarom er dan weer vanalles nietterzake moet bijgesleurd worden :think:
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ouch :twisted: 8) :lol: :P :oops: :?

Zeven op de tien bedrijfswagens niet nodig voor het werk

http://www.knack.be/nieuws/auto/zeven-o ... 26173.html
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Louter vanuit mobiliteitsoogpunt zou het terugdringen van bedrijfswagens in het verkeer nochtans zinvol zijn. Als zovele honderdduizenden pendelaars met hun bedrijfswagen onderweg zijn, leidt dat onvermijdelijk tot eindeloze files. Bijna de helft van alle auto's in de files rond Brussel zijn firmawagens. Het fileleed zou met 40 procent kunnen verminderen als 10 procent van de automobilisten op filegevoelige trajecten en piekmomenten zouden kiezen voor een alternatief vervoermiddel. Als 25 procent van de autopendelaars met de trein of de bus naar het werk zou gaan, dan zou het fileprobleem zelfs helemaal van de baan zijn. Zeven op de tien hebben hun bedrijfswagen trouwens niet eens nodig voor hun werk, aldus adviesbureau Towers Watson.

Toch blijft alles bij het oude.
Om de eenvoudige reden dat hoe meer kilometers u rijdt, hoe meer voordeel u haalt uit uw bedrijfswagen.
En hoe groter uw nettoloon.
Waarom met de fiets naar de bakker gaan of met het vliegtuig op vakantie als het tanken toch op kosten van het bedrijf gebeurt
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik zei toch dat ik naar de bakker ga aan de kust.

Mijn buurvrouw heeft een firmawagen van Dexia, die blijft voor de deur staan, ze gaat met de fiets naar het station en met de trein naar Brussel.
Het is voor Dexia een vorm van lastenverlaging.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

allé, eerst zijn er niet veel die een bedrijfswagen krijgen als ze hem niet nodig hebben en nu wonen ze al in uw geburen :angel:
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Goztow schreef:Goh ja moesten de mensen gemakkelijker verhuizen naar een streek waar ze werken dan zou dat ook een oplossing zijn natuurlijk. Er is gewoon geen ene wonderlijke oplossing, iedereen moet wat inspanningen willen doen. Bedrijven, werknemers, politiek.
Volledig mee eens, maar het is toch vooral de politiek die hier een verantwoordelijkheid draagt. België is niet bepaald een land met een flexibel woonbeleid en fiscaliteit. Denk aan registratierechten, notariskosten en het kadastraal inkomen bij vastgoed. Dit maakt dat je niet gemakkelijk van woning kan wisselen zonder financiële kleerscheuren, zelfs als heb je die flexibiliteit er voor over om bij elke levensfase te verhuizen naar een gepaste woning. Het verouderde KI heeft verder nog het perverse effect dat wonen in de steden meestal duurder is dan op het platteland. En dan hebben we nog de verplaatsingsvergoeding. Dat zou eigenlijk voor geen enkele vorm van vervoer mogen bestaan, omdat je zo net de mensen aanzet om kilometers te malen en ver te gaan wonen; ze worden er immers voor beloond. :bang:

Het feit dat bedrijfswagens zo gegeerd zijn is eerder een symptoom van onze problemen dan een echte oorzaak. Die ligt namelijk bij onze vastgeroeste woonfiscaliteit, want dat is net hetgeen wat de mobiliteitsproblematiek veroorzaakt. Hervorm het woonbeleid door wonen in de stad niet alleen praktisch maar ook fiscaal aantrekkelijker te maken dan op den buiten. Responsabiliseer het gebruik van de infrastructuur.

