De situatie is de volgende:
Scarlet simpel internet only ADSL abo. Daarop een D-Link ADSL router. De gebruiker van de connectie klaagt dat er vaak onderbrekingen in het internet zijn. Wanneer het werkt, dan gaat het gewoon zoals je van dergelijke connectie verwacht. 4Mbps down en 0.5 up met goede ping. Echter duurt dat slechts enkele minuten en dan is het weer prijs, geen connectie meer. Ik heb de indruk dat de lijn soms sync verliest en dan weer online komt. Echter zijn de onderbrekingen (veel) vaker dan dat de lijn sync verliest.
In de settings van de modem kwam ik de volgende paginas tegen met een hoop errors. Ik weet dat er bij xDSL een zekere hoeveelheid errors compleet normaal zijn. Dat is nu eenmaal het resultaat van hoge snelheden proberen halen over koper.
Kan iemand hier wat licht op werpen?
ADSL errors
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 105 keer
Je modem synct aan een hogere snelheid dan 4M/512k, nl 5,5M/640k maar gezien de lijnlengte (~3,5 km, kan je zien aan de attenuation) is de downstream net iets te ambitieus. Vraag aan Scarlet om het lijnprofiel naar 4M/512k te veranderen en 't zou ok moeten zijn.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Deze gebruiker krijgt - in vergelijking met wat de lijn aankan - een te hoog ADSL2+ profiel.
Hij synct aan 5472 kbps, hij heeft dus wsl (ten onrechte) een 6mbps profiel gekregen.
Als de ISP hem zou terugzetten op een 4.6 mbps profiel, zou hij een stabielere lijn hebben, en netto een hogere download zien (zonder errors)
Edit
SpecialK was mij voor (en gelukkig hetzelfde antwoord )
PS.
In sommige modems (vb FritzBox), kan de gebruiker zelf zijn snelheid verlagen (lees: target SNR verhogen), om zo een stabielere lijn te krijgen. Geen idee of deze setting in de bovenenoemde modem ook bestaat
Hij synct aan 5472 kbps, hij heeft dus wsl (ten onrechte) een 6mbps profiel gekregen.
Als de ISP hem zou terugzetten op een 4.6 mbps profiel, zou hij een stabielere lijn hebben, en netto een hogere download zien (zonder errors)
Edit
SpecialK was mij voor (en gelukkig hetzelfde antwoord )
PS.
In sommige modems (vb FritzBox), kan de gebruiker zelf zijn snelheid verlagen (lees: target SNR verhogen), om zo een stabielere lijn te krijgen. Geen idee of deze setting in de bovenenoemde modem ook bestaat
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
De lijn synct ook vaak op 4.6Mbps. Met dezelfde resultaten als gevolg.
3.5km lijkt mij wel heel veel. Dit is op een locatie in Heverlee een 200m van de ring van Leuven verwijderd. Dan lijkt 3.5km wel ver. Zou het kunnen zijn dat het met de lijn zelf te maken heeft?
Wanneer ik er nog eens ben zal ik eens zoeken achter die setting en anders even Scarlet bellen.
3.5km lijkt mij wel heel veel. Dit is op een locatie in Heverlee een 200m van de ring van Leuven verwijderd. Dan lijkt 3.5km wel ver. Zou het kunnen zijn dat het met de lijn zelf te maken heeft?
Wanneer ik er nog eens ben zal ik eens zoeken achter die setting en anders even Scarlet bellen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Misschien is de connectie verkeerdelijk op een retourpaar aangesloten? Voor ADSL(2) werd dat nog gedaan, dus dat kan de verklaring zijn waarom die afstand te lang lijkt?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 60 keer
In VDSL2-termen is 3,5 km een ondenkbare afstand, maar bij ADSL/ADSL2+ is die afstand normaal, en zou het 4,6 Mbps-profiel perfect moeten werken.AndRo555 schreef: 3.5km lijkt mij wel heel veel. Dit is op een locatie in Heverlee een 200m van de ring van Leuven verwijderd. Dan lijkt 3.5km wel ver. Zou het kunnen zijn dat het met de lijn zelf te maken heeft?
Als die modem een attenuation van 36 dB toont zou de lijn ook nog 6 Mbps moeten halen, al daalt de theoretische snelheid wel sneller eens je boven de 3 km zit, maar zelfs dan zou die lijn 'in theorie' een 6 Mbps ADSL2+-profiel moeten aankunnen.
Snelste en veiligste oplossing is Scarlet bellen en het profiel laten verlagen.
Andere oplossing die lijn laten onderzoeken, maar het zou dan wel handig zijn om te weten of de gebruiker die onderbrekingen altijd al gehad heeft of dat ze pas de laatste maanden voorkomen.
Ik ga je wel waarschuwen dat techniekers niet veel moeite doen/kennis hebben om nog ADSL-verbindingen te optimaliseren.
Time is money, en als het een beetje werkt, maken ze zich rap uit de voeten (eigen ondervinding).
Is daar nog geen VDSL2 aanwezig op dat adres? Voor €2,5/maand extra zou die persoon bij Proximus zelf toch direct een veel snellere verbinding kunnen hebben.
Internet: Telenet Internet Fiber 200
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Proximus Enterprise Mobile M (Xiaomi Poco F3) /// BASE 0
-
- Elite Poster
VDSL is niet beschikbaar. (niet eens in de buurt van het adres) Ook geen bbox wifi's te zien in de buurt, waarschijnlijk door gebrek aan VDSL. Alhoewel er een ROP op 300m staat.
Het internet is slechts voor de meest basic mail en surf eisen. ADSL is meer dan genoeg, en 2.5euro is ook weer 2.5 euro duurder voor iets dan niet gebruikt gaat worden.
Het internet is slechts voor de meest basic mail en surf eisen. ADSL is meer dan genoeg, en 2.5euro is ook weer 2.5 euro duurder voor iets dan niet gebruikt gaat worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Lijkt de 4G internet @Home van Mobistar dan eventueel geen goed alternatief?
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
Goed idee, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Ga ik voorstellen aan de persoon die de lijn gebruikt.iRockabizzydilly schreef:Lijkt de 4G internet @Home van Mobistar dan eventueel geen goed alternatief?