Duitse regering legt vrije routerkeuze vast

Nieuws omtrent telecommunicatie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

MaT schreef:Smaken verschillen, daar heb jij niets op te zeggen.
Inderdaad, smaak is goesting... maar smaak is geen criteria voor het BIPT vrees ik.

En op die manier blijven we bij een uiterst zwakke motivering zitten gekoppeld aan een enorm klein percentage van klanten.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Sinds wanneer kijk jij naar wat het BIPT te vertellen heeft? Ik dacht dat die er niets van kenden en ze een grote fout maakten?
Je wringt je echt in allerlei bochten om toch maar een punt te hebben. Afhankelijk van het standpunt is een argument wel of niet van belang.

En ja, een klein percentage zal zijn eigen modem installeren. Zeker omdat de providers hun eigen hardware zullen blijven pushen. Dus waar maken jullie je eigenlijk druk om? :roll:
Maar alle klanten zullen op lange termijn wel baat hebben bij vrije keuze en een minder grote macht die de provider op hen kan uitoefenen.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Sinds wanneer kijk jij naar wat het BIPT te vertellen heeft? Ik dacht dat die er niets van kenden en ze een grote fout maakten?
Hun "oplossing" lost inderdaad niets op... ik kijk dus objectief (zonder emoties en esthetiek) naar wat jullie schrijven... en ik geef daarbij gewoon aan dat ik nergens in de motivatie van het BIPT esthetiek als motivatie kan vinden.
MaT schreef:Je wringt je echt in allerlei bochten om toch maar een punt te hebben. Afhankelijk van het standpunt is een argument wel of niet van belang.
Ik ben nochtans zeer consequent... iets wat ik van jou argumentatie niet echt kan zeggen... je blijft hopeloos zoeken achter argumenten (tot en met hoe het doosje eruit moet zien waar alles in zit), en waar sommige misschien een basis hebben wegen ze totaal niet op tegen nadelen, noch zijn ze te verantwoorden vanwege de enorme kleine groep.
MaT schreef:Dus waar maken jullie je eigenlijk druk om?
Ook al zal er maar één persoon een eigen modem plaatsen... de wijzigingen (procedures, testen, administratie, kosten, helpdesk, troubleshooting, ...) zijn even groot. Geen enkel commercieel bedrijf gaat iets invoeren als dit economisch niet te verantwoorden is maar dat laat jou allemaal koud... voor jou is dit een princiepes kwestie en het moet maar omdat het moet (zo werkt de wereld niet).
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

En desondanks al je 'objectiviteit' r2504, laat de situatie bij proximus (ondanks nog lang niet perfect) en de Duitste telecom markt zien dat het wel mogelijk en economisch haalbaar is. Maar dat objectief gegeven leg je maar al te graag selectief naast je neer is het niet?
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:En desondanks al je 'objectiviteit' r2504, laat de situatie bij proximus (ondanks nog lang niet perfect) en de Duitste telecom markt zien dat het wel mogelijk en economisch haalbaar is.
Waaruit besluit je dat... of weet jij de financiële en technologische impact van deze maatregel ? Nee, die weet je totaal niet... over objectiviteit gesproken !

Het feit dat hij afgedwongen is is geen bewijs dat het geen impact heeft (en men misschien de prijs van je abonnement uiteindelijk zal verhogen).

De vraag blijft of dit allemaal zinvol was, maar daar hebben we beide een andere mening over... voor jou is dit essentieel en levensnoodzakelijk, voor mij is het totaal niet belangrijk zolang de klant een universele interface krijgt aangeboden (bv. ethernet zonder router functionaliteit, maw. een modem-only).
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

r2504 schreef: Sinds wanneer is esthetiek een argument in deze discussie ? Voor het BIPT is dat alvast een non-issue.
Koop je een plastic doos en stop er al je kastjes in... problem solved :roll:
Dees is weer een goei.
Gans de mensheid koopt dingen omdat ze esthetisch mooi zijn
Voor veel electronica zaken wordt dit zelfs als argument in reclamecampagnes uitvergroot
Maar als het niet in het r2504 kraam past is het geen argument.
r2504 schreef: Natuurlijk... gewoon achter je modem-only aansluiten.
Allé gij, en ik wil maar één bakje snappie ???
r2504 schreef: Eerst en vooral kan jij NOOIT een eigen modem bezitten... die moest namelijk blijven hangen op je vorige locatie (en wordt dan hergebruikt door nieuwe klanten). Het feit dat je hem dus wel hebt betekend dat je hem ofwel gestolen hebt, ofwel dat hij gewoon was afgeschreven (dit kan zowel financieel als technisch zijn omdat er geen garantie mee op is vanuit de leverancier) en dus niet meer gebruikt wordt.
Eerst en vooral bezit ik er drie, en ze zijn knak hetzelfde en allemaal door telenet naar hetzelfde gebouw gebracht, maar misschien is het serienummer verlopen :roll: :roll: :angel:
In de éné richting telt het financiële voor jouw, in de richting van korting krijgen als je een eigen modem hebt niet. Vreemd :roll:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: In moderne woning steken die dingen trouwens gewoon in de meterkast (en da's meteen één van de hoofdredenen om geen AIO te hebben).
Oh, nu moet je al een nieuwe woning gaan kopen opdat telenet al zijn overbodige kastjes er gemakkelijk zou kwijt kunnen ? :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duizend schreef:Gans de mensheid koopt dingen omdat ze esthetisch mooi zijn
Voor veel electronica zaken wordt dit zelfs als argument in reclamecampagnes uitvergroot
Iedereen z'n hobby zeker... modems op de kast zetten omdat ze mooi zijn :roll:

Het is geen TV, stereo, ... waar je moet op kijken (ik wil het ding zelfs niet zien).
duizend schreef:Maar als het niet in het r2504 kraam past is het geen argument.
Je begrijpt het niet... nergens in het BIPT document wordt esthetiek of één doosje als argument besproken... je bent dus aan het klagen tegen de verkeerde persoon, je moet bij het BIPT zijn (en die zullen er eens mooi mee lachen).
duizend schreef:Allé gij, en ik wil maar één bakje snappie ???
Ik wil, ik wil, ... zo spreken kleine kinderen !
duizend schreef:Eerst en vooral bezit ik er drie, en ze zijn knak hetzelfde en allemaal door telenet naar hetzelfde gebouw gebracht, maar misschien is het serienummer verlopen
Je leest m'n opmerking niet... TN modems worden niet verkocht... je kan dus nooit zo'n toestel bezitten (tenzij het niet langer meer voldoet en dus niet bruikbaar meer is, zo heb ik er hier ook nog eentje liggen).
duizend schreef:In de éné richting telt het financiële voor jouw, in de richting van korting krijgen als je een eigen modem hebt niet. Vreemd
Wat een troll man... je kan geen modem bezitten die nog voldoet... laat staan dat je er dus een korting voor zou krijgen :bang:
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Jij blijft halsstarrig niet lezen R2504
en nu ook al schelden, foei foei :cop:

