Winterbanden
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Alweer: het is maar manier van "testen"...
Auto Zeitung heeft die op nr. 5 geplaatst. Auto Bild op 4, Autoexpress op 3 en ADAC op 1...
Ze hebben wel allemaal een andere maat geprobeerd, maar zou niet zo'n groot verschil mogen opleveren.
Alle tijdschriften (en consumentenorganisaties zoals Test Aankoop) zijn 100% omkoopbaar... Vaak is het zelfs zo: als er 2 jaar op rij een test uitgevoerd wordt, is het een jaar de beste en opeens volgend jaar de slechtste.
Maar eigenlijk is het simpel met banden: er is geen duidelijk "winnaar". Het is spijtig genoeg nog steeds een kwestie van testen... Bij luxemerken bv. zijn de standaardbanden vaak gewoon onklopbaar. Ik heb recent een platte band gehad en begon te kijken of er betere oplossingen waren. Antwoord was heel simpel: nee. Maar het had ook veen te maken met de bijzondere maat (en dus heel weinig keuze)...
Auto Zeitung heeft die op nr. 5 geplaatst. Auto Bild op 4, Autoexpress op 3 en ADAC op 1...
Ze hebben wel allemaal een andere maat geprobeerd, maar zou niet zo'n groot verschil mogen opleveren.
Alle tijdschriften (en consumentenorganisaties zoals Test Aankoop) zijn 100% omkoopbaar... Vaak is het zelfs zo: als er 2 jaar op rij een test uitgevoerd wordt, is het een jaar de beste en opeens volgend jaar de slechtste.
Maar eigenlijk is het simpel met banden: er is geen duidelijk "winnaar". Het is spijtig genoeg nog steeds een kwestie van testen... Bij luxemerken bv. zijn de standaardbanden vaak gewoon onklopbaar. Ik heb recent een platte band gehad en begon te kijken of er betere oplossingen waren. Antwoord was heel simpel: nee. Maar het had ook veen te maken met de bijzondere maat (en dus heel weinig keuze)...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Wij hebben Crossclimates op onze ASX liggen sedert deze zomer, ben benieuwd wat ze gaan doen.
In felle regen & staand water doen ze het alleszins goed.
Voor de keren dat't hier eventueel wat sneeuwt, lijkt me allseason een goede keuze. Als't echt vies doet heb'k nog kettingen liggen ook.
Over een paar jaar, toen we de auto een maand hadden, ook in de felle sneeuwbui België doorgereden en met zomerbanden was dat toen ook best te doen.
In felle regen & staand water doen ze het alleszins goed.
Voor de keren dat't hier eventueel wat sneeuwt, lijkt me allseason een goede keuze. Als't echt vies doet heb'k nog kettingen liggen ook.
Over een paar jaar, toen we de auto een maand hadden, ook in de felle sneeuwbui België doorgereden en met zomerbanden was dat toen ook best te doen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Bij mij lagen er op mijn vorige wagen M+S met vlok standaard er op. Bij de huidihe wagen niet en heb ik tegen een beperkte prijs M+S met vlok laten opleggen. Nu zijnt goodyears omdat michelin geen passende maat had. Ik heb veel on-line zitten lezen over de pro's en contra's. Wat ik wel begrepen heb is dat M+S mét vlok in de landen met verplichting als goedgekeurde winterband aanvaard worden, ongeacht wie de testresultaten van wie dan ook. Zal waarschijnlijk wel iets betekenen, tenzij er daar ook al gesjoemeld wordt.
Nu voor mij, gemiddeld 75.000km met voor- en 140.000km met achterbanden is een M+S ideaal.
