Ongewenste smsen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Ik krijg regelmatig een sms van het nummer 9779 maar die had ik geblokkeerd (spamfilter) op mijn gsm.

Nu zie ik op mijn facuur, dat hiervoor 1,85 euro wordt aangerekend (x5 = 9,25 euro).

Ik heb me nooit ingeschreven voor zo'n dienst maar zou nu dus wel 9,25 euro mogen betalen. Ik heb daarjuist gebeld naar proximus en die zeggen om stop terug te sturen naar dit nummer. Heb ik nu gedaan en een sms terug gekregen dat ik uitgeschreven ben (die sms kost mij ook geld en ben ik effectief uitgeschreven, ik weet het niet)

Nu wil ik wel die 9,25 euro niet betalen omdat ik hier absoluut niet van op de hoogte was. Kan ik dit terug vorderen of zal proximus lastig doen ?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2523
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Dit is het typische verhaal van Proximus... Elke keer als ik bij Proximus klant ben, heb ik altijd hetzelfde voor. Met alle nummers eigenlijk hier thuis. Constant ongevraagde SMS abonnementen die van Mpay verlopen.

Er loopt ergens hier denk ik nog een topic hierover. Toen was dat abonnementen op "volwassengerichte" site.

Proximus zal blijven lastig doen. Je zal het moeten terugvorderen van de eigenaar van nummer 9779.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Klacht indienen bij ombudsman telecom indien Proximus noch eigenaar 9779 willen terugbetalen. Het zal maanden duren vooraleer je antwoord krijgt maar dat komt er uiteindelijk wel.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

nummer 3227434778 (die achter 9779 zit) natuurlijk niet te bereiken ! ALLOPASS SAS

Heb een mail gestuurd ook maar daar verwacht ik ook geen antwoord van terug
manu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2008, 08:30
Bedankt: 4 keer

"Gegeven het feit dat de wet voorschrijft dat deze terugbetaling moet geschieden via de betrokken operatoren, moet deze beslissing aan hen worden meegedeeld." Dus Proximus moet jou terugbetalen.

Interessant leesvoer als je googled op "Beslissing nr D-2013-16 inzake Allopass"
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

heb toch al een mail terug gekregen :eek:

Geachte Mr Moortgat,

We hebben uw mail goed ontvangen.
Kunt u ons uw gsm nummer sturen ? We hebben het nodig om het nummer in stop te zetten en om te checken wat het gebeurd is.
Dank u

Mvg,

Helpdesk Team Allopass/HiPay Mobile

Ik heb mijn gsm nummer gegeven, kijken wat ze nu doen.
noblemo
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 15 aug 2011, 17:27
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 11 keer
Provider

Ik heb dit ook meegemaakt met betalende sms'en (bedrijf was Paratel).
STOP smsen hielp niet, Paratel klantendienst reageerde niet; ik heb uiteindelijk een aangetekende brief naar Proximus moeten sturen voor de stopzetting en terugbetaling van de aangerekende kosten.
De 5 euro voor de brief was ik natuurlijk kwijt.
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Amai, juist deze mail terug gekregen :beerchug:

Geachte Mr Moortgat,

Naar aanleiding van uw email, hebben wij het nummer 0477.... uit onze databank uitgehaald en dus in STOP gezet.
U zult dus geen bericht meer van onze klanten ontvangen.

Wij hebben gecheckt in ons systeem en U heeft inderdaad 8 betalende sms'en van 9779 ontvangen. Onze klant kon geen bewijs van uw inschrijving geven. In dat geval, zullen we u terugbetalen voor deze berichten (€ 2 per sms, dus een totaal van € 16).
Kunt U dan ons uw bankgegevens sturen (IBAN + BIC) ? We zullen U heel vlug terugbetalen.

Wij verontschuldigen voor dit probleem.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6048
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Tijdje geleden bij mijn ma ook gehad, gevonden van welke site ze eigenaar waren en hun eigen voorwaarden tegen hen gebruikt. Na 2 dagen was het terug gestort op de gsm rekening. Ofwel weten die bedrijven zelf niet dat mensen zich onbewust inschrijven of ze houden mensen voor dommer dan ze zijn (wss dat laatste).
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Je moet klacht neerleggen bij de eigenaar van dat verkort nummer.

M-Pay zijn louter diensten die op de factuur verschijnen en geind worden door de providers, maar dat geld wordt doorgestort naar die dienst. Dat is hetzelfde verhaal met apps aankopen via je GSM-factuur, geld terugeisen via je provider gaat niet want zij zijn louter een doorgifteluik.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Fout : Proximus is je leverancier en deze zal de smsjes factureren naar jou toe (om inderdaad daarna als doorgeefluik te fungeren). Daar je geen lid/klant bent bij de firma achter het verkorte nummer moet je ten rade gaan bij je leverancier...