Ik heb drie dezelfde telenet modems, geleverd en aangerekend door telenet
Ik heb ze betaald en gekregen (van moetes) dus das dan toch gekocht denk ik :roll: :roll: :roll:

Maar gij weet het weer allemaal beter :bang:

PS.
In jouw antwoord staat ook "Ik wil dat ding zelfs niet zien"
Zijde gij nu ook als een klein kind aan het spreken :angel:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

duizend schreef:Ik heb drie dezelfde telenet modems, geleverd en aangerekend door telenet
Ik heb ze betaald en gekregen (van moetes) dus das dan toch gekocht denk ik
Stop met leugens verkondingen... op uitzondering van de allereerste CDLP modems heeft Telenet nooit modems verkocht (en die 10.000 BF was eigenlijk ook geen aankoop) !

Maar je mag altijd je aankoopfactuur inscannen en hier posten ...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Stop met mij een leugenaar te noemen en leert lezen.
Ik heb drie keer telenet over de vloer gehad om "te activeren" en ze hebben drie keer ne modem achtergelaten, knak dezelfde
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Je blijft hardnekkig liegen zelfs... nu noem je activeren ook al kopen !
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

r2504 schreef:
raf1 schreef:En ja, de betrokkene heeft bij bestelling een modem-only gevraagd, maar bij installatie een homegateway gekregen.
Dan is het een domme persoon... als ik een wasmachine bestel en ze leveren een droogkast dan stuur ik ze ook terug.
Neen, het is geen domme persoon, er is bij de bestelling in een Telenet-shop uitdrukkelijk een modem-only gevraagd. Dat is ook schriftelijk bevestigd.
Maar tijdens de installatie, werd er meteen een homegateway geïnstalleerd. Er mocht volgens de installateur geen modem-only geplaatst worden. Een vriendelijke vraag om toch een modem-only te installeren werd resoluut geweigerd. Men had ook geen zin om die discussie op de spits te drijven. Er was volgens de installateur geen enkele reden om een modem-only te installeren en alles ging perfect werken met de homegateway.
raf1 schreef:Uit het leven gegrepen: Dat je op zondag portforwarding kan configureren en testen omdat morgenochtend je NAS bereikbaar moet zijn via internet.
Vandaag lukt het blijkbaar niet: https://mijn.telenet.be/
En ja, de betrokkene heeft bij bestelling een modem-only gevraagd, maar bij installatie een homegateway gekregen.
Iemand een oplossing?
Vervolg van het verhaal:
Gisterenmiddag heeft hij z'n NAS dan maar noodgedwongen verhuisd naar z'n broer die een VDSL2-verbinding heeft. Vanmorgen heeft hij z'n NAS dan kunnen gebruiken, zoals gepland.
Eind goed, al goed...de betrokkene heeft ondertussen zelf ook een bestelling geplaatst voor een VDSL2-verbinding. Met andere woorden, Telenet verliest binnenkort een klant door dit voorval.
Inloggen op https://mijn.telenet.be gaat blijkbaar nog steeds niet.
Laatst gewijzigd door raf1 23 nov 2015, 20:23, in totaal 1 gewijzigd.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
MaT schreef:En desondanks al je 'objectiviteit' r2504, laat de situatie bij proximus (ondanks nog lang niet perfect) en de Duitste telecom markt zien dat het wel mogelijk en economisch haalbaar is.
Waaruit besluit je dat... of weet jij de financiële en technologische impact van deze maatregel ? Nee, die weet je totaal niet... over objectiviteit gesproken !
Uit het feit dat proximus nog geen extra prijsverhoging heeft aangekondigd met als reden dat ze fritzboxen moeten toelaten.
Uit het feit dat de Duitse providers hun telecomwaakhond niet hebben kunnen overtuigen van de negatieve impact. En wees maar zeker dat ze gestreden zullen hebben.
r2504 schreef:De vraag blijft of dit allemaal zinvol was, maar daar hebben we beide een andere mening over... voor jou is dit essentieel en levensnoodzakelijk, voor mij is het totaal niet belangrijk zolang de klant een universele interface krijgt aangeboden (bv. ethernet zonder router functionaliteit, maw. een modem-only).
Grotere plaatje r2504... je wil als consument nu eenmaal niet dat de provider macht heeft over de eindapparatuur. Of dat nu een modem, router, accesspoint, decoder,enz.. is.

Daarbij bied geen enkele provider nu een modem-only aan. Proximus bied zijn BBOX'en aan, de alternatieve VDSL providers BBOX'en of fritzboxen en telenet bied zijn HGW aan. De modem-only bij telenet word niet aangeboden, je moet zelf weten dat hij bestaat, je moet er zelf naar vragen en dan nog kan het zijn dat ze moeilijk doen of je gewoon niet krijgt wat je vraagt.
Iets met pushen...
Bron
duizend
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Je blijft hardnekkig liegen zelfs... nu noem je activeren ook al kopen !
Begrijpend lezen is moeilijk
Kommaneuken gemakkelijk blijkbaar

ik heb 3x betaald en heb 3x een modem in de plaats gekregen.
Ik heb drie werkende modems liggen

