Bedrijfswagens, daar raak ik niet aan
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik zeg ook niet dat iedereen moet verhuizen. Ik geef gewoon een voorbeeld van een maatregel die een deel van het probleem kan helpen oplossen.
Als je it'er bent en je weet dat er in West-Vlaanderen relatief weinig jobs in die sector zijn, dan kan je toch overwegen om dichter bij Brussel te gaan wonen. Je kan natuurlijk ook Frans leren en je geluk zoeken over de grens met Frankrijk, wat dichter bij huis is. Je kan ook met je werkgever onderhandelen over thuiswerk in de mate dat hij dat toelaat. Of je kan een firmawagen onderhandelen.
Verschillende oplossingen voor een zelfde probleem. Het enige wat ik dus wil zeggen is dat het iets te gemakkelijk is om te zeggen dat de werkgever het maar moet oplossen.
De reden waarom er zoveel firmawagens rondrijden is omdat het huidige systeem win win is voor alle betrokkenen.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
Als je it'er bent en je weet dat er in West-Vlaanderen relatief weinig jobs in die sector zijn, dan kan je toch overwegen om dichter bij Brussel te gaan wonen. Je kan natuurlijk ook Frans leren en je geluk zoeken over de grens met Frankrijk, wat dichter bij huis is. Je kan ook met je werkgever onderhandelen over thuiswerk in de mate dat hij dat toelaat. Of je kan een firmawagen onderhandelen.
Verschillende oplossingen voor een zelfde probleem. Het enige wat ik dus wil zeggen is dat het iets te gemakkelijk is om te zeggen dat de werkgever het maar moet oplossen.
De reden waarom er zoveel firmawagens rondrijden is omdat het huidige systeem win win is voor alle betrokkenen.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Je bedoelt, huis verkopen, ander huis kopen (belastingen erop betalen), vrouw ander werk zoeken, werkende (lokaal) kids buiten smijten. ...
Allemaal te overwegen punten.
Een cillega op t werk gehad die in de buurt van Gent ging wonen, na een jaartje samen te pendelen ging hij zijn geluk beproeven bij een Gents bedrijf, dicht bij de deur tot ... zijn proefperiode er op zat, tien mocht hij naar een klant in Leuven ipv vroeger BXL. En na een jaartje nam het bedrijf ern ander over in NL en hij mocht naar ginder, elke dag H/T, in zijn tijd. Na een poos de helft van de WW rit in zijn tijd en na nog een tijd mocht hij op hotel.
Zeker in die IT bedrijven zal t niet beter zijn.
Allemaal te overwegen punten.
Een cillega op t werk gehad die in de buurt van Gent ging wonen, na een jaartje samen te pendelen ging hij zijn geluk beproeven bij een Gents bedrijf, dicht bij de deur tot ... zijn proefperiode er op zat, tien mocht hij naar een klant in Leuven ipv vroeger BXL. En na een jaartje nam het bedrijf ern ander over in NL en hij mocht naar ginder, elke dag H/T, in zijn tijd. Na een poos de helft van de WW rit in zijn tijd en na nog een tijd mocht hij op hotel.
Zeker in die IT bedrijven zal t niet beter zijn.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Je kan altijd voorbeelden van het ene en het andere vinden. Hoeveel mensen ken je niet die al 20 jaar alle dagen naar Brussel pendelen voor een 9 to 5?
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Ik denk dat je mijn posts eens opnieuw moet lezen en niet selectief er dingen gaan uit halen.
Als prille twintiger die uit te school komt, weet je trouwens waarschijnlijk al dat je in West-Vlaanderen minder gemakkelijk werk zal vinden in je sector. Het Is bizar dat de studenten geen enkel probleem hebben om 5 jaar in Leuven te gaan wonen maar daarna absoluut zich rond de kerktoren willen vestigen. Maar goed, genoeg daarover. Sowieso... Wat baten kaars en bril?
[ Post made via mobile device ]
Als prille twintiger die uit te school komt, weet je trouwens waarschijnlijk al dat je in West-Vlaanderen minder gemakkelijk werk zal vinden in je sector. Het Is bizar dat de studenten geen enkel probleem hebben om 5 jaar in Leuven te gaan wonen maar daarna absoluut zich rond de kerktoren willen vestigen. Maar goed, genoeg daarover. Sowieso... Wat baten kaars en bril?
[ Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Pro Member
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:24
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
Sorry hoor, maar ik heb vaak deze discussies met mensen die zelf opgegroeid zijn in Brussel en Antwerpen en die hebben gemakkelijk praten om even heel je leven aan de kant te gooien om voor je werk te verhuizen terwijl zij dit nooit zullen moeten doen
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13591
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Er kunnen veel factoren meespelen. Ieder moet zijn keuze maken. Ik leef in Brussel en ben geboren en getogen in West-Vlaanderen,juist in het geval je hierover een assumptie zou maken.
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1881
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
Men mag het geld ook gerust gebruiken voor een mobiliteitsbudget voor alle werknemers, waarbij de lasten hetzelfde blijven of zelfs verminderen.Matthias schreef:Dus de lasten op bedrijven moet omhoog zelf al zitten we met een concurrentieprobleem tov onze buurlanden?
Maar daar gaat het mij niet om, dat is voor de politici hoe ze het concurrentieprobleem oplossen.
Enerzijds wil de overheid minder gereden km met de wagen, en anderzijds stimuleren ze bedrijven om bijkomende firmawagens (salariswagens) op de baan te zetten.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik zou nog eerder van job veranderen dan in een grootstad te gaan wonen. Ik ga mijn kinderen niet in Brussel of Antwerpen naar school sturen. Om het over kinderopvang en na-schoolse activiteiten nog niet te hebben.
Denk je dat het haalbaar is dat iedereen die 's morgens pendelt naar BXL, daar ook kan wonen? In een appartement van 30m² dan ofzo ?
En wie zijn/haar werkplaats is dan leidend? Vrouw verandert van werk, poef heel de familie mee. Ik verander van werk, idem. Wat zeg ik, van werk? Van project. Elke paar maanden iets anders.
Wat rond de kerktoren betreft: het is net iets makkelijker om kinderen te hebben als er familie rond u woont (gaan halen na school, ff gaan spelen, korte babysit, ...). Hoe ga je dat in BXL regelen?