Als je een auto koopt en er is iets mis, dan ga je toch ook naar de garagist in plaats van de autofabriek?
Als je stroom er thuis uit ligt ga je toch ook ten rade bij je energieleverancier in plaats van de power plant?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Algemene voorwaarden van mobiele diensten:
7.7. Wanneer Proximus een 'cash collecting'-dienst aanbiedt (m.a.w.
wanneer ze de Klant toelaat via zijn Proximus-factuur producten en/of
diensten te betalen die worden verdeeld door derden, met name via
nummers met toeslag zoals 0900-nummers, enz.), wordt het verkoopof
dienstencontract rechtstreeks tussen de Klant en de derde gesloten.
De rol van Proximus beperkt zich tot het innen van de betaling in naam
en voor rekening van deze derde of het door hem aangeduid organisme.
Proximus is niet aansprakelijk voor de goede uitvoering van het aankoopof
dienstencontract als dusdanig. Met klachten dient de Klant zich
rechtstreeks tot de derde te wenden. Het bedrag met betrekking tot
deze aankoop of deze dienst, inclusief btw, zal afzonderlijk worden
vermeld op de factuur van Proximus in de vorm van een vermelding die
niet geldt als factuur in de fiscale zin van het woord. De Klant die voor
deze aankoop of dienst een factuur wenst, dient zich vooraf tot de derde
te wenden.
[...]
13.1.3. De Klant dient zich tot de derde-verkoper te wenden in geval van
problemen met de uitvoering van de overeenkomst bedoeld in
bovenstaand artikel 7.7
http://www.proximus.be/dam/cdn/sites/ip ... ile_NL.pdf
Als je een auto koopt en er is iets mis, dan ga je toch ook naar de garagist in plaats van de autofabriek?
Als je stroom er thuis uit ligt ga je toch ook ten rade bij je energieleverancier in plaats van de power plant?
:roll:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5797
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik heb gevraagd gehad om al die verkorte nummers lam te leggen. Sindsdien nooit meer van die rot smsjes gehad.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Maar dan kan je ook geen parkeer apps meer gebruiken zeker ?
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5797
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Ik werk via hun site/app, dan moet je ook niet telkens de 15 cent smskost betalen ;)
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

TiTanium schreef:Ik heb gevraagd gehad om al die verkorte nummers lam te leggen. Sindsdien nooit meer van die rot smsjes gehad.
Inderdaad de beste actie, dit doen de mobiele operatoren niet graag maar ze kunnen het wel.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6048
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Dat doe je bij Proximus gewoon op MyProximus. Tussenkomst van provider is dus niet eens nodig.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

? ik heb direct op myproximus gekeken en op mijn gsm-nrs zie ik het blokkeren van reversed billing sms'en niet staan.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

inloggen - mijn producten - ga naar je GSM-nummer en klik erop - rechts onder diensten - Proximus M-Pay - configureren - en dan de stappen volgen.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Deze optie wordt bij mij niet getoond.
Enige dienst die kan geactiveerd worden is CLIR.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

ik vind dit ook niet terug onder my proximus
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4330
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Myproximus / Diensten / configureren vind ik het volgende terug

Afbeelding
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6048
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Jep, en daar dan op wijzigen drukken en dan kan je dat uitschakelen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2842
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Oei, ik zie hier helemaal iets anders en al helemaal niet mijn nummer enz :/

ik zal straks even een screenshot uploaden

Edit:

Afbeelding

potverdikke.. ik worstel met mijn antagonist webruimte :)

Ps. ja hoor en heb al naar Prox gebeld. Ze hebben mijn Business en GSM losgekoppeld van elkaar. Ze hebben me bij de grote bedrijven en wat het is nog allemaal profielen gezet. Ze gingen dat veranderen en dan zou het allemaal wat makkelijker zijn :)
Laatst gewijzigd door Dafke 16 nov 2015, 18:42, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6048
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Heb je wel een MyProximus account voor je gsm nummer? Mss is ng maar alleen je vaste abonnement geregistreerd (dan kan je best je mobiele toevoegen)
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2842
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Hier dus wat ik te zien kreeg, en bij mobile stond er niets van nummers.. :/

Afbeelding
SvenV
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 aug 2009, 11:04
Locatie: Wambeek
Bedankt: 7 keer

Let wel, MPAY is niet hetzelfde als reversed billing.

Voor reversed billing te deactiveren dien je "Premium services" te laten blokkeren.
(vroeger ging dit ook via MyProximus maar nu zie ik die optie niet meer, dus zal via helpdesk zijn)

eg. Voor parking/De Lijn tickets heb je zowel MPAY betaling als Premium SMS

Sommige diensten werken louter op Premium sms reversed billing, dus die ga je niet blokkeren door MPAY uit te schakelen.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2842
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

En welke app is dat dan om de parking de betalen ipv sms betalen?
jantje81
Premium Member
Premium Member
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 apr 2009, 02:27
Uitgedeelde bedankjes: 157 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

https://play.google.com/store/apps/deta ... lefor_4411
Deze werkt heel goed, uiteraard alleen in de 4411-locaties.
EDPnet FIBER XL (500/100)
NL Ziet / VTM Go+ / GoPlay
Digi Mobile
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2842
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik heb een aaifeun :)
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 973
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 201 keer
Bedankt: 96 keer
Te Koop forum

In alle smaken te verkrijgen: https://www.4411.be/nl/#download-app
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2842
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Je moet daar toch nog altijd voor betalen, ook via de app, zelfs meer dan via sms?
Enkel via "internet" is het tijdelijk gratis?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Het geld is ondertussen terug op mijn rekening. Had zo'n snelle afhandeling niet verwacht
DieHard23
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2015, 10:43

Beste diederik,

Welke stappen heb je nu exact genomen om je geld terug te krijgen en dit stop te zetten in de toekomst?

Hier hetzelfde probleem bij Proximus met Allopass SAS en de nummers 9779 en 9991. Ondertussen al zo'n 40 euro betaald aan die mannen zonder zelf ook maar 1 sms te ontvangen!

Ik heb contact opgenomen met Proximus en mn gsm nummer is nu geblokkeerd voor M-Pay diensten. Maar daarmee heb ik mijn geld nog nie terug

Merci!
diederik
Premium Member
Premium Member
Berichten: 495
Lid geworden op: 12 feb 2009, 13:55
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Een mail gestuurd naar allopas sas. Email adres weet ik nu niet van buiten, is zeker ergens te vinden. Daarin vermelde ik dat ik geen abonnement had en die kosten onterecht waren. Ik heb dan mijn gsm nummer moeten doorsturen en rekening nummer.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”