Winterbanden

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Alweer: het is maar manier van "testen"...
Auto Zeitung heeft die op nr. 5 geplaatst. Auto Bild op 4, Autoexpress op 3 en ADAC op 1...
Ze hebben wel allemaal een andere maat geprobeerd, maar zou niet zo'n groot verschil mogen opleveren.

Alle tijdschriften (en consumentenorganisaties zoals Test Aankoop) zijn 100% omkoopbaar... Vaak is het zelfs zo: als er 2 jaar op rij een test uitgevoerd wordt, is het een jaar de beste en opeens volgend jaar de slechtste.

Maar eigenlijk is het simpel met banden: er is geen duidelijk "winnaar". Het is spijtig genoeg nog steeds een kwestie van testen... Bij luxemerken bv. zijn de standaardbanden vaak gewoon onklopbaar. Ik heb recent een platte band gehad en begon te kijken of er betere oplossingen waren. Antwoord was heel simpel: nee. Maar het had ook veen te maken met de bijzondere maat (en dus heel weinig keuze)...
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wij hebben Crossclimates op onze ASX liggen sedert deze zomer, ben benieuwd wat ze gaan doen.
In felle regen & staand water doen ze het alleszins goed.


Voor de keren dat't hier eventueel wat sneeuwt, lijkt me allseason een goede keuze. Als't echt vies doet heb'k nog kettingen liggen ook.
Over een paar jaar, toen we de auto een maand hadden, ook in de felle sneeuwbui België doorgereden en met zomerbanden was dat toen ook best te doen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Bij mij lagen er op mijn vorige wagen M+S met vlok standaard er op. Bij de huidihe wagen niet en heb ik tegen een beperkte prijs M+S met vlok laten opleggen. Nu zijnt goodyears omdat michelin geen passende maat had. Ik heb veel on-line zitten lezen over de pro's en contra's. Wat ik wel begrepen heb is dat M+S mét vlok in de landen met verplichting als goedgekeurde winterband aanvaard worden, ongeacht wie de testresultaten van wie dan ook. Zal waarschijnlijk wel iets betekenen, tenzij er daar ook al gesjoemeld wordt.
Nu voor mij, gemiddeld 75.000km met voor- en 140.000km met achterbanden is een M+S ideaal.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

thamar schreef:Over een paar jaar, toen we de auto een maand hadden, ook in de felle sneeuwbui België doorgereden en met zomerbanden was dat toen ook best te doen.
In een sneeuwbui rijden zomerbanden ook nog, zelfs al is de sneeuw drab. Ook in verse sneeuw rijden zomerbanden nog goed. Het is echter niet meer zo prettig als de sneeuw al wat aangereden is, dan merkt je wel degelijk het grote verschil met winterbanden. De winterbanden gooien de sneeuw weer uit hun profiel, de zomerbanden niet waardoor je al heel snel met slicks aan het rijden bent waarmee de minste helling of wat harder remmen al problemen geeft.

Met de motor is dat nog erger, zelfs in een felle hagelbui is de mijne nog amper bestuurbaar.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Ik heb als winterbanden pas de Pirelli W210 sottozero 2 Run Flat laten opleggen.
Deze banden zijn bij het rijden na de zomerbanden veel spoor gevoeliger op droog en warmer weer. Het stuurt wat nerveuzer.
Maar zodra de temperaturen richting het vriespunt gaan of wanneer het sneeuwt, is dit voor mij echt een hele goeie band. Massa's grip, veel controle en veel feedback.

Ik heb er al een aantal getest, maar vond deze echt goed in winterse omstandigheden. Enkel nu, dat de temperaturen hoger liggen, is het wat een gemengd gevoel.
billeman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 21 keer

Hier ongeveer hetzelfde : Pirelli W240 Sottozero S2

Maakt wat meer kabaal en er zit wat meer beweging in, niet echt banden om door de bocht mee te scheuren denk ik.

Nog niet de mogelijkheid gehad om deze te testen in de regen of koude temperaturen, afwachten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:In een sneeuwbui rijden zomerbanden ook nog, zelfs al is de sneeuw drab.
Rijden... schuiven bedoel je dan... er zal niet veel moeten gebeuren of je weet niet waar je stilstaat.