Denk je dat het haalbaar is dat iedereen die 's morgens pendelt naar BXL, daar ook kan wonen? In een appartement van 30m² dan ofzo ?
En wie zijn/haar werkplaats is dan leidend? Vrouw verandert van werk, poef heel de familie mee. Ik verander van werk, idem. Wat zeg ik, van werk? Van project. Elke paar maanden iets anders.
Wat rond de kerktoren betreft: het is net iets makkelijker om kinderen te hebben als er familie rond u woont (gaan halen na school, ff gaan spelen, korte babysit, ...). Hoe ga je dat in BXL regelen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
De hele familie verhuist mee? Lijkt mij simpel. Allemaal in hetzelfde huis, economisch, en altijd babysit bij de bomma en bompa!
Ieder zijn situatie is natuurlijk anders en ik denk niet dat er pasklare oplossingen zijn, maar iedereen een auto met of zonder tankkaart geven is volgens mij ook niet de oplossing. Dit is een systeem dat op termijn onhoudbaar zal worden. Let er op.
Ieder zijn situatie is natuurlijk anders en ik denk niet dat er pasklare oplossingen zijn, maar iedereen een auto met of zonder tankkaart geven is volgens mij ook niet de oplossing. Dit is een systeem dat op termijn onhoudbaar zal worden. Let er op.
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Een bedrijfswagen "krijg" je toch niet altijd ? Ofwel moet je bereid zijn meer tijd in woon - werk - klant te steken NA je normale uren, ofwel betaal je de leasing vergoeding zelf door een deel van je loon af te staan.
Ik denk dat ik toch eens de rekenmachine zou bovenhalen indien ik dus zou overwegen om in te stappen in een lease contract ...
- hoeveel km's rijdt men per jaar.
- is je huidige wagen nog recent of is ie aan vervanging toe.
- indien genoeg geld opzij, wat is dan het voordeligst, leasen, cash een nieuwe kopen (en tegelijk geld opzij zetten), of toch maar op afbetaling kopen ?
- je rijd graag met je wagen en wilt hem niet weg doen (niet iedereen denk rationeel)
- bij een lease contract zitten doorgaans inschrijvingstaks, verzekering, normale onderhoud en banden
- in het geval van Arcelormittal gaat het over lease wagens voor enkel privé en woon - werk verkeer.
Ja sorry dat ik dit allemaal eens aan het oplijsten ben, want ik ben een leek wat betreft lease wagens
Ik denk dat ik toch eens de rekenmachine zou bovenhalen indien ik dus zou overwegen om in te stappen in een lease contract ...
- hoeveel km's rijdt men per jaar.
- is je huidige wagen nog recent of is ie aan vervanging toe.
- indien genoeg geld opzij, wat is dan het voordeligst, leasen, cash een nieuwe kopen (en tegelijk geld opzij zetten), of toch maar op afbetaling kopen ?
- je rijd graag met je wagen en wilt hem niet weg doen (niet iedereen denk rationeel)
- bij een lease contract zitten doorgaans inschrijvingstaks, verzekering, normale onderhoud en banden
- in het geval van Arcelormittal gaat het over lease wagens voor enkel privé en woon - werk verkeer.
Ja sorry dat ik dit allemaal eens aan het oplijsten ben, want ik ben een leek wat betreft lease wagens
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Gegeven onze wetgeving, gaat het voor bijna alle firmawagens over privé + woon/werk.in het geval van Arcelormittal gaat het over lease wagens voor enkel privé en woon - werk verkeer.
Enkel enkele sales-posities, die echt elke dag andere klanten hebben, auditors misschien ook en nog zo'n paar.
Vanaf 40 werkdagen (8 weken, minder dan 2maanden) op 1 locatie, geldt die locatie ook als "werkplaats" en worden de verplaatsingen (gedurende dat kalenderjaar) als woon/werk beschouwd en dus privé kilometers.
Leaseberekening is eigenlijk niet zo moeilijk.
Kies een auto op directlease, neem de prijs incl niet-recupereerbare BTW en incl brandstof (afh van wat je wilt simuleren) en duidt aan hoeveel km je wil/mag doen.
bv "Ford Mondeo Clipper 1.5 TDCi 88kW S/S ECOn Titanium (5d) 120pk" - 35'000km/4jaar -> afgerond €700 per jaar aan lease (all-in).
Uw WG betaalt dus €700 voor die auto. Met die €700 kan hij u €460 brutoloon geven (binnenkort iets meer, want de werkgeversbijdrage daalt in de toekomst). Dus netto zal dat €200-300 zijn.
Ik denk niet dat je veel auto hebt voor €300: aankoop (al dan niet + financiering), onderhoud, verzekering, taksen, tankkaart
Dat er zoveel bedrijven een "loonwagen" aanbieden is nogal evident. Het is gewoon MEGA voordelig.
Behalve voor de staat, behalve voor de RSZ, behalve voor uw pensioen...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dus een bedrijf mag alles afschrijven zoals jou PC, laptop, bureau, zaagmachine, lasapparaat, hamer, ... maar het mag dat niet voor een bedrijfswagen (waar de werknemer belastingen op moet betalen voor privé gebruik !). Rare conclusie van jou...heist_175 schreef:Dat er zoveel bedrijven een "loonwagen" aanbieden is nogal evident. Het is gewoon MEGA voordelig.
Behalve voor de staat, behalve voor de RSZ, behalve voor uw pensioen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
r2504, toch eens uit een ander vaatje beginnen tappen. Jij ziet de laatste tijd echt veel dingen die er niet staan... Waar zegt heist_175 dat dat niet mag?
Het is hier gewoon een discussie zonder winnaar. Precies dezelfde discussie als tegen de PV bezitters. Daar telkens aanhalen dat er vanalles fout loopt en het systeem niet kan blijven bestaan, wel, ik herhaal mezelf, het systeem van bedrijfswagens wordt even onhoudbaar en wees maar gerust, de overheid zit nog met een serieus begrotingstekort en nu dat praktisch iedereen begint met bedrijfswagens rond te rijden zou men de kip met de gouden eieren wel eens kunnen extra uitpersen. Wedden dat er dan moord en brand zal geschreeuwd worden?