Waar ik dit allemaal haal ?
Luister hier maar eens naar, daar slaan ze nagels met koppen: http://www.radio1.be/programmas/11bean/ ... s-geordend
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

duizend schreef:10.000 den is niet weinig + vergeet de 10.000 den van de grootbanken niet
Op zich blijft dat weinig... heb je trouwens cijfers van hoeveel werknemers er effectief zijn ingegaan op dat aanbod ?
duizend schreef:Zeven op de tien bedrijfswagens niet nodig voor het werk
Als je het een salaris wagen noemt omdat ik er 's avonds ook langs de bakker mee ga... tja, zo kan je alles bewijzen natuurlijk.
duizend schreef:Om de eenvoudige reden dat hoe meer kilometers u rijdt, hoe meer voordeel u haalt uit uw bedrijfswagen. En hoe groter uw nettoloon.
Dit is de meest kromme en absurde redenering die ik ooit gehoord heb. Met andere woorden, als ik 's avonds na m'n werk nog wat rondjes rij rond de kerk verdien ik plots meer geld, of wanneer ik naar de bakker rij met de auto ipv. de fiets verdien ik plots meer geld ... het is toch geen 1 april vandaag :lol:

Alhoewel... misschien toch geen slecht idee... ik ga zo'n TAXI bordje kopen voor m"n bedrijfswagen en ik ga 's avonds en in het weekend wat bijverdienen :beerchug:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

duizend schreef:
Om de eenvoudige reden dat hoe meer kilometers u rijdt, hoe meer voordeel u haalt uit uw bedrijfswagen.
En hoe groter uw nettoloon.
Waarom met de fiets naar de bakker gaan of met het vliegtuig op vakantie als het tanken toch op kosten van het bedrijf gebeurt
Oh ja, ik laat 'm thuis op blokken draaien en zet er een dynamo'ke op, gratis ellentrik, op kosten van de baas, ik ga rijk worden jong, niet te geloven.
ik moet juist zien dat ik 'm niet laat leegdraaien want dan moet ik met een jerrykan op de fiets gaan tanken, errug vervelend.
Als die 10% uit uw artikel de auto laat staan en het openbaar vervoer neemt, dan komen ze ofwel te laat want de trein/tram/bus die ze moeten nemen om op tijd te komen zit nu al overvol, ofwel moeten ze midden in de nacht vertrekken om dan veel te vroeg op het werk aan te komen en te hopen dat ze daar al binnen kunnen. En oh ja, hun fiets of auto geraken ze ook niet kwijt aan het station want daar is nu al een parkeertekort.

Als de 25% uit het artikel dat doet (want dan is alles opgelost :!: ) dan moeten er zoveel bussen rijden dat het probleem zowaar nog erger wordt en gaan de machinisten staken wegens te veel werkdruk.

De reden dat vele banken en andere bedrijven hun toevlucht zoeken tot bedrijfswagens is omdat de lasten op werk veel te hoog zijn in dit land. Dé Oplossing is de taxshoft, belast alles meer en geef de mensen een aalmoeske bij zodat hun koopkracht daalt.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

r2504 schreef:Als je het een salaris wagen noemt omdat ik er 's avonds ook langs de bakker mee ga... tja, zo kan je alles bewijzen natuurlijk.
Tegen dat ik thuis ben en met mijn fiets bij de bakker ben, ligt die mens al lang in zijn zetel naar de TV te kijken. Ge vraagt u af waarom die nog parking voor z'n deur maakt hé.

:beerchug:
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
duizend schreef:10.000 den is niet weinig + vergeet de 10.000 den van de grootbanken niet
Op zich blijft dat weinig... heb je trouwens cijfers van hoeveel werknemers er effectief zijn ingegaan op dat aanbod ?
Heb jij er cijfers van? Indien nee, gelieve dit non argument dan ook niet te gebruiken.

De cijfers van "7 op 10 wagens zijn niet nodig" zie jij natuurlijk niet staan. Ha nee, dat past niet in uw kraam.