Langs de andere kan mogen winterbanden ook geen reden zijn om minder voorzichtig te rijden.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik zou niet weten waarom je in een sneeuwbui waarbij de sneeuw niet blijft liggen met zomerbanden slechter zou rijden... Zolang de ondergrond niet bevroren is gaat dat normaal. Net zoals in van die smeltende pap rijden, mits de nodige voorzichtigheid (die je alsnog met winterbanden moet hebben) gaat dat perfect met zomerbanden.

Als jij beweert dat je daarin niet kan rijden is het misschien beter van bij de minste sneeuwvlok uw auto te laten staan. :eek:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Slafes schreef:Ik zou niet weten waarom je in een sneeuwbui waarbij de sneeuw niet blijft liggen met zomerbanden slechter zou rijden... Zolang de ondergrond niet bevroren is gaat dat normaal. Net zoals in van die smeltende pap rijden, mits de nodige voorzichtigheid (die je alsnog met winterbanden moet hebben) gaat dat perfect met zomerbanden.

Als jij beweert dat je daarin niet kan rijden is het misschien beter van bij de minste sneeuwvlok uw auto te laten staan. :eek:
Dieper profiel, meer dwarse lamellen, etc.

Natuurlijk kan je daar ook gewoon door rijden met een zomerband. Het gripniveau is echter wel anders. Bij dezelfde snelheden heb je dus meer marge met je winterband. Of je rijdt wat trager met je zomerband en je zit op hetzelfde 'veiligheidsniveau' als een winterband. Als ik echter zie hoe dat heel belgie rijdt in bepaalde situatie (verschillende vormen sneeuw, ijzel, zware regen) dan heb ik toch mijn twijfels over de capaciteit van mensne om hun snelheid aan te passen aan de omstandigheden. En niet gewoon overal de limiet gaan rijden.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Langs de andere kant zijn er veel mensen die plots 70km/h gaan rijden bij motregen. Je hebt mensen die overdrijven in beide richtingen. Mocht iedereen zijn gezond verstand gebruiken, we kwamen al een heel eind.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Gezond verstand..?

Afbeelding

of nog ene:

Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Waar ik me ook net aan geërgerd heb... Ik wil dus winterbanden zetten, maar in geen enkele bandencentrale willen ze me helpen omdat ik met druksensoren op de banden zit. Bijgevolg, enkel mogelijk indien ik velgen bij de garage bestel met sensoren in. Kostprijs loopt zo behoorlijk hoog op. Bij de ene Ford garage 540 euro + 25 euro voor de bouten set, bij de andere 520 euro alles in.

Ik denk dat het zomerbanden zullen blijven...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Kan men de winterbanden niet gewoon op dezelfde velgen zetten ?

Of kan je de druksensoren niet uitschakelen ?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat zou kunnen, maar eerlijk gezegd wissel ik liever mijn baden zelf wanneer het mij uit komt. Als ik kijk naar dit jaar met winterse temperaturen tot 20° was het zelfs niet opportuun om met winterbanden te rijden. Ik haat ook telkens de afspraken weken op voorhand vast te leggen en als het ondertussen vroeg sneeuwt heb je al pech. Anderzijds staat op mijn gelijkvormigheidsattest dat ik mijn 16" zomerbandjes mag inleveren voor 14" winterbanden. Gaat dus niet lukken op mijn huidige velg.

De druksensoren zijn uit te schakelen, maar mag wettelijk gezien blijkbaar niet wist men mij te vertellen, eens je dat systeem hebt, ben je verplicht het ook te gebruiken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Slafes schreef:Anderzijds staat op mijn gelijkvormigheidsattest dat ik mijn 16" zomerbandjes mag inleveren voor 14" winterbanden. Gaat dus niet lukken op mijn huidige velg.
Net wel dus... men plaatst kleinere winterbanden op de normale velg (waar de grotere zomerbanden op liggen).

Of begrijp ik je antwoord niet goed ?