Nu voor mij, gemiddeld 75.000km met voor- en 140.000km met achterbanden is een M+S ideaal.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
In een sneeuwbui rijden zomerbanden ook nog, zelfs al is de sneeuw drab. Ook in verse sneeuw rijden zomerbanden nog goed. Het is echter niet meer zo prettig als de sneeuw al wat aangereden is, dan merkt je wel degelijk het grote verschil met winterbanden. De winterbanden gooien de sneeuw weer uit hun profiel, de zomerbanden niet waardoor je al heel snel met slicks aan het rijden bent waarmee de minste helling of wat harder remmen al problemen geeft.thamar schreef:Over een paar jaar, toen we de auto een maand hadden, ook in de felle sneeuwbui België doorgereden en met zomerbanden was dat toen ook best te doen.
Met de motor is dat nog erger, zelfs in een felle hagelbui is de mijne nog amper bestuurbaar.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Ik heb als winterbanden pas de Pirelli W210 sottozero 2 Run Flat laten opleggen.
Deze banden zijn bij het rijden na de zomerbanden veel spoor gevoeliger op droog en warmer weer. Het stuurt wat nerveuzer.
Maar zodra de temperaturen richting het vriespunt gaan of wanneer het sneeuwt, is dit voor mij echt een hele goeie band. Massa's grip, veel controle en veel feedback.
Ik heb er al een aantal getest, maar vond deze echt goed in winterse omstandigheden. Enkel nu, dat de temperaturen hoger liggen, is het wat een gemengd gevoel.
Deze banden zijn bij het rijden na de zomerbanden veel spoor gevoeliger op droog en warmer weer. Het stuurt wat nerveuzer.
Maar zodra de temperaturen richting het vriespunt gaan of wanneer het sneeuwt, is dit voor mij echt een hele goeie band. Massa's grip, veel controle en veel feedback.
Ik heb er al een aantal getest, maar vond deze echt goed in winterse omstandigheden. Enkel nu, dat de temperaturen hoger liggen, is het wat een gemengd gevoel.
-
- Pro Member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 24 okt 2007, 10:57
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 21 keer
Hier ongeveer hetzelfde : Pirelli W240 Sottozero S2
Maakt wat meer kabaal en er zit wat meer beweging in, niet echt banden om door de bocht mee te scheuren denk ik.
Nog niet de mogelijkheid gehad om deze te testen in de regen of koude temperaturen, afwachten.
Maakt wat meer kabaal en er zit wat meer beweging in, niet echt banden om door de bocht mee te scheuren denk ik.
Nog niet de mogelijkheid gehad om deze te testen in de regen of koude temperaturen, afwachten.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Rijden... schuiven bedoel je dan... er zal niet veel moeten gebeuren of je weet niet waar je stilstaat.Slafes schreef:In een sneeuwbui rijden zomerbanden ook nog, zelfs al is de sneeuw drab.
Langs de andere kan mogen winterbanden ook geen reden zijn om minder voorzichtig te rijden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik zou niet weten waarom je in een sneeuwbui waarbij de sneeuw niet blijft liggen met zomerbanden slechter zou rijden... Zolang de ondergrond niet bevroren is gaat dat normaal. Net zoals in van die smeltende pap rijden, mits de nodige voorzichtigheid (die je alsnog met winterbanden moet hebben) gaat dat perfect met zomerbanden.
Als jij beweert dat je daarin niet kan rijden is het misschien beter van bij de minste sneeuwvlok uw auto te laten staan.
Als jij beweert dat je daarin niet kan rijden is het misschien beter van bij de minste sneeuwvlok uw auto te laten staan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Dieper profiel, meer dwarse lamellen, etc.Slafes schreef:Ik zou niet weten waarom je in een sneeuwbui waarbij de sneeuw niet blijft liggen met zomerbanden slechter zou rijden... Zolang de ondergrond niet bevroren is gaat dat normaal. Net zoals in van die smeltende pap rijden, mits de nodige voorzichtigheid (die je alsnog met winterbanden moet hebben) gaat dat perfect met zomerbanden.
Als jij beweert dat je daarin niet kan rijden is het misschien beter van bij de minste sneeuwvlok uw auto te laten staan.