Het is hier gewoon een discussie zonder winnaar. Precies dezelfde discussie als tegen de PV bezitters. Daar telkens aanhalen dat er vanalles fout loopt en het systeem niet kan blijven bestaan, wel, ik herhaal mezelf, het systeem van bedrijfswagens wordt even onhoudbaar en wees maar gerust, de overheid zit nog met een serieus begrotingstekort en nu dat praktisch iedereen begint met bedrijfswagens rond te rijden zou men de kip met de gouden eieren wel eens kunnen extra uitpersen. Wedden dat er dan moord en brand zal geschreeuwd worden?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Begrotingstekort is inderdaad een reden waarom de salariswagens aangepakt zouden kunnen/moeten worden. Maar dan vergeet je de ijzersterke auto-, banken- en olie-lobby. Die hebben er al sinds decennia voor gezorgd dat die huidige stelsels bestaan en die lobby's zijn alles behalve zwakker geworden.
De vorige vergroening van de verkeersbelasting en de eco-premies hadden als voornaamste gevolg een stijging van de autoverkoop. Bovendien wordt telkens de leasesector (lees : de banken) ontzien of zelfs bevoordeligd.
Kortom : terwijl economen, mobiliteitsexperten en de OESO unaniem deze Belgische misgroeing veroordelen en dringende aanpassingen vragen blijken onze regeringen het omgekeerde te doen.
Bovendien zitten we federaal en gewestelijk met regeringen die de bedrijfsbelangen boven leefmilieu en volksgezondheid stellen. Ik zie dus niet dadelijk iets veranderen dat het systeem zou afbouwen, integendeel. De bijkomende bedrijfswagens in de banksector en Acelor Mittal tonen duidelijk aan dat het systeem te aantrekkelijk is voor de (grote) bedrijven.
De vorige vergroening van de verkeersbelasting en de eco-premies hadden als voornaamste gevolg een stijging van de autoverkoop. Bovendien wordt telkens de leasesector (lees : de banken) ontzien of zelfs bevoordeligd.
Kortom : terwijl economen, mobiliteitsexperten en de OESO unaniem deze Belgische misgroeing veroordelen en dringende aanpassingen vragen blijken onze regeringen het omgekeerde te doen.
Bovendien zitten we federaal en gewestelijk met regeringen die de bedrijfsbelangen boven leefmilieu en volksgezondheid stellen. Ik zie dus niet dadelijk iets veranderen dat het systeem zou afbouwen, integendeel. De bijkomende bedrijfswagens in de banksector en Acelor Mittal tonen duidelijk aan dat het systeem te aantrekkelijk is voor de (grote) bedrijven.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Is hier al wel eens vermeld, maar voor uw pensioen zal het in veel gevallen al niet meer uitmaken. Als je meer dan 53000 eur/jaar verdient (3800 eur/maand als je geen jaarlijkse bonus krijgt) heb je het plafond bereikt. Op alles wat je meer verdient betaal je wel nog sociale bijdragen, maar je pensioen wordt niet meer hoger.heist_175 schreef:Behalve voor de staat, behalve voor de RSZ, behalve voor uw pensioen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3288
- Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
http://trends.knack.be/economie/bedrijv ... 26517.html
Dit art, klopt niet helemaal,het gaat hier om een soort Leasing plan,,die men als werknemer kan afsluiten.
Volvo (personenwagens) heeft ook dergelijk plan aangeboden aan zijn werknemers,maar niet iedereen is er op ingegaan.
Wel een voorbeeld hoe populair bedrijfswagens zijn nu.
Dit art, klopt niet helemaal,het gaat hier om een soort Leasing plan,,die men als werknemer kan afsluiten.
Volvo (personenwagens) heeft ook dergelijk plan aangeboden aan zijn werknemers,maar niet iedereen is er op ingegaan.
Wel een voorbeeld hoe populair bedrijfswagens zijn nu.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
nog aan te vullen met "behalve voor het mobiliteitsprobleem (lees stilstand) en behalve voor klimaatsopwarmingsprobleem en behalve voor de fijnstofconcentraties, ..."heist_175 schreef:Dat er zoveel bedrijven een "loonwagen" aanbieden is nogal evident. Het is gewoon MEGA voordelig.
Behalve voor de staat, behalve voor de RSZ, behalve voor uw pensioen...
Voorstanders van bedrijfswagens vergeten nogal vaak deze belangrijkste feiten. Het is in de eerste plaats daarom dat een wijziging in dit beleid noodzakelijk is. Je kan toch niet alles laten dicht slibben en ook nog eens onleefbare luchtkwaliteit vooral in de steden (en dan nog eens boetes betalen aan Europa voor overschrijding fijnstof normen, niet uitvoeren (of beter zelfs niet in slagen om een plan te maken) van klimaatplan ....
Zelf zie ik een beleid waarbij werknemers dichter bij hun werkplaats gaan wonen als 1 van de noodzakelijke ingrepen. Dat kan vrij eenvoudig als men dat fiscaal gaat aanmoedigen.
Nu doet men nog het omgekeerde. Waar werk is, steden bv, is het duur om wonen (en ook nog eens ongezond door dat fileprobleem).
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Nu is het echt te gek... eerst komen schrijven dat je een probleem hebt met de fiscale voordelen die bedrijven genieten... en dan ontkennen dat je er een probleem mee hebt ?Slafes schreef:r2504, toch eens uit een ander vaatje beginnen tappen. Jij ziet de laatste tijd echt veel dingen die er niet staan... Waar zegt heist_175 dat dat niet mag?
En door bedrijfswagens af te schaffen rijden er morgen geen auto's meer... sommige zijn hier toch echt wel naief volgens mij.fredo66 schreef:Je kan toch niet alles laten dicht slibben en ook nog eens onleefbare luchtkwaliteit vooral in de steden (en dan nog eens boetes betalen aan Europa voor overschrijding fijnstof normen, niet uitvoeren (of beter zelfs niet in slagen om een plan te maken) van klimaatplan ....
M'n bedrijf is al 3x overgenomen... moest ik dan telkens verhuizen (en wat met je partner en kinderen) ?fredo66 schreef:Zelf zie ik een beleid waarbij werknemers dichter bij hun werkplaats gaan wonen als 1 van de noodzakelijke ingrepen. Dat kan vrij eenvoudig als men dat fiscaal gaat aanmoedigen.