Blijf maar drijven :roll:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Neen, het is geen domme persoon, er is bij de bestelling in een Telenet-shop uitdrukkelijk een modem-only gevraagd. Dat is ook schriftelijk bevestigd.
Maar tijdens de installatie, werd er meteen een homegateway geïnstalleerd. Er mocht volgens de installateur geen modem-only geplaatst worden.
Sorry, maar als jij je iets laat aansmeren terwijl je het dan zelfs nog op papier hebt staan moet je achteraf niet komen klagen.
raf1 schreef:Eind goed, al goed...de betrokkene heeft ondertussen zelf ook een bestelling geplaatst voor een VDSL2-verbinding. Met andere woorden, Telenet verliest binnenkort een klant door dit voorval.
Een terechte beslissing van die persoon... als hij niet tevreden is moet hij opstappen.
MaT schreef:Uit het feit dat proximus nog geen extra prijsverhoging heeft aangekondigd met als reden dat ze fritzboxen moeten toelaten.
Ze hebben nochtans recent een prijsverhoging laten weten... de reden zal jij nooit weten.
MaT schreef:Daarbij bied geen enkele provider nu een modem-only aan. Proximus bied zijn BBOX'en aan, de alternatieve VDSL providers BBOX'en of fritzboxen en telenet bied zijn HGW aan. De modem-only bij telenet word niet aangeboden, je moet zelf weten dat hij bestaat, je moet er zelf naar vragen en dan nog kan het zijn dat ze moeilijk doen of je gewoon niet krijgt wat je vraagt.
En wat is een BBOX waarbij je je eigen PPPoE opzet... een toestel waarvan je enkel het modem gedeelte gebruikt ! Dat ze bij Telenet een modem-only niet actief promoten is het volste recht, feit is dat je deze kan krijgen op verzoek (in de 15 jaar dat ik klant ben heb ik al vijf verschillende modem-only's gehad dus kom me niet vertellen dat het niet kan). Hier kom je de grote jongen spelen met je "ik moet"... tot je een modem-only moet vragen :roll:
duizend schreef:Kommaneuken gemakkelijk blijkbaar
Activatie is activatie, kopen is kopen... de dingen hebben nu éénmaal een naam.
duizend schreef:ik heb 3x betaald en heb 3x een modem in de plaats gekregen.
Hoe belachelijk ga je je nu nog maken met dergelijke uitspraken... en dan verlang je dat mensen je ernstig nemen in je "ik moet", "één doosje", "aio ipv hgw", ... uitspraken hier.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef: Ik wil, ik wil, ... zo spreken kleine kinderen !
r2504 schreef: (ik wil het ding zelfs niet zien).
r2504 schreef: Hoe belachelijk ga je je nu nog maken met dergelijke uitspraken... en dan verlang je dat mensen je ernstig nemen in je "ik moet", "één doosje", "aio ipv hgw", ... uitspraken hier.
echt triestig om zo te discussiëren :nono: :evil: :bang:
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:Ze hebben nochtans recent een prijsverhoging laten weten... de reden zal jij nooit weten.
Doen beide partijen bijna elk jaar en de redenen die ze opgeven zijn meestal inflatie, 'betere service', betere abonnementen,... . Als de komst van de fritzboxen hun werkingskosten zo dramatisch doen stijgen hadden ze dat wel specifiek vermeld. Met daarna: "zie je wel dat die andere modems niet goed zijn voor de consument!". Dat doen ze dus niet.
r2504 schreef:En wat is een BBOX waarbij je je eigen PPPoE opzet...
Euh, nog steeds geen modem-only? Door een PPPoE sessie of de bridge functie te gebruiken sloop je de rest niet opeens uit het toestel en zet je de firmware, die nog steeds geüpdatet en aangepast kan worden door de provider, ook niet buitenspel.
De provider heeft dus nog steeds alle controle over u en jij als consument hebt schijnvrijheid.
r2504 schreef:Dat ze bij Telenet een modem-only niet actief promoten is het volste recht, feit is dat je deze kan krijgen op verzoek (in de 15 jaar dat ik klant ben heb ik al vijf verschillende modem-only's gehad dus kom me niet vertellen dat het niet kan).
Hangt volledig af van de willekeur van de medewerker en techniekers. Raf zijn verhaal is 1 van de vele voorbeelden daarvan. Met vrije hardwarekeuze zou die situatie zich niet meer kunnen voordoen (hoewel het volgens mij nu al niet wettelijk is om te weigeren).
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Euh, nog steeds geen modem-only? Door een PPPoE sessie of de bridge functie te gebruiken sloop je de rest niet opeens uit het toestel en zet je de firmware, die nog steeds geüpdatet en aangepast kan worden door de provider, ook niet buitenspel.
De provider heeft dus nog steeds alle controle over u en jij als consument hebt schijnvrijheid.
Straks wil je nog je eigen DSL of kabel head-end ook zeker... keep on dreaming als je denkt totale vrijheid te krijgen (met een toestel dat gewoon het ene elektrische signaal in het andere elektrische signaal om te zetten) te mogen kiezen. Langs de andere kant ben jij wel snel tevreden hé... je mag een eigen modem plaatsen en je denkt dat je plots alles krijgt.

Als Proximus of Telenet morgen hun router functionaliteit verhuist naar hun head-ends (carrier grade NAT is geen fabeltje !) dan sta je daar met je eigen modem :lol:
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Eindapparatuur is eindapparatuur punt.

Carrier grade NAT is nog niet aan de orde en als dat wel zou komen na vrije hardwarekeuze dan bevestigt dat alleen maar weer dat providers niet kunnen verkroppen dat consumenten zelf controle hebben.
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

MaT schreef:Eindapparatuur is eindapparatuur punt.
Nonsens... dus als Proximus en Telenet morgen zeggen dat de modem geen eindapparatuur is dan is het probleem opgelost voor jou ?

Dergelijke uitspraken geven nogmaals aan dat je aan het trollen bent over princiepe kwesties... en niet inhoudelijk.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Proximus en telenet proberen die grens te verleggen, maar hebben daar niets op te zeggen.

Eindapparatuur is een gedefinieerde term:
„eindapparatuur”:

a)de apparaten die voor overbrenging, verwerking of ontvangst van informatie direct of indirect op de interface van een openbaar telecommunicatienet zijn aangesloten; in beide gevallen, direct of indirect, kan de aansluiting geschieden per draad, per optische vezel of via elektromagnetische golven; een aansluiting is indirect wanneer een apparaat geplaatst is tussen het eindapparaat en de interface van het net;
RICHTLIJN 2008/63/EG VAN DE COMMISSIE van 20 juni 2008 betreffende de mededinging op de markten van telecommunicatie-eindapparatuur

In het syntheseverslag van de uitgevoerde werken in het kader van het "Easy Switch"-project worden door het BIPT ook enkele voorbeelden gegeven van eindapparatuur:
Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant.
En dat is al de 3de keer denkik dat ik dat tekstje moet bovenhalen. Dus kunnen we aub niet meer in twijfel trekken dat de modem gewoon eindapparatuur is? Danku.
Bron
ronron261
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:De vraag blijft of dit allemaal zinvol was, maar daar hebben we beide een andere mening over... voor jou is dit essentieel en levensnoodzakelijk, voor mij is het totaal niet belangrijk zolang de klant een universele interface krijgt aangeboden (bv. ethernet zonder router functionaliteit, maw. een modem-only).
Natuurlijk is die keuze zinvol.
Nu worden we verplicht om een bepaalde modem(-only)/All-in-One te gebruiken.
Of die nu aan je noden voldoet of niet. Bij Proximus kun je een BBox nemen, ze verplichten je niet maar laten ook niet weten dat er een (beperkte) keuze is. Resellers laten u wel (meestal weten dat er) een keuze al is die keuze niet groot.
Telenet laat enkel de keuze tussen een HGW (en als je 'weet' en genoeg zaagt blijkbaar, een modem-only) of niets (Je krijgt zelfs geen kans om bv voor een alternatief te kiezen).