Natuurlijk kan je daar ook gewoon door rijden met een zomerband. Het gripniveau is echter wel anders. Bij dezelfde snelheden heb je dus meer marge met je winterband. Of je rijdt wat trager met je zomerband en je zit op hetzelfde 'veiligheidsniveau' als een winterband. Als ik echter zie hoe dat heel belgie rijdt in bepaalde situatie (verschillende vormen sneeuw, ijzel, zware regen) dan heb ik toch mijn twijfels over de capaciteit van mensne om hun snelheid aan te passen aan de omstandigheden. En niet gewoon overal de limiet gaan rijden.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Langs de andere kant zijn er veel mensen die plots 70km/h gaan rijden bij motregen. Je hebt mensen die overdrijven in beide richtingen. Mocht iedereen zijn gezond verstand gebruiken, we kwamen al een heel eind.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Waar ik me ook net aan geërgerd heb... Ik wil dus winterbanden zetten, maar in geen enkele bandencentrale willen ze me helpen omdat ik met druksensoren op de banden zit. Bijgevolg, enkel mogelijk indien ik velgen bij de garage bestel met sensoren in. Kostprijs loopt zo behoorlijk hoog op. Bij de ene Ford garage 540 euro + 25 euro voor de bouten set, bij de andere 520 euro alles in.
Ik denk dat het zomerbanden zullen blijven...
Ik denk dat het zomerbanden zullen blijven...
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Kan men de winterbanden niet gewoon op dezelfde velgen zetten ?
Of kan je de druksensoren niet uitschakelen ?
Of kan je de druksensoren niet uitschakelen ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Dat zou kunnen, maar eerlijk gezegd wissel ik liever mijn baden zelf wanneer het mij uit komt. Als ik kijk naar dit jaar met winterse temperaturen tot 20° was het zelfs niet opportuun om met winterbanden te rijden. Ik haat ook telkens de afspraken weken op voorhand vast te leggen en als het ondertussen vroeg sneeuwt heb je al pech. Anderzijds staat op mijn gelijkvormigheidsattest dat ik mijn 16" zomerbandjes mag inleveren voor 14" winterbanden. Gaat dus niet lukken op mijn huidige velg.
De druksensoren zijn uit te schakelen, maar mag wettelijk gezien blijkbaar niet wist men mij te vertellen, eens je dat systeem hebt, ben je verplicht het ook te gebruiken.
De druksensoren zijn uit te schakelen, maar mag wettelijk gezien blijkbaar niet wist men mij te vertellen, eens je dat systeem hebt, ben je verplicht het ook te gebruiken.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Net wel dus... men plaatst kleinere winterbanden op de normale velg (waar de grotere zomerbanden op liggen).Slafes schreef:Anderzijds staat op mijn gelijkvormigheidsattest dat ik mijn 16" zomerbandjes mag inleveren voor 14" winterbanden. Gaat dus niet lukken op mijn huidige velg.
Of begrijp ik je antwoord niet goed ?
Edit: foutje... kleiner in de zin van 205 ipv 225 bijvoorbeeld... 14" band op een 16" velg kan natuurlijk niet.
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Als je van zin bent om die auto lang te houden, dan zou ik de investering toch doen hoor. Stel dat je er 10 jaar mee rijdt, dan is dat 55 euro per jaar. Daar ga je geen boterham minder van eten, me dunkt.Slafes schreef:Kostprijs loopt zo behoorlijk hoog op. Bij de ene Ford garage 540 euro + 25 euro voor de bouten set, bij de andere 520 euro alles in.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Banden 10j?
Vandaar dat ik met all seasons M+S met sneeuwvlok rij.
Geen gedoe met wisselen, geen stockering op de juiste manier en de banden zijn op na hun 60-75.000km.
Het verbruik ligt misschien iets hoger maar niet zo hoog fat een winterbandenset goedkoper is
Vandaar dat ik met all seasons M+S met sneeuwvlok rij.