Ik zit trouwens nooit op kantoor... ik ben steeds bij klanten (moet ik dan een huis hebben bij iedere klant ?)
En jij wil nog meer mensen naar de steden... prijzen gaan dan alléén maar stijgen... vraag/aanbod regels ken je toch ?fredo66 schreef:Waar werk is, steden bv, is het duur om wonen (en ook nog eens ongezond door dat fileprobleem).
Het is nochtans simpel hoor... als ik morgen een aanvaardbaar alternatief heb via het OV dan zal ik dat zelf wel nemen (voor bepaalde klanten doe ik dat vandaag ook reeds)... of denk je dat ik voor m'n plezier in de file ga staan ? Waarom wil je toch steeds mensen straffen zonder dat er een alternatief is ?
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Schaf bedrijfswagens af en het wagenpark wordt ouder en dat is gelijk aan vervuilender. Of denk je dat iedereen die je z'n bedrijfswagen afpakt, een nieuwe auto gaat kopen ?
Een stinkende, lekkende, goedkope, oude tweedehands, echt beter voor het milieu want ik heb dan een auto van de o-zo vervuilende afbraak gered. Milieu voor alles.
Om maar te zeggen dat je soms iets verder moet kijken.
J.
Een stinkende, lekkende, goedkope, oude tweedehands, echt beter voor het milieu want ik heb dan een auto van de o-zo vervuilende afbraak gered. Milieu voor alles.
Om maar te zeggen dat je soms iets verder moet kijken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Nee, uiteraard niet hé. Je doet het voor ons een plezier te doen ?r2504 schreef:... of denk je dat ik voor m'n plezier in de file ga staan ?
Pleziersvervoersmiddelen voor woon-werk verkeer zijn uiteraard openbaar vervoer en met de fiets, zeker ook bij dit weer. Plezierig dat dat is.
De pendelaars, hun geluk kan niet op, je ziet al die lachende gezichten op die perrons.
En zelf neem ik de fiets, voor mijn plezier uiteraard, niet dik tegen mijn goesting want ik betaalde ook nog de fiets zelf.
Leuk dat dat is zo in die uitlaatgassen van die files in de regen, vriendelijk zwaaien naar de bedrijfswagenchauffeur die het nodig vond om via het fietspad enkele plaatsen op te schuiven in de regenfile maar mij natuurlijk niet zag (te druk bezig uiteraard met het feit dat hij met zijn gratis verkregen krachtige wagen geen meter vooruit komt en dat dat dik tegen zijn goesting is ...).
Ik lees wel geen concreet voorstel om de problemen op te lossen in je reactie ... ? Ik blijf erbij dat men het aantal gereden km voor woonwerkverkeer zoveel als mogelijk moet verminderen. En dat doe je dus niet met wagens uit te delen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
Gezien jij duidelijk van mening bent dat het zonder wagen kan, stel ik voor dat je werk verhuist naar hier bij mij om de hoek. Ik zal dan zelfs te voet gaan, blijf jij maar gerust met de fiets of het ov proberen.fredo66 schreef: Ik lees wel geen concreet voorstel om de problemen op te lossen in je reactie ... ? Ik blijf erbij dat men het aantal gereden km voor woonwerkverkeer zoveel als mogelijk moet verminderen. En dat doe je dus niet met wagens uit te delen.
Ik zou het liefst van al gewoon van thuis uit werken, of op kantoor kortbij... Maar de realiteit is dat je ofwel in het midden van een overvolle stad moet wonen om dat te kunnen. En dan sta ik idd liever met de auto in de file en savonds lekker rustig thuis, dan ergens thuis te komen waar de overburen klagen als je een keer niest
Sent from my A0001 using Tapatalk
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik heb nochtans in m'n post geschreven dat ik gebruik wil maken (en zelfs soms doe) van een aanvaardbaar alternatief (OV).fredo66 schreef:Ik lees wel geen concreet voorstel om de problemen op te lossen in je reactie ... ?
De wereld wordt niet groener van extra belastingen... wel van alternatieven (die er nu amper zijn tenzij je in Brussels naast het station werkt).
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Laten we de rollen omkeren, geef jij een concrete oplossing voor volgende problemen:fredo66 schreef:
Ik lees wel geen concreet voorstel om de problemen op te lossen in je reactie ... ? Ik blijf erbij dat men het aantal gereden km voor woonwerkverkeer zoveel als mogelijk moet verminderen. En dat doe je dus niet met wagens uit te delen.
- een werknemer die tenminste 50km enkel van zijn werk woont, waar OV bijna een factor x 2 is in tijd om er te geraken (dus geen vlotte verbindingen etc..)
en/of
- een werknemer die klanten over het hele land heeft, en eventueel zelfs BeNeLux waar hij ons site moet tussen switchen
- combinatie van bovenstaande
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Tja, die zal hij dan extra belasten (zo is er geen uitstoot meer en ook geen file )
Of anders moet hij maar verhuizen (zo moet z'n partner dan weer verder rijden) of z'n werk opzeggen (eigenlijk is dat nog de eenvoudigste oplossing).
Of anders moet hij maar verhuizen (zo moet z'n partner dan weer verder rijden) of z'n werk opzeggen (eigenlijk is dat nog de eenvoudigste oplossing).
-
- Elite Poster
- Berichten: 1841
- Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Typisch de reactie van iemand die met de wagen gaat, waarschijnlijk ook nog een bedrijfswagen ?Matthias schreef:Typisch terug iemand die met zijn fiets naar het werk kan die eventjes gaat zeggen dat de rest maar moet verhuizen
't Is altijd hetzelfde: allemaal roepen ze dat ze niet voor HUN plezier in de file staan. Daarbij vergeten ze steeds dat niemand, maar dan ook niemand van de andere woon-werkreizigers vind dat het dan voor hun plezier is dat dat zij daar in die file staan... ? Ook de andere automobilisten hebben er echt niets aan dat jij daar in de file staat hoor.
Evenmin de fietsers, die zijn die files ook liever kwijt dan rijk zoals ik al aangaf en zelfs de voetgangers want die wonen in die straat/buurt .... NIEMAND wil die file dus maar de verslaafde/verwende bedrijfswagenchauffeur wil van geen alternatief weten.