Maar beiden hebben ze al hun decoder kunnen opgedrongen met alle beperking die erbij komen.
Zoals het alsmaar moeilijker maken om vooruit te spoelen als er een stuk is dat je niet wil zien zoals aftiteling (want je zou reclame kunnen skippen). Opnames te bekijken waar en wanneer je wenst. Nog erger als het toestel defect geraakt ben je al je opnames die er op staan gewoon kwijt. Nog een ander ongemak met hun opnames, kijk je niet binnen hun voorop gestelde tijd dan word je opname gewoon gewist (Of is dit reeds aangepast). Nu word er bij de mensen thuis een hotspot gecreëerd of men dit nu wenst of niet (al hebben die hotspots natuurlijk wel hun voordelen). Hotspots zijn op sommige plaatsen totaal overbodig, bv boerderij of hij moet ook al een B&B uitbaten. En meestal hebben ze in zo geval een guest-wifi in gebruik.

Natuurlijk bestaan er toestellen die het zelfde kunnen zoals die verplichte hardware mogelijks zelfs met meer uitgebreide mogelijkheden die we mogelijks nog belangrijker vind. Zelfs misschien met betere kwaliteitsonderdelen erin of een modem die nog storing-ongevoeliger is.
Maar dan hebben ze geen controle meer over als de client zijn eigen toestellen kan plaatsen. Nu beslissen zij grotendeels welke functies je wil (nee moet) hebben, niet wat je wenst. Je vermoed toch niet dat Telenet het betere product aanschaft (Ze stellen natuurlijk eisen wat betreft kwaliteit/prijs van de uitbesteding/fabrikant maar prijs blijft de voornaamste eis).

Zijn er functies die je niet wil, ja je kunt ze afleggen maar je betaalt er nog steeds voor. Neem dat je geen nood hebt aan WiFi waarom heb dan geen keuze om te kiezen voor een toestel dat enkel als modem/router dienst doet of twee toestellen namelijk een aparte modem en een aparte router.
Een Ethernet-aansluiting ziet er ideaal uit maar is het ook zo? Zullen ze je de vrijheid geven om te kiezen welke verbindingen je legt, namelijk zul je de kans krijgen om een poort open te zetten om naar je eigen webserver te FTP'en. Of ga je aan thuiswerken kunnen doen.
Want beperkingen zullen ze opleggen want je 'zou' maar eens een verbinding kunnen opzetten die hun server/netwerk overbelast. Want ze zouden nog weinig controle hebben over wat er tussen hun server en uw aansluiting gebeurd. Dus een 'echte' modem-only ga je niet krijgen.

Nu kan ik jammer genoeg nog altijd niet kiezen, bij proximus of telenet, tussen bv een All-in-one toestel met specifieke eisen die ik wens te hebben en hun toestellen met hun verplichte diensten. Want uiteindelijk wil ik nog altijd kunnen beslissen waar en wanneer ik mijn opnames bekijk. Of ik de een uitzending pauzeer en beslis om bv een week nadien die uitzending verder te bekijken (toestel afleggen of niet).

En nu komt het, als we ons nog meer en meer verplichte hardware gaan laten opdringen zullen we alsmaar minder vrije keuze krijgen.
En nu misschien iets overdreven en vergezocht maar dit is wat verplichte hardware naartoe zou kunnen leiden (En ik denk natuurlijk direct aan de film van Charlie Chaplin namelijk 'Modern Time').
Tussen 9u en 10u mag je op internet en hun netwerk vrij is kun je nog een half uur op (lucky me). In de middag bv tussen 14u30 en 16u30 kun je terug op internet als er te minste niet te veel verkeer op het net is want anders krijg je minder tijd of moet je uurregeling aanpassen. In de avond kun je langer op het internet maar aan een lage snelheid.
Wens je tv te kijken dan heb je de keuze uit het nieuws of een heruitzending van het politieke namiddaguurtje in het parlement.
En alsmaar de prijs duurder maken want we toch weinig keuze.

En indien de providers zouden gaan samenwerken en enkel nog een toestel uitbrengen die alles combineert voor u radio, tv en internet. Want zo moeten ze niet veel meer inspanningen doen om met een nieuw product op de markt te brengen want je heb maar één keuze hun producten of niets. Want de rest zal niet meer werken.
Daarna, met welke verplichtingen komen ze nog? Voor iedereen dezelfde TV, wagen, meubels enz.

Dit is niet het leven wat ik wens te leven.
Ik heb er geen probleem mee om voor bepaalde diensten iets meer te betalen zolang ik zelf kan bepalen welke diensten ik wil en welke niet. Nu betaal je voor interactiviteit (zowel bij Telenet en als bij Proximus) of je wenst of niet. Je kan natuurlijk zeggen ik wens dat niet en sluit je die functie af maar je betaald er sowieso toch voor.
Voor mij volstaat een dienstenpakket/aansluiting die ik aan mijn eisen kan laten doen voldoen.
Als ik een voertuig nodig heb voor transport die enkel een bepaalde vracht kan transporteren zal ik bij enkele constructeurs langsgaan om te zien wat ze aanbieden. Voldoet de eerste niet aan mijn wensen/eisen dan ga ik naar de volgende. Bij wie denk je langs te gaan om uw order te plaatsen, degene die modulaire voertuigen kan leveren (door bv combineren van onderdelen van verschillende constructeurs in een All-in-One), hier zijnde de vrije hardware keuze. Of degene met standaard voertuigen en waar geen aanpassing/keuze van combinaties mogelijk is en die dus niet de vracht kan transporteren omdat deze niet aan uw eisen voldoet, zijnde hier de opgelegde hardware keuze.

Ronald
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

De modem-only van Telenet komt nog het dichtst in de buurt van vrije hardware, want dat toestel doet dan ook niks (en kan ook niks) behalve modem spelen.
Geen risico dat de provider de bridge met een update verwijdert (is in Frankrijk gebeurd bij SFR; concurrent Free heeft toen met een update het omgekeerde gepushed en klanten afgesnoept).
Met uitzondering van het feit dat je geen reserve in huis kan hebben die je op een paar minuten installeert als de huidige zou falen.

Spijtig genoeg doet Telenet nog altijd moeilijk over het plaatsen van dat ding. Terug moeilijker dan vroeger zelfs, blijkbaar, want hun installateurs zijn duidelijk gebriefd dat ze geen mogen plaatsen, ook na expliciete aanvraag. Als je al weet dat de optie bestaat. Ik durf wedden dat de persoon in kwestie, zelfs met die garantie op papier, toch nog ellende zou hebben om daarmee alsnog naar een Telenet center te gaan en zijn modem op te eisen.