Geen gedoe met wisselen, geen stockering op de juiste manier en de banden zijn op na hun 60-75.000km.
Het verbruik ligt misschien iets hoger maar niet zo hoog fat een winterbandenset goedkoper is
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Inderdaad, mijn wenkbrauwen even moeten fronsen... Ik weet niet hoeveel jij rond de kerk rijdt, maar mijn banden gaan zeker geen 10 jaar mee en als particulier koop ik mij gewoon een wagen eens de distributieriem moet vervangen worden, na 6 jaar dus ongeveer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
Hij bedoelt natuurlijk 10 jaar met dezelfde wagen. Of kopen jullie opnieuw nieuwe velgen als jullie banden versleten zijn?
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik heb nu 120.000 km en rij nog met de eerste setjes banden(ja, nu moeten er nieuwe zomerbanden op) maar uiteindelijk komt het niet zoveel duurder uit.
ik heb m'n winterbanden/velgen 2de hands gekocht voor 600€, er was amper 1 mm af.
Ik leg deze ook altijd zelf, koop een goeie krik (voor heel de familie) dan wissel je je banden op een kwartier & moet je niet aanschuiven in de garage.
Van zodra het onder de 10° gaat wissel ik, terug naar zomerbanden doe ik op het gevoel (je hoort dat behoorlijk goed wanneer het tijd is om te wisselen)
ALs je winterbanden hebt kan je natuurlijk ook wat harder zomerrubber kopen zodat ze minder slijten (vroeger kocht ik altijd Pirelli's P6000, dat doe ik nu niet meer)
ik heb m'n winterbanden/velgen 2de hands gekocht voor 600€, er was amper 1 mm af.
Ik leg deze ook altijd zelf, koop een goeie krik (voor heel de familie) dan wissel je je banden op een kwartier & moet je niet aanschuiven in de garage.
Van zodra het onder de 10° gaat wissel ik, terug naar zomerbanden doe ik op het gevoel (je hoort dat behoorlijk goed wanneer het tijd is om te wisselen)
ALs je winterbanden hebt kan je natuurlijk ook wat harder zomerrubber kopen zodat ze minder slijten (vroeger kocht ik altijd Pirelli's P6000, dat doe ik nu niet meer)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
120000km met 1 set banden? Dat is wel erg veel. Zelfde de 'pendel Golf' hier thuis haalde maar 90k km en dan was er 2mm profiel mee bereikt. Er wordt enkel dagelijks 160km (waarvan 150km snelweg) mee gereden.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Lol WTF! Ik haal(de) 20k met mijn banden
Nu gaat het hopelijk iets omhoog, omdat ik mijn "leven aan het beteren" ben
Beetje rustiger rijden, economischer. Een mini projectje voor mezelf.
Eerste weken waren heel moeilijk en veel keer op de lip moeten bijten, en af en toe toch een streepje gas moeten geven.
Maar ondertussen merk ik dat ik wel al rustiger ben (minder stress) door trager te rijden.
Mijn verbruik is al 10% gezakt dus dan zouden de banden ten minste ook langer mee moeten gaan
Maar, 120k met 1 set banden nooit!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu gaat het hopelijk iets omhoog, omdat ik mijn "leven aan het beteren" ben
Beetje rustiger rijden, economischer. Een mini projectje voor mezelf.
Eerste weken waren heel moeilijk en veel keer op de lip moeten bijten, en af en toe toch een streepje gas moeten geven.
Maar ondertussen merk ik dat ik wel al rustiger ben (minder stress) door trager te rijden.