Toch vervolgt hij steeds "maar ik zou OV nemen hoor mocht het beter zijn". Of ik zou de fiets nemen "mocht het veiliger zijn" en ga zo maar door. En toch blijven ze tergelijkertijd roepen dat ze niet voor hun plezier de wagen kiezen terwijl ze dus net gemotiveerd hebben dat ze weldegelijk op de hoogte zijn van alternatieven maar die te min vinden ...
Hun slechte keuze draagt bij tot een extra groei van de mobiliteitsproblemen en milieuproblemen. Waarmee ze dus de alternatieven ook nog eens kapot maken.
Wie wel een alternatief zoekt en gebruikt, die krijgt nog wat bakken kritiek over zich. Fraai hoor, doe zo voort.
Weet je wat, zal ook eens een weekje met de wagen gaan (ja, ik heb er 1) aanschuiven in de file en de boel wat verder verzieken.
Maar 't zal niet voor MIJN plezier zijn dat ik daar in de file sta !!! Wel voor het uwe dus waarschijnlijk
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
fredo: ik woon bv in limburg.
meeste jobs zijn in antwerpen of brussel (simpel feit), en ondanks dat er makkelijker meer als de helft via thuiswerken zou kunnen, is dat niet (genoeg) gestimuleerd,
dus moet je ginds geraken.
- stel dat ik géén wagen zou hebben, van hieruit zou ik dan eerst een paar km moeten fietsen naar een treinstation, oftewel naar de bushalte
- vervolgens moet ik hopen dat die nergens vertraging/file/... hebben zodat ik aan een groter station raak
- van daaruit moet ik dan weer hopen dat alles netjes op tijd is zodat ik naar a'pen of brussel kan
- en dan, als je daar bent... mag je hopen dat je bus, tram, of metro kan nemen naar ergens in de buurt van je werk
vervolgens heb je hetzelfde verhaal 's avonds ook nog eens voor in de andere richting - en als je bv 5 minuten over moet werken, kan je 1u wachten op aansluitingen.
oftewel: stel dat ik om 8u in brussel zou moeten zijn, zou ik hier om 4u30 moeten vertrekken... als je dan ginds bent savonds, stel half 5 vertrekken, als ik dan om 16u35 aan de 1ste halte kan zijn, dan zou ik thuis zijn rond 19u.
oftewel: dan heb ik nog 9u30 om te eten, te poetsen, me te wassen, sociale contacten te onderhouden en te slapen.
gezien je om gezond te zijn toch een 7 a 8u moet slapen, blijft er nog 1u30 over. halfuurtje om eten te maken, 1u over... maar je moet het nog opeten ook.
ennem, dat is dus ZONDER vertragingen, stakingen, of gemiste aansluitingen.
ik wil gerust eens zijn dat er minder verkeer op de baan hoeft te zijn, maar zolang thuiswerken niet verder gestimuleerd zou worden, en de bedrijven gecentreerd in brussel en a'pen blijven zitten, én het openbaar vervoer zo miserabel is dat het evenveel van je tijd inneemt als de werkdag zelf... *vroem vroem* (nouja, vaak eerder *tuuttuut* maar toch)
meeste jobs zijn in antwerpen of brussel (simpel feit), en ondanks dat er makkelijker meer als de helft via thuiswerken zou kunnen, is dat niet (genoeg) gestimuleerd,
dus moet je ginds geraken.
- stel dat ik géén wagen zou hebben, van hieruit zou ik dan eerst een paar km moeten fietsen naar een treinstation, oftewel naar de bushalte
- vervolgens moet ik hopen dat die nergens vertraging/file/... hebben zodat ik aan een groter station raak
- van daaruit moet ik dan weer hopen dat alles netjes op tijd is zodat ik naar a'pen of brussel kan
- en dan, als je daar bent... mag je hopen dat je bus, tram, of metro kan nemen naar ergens in de buurt van je werk
vervolgens heb je hetzelfde verhaal 's avonds ook nog eens voor in de andere richting - en als je bv 5 minuten over moet werken, kan je 1u wachten op aansluitingen.
oftewel: stel dat ik om 8u in brussel zou moeten zijn, zou ik hier om 4u30 moeten vertrekken... als je dan ginds bent savonds, stel half 5 vertrekken, als ik dan om 16u35 aan de 1ste halte kan zijn, dan zou ik thuis zijn rond 19u.
oftewel: dan heb ik nog 9u30 om te eten, te poetsen, me te wassen, sociale contacten te onderhouden en te slapen.
gezien je om gezond te zijn toch een 7 a 8u moet slapen, blijft er nog 1u30 over. halfuurtje om eten te maken, 1u over... maar je moet het nog opeten ook.
ennem, dat is dus ZONDER vertragingen, stakingen, of gemiste aansluitingen.
ik wil gerust eens zijn dat er minder verkeer op de baan hoeft te zijn, maar zolang thuiswerken niet verder gestimuleerd zou worden, en de bedrijven gecentreerd in brussel en a'pen blijven zitten, én het openbaar vervoer zo miserabel is dat het evenveel van je tijd inneemt als de werkdag zelf... *vroem vroem* (nouja, vaak eerder *tuuttuut* maar toch)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
Iedereen projecteerd het op zichzelf... ipv het een beetje globaal te houden
Tis anders wel logisch dat 'indien' bedrijfswagens afgeschaft worden, er minder auto's op de baan komen. Echt veel wiskunde is daar niet voor nodig...
Ik ga elke dag fietsen naar mijn werk, omdat het kan... maar sinds enkele jaren zou ik ook een bedrijfswagen kunnen krijgen. Uit keuze neem ik hem niet, maar er zijn er zijn collega's die hem wel nemen. Collega's die hiervoor met de fiets gingen.
Tis anders wel logisch dat 'indien' bedrijfswagens afgeschaft worden, er minder auto's op de baan komen. Echt veel wiskunde is daar niet voor nodig...
Ik ga elke dag fietsen naar mijn werk, omdat het kan... maar sinds enkele jaren zou ik ook een bedrijfswagen kunnen krijgen. Uit keuze neem ik hem niet, maar er zijn er zijn collega's die hem wel nemen. Collega's die hiervoor met de fiets gingen.