Sorry, maar dat is bij mij er zwaar over. "Ik wil" is niet enkel wat een kind zegt, het is ook wat een consument/klant zegt. En als dat een rijke/grote/invloedrijke klant was, werd daar zeker naar geluisterd. Spijtig genoeg heeft de klant veel te weinig slagkracht tegen een groot bedrijf; vandaar dat er daar wetgeving over bestaat of kan komen. De noden/wensen van een klant mogen niet zomaar afgewimpeld worden omdat het "inconvenient" is voor het bedrijf.

Nog een mooi voorbeeld van opdringen van Telenet: ik ken iemand die werkt in een gehandicapten verblijf. Daar heeft telenet voor alle bewoners die tv hebben een modem geplaatst (hgw dus) die ook wifi hotspot uitzendt, ook al hebben ze geen internet (de bewoners hebben eigen aansluitingen). Al die hotspots interfereren nu met de interne wifi van de organisatie (die in dezelfde gebouwen ook hun netwerk en activiteiten heeft). Telenet heeft na klacht (de admin vindt dat telenet bij een klant die geen internet heeft besteld ook geen wifi mag installeren) laten weten dat ze voor 8000-9000 euro de wifi van die 80+ routers willen afzetten. Leuk he.

De providers hebben duidelijk bewezen dat ze niet vertrouwd kunnen worden; ik verwelkom dus alle wetgeving die (zoals netneutraliteit) de providers aan banden legt en hen verplicht in de rol van "dumb pipe" duwt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ronron261 schreef:Natuurlijk is die keuze zinvol.
Nu worden we verplicht om een bepaalde modem(-only) te gebruiken.
Of die nu aan je noden voldoet of niet.
Je begrijpt echt niet wat een modem doet hé... het zet gewoon een signaal om... het werkt of het werkt niet (dat is de enige nood die het moet oplossen).

Discussieren dat de coax die binnen komt zwart, rood, groen of purper is is even absurd... het doet er gewoon niet toe.
ITnetadmin schreef:Sorry, maar dat is bij mij er zwaar over. "Ik wil" is niet enkel wat een kind zegt, het is ook wat een consument/klant zegt.
Je kan veel willen... zolang een commercieel bedrijf geen baten ziet in jou "ik wil" zal het product nooit bestaan. Als jij morgen een bedrijf moet runnen en één klant komt zeggen "ik wil" (er zijn er altijd met de meest onzinnige eisen eerst) en het kost je meer dan je er kan aan verdienen... dan stuur je hem toch gewoon wandelen.
MaT schreef:In het syntheseverslag van de uitgevoerde werken in het kader van het "Easy Switch"-project worden door het BIPT ook enkele voorbeelden gegeven van eindapparatuur:
Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant.
En dat is al de 3de keer denkik dat ik dat tekstje moet bovenhalen. Dus kunnen we aub niet meer in twijfel trekken dat de modem gewoon eindapparatuur is? Danku.
En wederom trek je hem uit z'n context... het gaat over het overstappen tussen providers... en daar zal je die modem nooit kunnen hergebruiken (DSL en kabel zijn nu éénmaal twee verschillende technologieën), net waarom ik al eerder heb geschreven waarom die tekst pure nonsens is (een tekst die trouwens voor 99% z'n focus legt op het vereenvoudigen van administratieve procedures).

Trouwens kosten besparen... een bedrijf dat meer dan één miljoen modems kan aankopen... versus jij die er ééntje aankoopt... ik denk dat je wel weet wie de beste prijs zal krijgen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Sorry, maar dat is bij mij er zwaar over. "Ik wil" is niet enkel wat een kind zegt, het is ook wat een consument/klant zegt.
Je kan veel willen... zolang een commercieel bedrijf geen baten ziet in jou "ik wil" zal het product nooit bestaan. Als jij morgen een bedrijf moet runnen en één klant komt zeggen "ik wil" (er zijn er altijd met de meest onzinnige eisen eerst) en het kost je meer dan je er kan aan verdienen... dan stuur je hem toch gewoon wandelen.
Juist. En als een (quasi-)monopolistisch bedrijf dat doet, ook al zijn ze meer dan groot genoeg om alternatieven te voorzien of toe te laten (en controleren ze een public good zoals de kabelinfrastructuur van het land), dan zijn er regeringen en wetgeving om logische eisen van een minderheid van klanten kracht van wet bij te zetten.

Als de alternatieven beperkt zijn, het belang groot is, en instap van nieuwe bedrijven onmogelijk is door te hoge instapkosten (om het land nogmaals volledig te bekabelen), dan moet keuzevrijheid (dat is de vrijheid die je als klant normaal hebt om naar een andere verkoper te gaan als de huidige niet meewil) geforceerd worden.

Om het in jouw beeldtaal te zeggen: als de klant "wil" en de leverancier niet, dan zal er wel een andere leverancier komen die het goedkoper kan en wil doen, om de klant aan zich te binden. Dat heet concurrentie en belet de leverancier om koppig zijn ding te blijven doen, of hij zal niet lang overleven. Bj gebrek aan concurrentie moet de bestaande leverancier verplicht worden om toch die flexibiliteit in te bouwen, manu militari indien dat niet uit eigen beweging kan.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Bj gebrek aan concurrentie moet de bestaande leverancier verplicht worden om toch die flexibiliteit in te bouwen, manu militari indien dat niet uit eigen beweging kan.
Ik ben akkoord met je theorie... maar wat mij betreft heeft die grenzen op basis van een aantal factoren die hier al diverse malen gepost zijn.

Straks gaan we ook discussiëren over de NIU, de kleur van je coax, de vorm van de paddestoel voor je deur... maar is dat zinvol ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Voor mij is de "enige" vereiste eigenlijk dat ik een modem-only kan steken (indien technisch mogelijk OOK bij belgacom), die enkel een pure signaalconversie doet.
Als ik een eigen unit kan steken dan kan ik ook een reserve unit hebben "just in case" er iets foutloopt pakweg de vooravond van kerstmis of nieuwjaar.
Ik kan me gerust voorstellen dat mensen liever all in ones hebben, esthetisch enzo. Ik ben eerder een opsplitser, het is nl veel makkelijker een goeie modem (+reserve) te vinden en daar een goeie router bij te kopen, dan een goeie all in one te vinden die exact aan jouw vereisten voldoet.

De bbox bridge optie is voor mij geen goeie optie want ik ben al ns gebeten door een provider die de optie plots uitschakelde op al zijn toestellen. Fool me once...
De hgw is een grap; de gewoonte van telenet om je uit je eigen toestel te sluiten en de interface "via hun site" te configgen, met veeeeel minder opties dan waar de hgw unit origineel tot in staat is, is ronduit lachwekkend.

Als je als bedrijf met de klanten hun voeten speelt want "ons gemak is belangrijker dan een kleine minderheid te bedienen", dan moet je verwachten dat dit zich ooit als een boemerang in je gezicht terugkeert.
Op dat punt is Duitsland blijkbaar gekomen.