Volgens mij heb je het geposte artikel niet eens bekeken, anders zou je zo niet reageren en begrijpen waar de reactie vandaan kwam. 1 april valt laat dit jaar. :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:De cijfers van "7 op 10 wagens zijn niet nodig" zie jij natuurlijk niet staan. Ha nee, dat past niet in uw kraam.
Ik heb er nochtans op geantwoord... je leest dus zelfs geen antwoorden ? Bij deze dus nogmaals...
r2504 schreef:Als je het een salaris wagen noemt omdat ik er 's avonds ook langs de bakker mee ga... tja, zo kan je alles bewijzen natuurlijk.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

De bedrijfswagens zijn omstreden, ze zijn de oorzaak van een overdruk wegennet en zijn nefast voor het milieu.
Quote van de BBL, de groenen, ... ? Nee, het artikel staat op de website "autofans" en heeft als originele bron De Tijd.
"Onbetrouwbare gazet" uiteraard zie ik er hier al veel bedenken
http://www.autofans.be/nieuws/overheid/ ... r-dan-ooit
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Splitter schreef:
fredo66 schreef: Je moet wel eens afstand nemen van je egocentrische zienswijze dan zal je het wel snappen
...
Sta je wel in de file, bedenk dan dat je ervoor koos. Je hebt dan ook tijd om er aan te denken dat je bovengenoemde problemen nog wat groter gemaakt hebt door voor dit vervoermiddel te kiezen.
hum, "lol"... je bent niet van deze wereld.
Je bent 1 van de vele hier die door hun reactie eigenlijk dit egocentrisch gedrag alleen maar bevestigen. Als je mij niet gelooft dan misschien deze man ?
“Salariswagens hebben wel degelijk een impact op ons mobiliteitssysteem,” stelt Miguel Vertriest van het Netwerk Duurzame Mobiliteit vast. “Ze maken gebruikers tot captive users van de auto: ze hebben geen enkele reden nog even stil te staan bij hun mobiliteitskeuzes.”
Vergeefse moeite zeker ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ongeacht welke gazet dit schrijft jullie blijven voorbij gaan aan het feit dat mensen niet voor hun plezier op de baan zijn.

Mensen doen dat omdat er geen volwaardig alternatief is... dus de discussie is totaal verkeerd... je moet niet discussieren over bedrijfswagens, je moet discussieren over alternatieven (het ontbreken ervan, en dat is niet de schuld van de bedrijfswagen).
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Natuurlijk is er wel een alternatief, alleen kost dat meer tijd (OV), minder flexibiliteit en een hogere kost voor WG en WN.

In andere landen hebben ze het genereuze Belgische systeem niet, en daar staat de economie niet stil (UK, FR, NL, DE, ...).
Het is een keuze van de opeenvolgende regeringen om er al dan niet iets aan te doen.

Als er morgen een slimme kilometerheffing is en/of geen firmawagens meer, gaan er meer mensen met het OV gaan, omdat het alternatief (eigen auto) te duur geworden is.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Kenw00t schreef:Volledig mee eens, maar het is toch vooral de politiek die hier een verantwoordelijkheid draagt. België is niet bepaald een land met een flexibel woonbeleid en fiscaliteit. Denk aan registratierechten, notariskosten en het kadastraal inkomen bij vastgoed. Dit maakt dat je niet gemakkelijk van woning kan wisselen zonder financiële kleerscheuren, zelfs als heb je die flexibiliteit er voor over om bij elke levensfase te verhuizen naar een gepaste woning. Het verouderde KI heeft verder nog het perverse effect dat wonen in de steden meestal duurder is dan op het platteland.
M'n zegt ook dat de Belg een baksteen in de maag heeft... Zelfs met alle boven genoemde nadelen zullen de meesten die een lening kunnen bekomen een huis bouwen...want huren is weggegooid geld... in andere landen zoals bijv Amerika durven ze gemiddeld om de 2 jaar te verhuizen...

hier in Belgie is het percentage veeeeeeel lager

http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... _vaker.jsp
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”