Edit: foutje... kleiner in de zin van 205 ipv 225 bijvoorbeeld... 14" band op een 16" velg kan natuurlijk niet.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Slafes schreef:Kostprijs loopt zo behoorlijk hoog op. Bij de ene Ford garage 540 euro + 25 euro voor de bouten set, bij de andere 520 euro alles in.
Als je van zin bent om die auto lang te houden, dan zou ik de investering toch doen hoor. Stel dat je er 10 jaar mee rijdt, dan is dat 55 euro per jaar. Daar ga je geen boterham minder van eten, me dunkt.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Banden 10j?
Vandaar dat ik met all seasons M+S met sneeuwvlok rij.
Geen gedoe met wisselen, geen stockering op de juiste manier en de banden zijn op na hun 60-75.000km.
Het verbruik ligt misschien iets hoger maar niet zo hoog fat een winterbandenset goedkoper is
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Inderdaad, mijn wenkbrauwen even moeten fronsen... Ik weet niet hoeveel jij rond de kerk rijdt, maar mijn banden gaan zeker geen 10 jaar mee en als particulier koop ik mij gewoon een wagen eens de distributieriem moet vervangen worden, na 6 jaar dus ongeveer.
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
Bedankt: 40 keer

Hij bedoelt natuurlijk 10 jaar met dezelfde wagen. Of kopen jullie opnieuw nieuwe velgen als jullie banden versleten zijn?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik heb nu 120.000 km en rij nog met de eerste setjes banden(ja, nu moeten er nieuwe zomerbanden op) maar uiteindelijk komt het niet zoveel duurder uit.
ik heb m'n winterbanden/velgen 2de hands gekocht voor 600€, er was amper 1 mm af.
Ik leg deze ook altijd zelf, koop een goeie krik (voor heel de familie) dan wissel je je banden op een kwartier & moet je niet aanschuiven in de garage.
Van zodra het onder de 10° gaat wissel ik, terug naar zomerbanden doe ik op het gevoel (je hoort dat behoorlijk goed wanneer het tijd is om te wisselen)
ALs je winterbanden hebt kan je natuurlijk ook wat harder zomerrubber kopen zodat ze minder slijten (vroeger kocht ik altijd Pirelli's P6000, dat doe ik nu niet meer)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

120000km met 1 set banden? Dat is wel erg veel. Zelfde de 'pendel Golf' hier thuis haalde maar 90k km en dan was er 2mm profiel mee bereikt. Er wordt enkel dagelijks 160km (waarvan 150km snelweg) mee gereden.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Lol WTF! Ik haal(de) 20k met mijn banden :p
Nu gaat het hopelijk iets omhoog, omdat ik mijn "leven aan het beteren" ben :)
Beetje rustiger rijden, economischer. Een mini projectje voor mezelf.
Eerste weken waren heel moeilijk en veel keer op de lip moeten bijten, en af en toe toch een streepje gas moeten geven.
Maar ondertussen merk ik dat ik wel al rustiger ben (minder stress) door trager te rijden.
Mijn verbruik is al 10% gezakt dus dan zouden de banden ten minste ook langer mee moeten gaan :)

Maar, 120k met 1 set banden :D nooit!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

AndRo555 schreef:120000km met 1 set banden? Dat is wel erg veel. Zelfde de 'pendel Golf' hier thuis haalde maar 90k km en dan was er 2mm profiel mee bereikt. Er wordt enkel dagelijks 160km (waarvan 150km snelweg) mee gereden.
Mijn achterbanden zijn aan 70.000 km naar voor verhuisd en dienen na 120.000 km bijna vervangen te worden. Waren ze achter blijven liggen dan hadden ze het iets langer volgehouden echter de leeftijd speelt ook mee vandaar de wissel.
Meeste slijt heb ik op de voorbanden wegens de servi kan je draaien terrwijl er geen beweging in de wagen zit.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Met 2 sets banden hé , zomer & winter.
Ik zorg er ook voor dat ik elk seizoen wissel, dus de achterste komen van voor te liggen
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb nog een offerte aangevraagd bij een bandencentrale. 125 euro duurder dan bij de garage! Die bandendruksensoren alleen al kosten 200 euro.

