r2504 schreef:De vraag blijft of dit allemaal zinvol was, maar daar hebben we beide een andere mening over... voor jou is dit essentieel en levensnoodzakelijk, voor mij is het totaal niet belangrijk zolang de klant een universele interface krijgt aangeboden (bv. ethernet zonder router functionaliteit, maw. een modem-only).
Natuurlijk is die keuze zinvol.
Nu worden we verplicht om een bepaalde modem(-only)/All-in-One te gebruiken.
Of die nu aan je noden voldoet of niet. Bij Proximus kun je een BBox nemen, ze verplichten je niet maar laten ook niet weten dat er een (beperkte) keuze is. Resellers laten u wel (meestal weten dat er) een keuze al is die keuze niet groot.
Telenet laat enkel de keuze tussen een HGW (en als je 'weet' en genoeg zaagt blijkbaar, een modem-only) of niets (Je krijgt zelfs geen kans om bv voor een alternatief te kiezen).
Maar beiden hebben ze al hun decoder kunnen opgedrongen met alle beperking die erbij komen.
Zoals het alsmaar moeilijker maken om vooruit te spoelen als er een stuk is dat je niet wil zien zoals aftiteling (want je zou reclame kunnen skippen). Opnames te bekijken waar en wanneer je wenst. Nog erger als het toestel defect geraakt ben je al je opnames die er op staan gewoon kwijt. Nog een ander ongemak met hun opnames, kijk je niet binnen hun voorop gestelde tijd dan word je opname gewoon gewist (Of is dit reeds aangepast). Nu word er bij de mensen thuis een hotspot gecreëerd of men dit nu wenst of niet (al hebben die hotspots natuurlijk wel hun voordelen). Hotspots zijn op sommige plaatsen totaal overbodig, bv boerderij of hij moet ook al een B&B uitbaten. En meestal hebben ze in zo geval een guest-wifi in gebruik.
Natuurlijk bestaan er toestellen die het zelfde kunnen zoals die verplichte hardware mogelijks zelfs met meer uitgebreide mogelijkheden die we mogelijks nog belangrijker vind. Zelfs misschien met betere kwaliteitsonderdelen erin of een modem die nog storing-ongevoeliger is.
Maar dan hebben ze geen controle meer over als de client zijn eigen toestellen kan plaatsen. Nu beslissen zij grotendeels welke functies je wil (nee moet) hebben, niet wat je wenst. Je vermoed toch niet dat Telenet het betere product aanschaft (Ze stellen natuurlijk eisen wat betreft kwaliteit/prijs van de uitbesteding/fabrikant maar prijs blijft de voornaamste eis).
Zijn er functies die je niet wil, ja je kunt ze afleggen maar je betaalt er nog steeds voor. Neem dat je geen nood hebt aan WiFi waarom heb dan geen keuze om te kiezen voor een toestel dat enkel als modem/router dienst doet of twee toestellen namelijk een aparte modem en een aparte router.
Een Ethernet-aansluiting ziet er ideaal uit maar is het ook zo? Zullen ze je de vrijheid geven om te kiezen welke verbindingen je legt, namelijk zul je de kans krijgen om een poort open te zetten om naar je eigen webserver te FTP'en. Of ga je aan thuiswerken kunnen doen.
Want beperkingen zullen ze opleggen want je 'zou' maar eens een verbinding kunnen opzetten die hun server/netwerk overbelast. Want ze zouden nog weinig controle hebben over wat er tussen hun server en uw aansluiting gebeurd. Dus een 'echte' modem-only ga je niet krijgen.
Nu kan ik jammer genoeg nog altijd niet kiezen, bij proximus of telenet, tussen bv een All-in-one toestel met specifieke eisen die ik wens te hebben en hun toestellen met hun verplichte diensten. Want uiteindelijk wil ik nog altijd kunnen beslissen waar en wanneer ik mijn opnames bekijk. Of ik de een uitzending pauzeer en beslis om bv een week nadien die uitzending verder te bekijken (toestel afleggen of niet).
En nu komt het, als we ons nog meer en meer verplichte hardware gaan laten opdringen zullen we alsmaar minder vrije keuze krijgen.
En nu misschien iets overdreven en vergezocht maar dit is wat verplichte hardware naartoe zou kunnen leiden (En ik denk natuurlijk direct aan de film van Charlie Chaplin namelijk 'Modern Time').
Tussen 9u en 10u mag je op internet en hun netwerk vrij is kun je nog een half uur op (lucky me). In de middag bv tussen 14u30 en 16u30 kun je terug op internet als er te minste niet te veel verkeer op het net is want anders krijg je minder tijd of moet je uurregeling aanpassen. In de avond kun je langer op het internet maar aan een lage snelheid.
Wens je tv te kijken dan heb je de keuze uit het nieuws of een heruitzending van het politieke namiddaguurtje in het parlement.
En alsmaar de prijs duurder maken want we toch weinig keuze.
En indien de providers zouden gaan samenwerken en enkel nog een toestel uitbrengen die alles combineert voor u radio, tv en internet. Want zo moeten ze niet veel meer inspanningen doen om met een nieuw product op de markt te brengen want je heb maar één keuze hun producten of niets. Want de rest zal niet meer werken.
Daarna, met welke verplichtingen komen ze nog? Voor iedereen dezelfde TV, wagen, meubels enz.
Dit is niet het leven wat ik wens te leven.
Ik heb er geen probleem mee om voor bepaalde diensten iets meer te betalen zolang ik zelf kan bepalen welke diensten ik wil en welke niet. Nu betaal je voor interactiviteit (zowel bij Telenet en als bij Proximus) of je wenst of niet. Je kan natuurlijk zeggen ik wens dat niet en sluit je die functie af maar je betaald er sowieso toch voor.
Voor mij volstaat een dienstenpakket/aansluiting die ik aan mijn eisen kan laten doen voldoen.
Als ik een voertuig nodig heb voor transport die enkel een bepaalde vracht kan transporteren zal ik bij enkele constructeurs langsgaan om te zien wat ze aanbieden. Voldoet de eerste niet aan mijn wensen/eisen dan ga ik naar de volgende. Bij wie denk je langs te gaan om uw order te plaatsen, degene die modulaire voertuigen kan leveren (door bv combineren van onderdelen van verschillende constructeurs in een All-in-One), hier zijnde de vrije hardware keuze. Of degene met standaard voertuigen en waar geen aanpassing/keuze van combinaties mogelijk is en die dus niet de vracht kan transporteren omdat deze niet aan uw eisen voldoet, zijnde hier de opgelegde hardware keuze.
Ronald