Je kan als bedrijf ook inschikkelijk zijn, en zelf opties voorstellen, bv:
- keuze uit een aantal modems
- keuze uit een aantal hgws (waaronder een aantal onder controle van de klant)
- keuze uit een aantal NIUs (afhankelijk van de wensen van de klant inzake aantal aansluitingen)
- keuze over de plaatsing van de toestellen in huis (niet meer direct op de aansluiting, maar verder in huis bv, dmv een versterker)

Verkoop die dingen desnoods in je eigen webshop ipv klanten te laten rondbellen.

Doe je dat niet, dan creeer je wrevel bij je klant die vaak geen andere keuze heeft qua provider.
En als in een duo/oligopolie geen van de concurrentie zin heeft om de klant te bedienen, dan krijg je wetgeving, zeker als het om basisvoorzieningen gaat zoals internet tegenwoordig is.
Anders krijg je RTT toestanden, waar alles draaide om de eigen installatie en de klant als een neveneffect beschouwd werd.

Heb je een semi-oplossing (telenet's hgw), maar weiger je koppig die bij vragende klanten te installeren, dan *moet* er gewoon ingegrepen worden, en hoe sneller hoe liever.

Providers moeten dumb pipes worden, of vrije internet toegang wordt een luxe product.
En ik reken daar niet alleen vrije toegang tot websites bij, maar dus ook vrije access op een publiek IP adres.

Naar analogie: roaming in de EU kon zogezegd technisch en administratief gezien ook niet, tot het verplicht werd, en toen kon het ineens wel.

PS: nog zo een paar:
- geef de klant de mogelijkheid om op je voip (want dat hoe telefoonverkeer via de modems loopt) ook door te trekken naar hun eigen netwerk, ipv met een ata converter analoge toestellen te verplichten.
- geef de klant (telenet) de vlan info die hij nodig heeft om de hgw functie ivm digicorders zelf te dupliceren.

En dan zwijg ik nog over de gepushte digicorders etc... Vroeger kon ik ook opnames maken en op cassette bijhouden, dus dat DRM gedoe mag wat mij betreft zo snel mogelijk illegaal gemaakt worden (fat chance :-) ).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:En wederom trek je hem uit z'n context...
Ik trek helemaal niets uit zijn context. Het ging om het aantonen dat de modem wel eindapparatuur is en dat de provider dat niet zomaar kan veranderen.
r2504 schreef:het gaat over het overstappen tussen providers... en daar zal je die modem nooit kunnen hergebruiken (DSL en kabel zijn nu éénmaal twee verschillende technologieën),..
Hergebruiken niet nee, waarom niet? Omdat er geen toestellen bestaan die beide technologieën ondersteunen. Vind je dat gek dat in het huidige klimaat op de markt zo'n toestellen niet komen? De providers gaan zelf nooit vragende partij zijn om een toestel die met meerdere technologieën overweg kan denk je niet?

Daarbij reageer je enkel op hetgeen in uw kraam past weer, de rest van de tekst is blijkbaar niet van belang.
Nog maar eens (en nu in het vet):
r2504 schreef:Trouwens kosten besparen... een bedrijf dat meer dan één miljoen modems kan aankopen... versus jij die er ééntje aankoopt... ik denk dat je wel weet wie de beste prijs zal krijgen.
Ja, net zoals met de digibox/digicorder zeker. Toestellen van bedenkelijke kwaliteit die na jaren nog steeds respectievelijk €99 en €249 kosten. Denk je dat dat nog altijd marktconforme prijzen zijn als er wel concurrentie zou bestaan?
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ITnetadmin schreef:Voor mij is de "enige" vereiste eigenlijk dat ik een modem-only kan steken (indien technisch mogelijk OOK bij belgacom), die enkel een pure signaalconversie doet. Als ik een eigen unit kan steken dan kan ik ook een reserve unit hebben "just in case" er iets foutloopt pakweg de vooravond van kerstmis of nieuwjaar.
Volledig akkoord.
ITnetadmin schreef:De hgw is een grap; de gewoonte van telenet om je uit je eigen toestel te sluiten en de interface "via hun site" te configgen, met veeeeel minder opties dan waar de hgw unit origineel tot in staat is, is ronduit lachwekkend.
Volledig akkoord... al is dat geen probleem indien aan het eerste punt voldaan wordt (wat vandaag ook min of meer zo is).
ITnetadmin schreef:Als je als bedrijf met de klanten hun voeten speelt want "ons gemak is belangrijker dan een kleine minderheid te bedienen", dan moet je verwachten dat dit zich ooit als een boemerang in je gezicht terugkeert.
Ik denk dat ieder commercieel bedrijf streeft naar "gemak"... anders is het trouwens helemaal niet goed bezig (en ik denk niet dat aandeelhouders ermee zouden kunnen lachen). Dit beschouwen als haast crimineel gedrag waarvoor men moet afgestraft worden is werkelijk te gek voor woorden wat mij betreft.
ITnetadmin schreef:Je kan als bedrijf ook inschikkelijk zijn, en zelf opties voorstellen, bv:
Aangezien iedere modem identiek hetzelfde doet zie ik er totaal het nut niet van in.
ITnetadmin schreef:Doe je dat niet, dan creeer je wrevel bij je klant die vaak geen andere keuze heeft qua provider.
Er is geen enkel bedrijf dat 100% tevreden klanten heeft... dit nastreven is ook economisch niet verantwoord (er zijn er die altijd zullen zeuren).
ITnetadmin schreef:Providers moeten dumb pipes worden, of vrije internet toegang wordt een luxe product.
Een modem-only doet hieraan totaal geen afbreuk... dus heb je dit vandaag de dag reeds (wat internet betreft).
ITnetadmin schreef:Naar analogie: roaming in de EU kon zogezegd technisch en administratief gezien ook niet, tot het verplicht werd, en toen kon het ineens wel.
We hebben er wel netneutraliteit voor moeten opgeven... was het dat waard voor die twee a drie weekjes per jaar dat je misschien last hebt van roaming (en we moeten nog zien welke impact dit op de algemene prijs zal hebben). Zelfde opmerking voor de vrije keuze van een modem... zal het het waard zijn en wat gaat de massa extra moeten betalen voor de enkeling die amper beseft waarom hij het wil.
ITnetadmin schreef:- geef de klant de mogelijkheid om op je voip (want dat hoe telefoonverkeer via de modems loopt) ook door te trekken naar hun eigen netwerk, ipv met een ata converter analoge toestellen te verplichten.
- geef de klant (telenet) de vlan info die hij nodig heeft om de hgw functie ivm digicorders zelf te dupliceren.
Volledig akkoord en vééél nuttiger dan de keuze van een eigen modem. Door ons op deze laatste te concentreren schuiven we de belangrijke dingen alléén maar meer naar de achtergrond... een gemist kans dus (blij gemaakt met een dode mus) !
MaT schreef:Hergebruiken niet nee, waarom niet? Omdat er geen toestellen bestaan die beide technologieën ondersteunen. Vind je dat gek dat in het huidige klimaat op de markt zo'n toestellen niet komen?
Meer technologieën ondersteunen is extra hardware en dus een duurder toestel. Wie gaat vandaag extra betalen voor dergelijk toestel wat hij misschien nooit zal gebruiken of waarbij de kans groot is dat wanneer hij het wil gebruiken het technologisch gewoon verouderd is ?
MaT schreef:Daarbij reageer je enkel op hetgeen in uw kraam past weer, de rest van de tekst is blijkbaar niet van belang.
Nog maar eens (en nu in het vet):
Zinnen met "zouden kunnen worden" zijn inderdaad voor mij niet van belang, puur hypothetisch... als ons kat een koe was kon ik ze ook melken voor de stoof 8)