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Bambipower, dat is wat ik al enkele keren gezegd heb hier. Je wordt hier bijna verketterd als je dat zegt dat nog meer wagens in het verkeer brengen gewoon waanzin is... Vooral de ontkenning van sommigen hier en het daarbij het in het belachelijke trekken. En dan van de overheid eisen dat ze er iets aan doen want ze staan wel niet voor hun plezier in de file, maar elke maatregel wel afschieten. Geef mensen een wagen en er zal niet meer gezocht worden naar een alternatief.
Aan de andere kant ben je ook wel een beetje gek als je geen wagen neemt die ze naar je toe gooien. Ik kan me voorstellen dat er zelfs collega's zijn die je scheef bekijken omdat je geen wagen neemt.
Om een absurd voorbeeld te geven, ik ken iemand die werkt op Inbev en deze woonde tot voor kort op 500 meter van zijn werk, die nam de wagen om te gaan werken. Goh ja... Anders lachen mijn collega's me uit. Zo'n mensen ga je inderdaad heel moeilijk een alternatief kunnen voorschotelen.
Aan de andere kant ben je ook wel een beetje gek als je geen wagen neemt die ze naar je toe gooien. Ik kan me voorstellen dat er zelfs collega's zijn die je scheef bekijken omdat je geen wagen neemt.
Om een absurd voorbeeld te geven, ik ken iemand die werkt op Inbev en deze woonde tot voor kort op 500 meter van zijn werk, die nam de wagen om te gaan werken. Goh ja... Anders lachen mijn collega's me uit. Zo'n mensen ga je inderdaad heel moeilijk een alternatief kunnen voorschotelen.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
bambi: de vraag is niet of je die bedrijfswagen neemt of niet imho... de vraag is: BEZIT jij een wagen?
jij zegt wel dat het "logisch" is dat er minder wagens op de baan zouden zijn als er geen bedrijfswagens waren, maar dat is -imho- pure ontkenning...
waarom neem je een bedrijfswagen: omdat je dan niet zelf moet investeren in een wagen.
krijg je geen bedrijfswagen, investeer je gewoon zelf in een wagen...
dus het hele "er zouden er minder zijn als het niet van het bedrijf uit kwam" is gewoon quatsch - want dan koop je er zelf een en blijft het gedrag net hetzelfde.
de enige échte oplossingen zijn die van spreiding + beter openbaar vervoer + teleworking:
- je zorgt dat bedrijven over het hele land zitten, ipv samen te hokken in een paar steden, desnoods met sattelite offices
- je zorgt dat er verder een deftig openbaar vervoer is, dat tijdig is én betrouwbaar (dus niet "wij staken want we hebbe zeer aan de goesting") - (economisch) onhaalbaar
- en je laat mensen zoveel mogelijk van huis uit werken: bv 1 of 2 dagen kantoor, 3 of 4 dagen van thuis uit
ik ga echt niet zonder auto zitten omdat ik hem niet van het bedrijf krijg hoor: uitstapjes naar pretparken, dagje shoppen aan de andere kant vant land, kerstmarkt in duitsland, naar het containerpark (of doe jij dat met de fiets en een bakwagen eraan?), ziekenhuis tripjes, ...
again, ik ben het helemaal eens dat er teveel wagens op de baan zijn voor het woon-werkverkeer, maar als niemand er moeite insteekt om een alternatief te bieden,
dan kan het je ook gewoon niet verbazen... en kom niet aan met dat carpoolen een oplossing is, dat is gewoon een pleistertje.
in het kort:
- firmawagen? ja, graag, dan hoef ik er zelf geen te kopen, wat toch een redelijke hap uit het budget is
- woon/werkverkeer met de wagen? nee, liever thuiswerk, de baan dient enkel voor field engineers e.d. (en desnoods ook van die irritante verkopers )
- geen firmawagen? pech, dan zelf eentje aanschaffen want ik ga écht niet in zo'n overdrukke stad wonen (ik wil er eigenlijk geeneens werken of komen, laat staan met de wagen)
en ik zeg niet dat door bv spreiding, er minder wagens in het verkeer zullen zijn (er gaan altijd mensen blijven met de wagen rijden ook al werken ze naast de deur), maar je gaat op zijn minst die files verminderen.
jij zegt wel dat het "logisch" is dat er minder wagens op de baan zouden zijn als er geen bedrijfswagens waren, maar dat is -imho- pure ontkenning...
waarom neem je een bedrijfswagen: omdat je dan niet zelf moet investeren in een wagen.
krijg je geen bedrijfswagen, investeer je gewoon zelf in een wagen...
dus het hele "er zouden er minder zijn als het niet van het bedrijf uit kwam" is gewoon quatsch - want dan koop je er zelf een en blijft het gedrag net hetzelfde.
de enige échte oplossingen zijn die van spreiding + beter openbaar vervoer + teleworking:
- je zorgt dat bedrijven over het hele land zitten, ipv samen te hokken in een paar steden, desnoods met sattelite offices
- je zorgt dat er verder een deftig openbaar vervoer is, dat tijdig is én betrouwbaar (dus niet "wij staken want we hebbe zeer aan de goesting") - (economisch) onhaalbaar
- en je laat mensen zoveel mogelijk van huis uit werken: bv 1 of 2 dagen kantoor, 3 of 4 dagen van thuis uit
ik ga echt niet zonder auto zitten omdat ik hem niet van het bedrijf krijg hoor: uitstapjes naar pretparken, dagje shoppen aan de andere kant vant land, kerstmarkt in duitsland, naar het containerpark (of doe jij dat met de fiets en een bakwagen eraan?), ziekenhuis tripjes, ...
again, ik ben het helemaal eens dat er teveel wagens op de baan zijn voor het woon-werkverkeer, maar als niemand er moeite insteekt om een alternatief te bieden,
dan kan het je ook gewoon niet verbazen... en kom niet aan met dat carpoolen een oplossing is, dat is gewoon een pleistertje.
in het kort:
- firmawagen? ja, graag, dan hoef ik er zelf geen te kopen, wat toch een redelijke hap uit het budget is
- woon/werkverkeer met de wagen? nee, liever thuiswerk, de baan dient enkel voor field engineers e.d. (en desnoods ook van die irritante verkopers )
- geen firmawagen? pech, dan zelf eentje aanschaffen want ik ga écht niet in zo'n overdrukke stad wonen (ik wil er eigenlijk geeneens werken of komen, laat staan met de wagen)
en ik zeg niet dat door bv spreiding, er minder wagens in het verkeer zullen zijn (er gaan altijd mensen blijven met de wagen rijden ook al werken ze naast de deur), maar je gaat op zijn minst die files verminderen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
nee, ik bezit geen wagen... heb zelfs geen rijbewijs
Ik zou natuurlijk mijn rijbewijs wel kunnen halen. Maar ik mis geen auto, omdat ik er nooit eentje heb gehad (en ik ben 52j).
