Ik ga al 10 jaar met de trein werken en af en toe met de auto om praktische redenen, ja ik werk in Brussel naast een station, en thuis op 10 min wandelen, zonder overstappen.
Ik neem de trein omdat dat vergoed wordt door mijn werkgever maar eerlijk ik denk er soms over om terug met de auto te gaan, en ja ik ga vaak in de file staan, maar soms vraag ik me af wat het ergste is.
- 's ochtends ( ben nu eenmaal geen super ochtendmens ), vaak rennen omdat ik de trein moet halen, die 2 min extra om nog net dat te doen kan je niet even vinden, heb je gekeken in de app, maar vaak kan het dat je dan in het station aankomt en de trein heeft toch vertraging.
- Rustig reizen, stabiel internet 4G of 3G vergeet het dus veel verder dan wat lezen of iets doen zit er niet in, ow ja en plooi je maar dubbel, want je zit er wel 45 min op maar de nmbs heeft beslist dat tafeltjes een overbodige luxe is.
- Nieuwe treinen, de desire's, open bakken in de winter waait het verschrikkelijk als de deuren open staan, een hoop zetels wil je niet meer gaan opzitten, en de grond, soms vraag ik me af op dat bij die mensen thuis ook zo is, maar misschien waren overal vuilbakken toch ooit handig.
- Ow ja in Brussel aankomen reken maar tussen de 5 a 15 min vertraging iedere keer, tot net voor Brussel gaat het goed maar ow whee de noord zuid as, dienstregelingen zijn toch maar theoretisch.
- Terug naar huis, tja eentje per half uur, iets later op het werk en je hebt er eentje per uur, en 's avonds zelfs iets meer dan anderhalf uur, dus mis je hem of net 5 min later klaar met iets kan je daar lang zitten in Brussel-Zuid.
- Kom je thuis wil je / moet je nog wat boodschappen doen neem je je wagen, om naar de supermarkt te rijden, die ik überhaupt zou tegenkomen als ik met de auto ga werken.
- Files ja, maar met vertraging zitten in de trein met naast je een medereiziger die niet snapt wat 1 zitplaats is of dat persoonlijke hygiene ook belangrijk is voor de medemens, of gemakkelijk in mijn eigen wagen, naar de radio luisterend in de goede temperatuur. Tsja luxe heeft zijn kost. En die files, het is een filegevoelig traject, maar er is zo'n mooie app Waze die vaak heel creatief alternatieve routes kan vinden een eerlijk gezegd blijft het altijd in de perken.
- Er is maar een ding dat me tegen houd en dat is de kostprijs.
Ow ja een ding is leuk aan de trein, af en toe kom ik bekend volk tegen en kunnen we nog eens wiezen, dat is nu het enige wat niet lukt in de wagen
De trein ik zou er graag veel positiever over zijn maar er is heel heel heel veel werk nog voor de nmbs qua betrouwbaarheid, stiptheid, dienstverlening aangeboden diensten en comfort. En menselijke dienstverlening is belangrijk, vroeger was het loket hier 7 op 7 open van 's ochtend kwart voor zes tot 21 uur kon je voor alles aan het loket terecht en was er zelfs sanitair dat je kon gebruiken. Nu is er een automaat, de toiletten zijn gerenoveerd maar die kan je alleen op werkdagen gebruiken tijdens de openingsuren, alleen nog in de voormiddag, en het bordje uitzonderlijk gesloten wordt heel veel gebruikt. De nmbs anno 2015.
En als kano vanaf 13 december met de nieuwe dienstregeling, gaat mijn trein een nieuw station aandoen, hij is al systematisch te laat, maar zelfs met die nieuwe halte gaat hij er exact even lang over doen.
Misschien moet de nmbs het zwitserse model kopiëren, blijkbaar kan een treinoperator een toonbeeld zijn van kwaliteit en betrouwbaarheid en service.
En ja in dit geval zou het een wagen zijn gewoon voor de luxe, maar soms snap ik niet wat de hetze daarover is, ik hoor niemand klagen dat persoon a een nieuwste smartphone krijgt van zijn werkgever en de andere een aftandse dumbphone, idem voor de laptop etc. Is het niet een deel persoonlijke eigenheid en perceptie waar mensen belang aan hechten in het privé en professionele leven. Ik ga niemand veroordelen omdat die met zijn fiets gaat werken, half tijds omdat die zijn kinderen / gezinsleven belangrijker vindt dan een groot inkomen bv.