60000 km met banden, amai, chapeau. Hier zijn de standaardbanden van de garage er al aan na 35000 km en ik vertrek niet met gierende banden en rij daar normaal mee. (Ik heb het toch goed begrepen he, 2 setjes samen 120000 km)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Je moet wel onderscheid maken tussen standaardbanden en merkbanden die standaard bij het voertuig geleverd worden.
Hoe minder je manuvreert hoe minder snel ze ook verslijten, veel snelweg met weinig afremmen en optrekken helpt ook héél véél. Defensief rijden dus.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Op mijn wagen die ik kocht staan gewoon Continentals hoor... Niet zo één of ander chinees el cheapo merk, waarschijnlijk wel niet de beste banden die je kan kopen, dat is zeker waar. Ik rij al 20 jaar defensief, zelfs indertijd een cursus voor moeten volgen om verzekerd te raken als jonge kerel. Net even opgezocht, gemiddeld rijdt de belg zijn banden op tegen 45000 km dus is 60000 per setje echt wel knap.

Nu, ik moet wel even vermelden, die 35000 km is op de banden met tractie he. De achterbanden gaan hier ook wel een stuk langer mee en worden naar voor geplaatst als die versleten zijn en gaan dan ook zeker nog 10000 km mee en ik vervang ze eender hoe sneller dan het wettelijk minimum.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Gemiddeld rijden Belgen ook niet veel kl en meestal in t stad (veel manuvreren).
Met defensief rijden bedoelde ik dat snelwegrijden enkel je banden spaart als je dit defensief doet en niet zoals ik elke dag zie: vanaf de oprijstrook voldoende gas geven om nog vóór die linkerrijstrookrijder te zijn vooraleer de oprijstrook ten einde is. Om dan bij de eerste flitspaal diep in de remmen te gaan om daarna asap op snelheid te zijn. Bij alle andere linkerrijstrook gebruikers herhaalt zich dit proces.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 718
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Locatie: Z-WVL
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

Hier gaan er donderdag crossclimate banden op. 100 000 km gereden met de huidige set en ze zitten nog niet op het wettelijke minimum. Nu ja, veel autostrade, bijna altijd filevrij en defensief rijden, dat zal ook wel schelen.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

60K op een setje, dat haal ik bijlange niet.
15-25K en dan zegt de bandencentrale dat ze eraf moeten (bij een zomer/winter wissel). Merk? Geen idee. Fleet kiest dat :).
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

banden mogen ook maar maximum 6 jaar oud zijn voor de keuring.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
bartd
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 aug 2010, 11:50
Bedankt: 6 keer

Max. 6 jaar oud ?

Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Mijn achterbanden zijn ouder dan 6 jaar en nog nooit een opmerking over gekregen.
Het staat ook niet vermeld op hun site:
http://www.km.be/autokeuring/keuringen/ ... onenwagens
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Inderdaad... Dat kan niet kloppen. Banden hebben een "houdbaarheidsdatum" van 10 jaar.

Het is vooral een visuele inspectie (barstjes), en na 6 jaar is er bij normale banden absoluut geen enkel probleem.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

x aantal jaar zegt ook echt niet veel. Als die dagenlang elke dag in de zon staat, dan zijn ze na 6 jaar al meer dan klaar voor weg te gooien. (helemaal uitgedroogd + scheuren)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Slafes schreef:Waar ik me ook net aan geërgerd heb... Ik wil dus winterbanden zetten, maar in geen enkele bandencentrale willen ze me helpen omdat ik met druksensoren op de banden zit. Bijgevolg, enkel mogelijk indien ik velgen bij de garage bestel met sensoren in. Kostprijs loopt zo behoorlijk hoog op. Bij de ene Ford garage 540 euro + 25 euro voor de bouten set, bij de andere 520 euro alles in.