Dus sorry, dat ik gans uw betoog nu wegvaag
Enja, ik ben in een drukke stad gaan wonen... omdat ik geen auto heb
Ik zou natuurlijk mijn rijbewijs wel kunnen halen. Maar ik mis geen auto, omdat ik er nooit eentje heb gehad (en ik ben 52j).
Dus sorry, dat ik gans uw betoog nu wegvaag
Enja, ik ben in een drukke stad gaan wonen... omdat ik geen auto heb
de koe zegt boe
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Haal morgen, pakweg, een kwart van de mensen in de file eruit en verplicht ze om met het openbaar vervoer te reizen.
Want het is voor minstens een kwart van die mensen een alternatief.
Want op het openbaar vervoer is in de spits plaats zat, je kan er jezelf horen ademen.
Overmorgen verplicht je een ander kwart om met de fiets te gaan werken, ...
J.
Want het is voor minstens een kwart van die mensen een alternatief.
Want op het openbaar vervoer is in de spits plaats zat, je kan er jezelf horen ademen.
Overmorgen verplicht je een ander kwart om met de fiets te gaan werken, ...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Bizarre conclusie... als je iemand z'n auto afneemt... moet die dan niet meer gaan werken, of ontstaan er plots van de ene op de andere dag alternatieven ?bambipower schreef:Tis anders wel logisch dat 'indien' bedrijfswagens afgeschaft worden, er minder auto's op de baan komen.
Alle rokers zijn ook allemaal gestopt zeker toen er extra belastingen kwamen op sigaretten ?
Niemand staat daar graag... dus als ze er wel staan is dat puur omdat er geen alternatief is... een mens is niet per definitie een SM'er.fredo66 schreef:'t Is altijd hetzelfde: allemaal roepen ze dat ze niet voor HUN plezier in de file staan. Daarbij vergeten ze steeds dat niemand, maar dan ook niemand van de andere woon-werkreizigers vind dat het dan voor hun plezier is dat dat zij daar in die file staan... ? Ook de andere automobilisten hebben er echt niets aan dat jij daar in de file staat hoor.
Rare conclusie... anders chauffeurs zijn dat dus niet ? De dagen dat ik in Brussel zit rij ik trouwens met de trein... en ik ken zelfs mensen met een firmawagen die woon-werkverkeer met de fiets doen... dus je verhaaltje dat we geen alternatief willen is pure nonsens.fredo66 schreef:NIEMAND wil die file dus maar de verslaafde/verwende bedrijfswagenchauffeur wil van geen alternatief weten.
We zouden de alternatieven pas kapot maken moesten we morgen allemaal (of zelfs nog maar 20%) het OV nemen... dan ga je smeken dat wa terug onze bedrijfswagen nemen !fredo66 schreef:Hun slechte keuze draagt bij tot een extra groei van de mobiliteitsproblemen en milieuproblemen. Waarmee ze dus de alternatieven ook nog eens kapot maken.
Nee, waarom zou jij kritiek krijgen... het is jou volste recht om je ideale vervoersmiddel te kiezen... maar blijkbaar mag ik dat niet ?fredo66 schreef:Wie wel een alternatief zoekt en gebruikt, die krijgt nog wat bakken kritiek over zich.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2786
- Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
- Locatie: Antwerpen... naast de parking
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
Voor sommigen zijn er al alternatieven.... of was dat niet duidelijk uit mijn tekst?Bizarre conclusie... als je iemand z'n auto afneemt... moet die dan niet meer gaan werken, of ontstaan er plots van de ene op de andere dag alternatieven ?
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
2 mensen die zeggen dat als mensen geen firmawagen hebben wel zelf een eigen wagen zullen aanschaffen. Ik wil daar echt wel eens bewijs van zien. Ik ken mensen die nooit een wagen hadden tot ze er eentje kregen dus die piste gaat gewoon niet op. Waarom zou je nog nadenken over hoe je naar je werk gaat als ze toch een wagen onder uw gat stoppen? Oogkleppen afzetten!
Is dat echt zo moeilijk verstaanbaar? Als men morgen alle pendelaars en fietsers een wagen geeft kan men de spoorwegen opdoeken en staan we heel de dag stil in onze auto. Ik rij ook met de fiets naar mijn werk, omdat het een stuk goedkoper is dan met de auto. Geef me morgen een auto en ik neem geen fiets meer naar het werk. Ik zou gek zijn.
Kleine aantallen extra in de spits zorgen trouwens voor een veel zwaardere spits. Net hetzelfde als er enkele wagens minder zijn, gaat de file ook een heel stuk korter zijn. Bewijzen op tafel gaan er hier nu weer gaan roepen, wel ik geef je er alvast eentje. Als 10% (TIEN procent!) van de automobilisten zou overstappen op de motor zou dit er voor zorgen dat de files 50% afnemen. Wat zou 10% extra wagens in het verkeer dan betekenen denk je?
Nog sterker cijfer, 25% van de pendelaars Leuven- Brussel die overstappen op de motor = 100% geen file meer.
Is dat echt zo moeilijk verstaanbaar? Als men morgen alle pendelaars en fietsers een wagen geeft kan men de spoorwegen opdoeken en staan we heel de dag stil in onze auto. Ik rij ook met de fiets naar mijn werk, omdat het een stuk goedkoper is dan met de auto. Geef me morgen een auto en ik neem geen fiets meer naar het werk. Ik zou gek zijn.
Kleine aantallen extra in de spits zorgen trouwens voor een veel zwaardere spits. Net hetzelfde als er enkele wagens minder zijn, gaat de file ook een heel stuk korter zijn. Bewijzen op tafel gaan er hier nu weer gaan roepen, wel ik geef je er alvast eentje. Als 10% (TIEN procent!) van de automobilisten zou overstappen op de motor zou dit er voor zorgen dat de files 50% afnemen. Wat zou 10% extra wagens in het verkeer dan betekenen denk je?