Mijn verbruik is al 10% gezakt dus dan zouden de banden ten minste ook langer mee moeten gaan
Maar, 120k met 1 set banden nooit!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Mijn achterbanden zijn aan 70.000 km naar voor verhuisd en dienen na 120.000 km bijna vervangen te worden. Waren ze achter blijven liggen dan hadden ze het iets langer volgehouden echter de leeftijd speelt ook mee vandaar de wissel.AndRo555 schreef:120000km met 1 set banden? Dat is wel erg veel. Zelfde de 'pendel Golf' hier thuis haalde maar 90k km en dan was er 2mm profiel mee bereikt. Er wordt enkel dagelijks 160km (waarvan 150km snelweg) mee gereden.
Meeste slijt heb ik op de voorbanden wegens de servi kan je draaien terrwijl er geen beweging in de wagen zit.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik heb nog een offerte aangevraagd bij een bandencentrale. 125 euro duurder dan bij de garage! Die bandendruksensoren alleen al kosten 200 euro.
60000 km met banden, amai, chapeau. Hier zijn de standaardbanden van de garage er al aan na 35000 km en ik vertrek niet met gierende banden en rij daar normaal mee. (Ik heb het toch goed begrepen he, 2 setjes samen 120000 km)
60000 km met banden, amai, chapeau. Hier zijn de standaardbanden van de garage er al aan na 35000 km en ik vertrek niet met gierende banden en rij daar normaal mee. (Ik heb het toch goed begrepen he, 2 setjes samen 120000 km)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Je moet wel onderscheid maken tussen standaardbanden en merkbanden die standaard bij het voertuig geleverd worden.
Hoe minder je manuvreert hoe minder snel ze ook verslijten, veel snelweg met weinig afremmen en optrekken helpt ook héél véél. Defensief rijden dus.
Hoe minder je manuvreert hoe minder snel ze ook verslijten, veel snelweg met weinig afremmen en optrekken helpt ook héél véél. Defensief rijden dus.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Op mijn wagen die ik kocht staan gewoon Continentals hoor... Niet zo één of ander chinees el cheapo merk, waarschijnlijk wel niet de beste banden die je kan kopen, dat is zeker waar. Ik rij al 20 jaar defensief, zelfs indertijd een cursus voor moeten volgen om verzekerd te raken als jonge kerel. Net even opgezocht, gemiddeld rijdt de belg zijn banden op tegen 45000 km dus is 60000 per setje echt wel knap.
Nu, ik moet wel even vermelden, die 35000 km is op de banden met tractie he. De achterbanden gaan hier ook wel een stuk langer mee en worden naar voor geplaatst als die versleten zijn en gaan dan ook zeker nog 10000 km mee en ik vervang ze eender hoe sneller dan het wettelijk minimum.
Nu, ik moet wel even vermelden, die 35000 km is op de banden met tractie he. De achterbanden gaan hier ook wel een stuk langer mee en worden naar voor geplaatst als die versleten zijn en gaan dan ook zeker nog 10000 km mee en ik vervang ze eender hoe sneller dan het wettelijk minimum.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Gemiddeld rijden Belgen ook niet veel kl en meestal in t stad (veel manuvreren).
Met defensief rijden bedoelde ik dat snelwegrijden enkel je banden spaart als je dit defensief doet en niet zoals ik elke dag zie: vanaf de oprijstrook voldoende gas geven om nog vóór die linkerrijstrookrijder te zijn vooraleer de oprijstrook ten einde is. Om dan bij de eerste flitspaal diep in de remmen te gaan om daarna asap op snelheid te zijn. Bij alle andere linkerrijstrook gebruikers herhaalt zich dit proces.
Met defensief rijden bedoelde ik dat snelwegrijden enkel je banden spaart als je dit defensief doet en niet zoals ik elke dag zie: vanaf de oprijstrook voldoende gas geven om nog vóór die linkerrijstrookrijder te zijn vooraleer de oprijstrook ten einde is. Om dan bij de eerste flitspaal diep in de remmen te gaan om daarna asap op snelheid te zijn. Bij alle andere linkerrijstrook gebruikers herhaalt zich dit proces.