Het betreft trouwens louter een synthese document van het BIPT... denkpistes dus... iets wat hééél ver van een wet staat !
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:Ik denk dat ieder commercieel bedrijf streeft naar "gemak"... anders is het trouwens helemaal niet goed bezig (en ik denk niet dat aandeelhouders ermee zouden kunnen lachen). Dit beschouwen als haast crimineel gedrag waarvoor men moet afgestraft worden is werkelijk te gek voor woorden wat mij betreft.
Aha, dus je aanvaardt niet dat bedrijven die hun concurrenten platwalsen of klanten pesten, worden gereguleerd?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Pffff als je één dag niet verschijnt ben je hopeloos achter. In elk geval ben ik nog steeds blij met mijn HGW en in mijn rechterhand een kerstbiertje

ronron261
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:
ronron261 schreef:Natuurlijk is die keuze zinvol.
Nu worden we verplicht om een bepaalde modem(-only) te gebruiken.
Of die nu aan je noden voldoet of niet.
Je begrijpt echt niet wat een modem doet hé... het zet gewoon een signaal om... het werkt of het werkt niet (dat is de enige nood die het moet oplossen).
Ik wist dat ze bestaan maar vond niet direct terug wie de constructeur was.
Hier een voorbeeld van 2 modems die buiten een noodbatterij volledig gelijk zijn.
Nl. de Cisco Model DPC3208 and EPC3208, DOCSIS 3.0 Cable Modem.
http://www.cisco.com/c/dam/en/us/produc ... 016881.pdf
http://www.cisco.com/c/dam/en/us/produc ... 017300.pdf
Het beste bewijs dat de ene modem niet de andere is.
Er zullen er nog zijn die andere opties voorzien, zoals bv compleet waterdicht of met een sterkere storing-ongevoeligheid, enz

Beiden doen zoals r2504 altijd zegt, "een modem zet gewoon het signaal om". Maar hier in dit geval zijn er 2 verschillende uitgangsignalen, een Ethernet en een voip. (Andere mogelijkheden zullen ook nog wel bestaan.)
De DPC3208 kan bij stroomuitval een tijd blijven doorwerken en geeft bv de mogelijkheid om bv. noodoproepen te kunnen verrichten via telefoon (voiptoestel met noodbatterij).
Of je kan hem in het ene lokaal plaatsen terwijl de noodtelefoon in een ander staat en een server (met een ups eraan) nog in ander staat.

Maar zoals het nu is word je verplicht tot oplossingen die (mogelijks wel) stukken duurder zijn en/of minder opties hebben. Zo een modem zal ook wel bestaan voor VDSL maar ik vind niet direct voorbeelden daarvan.

Ronald
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Als je als bedrijf met de klanten hun voeten speelt want "ons gemak is belangrijker dan een kleine minderheid te bedienen", dan moet je verwachten dat dit zich ooit als een boemerang in je gezicht terugkeert.
Ik denk dat ieder commercieel bedrijf streeft naar "gemak"... anders is het trouwens helemaal niet goed bezig (en ik denk niet dat aandeelhouders ermee zouden kunnen lachen). Dit beschouwen als haast crimineel gedrag waarvoor men moet afgestraft worden is werkelijk te gek voor woorden wat mij betreft.
Wel bij (quasi-)monopolies. Bij andere bedrijven lost concurrentie dat meestal op.

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Je kan als bedrijf ook inschikkelijk zijn, en zelf opties voorstellen, bv:
Aangezien iedere modem identiek hetzelfde doet zie ik er totaal het nut niet van in.
Dat kan bv ook eentje met batterij, of een tweede model dat wat trager is maar goedkoper, om als reserve te dienen. Er bestaan duidelijk meerdere modellen op de markt, dus zal er wel ergens een verschil zijn hiertussen, neem ik aan.

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Doe je dat niet, dan creeer je wrevel bij je klant die vaak geen andere keuze heeft qua provider.
Er is geen enkel bedrijf dat 100% tevreden klanten heeft... dit nastreven is ook economisch niet verantwoord (er zijn er die altijd zullen zeuren).
Uhu, maar opnieuw: bij quasi-monopolie bedrijven mag en moet je gerust strenger optreden, want de keuzevrijheid is zeer beperkt.

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Providers moeten dumb pipes worden, of vrije internet toegang wordt een luxe product.
Een modem-only doet hieraan totaal geen afbreuk... dus heb je dit vandaag de dag reeds (wat internet betreft).
De modem only op zich niet, over de bbox achtige AIO kan mogelijk gediscussieerd worden denk ik. (ik gebruik all in one als woord wanneer ik alle soorten modem-routers bedoel, en hgw wanneer ik enkel telenet's model bedoel, voor de duidelijkheid)

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:Naar analogie: roaming in de EU kon zogezegd technisch en administratief gezien ook niet, tot het verplicht werd, en toen kon het ineens wel.
We hebben er wel netneutraliteit voor moeten opgeven... was het dat waard voor die twee a drie weekjes per jaar dat je misschien last hebt van roaming (en we moeten nog zien welke impact dit op de algemene prijs zal hebben). Zelfde opmerking voor de vrije keuze van een modem... zal het het waard zijn en wat gaat de massa extra moeten betalen voor de enkeling die amper beseft waarom hij het wil.
Dat is politiek, geen techiek; er is geen technische reden waarom die tradeoff moest plaatsvinden, ik streef er dus ook naar om geen politieke compromissen te sluiten. Dit gaat om de toekomst van de samenleving, aangezien internet connectiviteit (ook via gsm) de hoofdzakelijke communicatievorm van onze beschaving wordt. Hier mag dus hard om gevochten worden.