Ik denk dat het zomerbanden zullen blijven...
Dat is een ruwe 125 / band wat toch redelijk meevalt? Afhankelijk van de maat durven ze in Frankrijk 200 a 300 EUR voor een band vragen. Het hoeven trouwens geen topmerken te zijn. In rij al jaren met Nokian = goede Finse band. Ze maken wat meer lawaai dan de duurdere merken maar presteren in winterse omstandigheden super.

Indien er druksensoren aanwezig zijn zal het goedkoper uitkomen om een set met stalen velgen aan te kopen en de wissels zelf uit te voeren. Helaas zal het dan niet mogelijk zijn om in de wachtzaal van de bandencentrale te verkondigen dat je wagen per band de druk kan meten.


Edit: hier gaan banden sowieso maar 20k mee. Banden van meer dan drie of vier jaar oud wil in trouwens niet op de wagen. Rubber heeft maar een beperkte houdbaarheid en heeft dus ook een bepalende factor qua veiligheid.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Mijn vorig setje winderbanden op stalen velg heeft 350 euro gekost, toch al een behoorlijk verschil met de nieuwe prijs plus die bandendruksensoren zijn verplicht he... Dat is de reden waarom het bijna 200 euro duurder uit valt.

Op de bandencentrales zijn ze formeel, sinds 1 januari 2015 verplicht op elke nieuwe auto, en ook verplicht om het te installeren op uw set winterbanden. Bijkomend nadeel, als die banden er x aantal tijd af zijn kan het zijn dat uw bandendruksensoren niet meer herkend worden, dus bij elke wissel alsnog naar de garage om dat weer te activeren of aanleren.
Kan ik, in geval van een TPMS, mijn banden zelf monteren?

Bij een direct TPMS moet er bij de bandenservice op volgende punten gelet worden:

Telkens een wiel vervangen wordt, moét het ventiel onderhouden worden om slijtage van de sensor te verhinderen.
Bij nieuwe banden: opnieuw aanleren van de sensoren op het voertuig op basis van een nieuwe sensor-ID of verandering van de wielposities van de sensoren om een stoorvrije communicatie tussen sensor en TPMS-ontvanger te garanderen.
Deze nieuwe technische vereisten bemoeilijken de montage door de chauffeur zelf, het verdient daarom ook aanbeveling om een expert/ een garage op te zoeken voor de bandenservice.
Waarop moet u letten wanneer u volledige wielen bestelt of zelf maakt?

Bij een voertuig met een direct TPMS moet u op het volgende letten:

Aangezien alle banden met sensoren moeten zijn uitgerust, moet er bij de samenstelling van volledige wielen voor deze voertuigen een sensor worden verbouwd.
Meer info pp: https://www.autobandenmarkt.be/TPMS-inf ... html#13306
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

decat schreef: Edit: hier gaan banden sowieso maar 20k mee. Banden van meer dan drie of vier jaar oud wil in trouwens niet op de wagen. Rubber heeft maar een beperkte houdbaarheid en heeft dus ook een bepalende factor qua veiligheid.
Als uw banden maar 20K meegaan, zou je je beter zorgen maken over uw rijstijl dan over de veiligheid van uw banden :angel:
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Net niet..
Net dan zijn banden nog eens zo belangrijk :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Er moet ook gewoon een verschil gemaakt worden qua kwaliteit van de banden.
Op onze vorige auto gingen de (fabrieks)zomerbanden zo'n 25K mee.

Op deze auto hebben we al zo'n 50K op zomerbanden gereden. Toen ze 1 van de banden moesten vervangen voor een lek, hebben ze gezien dat het maar 25-30% profiel "kwijt" is... Dus ik zou er nog zeker 50K op kunnen rijden...
Het zijn dan ook wel heel erg dure banden. Die 1 band vervangen heeft 220€ gekost... :evil:

Dusja, hangt beetje af van bandkwaliteit dan (misschien ook auto, al is deze auto veeeeel krahtiger en zwaarder)
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 847
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Gisteren mijn winterbanden opgelegd, heb vorig jaar een setje velgen en recente banden gekocht zodat ik ze zelf kan verwisselen :-)

Prijzen voor winterbanden boven 17" beginnen wel al op te lopen, maar ja. Het oog wilt ook wat :)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”