-
- Premium Member
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
- Locatie: Z-WVL
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Hier gaan er donderdag crossclimate banden op. 100 000 km gereden met de huidige set en ze zitten nog niet op het wettelijke minimum. Nu ja, veel autostrade, bijna altijd filevrij en defensief rijden, dat zal ook wel schelen.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
60K op een setje, dat haal ik bijlange niet.
15-25K en dan zegt de bandencentrale dat ze eraf moeten (bij een zomer/winter wissel). Merk? Geen idee. Fleet kiest dat .
15-25K en dan zegt de bandencentrale dat ze eraf moeten (bij een zomer/winter wissel). Merk? Geen idee. Fleet kiest dat .
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
banden mogen ook maar maximum 6 jaar oud zijn voor de keuring.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Max. 6 jaar oud ?
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Mijn achterbanden zijn ouder dan 6 jaar en nog nooit een opmerking over gekregen.
Het staat ook niet vermeld op hun site:
http://www.km.be/autokeuring/keuringen/ ... onenwagens
Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Mijn achterbanden zijn ouder dan 6 jaar en nog nooit een opmerking over gekregen.
Het staat ook niet vermeld op hun site:
http://www.km.be/autokeuring/keuringen/ ... onenwagens
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Inderdaad... Dat kan niet kloppen. Banden hebben een "houdbaarheidsdatum" van 10 jaar.
Het is vooral een visuele inspectie (barstjes), en na 6 jaar is er bij normale banden absoluut geen enkel probleem.
Het is vooral een visuele inspectie (barstjes), en na 6 jaar is er bij normale banden absoluut geen enkel probleem.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3018
- Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
x aantal jaar zegt ook echt niet veel. Als die dagenlang elke dag in de zon staat, dan zijn ze na 6 jaar al meer dan klaar voor weg te gooien. (helemaal uitgedroogd + scheuren)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Dat is een ruwe 125 / band wat toch redelijk meevalt? Afhankelijk van de maat durven ze in Frankrijk 200 a 300 EUR voor een band vragen. Het hoeven trouwens geen topmerken te zijn. In rij al jaren met Nokian = goede Finse band. Ze maken wat meer lawaai dan de duurdere merken maar presteren in winterse omstandigheden super.Slafes schreef:Waar ik me ook net aan geërgerd heb... Ik wil dus winterbanden zetten, maar in geen enkele bandencentrale willen ze me helpen omdat ik met druksensoren op de banden zit. Bijgevolg, enkel mogelijk indien ik velgen bij de garage bestel met sensoren in. Kostprijs loopt zo behoorlijk hoog op. Bij de ene Ford garage 540 euro + 25 euro voor de bouten set, bij de andere 520 euro alles in.
Ik denk dat het zomerbanden zullen blijven...
Indien er druksensoren aanwezig zijn zal het goedkoper uitkomen om een set met stalen velgen aan te kopen en de wissels zelf uit te voeren. Helaas zal het dan niet mogelijk zijn om in de wachtzaal van de bandencentrale te verkondigen dat je wagen per band de druk kan meten.
Edit: hier gaan banden sowieso maar 20k mee. Banden van meer dan drie of vier jaar oud wil in trouwens niet op de wagen. Rubber heeft maar een beperkte houdbaarheid en heeft dus ook een bepalende factor qua veiligheid.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
-
- Elite Poster
- Berichten: 3131
- Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
- Locatie: Leuven
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Mijn vorig setje winderbanden op stalen velg heeft 350 euro gekost, toch al een behoorlijk verschil met de nieuwe prijs plus die bandendruksensoren zijn verplicht he... Dat is de reden waarom het bijna 200 euro duurder uit valt.
Op de bandencentrales zijn ze formeel, sinds 1 januari 2015 verplicht op elke nieuwe auto, en ook verplicht om het te installeren op uw set winterbanden. Bijkomend nadeel, als die banden er x aantal tijd af zijn kan het zijn dat uw bandendruksensoren niet meer herkend worden, dus bij elke wissel alsnog naar de garage om dat weer te activeren of aanleren.