Nog sterker cijfer, 25% van de pendelaars Leuven- Brussel die overstappen op de motor = 100% geen file meer.
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
dus jij zegt: geef iedereen een bedrijfsmotor ipv een auto?Slafes schreef:Nog sterker cijfer, 25% van de pendelaars Leuven- Brussel die overstappen op de motor = 100% geen file meer.
helemaal niet dus: stel je eens voor dat *iedereen* gaat wonen in de stad dat die werkt, en liefst zo kort mogelijk bij het werk.bambipower schreef:Dus sorry, dat ik gans uw betoog nu wegvaag
Enja, ik ben in een drukke stad gaan wonen... omdat ik geen auto heb
dan kom je buiten, moet je een uur wachten voor je voorbij je eigen voordeur geraakt, terwijl meer dan de helft van het land gewoon leegstaat.
ideaal volgens jou?
ik geef toe, moest ik in brussel werken én wonen, dan zou ik geen auto nodig hebben - althans niet voor woon/werk verkeer.
maar ik wil voor geen geld ginds wonen... en er zijn geen (leefbare) alternatieven... behalve dan mss een motor, maar daar heb ik het rijbewijs niet voor.
uiteindelijk is het heel simpel: ik snap al de commotie over de bedrijfswagens op de baan niet: als je met het OV of de fiets gaat, sta je niet in de file, dus heb je geen last, dus heb je geen recht van spreken.
sta je wél in de file, of dat nu met een firmawagen of een eigen wagen is, dan heb je recht van klagen... maar dan doe je dat simpelweg niet omdat je weet dat belgie gewoon een kutland is qua jobverdeling.
en ondertussen praat iedereen over zo'n kleinigheidje, terwijl het grote geld en de echte problematiek mooi in een dossiertje gelabeld "volgende regering" gestoken zal worden...
net zoals de vorige keren, en net zoals de volgende keren.
(iemand die nog wéét waarom doel eigenlijk onteigend werd? en gezien hoe nuttig dat is geweest? what about de noord-zuid in limburg, hoelang die al "klaar" is? of het feit dat er hier niet echt iemand is - net zoals in de politiek - die zijn keel openzet voor meer thuiswerk? of denk je dat je voor wat administratie in een kantoor moet zitten?)
ik ben en blijf fan van thuiswerken voor wie dat kan, en heb absoluut geen probleem met openbaar vervoer gebruiken waar mogelijk (verkies ik zelfs als ik naar bxl of a'pen moet),
maar bedrijfswagens zijn in mijn mening ook niet echt problematisch. en zeker niet zolang je alternatieven stimuleert en beschikbaar hebt.
voorbeeldje: moest ik bv in de torens werken bij pxm, zou ik met de trein gaan - ik zou nog steeds met de wagen naar het station gaan (30km ongeveer) maar de rest zou trein zijn.
omdat die verbinding (aanvaardbaar) goed is, en je gewoon vrijwel uitstapt op je werk.
en aan zij die het OV gebruiken, paar vraagjes:
- hoeveel tijd verlies je gemiddeld (als alles op tijd is)
- hoe vaak moet je oftewel "iets vroeger" vertrekken of langer wachten op een aansluiting? (ik heb ooit iemand gekend op 1 van mijn jobs, die kerel kon steeds 15min vroeger stoppen en de rest moest het maar opvangen, want anders moest die een uur langer wachten op zijn OV)
- hoeveel keer kan, zal, en wil je baas het pikken dat je alweer te laat bent?
er werd(?) zoveel gezeikt over rokers die "teveel pauzes nemen", maar ik ben eens benieuwd naar cijfers over hoeveel en hoevaak iemand met het OV te laat aankomt of te vroeg vertrekt.
also: als ze staken, dan heb je ineens een dag dat je dus niet "kan" gaan werken, want de auto nemen is geen alternatief? ik hoor het ze al graag zeggen.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Over motor zou ik geen te zotte prognoses maken. Dan staan de ambulances in de file om de platte motorrijders van de baan te krabben. Plus, in de winter (dat begint nu dus) zijn er 'plots' heel wat minder.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Blijkbaar ben je dus niet tevreden van met je fiets te rijden ? Je keuze is dus louter financieel, niet vanwege praktische overwegingen ?Slafes schreef:Geef me morgen een auto en ik neem geen fiets meer naar het werk. Ik zou gek zijn.
Jaloezie noemt men zoiets... klagen over wat een ander heeft en jij niet (ook al kom je vertellen dat je o zo gelukkig bent met je fiets). De quote hierboven is hier een duidelijk bewijs van... "moest ik er één krijgen zou ik hem ook wel nemen om het kort samen te vatten".Splitter schreef:uiteindelijk is het heel simpel: ik snap al de commotie over de bedrijfswagens op de baan niet: als je met het OV of de fiets gaat, sta je niet in de file, dus heb je geen last, dus heb je geen recht van spreken.
Nee, men wil het andersom... eerst firmawagens aanpakken... en dan misschien ooit een deftig openbaar vervoer.Splitter schreef:maar bedrijfswagens zijn in mijn mening ook niet echt problematisch. en zeker niet zolang je alternatieven stimuleert en beschikbaar hebt.
Door gewoon naar het station te rijden, parking te zoeken daar, naar het perron te wandelen, een beetje marge in te rekenen, ... ben ik al 20 a 25 minuten kwijt. In Brussels verlies ik iets minder tijd aan de metro en nog een stuk te voet... maar uiteindelijk ben ik dus zo'n 80 minuten per dag kwijt alléén aan het "aansluiten" op het openbaar vervoerSplitter schreef:en aan zij die het OV gebruiken, paar vraagjes:
- hoeveel tijd verlies je gemiddeld (als alles op tijd is)
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Slechts 80 minuten per dag? Hier wordt het 1u40 enkele rit. Dus 3u20 per dag extra als ik alles met het openbaar vervoer doe. Ik stel voor dat ik 1u per dag langer (gratis) werk voor mijn werkgever en dat die me een auto geeft. Lijkt me een eerlijke deal.