r2504 schreef:
ITnetadmin schreef:- geef de klant de mogelijkheid om op je voip (want dat hoe telefoonverkeer via de modems loopt) ook door te trekken naar hun eigen netwerk, ipv met een ata converter analoge toestellen te verplichten.
Volledig akkoord en vééél nuttiger dan de keuze van een eigen modem. Door ons op deze laatste te concentreren schuiven we de belangrijke dingen alléén maar meer naar de achtergrond... een gemist kans dus (blij gemaakt met een dode mus) !
Voor de duidelijkheid: ik been geen fan van de mentaliteit "nu de mensen iets gekregen hebben, kunnen we terug over andere dingen praten". Dit is een stapje in een geheel, en het is niet omdat dit "binnen" zou zijn, dat de providers niet zouden moeten inbinden op andere vlakken. Het uiteindelijke doel mag en moet niet minder dan totale "dumb pipe" zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ronron261 schreef:Het beste bewijs dat de ene modem niet de andere is.
Het modem gedeelte is nochtans identiek... dus je kan deze functionaliteit perfect bekomen door een UPS (je PC zal het zonder stroom trouwens ook niet doen). Je kan trouwens bij TN ook een modem met batterij bekomen.
ITnetadmin schreef:of een tweede model dat wat trager is maar goedkoper, om als reserve te dienen.
Modems zijn niet als PC's... deze moeten perfect afgestemd zijn op de backend apparatuur van de provider... het is dus geen kwestie van zomaar eventjes een ouder trager model te nemen want dat zal gewoon niet werken. Het lijkt me verstandiger om de provider dan te verplichten modems in een koop formule te voorzien voor mensen die die behoefte hebben (al spreken we nog altijd over een consumenten product, geen business product met de nodige SLA's).
ITnetadmin schreef:Uhu, maar opnieuw: bij quasi-monopolie bedrijven mag en moet je gerust strenger optreden, want de keuzevrijheid is zeer beperkt.
Strenger, maar wel goed overwogen... zolang de provider geen afbreuk doet aan je mogelijkheden zie ik daar geen probleem in. Geen enkele vrijheid is totaal (in het dagelijkse leven zijn er genoeg beperkingen waarbij je zelfs helemaal geen keuze hebt)... alles heeft z'n grenzen dus waarom zouden die er bij een provider niet kunnen zijn.
ITnetadmin schreef:De modem only op zich niet, over de bbox achtige AIO kan mogelijk gediscussieerd worden denk ik. (ik gebruik all in one als woord wanneer ik alle soorten modem-routers bedoel, en hgw wanneer ik enkel telenet's model bedoel, voor de duidelijkheid)
Inderdaad... men moet tot een discussie komen, overleg, consensus... van manu-militari dingen op te leggen wordt niemand beter (zelfs de consument niet).
ITnetadmin schreef:Dat is politiek, geen techiek; er is geen technische reden waarom die tradeoff moest plaatsvinden, ik streef er dus ook naar om geen politieke compromissen te sluiten. Dit gaat om de toekomst van de samenleving, aangezien internet connectiviteit (ook via gsm) de hoofdzakelijke communicatievorm van onze beschaving wordt. Hier mag dus hard om gevochten worden.
Het probleem is net dat er NIET hard om gevochten is... we hebben duidelijk netnutraliteit verloren en hoe men roaming gaat verrekenen is totaal nog niet duidelijk (mogelijk zelfs met een absurd laag volume).
ITnetadmin schreef:Voor de duidelijkheid: ik been geen fan van de mentaliteit "nu de mensen iets gekregen hebben, kunnen we terug over andere dingen praten". Dit is een stapje in een geheel, en het is niet omdat dit "binnen" zou zijn, dat de providers niet zouden moeten inbinden op andere vlakken. Het uiteindelijke doel mag en moet niet minder dan totale "dumb pipe" zijn.
Je weet evenzeer als ik dat je niet alles in één keer krijgt en dat onderhandelingen soms heel lang aanslepen (kijk maar naar het Mobistar dossier). Ik vind het dan ook absurd om vandaag iets te vragen wat we reeds hebben (ook al is het kastje minder mooi), en ondertussen het grote probleem (toegang tot de effectieve diensten zoals VoIP en DVB-C) links te laten liggen met het risico dat we hier nogmaals jaren voor moeten wachten.

We hebben vandaag ECHTE concurrentie nodig... geen fake concurrentie ! De keuze van een eigen modem zal totaal geen impact hebben op het duopolie !
raf1
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:We hebben vandaag ECHTE concurrentie nodig... geen fake concurrentie ! De keuze van een eigen modem zal totaal geen impact hebben op het duopolie !
Het enige wat ik hier zie, zijn jouw fake argumenten.
Vrije keuze van eindapparatuur in combinatie met de huidige wholesaleaanbiedingen voor internet zijn een enorme opportuniteit voor de concurrentie.
Dit opent nieuwe mogelijkheden voor innovatieve ondernemers! Of wil je in 2020 een monopolie van Liberty Global Horizon-boxen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Kan ik dan morgen kiezen uit meerdere internet providers ? Gaat m'n internet sneller of trager ? Ga ik meer of minder kunnen downloaden ?

Nee, nee en nog eens nee... je gaat alléén een andere modem kunnen plaatsen die identiek hetzelfde doet als voordien.

Je gaat dus concurrentie krijgen op gebied van hardware maar daar word jij als consument niet noodzakelijk beter van.

Indien we praten over andere apparatuur/diensten ben ik akkoord met je stelling (maar net daarover gaat het hier en in Duitsland niet).
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

[sarcasme]
Juist! Niemand word er beter van dat we naar de winkel kunnen gaan om een TV of microgolf of wasmachine te kiezen. Functioneel doen die toch allemaal hetzelfde: beeld tonen, voedsel opwarmen, kledij proper maken.
Het zou veel beter zijn als er van elk toestel maar 1 model is tegen 1 vaste prijs. Geen gezeur met aansluitingen, compatibiliteit of wat dan ook. Support leveren word ook veel eenvoudiger.
[/sarcasme]
Bron
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Gelukkig heb je er sarcasme tags bijgezet... als volgens jou iedere microgolf hetzelfde doet... proficiat dan.

Het ethernet signaal dat uit een modem komt is nochtans wel IDENTIEK hetzelfde (gelukkig maar)... maar trek het maar verder in het belachelijke.

Als ik jou hoor dan moet internetten bij ons vandaag een totale nachtmerrie zijn in vergelijking met landen als Duitsland.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een microgolf doet inderdaad hetzelfde, hoeveel soorten microgolfovens bestaan er volgens u dan? Welke microgolfovens bestaan er die iets anders doen dan opwarmen?
Bron
Gesloten

Terug naar “Telecom nieuws”