Op de bandencentrales zijn ze formeel, sinds 1 januari 2015 verplicht op elke nieuwe auto, en ook verplicht om het te installeren op uw set winterbanden. Bijkomend nadeel, als die banden er x aantal tijd af zijn kan het zijn dat uw bandendruksensoren niet meer herkend worden, dus bij elke wissel alsnog naar de garage om dat weer te activeren of aanleren.
Kan ik, in geval van een TPMS, mijn banden zelf monteren?
Bij een direct TPMS moet er bij de bandenservice op volgende punten gelet worden:
Telkens een wiel vervangen wordt, moét het ventiel onderhouden worden om slijtage van de sensor te verhinderen.
Bij nieuwe banden: opnieuw aanleren van de sensoren op het voertuig op basis van een nieuwe sensor-ID of verandering van de wielposities van de sensoren om een stoorvrije communicatie tussen sensor en TPMS-ontvanger te garanderen.
Deze nieuwe technische vereisten bemoeilijken de montage door de chauffeur zelf, het verdient daarom ook aanbeveling om een expert/ een garage op te zoeken voor de bandenservice.
Meer info pp: https://www.autobandenmarkt.be/TPMS-inf ... html#13306Waarop moet u letten wanneer u volledige wielen bestelt of zelf maakt?
Bij een voertuig met een direct TPMS moet u op het volgende letten:
Aangezien alle banden met sensoren moeten zijn uitgerust, moet er bij de samenstelling van volledige wielen voor deze voertuigen een sensor worden verbouwd.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Als uw banden maar 20K meegaan, zou je je beter zorgen maken over uw rijstijl dan over de veiligheid van uw bandendecat schreef: Edit: hier gaan banden sowieso maar 20k mee. Banden van meer dan drie of vier jaar oud wil in trouwens niet op de wagen. Rubber heeft maar een beperkte houdbaarheid en heeft dus ook een bepalende factor qua veiligheid.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2490
- Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
- Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
- Bedankt: 260 keer
Er moet ook gewoon een verschil gemaakt worden qua kwaliteit van de banden.
Op onze vorige auto gingen de (fabrieks)zomerbanden zo'n 25K mee.
Op deze auto hebben we al zo'n 50K op zomerbanden gereden. Toen ze 1 van de banden moesten vervangen voor een lek, hebben ze gezien dat het maar 25-30% profiel "kwijt" is... Dus ik zou er nog zeker 50K op kunnen rijden...
Het zijn dan ook wel heel erg dure banden. Die 1 band vervangen heeft 220€ gekost...
Dusja, hangt beetje af van bandkwaliteit dan (misschien ook auto, al is deze auto veeeeel krahtiger en zwaarder)
Op onze vorige auto gingen de (fabrieks)zomerbanden zo'n 25K mee.
Op deze auto hebben we al zo'n 50K op zomerbanden gereden. Toen ze 1 van de banden moesten vervangen voor een lek, hebben ze gezien dat het maar 25-30% profiel "kwijt" is... Dus ik zou er nog zeker 50K op kunnen rijden...
Het zijn dan ook wel heel erg dure banden. Die 1 band vervangen heeft 220€ gekost...
Dusja, hangt beetje af van bandkwaliteit dan (misschien ook auto, al is deze auto veeeeel krahtiger en zwaarder)
- Zorba
- Elite Poster
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 57 keer
Gisteren mijn winterbanden opgelegd, heb vorig jaar een setje velgen en recente banden gekocht zodat ik ze zelf kan verwisselen
Prijzen voor winterbanden boven 17" beginnen wel al op te lopen, maar ja. Het oog wilt ook wat
Prijzen voor winterbanden boven 17" beginnen wel al op te lopen, maar ja. Het oog wilt ook wat